شرکت سازههای خودروی دیار پیشفروش بایک بیحینگ X55 را آغاز کرده است. این مدل از برند بیجینگ با نام X6 در چین تولید میشود.
خودروسازی بیجینگ (Beijing Automotive Group) با نام اختصاری بایک (BAIC)، یکی از بزرگترین خودروسازان چین است و رتبهی ۲۰ جهان از نظر تیراژ تولید را در اختیار دارد. این مجموعه، سال ۱۹۸۵ با سرمایهگذاری مرسدس بنز و هیوندای تاسیس شد. برندهای فوتون و BAW زیرمجموعهی بایک محسوب میشوند درحالیکه بزرگترین خط مونتاژ مرسدس بنز در چین هم، متعلق به بایک است. هیوندای و مرسدس بنز، سهامداران بایک محسوب میشوند.
تنوع محصولات بایک در بازار چین، انواع سواری، وانت، شاسیبلند و هاچبک با پیشرانهی بنزینی و هیبریدی و تمام برقی را شامل میشود. حدود ۱۵ سال پیش، خودروهای اقتصادی بایک، شامل سابرینا (E150) و X25 توسط دیار خودرو در ایران عرضه شدند اما موفقیت چندانی از نظر تجاری به دنبال نداشتند.
بیجینگ X6 یکی از جدیدترین محصولات بایک است. این کراساور با طراحی مدرن و متفاوت از خودروهای سنتی ساخت چین، سال ۲۰۲۲ رونمایی شد. برای بازار شرق آسیا، افریقا و روسیه، بیجینگ X6 به نامهای موفانگ و X55 و مکعب روبیک (Beijing Rubic′s Cube) نیز فروخته میشود.
دیار خودرو در تلاش است تا مونتاژ محصولات بایک در ایران را برای مدلهای مختلف انجام دهد. هماکنون کراساور DX3 به بازار رسیده و ظاهرا سدان U5، شاسی بلند آفرود BJ40 و کراساور اندازه متوسط X55، درحال انجام مراحل پیشتولید هستند.
جدول مشحصات خودرو بایک بیجینگ X55 دیار خودرو
مشخصه | جزئیات |
---|---|
نام خودرو | بایک X55 |
شرکت سازنده | خودروسازی بیجینگ (BAIC) |
نوع بدنه | کراساور |
طراحی | مدرن و متفاوت با خودروهای سنتی چین |
ابعاد | طول: ۴۶۲۰ میلیمتر، عرض: ۱۸۸۶ میلیمتر، ارتفاع: ۱۶۸۰ میلیمتر، فاصله محوری: ۲۷۳۵ میلیمتر |
پیشرانه | موتور ۱.۵ لیتر توربوشارژ |
قدرت | ۱۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۵ نیوتنمتر |
گیربکس | ۷ سرعته دبل کلاچ |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸ ثانیه |
مصرف سوخت | ۷ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
نوع دیفرانسیل | دیفرانسیل جلو |
ابعاد فضای بار | ۴۵۰ لیتر |
تجهیزات ایمنی | ABS، EBD، ESP، کیسه هوای جلو و جانبی، هشدار خواب آلودگی راننده، رادار جلو و عقب، دوربین پارک و ۳۶۰ درجه |
امکانات رفاهی | رانندگی خودران، کروز کنترل تطبیقی، پایشگر راننده، سانروف پانورامیک، نمایشگر ۱۰ و ۱۴ اینچ |
قیمت جهانی | دنده دستی: ۱۴ هزار دلار، مدل سفارشی: ۲۱,۵۰۰ دلار |
قیمت در ایران | حدود ۲ تا ۲.۲ میلیارد تومان |
رقبا | لاماری ایما، چانگان یونی T |
طراحی ظاهری و نمای بیرونی بایک X55
چراغهای باریک همسطح بدنه با حذف جلوپنجره و حجمدهی چشمنواز، بایک X55 را مدرن و جذاب جلوه میدهد. این خودرو، البته طراحی هماهنگ با استانداردهای جهانی ندارد اما به عنوان یک کراساور چینی، برای رقابت با محصولات همکلاس ساخت چانگان و دانگفنگ (مثل یونیT و لارماری ایما) قابل قبول است.
حالت مشبک در بخش میانی سپر، فقدان جلوپنجره را جبران میکند و حس اسپرت به X55 میدهد. با این ترفند، ادوات پلاستیکی و سیاهرنگ نصب شده داخل سپر، از دید مخاطب پنهان میشوند تا صرفهجویی اقتصادی، کمتر به چشم برسد. ظاهرا هوای مورد نیاز پیشرانه و سیستم خنککننده از طریق شکاف زیر سپر فراهم میشود؛ اما فضای بین چراغهای جلو بسته است. باتوجه به اینکه خط لبهی کاپوت نیز با فاصله از گوشهی چراغها، در دید بیننده قرار دارد؛ نمیتوان X55 را خالی از ایرادات طراحی دانست.
در نمای جانبی، حذف دستگیرههای سنتی و طرح مخفیشونده، X55 را آیندهنگر نشان میدهد. در بعضی مدلهای سفارشی این خودرو، آینههای جانبی نیز با دوربینهای مدرن، جایگزین شدهاند. شیب سقف و حالت نزدیک به کراساورهای کوپه برای X55، نکتهی مثبت محسوب میشود اما ادوات پلاستیکی در گلگیرها و رکاب، ارزش اقتصادی خود را شدیدا کاهش میدهند.
در پشت، چراغهای پیوسته و باریک به تقلید از دیگر کراساورهای مدرن چینی برای X55 استفاده شده است. فرم کلی درپوش صندوق، جایگاه پلاک و نوشتار مربوط به شرکت سازنده، هماهنگ با دیگر اجزا به نظر میرسند؛ هرچندکه حجم بسیار زیاد مواد پلاستیکی برای سپر عقب، آزار دهنده است.
با ارفاق میتوان بایک X55 را خودرویی جذاب و عامهپسند برای بازار ایران توصیف کرد. این کراساور طول ۴,۶۲۰ میلیمتر، عرض ۱,۸۸۶ میلیمتر، ارتفاع ۱,۶۸۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۷۳۵ میلیمتر دارد. با شرایط موجود، X55 کمی بزرگتر از لاماری ایما خواهد بود.
طراحی کابین و نمای داخلی بایک X55
نمایشگرهای بزرگ، مهمترین تفاوت X55 با دیگر کراساورهای مونتاژ ایران را نشان میدهند. فرمدهی داشبورد و خروجی هوا نیز، حس یک خودروی مدرن را به خوبی برای X55 فراهم میکنند. همچنین، پلاستیک سخت و کلیدهای روی فرمان، از کیفیت سطح متوسط برخوردار هستند.
سبک طراحی کنسول میانی و تودریهای مبله، فرمان D شکل با کلیدهای گردان، جالب توجه به نظر میرسند. بعضی ادوات، شامل کلیدهای داخل در و ترمز دستی دکمهای، نقرهای رنگ هستند و در تضاد با رنگ مشکی، جذابیت دارند. فرم کلی صندلیها برای X55، کاملا اسپرت و فراتر از خودروهای چینی معمول در ایران است.
علاوهبر نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ، رنگهای متنوع برای نورپردازی ملایم داخل کابین نیز، X55 را آینده نگر نشان میدهد. صندلیهای اسپرت با چرم سیاه، سفید و قرمز قابل سفارش هستند. راحتی مناسب برای ۴ سرنشین بالغ وجود دارد و ۴۵۰ لیتر فضای بار در صندوق فراهم است.
پیشرانه و شرایط فنی بایک بیجینگ X55
مطابق انتظار، X55 مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ تولید میشود. قدرت این پیشرانه، ۱۸۵ اسب بخار با گشتاور تحسینبرانگیز ۳۰۵ نیوتنمتر است. گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ، نقش مهمی در سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه برای X55 دارد. میانگین مصرف سوخت این کراساور، ۷ تا ۸ در صد کیلومتر است و صرفا به صورت دیفرانسیل جلو تولید میشود.
بایک X55 در مقایسه با لاماری ایما، ۱۰ اسب بخار قدرت کمتر و ۲۰ نیوتنمتر گشتاور بیشتر تولید میکند. این خودروها، وزن خالص مشابه در حدود ۱۵۵۰ کیلوگرم دارند و ظاهرا از نظر شتابگیری، تفاوت خاصی برای راننده ایجاد نمیکنند. در بعضی منابع خارجی، قدرت ۱۸۸ اسب بخار و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت برای X55 عنوان شده است.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بایک بیجینگ ایکس ۵۵
نسخههای فول آپشن X55، مجموعهای بسیار متنوع از امکانات مختلف دارند. حتی رانندگی خودران بدون دخالت دست، در مسیر مستقیم فراهم است و X55 میتواند هدایت بین خطوط را برعهده گیرد. این فناوری در سطح خودران ۲/۵ عنوان شده است و کروز کنترل تطبیقی با ترمز خودکار ارائه میکند. پایشگر راننده با دوربین داخل اتاق و نصب دوربین جایگزین آینه بغل، آپشنهای خاص برای X55 محسوب میشوند.
