هرچند خیلیها برندهای چینی را تهدیدی برای خودروسازان بزرگ میدانند اما آمارهای فعلی نشان میدهند که این شرکتها با تبدیل شدن به بازیگر اصلی در بازار اروپا فاصلهٔ زیادی دارند.
در مورد پتانسیل خودروهای چینی در بازار غرب صحبتهای زیادی شده است. قیمت رقابتی و بهبود کیفیت اصلیترین سلاح این خودروها برای کسب سهم بازار بیشتر در خارج از چین محسوب میشود. به همین دلیل، خیلیها معتقدند که چینیها تهدیدی برای خودروسازان قدیمی اروپا و آمریکا خواهند بود اما آیا واقعاً حملهٔ بزرگ خودروهای چینی به بازارهای غربی در حال وقوع است؟
پیش از پاسخ دادن به این سؤال بهتر است تعریفی از خودروی چینی داشته باشیم. این کشور پرجمعیت آسیایی به دلیل ظرفیت تولید عظیم، دستمزد پایین و همینطور حداقل بیست سال آموختن از خودروسازان غربی، بهسرعت به صادرکنندهای بزرگ تبدیل شده است تا جایی که هماکنون صنعت خودروی چین با اختلاف صادرکنندهٔ شماره یک جهان محسوب میشود و بالاتر از ژاپن قرار گرفته است؛ اما بیشتر خودروهای صادراتی چین توسط خودروسازان غربی تولید میشود. تسلا، بامو، ولوو، اسمارت، پولستار، داچیا، بیوک، شورلت، لینکلن و لوتوس ازجمله برندهایی هستند که محصولات خود را در چین تولید و به بازارهایی مثل اروپا و آمریکا صادر میکنند؛ اما حتی با اینکه این خودروها ساخت چین هستند ولی نمیتوان آنها را چینی دانست.
از سوی دیگر، خودروسازانی مثل بیوایدی، چانگان، چری، دانگفنگ، هونگچی، گریت وال و… هم وجود دارد که اساساً چینی هستند و عنوان خودروی چینی را باید به محصولات این برندها اطلاق کرد. آمارهای فعلی نشان میدهند که این برندهای چینی با تبدیل شدن به بازیگر اصلی در بازار اروپا فاصلهٔ زیادی دارند و در بازار ایالاتمتحده نیز هنوز کاملاً غایب هستند. طبق آخرین آمارها، سهم برندهای چینی از کل فروش خودرو در اروپا تا آوریل ۲۰۲۳ تنها دو درصد بوده است. این فروش معادل ۸۵,۹۰۰ دستگاه طی چهار ماه یعنی از ژانویه تا آوریل است که از لحاظ درصد، رشد چشمگیر ۱۰۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ نشان میدهد اما با وجود افزایش عرضه و قیمتهای رقابتی، اروپاییها هنوز تمایلی به برندهای چینی ندارند.
دراینبین اما امجی یک استثنا است. این برند با فروش ۵۹,۲۰۰ دستگاه خودرو در اروپا طی چهار ماه نخست سال ۲۰۲۳، بیش از دوسوم کل فروش خودروهای چینی در این قاره را به خود اختصاص داده است. امجی به لطف محصولات بسیار رقابتی مثل مدل جدید MG 4 که در ماه آوریل وارد لیست ۱۰ خودروی الکتریکی پرفروش بازار اروپا شد، بهسرعت در حال صعود به رتبههای بالا خصوصاً در بخش خودروهای برقی است. دلیل رشد سریع امجی اما فقط به خاطر عرضهٔ محصولات جذاب نیست. این شرکت در برخی بازارها هنوز هم بهعنوان برندی بریتانیایی شناخته میشود و این تأثیر مهمی روی فروش آن دارد. هرچند امجی هماکنون تمام خودروهای خود را در چین طراحی و تولید میکند اما هنوز هم خود را بهعنوان یک برند بریتانیایی معرفی میکند و احتمالاً به همین دلیل است که توانسته در بازار اروپا جایگاه بهتری نسبت به همتایان چینی خود پیدا کند.
اما سؤالی که باقی میماند این است که چقدر طول میکشد تا خودروسازان چینی بتوانند به برندهایی مشهور و معتبر در خارج از چین تبدیل شوند؟ قیمت ارزانتر میتواند راه خوبی برای جذب خریدار باشد اما این بهتنهایی برای تغییر دیدگاه منفی بسیاری از مردم سراسر جهان نسبت به خودروهای چینی کافی نخواهد بود.
سوشیانت
۱۵ خرداد ۱۴۰۲خودروهای چینی پیشرفت زیادی داشتن اما تو خودروهای بالا رده حریف اروپایی ها و آمریکایی ها از لحاظ پرفورمنس و آپشن نمیشن ولی بنظرم تو محصولات اقتصادی خیلی خوب عمل کردن و محصولاتی تولید میکنن که نسبت به قیمتشون امکانات خوبی دارن
محمدرسول صمدی (◕‿◕)
۱۵ خرداد ۱۴۰۲سلام که سلامتی میاره
اگر خودروهای با کیفیت و قیمت مناسب و طراحی زیبا بزنند و از همه مهمتر قسطی بدهند عالیه انشالله بتونند
ولی خوب خودروهای اروپایی و آمریکایی اصالت دارند و اونا هم قسطی میدن و هم کیفیت دارند و زیبایی
در کل سخته ولی همین که داره تلاش میکنن زیباست.
