خودروهای چینیهفته نامه

پنج خودروساز چین با بیشترین توانایی برای فروش در بازار جهانی

از حدود ۱۷۰ مجموعه‌ی خودروسازی در چین، پنج شرکت پتانسیل رشد و موفقیت بسیار بالا در بازار جهانی دارند.

خودروسازان چینی با وجود رشد چشمگیر و پیشرفت فوق‌العاده‌، هنوز  سهم بزرگی از بازارهای مهم جهان شامل اروپا و ایالات‌متحده کسب نکرده‌اند. هرچند در چین تعداد برندهای خودرویی بسیار زیاد است اما همهٔ آن‌ها پتانسیل جهانی شدن ندارند. با این اوصاف، در ادامه با پنج خودروساز چینی آشنا خواهیم شد که انتظار می‌رود به‌راحتی بتوانند جایگاه خود را در خارج از این کشور تثبیت کنند.

ام‌جی

ام‌جی در حال حاضر جهانی‌ترین برند چینی محسوب می‌شود حتی اگر رسماً چینی به‌حساب نیاید. ام‌جی اصالتاً برندی بریتانیایی است که پیشینهٔ فعالیت آن در صنعت خودروسازی به حدود صد سال پیش بازمی‌گردد اما از سال ۲۰۰۶ در اختیار چینی‌ها است. شرکت سایک به‌عنوان مالک ام‌جی، خیلی سریع بازار این برند باسابقه را گسترش داده است تا جایی که فروش آن از ۳,۵۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۳ به حدود ۴۵۰ هزار دستگاه در سال گذشته رسیده است. در سال ۲۰۲۲، ام‌جی محبوب‌ترین برند چینی در بازارهای خارج از چین لقب گرفت. این شرکت به لطف ظرفیت تولید خودروهای الکتریکی جذاب با قیمت بسیار رقابتی برای کشورهای درحال‌توسعه و حتی توسعه‌یافته، پتانسیل رشد بالایی دارد. ام‌جی در نیمهٔ نخست سال جاری، چهارمین برند پرفروش خودروهای الکتریکی در اروپا بوده و بسیار بالاتر از برندهایی مثل پژو، رنو و هیوندای قرار گرفته است.

بی‌وای‌دی

بی‌وای‌دی در اروپا هنوز بازار کوچکی دارد اما در دیگر مناطق جهان موردتوجه قرار گرفته است. این شرکت به لطف عرضهٔ طیف گسترده‌ای از خودروهای پلاگین‌هیبریدی و تمام الکتریکی، یکی از سریع‌ترین برندهای خودرویی در حال رشد جهان محسوب می‌شود. جایگاه محصولات بی‌وای‌دی چیزی بین مدل‌های اقتصادی و لوکس است و بنابراین می‌تواند به مناطقی مثل آمریکای لاتین، خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا نفوذ کند یعنی جایی که همه توان خرید خودروی لوکس را ندارند. بی‌وای‌دی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون شش مدل تولیدی جدید را معرفی کرده است.

جیلی / زیکر

جیلی را باید غربی‌ترین برند چینی دانست. این شرکت به لطف در اختیار گرفتن خودروسازان باسابقهٔ اروپایی مثل لوتوس و ولوو، به پلت‌فرم‌ها و تکنولوژی‌های رقابتی مطابق با استانداردهای اروپا و آمریکای شمالی دسترسی دارد. خودروهای جیلی در بخش اقتصادی و محصولات زیکر در بخش لوکس می‌توانند از بازار پررونق کراس‌اوورها و همین‌طور سدان‌ها بهره ببرند. جیلی در حال حاضر نیز در برخی مناطق فروش خوبی دارد به‌گونه‌ای که در نیمهٔ نخست سال ۲۰۲۳ به چهارمین برند پرفروش بازار روسیه تبدیل شده است.

نیو

اگر تسلا و برندهای لوکس آلمانی نبودند، نیو به‌راحتی می‌توانست به یکی از بازیگران اصلی صنعت خودروسازی حال حاضر جهان تبدیل شود. بااین‌حال، نیو همچنان به مبارزه با این رقبا ادامه می‌دهد و به تسلای چیتی تبدیل شده با این تفاوت که طیف محصولات آن گسترده‌تر از برند آمریکایی است. پتانسیل رشد نیو در تکنولوژی باطری، قابلیت‌های نرم‌افزاری و برنامهٔ تعویض باطری نهفته است. بااین‌حال، نیو به‌عنوان یک برند لوکس، هنوز فعالیت جهانی ندارد و همچنان به زمان و آگاهی خریداران نیاز خواهد داشت تا بتواند سهم قابل‌توجهی از بازار اروپا کسب کند.

بائوجون با برند شورلت

بائوجون یک برند ارزان‌قیمت و اقتصادی چینی است که از طریق جوینت ونچر سایک و جنرال موتورز ایجاد شده است. محصولات این شرکت مثل داچیای چینی هستند که به لطف سادگی و درعین‌حال جذابیت، هم قیمت ارزانی دارند و هم هزینهٔ نگهداری آن‌ها پایین است. بائوجون برای عرضهٔ محصولات خود در بازارهای خارج از چین هم فرمول ساده‌ای را به کار گرفته است. محصولات این شرکت به برند جهانی جنرال موتورز یعنی شورلت ری‌بج می‌شوند. از این طریق، بائوجون می‌تواند به‌راحتی و با سرعت بیشتری از بازار مناطقی مثل آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا سهمی به دست بیاورد.

