این محصول خودران نیمی از جمعیت شهر ووهان را جابهجا خواهد کرد.
خودروسازی بایدو با معرفی نسل ششم تاکسیهای خودران خود موسومبه «روبوتاکسی»، اعلام کرد که این محصولات برای ورود به خیابانهای «ووهان» آماده هستند. به گفته این خودروساز، هر دستگاه روبوتاکسی RT6، قیمتی حدود ۲۸,۳۵۰ دلار دارند که قیمت آن را از محصولات تازهوارد بهنام بازار چین مانند شیائومی SU7 هم کمتر میکند.
شاید قیمت کم این محصولات در نگاه اول چندان انقلابی و چشمگیر نباشند اما وقتی درنظر داشته باشید که تمام مدلهای RT6 به سیستم خودران سطح ۴ مجهز شدهاند و بهصورت استاندارد از تجهیزاتی چون ۵ عدد لیدار و ۴۰ حسگر (مجموعا در ۷ گروه) استفاده میکنند، میتوان حرکت قدرتمند این شرکت را بهتر درک کرد. حداکثر فاصله قابلتشخیص حسگرهای RT6 برابر ۴۴۰ متر اعلام شده است. قدرت پردازشی این خودروها ۱۲۰۰ TOPS اندزاهگیری شده که در مقایسه با محصولات دیگر خودروسازان چینی مانند ژپنگ، لیاتو و حتی نیو رقم رشد قابلتوجهی داشته است.
تولید ربوتاکسی RT6 به مجموعه «JMC» محول شده که به ساخت خودروهای تجاری و همکاری با فورد آمریکا برای تولید ون ترانزیت و شاسیبلندهای اکویتور و برانکو شهرت دارد. محصول تازه بایدو با ابعاد بدنه ۴,۷۶۵ در ۱,۸۸۵ در ۱,۷۱۵ میلیمتر، ویژگیهای یک ون و یک شاسیبلند را با یکدیگر ترکیب کرده است. پیشرانه تمام برقی ۱۱۰ کیلوواتی این خودرو، قدرتش را از یک بسته باتری LFP قابلتعویض دریافت میکند که ابعاد نامشخصی دارد. حداکثر سرعت این خودروی خودران برابر ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
درهای کشویی به گذرواژه مجهز شدهاند، ستونها و سقف برای ارائه ظاهر مدرن سیاهرنگ شدهاند و چراغهای موسومبه «نور ستاره» قابلیت ارائه تعامل را دارند. لیدارهای RT6 هم روی سقفش جا خوش کردهاند تا بتوانند در راندمان خودکار به آن کمک کنند.
کابین روبوتاکسی بایدو میزبان چهار صندلی است و ممکن است از فناوری فرمان جمعشونده نیز استفاده کند. مجموعه امکانات بخش جلوی کابین به یک فرمان و نمایشگر ساده ختم میشود اما تمرکز روی سرنشینان پشتی بیشتر بوده است؛ این ردیف از دو صندلی مجزا، سیستم ماساژ ۱۰ نقطهای، نگهدارنده تنظیمشونده پشت و پا، ۹۹۸ میلیمتر فضای و خوابیدن ۱۳۵ درجهای صندلیها سود میبرد. سرنشینان میتوانند ویژگیهای متعدد RT6 را با دستورات صوتی کنترل کنند و درعین حال با تکیهبر کیسههای هوای پردهای، از ایمنی خود اطمینان داشته باشند.
برنامه سازنده این است که تا پایان سال ۲۰۲۴، هزار دستگاه روبوتاکسی RT6 را وارد خیابانهای شهر ووهان کند. واحد کنترل تاکسیهای این شرکت موسومبه «آپولو گو» هم در تلاش است تا بتواند با کاهش هزینه و افزایش تقاضا به سودآوری دست پیدا کند. بایدو برای کابردیسازی سیستم خودران خود، یک اکوسیستم کامل را در ووهان چین پایهریزی کرده است که شامل تمام مراحل حرکت خودرو مانند فعالسازی، ارسال، تعویض باتری، کنترل پاکیزگی و بازگشت خودروها را بدون دخالت انسان زیرنظر میگیرد و پوشش میدهد.
مدلسازی نرمافزار سیستم خودران این شرکت بر پایه ماژولهای تصمیمگیرنده و با کمک سیستمهای دادهمحور هوشمصنوعی برنامهنویسی شده است؛ بنابراین سیستم از توانایی و تجربه رانندههای انسانی یاد میگیرد و تلاش میکند تا از آنها پیشی بگیرد. بایدو در کنار معرفی RT6 آپولو، از آپولو ADFM نیز رونمایی کرده است که نخستین مدل اساسی با قابلیت پشتیبانی از سیستم خودران سطح ۴ محسوب میشود. این مدل با استفاده از غنای دقت، عمق و دادههای زیاد، موانع محیطی را تشخیص میدهد.
روبوتاکسیهای بایدو تاکنون موفق شدهاند در کاربری خود به نرخ تصادف یکچهاردهم رانندههای انسانی دست پیدا کنند. محدوده سرویس کنونی آپولو گو حدودا ۳ هزار کیلومترمربع از شهر ووهان را پشتیبانی میکند که خود شامل ۷.۷ میلیون شهروند چینی است. با این رشد فزاینده، آیا امکان استفاده از تاکسیهای خودران تا ۱۰ سال آینده در اروپا و آمریکا هم وجود دارد؟
زیزیگولو
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳واسه اعتماد کردن به سیستمای خودران هنوز خیلی زوده
علیرضا
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش این چه حرفیه تاکسی های خودران سال هاست که تو بعضی کشور ها به عنوان تاکسی دارن کار میکنن
اوبر … ، ویمو گوگل که الان هر هفته 50 هزار سفر داره … و چین هم داره مثل امریکا این کار رو گسترش میده ، خوبیش اینه شرکت ها دیگه پول اضافه به راننده نمیدن
اینده ست
زیزیگولو
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳وقتی میگی سالها یعنی حداقل ۲۰ سال!!!!!!! میشه بگی کدوم کشور از ۲۰ سال پیش داره از تاکسیای خودران استفاده میکنه؟؟؟ اگر میگفتی از سه چهار سال پیش تا الآن قابل قبول بود ضمن اینکه چنین طرحایی در حال حاضر پایلوت و آزمایشی هستن و در مقیاسهای کوچک اجرا میشن و نه در سطح کل کشور ، تا بتونن نقاط ضعف این سیستم رو پیدا کنن و این سیستم رو به تکامل برسونن ……. به هر حال این یه واقعیت انکار ناپذیره که سیستم خودران هنوز اول راهه و هنوز خیلی مونده تا به تکامل برسه و به جایی برسه که اعتماد عموم مردم دنیا رو به خودش جلب کنه
علیرضا
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳مرحله ازمایشی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟
ویمو گوگل 50 هزار سفر تو هر هفته داره ، اوبر 8 ساله داره تاکسی خودران استفاده میکنه
من اصن کاری با تو ندارم فقط اون باهوش هایی که بهت لایک دادن ….
50 هزار سفر هر هفتههههه کمهههه؟؟؟؟
اگه اعتمادی به سیستم های خودران نداشتن که نمیومدن این همه سرمایه گذاری کنن !!! ، سیستم های خودران 4.5 ساله تو صنعت خودروسازی هستن و با زمان به بلوغ میرسن
زیزیگولو
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳علیرضا مثلاً همون تاکسیای رباتیک ویمو رو که گفتی تو چندتا شهر و فقط تو بخشها و مسیرای خاصی از این شهرهارکه در این خودروها برنامه ریزی شده فعالیت میکنن و نه در کل سطح این شهرها!!!!! که همین درستی حرف من رو ثابت میکنه …….. این حالت پایلوت ممکنه چندین سال طول بکشه تا بتونن ضعفهای سیستمای خودران رو پیدا کنن و برطرف کنن و به جایی برسوننش که اعتماد دنیا رو به این سیستم جلب کنن چون هنوز خیلی زوده که بخوان کل سیستم حمل نقل بار و مسافر رو به سیستم خودران بسپارن
froG-driVer
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳نسل ششم روبوتاکس بایدو💩 خورد وارد خیابان شد؛ ارزانتر از شیائومی SU7😐😐
امیر
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/baidu-RT6-1.jpg
ام وی ام 110 چی میگه تو عکس
amir
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳از مدیران خودرو فرار کرده
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳داره میگه منو فراموش نکنید!!
A
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳اسم این شهر به گوشم که میخوره حالم به هم میخوره جوانیمون رو به باد داد..
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳چی شده مگه داش؟
Souls_Master
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳وقتی که چنین محصولی خفنی تولید میکنی یا این قیمت بالاخره از ی جایی زدی که قیمت بیاد پایین و این معمولا توی شرکت های نرم افزاری بخش امنیت هست و خب اینجا در این خودرو ها هم که خودران هستند و اگه سیستمشون دستکاری بشه میتونن فاجعه افرین باشند.
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳خوب اینو بیارید ایران