سپهر عسگری: با اوضاع آشفتهٔ این روزهای بازار خودرویی کشور، به دلایلی چون ممنوعیت واردات و کیفیت پایین خودروهای داخلی شاهد حضور پر رنگتر انواع برندهای چینی در بازار خودروی کشور هستیم. (برندهایی که بعضاً در خود چین هم کسی نام آنها را نشنیده است!) با این مقدمهٔ کوتاه به سراغ یکی از چینیهای نسبتاً ناشناختهٔ بازار میرویم تا از نزدیک نگاهی به آن بیندازیم.
تاریخچه
شرکت بایک در سال ۱۹۵۸ میلادی در پکن تأسیس شد. واژه “BAIC” در حقیقت خلاصهٔ عبارت (BEIJING AUTOMOTIVE INDUSTRY CO) میباشد. بایک در چین شرکت معتبری در تولید انواع خودرو در ردههای مختلف محسوب میشود. در سال ۲۰۱۴ به عنوان چهارمین خودروساز بزرگ چین انتخاب شد و هماکنون محصولات بنز و هیوندای روی خط تولید این کارخانه تولید میشوند. در سال ۲۰۰۹ بایک توانست با خرید امتیاز از ساب سوئد تکنولوژی آن را وارد خطوط تولید خود کند. شرکت بایک با سرمایهگذاری در بازار خودرویی کشورهای در حال توسعه و بهخصوص خاورمیانه سعی دارد تا فروش بالای خود را تضمین کند.
سابرینا که نام اصلی آن BAIC A113 است، یکی از مطرحترین محصولات این شرکت است. در سال ۲۰۱۴ سری E بایک به عنوان رتبهٔ اول طبق بررسیهای ISQ(Initial Quality Study) در ردهٔ کامپکت معرفی شد.
طراحی ظاهری
در نمای خارجی سابرینا با یک کپی فاحش از بنز سری B مدل ۲۰۰۶ مواجه هستیم، حتی در برخی سایتهای چینی تصویر آن را با آرم بنز مشاهده خواهید کرد!
بر روی چراغهای جلو دو ابرویی را شاهد هستیم که دیلایت را برایمان تداعی میکنند اما در حقیقت چراغهای نور پایین هستند و در شب نمای خشمگینی را به خودرو میدهند.
جدای از نکات منفی کپی کاری چینیها، این کار جنبههای مثبتی هم دارد از جمله اینکه ما را با طراحیهای ناهماهنگ بسیاری از هموطنانش مواجه نمیکند و تا حدودی از ارگونومی و سبک طراحی بنز بهره میبرد.
نکات بیان شده در طراحی خارجی در مورد طراحی داخلی هم صدق میکنند و همچنان کپی بیچونوچرا حاکم است!!
در کل میتوان طراحی خودرو را متناسب دانست و احتمالاً زود از آن دلزده نخواهید شد.
کیفیت ادوات داخلی و امکانات رفاهی
در بحث کیفیت با توجه به قیمت پایینتر سابرینا نسبت به رقبا انتظار یک فاجعه را داشتیم که با ورود به خودرو اوضاع متفاوت شد. جنس بکار رفته در داشبورد پلاستیک خشک است ولی کیفیت قابل قبولی دارد همچنین استفاده از دو رنگ کرم و خاکستری بهعلاوهٔ دو نوار نقرهای رنگ در کنسول مرکزی ترکیب مناسبی را به وجود آوردهاند. (هرچند که در صورت عدم مراقبت، رنگ کرم ادوات داخلی و صندلیها بهسرعت کدر میشوند). هنگامیکه خودرو را بهدقت بررسی کنیم نتیجه میگیریم که دیگر نمیتوان طبق عادت محصولات چین را با کیفیت بسیار پایین شناخت چراکه در این سالها و به لطف آزمونوخطا در بازارهایی از جمله بازار ایران اکنون خودروسازان چین کارآزموده شدهاند، البته تا رسیدن به کیفیت مطلوب راه زیادی در پیش دارند.
امکانات رفاهی فراوان در مقایسه با قیمت شگرد چینیهاست و بایک نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله امکانات رفاهی خودرو میتوان به سانروف دو حالتهٔ برقی، تهویهٔ دیجیتال، مانیتور رنگی ۶.۵ اینچی رنگی مجهز به رهیاب، سنسورهای نور و باران، محفظهٔ خنک نگهدارنده (Cool Box)، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو، آینههای جانبی تاشوندهٔ برقی به همراه گرمکن، تنظیم نور آمپرهای پشت فرمان، صندلی ۶ جهتهٔ راننده بهصورت دستی اشاره کرد که در ردهٔ قیمتی سابرینا مناسب به نظر میرسند.
مشخصات فنی بایک سابرینا
در این زمینه هم میتوان سابرینا را یکی از سردمداران ردهٔ قیمتی خود نامید چراکه با بهرهگیری از موتور آشنای 1500cc طراحی میتسوبیشی که قابلیت تولید ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتون متری را دارد نمیتوان سابرینا را خودروی ضعیفی نامید. مخصوصاً با توجه به وزن ۱۰۹۰ کیلوگرمی خودرو که سابرینا را مبدل به خودرویی سبک با شتابگیری مناسب میکند.
وظیفهٔ انتقال قدرت تولیدی به چرخهای جلو بر عهدهٔ گیربکس ۴ سرعتهٔ اتوماتیک طراحی آیسین ژاپن است که هماهنگی خوبی با موتور دارد، بعلاوه این گیربکس داری حالتهای Sport و Snow نیز میباشد.
گیربکس خودرو در حالت دستی دو انتخاب ۲ و L را در اختیار راننده قرار میدهد مشابه آنچه در خودروهایی مانند هیوندای I20 یا تویوتا یاریس مدل سال ۲۰۰۹ شاهد هستیم.
نکتهٔ منفی قابل توجه در مورد قوای حرکتی، هزینههای سرسامآور قطعات آن است که دلیل اصلی این امر را میتوان ضعف شرکت دیار خودرو در تولید قطعات دانست.
شاسی و سیستم تعلیق سابرینا
در طراحی شاسی سابرینا از پلتفرمهای ساخت اسمارت بهره گرفته شده است همچنین سیستم تعلیق خودرو در جلو از نوع مکفرسون با میلهٔ ضد غلتش و در عقب میلهٔ پیچشی H است.
استفاده از رینگهای ۱۴ اینچی اگر چه تا حدی از زیبایی ظاهری خودرو کاسته است اما موجب نرمتر شدن سواری خودرو میشود. سیستم تعلیق در دستاندازهای شهری نرمی قابل قبولی دارد اما در بخش عقب خودرو ضربات، بیشتر احساس میشوند و نوعی حس گیجی را در این بخش به راننده القا میکند.
تجربهٔ رانندگی بایک سنوا
با فشردن دکمهٔ بازکن روی ریموت خودرو، همزمان آینههای جانبی برقی هم باز میشوند (اما نکتهٔ منفی این است که تنها یکی از سوییچها مجهز به ریموت است) با ورود به خودرو فضای بازتری را از سایر همردهها از جمله پژو ۲۰۶ و برلیانس H320 مشاهده خواهید کرد البته استفاده از رنگ روشن هم کمک شایانی کرده است.
صندلیها نسبتاً سفت هستند تا حس اسپرتی را به سرنشینان انتقال دهند، البته در جابهجاییهای شهری چندان با آنها به مشکل بر نخواهید خورد اما ممکن است در سفرهای طولانی مقداری خستهکننده باشند.
در کنسول مرکزی هم مانیتور بزرگ ۶.۵ اینچی که قابلیت پخش CD و USB را دارد خودنمایی میکند و در زیر این بخش تنظیمات تهویه مطبوع قرار گرفته است.
پشت فرمان خودرو تسلط خوبی به اطراف حس میشود. در بخشهای جانبی دلیل این تسلط را باید آینههای جانبی بزرگ سابرینا دانست. نقطهضعف اصلی در این مورد شیشهٔ عقب بسیار کوچک است؛ طراحی بسیار کوچک این شیشه و نبود دوربین عقب دست به دست هم میدهند تا میدان دید را کاهش دهند. البته سنسورهای پارک که قابلیت نمایش فاصله را هم دارند با عملکرد دقیق خود تا حدی میتوانند این دید کم را جبران کنند.
خودرو را استارت میزنیم، موتور با صدای ملایمی وارد مدار میشود. با قرار دادن گیربکس در حالت D خودرو بدون ضربات اضافی شروع به حرکت میکند (برای شروع حرکت نیازی به فشردن پدال گاز نیست). تعویض دندهها متناسب با میزان فشاری است که بر پدال گاز میآورید. در حالت عادی شهری تعویض دنده در حدود دور موتور ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ صورت میگیرد که موجب کاهش مؤثر مصرف سوخت میشود. در کل با استفاده از باک ۴۵ لیتری و مصرف سوخت ۷.۵ در سیکل ترکیبی چندان گذارتان به پمپبنزین نمیافتد!(البته باید در نظر داشت وقتی چراغ بنزین روشن میشود تنها ۵ لیتر بنزین در باک موجود است که نشان میدهد اوضاع واقعاً بحرانی است.)
اگر کمی از حالت رانندگی شهری و اقتصادی خارج شویم و بر پدال گاز فشار بیشتری بیاوریم عملکرد جعبهدنده تغییر کرده و خودرو عملکردی تهاجمی پیدا میکند. دندهها با فشار بیشتر بر پدال گاز در دور موتورهای بالاتری تعویض میشوند بهطوریکه اگر پدال را تا انتها بفشاریم (که انجام این کار در معابر شهری اصلاً توصیه نمیشود) خودرو شتاب گرفته و پشت شما را به صندلی خواهد فشرد; در این حالت تعویض دنده در دور موتور ۶۰۰۰ صورت میگیرد و گیربکس در حالت Sport قرار میگیرد، چیزی که شما میتوانید از طریق دکمهٔ کنار اهرم دنده (که با نماد S مشخص شده است) هم آن را فعال کنید تا تعویض در دورهای بالاتری انجام شود. نکتهٔ جالب در مورد شتابگیریهای سریع این است که صدای خروجی از پیشرانه بههیچعنوان تناسبی با حجم ۱.۵ لیتری موتور ندارد بهطوریکه اگر گاز را تا انتها بفشارید غرشی از موتور خواهید شنید که ممکن است فکر کنید یک موتور ۲ لیتری زیر پای شماست!
