خودروهای چینیهفته نامه

آیا خودروهای چینی واقعاً تهدیدی برای برندهای غربی خواهند بود؟

هرچند خیلی‌ها برندهای چینی را تهدیدی برای خودروسازان بزرگ می‌دانند اما آمارهای فعلی نشان می‌دهند که این شرکت‌ها با تبدیل شدن به بازیگر اصلی در بازار اروپا فاصلهٔ زیادی دارند.

در مورد پتانسیل خودروهای چینی در بازار غرب صحبت‌های زیادی شده است. قیمت رقابتی و بهبود کیفیت اصلی‌ترین سلاح این خودروها برای کسب سهم بازار بیشتر در خارج از چین محسوب می‌شود. به همین دلیل، خیلی‌ها معتقدند که چینی‌ها تهدیدی برای خودروسازان قدیمی اروپا و آمریکا خواهند بود اما آیا واقعاً حملهٔ بزرگ خودروهای چینی به بازارهای غربی در حال وقوع است؟

پیش از پاسخ دادن به این سؤال بهتر است تعریفی از خودروی چینی داشته باشیم. این کشور پرجمعیت آسیایی به دلیل ظرفیت تولید عظیم، دستمزد پایین و همین‌طور حداقل بیست سال آموختن از خودروسازان غربی، به‌سرعت به صادرکننده‌ای بزرگ تبدیل شده است تا جایی که هم‌اکنون صنعت خودروی چین با اختلاف صادرکنندهٔ شماره یک جهان محسوب می‌شود و بالاتر از ژاپن قرار گرفته است؛ اما بیشتر خودروهای صادراتی چین توسط خودروسازان غربی تولید می‌شود. تسلا، ب‌ام‌و، ولوو، اسمارت، پولستار، داچیا، بیوک، شورلت، لینکلن و لوتوس ازجمله برندهایی هستند که محصولات خود را در چین تولید و به بازارهایی مثل اروپا و آمریکا صادر می‌کنند؛ اما حتی با اینکه این خودروها ساخت چین هستند ولی نمی‌توان آن‌ها را چینی دانست.

از سوی دیگر، خودروسازانی مثل بی‌وای‌دی، چانگان، چری، دانگ‌فنگ، هونگچی، گریت وال و… هم وجود دارد که اساساً چینی هستند و عنوان خودروی چینی را باید به محصولات این برندها اطلاق کرد. آمارهای فعلی نشان می‌دهند که این برندهای چینی با تبدیل شدن به بازیگر اصلی در بازار اروپا فاصلهٔ زیادی دارند و در بازار ایالات‌متحده نیز هنوز کاملاً غایب هستند. طبق آخرین آمارها، سهم برندهای چینی از کل فروش خودرو در اروپا تا آوریل ۲۰۲۳ تنها دو درصد بوده است. این فروش معادل ۸۵,۹۰۰ دستگاه طی چهار ماه یعنی از ژانویه تا آوریل است که از لحاظ درصد، رشد چشمگیر ۱۰۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد اما با وجود افزایش عرضه و قیمت‌های رقابتی، اروپایی‌ها هنوز تمایلی به برندهای چینی ندارند.

دراین‌بین اما ام‌جی یک استثنا است. این برند با فروش ۵۹,۲۰۰ دستگاه خودرو در اروپا طی چهار ماه نخست سال ۲۰۲۳، بیش از دوسوم کل فروش خودروهای چینی در این قاره را به خود اختصاص داده است. ام‌جی به لطف محصولات بسیار رقابتی مثل مدل جدید MG 4 که در ماه آوریل وارد لیست ۱۰ خودروی الکتریکی پرفروش بازار اروپا شد، به‌سرعت در حال صعود به رتبه‌های بالا خصوصاً در بخش خودروهای برقی است. دلیل رشد سریع ام‌جی اما فقط به خاطر عرضهٔ محصولات جذاب نیست. این شرکت در برخی بازارها هنوز هم به‌عنوان برندی بریتانیایی شناخته می‌شود و این تأثیر مهمی روی فروش آن دارد. هرچند ام‌جی هم‌اکنون تمام خودروهای خود را در چین طراحی و تولید می‌کند اما هنوز هم خود را به‌عنوان یک برند بریتانیایی معرفی می‌کند و احتمالاً به همین دلیل است که توانسته در بازار اروپا جایگاه بهتری نسبت به همتایان چینی خود پیدا کند.

اما سؤالی که باقی می‌ماند این است که چقدر طول می‌کشد تا خودروسازان چینی بتوانند به برندهایی مشهور و معتبر در خارج از چین تبدیل شوند؟ قیمت ارزان‌تر می‌تواند راه خوبی برای جذب خریدار باشد اما این به‌تنهایی برای تغییر دیدگاه منفی بسیاری از مردم سراسر جهان نسبت به خودروهای چینی کافی نخواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. سوشیانت

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3512 ديدگاه)

    خودروهای چینی پیشرفت زیادی داشتن اما تو خودروهای بالا رده حریف اروپایی ها و آمریکایی ها از لحاظ پرفورمنس و آپشن نمیشن ولی بنظرم تو محصولات اقتصادی خیلی خوب عمل کردن و محصولاتی تولید میکنن که نسبت به قیمتشون امکانات خوبی دارن

    موافقم 37
    مخالفم 1
  2. محمدرسول صمدی (◕‿◕)

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (157 ديدگاه)

    سلام که سلامتی میاره
    اگر خودروهای با کیفیت و قیمت مناسب و طراحی زیبا بزنند و از همه مهمتر قسطی بدهند عالیه انشالله بتونند
    ولی خوب خودروهای اروپایی و آمریکایی اصالت دارند و اونا هم قسطی میدن و هم کیفیت دارند و زیبایی
    در کل سخته ولی همین که داره تلاش میکنن زیباست.
    ایران هم میتونست با همون مدیریت آقای خیامی
    نخواستن که بشه…💔

    موافقم 55
    مخالفم 4
    1. علیرضا

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (116 ديدگاه)

      الان نزدیک ۵۰ خودرو سازی مطرح در اروپا در حال فوروش خودرو هستن چین تا ۵۰ سال آینده نمیتونه بازاری به دست در خود چین مردمش کرولا میخرن و خودرو های ساخت خودشون قبول ندارن قول های مثل پژو با مدل بسیار باکیفیت زیبا خدمات گسترده شرایط فوروش خوب باعث میشن تا چینی ها دیده نشن دولت آمریکا هم اعلام کرد که خودرو های چینی استاندارد های مارو ندارند واردات شون ممنوع حتا در مکزیک چینی ها فقط کپی میکنن وراهی که اروپای ها امریکای ها دارن میرن دنبال می‌کنند

      موافقم 10
      مخالفم 27
      1. پویان

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (827 ديدگاه)

        علیرضا متنت بیشتر احساسی بود. کی گفته چینی کرولا میخرن و خودرو چینی نمیخرن. اخرین لیسته ای فروش، خودرو در چین رو ببینی از ده برند اول پنج تا چینی هستن. بی وای دی که فولکس رو شکست داده اصلا چند ماهه. در ماه های اینده این درصد باز هم به نفع برندای چینی جابه ما میشه

        موافقم 4
        مخالفم 1
      2. Dan

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (682 ديدگاه)

        برادر جان اول یه نگاهی به مقاله مینداختی بعد در مورد سهم چینی ها در کشور خودشون نظر میدادی دیگه

        https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/06/motor1-numbers-chinese-cars-in-the-west-1.jpg

        فقط در عرض یک سال سهمشون تو بازار خودشون ۲۰ درصد بیشتر شده!
        تو چندسال آینده بنظرت به کجا میرسن؟

        موافقم 3
        مخالفم 1
    2. علیرضا

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (116 ديدگاه)

      با وجود قول های مثل پژو و فولکس واگن چین تا ۵۰ سال دیگه هم بازاری نخواهد داشت حتا بازار چین الان کرولا میپسنده نه خودرو های خودشو بازار آمریکا هم به دلیل نبود استاندارد های بین‌المللی در خودرو های چینی وارداتش ممنوع کرده

      موافقم 1
      مخالفم 6
  3. blackwing

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    یک اصل مهم هست که نباید از یاد برد :
    در دوران طلایی اتومبیل سازی جهانی یعنی زمانی که موتور‌های احتراق داخلی نشان دهنده اوج مهندسی و دستیابی به تکنولوژی تزریق سوخت و ساخت سیلندر، پیستون ، شاتون ، پاشش سوخت ، مدیریت اجزای موتور و….. بودند ، چینی ها حضور نداشتن و این مرحله بسیار مهم رو اصلاً نرسیدن !
    حتی چینی‌ها توان ساخت موتور ۶ یا ۸ سیلندر رو هم نداشتن و موقعی شکوفا شدن که دنیا به سمت الکتریکی‌سازی رفت.

    حتی کره جنوبی هم اواخر این دوره به اوج رسید…
    زمانی که کمپانی‌های مشهور دنیا موتورهای ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ و حتی ۱۶ سیلندر رو با مهندسی دقیق و صرف کردن زمان و هزینه زیاد به رخ جهانیان میکشوندن ، چینی‌ها کاملاً محو بودن.

    زحمات اون سال‌های طلایی باعث شد کمپانی مثل پورشه بشه پورشه ، فراری بشه فراری ، همینطور لاکبورگینی ، رولزرویس ، فورد ، بنتلی ، استون مارتین…

    این قدمت ۱۰۰ ساله کمپانی‌ها چیزیه که چینی‌ها ندارن و نمیتونن جاشو بگیرن!

    موافقم 13
    مخالفم 2
  4. blackwing

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    یک اصل مهم هست که نباید از یاد برد :
    در دوران طلایی اتومبیل سازی جهانی یعنی زمانی که موتور‌های احتراق داخلی نشان دهنده اوج مهندسی و دستیابی به تکنولوژی تزریق سوخت و ساخت سیلندر، پیستون ، شاتون ، پاشش سوخت ، مدیریت اجزای موتور و….. بودند ، چینی ها حضور نداشتن و این مرحله بسیار مهم رو اصلاً نرسیدن !
    حتی چینی‌ها توان ساخت موتور ۶ یا ۸ سیلندر رو هم نداشتن و موقعی شکوفا شدن که دنیا به سمت الکتریکی‌سازی رفت.

    حتی کره جنوبی هم اواخر این دوره به اوج رسید…
    زمانی که کمپانی‌های مشهور دنیا موتورهای ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ و حتی ۱۶ سیلندر رو با مهندسی دقیق و صرف کردن زمان و هزینه زیاد به رخ جهانیان میکشوندن ، چینی‌ها کاملاً محو بودن.

    زحمات اون سال‌های طلایی باعث شد کمپانی مثل پورشه بشه پورشه ، فراری بشه فراری ، همینطور لاکبورگینی ، رولزرویس ، فورد ، بنتلی ، استون مارتین…

    این قدمت ۱۰۰ ساله کمپانی‌ها چیزیه که چینی‌ها ندارن و نمیتونن جاشو بگیرن!

    موافقم 34
    مخالفم 7
  5. علیرضا

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (116 ديدگاه)

    با وجود قول های مثل پژو و فولکس واگن چین تا ۵۰ سال دیگه هم بازاری نخواهد داشت حتا بازار چین الان کرولا میپسنده نه خودرو های خودشو بازار آمریکا هم به دلیل نبود استاندارد های بین‌المللی در خودرو های چینی وارداتش ممنوع کرده

    موافقم 6
    مخالفم 16
  6. MASOUD 0099

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (424 ديدگاه)

    جواب: نه به گرد پاشونم نمی رسه

    موافقم 14
    مخالفم 5
  7. blackwing

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    پدال ۱۶ خط مقاله نوشتم زیر این پست ، کامنت من اصلاً منتشر نشد ، غیب شد !
    چه میکنید با خودتون ؟ 😂👎🏼

    موافقم 16
    مخالفم 3
  8. پویان

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (827 ديدگاه)