دو نوع رینگ ۱۷ و ۱۸ اینچ آلومینیوم، صندوق برقی، سانروف پانورامیک، پنل دیجیتال پشت فرمان، نمایشگر ۱۰ و ۱۴ اینچ، همراه با ۱۰ رنگ متنوع برای بدنه قابل سفارش هستند. پدال تعویض دنده، فرمان برقی، چهار حالت رانندگی، ترمز ABS با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کنترل پایداری ESP، استارت و ورود بدون کلید ، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و سرپایینی، کیسه هوای جلو و جانبی، هشدار خواب آلودگی راننده، پایش فشار باد تایرها، رادار جلو و عقب، دوربین پارک و ۳۶۰ درجه، هشدار خروج از خط و رادار نقطه کور در مدلهای مختلف بایک X55 ارائه میشوند.
قیمت بایک X55 در بازار جهانی و هزینه خرید ایران
برای روسیه، X55 دنده دستی به قیمت ۱۴ هزار دلار فروخته میشود و مدل سفارشی با امکانات کامل، ۲۱۵۰۰ دلار قیمت دارد. از مجموع این موارد و تشابه قیمتی بایک X55 با لاماری ایما (دانگ فنگ T5 EVO)، میتوان انتظار داشت هزینه خرید خودروهای فوق برای مشتری ایرانی، تفاوت چندانی نداشته باشد.
طبق آخرین اطلاعیه مرحله هجدهم ثبت نام خودرو های وارداتی، دیار خودرو قیمت فروش علی الحساب در مبادی ورودی را برای خودرو بایک x55 تک رنگ ۱۴.۹۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و بایک x55 دو رنگ ۱۵.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اعلام کرده است (مهر ۱۴۰۳). توجه کنید که این قیمت به صورت الاحساب و پیش پرداخت میباشد و قیمت قطعی این خودرو هنوز مشخص نیست.
احتمالا بایک X55 نیز مشابه لاماری ایما، در نهایت به قیمت ۲ تا ۲/۲ میلیارد تومان وارد بازار آزاد میشود؛ اما امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری فراهم خواهد کرد تا موفق به جذب مخاطب شود. همچنین چانگان یونی T در کلاس بدنهی X55 و لاماری ایما، بهزودی وارد ایران خواهد شد.
خلیل
۲۴ تیر ۱۴۰۲بدرد نخور ، حیف پول ⚡
NAVID۰۰۹۸
۲۴ تیر ۱۴۰۲چرا به حقیقتی که کاربر خلیل گفته دیس دادین ، آیا غیر از اینه که چینیهای داخل ایران بُنجلی گرانی بیش نیستند !
میخواستم بگم یکم دیگه نخریدن پیش بره ، بو میاد که شاید شاید شاید بشه امیدوار شد که کمی قفل بازار خودروی ایران وا شود ( البته نمیدانم چرا ۱٪ فقط امید دارم و ۹۹٪ نااُمید ) !
حسام
۲۴ تیر ۱۴۰۲نوید جان اونایی که دیس لایک میدن خودشون چینی سوارن تعصب دارن
من کاملا حق میدم چون ایرانیا چند سالی میشه ماشینی ندیدن جز فرغون داخلی وقتی یه برند بی نام و نشون چینی وارد میشه به به و چه چه میکنن امیدوارم حداقل محدودیت واردات خودروی اقتصادی اروپایی برای عموم مردم برداشته بشه که بعید میدونم چون بازار انحصار فروش گاری های وطنی به خطر میفته🙂
فقط چین
۲۴ تیر ۱۴۰۲امیدوارم از این محصولات به روز جهانی ببینیم
18:45
۲۴ تیر ۱۴۰۲خدایا از این همه قد بلند چینی بدون معجزه خسته شدیم…😓😓
Saeed
۲۴ تیر ۱۴۰۲بازار ایران داره پر میشه از ماشین چینی
امیر
۲۴ تیر ۱۴۰۲به قول یکی از دوستان : ایران شده استانی از چین !!! انقدری تنوع اسباب بازی های چینی تو ایران زیاد شده که فکر نکنم خود چین هم اینطوری باشه 😒😒 بعد مشکل اینجاست که محصولات به اصطلاح با کیفیتشون رو هم برای ما نمیفرستن و قشنگ میرن پروژه های شکست خورده تو بازار خودشون رو گلچین میکنن و بعد برای ایران صادر میکنن !! ( اگه این دشمنی نیست پس چیه !! )
Amiro
۲۴ تیر ۱۴۰۲حیف نظر که بخوای واسه این هدر بدیم
دوستان حالتون چطوره خوبین🙂
🤌🙂🧡
مانی
۲۴ تیر ۱۴۰۲این ماشین طراحی به روز و کابین شیکی داره و احتمال موفقیت اون رو تو بازار داخلی زیاد می بینم.
اشکان
۲۴ تیر ۱۴۰۲والا تا اسمش و نخونی ، نمیفهمی برا کدوم شرکت هست !!! کجاش به روزه ؟! انگار دو هزار بار تا الان با لوگوهای مختلف دیدیش
حسام
۲۴ تیر ۱۴۰۲شما از روی ظاهر کابین و نمای بیرونی ماشین میخری ؟😐
یه نگاهی به زیر کاپوت بنداز ماشینیه که بعد چند سال استفاده لش میشه شاسی بلند دو دیفرانسیل چینی هم که الحمدلله جوکه
مانی
۲۵ تیر ۱۴۰۲حسام جان
البته برای من ظاهر ماشین پارامتر مهمی برای خرید هست اما تنها پارامتر برای خرید آن نیست.قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش هم پارامترهای مهمی هستند که باید لحاظ بشن.در مورد این ماشین هم تنها می تونم این رو به شما بگم که تا زمانی که این ماشین وارد بازار ایران نشه و امتحان خودش رو در شرایط آب و هوایی و جاده ای ایران پس نده نمیشه در مورد کیفیت اون اظهار نظر قطعی کرد.
amir
۲۴ تیر ۱۴۰۲تو عمرم ندیدم کسی از ماشین چینی خوشش بیاد یا تعریف کنه
فقط کسی که خودش ماشین چینی داره
Python
۲۵ تیر ۱۴۰۲از محصولات سایپا یا هند تعریف کنن وخوششون بیاید؟
شما همونی نیستی که میگفتی چند تا لاماری وتیگو۷توی گردنه حیرون داغ کردن وزدن کنار؟😂😂
الهیار شادلو
۲۵ مرداد ۱۴۰۳اینطور نیست عزیزم
همانطور که اتومبیلهای کره ایی در عرض یک دهه بازار جهانی را تکان دادند ، چین هم با سرعت بیشتری بازار جهانی را فتح خواهد کرد. صبر کنید ، خواهید دید.
محمود
۲۴ تیر ۱۴۰۲کیفیت خودروهای بایک یک سر و گردن از تمام چینیهای بازار ایران مثل چری و دانگ فنگ و امثالهم بالاتره.
تو این متن بایک رو با لاماری مقایسه کرده که توهین به این مدل بایکه و اصلا از لحاظ سواری و عملکرد قابل مقایسه نیستن. کلیپهای بررسی این ماشین تو استرالیا رو دیدم که نسبت به قیمتش کیفیت ساخت خیلی خوبی هم داره و مثلااز نظر شتاب صفر تا صدش واقعا ۸ بود ولی شتاب لاماری حدود ۱۲ ثانیه ست
ولی حیف بایک که وارداتش افتاده دست دیار خودرو که سابقه خوبی نداره و خدماتش اصلا خوب نیست
TRD PRO
۲۴ تیر ۱۴۰۲پدال ، خبری از واردات اشکودا توسط یه شرکتی به ایران منتشر شده . واقعیت داره ؟
ولی اگه خبره واقعی باشه و بیاد خوب میشه . حداقل میشه پول چینی رو بدی یه خودروی بهتر .
البته اگه بیاد . و اگه قیمتش هم رده چینی باشه . همش اگه اگه اگه ….
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ تیر ۱۴۰۲بله در پدال هم پوشش دادیم
https://www.pedal.ir/skoda/the-unveiling-of-skoda-cars-in-iran/
اشکودا در اتحادیه اروپا تولید میشه و نمیتونه در ایران نمایندگی رسمی داشته باشه
بعید هست سرمایهگذاران ایرانی هم تمایلی به واردات اشکودا نشون بدهند چون برای مردم ما، بسیار ناشناخته است
یک نمایشی هست تا بعدا ببینیم چه میشود
فرامرز
۲۴ تیر ۱۴۰۲ماشین های زیر ۲۰ هزار دلار چینی رو توی ایران بالای ۴۰ هزار دلار به ملت میندازن
اگه اینجا واسه آقایون بهشت و واسه مردم جهنم نیست پس چیه؟
Enzo Ferrari 2008
۲۴ تیر ۱۴۰۲یه تلویزیون که وسط داشبورد هست
کپی از کل دنیا یه زباله به زباله های دیگه اضافه شد!
مهدی
۲۵ تیر ۱۴۰۲اینقدر از چینی ها بد میگن داره ازشون خوشم میاد!