هرچند که گیربکس نصب شده در سابرینا از مدلهای قدیمی آیسین (AISIN) است، اما اصالت ژاپنی خود را حفظ کرده است و درهرحالت دندهها را به درستی تعویض میکند.
اگرچه تعویض دندهها خیلی به فرمان راننده نیست (!) اما به دلیل هماهنگی مناسب در سربالاییها خیلی به موتور فشار وارد نمیشود و میتوان با چهار سرنشین بزرگسال با خیال راحت حرکت کرد.
در شرایط برفی هم گیربکس عملکرد راضیکنندهای دارد و با فعال کردن حالت snow (که با نماد * مشخص شده است) تا حدی مانع هرزگردی و لیز خوردن خودرو میشود.
در نهایت عملکرد سابرینا با توجه به قیمت آن، راضی کننده برآورد میشود.
تجهیزات ایمنی
بر روی کاغذ امکانات ایمنی سابرینا با بهرهگیری از سامانههای ABS-EBD – BOS (اولویت با ترمز) به همراه دو کیسهٔ هوا کامل به نظر میرسند اما مشکل از آنجا شروع میشود که این امکانات صرفاً روی کاغذ باقی میمانند.
سیستم ترمزها در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسهای میباشند که در این بخش سابرینا را پایینتر از رقبا قرار میدهد چراکه حتی ۲۰۶ تیپ پنج نیز در هر چهار چرخ مجهز به ترمزهای دیسکی میباشد.
در عمل ترمزها چندان قوی عمل نمیکنند. البته به اصطلاح توانایی جمع کردن خودرو را دارند اما باید فشار بیشتری بر آنها وارد کرد و در کل احتیاط بیشتری به خرج داد.
بدنه نیز استحکام متوسطی دارد و به علت فاصلهٔ کم سپرهای عقب و جلو از اتاق خودرو در تصادفات احتمالی ایمنی چندانی را شاهد نخواهیم بود که رابطهٔ بایک با ساب سوئد را که یکی از ایمنترینها در زمان خود بود زیر سؤال میبرد، همچنین در مورد پایداری خودرو نکتهٔ قابل توجه این است که در هنگام حرکت در پیچها حس ناپایداری و واژگونی کاذبی را به راننده میدهد که با تعویض لاستیکهای خودرو با سایز بزرگتر میتوان بخشی از این مشکل را حل کرد.
خدمات پس از فروش بایک سنوا
تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که سابرینا از ارزش قیمتی نسبی برخوردار است اما با این حال فروش بسیار محدودی دارد. در حقیقت علت اصلی این فروش ضعیف شرکت دیار خودرو میباشد.
خودروهای دیار خودرو تا رسیدن به دست مشتری روزهای زیادی رو زیر آفتاب و باران و برف سپری میکنند. پس اگر با زنگزدگی شدید قطعات فلزی خودرو و پوستهپوسته و کدر شدن چراغهای جلو مواجه شدید تعجب نکنید!
با بررسی که انجام دادم متوجه شدم خودرویی که من در سال ۲۰۱۶ تحویل گرفتم در سال ۲۰۱۴ ساختش به اتمام رسیده بود!!
در بحث خدمات پس از فروش هم دیار خودرو بههیچعنوان حرفهای عمل نمیکند، جدای از معطلیهای ۵-۶ ساعته برای سرویس خودرو تمامی ایرادات خودرو نیز رفع نخواهد شد، به انضمام اینکه باید مبلغی در حدود ۱۰۰ هزار تومان بابت تعویض روغن و فیلتر هوا حتی در سرویس اولیه پرداخت کنید.
مشکل بسیار جدی دیگر عدم تأمین قطعات توسط شرکت عرضهکننده است که بسیار کمیاب و بهتبع آن گرانقیمت هستند همچنین برای تهیهٔ قطعه باید مدتی طولانی (بعضاً حدود دو ماه) در انتظار بمانید.
معایب سابرینا
- تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش
- ترمزهای ضعیف
- پایداری کم در پیجها
- بازار دست دوم بد
- صندلی های سفت، سانروف کوچک، دید عقب کم
قیمت سابرینا
بایک سابرینا خودروی خوش قیمتی است (البته صرفاً در بازار انحصاری و بستهٔ ایران!) که به دلیل سیاستهای دیار خودرو بازار دست دوم بیرونقی دارد و مالکان آن در بازار دست دوم افت قیمتی بیشتری را نسبت به سایر رقبا تجربه خواهند کرد. درهرحال این خودرو با تکیه بر قوای محرکهٔ متناسب و امکانات رفاهی کاملتر نسبت به رقای داخلی، مشتریان خاص خودش را دارد اما نمیتوان از ایمنی نسبتاً پایین و خدمات پس از فروش ضعیف (شرکت دیار خودرو در آخرین رتبهبندی رسمی نمایندگان کمترین میزان رضایتمندی را اخذ کرده است) چشمپوشی کرد. در خال حاضر در بهار سال ۱۴۰۱ بایک سابرینا ۲۰۱۴ کارکرده سالم با قیمت زیر ۳۰۰ میلیون تومان و سابرینای مونتاژ مدل ۹۸ در حد صفر با قیمت ۴۱۰ میلیون تومان خرید و فروش میشوند.
