چهارمین محصول لوکس برند آواتار با همکاری چانگان، CATL و هواوی معرفی شد. سدان میانسایز آواتر ۰۶ با طراحی مدرن، تکنولوژیهای پیشرفته و قیمت پایه ۱۹۱,۹۰۰ یوان (حدود ۲۶,۳۰۰ دلار)، وارد رقابت با تسلا مدل ۳ و زیکر ۰۰۷ شده است.
معرفی آواتر ۰۶؛ ورود جسورانه به بازار سدانهای الکتریکی
برند لوکس آواتر (که در ایران معمولا آواتار خوانده میشود) که با همکاری شرکتهای چینی چانگان، CATL و هواوی شکل گرفته، با معرفی مدل آواتر ۰۶ وارد رقابت در بخش جذاب سدانهای الکتریکی حدود ۲۰۰ هزار یوانی شده است. این خودرو با طراحی سرطراح این کمپانی یعنی نادر فقیه زاده در دو نسخه تمامبرقی (BEV) و افزونهبرد (EREV) عرضه میشود.
مشخصات فنی و قوای محرکه
نسخه | نوع موتور | قدرت کل | برد الکتریکی | باتری | نوع شارژ |
---|---|---|---|---|---|
BEV تکموتوره | محور عقب | ۲۵۲ کیلووات (۳۳۷ اسب بخار) | ۶۵۰ کیلومتر (استاندارد CLTC) | ۷۲.۸۸ کیلوواتساعت (LFP از CATL) | معماری شارژ ۸۰۰ ولت |
BEV دو موتوره | چهار چرخ محرک | ۴۴۰ کیلووات (۵۹۰ اسب بخار) | ۶۰۰ کیلومتر | همان | همان |
EREV | موتور الکتریکی عقب + موتور بنزینی ۱.۵ لیتری | موتور الکتریکی ۲۳۱ کیلووات + موتور بنزینی ۱۱۵ کیلووات | ۱۷۰ تا ۲۴۰ کیلومتر رانندگی تمامبرقی | ۳۱.۷ یا ۴۵.۰۶ کیلوواتساعت | — |
طراحی ظاهری آواتر ۰۶
زبان طراحی نسل دوم آواتر (Avatr Design 2.0)
آواتر ۰۶ از جدیدترین زبان طراحی برند آواتر بهره میبرد که با عنوان “Avatr Design 2.0” شناخته میشود. این سبک طراحی تمرکز ویژهای بر آیندهنگری، یکپارچگی بصری و سادگی هوشمندانه دارد. در نگاه نخست، فرم کلی بدنه یادآور یک سدان کوپهمانند با خطوط نرم و پویا است که هم زیبایی بصری و هم کارایی آئرودینامیکی را به همراه دارد.
نمای جلو: چهرهای مدرن و تهاجمی
در نمای جلو، چراغهای روشنایی روز (DRL) با طرح F شکل و جایگیری پایینتر از حد معمول، ظاهری خاص و تهاجمی به خودرو بخشیدهاند. حذف جلوپنجره سنتی، که ناشی از ماهیت برقی خودروست، با تقویت فرم سپر و کاپوت جبران شده و نتیجه، نمایی یکپارچه و جسور است. لوگوی برند نیز بهصورت مینیمال و هماهنگ با کلیت طراحی در جلو جایگذاری شده است.
نمای جانبی: تلفیق سادگی و فناوری
طراحی جانبی آواتر ۰۶ بر پایهی سطوح صاف و خطوط سیال شکل گرفته و دستگیرههای درب همسطح با بدنه (Flush) و آینههای جانبی دیجیتال (در نسخههای مجهز) از مهمترین عناصر این بخش هستند. آینههای سنتی در برخی نسخهها با دوربینهای دیجیتال جایگزین شدهاند و تصویر آنها بر روی نمایشگرهایی در ستون A خودرو نمایش داده میشود. همچنین، برجستگیهای گلگیرها، فرم عضلانیتری به خودرو بخشیدهاند.
نمای عقب: نوآوری در اوج
در بخش عقب، طراحان تصمیمی جسورانه اتخاذ کردهاند: حذف شیشه عقب و جایگزینی آن با سیستم دوربین و نمایشگر. این اقدام ضمن ارتقای آئرودینامیک خودرو، ظاهری آیندهنگر و متمایز ایجاد کرده است. چراغهای سرتاسری پیوسته (Light Bar) که بهصورت نواری از یک سو به سوی دیگر امتداد دارند، به این طراحی جذاب جلوهای مدرن و فناورانه بخشیدهاند.
ابعاد و تناسبات
مشخصه | عدد |
---|---|
طول کلی | ۴,۸۸۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۶۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۵۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲,۹۴۰ میلیمتر |
تناسبات بدنه آواتر ۰۶ موجب شده تا این خودرو در کلاس سدانهای متوسط رو به بالا قرار گیرد، اما با ظاهری مشابه کوپههای اسپرت.
آواتر ۰۶ از نظر طراحی، محصولی آیندهنگر، تکنولوژیک و منحصربهفرد محسوب میشود. استفاده از زبان طراحی نسل دوم آواتر، حذف عناصر سنتی همچون شیشه عقب، بهرهگیری از آینههای دیجیتال و خطوط دینامیک بدنه، همگی نشان از تمرکز این برند بر نوآوری، زیباییشناسی و فناوریمحوری دارند.
طراحی داخلی آواتر ۰۶
«اتاقی برای آینده»؛ ترکیبی از فناوری، راحتی و ظرافت
کابین آواتر ۰۶ با رویکردی متفاوت طراحی شده و بیش از آنکه شبیه یک خودروی سنتی باشد، یادآور فضای یک سالن هوشمند یا اصطلاحاً «پناهگاه متحرک سلامتی» است. تمرکز بر آسایش، فناوری و تجربهی کاربر، در همه اجزای طراحی داخلی به چشم میخورد.
طراحی بصری و چیدمان
در قلب طراحی داخلی، نمایشگر پانورامیک عریض ۳۵.۴ اینچی قرار گرفته که بهصورت یکپارچه نقش پشتآمپر و سیستم اطلاعات سرگرمی را ایفا میکند. این نمایشگر که سراسر داشبورد را در بر میگیرد، همراه با یک نمایشگر ثانویه ۱۵.۶ اینچی در کنسول مرکزی، ترکیبی مدرن و مینیمالیستی پدید آورده است.
در نسخههای مجهز، تصویر آینههای جانبی دیجیتال نیز بر روی نمایشگرهایی در پایه ستون A خودرو پخش میشود. نبود کلیدهای فیزیکی زیاد، و ادغام تمام کنترلها در صفحات لمسی، ظاهری بسیار تمیز و آیندهنگرانه ایجاد کرده است.
سیستم صوتی و تجربهی چندرسانهای
آواتر ۰۶ از سیستم صوتی مرسدین (Meridian) با ۲۵ بلندگو و توان خروجی ۲۰۱۶ وات بهره میبرد که صدای فراگیر ۷.۱.۴ را به کابین میآورد. این سطح از کیفیت صدا نه تنها در خودروهای همکلاس، بلکه حتی در کلاسهای لوکس نیز کمنظیر است.
کیفیت متریال و راحتی
کابین با ۷ متر مربع متریال نرم و باکیفیت پوشیده شده و روکش چرم ناپا، نورپردازی داخلی قابل تنظیم و طراحی مینیمال، حس لوکس و آرامشبخشی به سرنشینان القا میکند. انتخاب رنگ قرمز برای کابین نیز برای خریداران علاقهمند به فضاهای خاص و متفاوت فراهم شده است.