اما با وجود این پتانسیل‌ها، بزرگ‌ترین چالش برندهای چینی مذکور، بدنامی خودروهای چینی در غرب است که این تفکر برای اصلاح نه‌فقط به سرمایه بلکه به زمان زیادی هم نیاز دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Enzo Ferrari 2008

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    بی وای دی رشد خوبی داشته تا الان اما ۱۵میلیارد
    ضرر کرده

    موافقم 29
    مخالفم 10
    1. samane

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      جالبه به غیر از بی وای دی برندهای دیگر اصالت اروپایی و امریکایی دارند🤔

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. آلمان 🇩🇪🇩🇪

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (35 ديدگاه)

    به نظرم چانگان هم میتونن جزو اینها باشه مدل های جدید چانگان واقعا برای بازار های اروپایی عالی هستند

    موافقم 25
    مخالفم 25
    1. حسام

      ۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (151 ديدگاه)

      برند هونگچی رو هم نباید فراموش کرد

      موافقم 7
      مخالفم 17
      1. ali

        ۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (271 ديدگاه)

        هونگچی که هم قیمت همون برندای مطرح هست اصلا منطقی نیست خریدش

        موافقم 20
        مخالفم 1
  3. رضا

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    با قیمت فوق العاده پایینشون ممکنه به عنوان خودروی اول تو اروپا برای جوونا گزینه جذابی باشن. مخصوصا مدل‌های برقی و علاقه جوونا به مسائل زیست محیطی.

    موافقم 22
    مخالفم 5
  4. احمد

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (117 ديدگاه)

    چینی الکتریکی برا روزمره عالی بنظر میاد … کار راه بنداز خوبین

    موافقم 23
    مخالفم 3
  5. اشکان

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (401 ديدگاه)

    شرکت فقط وین فست 😂 نیومده صاحبش و کرد ۲۳ ومین فرد پولدار جهان!!

    اگر تسلا و برندهای لوکس آلمانی نبودند، نیو به‌راحتی می‌توانست به یکی از بازیگران اصلی صنعت خودروسازی حال حاضر جهان تبدیل شود.

    🙄 این چه جمله ایه خداوکیلی ؟! اگر تسلا و برند های لوکس آلمانی نبودند که نیو نهایت میتونست یه گاری طراحی کنه و یه خر پرورش بده که ببنده به گاری!

    موافقم 24
    مخالفم 27
    1. samane

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      دقیقا درسته و نیو کاملا داره کپی میکنه.خب اگر برندهای دیگر نبودند نیو از گاری باید کپی میکرد😂

      موافقم 1
      مخالفم 3
  6. Amard

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (832 ديدگاه)

    ببخشید ولی چری چانگان لینک اند کو هاوال کلا چین خودرو ساز خوب هم زیاد داره البته مدل های خوبش کمتر میاد تو بازار ایران چون اینجا مهم این چی ارزونتر و سود بیشتری داره بقیه دنیا سود مهم اما کیفیت رضایت مشتری هم در فضای رقابتی غیر انحصاری مهم

    موافقم 10
    مخالفم 6
  7. Porsche

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    میتونن پیشرفت کنن به شرطی که : کیفیتشون رو افزایش بدن و قیمت محصولاتشون رو کمتر کنن ( برای رقابت با تسلا مجبورند وارد بازی کاهش قیمت بشن ) و از همه مهم تر خودشونو به دولت های غربی نزدیک کنند ! این مورد آخری برای خودروسازی چین از همه مهم تر که بتونن به یه روشی دل سیاست مداران آمریکایی و اروپایی ( مخصوصا آمریکا ) رو بدست بیارن و وارد بازار رقابتی آمریکا و غول های اروپایی مثل آلمان و ایتالیا بشن ، تجربه نشون داده هر خودروسازی که موفق شده وارد بازار آمریکا بشه ، به شدت پیشرفت کرده و نه تنها تو آمریکا بلکه تو کل دنیا پرفروش شده ( مثل هیوندا و کیا )

    موافقم 11
    مخالفم 2
  8. ایران فرانسه

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (78 ديدگاه)

    فاو هم به پشتوانه فولکس واگن هم میتونه کاندیدا باشه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. Amirmohammad

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (563 ديدگاه)

    باید یه فیلم بسازن راجع به سیر پیشرفت چین تو صنایع مختلف!چنین چیزی غیر ممکن بود تا قبل از چین،این سرعت از پیشرفت

    موافقم 5
    مخالفم 8
  10. JDM

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1164 ديدگاه)

    تو اینا فقط BYD و جیلی رو قبول دارم مخصوصا bydکه خیلی خدمات و کیفیت مناسبی رو ارائه میکنه

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. Diako

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نزدیک به هفت ساله پایتخت نروژ از اتوبوس‌های تمام برقی BYD بهره میبره و تو برف و بوران هم خیلی خوب جواب پس داده در ضمن این شرکت چینی در صنعت باتری ماشین هم از پیشتازان هستش

  11. ابوالفضل شفیعی

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بعد از تجربه دوتا چینی یعنی هایما ۷ پلاس و تیگو ۷ پرو رسما باید بگم یه مشت مزخرف پرمصرف و بازار ایران هم بازار استثمار ایرانی جماعته توسط خودروسازان چین و داخلی و ادامه این روند کثیف باید قطع بشه… این حجم از مصرف بنزین با ماشینهای ژاپنی و فرانسوی، نصف باید میبود و این میدونید یعنی چه قدر صرفه جویی در سوخت و چه کمکی به محیط زیست و هوای آلوده؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا