بی وای دی BYDخودروهای چینی

سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری BYD در ترکیه برای دسترسی به بازار اروپا

شرکت چینی BYD اعلام کرد یک کارخانه تولید خودرو با سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری را در کشور ترکیه تأسیس خواهد کرد.


مقامات ترکیه‌ای می‌گویند این کشور به ‌زودی از توافق مهم خود با BYD برای ساخت کارخانه تولید خودرو به ارزش ۱ میلیارد دلار رونمایی خواهد کرد. قرار است کارخانه جدید چینی‌ها در غرب ترکیه تأسیس شود و حضور این غول خودروسازی در اروپا را افزایش دهد. این سرمایه‌گذاری عظیم در حالی انجام می‌شود که اتحادیه اروپا اخیراً تعرفه‌های جدیدی را روی خودروهای وارداتی چینی وضع کرده است.

انتظار می‌رود رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تا چند روز آینده نهایی شدن این قرارداد را اعلام کند. قرار است کارخانه BYD در استان مانیسا تأسیس شود. البته مسئولان شرکت BYD از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده‌اند هرچند تأسیس کارخانه جدید می‌تواند دسترسی این برند به اتحادیه اروپا را بهبود بخشد زیرا ترکیه با این اتحادیه توافق‌های متعددی دارد. همان‌طور که می‌دانید اروپایی‌ها تعرفه‌های شناوری را روی خودروهای چینی وضع کرده‌اند و این رقم برای خودروهای BYD حدود ۱۷ درصد است که البته بر ۱۰ درصد تعرفه قبلی افزوده خواهد شد.

جدای از دسترسی به بازار اروپا، BYD می‌تواند در بازار ترکیه نیز حضور داشته باشد. خودروهای برقی سهم ۷.۵ درصدی از کل فروش خودروهای صفرکیلومتر کشور ترکیه را در سال قبل به خود اختصاص داده‌اند. این کشور حدود ۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد. نکته جالب اینکه ترکیه از تصمیم قبلی خود برای وضع تعرفه ۴۰ درصدی روی خودروهای چینی وارداتی عقب‌نشینی کرده و علت آن را تشویق خودروسازان این کشور برای سرمایه‌گذاری دانسته است. این تصمیم پس از گفت‌وگوی اردوغان و شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین اتخاذ شد. رهبران ترکیه و چین چند روز پیش در جلسه کشورهای عضو شانگهای که در آستانه قزاقستان برگزار شد با یکدیگر دیدار نمودند و در پی آن ترکیه تصمیم قبلی خود برای وضع تعرفه روی خودروهای جینی را تغییر داد. BYD در چند سال اخیر رشد فوق‌العاده‌ای داشته و به پرفروش‌ترین خودروساز چین بدل شده است. این برند همچنین به دنبال عرضه خودروهای برقی ارزان‌قیمت در بازارهای اروپایی است. از جمله این خودروها می‌توان به هاچبک سیگل اشاره کرد که انتظار می‌رود با قیمت کمتر از ۲۲ هزار دلار عرضه شود.

این خودروساز چینی اولین کارخانه تولید خودروهای برقی خود در جنوب شرق آسیا را چند روز قبل در تایلند افتتاح کرد. BYD همچنین کارخانه سابق فورد در برزیل را خریداری کرد و به دنبال تأسیس یک کارخانه جدید در مکزیک است. اولین کارخانه چینی‌ها در اروپا نیز فرایند ساخت‌وساز خود در مجارستان را طی می‌کند. فروش BYD در سه‌ماهه دوم امسال رکورد زده و به ۹۸۲,۷۴۷ دستگاه رسیده که بیش از ۴۰ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. با اینکه فروش این خودروساز در اروپا تا به اینجای کار تعریفی نداشته اما فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی قابل‌توجهی انجام داده و برای مثال جای فولکس‌واگن را به عنوان اسپانسر اصلی مسابقات یورو ۲۰۲۴ گرفته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. مهرداد

    ۱۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (101 ديدگاه)

    همه دنیا در حال پیشرفت کشور ایران همش درجا و پسرفت .

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. ممد ژانگولر

      ۱۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4148 ديدگاه)

      byd خیانت کرد رفت ترکیه بجاش تسلا میاد ایران .
      اینجوریاست

      موافقم 2
      مخالفم 15
      1. پیام۲

        ۱۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (278 ديدگاه)

        ایشالا با تلاش میتونی پاک باشی🌹

        موافقم 7
        مخالفم 2
  2. amir

    ۱۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    راه حل چین برای دور زدن گمرک جدیدی که ترکیه بر روی خودروی چینی گذاشت!!
    احداث کارخانه !
    اینطوری قدرت چانه زنی برای لغو گمرکات رو هم میگیرن!

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. ارسلان

      ۱۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (401 ديدگاه)

      احداث کارخانه به نفع کشوریه که کارخانه درش احداث میشه و به ضرر چین…جایی که نیروی کار مفت داره باید بره جاهای گرون تر کارخانه بزنه و مردم اون کشورهارو بفرسته سر کار… اتفاقا اگر به اقتصادشون کمک شه ، زیر دهنشون مزه میکنه و تعرفه رو میبرند بالا، نه تنها خودرو بلکه موبایل و…

      موافقم 2
      مخالفم 8
      1. Amirmohammad

        ۱۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (563 ديدگاه)

        مثلا فکر کردی اردوغان اومده چاقو گذاشته زیر گردن شی جی پینگ بهش گفته باید ضرر کنی و تو کشور ما کارخونه بزنی؟ خودت این دوتا کشور رو با هم مقایسه کن از همه لحاظ بعد ببین اگر قرار باشه یکی از دو کشور تو یه معامله ضرر کنه کدومه!

        با تاسیس کارخونه تو ترکیه میتونه دسترسی راحت تری به بازار اروپا داشته باشه،همونطور که تو مکزیک کارخونه داره میزنه و میخواد دسترسی راحت تری به امریکای شمالی و جنوبی داشته باشه.چه ضرری؟ مگه همه چیز به نیروی کار ارزانه؟ وقتی مسافت اونقدر زیاده نیروی کار ارزان هم نمیتونه جبرانش کنه بهترین کار تاسیس کارخونه نزدیک اون مقصد مورد نظره و معامله برد برد،هم اشتغال زایی تو ترکیه هم دسترسی راحت تر برای چین

        چین اقتصاد دوم جهان نمیدونه داره ضرر میکنه جنابعالی میدونی!

        موافقم 11
        مخالفم 1
        1. ارسلان

          ۱۸ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (401 ديدگاه)

          چین اقتصاد دوم جهانه نمیدونه ضرر میکنه جنابعالی میدونی!!!
          چون الان مجبورش کردند این کارو کنه داره میکنه !! نه اروپا و آمریکا نمیدونند ، تو و چین میدونید!! و اینکه به ضررش میشه و ضرر میکنه دوتاس که شما فرقش و نمیفهمی مثل اینکه ، چین اگر همین کارخانه غربی نمیومدند داخلش الان یه جا مثل مغولستان بود!!! 😂
          مگه همه چیز مسافته ؟! برا دسترسی به اروپا تو ترکیه یا مکزیک کارخانه بزنه که باید تعرفه اروپا و آمریکای شمالی رو بده ؟! یعنی انقدر عاقلی که فکر میکنید مثلاً آمریکا تعرفه خودرو چینی و مطابق با کالاهای تولید مکزیک میکنه ؟!….وقتی یکی میره یه جا کارخانه میزنه ، نیروی کار اون کشور و استخدام میکنه ، نیروی کار مالیات میدند ، اون شرکت ام مالیات میده ، خیلی از قطعات ام مجبور میشند از همون کشور تامین کنند و با تامین کننده های اون کشور قرارداد ببندند، قطعات خودرو که خودشون پرواز نمیکنند ، اونام باید همین مسافت و از چین طی کنند اگر از اونجا تامین شند!!

          نه داداش اردوغان و ملونی و مکرون..دیوونه هستند که دنیال ایلان ماسک اند برا تاسیس کارخانه در کشورشون …

          موافقم 2
          مخالفم 4
        2. Amirmohammad

          ۱۸ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (563 ديدگاه)

          یه چیزی گفتی حالا توش موندی نه میتونی ثابتش کنی نه میتونی جمعش کنی الانم هول شدی یه مشت حرف بی ربط و خنده داره داری میزنی!
          اگر و اما رو بزار کنار فعلا که اقتصاد دوم جهانه.موقعی که چین و همون مغولستان تمدن داشتن که همین اروپا تشکیل شده بود از قبایل وحشی!
          وقتی که توی همون بازار اروپا یا امریکا کارخونه بزنن تعرفه اثرش کمتر میشه خیلی چون هزینه تمام شده کمتر و دسترسی به اون بازار خیلی راحت تر و سریعتر میشه و اعمال تعریفه بیشتر هم مشکل میشه چون پای کشور دیگه هم وسطه اینطور
          نیروی کار تو امریکا ارزان تر از کره و ژاپن نیست ولی همه برندهای کره ای و ژاپنی کارخونه دارن اونجا،بنظرت چرا؟!!

          اینکه مکرون و اردوغان دنبال ایلان ماسکن برای احداث کارخونه چه ربطی داشت به این موضوع؟ تسلا الان تو چند کشور اروپایی گیگافکتوری زده
          هنوز حتی نمیدونی که یه برند خودرو وقتی میخواد به بازار یه محدوده جغرافیایی وارد بشه منطقیش اینه اگه بخواد فروش بالایی داشته باشه باید تو اون محدوده یا نزدیکش کارخانه تولیدی داشته باشه؟ و این یه معامله برد برد برای طرفینه

          موافقم 5
          مخالفم 1
        3. بهزاد

          ۱۸ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          این امیرمحمدو اذیت نکنید بنده خدا تازه داره اقتصاد میخونه.
          حالا اینا خوبه استادشون گفته غربی ها با تحریم ایران بیش از ۳۰۰ میلیارد زیاد دیدن و بازی با عدد و آمار که جزو کارهای عادیشون است‌.
          چین سال گذشته نزدیک ۴۰ میلیارد دلار به ترکیه کالا صادر کرده و حدود ۳/۲ میلیارد هم واردات داشته و برای امیر محمد اینجا ضرر کننده ترکیه ست!
          اصلا نمیدونه اقتصاد چین بر پایه ی صادرات است و در صورتی که موانعی جلوش باشه تاثیرش در داخل بسیار زیاده.
          فعلا که داره ادای تحلیلگرانو در میاره و تو نقشش هم گم شده یا فرو رفته😄

          موافقم 2
          مخالفم 3
      2. Sorena

        ۱۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (596 ديدگاه)

        “احداث کارخانه به نفع کشوریه که کارخانه درش احداث میشه و به ضرر چین”

        برگای اقتصاد دان های دنیا ریخت با این نظر تخصصی!! یعنی اینقدر مشکلت با چین عمقی و حاده که حاضری چنین صحبتای عجیبی بکنی؟ چون همیشه همینطور صحبت میکنی راجع به چین

        موافقم 7
        مخالفم 2
        1. Sorena

          ۱۸ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (596 ديدگاه)

          نظریه رو که تو دادی که گفتی کشوری که کارخونه میزنه تو به کشور دیگه ضرر میکنه، منکه نظری ندادم
          حالا بی زحمت این نظر تخصصیتو با استناد به رفرنس های کتب اقتصادی یا صحبت های چند کارشناس اقتصادی ثابت کن
          من منتظر میمونم که لینک بزاری و ثابت کنی این کار اشتباهه و چین هم ضرر میکنه.
          نیای باز هی چند خط بنویسیا،لینک بزار در اثبات حرفات.بعدشم برو مشکلتو با چین حل کن برای آرامشت خوبه

      3. آرش

        ۱۹ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (24 ديدگاه)

        کارگران چینی الان کارگران ارزانی نیستند .یک کارگر مونتاژ کار معمولی چین امروز سالانه بیست هزار دلار حقوق می گیرد ارزان ترین کارگران در ایران هستند

        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۹ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2852 ديدگاه)

          کاملا درسته
          حقوق یک شهروند چینی با تحصیلات دیپلم یا فوق دیپلم، شاغل در کارخانه‌های بزرگ، حداقل ۸۰۰ تا هزار دلار هست که معادل ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان می‌شه

      4. Ali

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        اول: نیروی کار چین مفت نیست، در واقع دستمزدهای که الان به کارگران چینی تو چین پرداخت میشه به لحاظ استاندارد جهانی دیوار نیست، متوسط است.
        دوم: سرمایه‌گذاری مستقیم توسط بی‌ وای دی تو ترکیه هم به نفع ترکیه است و به نفع چین و بی وای دی. چرا؟ چون از این طریق این شرکت می‌تواند هم از سد تعرفه عبور کند، هزینه حمل‌ونقل به بازار ترکیه را حذف کند، به بازار اروپا دسترسی داشته باشد، زمینه ارزآوری برای بی وای دی و چین را فراهم کند، زمینه‌ساز برای گسترش جهانی بی وای دی باشد.

  3. amir

    ۱۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    یه تئوری دیگه هم داریم
    ترکیه از قصد تعرفه گمرکی رو زیاد کرد که چین رو به سمت احداث کارخونه و سرمایه گذاری بکشونه!

  4. Ben

    ۱۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (223 ديدگاه)

    اگه مسئولین مملکت ما کار بلد بودن به جای ترکیه میومد اینجا کارخونه می‌ساخت نه BYD بلکه شرکت های با سابقه تره خودروسازی دنیا

    موافقم 9
    مخالفم 1
  5. محمد

    ۱۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    اردوغان چون تعرفه گذاشته بی وای دی اومده کارخونه احداث کرده.
    البته ماهم کارخانه‌های چری رو در ایران داریم.

  6. کوروش

    ۱۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    نتیجه ی معامله از موضع ضعف و نفت مفت و باج دادن به چین هم می شه چری اکسل شکسته!

  7. آرش

    ۱۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    ترکیه در خودروسازی هوشمندانه عمل می کند..ورود دانش فنی در زمینی خودروهای برقی و تولید باطری و الکتروموتور بزرگترین مزیت این سرمایه گذاری است .

    جدید ترین خبر این است گروه قوچ در حال مذاکره برای خرید کمپانی فیسکر است اما این خرید تنها شامل فیسکر نخواهد بود در قالب یک سرمایه گذاری عظیم قرار است سهام کمپانی کانادایی اتریشی مگنا اشتایر به یک هلدینگ جدید آلتایی که ترکیبی از گروه قوچ سابانجی و یک بانک ترک است خرید داری شود .
    این خرید بزرگ شامل خرید مگنا اشتایر که محل مونتاژ خودروهای فیسکر را در اختیار دارد و همچنین گروه فیسکر است ..
    به احتمال قوی یکی از زیر شاخه های فولکس واگن هم به این هلدینگ جدید منتقل شود

    فولکس واگن برای تمرکز بر روی خودروهای برقی و بازار چین نیاز به پول دارد و تصمیم به فروش یکی از زیر شاخه های خود دارد.
    پیشنهاد ترک ها برای این خرید حدود هفت میلیارد دلار است که شامل خرید مگنا اس

  8. آرش

    ۱۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    ترکیه در خودروسازی هوشمندانه عمل می کند..ورود دانش فنی در زمینی خودروهای برقی و تولید باطری و الکتروموتور بزرگترین مزیت این سرمایه گذاری است .

    جدید ترین خبر این است گروه قوچ در حال مذاکره برای خرید کمپانی فیسکر است اما این خرید تنها شامل فیسکر نخواهد بود در قالب یک سرمایه گذاری عظیم قرار است سهام کمپانی کانادایی اتریشی مگنا اشتایر به یک هلدینگ جدید آلتایی که ترکیبی از گروه قوچ سابانجی و یک بانک ترک است خرید داری شود .
    این خرید بزرگ شامل خرید مگنا اشتایر که محل مونتاژ خودروهای فیسکر را در اختیار دارد و همچنین گروه فیسکر است ..
    به احتمال قوی یکی از زیر شاخه های فولکس واگن هم به این هلدینگ جدید منتقل شود

    فولکس واگن برای تمرکز بر روی خودروهای برقی و بازار چین نیاز به پول دارد و تصمیم به فروش یکی از زیر شاخه های خود دارد.
    پیشنهاد ترک ها برای این خرید حدود هفت میلیارد دلار است که شامل خرید مگنا اشتایر و شرکت فیسکر و زیر برند فولکس می باشد(به احتمال قوی زیر برند مورد نظر اشکودا می باشد مذاکراتی اخیرا با دولت چک هم در این مورد صورت گرفته است)

    ای کاش کشور ما هم چنین طرحی داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا