شرکت آمیکو، مونتاژکنندهی وانت آسنا در سالهای اخیر، یک دستگاه هوانگهای Huanghai N۷ را برای تست و بررسی وارد ایران کرده است. این مدل در صورت واردات به کشورمان، بزرگترین وانت بازار خواهد بود.
خودروسازی هوانگهای (Huanghai)، شرکتی زیرمجموعهی گروه SG اتوموتیو چین است. این مجموعه در سال ۱۹۸۴ بنیان نهاده شد و امروزه، برندهای متنوع دارد. انواع خودرو در کلاس شاسیبلند، وانت و انواع اتوبوس و کاموین توسط زیرمجموعههای SG تولید میشوند.
گروه صنعتی آمیکو فعالیت خود را با عرضهی کامیون آغاز و سپس، مونتاژ وانت پیکاپ را به خدمات خود اضافه کرد. حتی نشان تجاری آمیکو و SG چین نیز مشابهت دارد. در ایران، وانت آمیکو آسنا، محصولی از هوانگهای چین است.
گروه صنعتی آمیکو در سال ۱۳۶۸ با تاسیس شرکت صنعتی آذر موتو ر در منطقه جلفا ( مرز بین کشورهای آذربایجان ، ارمنستان و ترکیه ) افتتاح شد و برند خود را به نام آمیکو (AMICO) و علامت اختصاری (Azar Motor Industrial CO) ثبت کرد. این مجموعه سابقهی تولید انواع تراکتور، ادوات کشاورزی، آبگرمکن خورشیدی، کولر گازی، کلاه ایمنی موتور سیکلت، باتری ۲.۵ تا ۲۲۰ آمپر، پانل های سقفی و ساندویچ پانل دیواری نیز دارد. آمیکو هماکنون علاوهبر پیکاپ آسنا (Huanghai N۲)، ۱۰ مدل کامیون و کامیونت برای مصارف باربری و راهسازی مونتاژ میکند.
وانت پیکاپ هوانگهای Huanghai N۷، به دلیل کپیبرداری طرح بدنه از مدلهای امریکایی، عنوان شورولت سیلورادو چینی را در کشور سازنده دارد. این مدل، از سال ۲۰۱۹ به تولید انبوه رسیده است و یک محصول صادراتی مهم در مقایسه با خودروهای مشهور چینی، محسوب نمیشود.
طراحی بدنه و نمای بیرونی آمیکو Huanghai N۷
فراتر از ظاهر و ترکیب چهره، ابعاد هوانگهای N۷ دارای اهمیت است. این مدل، با طول ۵,۶۸۵ میلیمتر، عرض ۱,۹۵۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱,۸۶۵ میلیمتر، همراه فاصله محورهای ۳,۴۰۵ میلیمتر تولید میشود. هوانگهای N۷ در مقایسه با مدل دوکابین استاندارد از نسل سوم شورولت سیلورادو (“Crew ۶’۶) که طول ۶,۰۸۶ میلیمتر، عرض ۲,۰۳۲ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱,۸۶۷میلیمتر، همراه فاصله محورهای ۳,۸۸۶ میلیمتر دارد؛ به وضوح کوچکتر است اما نسبت به دیگر وانتهای مشهور بازار ایران، مثل تویوتا هایلوکس، فوتون تونلند و آمیکو آسنا، ابعاد بزرگتری دارد.
در نمای روبرو، حالت مستطیلشکل برای ادوات مختلف استفاده شده است. چراغهای چهارگوش در امتداد جلوپنجره هستند و نوار کروم در بالا، حس لوکس هوانگهای N۷ را تقویت میکند. نماد شرکت سازنده به شکل لوزی هم در وسط جلوپنجره، حاصل از خطوط کروم پیرامون چراغها است و این قسمت را مشابه شورولت سیلورادو به دو بخش تقسیم میکند.
