تجربه و آزمایشجیلیخودروهای چینیکرمان موتور KMC

رانندگی با بک BAC X3 پرو، کراس‌اوور مونتاژی جیلی در ایران

بک X3 پرو هرچند نسبت به سگمنت و قیمتش خودروی خوبی است اما با چیزی که از ساخته‌های جدید جیلی انتظار داریم بسیار فاصله دارد.

بدون شک جیلی یکی از بهترین خودروسازان چین محسوب می‌شود. محصولات این شرکت چشمگیر هستند و حتی در قیاس با خودروهای کره‌ای و ژاپنی هم قابل‌توجه به نظر می‌رسند. جیلی سال‌ها پیش با سدان وارداتی امگرند در بازار کشورمان حضور پیدا کرد اما پس از وضع تحریم‌ها و ممنوعیت واردات، این برند باکیفیت چینی از ایران خارج شد و سال‌ها خبری از آن نبود. بااین‌حال، در دی‌ماه ۱۴۰۱، شرکت خودروسازان بم که سابقهٔ همکاری با جیلی را داشت و در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ سدان GC6 را مونتاژ کرده بود، با معرفی خودرویی بنام BAC X3 Pro، دوباره به‌نوعی جیلی را به ایران آورد.

همچنین بخوانید: 

بک X3 پرو خودروسازان بم در نمایشگاه تهران، هاچ‌بک کراس باکیفیت جیلی

بازگشت جیلی به ایران با کراس اوور X3 پرو، محصول جدید خودروسازان بم

بک BAC X3 پرو

چرا میگوییم به‌نوعی؟ چون هرچند X3 پرو اساساً محصول جیلی است اما از اوایل سال ۲۰۲۲ از طریق جوینت ونچری بین برند می‌پل (Maple) جیلی و لیفان تولید می‌شود. این جوینت ونچر که لیوان (Livan) نام دارد، به تولید نسخهٔ الکتریکی محصولات جیلی می‌پردازد و X3 پرو تنها محصول بنزینی آن است. این کراس‌اوور کوچک که از اواخر اسفند ۱۴۰۲ به دست خریداران رسید، در بازار کشورمان با رقیب خوش‌نام و باسابقهٔ ام‌وی‌ام X22 پرو مواجه است؛ بنابراین، آیا بک X3 پرو می‌تواند در بازار ایران جیلی و خودروسازان بم را به موفقیت برساند؟ در ادامه پشت فرمان این خودرو می‌نشینیم تا شاید بتوانیم پاسخ این سؤال را مشخص کنیم.

بک BAC X3 پرو

همین ابتدا بگوییم که X3 پرو به نسل جدید خودروهای جیلی تعلق ندارد و یکی از محصولات قدیمی این شرکت است که اساساً پیشینهٔ آن به هاچ‌بک انگلون SC5 سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد اما طی این سال‌ها چند بار فیس‌لیفت و به‌روزرسانی شده است. بااین‌حال، طراحی X3 پرو کمی قدیمی به نظر می‌رسد و ذات کهنهٔ خود را نشان می‌دهد. محصول جدید خودروسازان بم همچنین با ۴ متر طول و ۱.۷ متر عرض، خودروی بسیار کوچکی است. با وجود فاصلهٔ اندک ۱۸۵ میلی‌متری از زمین، در مورد کراس‌اوور دانستن X3 پرو تردید داریم و بیشتر باید آن را یک کراس هاچ‌بک بدانیم. بااین‌حال، ارتفاع جیلی تنها یک سانتی‌متر از X22 کمتر است.

