اگر با حدود دو میلیارد تومان به دنبال یک شاسیبلند چینی باشید، جیلی آزکارا وارداتی فردا موتور و بایک X7 مونتاژ دیار خودرو از گزینههای قابلتوجه خواهند بود.
با آزادسازی واردات خودرو به کشورمان، هرچند شاهد ورود خودروهای بسیاری از برندهای معتبر جهانی هستیم ولی برخی از شرکتها هم ترجیح دادهاند برای واردات سراغ خودروهای چینی بروند. یکی از این شرکتها، فردا موتور است که دو برند چینی خوشنام یعنی امجی و جیلی را دوباره به ایران بازگردانده است. این شرکت از جیلی فعلاً فقط یک مدل یعنی شاسیبلندی بنام آزکارا را وارد کرده است. این خودرو اما در بازار کشورمان با رقبای مونتاژی و وارداتی زیادی مواجه است و رقابت سختی دارد. یکی از این خودروها، بایک X7 است که بهتازگی توسط گروه ماموت به بازار عرضه شده است. ازاینرو، در ادامه قصد داریم این دو شاسیبلند چینی که از لحاظ قیمت بسیار به هم نزدیک هستند را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم کدامیک انتخاب بهتری خواهد بود.
همچنین بخوانید:
مقایسه بایک X7 با فیدلیتی پرستیژ، جدیدترین شاسیبلندهای چینی بازار
جیلی آزکارا هیبرید؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند دو دیفرانسیل وارداتی
بایک بیجینگ X7 مشخصات و قیمت شاسی بلند دیار خودرو
سردرگمی در گروه ماموت، دو برند مختلف مدعی عرضه بایک X7!
معرفی خودروها
خودرویی که با نام آزکارا به ایران آمده، درواقع جیلی بویوئه (Boyue) نام دارد که اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این خودرو که تاکنون چندین بار فیسلیفت شده، با نامهای مختلفی در کشورهای گوناگون به فروش میرسد. بویوئه اولین فیسلیفت خود را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرد که تغییراتی جزئی را به همراه داشت. سپس نسخه فیسلیفت دیگری با تغییرات بزرگتر در سال ۲۰۱۹ با نام بویوئه پرو معرفی شد. این نسخه که با نام آزکارا در بازارهای صادراتی عرضه میشود، همان خودرویی است فردا موتور به ایران آورده است. در اواسط سال ۲۰۲۲ نیز نسل دوم بویوئه با ظاهر کاملاً متفاوت و پلتفرم جدید معرفی شد ولی بااینوجود، تولید نسل اول همچنان ادامه دارد. این شاسیبلند چینی که در مالزی با نام پروتون X70 عرضه میشود، در ایران اولین بار در اواسط سال ۱۴۰۲ در نمایشگاه روایت خدمت وزارت صمت به نمایش درآمد.
بایک X7 که در بازار چین با نام بیجینگ X7 شناخته میشود، اولین بار در سال ۲۰۲۰ راهی بازار شد. این خودرو اوایل سال ۲۰۲۳ فیسلیفت نسبتاً بزرگی را تجربه کرد و چهرهای مدرنتر و جذابتر به خود گرفت. در کشورمان، ابتدا در نمایشگاه خودروی تهران، بایک X7 با نام تیارا پرایم توسط مکث موتور که برندی متعلق به گروه ماموت است رونمایی و اوایل شهریور ۱۴۰۳ فروش آن آغاز شد. سپس اما در اتفاقی عجیب، چند هفته بعد دیار خودرو که آنهم زیر چتر گروه ماموت قرار دارد، همین خودرو را با نام اصلی بایک X7 دوباره رونمایی کرد! درهرحال، میدانیم که این خودرو توسط یکی از شرکتهای زیرمجموعهٔ گروه ماموت مونتاژ و به بازار عرضه خواهد شد.
طراحی بیرونی
همانطور که گفته شد، پیشینهٔ آزکارا به سال ۲۰۱۶ بازمیگردد و بنابراین، خودروی قدیمیتری نسبت به بایک X7 محسوب میشود و هرچند دو فیسلیفت را تجربه کرده ولی همچنان سن بالای خود را نشان میدهد. در جلوی خودرو، چراغهای افقی تا حدودی نسبت بهاندازه خودرو کوچک به نظر میرسند و بین آنها جلوپنجره پنجضلعی با الگوی داخلی دو حلقهای جای گرفته است که در محصولات قدیمیتر جیلی میدیدیم. پروفیل جانبی آزکارا اساساً با نمونهٔ سال ۲۰۱۶ یکسان است و کمی ساده به نظر میرسد و در عقب نیز هرچند چراغها دستخوش تغییراتی شدهاند اما فرم کلی آنها همچنان مشابه نمونه اولیه سال ۲۰۱۶ است. البته آزکارا با وجود این ظاهر ساده و پا به سن گذاشته، همچنان ظاهر قابلقبولی دارد ولی در برابر کراساوورهای چینی جدیدتر مثل بایک X7 حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.
وقتی این دو کراساوور را در کنار هم مقایسه میکنیم، بایک X7 بهوضوح ظاهر مدرنتر و امروزیتری دارد. در جلوی این کراساوور چینی، جلوپنجرهٔ بدون قابی را میبینیم که به زیبایی روی دماغهٔ خودرو ادغام شده و نمای چشمگیری را ایجاد کرده است. در بالای این جلوپنجره هم چراغهای کشیده و نسبتاً باریکی دیده میشود که توسط یک نوار مشکی به هم متصل شدهاند. در قسمت جانبی، با دستگیرههای در جمعشو، حجمپردازی روی گلگیرهای عقب و ستون C مشکیرنگ با طرح سقف شناور، شاهد نمای مدرن و متمایزی هستیم و در عقب هم چراغهایی سراسری با گرافیک جذاب و چهار سر اگزوز چندضلعی را میبینیم که حال و هوایی اسپرت به خودرو بخشیدهاند؛ بنابراین، درمجموع از لحاظ طراحی بیرونی باید بایک X7 را با ظاهر بروزتر و جذابتر، خودروی برتر بدانیم.
داخل
جیلی برای بویوئه پرو یا همان آزکارا در فیسلیفت سال ۲۰۱۹ داشبورد کاملاً جدیدی را طراحی کرد که هرچند هنوز هم نسبتاً بروز به نظر میرسد اما مثل بیرون، در برابر چینیهای جدیدتر بازار حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. طراحی ساده و قدیمی دریچههای تهویه و نمایشگری که در میانه داشبورد به شکل یکپارچه جای گرفته نشان میدهد که با خودرویی نسبتاً سالخورده طرف هستیم. بااینحال، طراحی شیبدار کنسول مرکزی با شیفتر الکترونیکی گیربکس، غربیلک فرمان D شکل، دکمههای پیانو مانند زیر نمایشگر بزرگ ۱۲ اینچی مرکزی، صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی و تریم مشکی براق و طرح چوب روی داشبورد از ویژگیهای قابلتوجه کابین آزکارا هستند. در بایک X7 اما شاهد فضایی امروزیتر با نمایشگرهای پیوسته و صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به همراه یک نمایشگر لمسی برای کنترل سیستم تهویه روی کنسول میانی هستیم. همچنین روی داشبورد این خودرو دریچههای تهویه طرح سراسری دیده میشود که با تریم کرومی دورتادور داشبورد کشیده شده و نمای جالبی را ایجاد کرده است؛ بنابراین، در طراحی داخلی هم باید برتری را با بایک بدانیم.
امکانات و تجهیزات
در جدول زیر، امکانات و تجهیزات این دو کراساوور چینی را باهم مقایسه میکنیم:
جیلی آزکارا | بایک X7 | |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
سیستم کمکی حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
سیستم کمی حرکت در سراشیبی | دارد | دارد |
کنترل کشش و کنترل پایداری | دارد | دارد |
سنسور پارک | عقب و جلو | عقب و جلو |
ایربگ | جلو، جانبی، پردهای | جلو، جانبی، پردهای |
دوربین دید عقب | دارد | دارد |
سنسور نور | دارد | دارد |
سیستم تشخیص نقاط کور | دارد | دارد |
دستیار حفظ حرکت بین خطوط | دارد | ندارد |
کروز کنترل تطبیقی | دارد | دارد |
هشدار برخورد جلو | دارد | دارد |
ترمز اضطراری خودکار | دارد | دارد |
هشدار خروج از خط | دارد | ندارد |
سیستم حفظ حرکت میان خطوط | دارد | دارد |
نوربالای خودکار | دارد | ندارد |
سیستم پارک خودکار | ندارد | دارد |
تنظیم صندلیهای جلو | برقی | برقی |
گرمکن صندلیهای جلو | دارد | دارد |
سردکن صندلیهای جلو | دارد | دارد |
حافظه صندلی راننده | دارد | دارد |
ماساژور صندلیهای جلو | ندارد | دارد |
نورپردازی داخلی | دارد | ؟ |
نمایشگر لمسی | ۱۲.۳ اینچی | ۱۲.۳ اینچی |
صفحه آمپر | ۷.۰ اینچی | دیجیتالی ۱۰.۱ اینچی |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | دارد |
شارژر بیسیم گوشی | دارد | دارد |
سانروف پانوراما | دارد | دارد |
در صندوق | برقی | برقی |
سیستم تهویه | اتوماتیک دو منطقهای | اتوماتیک دو منطقهای |
سنسور باران | دارد | دارد |
رینگ | ۱۸ اینچی | ۱۹ اینچی |
با توجه به جدول فوق، هردو خودرو از امکانات فراوانی بهره میبرند و از این لحاظ تقریباً در یک سطح هستند.
پیشرانه
در بخش قوای محرکه، این دو خودرو تفاوت بزرگی باهم دارند. بایک X7 از همان فرمول همیشگی و آشنای خودروهای چینی یعنی یک پیشرانه توربوشارژ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI به همراه یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه استفاده میکند. این موتور ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو به چرخهای جلو منتقل میشود. از سوی دیگر اما آزکارا از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ با سیستم هیبریدی خفیف یا MHEV استفاده میکند که با همکاری ولوو توسعه پیدا کرده است. سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی این خودرو از یک موتور الکتریکی کوچک تشکیل شده است که بهطور موقتی میتواند تا ۱۳ اسب بخار به قدرت پیشرانه بنزینی اضافه کند. مجموع خروجی این سیستم هم ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند.
بنابراین، آزکارا با برخورداری از قوای محرکهٔ هیبریدی و سامانهٔ چهارچرخ محرک، نهتنها از بایک X7 بلکه از دیگر کراساوورهای چینی هم متمایز خواهد بود. از لحاظ ابعاد اما کراساوور جیلی با ۴,۵۴۴ میلیمتر طول، ۱,۸۳۱ میلیمتر عرض و ۱,۷۱۳ میلیمتر ارتفاع، از بایک X7 با ۴,۷۴۵ میلیمتر طول، ۱,۸۹۲ میلیمتر عرض و ۱,۷۱۵ میلیمتر ارتفاع کوچکتر است زیرا آزکارا شاسیبلندی کامپکت محسوب میشود درحالیکه X7 در سگمنت میان سایز قرار میگیرد.
قیمت و جمعبندی
در اولین طرح فروش بایک X7 که با نام تیارا پرایم ارائه شد، قیمت این خودرو دو میلیارد و ۱۰۴ میلیون تومان اعلام شد. از سوی دیگر، آخرین قیمتی که فردا موتور برای آزکارا اعلام کرده، در دیماه ۱۴۰۲ و یک میلیارد و ۸۹۵ میلیون تومان بوده است. قیمت این کراساوور هیبریدی جیلی در بازار حدود ۲.۳ میلیارد تومان است و هرچند بایک X7 هنوز به دست خریداران نرسیده و قیمت بازار آن مشخص نیست ولی انتظار میرود در بازار قیمتی نزدیک به آزکارا داشته باشد؛ بنابراین، این دو کراساوور از همه لحاظ کاملاً به هم نزدیک خواهند بود و انتخاب از بین آنها میتواند موضوعی سلیقهای باشد. همچنین شرایط هردو خودرو از لحاظ تأمین قطعات و خدمات پس از فروش هم تعریف چندانی ندارد. بااینحال، آزکارا ازآنجاییکه وارداتی است و کیفیت مونتاژ بهتری دارد، از برند خوشنامتر جیلی بهره میبرد و به قوای محرکهٔ هیبریدی با تکنولوژی ولوو و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است، میتواند خودروی برتر این مقایسه لقب گیرد هرچند که باید با طراحی قدیمیتر آن کنار بیایید. همچنین نباید فراموش کرد که فردا موتور سابقهٔ چندان خوبی در عرضه مداوم و منظم خودروهای خود ندارد.
مقایسه مشخصات فنی
جیلی آزکارا | بایک X7 | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر توربو هیبریدی | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۹۰ اسب بخار | ۱۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر | ۳۰۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | جلو |
طول | ۴,۵۴۴ میلیمتر | ۴,۷۴۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۳۱ میلیمتر | ۱,۸۹۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۱۳ میلیمتر | ۱,۷۱۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۰ میلیمتر | ۲,۸۰۰ میلیمتر |
وزن | ۱۷۴۵ کیلوگرم | ۱۶۵۰ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۵۸ لیتر | ۶۰ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر | ۵ نفر |
قیمت کارخانه | ۱ میلیارد و ۸۹۵ میلیون | ۲ میلیارد و ۱۰۴ میلیون |
قیمت بازار | ۲.۳۲ میلیارد تومان | ؟ |
hosen
۱۶ مهر ۱۴۰۳جیلی یه سر و گردن بالاتره بنظرم
هرچند هیچکدومشون ۲ میلیارد نمیارزن خدایی
علی Shelby
۱۶ مهر ۱۴۰۳درسته
هردو گرونن ولی حداقل جیلی یه معروفیتی چیزی داره
amirkhanzadeh
۱۶ مهر ۱۴۰۳میشه گفت حداقل بهار قطعش گیر میاد
ولی هر دو مفت نمی ارزند
هراکلیوس
۱۶ مهر ۱۴۰۳جیلی خیلی سن بالا پسنده
Mad.z.Max
۱۶ مهر ۱۴۰۳با دو میلیاارد تومنی که جمع کردنش با حقوق حتی ماهی سی تومن هم کار غیر ممکنی بنظر میرسه، تازه میتونی آزکارا و … بخری! واقعا تیتر مقاله رو دیدم حالم بد شد اصن
فرشاد
۱۶ مهر ۱۴۰۳تو ایران وضعیتی بوجود اومده که اگر شما کار دولتی داشته باشی با پس انداز بخشی از درآمد عملا هیچ ماشینی نمیتونی بخری مگر 15 سال به قبل داخلی اونم خسته، هرکسی ماشین خوب سوار میشه یا از قبل داشته، یا با سرمایه گذاری / سرمایه سبز شده مثل ارث خریده یا اینکه حقوقش بالاست و یه کمک مالی هم از طرف خانواده داره. دوست بنده با حقوق 35 میلیون درماه بعد از 3 سال کارکردن و کمک پدرش بزور تونست دناپلاس بگیره
حمید رضا
۱۶ مهر ۱۴۰۳جیلی به تعداد بسیار کم وارد شده ((طبق شنیده ها زیر 60 دستگاه))به همین دلیل از لحاظ خدمات پس از فروش کلا تعطیله. وخریدار جیلی صاحب اول و اخرش خودشه.بایک هم تازه وارد شده باید دید با چه تیراژی عرضه میشه.اگه عرضه کم باشه مثل جیلی تعریفی نداره.
حسام
۱۶ مهر ۱۴۰۳چندان هم ربطی به تعداد نداره.
مثال میزنم تیگو7، فونیکس FX، لاماری، دیگنیتی، فیدلیتی، KMC T8 قطعه براشون پیدا نمیشه اگرم بشه هم قیمت قطعات ماشینای کره ای 7 ساله میفروشن طرف ماشین رو وارد میکنه قطعه آوردنش دیگه هیچی کشک…
یه پلوس خراب بشه ماشینت 6 ماه میخوابه تو نمایندگی جلو پنجره تیگو7 لگن از جلو پنجره هیوندای سانتافه 2016 گرونتره
PARSA
۱۶ مهر ۱۴۰۳اسم میلیارد به لجن کشیده شده
حسام
۱۶ مهر ۱۴۰۳ارزش پول به لجن کشیده شده
تنها نسلی هستیم که هم به میلیون میگیم تومن هم به میلیارد 😂
mickeyy
۱۶ مهر ۱۴۰۳بایک که هیچی عقل و منطق خریدش رو کلا رد میکنه درباره جیلی باید بگم جیلی ماشین خوبیه و نسبت به سایر برند های چینی یک لول و یک سطح کیفیتش بالاتره همینطور وارداتی بودنش خودش یک مزیت هست نسبت به چینی های مونتاژ ایران منتها مسائلی وجود داره که خریدش رو توصیه نمیکنم جیلی به تعداد خیلی محدود وارد شده این یعنی کمبود یا حتی فقدان قطعات یدکی کافیه شما ماشینت مشکل قطعه پیدا کنه یا یک تصادف داشتی باشه دیگه هیچی فقط باید بزنی توی سر خودت! این وضعیت وقتی عمر مفید ماشین بگذره و مخارجش شروع بشه دیگه بدتر هم میشه تو میمونی یک ماشینی که نه قطعه ای براش پیدا میشه نه تعمیرکاری واسش هست نه مشتری واسش وجود داره که بفروشیش. در کل بهتره چینی نخرید اگه هم به هر دلیل خواستین بخرین اون مدل های رو انتخاب کنید که چند سالی از تولیدش گذشته باشه و یک شرکت معتبر تر مثل مدیران خودرو یا کرمان موتور پشتش باشه و قطعاتش به اندازه کافی موجود باشه مکانیکها تا حدودی نسبت بهش آشنایی پیدا کرده باشن بازار دست دوم به نسبت مناسبی داشته باشه و …
مک
۱۶ مهر ۱۴۰۳درسته
و این در مورد بسیاری از خودروهای وارداتی اخیر صدق می کنه
و شرکتها اصلا توجهی به این مورد نداشتن و صرفا رفتن سی چهل مدل جدید چینی و کره ای ژاپنی مونتاژ چین آوردن هر کدوم چند صد دستگاه و بعد مشتری نهایی می مونه و نبود قطعات حتی فیلترها و بازار دست دوی نابود!
مثل : جیلی آزکارا، جتا vs7 و vs5 ، کل محصولات اشکودا، همین بایک و محصولات هونگچی، کل محصولات MG ، تک و توک محصولات ژاپنی جدید و آلمانی هایی مثل فولکس واگن. همگی مشاین های خوبی هستند ولی تعداد کم و شرکتهای بی نام و نشان و کمبود نمایندگی و قطعات در مورد همشون صدق می کنه .
هیچ کس به فکر مصرف کننده نهایی نیست
علی جردن
۱۶ مهر ۱۴۰۳تنها رقیب جیلی آزکارا فقط اکستریم LX می تونه باشه
لطفاً این دو غول رو باهم مقایسه کنین
Kiarash
۱۶ مهر ۱۴۰۳ظاهرش غوله ولی باطنش بیبی بیبی بیبی بیبی بیبی بیبی غوله 😂
با اینکه طراحی غولی ندارن
ALI MOPAR
۱۶ مهر ۱۴۰۳برای دو میلیارد پول چندین ساله زحمت کشیدم شب و روز کار کردم باورم نمیشه این همه زحمتی که کشیدم تازه میشه به اندازه این تاپاله های بی نام نشان چینی
رضا
۱۶ مهر ۱۴۰۳تست و بررسی جیلی تو ایران انجام شده. مشخصه واضحش اینه که کاملا خودروی معمولی از لحاظ سواری و کارکرد اپشن هاش به حساب میاد. و اینکه به شخصه بعید میدونم پارتی که ازش اومد به ایران کاملا فروش رفته باشه. و حتی رفته باشه هم قرار باشه باز بیاد. درسته خودرو نسبتا با کیفیتی هست از لحاظ متریال به کار رفته ولی قدیمیه. قطعا خودروی مونتاژی چینی احتمال پیدا کردن قطعاتش خیلی بیشتر از وارداتی چینیه. منتظرم تست و بررسی بایک هم در بیاد. ولی فکر میکنم بایک گزینه بدی نباشه.
نویدی
۱۶ مهر ۱۴۰۳من بجای این زباله ها ،نیسان جوک فول مدل 2017 میخرم.
کوچیکتره ولی ژاپنیه😉
علی منصوری
۱۷ مهر ۱۴۰۳آقا در مورد این جیلی ی چیز بگم، من ۲ بار خریدمش و فروختمش ، هر دوبار پدرم دراومد ، نمیگم ضرر کردما ولی هیچیم گیرم نیومد ، بخصوص یبارشو ک با رفیقم ۳ دنگ ۳ دنگ خریدم، ولی ماشین پرامکانات و شیکی بود و بنظرم از دیگینیتی و فیدیلیتی شیکتر و بازار بین المللی معروفتریم داره، ولی سلیقه ایرانیا یا حداقل مشتری های چینی بخر رنج ۲ تومن نیست ، در ضمن ی رقمایی مشتریارو قلقلک میده برن کارکرده کره و ژاپن بخرن ، البته ک من اطلاعاتم محدود ب محبوبیت این چینیا رو حساب همین خرید و فروش جزیی ک میکنمه،
مزدک
۱۷ مهر ۱۴۰۳بجای هر دوی این بی ریشه ها، با دو میلیارد تومن، یا یک کادیلاک سویل ، یا یه W111 می خرم، و با افتخار می رم توی صف پمپ بنزین می ایستم، اما ننگ همرنگ جماعت شدن، برای خاطر ماشین صفر خریدن رو قبول نمی کنم.
درسته که با زنده بودن توی شرایط امروز این کشور از اسب افتادیم، ولی قرار نیست با پذیرش هر آشغالی که جبرا به خوردمون میدن، از اصل هم بیفتیم!
لطفا کمی غرور داشته باشیم…