هاچبک الکتریکی بیوایدی دلفین در دو سال اول عرضه بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه فروخته درحالیکه فروش دو سال اول تسلا مدل ۳ تنها ۲۷۶ هزار دستگاه بود.
دو سال از زمان معرفی بیوایدی دلفین میگذرد و طی این مدت تعداد ۴۶۲,۵۵۸ دستگاه فروخته است. در چین این خودرو از مارس امسال ماهانه موفق به فروش حدود ۳۰ هزار دستگاه شده است اما فروش جهانی آن از زمانی که عرضه در بازارهای بینالمللی جدی شده بهطور مداوم در حال رشد بوده است. به همین دلیل، قصد داریم فروش دلفین را با سدان پرفروش تسلا یعنی مدل ۳ مقایسه کنیم.
بیوایدی تحویل دلفین را در ۲۹ آگوست ۲۰۲۱ آغاز کرد و پس از دو سال یعنی در پایان آگوست ۲۰۲۳ فروش این هاچبک چینی به ۴۶۲,۵۵۸ دستگاه رسیده است. از سوی دیگر، تسلا تحویل مدل ۳ را از جولای ۲۰۱۷ آغاز کرد و در سهماههٔ پایانی آن سال تنها ۱,۵۴۱ دستگاه از این خودرو به خریداران تحویل داد. برای مقایسهٔ فروش این سدان الکتریکی آمریکایی با دلفین چینی، باید فروش دو سال اول مدل ۳ را در نظر بگیریم. این یعنی باید فروش سدان تسلا را از ابتدای سهماههٔ سوم سال ۲۰۱۷ تا پایان سهماههٔ دوم سال ۲۰۱۹ محاسبه کنیم.
در این مدت که معادل دو سال است، مدل ۳ موفق به فروش ۲۷۶,۳۸۱ دستگاه شده که ۴۰ درصد از فروش دلفین در دو سال اول کمتر است. البته ممکن است برخی بگویند مدل ۳ خودروی بزرگتر و گرانتری از دلفین است ولی قصد ما مقایسهٔ سرعت رشد فروش اولین محصول الکتریکی تولید انبوه دو شرکت بیوایدی و تسلا در بازارهای بینالمللی است. با توجه به اعداد و ارقامی که بیان شد، این امکان وجود دارد که بیوایدی بتواند فقط با بازار چین عنوان پرفروشترین خودروساز الکتریکی جهان را از تسلا بگیرد اما حضور در بازارهای خارج از چین هم میتواند این روند را تسریع کند.
بااینحال، خودروهای چینی در بازار اروپا با تعرفهٔ واردات ۱۰ درصدی مواجه هستند و به همین دلیل، دلفین در قارهٔ سبز بسیار از چین گرانتر است. ازاینرو، بیوایدی قصد دارد با ایجاد یک کارخانه در خاک اروپا، قیمت محصولات خود را در این بازار کاهش دهد. طبق شایعات، ممکن است این شرکت چینی کارخانهٔ فورد در آلمان را بخرد که هماکنون هاچبک فوکوس را تولید میکند. البته احتمال احداث یک کارخانهٔ جدید در اروپا توسط بیوایدی هم وجود دارد اما ازآنجاییکه تولید فورد فوکوس در سال ۲۰۲۵ خاتمه میابد، خرید کارخانهٔ فورد میتواند سریعتر بیوایدی را در اروپا صاحب کارخانه کند.
این در حالی است که خودروسازان آلمانی مثل فولکسواگن در چین کارخانههای زیادی دارند اما در حال حاضر هیچ خودروساز چینی در اروپا کارخانه ندارد و بیوایدی میخواهد این شرایط را تغییر دهد. شرکت چینی با احداث یا خرید کارخانه در اروپا، میتواند علاوه بر دلفین، دیگر محصولات خود برای این بازار مثل کراساوور آتو ۳ را هم در قارهٔ سبز تولید کند درحالیکه مدلهای سیل و سیگال نیز میتوانند نامزدهای بعدی برای تولید در اروپا باشند؛ بنابراین، اینکه دلفین طی دو سال بیشتر از مدل ۳ فروخته تهدیدی برای تسلا نخواهد بود و تهدید اصلی این است که بیوایدی میتواند همین فروش را حداقل با سه مدل دیگر تکرار کند. درحالیکه بیوایدی چندین محصول جدید در راه دارد، تسلا هنوز برای تولید سایبرتراک با مشکل مواجه است.
خاص
۲۸ شهریور ۱۴۰۲خوبه
پیام
۲۸ شهریور ۱۴۰۲واقعا طراحیش خیلی چرته!
AMANTE
۲۸ شهریور ۱۴۰۲تسلا تاج پرفروش ترین ماشین الکتریکی رو تا ۲۰۳۰ به رقبای چینی و دیگر خودروساز ها در زمینه ی تولید خودروی برقی واگذار میکنه. نه: دیسلایک – آره: لایک
بهنام
۲۸ شهریور ۱۴۰۲حال ما از اخبار چینی ها بهم خورد. پدال شده خبرگزاری چین . تو سایت های معتبر خارجی که جستجو میکنی پر از خبرهای هیجان انگیز از خودروسازان مطرح و مقایسه های جالب بین انواع خودروها . تست درایو و کلی عکس و مطلب از مدلهای آتی انواع خودروها اونوقت پدال شده خبرگزاری چین.
پیام
۲۸ شهریور ۱۴۰۲دقیفا رایت میگه. آقای اشتری مردم ایران نه پولش رو دارن که همون ماشینای در پیت چینی رو بخرن. نه خوششون ازون کشور کمونیستی میاد! از آمریکا و آلمان و … خبر بذارید!!! چینی روزی یه برند چرت بیرون میده که فقط جز قیمت پایین چیزی نداره! در مورد ماشین ایرانی و چینی اینقدر خبر نذارید وگرنه سایتتون مثل خودروبانک میشه! الان اکثرا دوست ندارن خودروبانک رو دنبال کنن!!!
ainik
۲۸ شهریور ۱۴۰۲مردم ایران خوششون نمیاد؟؟؟؟ یا شما خوشتون نمیاد؟ شما نژاد پرستی ، چرا دیگرون رو با خودتون جمع میبندید. این تعصبات خشکتون رو بزارید کنار. قیمت پایین چیز بدیه؟ اتفاقا قیمت یه شاخص خیلی مهمه. این که یه خودروی خوب رو توی قیمت پایین بدن عالیه. ما هم از ماشین آمریکایی و آلمانی و … خوشمون میاد
JDM
۲۸ شهریور ۱۴۰۲تعصب نیست خودروهای چینی هم اونقدر بد نیستن ولی جز قیمت خوب چیز خاصی دربرابر برندای دیگه ارائه نمیدن و پدال اکثرا در مورد چینی ها مطلب میزاره که واقعا آدم سرد میشه
پیام
۲۸ شهریور ۱۴۰۲تو اصلا معنی نژادپرست هم نمیفهمی! از کی تا حالا کمونیست بودن تو DNA بوده؟! با شماها میشیم هشتاد و خوردهای میلیونها!!! فکر نکنم سالی یه بار در کتاب رو هم باز کنی!
حسین
۲۹ شهریور ۱۴۰۲پاسخ به JDM
اگر فکر میکنید جز قیمت مناسب چیز دیگه ای نداره لطف کنید یک ماشین برقی اروپایی یا ژاپنی با این مشخصات و در این کلاس با قیمت مناسب برای عموم مردم معرفی کنید.
اج
۲۸ شهریور ۱۴۰۲دقیقا درسته تسلا ماشیناشو تو اروپا و امریکای شمالی می فروشه این چینی اشغال کلا تو کشور خودش و چارتا داغونتر از خودش مثل اپل و شیائومی
حسین
۲۹ شهریور ۱۴۰۲انگلیس و فرانسه و آلمان و استرالیا داغون هستن از نظر شمای ایرانی؟
فرشاد
۲۸ شهریور ۱۴۰۲طراحیش بهتر از دظلاس
Enzo Ferrari 2008
۲۸ شهریور ۱۴۰۲تسلا زیبا تره
amin
۲۸ شهریور ۱۴۰۲خود چینیا ماشین اروپایی سوار میشن گوشی آمریکایی دست میگیرن اونوقت ما میایم پز ماشینای چینی رو میدیم
امیر
۲۸ شهریور ۱۴۰۲به نکته خوبی اشاره کردی 🙌 فروش آیفون تو چین چندین برابر مجموع فروش کمپانی هایی مثل هواوی ، شیائومی ، وان پلاس و … بقیشون هست ! ۹۹ درصد مردم چین اوضاع اقتصادی خوبی در برابر غرب ندارن و به خاطر همین هست که برند های ماشین چینی و لوازم الکترونیکی تو کشورشون پرفروش هست و گرنه اگه نگاه عکس ها و کلیپ های مناطق ثروتمند چین کنید ، میبینید که خبری از هیچ ماشین چینی یا بقیه چیز ها چینی نیست و همه از دم کادیلاک یا بنز سوار هستن !!
حسین
۲۹ شهریور ۱۴۰۲فروش بیوایدی از تسلا بیشتر هست در چین.