صندلیها و ارگونومی
صندلیهای جلو، مجهز به:
- تنظیم برقی ۱۴ حالته
- گرمکن، سردکن و ماساژور با ۱۶ نقطه تماس
- حالت «بیوزنی (Zero Gravity)» برای راحتی حداکثری در سفرهای طولانی
در این سطح از راحتی، تجربهی نشستن در آواتر ۰۶ را میتوان با صندلیهای بیزینس کلاس هواپیما مقایسه کرد.
کیفیت هوا و آرامش کابین
سیستم تهویه با فیلترهای نانو یونی نهتنها ذرات معلق و آلایندهها را حذف میکند، بلکه به کنترل رطوبت و ایجاد هوای مطبوع کمک مینماید. این ویژگی بهویژه در مناطق آلوده، یک مزیت بزرگ به حساب میآید.
فناوریهای هوشمند و دستیار راننده
کابین به سیستم عامل HarmonyOS هواوی مجهز است که نهتنها برای ارتباطات، ناوبری و سرگرمی عمل میکند، بلکه با دستیار صوتی هوشمند، کنترلهای کابین را سادهسازی کرده است.
علاوه بر این، آینه عقب دیجیتال، درهای برقی هوشمند با تشخیص مانع، و سامانه رانندگی خودکار هواوی ADS 3.3 تجربهای بینظیر از یک سدان آیندهنگر فراهم میسازند.
فضای کابین و کاربردی بودن
با فاصله محوری ۲,۹۴۰ میلیمتری، فضای پای سرنشینان عقب مناسب و راحت ارزیابی میشود. با این حال، برخی محدودیتها نیز وجود دارد:
- نبود تهویه یا تنظیم برقی صندلیهای عقب در نسخه پایه
- طراحی ساده پنل درها که کمی از فضای کاربردی کاسته است
آواتر ۰۶ در طراحی داخلی، تجربهای فراتر از انتظار ارائه میدهد:
ترکیبی از فناوری پیشرفته، طراحی لوکس، راحتی سطح بالا و توجه به جزئیات. این خودرو نهتنها برای رانندگی، بلکه برای لذت بردن از فضای داخلی طراحی شده است.
اگرچه برخی کمبودهای کوچک در ردیف عقب مشاهده میشود، اما بهطور کلی، کابین آواتر ۰۶ را میتوان در سطح خودروهای پریمیوم اروپایی ارزیابی کرد، با برتریهایی در هوشمندی و تجربه کاربری.
تجربه رانندگی و عملکرد
نسخه افزونهبرد (EREV) تستشده، از موتوری الکتریکی با قدرت ۳۱۰ اسب بخار و موتور بنزینی ۱۱۵ کیلووات بهره میبرد. شاسی هوشمند تایهانگ با تعلیق دوبل جناقی در جلو و چندنقطهای در عقب، همراه با کمکفنرهای تطبیقی و تعلیق بادی، تجربهای نرم و در عین حال پویا ارائه میدهد. ترمزهای Continental با کالیپرهای چهار پیستونی عملکرد خوبی در تست گوزن با سرعت ۸۴ کیلومتر بر ساعت داشتند.
تنها نکته بحثبرانگیز، فرمان بیضیشکل خودروست که بهرغم دید بهتر به پشت آمپر، در مانورهای تند مانند دور زدن کامل، راحتی کمتری نسبت به فرمانهای سنتی دارد.
جمعبندی
آواتر ۰۶ با طراحی خاص، تکنولوژیهای سطح بالا، کابینی لوکس و قیمت رقابتی، گزینهای جذاب برای خریداران سدانهای مدرن شهری است. اگرچه ممکن است در پویایی رانندگی به شیائومی SU7 نرسد، اما در زمینه کیفیت کابین و امکانات رفاهی، از تسلا مدل ۳ فراتر میرود. همچنین، نسخه EREV آن برای کسانی که نگرانی بابت برد دارند، یک مزیت بزرگ محسوب میشود.