بک BAC X3 پرو

داخل X3 پرو در نگاه اول ساده و حتی شاید قدیمی به نظر برسد ولی بااین‌وجود، وقتی از نزدیک فضای داخل را لمس کنید و پشت فرمان بنشینید، قابل‌قبول خواهد بود. هرچند داشبورد خودرو به‌اندازهٔ محصولات جدید جیلی آینده‌نگر نیست اما به‌خوبی طراحی و ساخته شده است. پانل‌های داخلی هم به‌خوبی در کنار هم مونتاژ شده‌اند و حداقل در رانندگی‌های اولیه خبری از صدای جیرجیر نخواهد بود. صفحه آمپر خودرو از نوع آنالوگ معمولی با یک نمایشگر دیجیتالی کوچک در وسط است و یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۸ اینچی هم در میانهٔ داشبورد خودنمایی می‌کند.

بک BAC X3 پرو

بلوتوث، USB، کروز کنترل، فرمان برقی، سیستم تهویهٔ دیجیتالی و استارت دکمه‌ای هم از دیگر امکانات این کراس‌اوور کوچک هستند و اگر خواهان هوای تازه باشید می‌توانید سانروف را باز کنید. به‌طورکلی، X3 پرو تمام امکانات مهمی که از خودروهای مدرن انتظار می‌رود را ارائه می‌کند هرچند که تنظیم صندلی‌ها دستی است و از اندروید اتو و اپل کارپلی هم خبری نیست. یکی از مشکلات X3 پرو که هنگام ورود به کابین خود را نشان می‌دهد، فضای داخلی محدود خصوصاً در صندلی‌های عقب است که باعث می‌شود این خودرو به‌اندازهٔ دیگر مینی کراس‌اوورهای بازار جادار نباشد. شاید عجیب به نظر برسد اما این مشکل به دلیل طراحی کاپوت ایجاد شده است. اگر به پروفیل جانبی خودرو نگاه کنید، کاپوت نسبت به طول کلی خودرو کمی بیش‌ازحد کشیده به نظر می‌رسد.

نمای جلویی خودرو تقریباً سدان مانند به نظر می‌رسد و ستون‌های A کمی جلوتر از درها قرار گرفته‌اند. این ویژگی‌ها در کنار فضای بار قابل‌توجه باعث ایجاد کابینی شده که برای افراد بلندقد تنگ خواهد بود. البته باید توجه داشته باشیم که X3 پرو تنها ۴ متر طول دارد که هم‌اندازهٔ خودرویی مثل کوییک است و بنابراین نباید انتظار زیادی از آن داشت. این محصول جیلی هنگام رانندگی بهتر عمل می‌کند و برای چنین کراس‌اوور کوچکی، سواری راحتی دارد. خودروهایی که فاصلهٔ محوری کوتاهی دارند معمولاً روی جاده خشن و پرتکان رفتار می‌کنند اما X3 پرو این‌طور نیست و روی دست‌اندازهای جاده عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. البته این کراس‌اوور به‌اندازهٔ مدل‌های بزرگ‌تری مثل جیلی آزکارا در داخل کابین راحت و بی‌سروصدا نخواهد بود اما در قیاس با X22 پرو شرایط بهتری دارد.

بک BAC X3 پرو

بااین‌حال، ازآنجایی‌که قوای محرکهٔ X3 پرو از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با تنها ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور به همراه یک گیربکس CVT تشکیل شده، نباید انتظار پرفورمنس هیجان‌انگیزی را داشته باشید. بااین‌حال، این پیشرانه نرم‌تر از موتور سه سیلندر توربوشارژ X22 پرو اتوماتیک است زیرا چهار سیلندر است و موتورهایی با تعداد سیلندر زوج از نمونه‌های تعداد سیلندر فرد ارتعاش بسیار کمتری دارند. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن اشاره کنیم مصرف سوخت است که در سرعت‌های بسیار پایین در شهر حدود ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود اما این رقم در بزرگراه به ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.