ایران هم میتونست با همون مدیریت آقای خیامی
نخواستن که بشه…💔
علیرضا
۱۵ خرداد ۱۴۰۲الان نزدیک ۵۰ خودرو سازی مطرح در اروپا در حال فوروش خودرو هستن چین تا ۵۰ سال آینده نمیتونه بازاری به دست در خود چین مردمش کرولا میخرن و خودرو های ساخت خودشون قبول ندارن قول های مثل پژو با مدل بسیار باکیفیت زیبا خدمات گسترده شرایط فوروش خوب باعث میشن تا چینی ها دیده نشن دولت آمریکا هم اعلام کرد که خودرو های چینی استاندارد های مارو ندارند واردات شون ممنوع حتا در مکزیک چینی ها فقط کپی میکنن وراهی که اروپای ها امریکای ها دارن میرن دنبال میکنند
پویان
۱۵ خرداد ۱۴۰۲علیرضا متنت بیشتر احساسی بود. کی گفته چینی کرولا میخرن و خودرو چینی نمیخرن. اخرین لیسته ای فروش، خودرو در چین رو ببینی از ده برند اول پنج تا چینی هستن. بی وای دی که فولکس رو شکست داده اصلا چند ماهه. در ماه های اینده این درصد باز هم به نفع برندای چینی جابه ما میشه
Dan
۱۵ خرداد ۱۴۰۲برادر جان اول یه نگاهی به مقاله مینداختی بعد در مورد سهم چینی ها در کشور خودشون نظر میدادی دیگه
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/06/motor1-numbers-chinese-cars-in-the-west-1.jpg
فقط در عرض یک سال سهمشون تو بازار خودشون ۲۰ درصد بیشتر شده!
تو چندسال آینده بنظرت به کجا میرسن؟
علیرضا
۱۵ خرداد ۱۴۰۲با وجود قول های مثل پژو و فولکس واگن چین تا ۵۰ سال دیگه هم بازاری نخواهد داشت حتا بازار چین الان کرولا میپسنده نه خودرو های خودشو بازار آمریکا هم به دلیل نبود استاندارد های بینالمللی در خودرو های چینی وارداتش ممنوع کرده
blackwing
۱۵ خرداد ۱۴۰۲یک اصل مهم هست که نباید از یاد برد :
در دوران طلایی اتومبیل سازی جهانی یعنی زمانی که موتورهای احتراق داخلی نشان دهنده اوج مهندسی و دستیابی به تکنولوژی تزریق سوخت و ساخت سیلندر، پیستون ، شاتون ، پاشش سوخت ، مدیریت اجزای موتور و….. بودند ، چینی ها حضور نداشتن و این مرحله بسیار مهم رو اصلاً نرسیدن !
حتی چینیها توان ساخت موتور ۶ یا ۸ سیلندر رو هم نداشتن و موقعی شکوفا شدن که دنیا به سمت الکتریکیسازی رفت.
حتی کره جنوبی هم اواخر این دوره به اوج رسید…
زمانی که کمپانیهای مشهور دنیا موتورهای ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ و حتی ۱۶ سیلندر رو با مهندسی دقیق و صرف کردن زمان و هزینه زیاد به رخ جهانیان میکشوندن ، چینیها کاملاً محو بودن.
زحمات اون سالهای طلایی باعث شد کمپانی مثل پورشه بشه پورشه ، فراری بشه فراری ، همینطور لاکبورگینی ، رولزرویس ، فورد ، بنتلی ، استون مارتین…
این قدمت ۱۰۰ ساله کمپانیها چیزیه که چینیها ندارن و نمیتونن جاشو بگیرن!
blackwing
۱۵ خرداد ۱۴۰۲یک اصل مهم هست که نباید از یاد برد :
در دوران طلایی اتومبیل سازی جهانی یعنی زمانی که موتورهای احتراق داخلی نشان دهنده اوج مهندسی و دستیابی به تکنولوژی تزریق سوخت و ساخت سیلندر، پیستون ، شاتون ، پاشش سوخت ، مدیریت اجزای موتور و….. بودند ، چینی ها حضور نداشتن و این مرحله بسیار مهم رو اصلاً نرسیدن !
حتی چینیها توان ساخت موتور ۶ یا ۸ سیلندر رو هم نداشتن و موقعی شکوفا شدن که دنیا به سمت الکتریکیسازی رفت.
حتی کره جنوبی هم اواخر این دوره به اوج رسید…
زمانی که کمپانیهای مشهور دنیا موتورهای ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ و حتی ۱۶ سیلندر رو با مهندسی دقیق و صرف کردن زمان و هزینه زیاد به رخ جهانیان میکشوندن ، چینیها کاملاً محو بودن.