این خودرو بهزودی وارد بازار اروپا نیز خواهد شد و شاید خواب آرام تسلا را به هم بزند!
ارسلان
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴داخلش چقدر بده…..بیرونش ام البته من دوست ندارم…فرم جلوشو از تایکان کپی زده ، فقط چراغش و کرده خطی ، پشتش ام کپی معیوبی از AMG عه !! متقلب هایی که میز نور کار کرده باشند میفهمند سیستم طراحی این ماشین چیه!! 😂
ولی قیمتش خوبه ، کیفیت ساختش ام صد درصد بده!! سیستم عاملش ام بدرد ننه جونش میخوره.
سرجمع ماشین مزخرفیه ، ولی خوش قیمته
ashkanyp
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴چرا پافشاری دارن بعضیا برای ترول بودن نمیدونم ولی این برند با کیفیتی هست و باید از نزدیک خودتون ببینیدش، قیمت تموم شده محصولاتش حتی برای قشر متوسط ایران هم بالا در میاد و اصلا جزو چینی های ارزون نیست و کاش قابل خرید بود
همایون
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴این چه ربطی به تایکان داره ول کن داداش تو این دور و زمونه انقدر مدلها زیاد شده که یا باید یه چیز عجیب و غریب و خارج از چارچوبها طراحی کنن که ریسک خیلی بالایی داره و باید اعتبار برندرو روش ریسک کنن یا از روشهای معمول استفاده کنن.طراحی جلوی این انقدر متفاوت از تایکان هستش که حتی نمیتونیم بگیم از تایکان الهام گرفته اگه اونجوری باشه پس باید بگیم BMW و لینکلن هم طراحی کابین و نمایشگرها و فرمان رو از آواتار کپی کردن!!!!!!در حالی که اینطوری همونطوری که الان کسی نمیگه طراحی نمایشگرهای نسل حاضر خودروهای BMW از نسل قبل خودروهای بنز کپی شده دیگه مگه چند مدل چیدمان معمول و غیر متعارف داریم که بشه باهاش ارگونومی کابین روهم در سطح مناسب نگه داره که بخوایم همه برندهارو به کپی کردن از هم متهم کنیم به نظرم نادر فقیه زاده یکی از موفقترین طراحیها رو تو خودروهای چینی انجام داده
آدولف هیتلر
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴اگر حق انتخاب داشتم بین این و تسلا و کیا و هیوندای
کادیلاک قدیمی میخریدم
چندسالی بگذره از عمر این برند محک زده بشه بعد ببینم چی میشه
Mosafer
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴با این قیمتها بازار جهانی رو زیر رو رو میکنند این چینیها
محمد
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴نادر فقیه زاده شاهکار خلق کرده ، واقعاً زیباست ، اگه همین طراحی رو برای یه شرکت اروپایی یا آمریکایی میزد الان همه تعریف و تمجید میکردن ، آواتار بین چینی ها تو یه سطح دیگه بازی میکنه هر تست و بررسی از خودرو هاشون دیدم بسیار مثبت بود
باشو
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴این ماشین باشکوه و مدرنه، طراحی این شبیه هیچ ماشین دیگه ای نیس، تنها نقطه ضعف نبود کلید های کنترلی مختلف ماشینه که حواس راننده موقع تنظیمات از روی نمایشگر رو پرت میکنه که این راه حلش رانندگی خودکار حل میشه اما راننده خودش تمرکزش چیز دیگه آیه بیاد ایران قیمتش منطقی باشه بتونم میخرمش کاش فقط کوپه بود
ashkanyp
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴این برند ماشیناش به طور خاصی هم بیرونی هم داخلی خوشگلن، باید از نزدیک ببینید تا متوجه زیباییش بشید، اوایل فکر میکردم زیادی فضاییه ولی از نزدیک ببینید تحسینش میکنید خصوصا داخل ماشینش عالیه