بی وای دی آتو ۳ یکی از شاخصترین خودروهای چینی چند سال اخیر به شمار میرود. معمولاً روند کار خودروسازان به این صورت است که در ابتدا برنامههایی برای تولید یک محصول جدید منتشر میشود و چند ماه بعد شاید یک مدل مفهومی و یا برخی تصاویر جاسوسی را از آن خودرو ببینیم. در ادامه شاهد رونمایی رسمی خودروی جدید خواهیم بود و اگر شانس خوبی داشته باشیم به تست و بررسی آن دعوت میشویم. پس از آن نیز شاهد عرضه رسمی خودروی جدید به بازار خواهیم بود.
همین اتفاق درباره بی وای دی آتو ۳ رخ داده است. حدود ۱۴ ساعت پس از آن آتو ۳ را برای اولین بار از نزدیک دیدیم شانس راندن آن را پیدا کردیم و البته بهصورت رسمی تائید شد این خودرو راهی بازار بریتانیا نیز خواهد شد. بی وای دی برنامههای جاهطلبانهای برای گسترش کسبوکار خود دارد و احتمالاً اخبار مربوط به تولید اتوبوسهای الکتریکی در بریتانیا و کسب عنوان بزرگترین فروشنده خودروهای الکتریکی در نیمه اول سال جاری را شنیدهاید. این شرکت سه خودرو را تا پایان سال برای بازارهای اروپایی معرفی خواهد کرد که شامل سدان لوکس هان و شاسیبلند تانگ است. تانگ از سیستم چهار چرخ محرک و قدرت ۵۱۰ اسب بخاری سود میبرد. همچنین سومین خودرو کراس اوور کامپکت آتو ۳ است که میخواهیم آن را بررسی کنیم.
آتو ۳ از کابینی سود میبرد که در نگاه اول جذاب و سرزنده به نظر میرسد. نمایشگر بزرگ ۱۲.۸ اینچی میتواند بچرخد و دستگیره دربها نیز با طراحی خاص خود جلوه میکنند. در بخش پایینی پانل دربها نیز گیتار واقعی وجود دارد که شما میتوانید آهنگهای واقعی را پخش کنید هرچند توصیه میکنیم این ویژگی را نشان بچهها ندهید! بی وای دی آتو ۳ اولین محصولات این شرکت است که از پلتفرم ۳.۰ استفاده میکند بنابراین اهمیت دوچندانی دارد. پس از بررسی چند کیلومتری این خودرو در جادهای نزدیک فرودگاه میتوان حرفهای چندانی را نمیتوان درباره دینامیک و شتاب گیری آتو ۳ گفت و فعلاً نمیتوانیم قضاوت نهایی را درباره این خودروی الکتریکی داشته باشیم. شاید آشکارترین نکته درباره رفتار سواری این خودرو وضعیت کاملاً عادیاش باشد.
اما شک نداشته باشید خبرهای خوبی وجود دارد. شتاب گیری خودرو رضایتبخش است و فرمان نیز پاسخ کافی را ارائه میکند اما حس زیادی ندارد. همچنین سیستم تعلیق خودرو در زمان وجود سرنشین و بار خشک عمل میکند اما در دستاندازها عملکرد خوبی دارد. آتو ۳ خودروی مخصوص راننده نیست و نیمی از قدرت محصولات سطح بالای بی وای دی را دارد اما هدف از تولید آن جلب نظر خریداران شیک پسند و شهری است که بیشتر به ترددهای کم سرعت و روزمره اهمیت میدهند تا جادههای پر پیچ و خم و رانندگی هیجانانگیز.
البته از نظر قوای محرکه و عملکرد نیز خبرهای خوبی را میتوانیم گزارش کنیم. باتری ۶۰.۵ کیلووات ساعتی این خودرو شعاع حرکتی ۴۲۰ کیلومتری را ارائه میکند و میتوان آن را با حداکثر سرعت ۸۸ کیلووات شارژ کرد. همچنین فضای بار ۴۴۰ لیتری و کابینی جادار در انتظار خریداران خواهد بود. به این موارد باید نرمافزار سیستم اطلاعات سرگرمی خاص بی وای دی را اضافه کرد که گرافیک جذاب و سطح بالایی دارد. همچنین برخی کنترلها به دکمهها و سوئیچهای روی فرمان و کنسول مرکزی سپرده شدهاند.
اولین برخورد اتوکار با بی وای دی آتو ۳ امیدوارکننده است اما چنین برند رو به رشدی نمیخواهد سدان جذاب و رضایتبخش هان را بهصورت فرمان راست تولید کند. همین موضوع درباره شاسیبلند لوکس تانگ نیز صدق میکند. البته آتو ۳ فضای جدیدی را برای این شرکت ایجاد کرده و رقبای خود را از نظر کاربردی بودن، جذابیت فنی و عملکرد تحتفشار قرار میدهد؛ اما باید گفت همهچیز به قیمتگذاری این خودرو بستگی خواهد داشت. قیمتگذاری بسیار پایین ریسک جداگانهای داشته و قیمت بسیار بالا نیز با هویت این برند در تضاد خواهد بود. اما در حال حاضر میتوان گفت آتو ۳ از نظر مشخصت خام کاملاً میتواند با رقبای خود سرشاخ شود و شانس زیادی در این کلاس فشرده داشته باشد. قضاوت نهایی درباره بی وای دی آتو ۳ به عرضه رسمی در بازار موکول میشود اما قطعاً میتوان گفت این خودرو ارزش نگاه کردن را خواهد داشت.
مشخصات بی وای دی آتو ۳ الکتریکی | |
قیمت | اعلام نشده |
پیشرانه | تک واحد الکتریکی |
گیربکس | تک سرعته، دیفرانسیل جلو |
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت | ۷.۳ ثانیه |
قدرت | ۲۰۱ اسب بخار |
گشتاور | ۳۱۰ نیوتون متر |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر در ساعت |
وزن خشک | ۱۶۸۰ کیلوگرم |
ظرفیت باتری | ۶۴.۵ کیلووات ساعت |
شعاع حرکتی | ۴۲۰ کیلومتر |
رقبا | فولکسواگن ID.3 و رنو مگان E-Tech |
عارف
۱۶ مهر ۱۴۰۱این شرکت های اروپایی و آمریکایی که باهم ادغام شدن مثل استیلانتیس یه جورایی برای رقابت با چینی ها بوجود اومدن. بنظرم چینی رقابت خیلی سختی در پیش دارند.
مجید
۱۶ مهر ۱۴۰۱امپراطور بلامنازع قرن بعد دمتون گرم
سامان اذری
۱۶ مهر ۱۴۰۱فکنم قیمتش ۳۰-۳۵ هزار پوند باشه
Reza Waffen SS
۱۶ مهر ۱۴۰۱چه کابین بی ریختی داره
RezaRs
۱۶ مهر ۱۴۰۱کابینشو خوشم اومد راستش اکستریور نه حالا دوستان اینجا محک زدع میشه اون برد هایی که تو استاندارد های اسون چین در میارن و اعلام میکنند تا چه حدی درسته اگه واقعا با ۶۶ کیلواتت ساعت بتونه ۴۲۰ کیلومتر بره اره واقعا جایگاهی خواهد داشت …
حسین
۱۷ مهر ۱۴۰۱برد اعلامی بر اساس استاندارد WLTP اروپا هست نه استاندارد چین.
شاعر
۱۶ مهر ۱۴۰۱از اون کابین هاست که اولش جذابه ولی بعد خسته کننده میشه
از مشخصات فنیش خوشم اومد
وزنش برای یه ماشین برقی خوبه
۴۲۰ کیلومتر هم برای استفاده شهری ایده آل هست.
بجای پخش گیتار هم بهتر بود روی ترمز اضطراری و سیستمهای خود ران کار میکردن
حسین
۱۷ مهر ۱۴۰۱ترمز اضطراری به کمک لایدار داره، اصلا بدون این آپشن امتیاز مناسب از یوروانکپ نمیگیره
سیستم حرکت بین خطوط رو هم داره.
Royal Driver UK 70
۱۶ مهر ۱۴۰۱ماشین بسیار حوصله سر بری هست
new reventon
۱۶ مهر ۱۴۰۱96 درصد ایرانیای ستم دیده سوار این شن سکته میکنن
Dian
۱۶ مهر ۱۴۰۱دقیق درصد گرفتی؟
حسین
۲۱ مهر ۱۴۰۱نتیجه تست تصادف یوروانکپ این ماشین هم منتشر شد
https://youtu.be/7ThTci70350