دوتا دلیل فنی هم بیارید حداقل که چرا مثلاً این ماشین بدتر از رقبای ۱۵-۱۶ هزاردلاری دیگه هست! یه چیزی یاد گرفتین مدام مثل طوطی که نباید تکرار کنید. طرف یجور میگه بعد از چند سال استفاده لش میشه انگار مثلا ویتارا بعد چند سال استفاده سرحال میشه!
RTS
۲۵ تیر ۱۴۰۲مشکل اصلی چینیا کیفیت ساخت اوناست
همه ی ماشینا در گذر زمان دچار فرسودگی و کاهش کیفیت میشن اما چینیا با سرعت بیشتری به فنا میرن و هزینه ی زیادی میزارن رو دست صاحبش .
مهدی
۲۵ تیر ۱۴۰۲شما پولی میدی و متناسب با اون کالا تحویل میگیری . اما در مورد فرسودگی و استهلاک واقعا فکر میکنید مثلا یه x4 و glc وضعیت خیلی خوبی رو در قیاس با یه کراس اور خوب چینی دارن؟
Roham
۲۵ تیر ۱۴۰۲تا حالا پشت رول نشستی رفیق؟!!
بزرگ که شدی دو تا ماشین امانت نشستی، تفاوت آمار لیفان و پراید و تویوتا دستت اومد اون وقت تشریف بیار راجع به بقیش صحبت کنیم.
الانم برو پلی فایوت رو بازی کن
مهدی
۲۶ تیر ۱۴۰۲شما میدونی من چند سالمه؟ میدونی چندتا ماشین داشتم؟ دقیقا حرفم با امثال شما بود که جای اینکه دوتا حرف فنی و مستدل بزنید مدام حرفای قدیمی رو نشخار میکنید. دلیل فنی واسه بد بودن چینی ها نسبت به رقبای هم قیمت دارید بگید که من بچه گمراه هم آگاه بشم اگر نه برو تو همون ولایتتون سوار ایژ و خاور بشو با همونا سرگرم باش
Roham
۲۶ تیر ۱۴۰۲ببین رفیق
دلیل فنی میخوای تشریف ببر تفاوت بین هماهنگی موتور و گیربکس آریزو 6 صفر رو با مزدا 3 نسل اول که الان حدود 15 سال از سنش گذشته مقایسه و مطالعه کن تا متوجه شید چرا فرمایشت خندهدار اومد
در ضمن معذرت میخوام اگه جوابم جسارت به نظر اومد
مهدی
۲۶ تیر ۱۴۰۲خب رفیق گل باز میرسیم به همون بحث که چیزی رو نمیدونید فقط حرفای ده سال پیش رو تکرار میکنید . از شانس بد شما اتفاقا گیربکس اریزو ۶ ساخت شرکت wly جز بهترین گیربکس های بازار چین به حساب میاد نه اینکه ایراد نداره اما گیربکس مزدا ۳ هم بی ایراد نبود ( تقه هاش تو نمونه صفر هم معروف بود) اما باز هم اریزو ۶ به مراتب ارزونتر از مزدا ۳ هست چیزی حدود ۱۰ هزار دلار اختلاف قیمت دارن
Roham
۲۶ تیر ۱۴۰۲راجع به نوع گیربکس حرفی نزدم
راجع به هماهنگی اون گیربکس با موتور حرف می زنم
الان باز بهتون بر می خوره ولی دارم راجع به تجربه رانندگی این دو ماشین حرف می زنم
مزدا تقه داشته/ داره؟!!
شما که کلی ماشین و تجربه و سن و سال داری
من نادون… من بچه… من نشخوار کن…
شما تشریف ببر یه کم اطلاعاتت رو آپدیت کن و همین دو ماشین رو مقایسه کن
حرفی ندارم
کوچیک شمام
میثم
۲۵ تیر ۱۴۰۲سلام دوستان
واقعا بعضی ها فقط الکی نظر میدن
من ماشین زیاد عوض کردم اما واقعا هاوال از سراتو بهتر بود ولی تیگو5 خیلی بد بود.چین ماشین خوب زیاد داره هاوال اچ 6 رو ببینید تو کشور های خوب دنیا چقد فروش داشته.این ماشینام هیچکدوم شبیه هم نیستن از نظر سواری و رانندگی.بعضی ها سوار نشدن فقط الکی میخوان نظر بدن
Roham
۲۵ تیر ۱۴۰۲هاوال از سراتو بهتر بود😂😂😂😂
آره به نظر منم موتور ایژ از خاور 808 بهتره
چی رو با چی مقایسه میکنی!!!