روی کاپوت جلو، حجمدهی واضح برای ایجاد حالت عضلانی، استفاده شده است. سپر، نمای ساده با مهشکنهای کوچک LED در طرفین دارد و همراه دو قلابگیر سیاهرنگ ارائه میشود. نصب این ادوات در کنار زهوار کروم زیر سپر، بیشتر از آنکه ارزش فنی داشته باشد، با هدف بهبود جلوهی ظاهری انجام شده است.
در نمای جانبی، مشابه بسیاری دیگر وانتهای چینی، نکتهی خاصی وجود ندارد. چرخهای ۱۷ اینچ برای هوانگهای N۷، کوچک و حقیر به نظر میرسند؛ درحالیکه فضای گلگیر برای رینگهای بزرگتر، جا دارد. پهنای ۲۶۵ میلیمتر برای تایرهای استاندارد ساخت چین هم، کافی به نظر نمیرسد. در تصاویر موجود از هوانگهای N۷، کروم براق برای دستگیرهها و آینه بغل استفاده شده است.
طراحان هوانگهای برای عقب از چراغهای بسیار کوچک نسبت به ابعاد بدنه استفاده کردهاند. این اقدام عجیب، همراه با سپر ساده و چراغ خطرهای قرمز رنگ، جلوهای ناخوشایند به نمای پشت N۷ داده است. نماد تجاری شرکت سازنده با ترکیب کروم مشابه جلوپنجره هم، نکتهی مثبت برای کمک به زیبایی خودو محسوب نمیشود.
در مجموع، میتوان ظاهر هوانگهای N۷ را در کلاس وانت پیکاپهای چینی، متوسط و قابل قبول توصیف کرد. نمای بیرونی این مدل، با چراغهای بزرگ در جلو و گارد نصب شده روی قسمت بار، جوانپسند به نظر میرسد و میتواند همراه با رینگهای اسپرت ۱۸ یا ۱۹ اینچ، توجه عامهی مردم را جلب کند.
طراحی داخلی و نمای کابین آمیکو Huanghai N۷
پشت فرمان، حالت سیلندری برای پنل وجود دارد که برای خودروهای امروزی، قدیمی و کسلکننده به نظر میرسد. ترکیب داشبورد، به سبک دستهبندی شده طراحی شده است تا خروجی هوا، نمایشگر لمسی، کلیدهای گردان برای تهویه مطبوع و سیستم سرگرمی، با خطوط صاف از هم جدا شوند.
در تصاویر موجود، استارت دکمهای برای هوانگهای N۷ استفاده شده اما ترمز دستی سنتی با اهرم در وسط، ناخوشایند است. طراحی فرمان و فرم کلی داشبورد با ادوات تزئینی شبیه فیبرکربن، ظاهری عامهپسند برای هوانگهای N۷ فراهم میکند. در مجموع، کابین خودرو نسبت به دیگر وانتهای چینی بازار ایران، کمی بهتر و زیباتر به نظر میرسد.
چرم مصنوعی برای دور فرمان و صندلیهای N۷ استفاده شده است. کیفیت طراحی صندلی برای ردیف اول و دوم، تفاوت خاصی با دیگر خودروهای چینی بازار ایران ندارد و نسبتا ساده است. در تصاویر موجود، تنظیمات برقی برای صندلی راننده و مواد نرم برای استراحتگاه بازو داخل درهای ورودی دیده میشود. بخشی از داشبورد که روبروی راننده نصب شده هم، دارای چرم مصنوعی و مواد نرم است. ادوات پلاستیکی شبه فیبرکربن علاوهبر داشبورد، در تودریها و فرمان نیز وجود دارند.
هوانگهای N۷ با عرض بدنهی نزدیک به دو متر، فضای مناسب برای پنج سرنشین فراهم میکند. سقف بلند این خودرو، راحتی مسافران صندلی عقب را افزایش داده است. فاصلهی مناسب برای پاهای سرنشینان ردیف دوم تا صندلیهای جلو، هوانگهای N۷ را مناسب سفرهای بین شهری نشان میدهد.
پیشرانه و تجهیزات فنی آمیکو Huanghai N۷
وانت N۷ با دو نوع پیشرانهی بنزینی و دیزلی، همراه سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ یا دیفرانسیل عقب دائمی در چین تولید میشود. نسخههای مختلف این خودرو، همگی چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ، هماهنگ با استاندارد آلایندگی یورو ۵ هستند.
مدل بنزینی N۷، مجهز به موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ با قدرت ۲۱۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر است. نسخهی دیزلی، با پیشرانهی ۲/۵ لیتر توربو ۱۲۹ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. موتور بنزینی هوانگهای N۷، مشابه پیشرانهی نصب شده روی آمیکو آسنا توربو است. بنابر اطلاعات موجود، پیشرانههای نصب شده روی وانتهای هوانگهان، طراحی میتسوبیشی یا ایسوزو ژاپن و ساخت چین هستند.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آمیکو Huanghai N۷
مدل N۷ نسبت به N۲ که در ایران با نام آمیکو آسنا فروخته میشود، آپشنهای بیشتری دارد. گرانترین مدل N۷ دارای نمایشگر لمسی ۸ اینچ، دوربین پارک و دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی، چراغ روشنایی روز و سنسور نور، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، چرم مصنوعی برای صندلی و فرمان، گرمکن صندلی های جلو، تنظیمات برقی برای صندلی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی، کامپیوتر سفر، تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها، قفل دیفرانسیل محور عقب، سامانه کنترل پایداری الکتریکی ESP، سامانه کنترل حرکت در سربالایی , و سرپایین، رینگ آلومینیوم ۱۷ اینچ و دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو است.
قیمت احتمالی آمیکو Huanghai N۷ در ایران
در بازار چین، آستانه قیمت هوانگهای N۷ با پیشرانهی دیزل و سیستم تک دیفرانسیل، ۱۱۶ هزار یوان معادل ۱۸ هزار دلار است. نسخهی کامل با دو دیفرانیسل و موتور بنزینی توربوشارژ، به قیمت ۱۶۷ هزار یوان (۲۶ هزار دلار) فروخته میشود.
باتوجه به مشابهتهای فنی بین آمیکو آسنا و هوانگهای N۷ احتمالا محصول جدید آمیکو با نسخهی مجهز به موتور بنزینی و سیستم دو دیفرانسیل وارد ایران خواهد شد. با این شرایط، میتوان اطمینان داشت که قیمت N۷ فول آپشن در کشورمان، حدود ۱/۵ میلیارد تومان باشد. هماکنون، آمیکو آسنا دو دیفرانسیل توربو، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. آسنا با موتور ۲/۴ لیتر تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک، به قیمت ۹۵۰ میلیون تومان فروخته میشود.
رقبای آمیکو Huanghai N۷ در ایران
فوتون تونلند مونتاژ ایران خودرو با چهرهی جدید و پیشرانههای متنوع بنزینی یا دیزلی، حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. این پیکاپ چینی، با سیستم دو دیفرانسیل و فاقد جعبهدندهی اتوماتیک، سال ۱۴۰۱ در ایران عرضه میشود.
مدل دو دیفرانسیل بنزینی و دنده دستی وانت جک KMC T۸ هماکنون با قیمتی حدود ۸۰۰ میلیون تومان در کشورمان فروخته میشود. همچنین محصول تازهوارد مکس موتور با نام کلوت (دایون V۵) همراه موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ بنزینی با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر پیشفروش میشود. این وانت که در زمان ۱۱ تا ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد، حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
Humer
۲ اسفند ۱۴۰۰شورولت اینو ببینه کارخونشو تعطیل می کنه🤣
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲ اسفند ۱۴۰۰شرکت هوانگهای یک شاهکار دیگه هم داره که در متن نگفتم
اسکی مارپیچ از تویوتا پرادو :)
https://cutewallpaper.org/21/huanghai/Falcon-SUV-HUANGHAI-Automobile.jpg
رضا
۲ اسفند ۱۴۰۰الان دیدم از کپی رد شده دیگه خود پرادوعه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲ اسفند ۱۴۰۰ولی ابعادش کوچیکتره با موتور 2 لیتر تنفس طبیعی و تک دیفرانسیل قیمتش 10 هزار دلاره
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲ اسفند ۱۴۰۰خب آقای اشتری به همین صورته که میسازن بعدش میارن اینجا بعضیا میگن ارزشمنده! وقتی ماشین کپیه وقتی بی کیفیته وقتی موتورش دوزار هم نمی ارزه چه ارزشی داره…
میثم
۲ اسفند ۱۴۰۰😂😂😂
مهدی
۲ اسفند ۱۴۰۰اگه آرم هوانگهای روش نبود فکر میکردم پرادوعه
انگار پرادو رو برداشتی روش ارم هوانگهای گذاشتی
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲ اسفند ۱۴۰۰خسته نباشن خدایی چقدر زحمت کشیدن…
محمد حسام ربیعی
۳ اسفند ۱۴۰۰وای یه وقت نمیرن این همه زحمت می کشن
محمد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱اینو ولش کن داش
برو گوگل بزن گک تایم
بعد زحمت و پیشرفتشون رو ببین 🙂
محمد حسام ربیعی
۳ اسفند ۱۴۰۰عالی
User
۳ اسفند ۱۴۰۰کاش یک دهم عرضه ی چینیا رو ما هم داشتیم
وحید
۳ اسفند ۱۴۰۰این مدل پرادو ظاهر خیلی خاصی نداشت حالا کپیش شده یه چیز غیرقابل تحمل
NAVID۰۰۹۸
۲ اسفند ۱۴۰۰فقط به یک چیز فکر میکنم و آن هم افرادی هستند که برای این باباقوری چینیها پول پرداخت میکنند !
گند بکشه این بازار زشت بیروح و خستهکننده را !
زیزیگولو
۲ اسفند ۱۴۰۰فقط باید گفت خاک عالم🤦♂️🤦♂️🤦♂️
افشار
۲ اسفند ۱۴۰۰بله 😂😂 بعد همان افراد هم می آیند میگویند : قورقوری جون گل کاشتی هر چی که خواستم داشتی😂😂
محمد حسام ربیعی
۳ اسفند ۱۴۰۰واقعا من نیم ساعته دارم فکر می کنم کی اینا رو میخره
مهردادکمال
۲ اسفند ۱۴۰۰چراغ عقبش اندازه چراغ عقب وانت پیکان مدل 60هست 😂😂😂
Avan
۲ اسفند ۱۴۰۰بیچاره ا مهندسین شورولت.این همه جون کندن طراحی کردن این چینی ها هم کپی پیست کردن تمام
mohsen
۲ اسفند ۱۴۰۰اصلنم ظاهرش کپی نیست
نه
اصلا
ببین چقدر اصالت داره…..
🤡🤡🤡🤡
Moon
۲ اسفند ۱۴۰۰What the fu..k🤣
مهدی موتور
۲ اسفند ۱۴۰۰حاجی بخدا فکر کردم شورولت هست
سرزمین آفتاب
۲ اسفند ۱۴۰۰حالا طراحی کپی داره بد نیست
حداقل رخ آمریکایی داشته باشه 😂
میثم
۲ اسفند ۱۴۰۰حتی تو عکس هم میشه به کیفیت پایین فرمان و داشبورد پی برد
متریالش با تیبا فرق چندانی نداره فقط قالبشون متفاوته
کافر مقدس
۳ اسفند ۱۴۰۰اینم چون بر خلاف اکثر رپورتاژ های خودرو های چینی عکس خودشه رندر نیست . معمولا از عکس رندر استفاده میکنن
کوبیده
۲ اسفند ۱۴۰۰اقای اشتری چون حس کردم کامنت ها رو میخونید ازتون ممنون میشم اگه نوتیف ها را درست کنید
وقتی پدال ب زومیت پیوست توقع داشتیم از نظر نرم افرازی بهتر هم بشه ن اینکه پسرفت کنه
دوستدارت کوبیده
پدرام
۲ اسفند ۱۴۰۰کپی شورولت هم تو ایران نمی تونیم بخریم نه اینکه این خیلی خودرو خفنی باشه از لحاظ قیمت و ارزش پول ایران که روز به روز داره به قهقرار می ره
مهدی
۲ اسفند ۱۴۰۰قبل از اینکه متن رو بخونم و مطلب رو باز کنم گفتم چرا اینقدر شبیه سیلواردو هستش و یه لحظه فکر کردم خود سیلواردوعه
ظاهرش سیلواردوعه کیفیت کابینش پراید
انگار سیلواردو رو برداشتی آرمش رو کندی و روش آرم هوانگهای گذاشتی و یه داشبور مزخرف هم گذاشتی روش
سرخ پوست
۲ اسفند ۱۴۰۰دیگه اسم کپی قدیمی شده باس گذاشت اولترا کپی
…
سرخ پوست
۲ اسفند ۱۴۰۰دوستان چگونه باید پروفایل بگذارم ؟؟؟ 🙏🙏🙏
Hadi
۲ اسفند ۱۴۰۰با اون عظمتش چراغای عقبش از 111 کوچیکتره ولی واقعا من موندم چرا یه کشور باید این همه کارخونه و انواع و اقسام ماشین تولید کنه مگه کسی حاضره برندای اصیل و معتبرو ول کنه از اینا بخره
کافر مقدس
۳ اسفند ۱۴۰۰روسیه که از دهه 40 در تلاش برای کپی ماشین های آمریکایی اروپایی بود تهش شد اون . خودش موند و لادا
حتی اگه روسیه اینجوری کپی میکرد یه چیزی میگفتن ولی به چین هرگز شکایتی نخواهد شد
فرزاد
۳ اسفند ۱۴۰۰زمانیکه ظهور بزرگ رخ میدهد همه از منجی میپرسند که اولین و مهمترین مأموریت شما چیست؟ که پاسخ میدهد!! آیا بازار خودروی ایران را نمیبیند
Ali da
۳ اسفند ۱۴۰۰جلوشو کپی کردن خواستن عقبشو خودشون بزنن کلا تر زدن!🤣🤣🤣
alireza
۳ اسفند ۱۴۰۰سیلورادو مدل ۲۰۲۲ رو با موتور V8 قیمت اش از ۴۲ هزار دلار شروع میشه، اونوقت ، تو ایران برای یک آشغال کپی با دلار ۳۰ تومنی حساب کنیم باید ۵۰ هزار دلار بدیم!
مسعود کامنت
۸ اسفند ۱۴۰۰ممنون جناب اشتری . این ماشین برا ۱۸۰۰۰ دلار ماشین بدی نیست برا پولی که ما میدیم ماشین بدیه متاسفانه . و مورد دیگه اینکه از خیلی وارد کننده ها پرسیدم که چرا به فرض بجای پیکاپ غول ایسوزو این ماشینا رو میارید خب پاسخ این بوده که اونا به ما ماشین نمیدن و حتی میگن شرکتهای چینی مثل هاوال و جیلی و ام جی و … هم ایرانو تحریم کرده و ماشین نمیدن. ولی خب تقصیر چین نیست چین داره به قیمت جهانی ماشینشو به ایران می فروشه و حتی ماشینهایی که تولیدش متوقف شده رو حتی با تخفیف بیشتر می فروشه به ایران و هنوز نفهمیدیم این مابه تفاوت تو جیب کی میره و خرج چه کاری میشه ؟ تعرفه هم حدی نداره.