مشخصات سابرینا هاچبک- SABRINA HATCHBACK | |
L4 – 4A91S | نوع موتور |
۱۴۹۹ | حجم موتور (سیسی) |
۱۱۳ اسب بخار در دور موتور ۵۶۰۰ تا ۶۰۰۰ | حداکثر توان موتور |
۱۴۳ نیوتنمتر در دور موتور ۴۰۰۰ | حداکثر گشتاور |
۱۶ | تعداد سوپاپ |
۴ سرعته خودکار | گیربکس |
۴۵ لیتر | ظرفیت باک |
دیسکی | ترمزهای جلو |
کاسهای | ترمزهای عقب |
جلو | محور محرک |
۲۵۰۰ میلیمتر | فاصله طولی بین دو محور جلو و عقب |
جلو: مکفرسون با میله ضد غلتش / عقب: میله پیچشی نوع H | سیستم تعلیق |
(mm) 1503×۱۷۲۰×۳۹۹۸ | طول × عرض × ارتفاع |
۱۰۹۰ کیلوگرم | وزن خالص خودرو |
R14 185/60 | سایز تایرها |
(* اعداد و ارقام درج شده طبق اعلام رسمی شرکت دیار خودرو میباشد) |
نویسنده: سپهر عسگری
vahid
۱۶ مهر ۱۳۹۵سلام.
ولی اصلا ظاهر خوبی نداره و از بغل که نگاه میکنید بخاطر سایز کوچک رینگ و لاستیک نسبت به بدنه اصلا نرمال و استاندارد نیست.
حیف این پول که خرج خودروهایی بشه که نه اصل و نسب درستی دارند و نه خدمات و پشتیبانی قطعات.
خودرو های چینی که سایپا و مدیران خودرو میفروشند با این که خیلی بی کیفیت تر اند ولی بخاطر همین تامین قطعات یدکی ،کمتر افت قینت دارند.
Elemento
۱۶ مهر ۱۳۹۵داشتم میخوندم…
تا به جایی رسیدم که نوشته بود از کلاس B کپی کرده دیگه نخوندم.
ماشین کپی شده … اصالت نداره …
رضا
۸ دی ۱۳۹۵تاریخ صنعتی همینجوری هستش
کشورهای صنعتی اولش کپی کارهای خوبی هستند
نمونه اش ژاپن ، کره و حالا هم چین
این ایراد نیست
اصطلاحا چرخ رو مجددا که نباید اختراع کرد
لیبرا
۲ دی ۱۳۹۷حداقلی اینه که از روی ماشین با اصالت کپی شده. یعنی باور دارید که ماشینهای داخلی قطعاتشون اورجینال و اصل فرانسه و … هست؟ حدودا یک ماهی میشه یه نود و پنج کم کارکرد شود برای خانمم خریدم خدایی سواری و آپشنهای خوبی داره و به شخصه به ساندرو با اون قیمت کذایش و امکانات کمش ترجیح میدم. شتابش هم انصافا تو همرده های خودش سره
omid
۱۶ مهر ۱۳۹۵مرسدس کلاس B در اصل یک MPV محسوب میشه که کپیش توی سابرینا تبدیل به هاچبک شهری شده. وجود کمی ناهماهنگی و ناموزونی هم به همین دلیله.
افشین فوادی
۲۳ مهر ۱۳۹۵یک نگاهی به اعتراضات مشتریان اتومبیلهای چینی مونتاژ ایران خودرو و سایپا بندازید اکثریت از نبود لوازم یدکی نالان و ناراضی هستن
محمد
۸ آبان ۱۳۹۵سلام به دوستان
منهم یکی از دارندگان این خودرو هستم.
اول اینکه تعداد این ماشین توی ایران هنوز کمه و بیشتر ماشین ها وارداتی هستند.
دوم اینکه قیمت فعلی این ماشین را اگه با قیمت جهانی سایر خودرو ها مقایسه کنید متوجه میشید که شرکت خیلی منصفانه قیمت گذاشته
مشکل قطعات برای بیشتر خودرو های وارداتی است حتی اینایی که توسط خود داخلی ها مونتاژ میشه . مهم اینه که عمر و کیفیت قطعات خوب باشه که این ماشین گیربکس و موتور ژاپنی داره . مصرف بسیار خوبی داره و نمایندگی چون خلوت و برخورد مناسبی دارند از سایپا و ایرانخودرو خیلی راضی تر هستم. سوار ماشین که می شوید تازه به جاداری پی می برید. منم اول دنبال جیلی و لیفان بودم که وقتی توی این ماشین نشستم نظرم عوض شد.
بازم تا از نزدیک نبینید و روی کاغذ مشخصات این ماشینو با بقیه توی این قیمت مقایسه نکنید متوجه برتری این ماشین نمی شوید.
ببخشید اگر طولانی شد
احسان
۱۸ خرداد ۱۳۹۶سلام. مطلب مفید و ارزنده ای بود. نظرات دوستان هم خوب و راهگشا بود.
اما من هنوز نتونستم بین سابرینا و ساندرو یکی رو انتخاب کنم. تقاضا دارم اگه کسی میتونه کمکم کنه. ممنونم.
ناشناس
۷ تیر ۱۳۹۶داداش همینکه فردا سابرینا بخری بعدش توی اتوبان یه ساندرو بیاد هی برات چراغ بده سه سوت بگیریش خودت میای میگی دمم گرم سابرینا خریدم
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵مصرف سوختش؟؟؟؟؟؟؟
سپهر عسگری
۱۶ مهر ۱۳۹۵دوست گرامی در مقاله ذکر شده مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر در صد کیلومتر است.
البته با عرض پوزش در جدول انتهایی وارد نشده است.
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مهر ۱۳۹۵مرسی دوست گرامی
محمد
۸ آبان ۱۳۹۵مصرف شهری با کولر 7 لیتر و بیرون شهری 5/5 لیتر
حميد
۱۶ مهر ۱۳۹۵پولتون رو با خرید ماشینهای اینچنینی هدر ندهید
قطعات کم یأب گرون و بی کیفیت
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵از ی لحاظی درست میگی دوست من
ولی پول نداری پس مجبوری
یا باید اشغال های تولید داخلی بگیری یا چینی
سامی
۱۶ مهر ۱۳۹۵اینو از نزدیک دیدم طراحی و استایلش خیلی مسخرس اصلا نمیرزه
سامان اذری
۱۷ مهر ۱۳۹۵جک جی5 با موتور میتسو از این سرتره
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مهر ۱۳۹۵جک بهتره بله
ناشناس
۷ تیر ۱۳۹۶داداش از چه لحاظ میگی شتاب؟کیفیت؟هندلینگ؟بیار جی 5رو با سابرینا من مقایسه کن بخدا که خودت فردا جک رو میفروشی میری سابرینا ثبت نام میکنی
Hjkh
۲۴ خرداد ۱۴۰۳جک میسوش کجا بود امو
رضا
۱۶ مهر ۱۳۹۵اینکه تولیدش در ایران متوقف شد شما تازه بررسیش رو گذاشتید؟؟؟؟؟؟؟
علی
۲۹ آبان ۱۳۹۵دوست عزیز سابرینا تولید نمیشد فقط وارداتی هشت چندتایی ایران مونتاژکرده بودن بخاطر یکسری سیاست های شرکت
حسین
۱۶ مهر ۱۳۹۵“تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که سابرینا از ارزش قیمتی نسبی برخوردار است اما ..”
با قیمت (52) 59 میلیون میشه انتخابهای دیگری چه داخلی و چه خارجی(چینی) داشت :
ولیکس اتومات 58 میلیون
جک جی 5 اتومات 60 میلیون
پارس ای ال ایکس اتومات 49 میلیون
تندر اتومات 48 میلیون
آریو اتومات 52 میلیون
.
.
سپهر عسگری
۱۶ مهر ۱۳۹۵دوست عزیز قیمت رسمی شرکتی خودرو در تاریخ نگارش مقاله 51 میلیون و 600 هزار تومان بوده است و در مقاله هم لفظ ” ارزش قیمتی نسبی ”به همین علت ذکر شده است.
با تشکر بسیار ازتوجه شما.
افشین فوادی
۲۳ مهر ۱۳۹۵به جرات میتونم بگم سابرینا از تمام لیستی که شما نوشتید بهتره -البته فقط با جک جی 5 همطراز میدونمش
amin
۱۶ مهر ۱۳۹۵واستش من نفهمیدم اسم BAICچجوری از مخفف اون عبارت به دست اومده.اصلا تو اون عبارت حرف A نبود.دوستان اگر راهنمایی کنن ممنون میشم
سپهر عسگری
۱۶ مهر ۱۳۹۵با عرض پوزش بسیار از خطای به وجود آمده و سپاس از دقت شما دوست گرامی
واژه ی BAIC خلاصه ی عبارت
. BEIJING AUTOMOTIVE INDUSTRY CO
می باشد.
amin
۱۶ مهر ۱۳۹۵ممنون
یوسف
۱۶ مهر ۱۳۹۵این که نوشته شده بایک ساب رو خریده اشتباهه، بایک فقط حق استفاده از پلتفرم و فناوری های ساب رو خریده و حق استفاده از نام و نشان ساب رو نداره.
سپهر عسگری
۱۶ مهر ۱۳۹۵با سپاس از توجه شما.
شما درست میفرمایید.بایک در هنگام ورشکستگی شرکت ساب حق استفاده از تکنولوژی های ساب را خریداری کرده است و منظور از عبارت بیان شده در مقاله هم صرفا همین بود.
