کراساوور U6 نخستینبار در نمایشگاه خودروی «چنگژو» در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد. این خودرو که تحت برند نهچندان نامآشنای «آیوِیز» تولید شده است، بدنه و طراحی شبیه به شاسیبلند فولکسواگن ID.5 دارد که خود بهعنوان یک کراساوور دیفرانسیل جلو با طراحی کوپه شناخته میشود و قابلیت حمل ۵ سرنشین را دارد.
U6 دومین محصول آیویز محسوب میشود که توسط دو بنیانگذار این شرکت، «سموئل کیانگ»، مدیر فروش سابق خودروسازی ولوو در چین، و «گری گو» در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. نخستین محصول این خودروساز چینی که U5 نام داشت، بهعنوان رقیبی برای فولکسواگن ID.4 طراحی شد و هماکنون در ۱۵ بازار بینالمللی به فروش میرسد.
کراساوورهای U5 و U6 بر پایه معماری تطبیقپذیر این شرکت موسومبه «MAS» تولید شدهاند. این معماری که فرمی شبیه به یک تخته اسکیت دارد از بسته باتری لیتیومیونی ۶۳ کیلووات ساعتی پشتیبانی میکند. هماکنون ابرشرکت CATL بهعنوان تولیدکننده باتریهای آیویز شناخته میشوند.
طراحی و استایل U6 نسبتبه کانسپت اولیه خود چندان تفاوتی ندارد و تنها آینههای آن دچار تغییر شدهاند. کابین و بدنه بیرونی این خودرو درکنار مدل U5 در کارخانه آیویز در «شانگرائو» در چین تولید خواهد شد.
از طراحان این خودرو (که لزوما هم زیبا نیست) میتوان به «کن اوکویاما» اشاره کرد که مدیریت بخش خلاقیت در پینینفارینا را در رزومه خود جای داده است. شاسیبلند U6 نسبتبه برادر کوچکش یعنی U5 ظاهر اسپرتتری دارد. بخشهایی چون اسپویلر کوچک روی صندوق، طراحی زاویهدار بخش عقب و سپر یکپارچه جلو باعث ایجاد چهرهای درخور در این کراساوور شدهاند. آیویز مدعی شده که ضریب درگ این خودرو با فولکسواگن ID.5 برابر است.
نیروگاه این خودرو یک موتور الکتریکی با قدرت ۲۱۵ اسب بخار و ۳۱۱ نیوتن متر گشتاور است که بدنه ۱۷۹۰ کیلوگرمی این خودرو را جابهجا میکند. U6 برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۶.۹ ثانیه زمان نیاز دارد و بهصورت الکترونیکی به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. آیویز U6 براساس چرخه رانندگی رسمی اروپا میتواند با هربار شارژ کامل مسافت ۳۹۸ کیلومتر را بپیماید.
نرخ شارژ باتری این خودرو با برق AC برابر ۱۱ کیلووات و با برق DC برابر ۹۰ کیلووات است. دارنده اگر از شارژرهای مناسب و سریع استفاده کند، میتواند خودروی خود را در عرض ۳۵ دقیقه از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ کند.
سیستم فنربندی U6 در جلو از نوع مکفرسون و در عقب بهصورت مولتیلینک است که رویهمرفته جزوی از مجموعه سیستم تعلیق مجهز به دمپرهای تطبیقپذیر این خودرو به شمار میرود. سیستم تعلیق یادشده توسط شرکت مشهور «پرودرایو» تنظیم شده است تا این شاسیبلند سواری مناسبی را برای سرنشینانش مهیا کند.
کابین U6 به طراحی مختصبه خود مزین شده که آیویز از آن با عنوان «AI Cockpit» یاد میکند و شامل یک نمایشگر ۸.۲ اینچی روبهروی راننده یک نمایشگر ۱۴.۶ اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی میشود. نمایشگر کنسول میانی به اندروید نسخه ۹.۰ مجهز شده و از سیستمهای اندروید اتو و اپل کارپلی نیز پشتیبانی میکند.
فرمان U6 نیز به راننده اجازه دسترسی به گزینههای مختلفی از سیستم روبهرویش را میدهد. آیویز خودروی جدیدش را به یک صفحه شارژ نیز مجهز کرده است که در وسط کنسول میانی قرار دارد. نظر شما درباره محصول چینی تازهوارد چیست؟ آیا مشتریان اروپایی حاضرند بهجای خرید خودرویی مطمئن از خودروسازی مطمئن به یک کراساوور ناآشنا روی بیاورند؟!
meysam
۱۰ آبان ۱۴۰۱طراحیش خیلی خوبه
meysam
۱۰ آبان ۱۴۰۱آیا مشتریان اروپایی حاضرند بهجای خرید خودرویی مطمئن از خودروسازی مطمئن به یک کراساوور ناآشنا روی بیاورند؟!
خیلی سنگین بود 😭😭
datsun
۱۰ آبان ۱۴۰۱کیفیتش خوب باشه چرا که نه ، میتونه رقابت کنه
meysam
۱۰ آبان ۱۴۰۱دارن این کارو میکنن
اروپا از همین الان گرخیده
TML BN
۱۰ آبان ۱۴۰۱متأسفانه در ذهن ما ایرانی ها چینی ها ماشین های بد و بی کیفیت نا مطمئن شناخته شده با این که چینی با کیفیت موجود در ایران هم زیاد داریم ولی خب به لطف ایران خودرو و سایپا تصورات مردم از چینی ها بد شده
Habib
۱۰ آبان ۱۴۰۱وقتی مسأله هزینه در میان باشد، چرا که نه. همه که یکسان پول ندارند و قیمت ماشین ها هم مثل هم نیست.
Afg
۱۰ آبان ۱۴۰۱خودروی بدی نیست فقط از طرح روکش صندلی ها خوشم نمیاد
Habib
۱۰ آبان ۱۴۰۱از بغل انگار دنا رو حجیم کرده اند و به این حال و روز انداخته اند.
خبر
۱۵ آبان ۱۴۰۱اگه این ماشین چینی بود کامنت ها پر شده بود اینچیه فلان هزار جور بهانه ولی الان…