نمایشگاه بزرگ خودروی پکن با بیش از ۸۰ خودروساز و نمایش بیش از ۱۵۰ مدل جدید در حالی به پایان رسید که در طی تنها ۱۰ روز، بیش از ۸۰۰ هزار نفر از آن دیدن کردند. معمولاً برای خودروسازان چندان آسان نیست که در چنین نمایشگاه بزرگی توجه مخاطبان را جلب کنند، بنابراین آنها به نمایش خودروهای مفهومی تازه رو میآورند تا مخاطبان را جذب غرفه خود کنند. یک خودروی مفهومی خودرویی است که معمولاً خودروهای آینده، طراحیهای آینده یا تکنولوژیهای آینده را برای سنجش واکنش عمومی به نمایش میگذارد. خودروهای مفهومی را به طور کلی میتوان به دو دسته تقسیم کرد:
1) کانسپت های نزدیک به نمونه تولیدی
2) کانسپتهای بسیار شوکه کننده و غیر معمول.
نمایشگاههای خودروی چین معمولاً برای مورد دوم معروف بودهاند، اما اکثر خودروسازان چینی با تکیه بر تکنولوژیهای جدید نظیر پیشرانههای برقی و رانندگی خودکار به نظر کمی اصولیتر شدهاند. خوشبختانه بهاندازه کافی از این کانسپتها وجود داشته است که بتوان ده مورد برتر آنها را انتخاب کرد.
۱۰- دانگ فنگ HUV
مدتهاست که دانگ فنگ به دنبال یک خودروی آفرود معتبر و قابل استفاده برای کاربردهای نظامی بوده است. HUV میتواند دقیقاً همین باشد: یک تراک مکعب شکل با ظاهر خشن، چرخهای بزرگ و یک محافظ باد تقریباً عمودی. احتمالاً نسخه تولیدی در سال آینده با یک موتور چهار سیلندر بنزینی عرضه خواهد شد.
این کانسپت یک کوپه آئرودینامیک چهارنفره کاملاً برقی میباشد که به فناوریهای مربوط به خودروهای متصل و حرکت متصل، که به زبان ساده به خودرو قابلیت ارتباط با خودروهای دیگر و جهانی بزرگتر را میدهند، مجهز شده است. Zhiche Auto SUV توسط یک کمپانی خودروهای انرژیهای نو که در پکن واقع شده است، ساخته شده و نمونه تولیدی آن در سال ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد. ۸- رانز RF-EA1
رانز RF-EA1 یک نمونه مطالعاتی برای طراحی یک سدان برقی چهار در جذاب است که دارای یک بدنه کاملاً صیقلی و چشمنواز سیاه رنگ با رنگ طلایی میباشد. رانز برندی است که توسط جوینت ونچر فاو-تویوتا برای ساخت خودروهای برقی ارزان قیمت ایجاد شده است. با این وجود، از زمان آغاز حیاتش در سال ۲۰۱۳، رانز موفق به عرضه هیچ خودرویی نشده است. کانسپت RF-EA1 نشان میدهد که آنها هنوز زنده هستند. ۷- هاوال HB-02
کانسپت HB-02 نشان میدهد که برند هاوال که زیرمجموعه گریت وال موتورز است، به سمت طراحیهای جسورانهتر برای شاسی بلندهایش حرکت میکند. زوایای تیز، چراغهای LED کوچک و جلوپنجره بزرگ از جمله چیزهایی هستند که در مورد HB-02 میتوان گفت. این کانسپت یک کراس اور لوکس جمعوجور را نشان میدهد که در سال ۲۰۱۸ وارد بازار چین خواهد شد و هدف اصلی آن مشتریان جوانی است که در شهرهای بزرگ زندگی میکنند. ۶- خودروی دو سرنشینه لینگیون
لینگیون کمپانی است که اعتقاد راسخی به آینده خودروهای برقی دو چرخ دارد. جدیدترین کانسپت آنها به سادگی “دو سرنشینه” نامیده شده و بر روی دو چرخ، یکی در عقب و دیگری در جلو، قرار گرفته است. این کانسپت برای کسب تعادل از ژیروسکوپهای مکانیکی استفاده میکند و لینگیون ادعا میکند که عمر باتری ۸۰% بیشتر از یک خودروی چهار چرخ است. ۵- رودستر Qianto Auto K50
این کانسپت اولین ابرخودروی بدون سقف چینی با خطوط بسیار خوب، بدنه فیبرکربن و موتوری ۴۰۰ اسب بخاری است. شاید بتوان آن را خوشقیافهترین خودروی چینی که تاکنون دیده شده است، بدانیم. قرار است که نسخه کوپه این خودرو در پاییز با قیمتی مشابه ارزانترین تسلا مدل S وارد بازار شود. در ادامه، نسخه رودستر در اواخر ۲۰۱۷ وارد بازار خواهد شد. ۴- چری FV2030
چری FV2030 مثال واضحی از یک خودروی مفهومی واقعاً غیرمعمول است. ظاهر این کانسپت شبیه خودروهایی است که در مسابقات آفرود شرکت میکنند و دارای دربهای باز شونده از بالا، رینگهای غولآسا و رنگآمیزی قرمز آتشین میباشد. برخی از المانهای طراحی از جمله نوار کرومی بالای جلوپنجره و ورودیهای هوای روی سپر به خودروهای آینده اشاره دارند. ۳- LeSee EV
LeSee EV یک سدان چهار در برقی با رانندگی نیمهخودکار، کنترل از راه دور بر پایه گوشی هوشمند و سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. LeSee توسط LeEco ساخته شده است که یک شرکت اینترنتی چینی است که همچنین از آینده خودروهای برقی حمایت میکند. این خودرو برای بازار چین در نظر گرفته شده است و نسخه نهایی در چین به تولید خواهد رسید. ۲- کانسپت B هونگچی
کانسپت B هونگچی خبر از شروعی جدید برای هونگ چی یا همان “پرچم سرخ” میدهد که قدیمیترین و معروفترین خودروساز چین است که بیش از هر چیز، برای ساخت لیموزینهای رسمی و خودروهای مخصوص مراسم رژه شناخته میشود. این کمپانی در تلاش است که بخش خودروهای شخصی خود را توسعه دهد و کانسپت B نمایش دهنده خودرویی است که قرار است که در آینده رقیبی برای خودروهایی مانند BMW سری ۵ و مرسدس بنز کلاس E باشد. ۱- Beijing Auto ArcFox-7
ArcFox-7 یک ابرخودروی برقی بسیار زیبا با دربهای قیچی شکل است. این کانسپت بر پایه یک خودروی مسابقهای فرمول E ساخته شده است و از یک پیشرانه ۶۰۳ اسب بخاری نیرو میگیرد. قرار است که ArcFox-7 نگاهها را بهسوی کسبوکار در حال رشد خودروهای برقی بیجینگ اتو جلب کند، اما احتمال ساخت نمونههای محدودی بر پایه این کانسپت نیز وجود دارد. اصلیترین نکاتی که از این کانسپتها برداشت میشود عبارتاند از: حرکت بهسوی خودروهای برقی، گامهایی برای طراحی چشمنوازتر و حرکت به سمت تغییر دیدگاههای موجود. نگاه موجود که خودروهای چینی را ارزان قیمت و ناشناخته میداند، به سرعت در حال تبدیل شدن به ایدهای قدیمی است. منبع: forbes
بهنام طیبی
۶ خرداد ۱۳۹۵چین هم درحال رشد و پیشرفت خوبیه.البته زمان میبره
رضا
۶ خرداد ۱۳۹۵چی زمان میبره ؟ اینا تو ده سال از سه چرخه به این ماشینا رسیدند ، اینا زمان حالیشون نیست
بهنام طیبی
۶ خرداد ۱۳۹۵قدرت نظامی که خیلی سریع پیشرفت داشتن.الان سومین قدرت ارتش برتر جهان داراست
پارسا
۷ خرداد ۱۳۹۵ای کاش تو ایران زمان ارزش داشت….
ای کاش واسه یه مجوز سالها باید بری بیا بعدش میگیری یه اداره دیگه میاد میگه مجوز از من لازمه حالا بدو دنبال مجوز بدی ،
پویان
۶ خرداد ۱۳۹۵درسته بهنام. مدلای 2016 شون خیلی خوب شده و جالبه در دبی هم مشتریاشون احساس رضایت دارن .اونجا که اون همه کمپانی ماشین ریخته .تا 5 سال دیگه به تمام استانداردهای علمی و صنعتی میرسن. البته به نظرم byd و جیلی تا سه سال دیگه .الان اتوبوس های byd خیلی در دنیا با استقبال روبرو شده
بهنام طیبی
۶ خرداد ۱۳۹۵پویان عزیز شما اطلاعات خودرویی که خریدی بهم بگو لطفا
پویان
۶ خرداد ۱۳۹۵این سوالت چه ربطی به حرف من داره؟!!
بهنام طیبی
۶ خرداد ۱۳۹۵مبحث شما کامل توضیح دادی تموم شد و رفت
من کامنت بهت داده بودم جواب نداده بودی الان پرسیدم مشکلیه؟؟؟؟؟؟
Das Beste Oder Nichts
۷ خرداد ۱۳۹۵پنج بار عکس های این کانسپت هارو دیدم. از قیافه ی هیچ کدومشون خوشم نیومد. عین اسباب بازین. به درد بچه ها میخورن. اینام کانسپتن اونوقت Porsche Mission E هم کانسپت بود. درسته کانسپت باید جلوتر از زمان باشه ولی نه دیگه مثل ماشین کوکی. در بین این ماشینا فقط از جلوی Beijin Auto Arcfox خوشم اومد اونم که کاملا کپی شده از استون مارتین وولکان هست.
Mehdi TuRbO
۶ خرداد ۱۳۹۵اصن باورم نمیشه B هونگچی و چری FV2030 کانسپتی از چین باشند خب خودروهاشونم مثه کانسپتشون درست میکردند فقط تو کانسپتاشون سایزه چرخا به ماشین میخوره تازه واسه چری ی ذرم بزرگتره.
"Amir"
۶ خرداد ۱۳۹۵پیشرفت کرده ، ولی من نمیدونم چرا اینا دست از سر کپی کردن بر نمیدارن ! طراحی ماشیناشون یا میکس چندتا ماشینه مطرحه یا خود ماشین مطرح !
مثلا : دانگ فانگ HUV به شدت فرم کلیش شبیه اف جی هستش ، کاپوتش که اصن مال اف جی هست !
یا Zhiche Auto SUV شبیه تسلای lمدل X هست تا حدی ، نمیگم خیلی
هاوال HB-02 خیلی شبیه توسان جدیده ، تقریبا خودشه !
رودستر Qianto Auto K50 رو اگر دقت کنید ترکیبی از i8 و مک لارنه
کانسپت B هونگچی ، منو یاد کانسپت هیوندای جنسیس انداخت
Beijing Auto ArcFox-7 طراحی نزدیک به مازراتی آلفیری داره ، بعضی از جاهاشم به i8 رفته
ولی با اینکه کپی برداری میکنن ، پیشرفتشون واقعا قابل تحسینه
کاوه
۶ خرداد ۱۳۹۵شرکت چری از روی کانسپت ch-r تویوتا کپی زده، واقعا چجوری اینقدر سریع فرصت میکنند کپ بزنند؟ جای تحسین داره، به هر حال پیشرفت از کپی شروع میشه و به خلاقیت میرسه
کاش خودروسازی ما هم عرضه کپی داشت…
Archi KHAN
۶ خرداد ۱۳۹۵بعدِ دیدن این تصاویر ، تنها چیزی که میتونم بگم اینکه :
دم چین و چینی جماعت گرم
هر کی هم میخواد بدش بیاد ، بیاد …
germany
۶ خرداد ۱۳۹۵این ماشینها اگه کیفیت خوبی هم داشته باشن اونوقت واقعا میشه گفت چینی ها کارشون حرف نداره ولی فعلاا کسی از میزان کیفیتشون اطلاع درستی نداره
علي رضا
۶ خرداد ۱۳۹۵واقعا تحسین داره…فقط با کار و تلاش میشه پیشرفت کرد نه با انحصار و افزایش قیمت و وام و…
احمد باقری
۶ خرداد ۱۳۹۵طرحهای باحالین.