بک BAC X3 پرو

به‌طورکلی، بک X3 پرو خودروی بی‌نقصی نیست اما بزرگ‌ترین مشکل آن تقصیر خود خودرو نیست. جیلی طی سال‌های اخیر آن‌قدر خودروهای چشمگیر و جذاب معرفی کرده که این کراس‌اوور کوچک چندان به چشم نمی‌آید و طبق استانداردهای جیلی قدیمی به نظر می‌رسد. همچنین با توجه به سابقه‌ای که از جیلی در کشورمان داشته‌ایم، وقتی نام این برند مطرح می‌شود انتظار خودروی لوکس‌تری را داریم. البته X3 پرو مطمئناً در سگمنت خود و نسبت به قیمت ۸۹۰ میلیون تومانی خودروی خوبی است اما موضوعی که می‌تواند مشکل‌ساز شود خدمت پس از فروش و تأمین قطعات یدکی است زیرا خودروسازان بم چند سال فعالیتی نداشته اما X22 سال‌ها است در بازار حضور دارد و از شبکهٔ نمایندگی‌های گسترده‌تر مدیران خودرو بهره می‌برد.

بک BAC X3 پرو

مشخصات فنی BAC X3 Pro

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۲ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۰ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۴۵ لیتر
حجم صندوق بار ۴۰۰ لیتر
طول ۴,۰۰۵ میلی‌متر
عرض ۱,۷۶۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۷۵ میلی‌متر
وزن ۱۲۱۵ کیلوگرم
فاصله محوری ۲,۴۸۰ میلی‌متر
قیمت کارخانه ۸۹۰ میلیون تومان
قیمت بازار ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    چقدر بدترکیبه … مخصوصاً از نمای بغل

    موافقم 19
    مخالفم 35
    1. froG-driVer

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      (…X22 سال‌ها است در بازار حضور دارد و از شبکهٔ نمایندگی‌های گسترده‌تر مدیران خودرو بهره می‌برد…)
      نمایندگی گسترده دارن ولی خدمات ندارن😂😂

      موافقم 28
      مخالفم 8
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2959 ديدگاه)

        خدمات کرمان موتور و مدیران خودرو خصوصا برای گارانتی بسیار خوبه هست و مشتری شاکی نداره
        اگر هستند به ما معرفی کنید، گزارش تهیه کنیم و بازتاب بدیم
        بارها گفتم از فامیل و آشنایان من، چند نفر X33 X22 جک S5 دارند و راضی هستند از گارانتی

        موافقم 24
        مخالفم 20
        1. froG-driVer

          ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1034 ديدگاه)

          برای مثال توی تبریز نمایندگی خیلی کم داره

          موافقم 13
          مخالفم 3
        2. وحید

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          جدی میفرمایید ؟🤣
          پس این مردمی که تو نمایندگیها کسی پاسخگوی اونها نیست چیه ما میبینیم

          موافقم 22
          مخالفم 3
        3. بهرام

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام
          من ایکس ۵۵ پرو دارم.۱۲۰۰۰ تا کارکرد و مدل ۱۴۰۲
          دوربین عقب از اسفند خرابه ولی نمایندگی کاری نمیکنه.
          چیکار باید کرد؟

          موافقم 14
          مخالفم 1
        4. حسین

          ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          من شاکی گزارش تهیه کنید اریزو 5 صفر با لاستیک خراب تحویل دادن هیچ جا هم پاسخگو نبودن برا لاستیکها

          موافقم 12
          مخالفم 1
        5. محسن

          ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (9 ديدگاه)

          به نظرت این آشغالهای دو زاری با این قیمت پرت ارزش گرفتن داره؟

          موافقم 6
          مخالفم 4
        6. علی

          ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          من جک اس 3 دارم و از گارانتی راضی ام

          موافقم 9
          مخالفم 4
    2. سارا

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (215 ديدگاه)

      من از نزدیک دیدم توی جاده قشنگ بود … قیافه اش بامزه بود … البته طراحی سلیقه ای هست و دیدگاه ها فرق دارن

      موافقم 33
      مخالفم 6
  2. Scuderia Ferrari

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4065 ديدگاه)

    صفحه کیلومترش زده ۲۴۰ 😂😂

    موافقم 13
    مخالفم 4
  3. froG-driVer

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1034 ديدگاه)

    ارزش خرید نداره و بده و یه حسی بهم میگه قراره خیلی کم وارد بشه مثل هاوال و بابک بشه و خیلی گرون باشه اگر وارد بشه و تنها دلیلی که میشه خریدش اینه که قراره قیمتش وحشتناک بره بالا احتمالا

    موافقم 13
    مخالفم 17
  4. ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4999 ديدگاه)

    خیلی بد درستش کردن مخصوصا جلو پنجره شبیه خوکه
    چراغ جلوشم از پژو ۲۰۰۸ اسکی رفتن
    اصلا نمیرزه
    بد ساخته شده لاقل ۶۰۰ یا ۵۰۰ بود یه چیزی

    موافقم 10
    مخالفم 24
  5. مسعود

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    اےکاش امثال بورگوارد، داماے وارد مےشد، خیلے خوب بودن، حیف کہ تعداد محدودے اومد، مےدونم الان یہ سرے شاکے مےشن، ولے بورگوارد7از سانتافہ سرترہ، از ھمہ لحاظ جز خدمات

    موافقم 7
    مخالفم 5
  6. ( سلام داداش چطوری سابق )

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (94 ديدگاه)

    انگار جک اس ۳ رو فشرده کرده باشیش.

    درسته پیشرانه و کیفیت ساخت تقریبا خوبی داره ولی ظاهر ناجوری داره ،

    ایکس۲۲ رو بهش ترجیه میدم

    موافقم 8
    مخالفم 24
  7. گاس فرینگ

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (388 ديدگاه)

    طول ماشین دقیقا اندازه طول کوییکه!
    درسته جیلیه ولی با این پول میشه x7 کارکرده همین جیلی رو خرید اگه از صفر ها صرفنظر کنیم

    موافقم 8
    مخالفم 10
  8. امیرحسین

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    من عاشق جیلی ام مخصوصا امگرند حیف که تو مملکت ما جوونا حق زندگی ندارن و نمیتونن ماشینی رو که دلشون میخواد بخرن ولی امیدوارم ی روزی پشت سدان امگرند بشینم😃 البته قبل اینکه باز افزایش قیمت پیدا کنه.

    موافقم 12
    مخالفم 2
  9. محمد

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تو عکس سوم که از بغل گرفتید. با توجه به خطی که از انتها خودرو تا درب جلو کشیده شده و با در نظر گرفت بخش موتور خودرو ، به نظر میاد شاسی خودرو در محل برخورد درب جلو و بخش موتور دچارشکستگی شده است. بهتر بود بخش موتور شیب کمی بیشتری داشت تا این ایراد(البته از نظر بنده) رفع میشد.

    موافقم 4
    مخالفم 6
  10. جعفری

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    3 ماهه ماشین گرفتم، خواستم باهاتون تجربه این مدت رو به اشتراک بذارم،بدون بزرگنمایی واقعا میخوام بگم قبل این جک s5 و ایکس 55 داشتم و با اونا دارم مقایسه میکنم، فوق العاده سواری نرم و هندلینگ خوبی داره(چند باری باهاش پیچ و خم جاده ها رو رفتم) و متریال داخلی مثل داشبورد و رودری ها با کیفیتن ماشین خوش دستی و باهاش تو جاده کمتر احساس خستگی میکنی، سیستم صوتی فراتر از انتظاره (با اینکه کلا 6 تا بلندگو داره) واقعا تو این رنج قیمت و شرایط اقساطی که میفروشه ارزش خرید داره البته ی سری نکات منفی هم داره مثل اینکه صندلی هاش برقی نیست و گرمکن نداره یا آیینه های جانبی تاشو برقی نداره ولی واقعا قابل چشم پوشی در مقابل خوبی هاش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا