بایک BJ40 را باید جیپ رانگلر چینی دانست. این شاسیبلند آفرودی بزودی توسط دیار خودرو در بازار ایران عرضه خواهد شد
شرکت دیار خودرو که در گلپایگان اصفهان واقع است، از حدود یک دهه پیش قصد عرضه شاسیبلند آفرودی چینی بایک BJ40 را در ایران داشته است و حتی آن را در نمایشگاه خودروی اصفهان سال ۱۳۹۲ هم به نمایش درآورده بود اما تاکنون این کار عملی نشده بوده تا اینکه سرانجام دیار خودرو در شانزدهمین دورهٔ نمایشگاه خودروی اصفهان، رسماً BJ40 را برای بازار ایران معرف کرد و از عرضهٔ قریبالوقوع آن به بازار خبر داده است. در ادامه به بررسی کامل این چینی تازهوارد بازار کشور خواهیم پرداخت.
بایک BJ40
BJ40 برای اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۰ بهصورت پروتوتایپ یا کانسپت نزدیک به تولید با نام B40 رونمایی شد و به خاطر شباهت زیاد به رانگلر، به جیپ چینی شهرت یافت. حدود سه سال بعد بایک نسخهٔ تولیدی این خودرو را در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۳ معرفی کرد. این آفرودر چینی در اصل بهعنوان جایگزینی برای مدل سالخوردهٔ BJ212 در نظر گرفته شد بود که از سال ۱۹۶۵ در چین تولید میشود. BJ40 در اواخر سال ۲۰۱۳ تقریباً بدون تغییری نسبت به کانسپت سال ۲۰۱۰ به بازار چین عرضه شد.
BJ40 در ابتدا صرفاً بهصورت دودر تولید و عرضه میشد اما بایک در نمایشگاه پکن ۲۰۱۵ نسخهٔ چهاردر آن را هم با نام BJ40L معرفی کرد. سپس در اوایل سال ۲۰۱۸ نسخهٔ فیسلیفت این جیپ چینی با تغییرات ظاهری و کابین کاملاً جدید در نمایشگاه پکن معرفی و در ژوئن همان سال با نام BJ40 پلاس به بازار عرضه شد؛ اما این هم پایان ماجرای شاسیبلند آفرودی بایک نبود زیرا در اواسط سال ۲۰۱۹ نسخه پیکاپ این خودرو با نام F40 راهی بازار شد. این نسخه بر اساس BJ40 دودر ساخته شده و صرفاً جای صندلیهای عقب آن را یک اتاق بار کوچک گرفته است.
طراحی بیرونی بایک BJ40
همانطور که گفته شد، بایک BJ40 کپی جیپ رانگلر محسوب میشود و بنابراین در ظاهر با گلگیرهای برجسته و فرم جعبهای شکل شباهت زیادی به این آفرودر کهنهکار آمریکایی دارد. بااینحال، بایک سعی کرده در جلوی خودرو با استفاده از چراغهای مستطیلی بجای گرد و جلوپنجرهای کمارتفاعتر، نمای متفاوتی نسبت به رانگلر ایجاد کند. این جلوپنجره که از چند بخش U شکل کرومی تشکیل شده، درواقع امضای طراحی بایک است و در همهٔ شاسیبلندهای آن دیده میشود. این ویژگیها نمای جذاب و باابهتی به جلوی BJ40 بخشیدهاند. در بخش عقب خودرو اما با چراغهای مستطیلی، چرخ زاپاس، سپر برجسته و شیشه جدا از درب صندوق، شاهد نمایی کاملاً مشابه رانگلر هستیم تا جایی که تشخیص چینی بودن خودرو از این نما شاید حتی برای افراد آشنا و مطلع هم دشوار باشد.
داخل بایک BJ40
بایک برای طراحی داشبورد کاملاً جدیدی که در فیسلیفت سال ۲۰۱۸ برای BJ40 ارائه کرد برخلاف بیرون، سراغ یکی دیگر از شاسیبلندهای آفرودی مشهور جهان یعنی مرسدس بنز G کلاس رفته است و بنابراین، در اینجا شباهت زیادی با رانگلر به چشم نمیخورد. به لطف الگوبرداری از G کلاس، در کابین BJ40 با دریچههای تهویه کرومی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ایستاده در بالای داشبورد، صفحه آمپر دیجیتالی و طراحی مدرن کنسول میانی با انتخابگرهای الکترونیکی، شاهد فضای نسبتاً لوکسی هستیم.
دیار خودرو قصد دارد در ایران مدلهای BJ40 چهاردر و پیکاپ F40 را عرضه کند که دومی فقط دو صندلی دارد و پشت آن اتاق بار کوچکی با ظرفیت ۵۲۰ لیتر تعبیه شده است. هرچند این اتاق بار ابعاد بزرگی ندارد اما کاربردی بوده و میتوان از آن برای حمل چیزهایی همچون پانل سقف که مثل رانگلر قابل برداشتن است استفاده کرد. از سوی دیگر، صندوق بار BJ40 چهاردر ۵۳۰ لیتر ظرفیت دارد که با خواباندن صندلیهای عقب این رقم به ۹۶۵ لیتر افزایش پیدا میکند. مثل رانگلر، در این شاسیبلند چینی هم شیشه عقب بهصورت مجزا به سمت بالا و درب صندوق بهصورت افقی به سمت راست باز میشود.
تجهیزات و ویژگیهای آفرودی بایک BJ40
دیار خودرو لیست تجهیزات BJ40 برای عرضه در ایران را شامل سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمز کمکی، کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، ترمز پارک برقی، حالتهای رانندگی اسپرت، اقتصادی و برفی، پایش باد تایرها، قفل دیفرانسیل عقب، دو ایربگ، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، اتوهلد، نمایشگر مرکزی ۱۰ اینچی، اینترنت 4G وای فای، کروز کنترل، تنظیم برقی شش جهته صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، سیستم تهویهٔ دو منطقهای، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳، چراغهای اتوماتیک، سیستم صوتی با هشت بلندگو و صندلیهای چرمی اعلام کرده است.
شاسیبلند بایک ۲۱۰ میلیمتر از زمین فاصله دارد و زوایای حمله، فرار و شکست آن در نسخهٔ دودر به ترتیب ۳۷ درجه، ۳۳ درجه و ۲۴ درجه است که هرچند حتی از شهریترین نسخهٔ رانگلر هم کمتر است ولی برای بیراهه نوردی مناسب خواهد بود. همچنین برخلاف رانگلر، بایک برای سیستم تعلیق BJ40 در جلو از طراحی مستقل دو جناقی و در عقب چند اتصالی استفاده کرده است که میتواند روی جاده سواری بهتری را نسبت به اکسلهای صلب فراهم کند.
پیشرانه و گیربکس بایک BJ40
BJ40 در چین با پیشرانههای ۲ لیتری توربودیزل، ۲.۳ لیتری بنزینی توربو و ۲ لیتری بنزینی توربو عرضه میشود که دیار خودرو برای عرضه در کشورمان آخری را انتخاب کرده است. این موتور ۲ لیتری ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF هم نیروی این موتور را به هر چهارچرخ منتقل میکند تا BJ40 به یکی از معدود شاسیبلندهای چهارچرخ محرک در بازار کشورمان تبدیل شود. مصرف سوخت این خودرو نیز ۱۰.۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
قیمت، رقبا و زمان عرضهٔ بایک BJ10
درحالیکه قیمت بایک BJ40 در چین از ۱۵۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۲,۳۵۰ دلار آغاز میشود، قیمت دقیق آن در بازار ایران هنوز مشخص نیست. بااینحال، به گفته مسئولان دیار خودرو قیمت این شاسیبلند آفرودی چیزی بین یک میلیارد و ۵۰۰ تا دو میلیارد تومان خواهد بود. این رقم BJ40 را به یکی از گرانترین شاسیبلندهای چینی بازار ایران تبدیل خواهد کرد. این جیپ چینی در کشورمان رقیب مستقیمی نخواهد داشت ولی بااینحال، یوآز پاتریوت و دایون Y5 را میتوان از نزدیکترین رقبای آن دانست. هردوی این شاسیبلندهای روسی و چینی که شاسی نردبانی دارند، با قیمت یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به فروش میرسند که قطعاً بسیار ارزانتر از BJ40 هستند ولی شاسیبلند بایک از لحاظ کیفیت، تجهیزات و قوای محرکه کاملاً نسبت به آنها برتری خواهد داشت.
germanlover
۲۲ آذر ۱۴۰۱فقط چراغای جلوش شکل این ماشین شارژی هاست ولی نمای عقبش خوب در اومده به نظر من نسخه چهار درش از ۲ درش زیباتره ولی ۲ میلیارد نمیارزه
godfather
۲۲ آذر ۱۴۰۱طراحش وقتی کار کپی پیست تموم کرده خجالت کشیده برایه همین خلاقیت به خرج داده چراغ جلو تغیر داده
حسام
۲۳ آذر ۱۴۰۱نمیارزه ولی قول میدم دلالها و مردم براش صف میکشن
germanlover
۲۴ آذر ۱۴۰۱#برای_حسرت_یک_ماشین_خوب
شایان
۲۸ آذر ۱۴۰۱اسم رانگلر و مرسدس کلاس سی رو لکه دار کرده.
Meysam
۱۶ بهمن ۱۴۰۲پول ما بی ارزش شده دادا ،این قیمتش منطقیه
MILADZM
۲۲ آذر ۱۴۰۱یه مهدی نامی بود میگفت این از رنگلر بهتره و میتونه بین آفرودباز ها به محبوبیت خوبی برسه 😂😂
بگذریم
همونطور که تو متن گفته سیستم تعلیق جلوی این ماشین از طراحی مستقل دو جناغی و در عقب از نوع چند اتصالی ( multi_link ) هست .
همین جا کلی شک و شبهه پیش میاد
فورد با اونهمه سابقه شرکت در مسابقات آفرودی و کوهی از مهندسی در برانکو از سیستم تعلیق مستقل استفاده کرده
که بازم توی ساسپنشن تراول به گرد پای رانگلر نمیرسه و خیلی زودتر سه لنگ میشه و مجبور به به استفاده از سیستم های الکترونیکی پیشرفته مثل G.O.A.T مود میشه تا خودش رو از مهلکه نجات بده
بعد حالا خودتون حساب کنید که کورس سیستم تعلیق مستقل جناب معظم بایک در مقابل تعلیق صلب رنگلر چه حرفی برای گفتن خواهد داشت .
هر آشغالی که چرخ گل دار زیرش انداختن و مکعبی طراحی ش کردن که نشد ماشین آفرود آقای چین .
NAVID۰۰۹۸
۲۲ آذر ۱۴۰۱پدال لطفاً سانسور نکن ، ممنون .
یه بندهخدایی بود میگفت Bj از yf بهتره ولی بُگذریم !
همه اینا به کنار ، زیر ۲ میلیارد تو بازار فی خورد تعجب کنید و دست به درگاه خدا بلند کنید جهت شُکرگذاری !
مثل اینکه خبر ندارید بازار خودرو چه خرتوخریه !
یادتون میاد چند ماه پیش میگفتم ۲۰۷ تا یک میلیارد جا داره ، هِهههههه ، بشینیدو ببینید تا شب عید چی میشه تا دسته !
ایرانیها تموم شدن ، مُردن ، آخر خط همینجاست ، کار میکنی کار میکنی کار میکنی ، همین که از پس سیر کردن شیکمت بر بیای بردی !
بعد فکر نکنید بقیه جاهای دنیا اوضاع خوبهها ، نه ، از ایران بدتر نباشه بهتر هم نیست مگر جایی مثل آمریکا زندگی کنید کار کنید تا بفهمید دنیا چه جای زیبائیست که هم میشه کار کرد پول در آورد پیشرفت کرد !
ما مثل اون ماهییه تو تُنگیم که نفس میکشیم ولی مُردیم !
ممد ژانگولر
۲۲ آذر ۱۴۰۱داداشای گلم چند سال پیش یادتونه سانتافه بود ۲۰۰م من میگفتم روزی میشه میرسه به قیمت ۱۰ میلیارد تومان همتون خندیدین تحویل بگیرین
پدال سانسور نکن بذار همه برام دست بزنن هر چی باشه همه چی میدونم و آینده نگریم عالیه
داداشایی که میخوان خوشحالم کنن لطفا لایک بدین هی بیام براتون کامنت بذارم 😉✋️🫶
MILADZM
۲۲ آذر ۱۴۰۱😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
ممد داداش این رنگلر 6 چرخ نبود رسما تانک رضوانی رو روشن کردی 😂😂😂😂😂😂
جیگرم حال اومد :))
Dian
۲۲ آذر ۱۴۰۱به خودم قول میدم از این به بعد کامنت رو کامل بخونم بعد لایک یا دیس بدم
هنرمند بی نشان
۱ دی ۱۴۰۱درود بر شرفت… بزرگترین حقارت تاریخ یخ زدگی مغز انسانهاست… چی بودیم و در حسرت…………….. چی شدیم 😔😢لعنت بر جغرافیا
Mercedes
۲۳ آبان ۱۴۰۲تو همین جغرافیا امارات ، ترکیه ، سنگاپور ، چین ، کره ، ژاپن ،قطر، کویت ، عمان و … رد داریم که اون ور جغرافیا(غرب) تو خوابشون هم زندگی خیلی از این جغرافیا رو نمیبینن(شرق)
الکی صحبت کلیشه ای نکن که چهار تا لایک بگیری
به جغرافیا باشه تو آسیا قدر زیاد داریم که هر کدوم یه تنه ده برابر آمریکا کیفیت زندگی بالا داشته باشن
الان مکزیک هم تو آمریکای شمالیه
یه سری کشور ها هم تو اروپا هستن که کیفیت زندگی بالایی ندارن به نسبت
فورد
۲۲ آذر ۱۴۰۱بنجلی دیگر از چین
مهدی
۲۲ آذر ۱۴۰۱اون مهدی نام اگر من باشم نگفتم این از رانگلر بهتره بلکه گفتم خود رانگلر هم ماشین خیلی باکیفیتی نیست که حرف از کیفیت این مدل باشه سعی کن واسه خودشیرینی بازی به دروغ کسی رو تخریب کنی که چهارتا بچه مثل خودت بهت لایک بدن و توهم قلقلکت بشه و فکر کنی به بلوغ رسیدی
فرید
۲۲ آذر ۱۴۰۱اگه رانگلر باکیفیت نیست پس چی با کیفیته؟
رانگلر سنگ محک این کلاس است.
مهدی
۲۳ آذر ۱۴۰۱تو ذهن شما سنگ محکه وگرنه این خودرو از هیچ مجله ای امتیاز بالاتر از ۷ و ۷.۵ نگرفته و قابلیت اطمینانش هم تو کانسامر پایینه . ممکنه از نظر قابلیت های آفرود خودروی تقریبا خوبی باشه اما کیفیت پایینی داره
صدرا
۲۵ دی ۱۴۰۱اقا مهدی شما تو ایران ماشین باکیفیت چینی دیدی که بخوای از این ایراد بگیری.ما باید به همین بی کیفیت و پر اپشنا شکر گزار باشیم گر چه کیفیت قبل از اپشن فاکتوره مثلا تویوتا ماشیناش (اونایی که قدیمین) اپشن زیادی و طراحی خوبی نداره(ولی توی جدید تر ها ۲ فاکتور اپشن و طراحی هم اضافه شده) ولی کیفیت فول فوله ولی تولید و مونتاژ کننده ها اپشن رو قبل از کیفیت فاکتور می کنند
Mercedes
۲۳ آبان ۱۴۰۲آقا چرا در نظر نمیگیرن بحث قیمت وسطه
والا خود چین هم ادعا نکرده این رقیب رانگلره!
به نسبت قیمت اگر با قیمت واقعی عرضه میشد ، یا حتی با همین قیمت نسبت به بقیه وارداتی هایی که از قبل تو ایران هستن و هر کدوم خدا تومن پولشون هست (بالا ۵ میلیارد) خب میرزه
وگرنه کسی که پولش رو داره معلومه همون رانگر یا برانکو رو ترجیح میده
اینا واسه قشر ضعیف تر طراحی شده
پیام
۲۲ آذر ۱۴۰۱واقعا واسه همچین اشغالایی 2 میلیارد میدین بخدا یه رونیز کارکرد سگش می ارزه به این
رقباشا😂😁
فقط چین
۲۲ آذر ۱۴۰۱تنها رقیب این خودرو در ایران پرادو است که پرادو سالها پیش از وراکروز(ملقب به حضرت وراکروز) شکست خورد .
(Saeed (peugeot
۲۲ آذر ۱۴۰۱دوست عزیز اینارو میگن بهت یا دیدی …..
آخه وراکرووووز پیش پرادو مثل لیفان x50 کنار آلفارومئو جولیتا میمونه …..
پرداو ۲۰۰۶ میبینی بعد ۱۶ سال هنوزم متریال داخلیش ۸۰ درصد کیفیت و سلامت قبلشو داره
من لندکروز دیدم با حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر کارکرد از سلامت این ماشین آدم لذت میبرد ….درسته هیوندایی تو فروش و طراحی و کیفیت خیلی پیشرفت کرده ؛ ولی هنوزم به ژاپنی و اروپایی نمیرسه ؛ چه برسه به تویوتا …. که اسطوره دوام و کیفیته
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۲ آذر ۱۴۰۱ابن آشغال به محض اینکه آفرود ببری باید شماره یه کسی که جیپ بلیزر پاترول یا لندکروز داره رو هم داشته باشی تا به فریادت برسه.کسی که میخواد ماشین روز مره هم باشه امکانات مناسب داشته باشه آفرود هم بره سوزوکی گرند ویتارا عالیه بعدش داستر.هی روزگار چند سال پیش جیپ صحرا بسیار سالم التماس میکرد 4 تومن
Avan
۲۲ آذر ۱۴۰۱این چینی ها چیزی به نام شرم و حیا نمی شناسند ؟!
ممد ژانگولر
۲۲ آذر ۱۴۰۱با طراحی جلوش حال نمیکنم
داخل و عقبش خداییش خوبه
از نظر زیر ماشین و نکات فنی بعید بدونم به گرد جیپ با تجربه برسه
ماشینی که بخواد تو ۱۰۰۰ کیلومتر اول به جیر جیر بیوفته بفروشی با پولش کالباس هایدا بخری بخوری خودکشی کنی بهتره تا جیر جیرای داخل اتاق و کمک فنرها بره رو مخت
(Saeed (peugeot
۲۲ آذر ۱۴۰۱به عقیده بعضی ها که میگن آی چین ۵ سال دیگه صنعت خودروسازی دنیا رو میگیره و همه برندا نابود میشن و از این حرفا ، خندم میگره ….. چین خیلی پیشرفت کرده ….. ولی ۵۰ سال باید کار کنه رو ذهن مردم که بتونه خودرویی آفرودی بسازه که مردم اسطوره ای به نام جیپ و فورد و اف جی کروزر نخرن برن چینی بخرن ….. این ماشین قشنگه و مشخصات خوبی داره ؛ ولی هویت نداره …. هویتش و از جیپ گرفته……
چین شاید تو کشوره خودش و آفریقا و روسیه و ایران و خاورمیانه بازاری دست و پا کرده و مقداری فروش دارند بعضی برند هاش ….. ولی تو کل قاره اروپا ببینید چه فروش ضعیفی دارند یا حتی آمریکا …..
همین ایران خودمون واردات درست حسابی باز باشه و قیمت خوب ، کسی چینی میخره …. یا همین روسیه تحریم نمیشد ….بازارش میفتاد دست چین ….یا ببینید فروش بنز و بی ام و و فولکس و تویوتا و هوندا تو چین چقدر زیاده …. خوده چینی ها هم فکر کنم قشر ضعیف شون چینی میخرن الباقی شون تو کلیپ دیدم همه برند سوار میشن
R@min
۲۲ آذر ۱۴۰۱با عرض معذرت اون قشر که با KMC فاز آفرودر می گیرن حتما با اینم از شدت ذوق سر به بیابون می زارن.
واقعا داریم مرزهای بدبختی و خاک برسری رو جابجا می کنیم.
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۲ آذر ۱۴۰۱فقط فاز اون افرادی که با این میرن بیابون نوردی کوه نوردی
علی
۲۲ آذر ۱۴۰۱نوشته تو چین قیمتش ۳۵ هزار دلار؟؟؟ بعید میدونم اخه فورد برانکو هم قیمتش ۳۰_۳۵ هست ینی هم قیمت برانکو هست؟
مهردادکمال
۲۲ آذر ۱۴۰۱خدا شاهده جیپ اهو و شهباز شش سیلندر اگر تمیز باشن از این خیلی بهترن البته اگر به طرفدارهای ماشین های چینی بر نمیخوره
رامتین
۲۵ آذر ۱۴۰۱طراحیش خوبه خصوصا چهار درش. قیمت بالاست ولی خب همه خودروها بنظرم فوقش نصف قیمتی که الان دارند می ارزن. بیشک کیفیت هم قابل قبوله، چون شرکت بایک را کاملا قبلا بررسی کردم و کارش خوبه. پول اضافی داشته باشی برای افرود واقعا جذابه.
IT4HA
۲۵ آذر ۱۴۰۱مثل همه چینی های دیگه اینم قیافش خوشگله ولی ببریش آفرود یکم بگذره به پت پت میوفته
سجاد
۲۸ آذر ۱۴۰۱سلام یک تویوتا ۲f 60 سال پیش بگیرید خلاص تا این همه بحث الکی نکنید
حامد
۷ فروردین ۱۴۰۲ی عده یجوری میگن رانگلر یا تویوتا انگار قدرت انتخابی هس تو این محدودیت و خفقان ک نمیشه ماشین درست حسابی داشت همین بودنش غنیمته وگرنه همه میدونن کیفیت تویوتا و رانگلر نمیشه صد سال دیگه
آرش
۳۱ مرداد ۱۴۰۲نمیدونم چرا قیافه این بی هویت من یاد قیافه آدمک دفاع چپ فوتبال دستی میندازه .