حميد
۶ خرداد ۱۳۹۵سلام
تغریبا کپی جلو پنجره لکسوس یکم هم شبیه بی ام دبلیو سری i
یکیشون هم شبیه تیولی
ولی بازم خوبه رویا دارند
بهنام طیبی
۶ خرداد ۱۳۹۵بلاخره سیاست خودرو چین این شکلیه.مهم اینکه رشد سریع داره
میر سپهوند
۶ خرداد ۱۳۹۵سلام بر عزیزان
من اصلا اونقدر تسلط کامل بر پیشرفت جهان و چین ندارم که بخوام قضاوت درست و دقیقی بکنم. فقط این رو میگم: به عنوان یه مصرف کننده ایرانی از طبقه متوسط جامعه ایران ، صنعت خودرو(داخلی یا خارجی) چند رفتار رو اگه مد نظر داشته میتونم به اون امیدوار باشم.
تنوع در محصول با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش عالی.
من به کیفیت با این مقایسه که با کنپانی های معروف مقایسه میشه موافق نیستم.
وقتی اصل رقابت بر قرار باشه کیفیت هم آخرین فاکتوریه که خودش رو به مشتری میرسونه
تنوع دانش علمی، هنر و سلیقه (ذائقه مصرف کننده)و جسارت سرمایه گذاری رو میخواد.
صنعت خودروی ما این فاکتور رو اساس در ژنم خودش نداره. اما صنعت خودروی چین داره
رشد طبقه متوسط جامعه چین این رفتار صنعتی رو در خودرویی به وجود آورده چون بلعکس طبقه متوسط ما که مابعد تورم محمودی (احمدی نژادی) سطح اقتصادی اش پایین آمد، در چین که بزرگترین بازار خودروی جهان باعث شده این ویژگی صاحبان سرمایه و اقتصاد چین همیشه برای راضی نگه داشتن مردم محصولی بدهند که متناسب با فاکتور زیبایی قیمت پایینی داشته باشه که اصل وسوسه که هر کالایی اگه داشته باشه موفقیت خورشید اول صبح اون خواهد بود.این سیاست تقریبا بطور اتفاقی و موقت در سیاست های صنایع خودروی داخلی گاه گاهی ما رو امیدوار و نامید و خسته کرده. بگذریم مطلب واسه تحلیل صنعت و رفتار فرهنگی کارخانجات ایران زیاده. در کل نگاه من به صنعت خودروی چین بسیار امیدوار کننده هست به دلایل و شواهد بسیار ی.
حامد ف
۶ خرداد ۱۳۹۵کاش یه کم میتسوبیشی و تویوتا هم یاد میگرفتن !!!
واقعا میتسوبیشی و تویوتا توی طراحی ضعیف هستند و به راحتی دارن از قافله عقب میمونند … و به خدا قسم فقط به خاطر اسم میتسوبیشی و تویوتا هستش که ماشیناشون فروش داره وگرنه طراحی های ضعیف و
رو به عقب این دو کمپانی رو، هر ماشین دیگه ای داشت 1دونه هم فروش نمیکرد ….( میراژ !!! لنسر !! ASX !!! ;کمری 2015 !!! آریون 2015 !!!
یاریس 2016 !!! اوتلندر 2015 !!! و …. )
آفرین به کره و چین و نیسان و مزدا و تا حدودی هوندا ( در آسیا ) …
در پناه حق
پویان
۶ خرداد ۱۳۹۵ببخشید بهنام .همونطور که قبلا سوارش شده بودم سواری خیلی نرم و عای میده و ازش خیلی راضیم
بهنام طیبی
۷ خرداد ۱۳۹۵رنو خیلی خوبه نسبت به پژو
پویان
۷ خرداد ۱۳۹۵پجو هم جدیدا طراحیش رو خیلی خوب کرده .کیفیت هم برده بالا .این مدیر عاملی که کمی قبل استخدام کردن کارش درسته
حمیدرضا
۶ خرداد ۱۳۹۵من به طراحی و شکل ظاهریشون کاری ندارم ولی توجه چینیا به انرژی الکتریسیته و تلاش برای تولید بر این پایه خیلی جالبه از همین الان به فکر جهانی هستن که سوخت توش کمه درود بر اینده نگریشون
محمد
۹ خرداد ۱۳۹۵اون دانگ فانگ که از رو تویوتا اف جی کروز کپی برابراصل هست1!!!
سیاوش
۲۸ خرداد ۱۳۹۵خواستن توانستن هست و چینی ها هم صرف کردن این فعل رو به خوبی بلدن