Mahdi MZ
۱۶ مهر ۱۳۹۵با این اوصاف باید خودروی خوبی باشه
ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیارمون میذارید
احسان شفیعی زاده
۱۶ مهر ۱۳۹۵بسیار زیبا و دقیق به موضوع و معرفی این خودرو پرداخته شد…کاملا مفید و صحیح بود…
سیاوش
۱۶ مهر ۱۳۹۵با این قیمت همون lL90 میخریم از بابت قطعات هم خیالمون راحته
حالا اون 4 تا اپشن چه بدرد میخوره وقتی استرس مشکل قطعات داشته باشی
خدمات پس از فروش خیلی خیلی مهمه مثلا من هوندا آکورد بخرم و میدونم چه ماشین خوبیه ولی قطعاتش اگه پیدا نشه باعث میشه از این ماشین بدم بیاد بنابراین مجبورم برم سراغ هیوندای کیا متاسفانه اینجوریه دیگه بدبختیم بدبخت
Hadi
۱۹ مهر ۱۳۹۵قطعات همه ماشینا گیر میاد من اپل سال 1995 دارم همه چیش هست تو بازار
parham
۱۶ مهر ۱۳۹۵این ماشین همین چند وقت پیش توقف تولید شده.
ولی باز خوبه اینجا اطلاع رسانی میشه و به کسانی که قصد خرید از این قبیل خودرو ها رو دارن آگاهی داده بشه.
ساسان.م
۱۷ مهر ۱۳۹۵اگر 206 تیپ 6 تولید میشد انتخاب من بود قطعاً تو این آشفته بازار
قطعاتش راحت گیر میاد + پشتیبانی بهتر ایران فرغون نسبت به دیار خودرو
نگید 206 نصف آپشنای اینو هم نداره
با اختلاف قیمت این دو ماشین میشه آپشن های 206 رو فعال کنید که در این صورت هیچ توجیهی نداره خرید این ماسماسک چینی
خداییش انتخاب های داخلی از بعضی این تحفه های چینی بهترن حتی با اینکه ایران فرغون گند زده بهشون
کسی هست اینو به ماشین داخلی مثل تیپ 6 ترجیح بده؟ با ذکر دلیل لطفاً
من
۱۷ مهر ۱۳۹۵من تیپ 6 نداشتم ولی خیلی شنیدم که دنده اتوماتیکش افتضاحه و لگد میزنه و کلی هزینه تعمیر داره
اگر گیربکس رو با یک مدل خوب بروز عوض کنن فکر کنم اون موقع از این چینی ها سرتر بشه
reza
۲۱ مهر ۱۳۹۵ی ۲۰۶ تایپ ۶ دارم، مدل ۸۵ هست، یه بار تو مدت گارانتی تعمیر شده و البته مجددا نیاز به تعمیر داره، صب کردم تا کاملا خراب بشه و بعد تعمیرش کنم، مشکل گیربکس ۲۰۶ اینه که گیربکس موتور ۱۴۰۰ رو روی موتور ۱۶۰۰ قرار دادن، گیربکس اتوماتیک واسه ی یه گشتاورد مشخصی طراحی و ساخته میشه، علت خرابیای گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ هم همین عدم انطباق موتور و گیربکسشونه. که اینم بخاطر شیرین کاریه ایران خودرو هست.
افشین فوادی
۲۳ مهر ۱۳۹۵متاسفانه با نظر شما موافق نیستم گیربکس al4 طراحی مناسب و خوبی داشته و روی موتور های زیادی از 1400 تا 2000 سی سی نصب شده و جواب داده – اما متاسفانه در ایران فقط ظاهر گیربکس al4 فرانسه هستش و معلوم نیست داخل و محتویاتش از کجا اومده و چطور مونتاژ شده و حسابی برای استفاده کنندگانش دردسر ساز شده
افشین فوادی
۲۳ مهر ۱۳۹۵اگر 206 اتومات تولید بشه مسلما با توجه به قیمت 38-37 میلیونی تیپ 5 قیمتی حدود 50-48 خواهد داشت اونوقت چی گیرمون اومده با اون قیمت؟!! یک موتور کپی شده و مشکل دار با انواع و اقسام مشکلات ریز و درشت و از اون بدتر یک گیربکس افتضاح که هیچ همخونی با موتور نداره و ظرف مدت کوتاهی باید به فکر تعمیر و تنظیم و انواع و اقسام عیب و ایراد های ریز و درشت باشیم – اگر ضعفی در سابرینا هست بر میگرده به نماینده وارداتش که نتونسته از نظر خدمات و لوازم یدکی جوابگو باشه اما اگر سابرینا رو داشته باشید به طرز فاحشی میبینید از محصولات ایران خودرو بهتره
ناشناس
۷ تیر ۱۳۹۶برادر میدونی سند من چیه؟سندم اینه که شما یکبار ماشین رو سوار بشو بعدش تصمیم بگیر برای اینکه کدوم بهتره این ماشین همینکه گیربکس و موتورش ژاپنیه به صدتای هندی 206میارزه بخدا 3ساله این ماشین هیچ کاری براش نکردم حتی سرویس هاشو به موقع انجام نمیدم باهاش رفتم توی گارد ریل هیچیش نشد بخوای از بعد تصادفم برات عکس ارسال میکنم امنیتش عالیه انقدر که من باهاش تصادف کردم کسی تصادف نکرده
احسان(احسان سابق)
۱۷ مهر ۱۳۹۵سال 95:بازار خودرو به دلیل رکود و … اوضاع مناسبی ندارد
سال 92:بازار خودرو به دلیل اعمال تحریم ها و … اوضاع مناسبی ندارد
سال 88:بازار خودرو به دلیل … قطعات اوضاع مناسبی ندارد
سال 82:بازار خودرو به دلیل … اوضاع مناسبی ندارد
سال 75:بازار خودرو به دلیل … اوضاع مناسبی ندارد
تو 24 سال عمرم یک بار نشنیدم بگن بازار روزهای خوبی را پشت سر می گذارد
عباس
۱۷ مهر ۱۳۹۵با سلام
بسیار کامل و مفید بود اما به نظرم طراحی این ماشین بخصوص درقسمت عقب راضی کننده نیست.