زحمات اون سالهای طلایی باعث شد کمپانی مثل پورشه بشه پورشه ، فراری بشه فراری ، همینطور لاکبورگینی ، رولزرویس ، فورد ، بنتلی ، استون مارتین…
این قدمت ۱۰۰ ساله کمپانیها چیزیه که چینیها ندارن و نمیتونن جاشو بگیرن!
علیرضا
۱۵ خرداد ۱۴۰۲با وجود قول های مثل پژو و فولکس واگن چین تا ۵۰ سال دیگه هم بازاری نخواهد داشت حتا بازار چین الان کرولا میپسنده نه خودرو های خودشو بازار آمریکا هم به دلیل نبود استاندارد های بینالمللی در خودرو های چینی وارداتش ممنوع کرده
MASOUD 0099
۱۵ خرداد ۱۴۰۲جواب: نه به گرد پاشونم نمی رسه
blackwing
۱۵ خرداد ۱۴۰۲پدال ۱۶ خط مقاله نوشتم زیر این پست ، کامنت من اصلاً منتشر نشد ، غیب شد !
چه میکنید با خودتون ؟ 😂👎🏼
پویان
۱۵ خرداد ۱۴۰۲خودروهای برقی چینی بسیار بالاتر از اروپاییها هستن حتی ویتنامی ها و هندی ها هم در راه هستن. اروپاییها الان با تعرفه سنگین و سیاسی کاری میخوان فروش برقی های چینی در اروپازیاد نباشه.ولی تفاوتی زیادی نمیکنه چون اروپاییها در باتری نیازمند چینی ها مخصوصا باتری های جدیدcatlو گنفیلینگ و بی وای دی هستن
حالا یکی
۱۵ خرداد ۱۴۰۲5 سال آینده جواب این سوال عملاً مشخص میشه
البته الان هم مشخص هست که چه اتفاقی خواهد افتاد
بروسلی
۱۵ خرداد ۱۴۰۲اینده نزدیک مال چینه البته که برنده اوروپایی مقاومت میکنندخیلی هم زورمیزنند اگرسهل واسان بود که نمگفتیم عجب هنری کرد چین غربی هاراشکست داده
بروسلی
۱۵ خرداد ۱۴۰۲البته اینده نزدیک مال چینه البته که برنده اوروپایی مقاومت میکنندخیلی هم زورمیزنند اگرسهل واسان بود که نمگفتیم عجب هنری کرد چین غربی هاراشکست داده
پویان
۱۵ خرداد ۱۴۰۲یه نکته خیلی جالب مقاله درباره ام جی بود که اونجا نمیدونن تمام این برند چینیه و تولید و… تمام در چینه.این هم سطح بالای شناخت و مغز این اروپاییهای برگزیده!!!!!.
ام جی ماه گذشته در اسپانیا وایتالیا رشد خیلی شدید در فروش داشته.
تمرکز ام جی و سایک موتورز بیشتر خارج چینه. توی چین پرفروش، نیستن زیاد
ممد کادیلاک
۱۵ خرداد ۱۴۰۲ب نظرم اگه پتانسیلی توی ماشین های چینی باشه و بتونه اونارو به تهدیدی برای بقیه برندا تبدیل کنه تو زمینه ماشینای برقی باشه که با قیمت کمتر و برند حرکتی مناسب دارن کار میکنن در غیر این صورت ابدا تهدیدی برای بقیه برندها نیستن
sina
۱۵ خرداد ۱۴۰۲با این قیمت گذاری خیر
عمده فروش الانشون هم با بازارهای انحصاری مث چین و ایران و روسیه و.. است فعلا
مازیار
۱۵ خرداد ۱۴۰۲چینی ها خیلی خوب رشد میکنن و احتمالا خواهند کرد
اما یه مسئله خیلی مهم هست که با رشد ارتباط چندانی نداره
https://www.pedal.ir/vision/strong-brands-in-car-industry/
این چیزی هست که دور از دسترس چینی هاست
اشکان
۱۵ خرداد ۱۴۰۲ما آخر نفهمیدم این ام جی انگلیسیه یا چینی !!
اشکان
۱۵ خرداد ۱۴۰۲ماشین های هیدروژنی اگر بیان ، چین در توانش نیست که رقابت کنه!
آرمین
۱۷ خرداد ۱۴۰۲چرا اکثر مردم ( مخصوصا چینی پسندهای عزیز ) میگن : ۵ سال دیگه اتومبیلهای چینی دنیا رو زیر و رو خواهند کرد
مگه قراره از امروز تا ۵ سال خوروسازهای اروپا ، آمریکا ، کره و ژاپن برن تو خواب اصحاب کهف ؟
چین کشور قدرتمندیه ولی تکنولوژی که به کار میبره همشون کپیه ، خودش از شروع انقلاب صنعتی تا الان چیزی به نام نو آوری به درد بخور ارائه نکرده ، همش کپی کرده .
BMW
۱۷ خرداد ۱۴۰۲چین هر کاری نکنه تو بگو تقلب و کپی و اصلا هر کار دیگه ای که به خواد بکنه به آلمان و ژاپن و آمریکا نمیرسه به این زودی ها