    خودروهای برقی چینی بسیار بالاتر از اروپاییها هستن حتی ویتنامی ها و هندی ها هم در راه هستن. اروپاییها الان با تعرفه سنگین و سیاسی کاری میخوان فروش برقی های چینی در اروپازیاد نباشه.ولی تفاوتی زیادی نمیکنه چون اروپاییها در باتری نیازمند چینی ها مخصوصا باتری های جدیدcatlو گنفیلینگ و بی وای دی هستن

    موافقم 8
    مخالفم 19
  9. حالا یکی

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (165 ديدگاه)

    5 سال آینده جواب این سوال عملاً مشخص میشه
    البته الان هم مشخص هست که چه اتفاقی خواهد افتاد

    موافقم 4
    مخالفم 4
  10. بروسلی

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اینده نزدیک مال چینه البته که برنده اوروپایی مقاومت میکنندخیلی هم زورمیزنند اگرسهل واسان بود که نمگفتیم عجب هنری کرد چین غربی هاراشکست داده

    موافقم 2
    مخالفم 6
  11. بروسلی

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    البته اینده نزدیک مال چینه البته که برنده اوروپایی مقاومت میکنندخیلی هم زورمیزنند اگرسهل واسان بود که نمگفتیم عجب هنری کرد چین غربی هاراشکست داده

    موافقم 6
    مخالفم 12
  12. پویان

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (827 ديدگاه)

    یه نکته خیلی جالب مقاله درباره ام جی بود که اونجا نمیدونن تمام این برند چینیه و تولید و… تمام در چینه.این هم سطح بالای شناخت و مغز این اروپاییهای برگزیده!!!!!.
    ام جی ماه گذشته در اسپانیا وایتالیا رشد خیلی شدید در فروش داشته.
    تمرکز ام جی و سایک موتورز بیشتر خارج چینه. توی چین پرفروش، نیستن زیاد

    موافقم 3
    مخالفم 3
  13. ممد کادیلاک

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    ب نظرم اگه پتانسیلی توی ماشین های چینی باشه و بتونه اونارو به تهدیدی برای بقیه برندا تبدیل کنه تو زمینه ماشینای برقی باشه که با قیمت کمتر و برند حرکتی مناسب دارن کار میکنن در غیر این صورت ابدا تهدیدی برای بقیه برندها نیستن

  14. sina

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2661 ديدگاه)

    با این قیمت گذاری خیر
    عمده فروش الانشون هم با بازارهای انحصاری مث چین و ایران و روسیه و.. است فعلا

    موافقم 2
    مخالفم 2
  15. مازیار

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    چینی ها خیلی خوب رشد میکنن و احتمالا خواهند کرد
    اما یه مسئله خیلی مهم هست که با رشد ارتباط چندانی نداره
    https://www.pedal.ir/vision/strong-brands-in-car-industry/
    این چیزی هست که دور از دسترس چینی هاست

  16. اشکان

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (401 ديدگاه)

    ما آخر نفهمیدم این ام جی انگلیسیه یا چینی !!

  17. اشکان

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (401 ديدگاه)

    ماشین های هیدروژنی اگر بیان ، چین در توانش نیست که رقابت کنه!

  18. آرمین

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (34 ديدگاه)

    چرا اکثر مردم ( مخصوصا چینی پسندهای عزیز ) میگن : ۵ سال دیگه اتومبیلهای چینی دنیا رو زیر و رو خواهند کرد
    مگه قراره از امروز تا ۵ سال خوروسازهای اروپا ، آمریکا ، کره و ژاپن برن تو خواب اصحاب کهف ؟
    چین کشور قدرتمندیه ولی تکنولوژی که به کار میبره همشون کپیه ، خودش از شروع انقلاب صنعتی تا الان چیزی به نام نو آوری به درد بخور ارائه نکرده ، همش کپی کرده .

  19. BMW

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    چین هر کاری نکنه تو بگو تقلب و کپی و اصلا هر کار دیگه ای که به خواد بکنه به آلمان و ژاپن و آمریکا نمیرسه به این زودی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا