هوآوی غول فناوری چینی، با معرفی یک شاسیبلند زیبا قصد ورود به صنعت خودروهای الکتریکی را دارد تا بتواند به نحوی سازندهتر از نرمافزار قدرتمندش استفاده کند.
چند سالی است که بازار خودروسازی چین بیشازپیش رشد داشته است و حال شرکتهای بسیاری در این کشور به تولید خودروهای برقی میپردازند. یکی از آخرین شرکتهای بزرگی که به بازی خودروسازی پیوستهاند هوآوی، گوشیساز و غول فناوری چینی، است که قصد دارد ورودش را با معرفی یک شاسیبلند با نام آواتر (املا بهصورت Avatr) جشن بگیرد. خودرویی که توسط نادر فقیه زاده طراحی شده است.
این خودروی تازه که نتیجه همکاری هوآوی با شرکت خودروسازی چانگان به شمار میرود از باتریهای بزرگترین باتریساز جهان، CATL، استفاده میکند. آواتر ۱۱ (بخوانید یک یک) نخستین محصول تولید انبوه این اشتراک خواهد بود که سازنده برخلاف سایر رقبا، برنامهای برای صادرکردن آن به بازار ایالاتمتحده ندارد.
نخست با قیمت این خودرو شروع میکنیم که برخلاف تصور، بهعنوان محصولی پایه و پایینرده قیمتگذاری نشده است. نمونههای مختلف آواتر ۱۱ با قیمتی بین ۴۷ تا ۶۳ هزار دلار به فروش میرسند؛ بنابراین هواوی تصمیم گرفته تا خودرو خود را کمی گرانتر از تسلا مدل Y قرار دهد؛ خودرویی که هماکنون به اندازه کافی در بازار تبلیغ شده و طرفداران ویژهای دارد. در مقام مقایسه باید گفت که شاسیبلند هوآوی کمی از تسلا مدل Y کشیدهتر و مقداری هم پهنتر از آن است.
سازنده در ازای قیمت بالا، عملکرد مناسبی را به محصول نوزادش آورده است. نسخه دو موتوره آواتر ۱۱ از موتورهای برقی خود هوآوی سود میبرد که نهایت خروجی ۵۷۸ اسب بخار قدرت و ۶۴۲ نیوتنمتر گشتاور دارد. چینیها مدعی شدهاند که این شاسیبلند برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۴ ثانیه زمان نیاز دارد. باتریهای آواتر ۱۱ نیز نمونههای ۱۱۶ کیلووات ساعتی شرکت CATL هستند که میتوانند با یک بار شارژشدن سرنشینان را تا ۶۷۲ کیلومتر همراهی کنند.
متاسفانه هوآوی خودروی میانرده خود را از ویژگی محبوبی چون سیستم تعلیق بادی استاندارد محروم کرده و حتی از قراردادن آن بهعنوان یک آپشن و گزینه جداگانه نیز خودداری کرده است. براساس ویدئوهایی که هماکنون از بررسی آواتر ۱۱ هماکنون در یوتیوب منتشر شدهاند، ظاهرا این کمبود به کیفیت سواری خودرو لطمهای وارد نکرده است. حال آنکه هوآوی از فروش این شاسیبلند چه تجربهای کسب خواهد کرد و برنامه تولید خودروی خود را چگونه توسعه خواهد داد، در آینده مشخص خواهد شد.
نظر شما درباره ورود شرکتهای فناوری به بازار خودرو چیست؟ آیا برقیشدن خودروها تاثیری در این جهش صنعتی داشته است؟! نقش چین در این بازار مبتنیبر فروش زیاد چیست؟
Tesla
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲آقا نادر مگه طراح ب ام و نبود ؟!
❤BMW❤
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲خیلی وقته عوض شده
علی
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲یکی دوسالی هست رفته شرکت هواوی
Mohsen63
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲برای شروع خوبه….
