دو شرکت بزرگ چینی BYD و CATL به همراه نیو همکاری استراتژیکی را برای تولید باتریهای حالتجامد آغاز کردهاند.
در حرکتی که میتواند باعث ایجاد تحولی عظیم در بازار خودروهای برقی شود، غولهای تولید کننده باتری خودروهای برقی اعلام کردند یک شرکت مشترک برای تجاری باتریهای حالتجامد را تأسیس میکنند. بنا به گزارش نیکی آسیا، این پلتفرم خلاقانه همکاری باتری حالتجامد که با نام CASIP شناخته میشود ماه پیش شکل گرفته است.
در بین شرکتهای تشکیل دهنده این اتحاد نام غولهای چینی یعنی BYD و CATL هم به چشم میخورد. کشور چین قبلاً سلطه خود در بازار باتری خودروهای برقی جهان را نشان داده و دو شرکت BYD و CATL به تنهایی بیش از ۵۰ درصد بازار را در اختیار دارند. دادهها نشان میدهند میزان فروش باتری CATL در آمریکا و اروپا طی سال قبل دو برابر شده است. باتریهای هر دو شرکت موردبحث در محصولات برندهایی همچون تسلا، بی ام و، تویوتا، مرسدس بنز، کیا، فورد و… بکار میروند. چین میخواهد پیشتاز عرضه تحقیق و توسعه درباره نسل بعدی باتری خودروهای برقی باشد و روی باتریهای حالتجامد نیز سرمایهگذاری میکند. یکی از کارشناسان توسعه تکنولوژی خودرو میگوید:
ما باید آماده پذیرش ریسک این موضوع باشیم که تکنولوژی باتری حالتجامد میتواند روند معکوسی به خود گیرد. چین دست بالاتر را در بازار باتری خودروهای برقی دارد.
این کارشناس صنعت خودرو به اهمیت همکاری پیشتازان این حوزه اشاره میکند. CASIP نیز روی تجاریسازی باتریهای حالتجامد خودروهای برقی و تثبیت زنجیره تأمین آنها تمرکز خواهد داشت. هدف این اتحاد توسعه نسل بعدی باتریها برای رقابت در سطح جهانی خواهد بود و شرکتهای شناخته شدهای از جمله BYD، CATL، CALB، EVE انرژی، نیو و… در آن حضور دارند.
قطعاً تشکیل یک اتحاد با حضور دو غول بزرگ چینی جالب خواهد بود چراکه آنها در بازار باتریهای LFP رقیب یکدیگر محسوب میشوند. نیکی آسیا خاطرنشان میسازد CATL همچنین از شرکتهای CALB و SVOLT انرژی به خاطر نقض حقوق تجاری شکایت کرده است. اعضای دولتی این شرکت مشترک نیز شامل وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، وزارت علوم و تکنولوژی و سازمان ملی انرژی چین هستند. کارشناسان معتقدند باتریهای حالتجامد میتوانند توازن قدرت در صنعت خودرو را تغییر دهند و همکاری برندهای چینی باعث خواهد شد این کشور به یک نیرو محرکه خودرویی در دنیا تبدیل شود. اگرچه شرکتهای دیگری از جمله تویوتا نیز قول تولید باتریهای حالتجامد را بهصورت انبوه دادهاند اما فعلاً این تکنولوژی از مرحله آزمایشگاهی عبور نکرده است.
تویوتا بیش از ۱۳۰۰ اختراع برای باتریهای حالتجامد ثبت کرده درحالیکه این میزان برای شرکتهای چینی به کمتر از ۱۰۰ اختراع میرسد و هدف از تشکیل اتحاد یاد شده نیز پیشرفت چینیها در همین زمینه است. اگرچه تویوتا ادعا میکند به پیشرفتهای فنی قابلتوجهی در توسعه باتریهای حالتجامد رسیده اما برنامهای برای عرضه آنها زودتر از سال ۲۰۲۸ ندارد. حتی در آن زمان نیز میزان تولید این باتریها بسیار محدود خواهد بود. نکته مهم اینکه برندهای پیشرو کرهای از جمله هیوندای، سامسونگ و الجی هم یک اتحاد جدید برای افزایش فروش خودروهای برقی تشکیل دادهاند. سؤال این است که آیا کره جنوبی میتواند با چین در این زمینه رقابت کند؟ باید منتظر ماند و دید.
Car love
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ای بابا دیگه عقب الفتاده سازان رو چی مانور بدن؟؟ همه به باتری جامد نزدیک شدن اونا هنوز دارن وعده وعید میدن 💔🙁
Dark Knight
۲۵ بهمن ۱۴۰۲باز ژاپن همیشه بهترین خودروساز آسیا و تویوتا پرفروش ترین برند دنیا خواهد ماند و همین دیروز هم لکسوس و تویوتا برای چندمین سال متوالی قابل اطمینان ترین کمپانی های دنیا شدن ( همیشه عقده خرید ماشین ژاپنی داشتی ولی پولت نمیرسیده به خاطر همین سعی میکنی اینطوری خودت رو آروم کنی ولی متاسفانه واقعیت هیچوقت تغییر نمیکنه )
parhamiof
۲۵ بهمن ۱۴۰۲“تویوتا بیش از ۱۳۰۰ اختراع برای باتریهای حالتجامد ثبت کرده درحالیکه این میزان برای شرکتهای چینی به کمتر از ۱۰۰ اختراع میرسد”
KHASHAYAR
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ثبت اختراع هیچ اهمیتی نداره. در ضمن بیشتر اختراعات هیچ کاربردی ندارند.
Car love
۲۵ بهمن ۱۴۰۲“اگرچه تویوتا ادعا میکند به پیشرفتهای فنی قابلتوجهی در توسعه باتریهای حالتجامد رسیده اما برنامهای برای عرضه آنها زودتر از سال ۲۰۲۸ ندارد. حتی در آن زمان نیز میزان تولید این باتریها بسیار محدود خواهد بود” 💔
Mr
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ایرانم زیاد تو اخبار حرف نمیزنه
اگه پای اخبار ایران بشینی
الان ایران پیشرفته ترین کشور دنیاست
بیشترین منابع دنیا رو داره
ثروتمند ترین کشور دنیا هم هست
قوی ترین کشور دنیا هم هست
باتری حالت جامد هم ساخته ولی هنوز رو نکرده ریا نشه
پتنت و حق اختراع حکم همونو داره
الان اپل ۲۰۰ تا پتنت گوشی تاشو معرفی کرده ولی ۵ ساله سامسونگ گوشی تاشو میکنه اپل تازه فهمیده باید درگاه شارژ رو type-c بکنه! گوشی تاشو چی هست اصلا؟
جومونگ
۲۵ بهمن ۱۴۰۲چین تو باتری حرف اول رو میزنه و کره در مقابل چین شوخی بی مزه ای بیش نیست .
حالا همین چین ، ۱۰۰ تا اختراع ثبت کرده و غول های byd و catl از هر موقع جدی تر پیگیر باتری جامدن .
اما این وسط تویوتا ۱۳۰۰ ثبت اختراع کرده و همه میدونن چه سرمایه گذاری سنگینی کردن رو باتری حالت جامد .
به وضوح میشه دید که طبق معمول چقد پیام تحت فشاره از ژاپن و پیشرفت ژاپن و مدیریت و سرمایه گذاریش ، که باز شروع کرده ترول بازی با اکانتای فیک :)
Killer
۲۵ بهمن ۱۴۰۲۳چرخ سازان ادعای باتری جامد دارن بعد طبق متن امید اصلی برای این باتریا رقابت بین چین و کره هست و باز جاپونیا باید تماشاگر باشن :))
در بهترین حالت در سال ۲۰۲۸ اونم به صورت محدود میرسن بهش.نوکیای دیگر در راه أست
محمد
۲۵ بهمن ۱۴۰۲شما بی تی اس فن ها و انیمه فن جو سایت رو به گند کشیدید هر خبری که از کره و ژاپن میاد هردو طرف زیر پست معرکه میگیرن ، یه گروه تلگرامی درست کنید برید اونجا تو سر و کله همدیگه بزنید
جومونگ
۲۵ بهمن ۱۴۰۲« باتریهای هر دو شرکت موردبحث در محصولات برندهایی همچون تسلا، بی ام و، تویوتا، مرسدس بنز، کیا، فورد و… بکار میروند »
پیام ، دومین باتری ساز بزرگ دنیا مگه کره ای ها نبودن ؟
چرا دست به دامن چین شدین برا باتری ؟
خود کره ای ها میدونن چه خبره که سراغ باتری خودشون نمیرن :)
اون همه ادعا میکردی ، مثل همیشه همش پوچ و دروغ بود . هر ساعتی که میگذره دروغ ها و تحلیل های آبکی و غلطت برملا میشه :)
AMANTE
۲۵ بهمن ۱۴۰۲داستان داره تازه جالب میشه.
Taha Ayoobi
۲۵ بهمن ۱۴۰۲خیلیییی
حسین
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ژاپنی ها فعلا دارن روی آخرین موجهای خودروهای هیبریدی سرمایه گزاری میکنن و نقش پیشرویی در بازار تمام برقی ندارند. همین عقب موندنشون در 10 سال آینده باعث جا افتادن هر چه بیشتر برندهای چینی مثل بی وای دی در مارکت تمام برقی میشه.
بهزاد
۲۵ بهمن ۱۴۰۲شما دچار توهمات ضد و نقیض شدید!
ژاپنی ها با تمام توان مشغول توسعه ی خودروهای برقی هستند و نمیدونم چرا اخبار مربوط به سرمایه گذاری ها را دنبال نمیکنید.
همین الان شرکت های خارجی(آلمانی ،ژاپنی) از جوینت ونچرهای تشکیل شده با چی نی ها بیان بیرون بیشتر خودروسازان چی نی ورشکسته خواهند شد.
تمام سودی که از بازار چی ن نسیب شرکت های محلی میشه سر همین جوینت ونچرهاست و برندهای خودشون با قیمت های مشابه به سختی قادر به رقابت هستند و تنها راهشون فروش با قیمت پایینه.
همین catl اگر دانش TDK نبود الان باتری اسیدی تولید میکرد ، ۱۵ درصد catl به TDK ژاپن تعلق داره.
Mercedes
۲۵ بهمن ۱۴۰۲مطمئنی داری راکع به کشوری حرف میزنی که تولید ناخالص داخلی سالانه ۱۸ تریلیون دلاری داره؟
کشوری که اقتصادش از مجموع ژاپن ، آلمان ، هند و بریتانیا (رتبه های ۳-۶) هم بزرگتره؟
جونیت ونچر ها از بین بره ورشکست میشن؟
اتفاقا برعکس به نفع دولت چین میشه چون خود دولت میاد تمام سهام هارو خودش میخره و برند هاش تماما سهامشون داخلی میشه
Mercedes
۲۶ بهمن ۱۴۰۲مطمئنی داری راکع به کشوری حرف میزنی که تولید ناخالص داخلی سالانه ۱۸ تریلیون دلاری داره؟
کشوری که اقتصادش از مجموع ژاپن ، آلمان ، هند و بریتانیا (رتبه های ۳-۶) هم بزرگتره؟
جونیت ونچر ها از بین بره ورشکست میشن؟
اتفاقا برعکس به نفع دولت چین میشه چون خود دولت میاد تمام سهام هارو خودش میخره و برند هاش تماما سهامشون داخلی میشه
بعد tdk باعث موفقیت کتله؟ خب چرا نمیره تو خود ژاپن باتری بسازه ؟ برادر جوک نگو توروخدا
مثل این میمونه بگیم رضوانی صنعت خودرو آمریکا رو سرپا نگه داشته پس صنعت خودرو آمریکا به ایران وابسته هست
یا مانی خوشبین سه تا بوگاتی داره پس بوگاتی بخاطر ایرانیا سرپاست
بهزاد
۲۶ بهمن ۱۴۰۲لطف کنید رو هوا یا در فضا به صورت عالمانه در مورد نادانسته هات بیانیه نده.
وقتی میگیم از ساز و کار خبر ندارید مصداقش همین ارائه فضل شماست.
مثل این میمونه که بزرگترین شرکت ساخت ادوات نیمه رسانا(ASML) که هلندی هست پس چرا هلند پردازنده نمیسازه؟!
TDK یک شرکت تکنولوژی محوره و یکی از شاخه هاش انتقال و تجهیز و نوآوری در ساخت باتریه.
با این برداشت به خودت توهین میکنی و پرفوسور جان جوینت ونچر فسخ بشه و به تعبیر بهتر مثلا شرکت دانگ فنگ که با نیسان خط تولید مشترک دارند بعد از ملغی شدن دیگه نمیتونه محصولات نیسان را بسازه و دولت بعد از تصاحب اون کارخانه قراره چیپس مز مز بزنه! یکم به خودتون احترام بزارید و همینجوری تایپ نکنید و اجازه بدید مغزتون جلوتر از انگشتتان عمل کنه.
Amirmohammad
۲۵ بهمن ۱۴۰۲اگر واقعا تا سال ۲۰۲۸ ژاپنی ها نتونن باتری حالت جامد رو تولید انبوه بکنن وضعیتشون توی الکتریکی از الان هم بدتر میشه چون قطعا تا اون موقع چینی ها و کره ای ها و فولکس و تسلا به باتری حالت جامد میرسن
بهزاد
۲۵ بهمن ۱۴۰۲پرفوسور محمد باتری جامد گرانتر در میاد و مناسب خودروهای رده متوسط و پایین نیست.
لوکس سازان آلمانی به همراه اسپرت سازان و برخی برندها مثل لکسوس و آکورا و کادیلاک و… اولین مشتریان این باتری ها خواهند بود.
برای آگاهی شما عارضم تا الان هیچکدام از شرکت های باتری ساز نتوستن از نظر چگالی و وزن به محصولات پاناسونیک برسند و در نمونه های هم ردیف هم وزن بیشتری دارند هم چگالی کمتر و از نظر ایمنی هم فعلا بهترینه و معلوم نیست این توهمات از کجا ناشی میشه.
Amirmohammad
۲۵ بهمن ۱۴۰۲همونطور که میبینی فعلا برند های چینی و کره ای و همچنین فولکس در حال تحقیق و توسعه این باتری هستن حالا من نمیدونم طبق تحلیل از رو ناراحتی جنابعالی کدوم خودروی چینی لوکس و گرون هست که دنبال این باتریه!
برای آگاهی و کاهش تعصب جنابعالی هم عارضم که اگه صحبتت راجع به چگالی و کیفیت پاناسونیک درست بود این برند با اختلاف پشت catl و LG و byd قرار نمیگرفت تو بازار.ظاهرا توی بازار فقط جنایعالی به این نتیجه رسیدی و بنظرم بهتره جای تایپ کردن های بی نتیجه بری از گمراهی در بیاری مصرف کننده هارو چون با این تعصبات خیالی واقعیت بازار تغییر نمیکنه!
بهزاد
۲۵ بهمن ۱۴۰۲باعث تاسفه که هر بار به اجبار مجبوریم ساز و کار صنعت خودرو را به شما گوشزد کنیم و بدترین حالت هم عدم گیرایی شما در این زمینه ست.
فروش سال گذشته سه لوکس ساز آلمانی در کشور اژدها؛
بی ام و حدود ۸۰۰ هزار
مرسدس ۶۰۰ هزار
آئودی ۷۰۰ هزار
در مجموع ۲ میلیون ۱۰۰ هزار دستگاه.
طبق قوانین چی ن هر خودروی برقی که در این کشور فروخته میشه باتریهاش باید ساخت خود چی ن باشه و تامین باتری های مدلهای آینده این سه گانه آلمانی حتما از خود چین هست و فکر نکنم نیازی به توضیح اضافی باشه البته اگر مطلب را بگیری!
باتری های لیتیوم ساخت پاناسونیک میانگین قیمتش حدود 140 دلار برای هر یک کیلووات هست ولی باتری های LFP برای اون دو شرکت چینی حدود ۱۱۰ دلاره ، البته این هزینه ها با توجه به پک کامل باتری که شامل گرم کننده یا انتقال دهنده حرارت و ماژولها و اتصالاتش میشه و تقریبا باتری های ساخت چی ن حدود ۲۰ درصد ارزانتره و بازهم امیدواریم گرفته باشی!
باتری های جدید هم که مقدار بیشتری سدیم دارند و از فلزات گران استفاده نمیکنند به احتمال زیاد زیر ۸۰ در بیاد برای پک های آماده نه خام.
وضعیت زمانی بد حساب میشه که مثلا تویوتا ۶ مدل برقی تولید کنه و نتونه بفروشه نه زمانی که یک مدل داره و تولید محدود!
در واقع بر خلاف نظر شما این catl و byd و LG هستند که از پیشرفت باتری سازی داخلی ژاپنی ها و آلمانی ها باید بترسند چون مشتری های بالقوه خودشون را از دست میدن.
بهزاد
۲۵ بهمن ۱۴۰۲سرمایه گذاری ژاپنی ها در فرانسه برای تولید باتری؛
https://www.theasset.com/article/50253/theasset.com
سرمایه گذاری و احداث کارخانه ژاپنی ها در مجارستان برای تولید باتری؛
https://ceenergynews.com/innovation/japans-nippon-paper-invests-in-hungary-to-produce-cellulose-based-additives-for-batteries/
سرمایه گذاری در کانادا برای کاهش وابستگی به متریال ساخت چی ن؛
https://english.kyodonews.net/news/2023/10/23be404d2dec-focus-envoy-calls-for-japan-investment-in-ev-battery-project-with-canada.html
و بسیاری از پروژه ها که در استرالیا و هند و شیلی و… قراره انجام بگیره تا وابستگی و کنترل دست چین نباشه و عده ای هم در ایران نگرانند که تویوتا نتونه باتری بسازه😂😂
Amirmohammad
۲۶ بهمن ۱۴۰۲اینایی که نوشتی چه ربطی به موضوع داشت اصلا؟ فک کنم اشتباهی ریپلای کردی شایدم میخواستی بزنی کوچه فرعی که بحث عوض بشه ولی در کل اگر صحبتات درست بود پاناسونیک با اختلاف زیاد پست byd و catl و LG نبود تو بازار و هیچ جا هم به عنوان پیشرفته ترین باتری شناحته نشد چندجا که بهترین باتری رو معرفی کردن برای catl بود،پاناسونیک اگه میتونست بهترین باتری رو بسازه که اینقدر سهمش از بازار کم نبود،خود تویوتا هم نرفته سمتش حتی،بازار و سهم هر باتری ساز رو نگاه کن همه چی رو متوجه شدی اگر هم متوجه نشدی بگو لینکشو بزارم واست
Amirmohammad
۲۶ بهمن ۱۴۰۲https://evmagazine.com/top10/top-10-ev-battery-manufacturers
https://cleantechnica.com/2023/09/18/top-battery-producers-in-the-world/
این لینک ها هم خدمتت،با تایپ کردن زیاد واقعیت های بازار تغییر نمیکنه
بهزاد
۲۶ بهمن ۱۴۰۲پرفسور ما سر میزان سهم بحث نکردیم شما داری در تنها موردی که فهمیدی مانور میدی.
تویوتا و پاناسونیک یک شراکت ایجاد کردن و در آینده باتری های این مشارکت ساخته خواهد شد.
ما اشتباهی ریپلای نمیکنیم و دقیقا به هدف میزنیم چون شما دچار توهم میشی و اطلاعات اشتباه نشر میدی.
بنده گفتم شما مشکل گیرایی داری در واقع با این پاسخ صحه گذاشتی بر این موضوع.
نه قیمت میفهمی نه میزان تولید خودروهای برقی در چین را و هر چی هم بگیم باز دوزاریت کجه.
جومونگ
۲۵ بهمن ۱۴۰۲بهزاد عزیز ،
یه سری کاربرا هستن که کاملا هم شناخته شدن . این ها کلا جهت دار و بدون علت ضد ژاپن نظر میدن و توقعی هم ازشون نمیره . اگه این خبر به نفع کره بود ، شک نکن همین کاربرا هزاران خط در وصف کره مینوشتن . کاملا بچگانه ست رفتارشون .
حسین
۲۵ بهمن ۱۴۰۲نگران وضعیت چوسان قدیم باش که با معرفی این همه محصول برقی با کاهش سهم مواجه شده!!!!!! واسه همینه که میگم چین صنعت خودروی کره رو قورت میده چون تنها مزیت کره ای ها که قیمت پایین+ بزک دوزک بود رو ازش می گیرن. خواهی دید چه اتفاقی میفته در آینده
احسان سعیدی
۲۵ بهمن ۱۴۰۲تا جایی که من اطلاع دارم کمپانی تایوانی پرولوجیوم که پنجاه درصدش متعلق به مرسدس بنز آلمان هست در زمینه باتری جامد از تمام دنیا جلوتر هست این کمپانی تمام مشکلات باتری جامد را حل کرده و دولت فرانسه یک بودجه ۵،۶ میلیارد دلاری برای ایجاد کارخانه در خاک فرانسه به این کمپانی اختصاص داده است.
در حال حاضر باتری جامد این کمپانی در تایوان در حال تولید اولیه است و به زودی در محصولات مرسدس بنز به کار خواهد رفت
Taha Ayoobi
۲۵ بهمن ۱۴۰۲عجب یار کشی شده!
یه دو سه سال دیگه رقابت خوب اوج میگیره
جومونگ
۲۵ بهمن ۱۴۰۲قدرت برنامه ریزی و آینده نگری ژاپن اینجا مشخص میشه . که چقدر به موقع تمرکز کرد رو باتری حالت جامد و ترجیح داد انتقادات رو به صورت کوتاه مدت به جون بخره تا یه پیشرفت و دستاورد بزرگتری داشته باشه .
تویوتا از سال ۲۰۲۶ با نسل جدید برقیاش وارد بازار میشه و بعد از اون هم باتریای حالت جامد رو بکار میبنده .
واقعا آدم غبطه میخوره به این سطح از استراتژی و مدیریت . بیخود نیست که بزرگترین تولید کننده خودرو در جهان و بزرگتربن صادر کننده خودرو برای دهه ها بودن .