اخیراً فرصت تست و بررسی شاسیبلند جذاب هاوال جولیون ۲۰۲۴ فراهم شده است، خودرویی که قیمت بسیار مناسب را با کابینی جادار و سواری راحت ترکیب میکند.
چینیها به دنبال حضور در بازار خودروی خاورمیانه هستند و کمپانی گریت وال نیز با چندین برند در بازار حضور دارد. یکی از این برندها هاوال است که در کشورمان نام نسبتاً شناخته شدهای بوده و فقط به تولید شاسیبلند میپردازد. یکی از کوچکترین شاسی بلندهای هاوال با نام جولیون عرضه شده که محصولی ساب کامپکت است و از نظر ارزش در برابر مبلغ پرداختی گزینهای قابلتأمل محسوب میشود. طول این خودرو با خودرویی همچون تویوتا یاریس برابر است اما به عنوان یک کراس اور ارتفاع بیشتری داشته و فاصله بین محوری آن نیز در کلاس خود رقم مناسبی است. جدای از رنگهای مرسوم سفید، نقرهای و مشکی، امکان انتخاب رنگهای روشنی همچون آبی، سبز، قرمز و… نیز وجود دارد. هاوال جولیون ۲۰۲۴ در کلاس خود با لیست تجهیزات بلندبالا متمایز میشود. مدلهای پایه دارای رینگهای ۱۷ اینچی، سانروف پانورامیک، چراغهای جلوی LED و ریلهای سقف هستند.
زمانی که وارد کابین شوید شاهد کابینی بسیار شیک خواهید بود. پانلهای داشبورد دارای پوشش چرم مانند هستید و تریم برنزی نیز با پلاستیکهای مشکی سخت همراه شده که در این کلاس پذیرفتنی خواهد بود. یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی در بالای داشبورد جا خوش کرده و پشت آمپرها نیز از نوع دیجیتالی هستند. صندلیهای چرمی این مدل فول نیز شبیه صندلی خودرویی با سه برابر قیمت جولیون هستند. فضای بخش جلوی کابین عالی است و در فضای ذخیرهای تعبیه شده میتوان وسایلی همچون گوشی و کلید را قرار دارد. پد شارژ بیسیم گوشی نیز در جلوی شیفتر دنده وجود دارد.
نکته قابلتوجه درباره کابین هاوال جولیون ۲۰۲۴ به فضای صندلی عقب مربوط میشود که فضای پای زیاد و کف تخت کابین را ارائه میکند. این مورد به همراه سقف شیشهای باعث ایجاد فضای نسبتاً جاداری برای این خودروی کوچک خواهد شد. فضای بار ۴۳۰ لیتری نیز نیازهای خانواده را برطرف میکند اما با توجه به فضای پای زیاد صندلی عقب، فضای بار در مقایسه با برخی رقبا خیلی برجسته نخواهد بود. درصورتیکه صندلی عقب تا شود فضای بار به بیش از ۱۱۰۰ لیتر خواهد رسید.
نمایشگر لمسی کابین از اپل کارپلی پشتیبانی میکند و ویژگیهای متنوعی از جمله سیستم صوتی با شش بلندگو و سیستم تهویه مطبوع خودکار دو ناحیهای را میتوان با استفاده از آن تنظیم کرد. البته ما دوست داشتیم سیستم تهویه دارای دکمههای فیزیکی بود چراکه دکمههای زیر نمایشگر تنها دارای ویژگی روشن و خاموش کردن سیستم تهویه هستند و برای دیگر تنظیمات باید از نمایشگر لمسی استفاده کرد. دیگر تجهیزات هاوال جولیون تست شده شامل صندلی برقی راننده با تنظیم در شش جهت، پشت آمپرهای ۷ اینچی، ورود و استارت بدون کلید، ترمز پارک الکترونیکی و دوربین ۳۶۰ درجه و سنسورهای پارک خواهند بود. اما نکته احساسبرانگیزتر به تجهیزات ایمنی کامل جولیون مربوط میشود که شامل شش کیسه هوا، کنترل پایداری، پایش فشار باد لاستیکها، ترمز اضطراری خودکار با هشدار برخورد جلو، هشدار خروج از مسیر، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، پایش نقاط کور با هشدار ترافیک پشتی، پایش وضعیت راننده، دستیار پارک نیمهخودکار و کروز کنترل تطبیقی است.
هاوال جولیون ۲۰۲۴ با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو عرضه میشود که در حالت پایه ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. البته مدلهای فول تر از همین پیشرانه با خروجی ۱۸۱ اسب بخار و ۲۷۵ نیوتون متر گشتاور استفاده میکنند. نیروگاه موردبحث به یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه مجهز شده و نیرو نیز راهی چرخهای جلو میشود. اگر میخواهید از نظر عملکرد کمبودی در مقایسه با رقبا حس نکنید میبایست مدل قویتر را انتخاب کنید. ما هر دو نسخه از این پیشرانه را تست کردیم و با مدل پایه در عرض ۱۱ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیدیم درحالیکه صفر تا صد مدل قویتر ۹.۳ ثانیه بود. نکته عجیب اینکه هر دو مدل مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر را ثبت کردند که احتمالاً این موضوع به خاطر کاهش فشار کاری پیشرانه قویتر بوده است. سیستم تعلیق جولیون به خوبی تنظیم شده و سواری راحتی را حتی در مسیرهای ناهموار فراهم میسازد. با اینکه تکانهایی در بدنه وجود دارد اما کیفیت سواری کلی خودرو نسبتاً خوب است و صداهای زیادی نیز وارد کابین نمیشود.
فرمان خودرو فاقد بازخورد بوده و پدال ترمز هم میتواند با چند بار استفاده حس اسفنجی پیدا کند. هندلینگ هاوال جولیون نیز با بیش فرمانی محدود میشود. گیربکس دوکلاچه و پیشرانه توربو در زمان شروع به حرکت کمی کند حس میشوند مخصوصاً اگر عجله داشته باشید اما در سرعتهای بالاتر گیربکس عملکرد بهتری دارد. در عصری که کراس اورهای کوچک ژاپنی به خاطر تورم قیمت بالایی دارند، هاوال جولیون پکیجی رضایتبخش را با قیمتی مناسب عرضه میکند. با اینکه برخی جنبههای این خودرو میتواند بهبود یابد اما مشکلات جولیون اولویت بالایی برای خریداران این سگمنت نخواهند داشت. این هاوال کوچک در بخش راحتی، فضای کابین و ایمنی و قیمت پیروز میدان است و کابین زیبای آن نیز برگ برنده دیگری محسوب میشود.
مشخصات هاوال جولیون ۲۰۲۴ | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۱۴۷-۱۸۱/۲۲۰-۲۷۵ |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو |
صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۹.۳-۱۱ |
مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر) | ۹ |
طول/فاصله بین محوری (میلیمتر) | ۴۴۷۲/۲۷۰۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۴۹۵/۱۵۷۵ |
علی جردن
۱۴ مرداد ۱۴۰۳وقتی هاوال از تسلا و فورد میزنه جلو
ساقی
۱۴ مرداد ۱۴۰۳تنها رقیبش فراری پوروسانگه که اونم با اختلاف ناچیز و بسیار کم ، بازیو واگذار میکنه . البته بازم میگم اختلاف قابل چشم پوشیه
بلخره وقتی اسم برند صاحبنامی مثل گریتوال میاد ، همه میرن کنار و گریتوال برتری خودشو به همه دیکته میکنه
جو
۱۴ مرداد ۱۴۰۳کابین سفید یخچالی زیبا تر از تسلا و فورد
قیمت هم قیمت 207
ارزش خرید 100 از 100
froG-driVer
۱۵ مرداد ۱۴۰۳P.O.V:
وقتی مشکلات اقتصادی به جا های دیگه هم فشار میاره☝🏻☝🏻☝🏻
mosafer
۱۴ مرداد ۱۴۰۳اگر ایران خودرو یا سایپا کل زورشونو میزدن یه ماشین مثل این میزدن با قیمت خوب هم خودشون سود میکردن هم مردم یه چیز حداقل بدرد بخور سوار میشدن.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ مرداد ۱۴۰۳کل خودروسازای ایرانی هممتحد بشن تا صدسال آینده
نمیتونن چنین ماشینی تولید کنن
Taha Ayoobi
۱۴ مرداد ۱۴۰۳من که میگم میتونن، نمیخوان
new reventon
۱۴ مرداد ۱۴۰۳مردم پول ندارن ماشین 1.5 یا 2 میلیاردی سوار شن. مردم ماشین 8 هزار دلاری میخان که جز این آشغالا، نمیشه که تولید شه
محمد
۱۵ مرداد ۱۴۰۳سود تو خودروسازی ما یک چیز دست نیافتنی هست.
ساقی
۱۴ مرداد ۱۴۰۳به قیمتش اشاره نشد اما ظاهرا کمتر از ۲۰ هزارتاست
نیما
۱۶ مرداد ۱۴۰۳انصافا تا حالا از هاوال ماشین زشتی ندیدم
همه ماشیناش خوشگلن
نیما
۱۶ مرداد ۱۴۰۳داشبوردشو دوست داشتم مخصوصا فرمونش