ali
۱۷ مهر ۱۳۹۵چندین بار این مدل رو تو خیابون دیده بودم و دوست داشتم تستش کنم. خب شما زحمتشو کشیدید.. که ماشین انچنان جالبی نیست به گفته شما..
ناشناس
۷ تیر ۱۳۹۶داداش رو چه حسابی میگی هرماشینی تو این رنج فکر میکنی ازش بهتره بیار باهم مقایسه کنیم هم توی ترمز گیری هم توی شتاب هم هندلینگ
Ali
۱۷ مهر ۱۳۹۵بازار ایران در چنگ کره ای ها و چینی ها شده
حمیدرضا
۱۷ مهر ۱۳۹۵ضعف این خودرو به علت ضعف شرکت توضیع کننده هست دیار خودرو واقعا فاجعه کار کرده این ماشین اگر مرسدس هم بود با این نحوه عملکرد بازم ناموفق میشد
حسین سلامت
۱۷ مهر ۱۳۹۵من این ماشینو دارم
با هیوندای ورنا از نظر قدرت یکیه
شتاب سابرینا عالیه
گیربکس بسیار هوشمنده
دو سر و دو گردن از ۲۰۶ که قبلش داشتم بهتره
…
reza
۱۸ مهر ۱۳۹۵واقعا خود ایران خودرو و سایپا از آشغال ساختن خسته نشدن؟ تا کی باید به زور این ماشین های آشغال ایرانی و چینی رو سوار بشیم؟ چرا یه ماشین که تو دنیا سی هزار دلاره اینجا باید بشه دویست و بیست میلیون؟ ایرانی چرا باید انقدر بدبخت شده باشه؟
مهدی
۲۱ مهر ۱۳۹۵چون اگه ماشین 25 هزار دلاری رو 220 میلیون به من و تو نفروشه و بخواد با قیمت واقعی بده هیچکس حاضر نمیشه ماشین های آشغال و از رده خارج و بی کیفیت اینا رو سوار بشه. تازه ماشین های چینی هم با قیمت دو برابر داره میده دست مردم.
نتیجه بازار انحصاری و غیر رقابتی بهتر از این نخواهد بود.
محمودرضا حبیبی
۲۴ مهر ۱۳۹۵با سلام خدمت تمام دوستان
ممنون از بررسی جامع و کامل شما
من یک ساله این ماشین رو دارم و تو این یک سال خدا رو شکر اصلا ازش ناراضی نبودم.شرکت دیارخودرو متاسفانه ضعیف عمل میکنه و کاملا بنده هم قبول دارم ولی هر وقت که برای گارانتی های دوره ای به شرکت مراجعه کردم مشکلاتم رو به خوبی برطرف کردن .حتی یک بار جلو بندی ماشین خراب شده بود و بدون هیچ دستمزدی تعویض کردن.بنده ماشین رو با قیمت 11.600.000 خریدم به صورت قسطی اونم مدل 1394 هر 6 ماه یک چک به مبلغ 4.599.000 که مدت باز پرداختش تو 4 ساله و ماشین های که تحویل دادن همه وارداتی هستن به مبلغ 59.000.000 تومن که بعد از 4 سال قیمت تمام شده ماشین مبلغ 66.000.00 تومن میشه
البته بنده نزدیک به 4 ماه دنبال ماشین گشتم و بعد از کلی بررسی به این نتیجه رسیدم که با این قیمت پیش پرداخت و قدرت و …………از همه بهتره
ببخشید زیاده گویی کردم فقط نظر شخصی خودم رو گفتم
آرش
۲۶ مهر ۱۳۹۵من خودم قبل این ماشین پرشیا سال داشتم دوستان من نه دلالم نه فروشنده باور کنید سگش میرزه به l90 یا ماشینای هم رده در رنج 50 میلیون . خیلی نرم و باکیفیته کم مصرف امکاناتش عالی حسی به ادم میده که ماشینای بالا به ادم میده موتوره میتسوبشی عالی و پرقدرت دنده اتوماتش حرف نداده تنها تنها تنها مشکلش اینه که دیار خودرو داره میفروشه همین
علی
۱۴ آبان ۱۳۹۵باسلام،خیلی خیلی ماشین خوبیه،مخصوصا شتاب وقدرتش،اصلاهم قابل مقایسه باآشغالای ایرانی وچینی های دیگه نیست،شتاب اولیش خیلی از سوناتا وحتی ایکس45بیشتره،اگرمدل 2017بیادتوایران بالای70میلیونه،والان علت اینکه 60تومنه چون2014هستش
رضا
۸ دی ۱۳۹۵یک سال بیشتر سابرینا دارم
ازش خیلی راضی هستم
فقط برای سرویس دوره ای به خدماتش مراجعه کردم بنابراین هنوز نمیدونم که وضعیت موجودی قطعات یدکی اصلیش به چه منوال خواهد بود
از خریدم پشیمون نیستم