Tesla
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲توی متن سوال شده بود که : نظر شما درباره ورود شرکت های فناوری به بازار خودرو چیست ؟ از نظر من اینکار باید خیلی وقت پیش صورت میگرفت ، خوشبختانه به لطف برقی شدن صنعت خودرو این شرکت های پیشرو در تکنولوژی و فناوری بیشتر جا برای عرض اندام پیدا میکنن ، همانطور که میدونید اپل که همه به آیفون ، آیپد یا چیپست های قدرتمندش میشناسیمش ، قرار تا سال ۲۰۲۶ یه خودرو تمام برقی و خودران بسازه که نزدیکان غول کوپرتینیویی ادعا میکنن : این ماشین به خودران سطح ۵ مجهز خواهد شد سیستمی که توسط خود اپل در حال توسعه هست و تا تکمیلش چیزی باقی نمونده ، بدون خودرو اپل ( که به پروژه تایتان شناخته میشه ) قرار کل تاریخ صنعت خودروسازی رو متحول کنه و یه جورایی مفهوم ماشین رو برای کل مردم جهان تغییر بده ( از نظر من فقط و فقط یک شرکت میتونه تسلا رو شکست بده و اون هم اپل هست که مثل خود تسلا یه کمپانی تکنولوژی محور هست )
HamiD
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲شما استون طنازه؟
آخه خیلی طنزید
محمد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲هنر نزد ایرانیان است و بس مصداق شاهکار های جناب فقیه زادس
جهان
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲نزد بقیه نیست!؟
Mostafa
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲آره بزرگ ترین هنر ایرانی هارو میشه در کشور داری دید
همه دنیا متحیر شده
مردیم از خوشی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲نادر کجایی که از وقتی رفتی طراحی های بی ام و هر روز بد تر از دیروز شده
جهان
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲در بدتر شدن طراحی بی ام و حرفی نیست ولی این آقا هم همه کاره بی ام و نبود صرفا یکی از دها طراح اونجا بود یه طراح خوب
مردیم از خوشی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲چقدر بدم میاد از کسایی نه میخواند دستاورد های دیگران را کوچیگری نشان بدند حالا طرف میخواد ایلان ماسک باشه میخواد نادر فقیه زاده باشه
و شما از کجا میدونی شاید نظرات ایشون بین بقیه طراح ها بهتر و اجرایی تر بوده که اینطور جبه می گیرید ، جای ثبت شده ؟
Bagher
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲انقد بدم میاد از کسایی که بقیه رو زود اسطوره میکنن حالا میخواد هر کی باشه
شما از کجا میدونی شاید حرفاش خریدار نداشته
پارسا
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲Nader Faghihzadeh is an Iranian-German automotive designer based in Munich. He is a designer at BMW Design and was responsible for the Interior Design of the BMW 7 Series, the Exterior Design of the BMW 6 Series Gran Coupé, Coupé and Convertible and the Exterior Design of the BMW 7 series
انگار مثلا طراحی ماشین اینجوریه که یکی بالای چراغش طراحی میکنه یکی دنده اش یکی پدال هاش که میگید یکی از ده ها طراح آنجا بود . حتی اگر ده ها طراح هم اونجا باشن هر کدوم به صورت اختصاصی روی ماشین خاصی کار میکنند مثلا نادر فقیه زاده روی موارد متن بالا کار میکرده به صورت انفرادی
Taha Malek
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲طراحی عالیه فقط شیشه عقب ماشین خیلی کوچیک نیست؟
Reza-a
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲طراحی جالبی داره هرچند نمای جلو بگم عجیبه ولی به نظرم میتونه تو بازار موفق باشه و اینکه محکم پا به بازار گذاشته مثلاً قیمت بالاتر از تسلا و اینکه فعلا برنامهای برای صادرات به همه کشورها نداره یعنی آهسته و حساب شده داره قدم برمیداره
Reza-a
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ورود شرکتهای تکنولوژی به خودروسازی اگر بتونه اون رو به جلو ببره قطعا خوبه حالا شاید طرفداران برندهای پیشینه دار رو ناراحت کنه که به بازار اونا لطمه بزنن ولی فراموش نکنیم خیلی از برندهای مطرح خودروسازی امروز قبلا تو زمینههای متفاوتی فعالیت داشتن
Hadi
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲خب آقای فقیه زاده که اینقدر طراح خوبی هستن چرا نمیان تو سایپا و ایران خودرو کار طراحی انجام بدن
چرا استعدادشون رو برای هموطنای خودشون خرج نمیکنن
چه افتخاری داره که برای یک برند و شرکت خارجی کسب سود کنن
مثل این میمونه یه فوتبالیست حرفه ای به جای اینکه تو تیم ملی خودش باشه برای یک کشور دیگه فوتبال بازی کنه
کاوه
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲جک میگی؟؟؟؟؟مگه سایپا و ایران خودرو قصد پیشرفت و خلاقیت و بهتر شدن دارن که نیرو بگیرن؟؟؟سایپا و ایران خودرو رسما خودرو ساز محسوب نمیشن خودرو ساز به کیا و هیوندای میگن که با ایران خودرو و سایپا شروع کردن ولی اونا نیت و هدفشون پیشرفت و بهتر شدن بود سایپا و ایران خودرو هدفشون خالی کردن جیب مردمه.یه بازار کاملا انحصاری براشون درست کردن که اگه فرقون موتور دار هم تولید کنن جای ماشین و قیمت هم بزنن یک میلیارد چون هیچ رقابتی وجود نداره مردم بدبخت مجبورن بخرن پس چه نیازی به پیشرفت دارن؟چه نیازی به امثال فقیه زاده دارن که بیاد کار کنه طراحی کنه؟؟؟دارن اشغال ترین ماشین های ساخته شده روی کره زمین رو به بالاترین قیمت ممکن میفروشن چرا باید هزینه کنن خودشونو به زحمت بندازن مهندس استخدام کنن طراحی کنن پلتفرم بسازن موتور بسازن مونتاژ کنن و کلا پول خرج کنن که بهتر بشن؟؟؟تا ۲۰۰ سال دیگه اگه وضع مملکت عوض نشه وضع خودرو سازی همینه.مثلا از سال ۸۰ پژو ۴۰۵ رو اوردن روی پلتفرمش سمند رو ساختن و ۲۰ ساله هر سال شکل چراغها رو عوض میکنن به اسم یه ماشین جدید قیمت رو دوبرابر میکنن میفروشن.تا ۵۰ سال اینده پراید و سمند و پژو با طرح های مختلف چراغ با قیمت ماشین روز دنیا به مردم بدبخت ایران فرو میکنن فقیه زاده بیاد ایران چیکار کنه اخه!
A1
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ایشون دارن سعی میکنن رزومشون رو قوی کنن تا شانس داشته باشن که شاید در جاده مخصوص شاید به عنوان کارآموز استخدام بشن
Shervin
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲یک بار این بلا سر هرمیداس اتابکی اومد کافی بود ،
ایشون هم داشت با شرکت های خوب کار می کرد که ایران خودرو بهش پیشنهاد داد برای طراحی ، ایشون قبول کرد و اومد دید این جا توقع ازش اینه که تمام طراحی رو چه طراحی داخلی چه بدنه رو خودش انجام بده و …
همین الان هم در این دو شرکت طراحان بدی نیست ، طرح ها قابل اجرا نیست در ایران ، امکانات ساخت وجود نداره ، قالب سازی پیشرفت نکرده و هزاران مورد دیگه
Python
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲هنوز قالب سازی وتکنولوژیمون در این حد پیشرفت نکردن
بهترین طرح ایرانی دنا پلاس وشاهینه که الحق طرح خوبیم هستن
Hadi
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲با تمام شاسی بلندای برندهای دیگه طراحیش فرق داره یک جور نوآوری و خلاقیت تو طراحیش هست
هم خیلی مدرن شده و هم با وقار و سنگین
اصلا نمیشه تشخیص داد یه خودروی چینیه چون طراحیش پخته هست برعکس 99% ماشینای چینی که طراحی پخته و هماهنگ ندارن
فقیه زاده خیلی استعداد خوبی داره چون تو سری 6 و کابین سری 7 قبلا امتحانشو پس داده بود
هنوزم که سری 6 رو تو خیابون میبینم برام جذاب مدرن و قشنگه
بعضی ماشینا انگار از زمان خودشون چند دهه جلوین یکی همین سری 6 2005 و x6 2009 همینطور cls 2005
AMIN JAFARI
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲طراحیشو دوسدارم مخصوصا ک جناب فقیه زاده طراحیش کرده
Muty
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲در متن اشاره شده :
“””هوآوی غول فناوری چینی، با معرفی یک شاسیبلند زیبا قصد ورود به صنعت خودروهای الکتریکی را دارد تا بتواند به نحوی سازندهتر از نرمافزار قدرتمندش استفاده کند.”””
دقیقا میشه بگید نرم افزار قدرتمندش چی بوده ؟!!!!
.
۲ خرداد ۱۴۰۲این ماشین کی به مردم برای ثبت نام اعلام شد که الان وارد بازار میشود👊 تشنج در بازار کار شماست
اشکان
۸ خرداد ۱۴۰۲من که از طراحیش خوشم نیومد! من تایکان و میبینم که چشماش تنگ شده و یه ابرو هم بهش اضافه شده… طراح به نظرم کپی زیرکانه است!
hosein
۳۰ مرداد ۱۴۰۳اگر ویدئویی هم از این ماشین می گذاشتید و توضیح بیشتر بود بهتر بود و یا عکس بیشتر و امکانات ماشین و خوبی ها و ایرادات نسبت به ماشینهای هم سطحش . ممنون از شما