امیر
۱۲ اسفند ۱۳۹۵سلام من دو سال ماشین رو دارم بدونید که تسمه تایم نداره زنجیری هستش از این عالی تر کجا سراغ دارید حرف نداره این ماشین
امين
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام
من 1ساله سابرینا دارم
کاملاً راضی هستم
ولی متأسفانه 4ماه پیش زمانی که خواستم بفروشم کارشناس تعویض پلاک تشخیص دادن که شاسی این خودرو تو شرکت دیار خودرو با سنگ صاف شده و شماره جدید حک شده (صرفاً برای فرار از پرداخت حدود 2300000 تومان گمرکی برای هر ماشین) پرونده به آگاهی تهران ارجاع داده شد
4000 خودرو قاچاق-حدود 1600 خودرو فروش رفته و تا الان 400 پرونده شکایت در آگاهی ثبت شده
این خودرو اجازه خرید و فروش نداره و پلاک نمیشه
این نشانه بی لیاقتی و بی کفایتی مدیران این شرکته
مهسا
۱ تیر ۱۳۹۶سلام من ۲۰۶ تیپ ۶ دارم میخوام عوض کنم سابرینا بگیرم نظرتون چیه لطفا در این باره کمک کنین
ناشناس
۷ تیر ۱۳۹۶بخر داداش پشیمون شدی از خود ماشین منظورم اصلا به نمایندگی آشغالش نیست بیا هرچی خواستی به من بگو
ناشناس
۷ تیر ۱۳۹۶باسلام خدمت نویسنده عزیز خواستم چندایراد از شما بگیرم اول اینکه ایمنی سابرینا در رده خود به اندازه رقبا وحتی بیشتره 3ستاره ایمنی(برلیانس جزو ناامن ترین ها)واینکه شما فقط مدتی پشت فرمون ماشین بودید بنده یک راننده تازه کارم پدرم بنز eclassدارد وبرای من یک سابرینا خریده تا به قول دوستان دستم راه بیوفته پدرم یک ماشین باز حرفه ای هستش وقبل خرید این ماشین هر بلایی فکر کنید سرش آورد(یک دستگاه از شرکت دیار خودرو تحویل گرفتیم برای تست چندساعته)وترمزش رو توی برف های اخیر کرج تسن کردیم و واقعا شاید باورتون نشه abs عملکرد فوق العاده ای داشت واصلا سر نخوردیم وهمینطور بخاطر تجربه کم باسرعت بالای 120بودم که با یک پیچ تند روبرو شدم ناگهان کنترل ماشین از دستم رفت ودر جاده ی خاکی چند دور دور خودم چرخیدم جوری که گفتم چپ کردم ولی در کمال ناباوری ماشین چپ نکرد!!!والبته شتاب هم عالیه کلی باهاش حال ماشین های ایرانی وچینی گرفتم والان لاستیک جلو رو 195انداختم وعقب 205فوق العاده تر شده وپدرم با اینکه یک راننده باتجربه هستش بعدتست هندلینگ وترمز این ماشین رو امتحان کرد و مطمئن شد نویسنده محترم اگر سوالی داشتید یا برای گفته هام مدرکی خواستید ایمیل بدید لطفا
سابرینا
۸ شهریور ۱۳۹۶دوستان سلام، بعد از سه سال تحقیق در مورد ماشین، بهترین گزینه کیفیت، کلاس، امکانات و قیمت شد همین سابرینایی که بعضی ها منتقدشن، من دو سال و نیم تو کارخانجات جاده مخصوص ایران خودرو و سایپا کار کردم، اصلا حاضر نیستم تولیداتشون رو بخرم چون به شعور مصرف کننده ایرانی توهین میکنن، از سابرینایی که خریدم همه جوره راضیم، اولین تصادف رو هم متاسفانه باهاش کردم، در و گلگیر عقب ماشینم بیشتر خط و خش برداشت و مختصری تو رفت ولی پرایدی که بهم زد رفت تو باغچه وسط دادمان پیش شمشاد های سبز، این ماشین ارزش خریدن داره نه ماشینی که گلگیرش با فشار انگشت هم تو میره، لطفا منصفانه نقد کنید اگه اطلاعات کافی دارید و اگه ندارید که …
دوستان صافکار خیلی خوب که بدون رنگ بتواند خط های روی گلگیر عقب رو در بیاره سراغ دارید؟ متشکر و ممنونم
خودرو،فنّی
۱۰ بهمن ۱۳۹۶ماشین از لحاظ فنی در شرایط خیلی خوبیه. متاسفانه وضعیت یدکی و فروش خیلی ضعیفی داره. ای کاش سیاست گذاری درستی می شد.