بازار خودروی ایران همچون دیگر نقاط جهان به انواع بلندقامت گرایش روزافزونی را نشان میدهد؛ اما این قضیه را نمیتوان بهصورت یکبعدی و مطلق آن در نظر گرفت. هنوز این بازار هشتاد میلیونی اشباع نشده و هنوز هم بالقوه تقاضای بسیاری برای خرید خودروهای کوچک و ارزانتر در آن وجود دارد؛ تقاضایی چند میلیونی که در پی فرصتی است که به فعلیت برسد؛ و مهمتر از همه اینکه، در بازه زیر ۵۰ میلیون تومان تنوع کمی دیده میشود و چنانچه خودروسازی به عرضه خودرویی مطلوب و ایرانی پسند در این بازه قیمتی اقدام نماید، اقبال هزاران خریدار وطنی را بیشازپیش به خود جلب خواهد نمود.
همه ما کمابیش بر این امر آگاهیم که سازندگان برتر دنیا ازجمله تویوتا، هیوندای، نیسان، رنو، فولکس و… خودروهای کوچک، ارزان و کممصرف بسیاری را در گردونه تولید خود دارند که اتفاقاً برخی از آنها برای بازار کشور و کلانشهرهای آلوده آن سخت مناسب هستند اما از طرفی به این امر نیز واقفیم که ورود و تولید خودروهای کوچک از برندهای برتر و عرضه آنها با قیمت منطقی به این سادگیها به بازار داخلی امکانپذیر نیست، موانع پیدا و پنهان بسیاری دیده میشوند که چون سنگی خارا جلوی ورود برندهای برتر و کیفیتر را به خطوط تولید سازندگان و عرضه آنها به قیمت منطقی میگیرند و تجربه ثابت کرده که هراندازه که خودروسازانمان از قافله تکنیک روز در دنیا بیشتر عقب میافتند این موانع سفت و سختتر نیز میشوند، روزگاری از ورود سهل و آسان برندهای پرطرفدار ژاپنی و اروپایی به اسم حمایت از صنایع خودروسازی ممانعت به عمل میآمد و حال یک دههای است که کرهایهای محبوب هم به این جمع اضافه شدهاند، شاید روزگاری نهچندان دور حتی برندهای باکیفیتتر چینی هم به این جمع ملحق شوند.
از طرفی، حتی در صورت ورود و مونتاژ خودروی کوچکی از برندی برتر، این خودرو آنچنان گران قیمتگذاری میشود که دست مصرفکننده میانهحال جامعه کمتر به آن میرسد. مثال عینی این قضیه خودرویی مثل هیوندای i10 است که بالای ۷۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ هم که جای خود دارند و بالای ۸۰ میلیون فروخته میشوند.
پس با این حساب، فعلاً چارهای جز رجوع به انواع ارزانتر چینی و هندی نیست. هندیها که فعلاً در دستور کار نیستند؛ اما در میان چینیها جورواجور، میتوان خودروهای کوچکی را پیدا نمود که تا حدی ارزان بوده و مونتاژ آنها در ایران تا حد زیادی امکانپذیر است. یکی از این خودروها احتمالاً بی وای دی F0 است که چندی پیش زمزمه تولید و عرضه آن توسط شرکت کارمانیا شنیده شد.
بی وای دی F0، یک خودروی سوپر مینی و درعینحال، یک «CLONE» و یا نسخهای شبیهسازیشده از تویوتا آیگو است. این خودرو نخستین بار، در سال ۲۰۰۷ میلادی و با نام F1 در نمایشگاه خودروی شهر گوآنگژو چین به نمایش درآمد؛ اما چند ماه بعد برای جلوگیری از سوتفاهم با مسابقات اتومبیلرانی فرمول F1، نام این خودرو به F0 تغییر یافت. بی وای دی F0 سرانجام در دوم ماه سپتامبر سال ۲۰۰۸ در خط تولید سازنده خود جای گرفت.
بی وای دی F0 تنها با یک پیشرانه سه سیلندر به حجم یک لیتر عرضه میشود. این پیشرانه از توانی معادل ۶۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۹۰ نیوتنمتر برخوردار است. پیشرانه مذکور با گیربکسهای ۵ سرعته دستی و ۵ سرعته نیمهخودکار (AMT) در دسترس خریداران است. ماکزیمم سرعت نهایی این خودرو معادل ۱۵۱ کیلومتر بر ساعت است. استاندارد آلایندگی پیشرانه این خودرو یورو ۴ و مصرف ترکیبی سوخت در آن، برابر با ۵.۲ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت است.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۳۴۶۰/۱۶۱۸/۱۴۶۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۳۴۰ میلیمتر است. ظرفیت مخزن سوخت آن معادل ۳۰ لیتر، گنجایش صندوقعقب کوچک آن برابر با ۱۴۰ لیتر و وزن خالص آن تنها ۸۷۰ کیلوگرم است. ارتفاع کف آن از سطح زمین معادل ۱۴۰ میلیمتر است.
بی وای دی F0 در نسخه فول خود از امکانات رفاهی و ایمنی متعددی بهره میبرد ازجمله: ۲ عدد کیسه هوا، سامانه ترمز ABS + EBD، ستون جاذب فرمان، میلههای ضربهگیر کناری در دربها، قفل ایمنی کودک، کلید هوشمند، شیشههای برقی، قفل برقی دربها، تهویه مطبوع دستی به همراه فیلتر، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و درگاه USB/AUX/SD، مه شکنهای جلو، بخار زدای شیشه عقب، رینگهای آلومینیمی و…
CHINAAUTOWEB.COM
CARNEWSCHINA.COM
و…
BehNam
۱۸ مهر ۱۳۹۶زبونمون از توصیف این ماشین بند میاد.??
سامان اذری
۱۸ مهر ۱۳۹۶چراغهای SLR ???
علیرضا
۱۸ مهر ۱۳۹۶خندم گرفت…
زیر 50 میلیون..
حمیدرضا
۱۸ مهر ۱۳۹۶من از دیزاین داخلیش خیلی خوشم نیومد به نظرم طراحیش خیلی قدیمی و یکم د مده هست ولی اون استارت دکمه ای برام جالب بود از نظر فنی دقیقا با پراید یکی میشه ولی موتور سه سیلندر خیلی طرفدار نداره ایرانی ها دوست دارن ماشین هاشون چهارسیلندر باشه ظرفیت حمل بارش هم برای یه ایرانی که باهاش بره شمال 100 کیلو برنج بچپونه با 5 سرنشین برگرده خیلی کمه
محمدرضا
۱۸ مهر ۱۳۹۶کلی با نظرت خندیدم ? و عین واقعیت بود
Roham
۲۹ آبان ۱۳۹۶دیزاین داخلیش تا حدودی من رو یاد پروتون جن 2 میندازه من رو
:::فرشاد:::
۱۸ مهر ۱۳۹۶قیمتش خوبه، درسته که چینیه و نمیشه با خودروهای روز دنیا برابر دونستش اما هرچی باشه، بهتر از چری ۱۱۰هِ.
علیرضا
۱۸ مهر ۱۳۹۶اتفاقا طراحیش هماهنگه و خیلی خوبه و برای منی که دانشجوام و هر روز تو تهران با این ترافیک میجنگم خیللی بدرد میخوره
ونوم اف ۵
۱۸ مهر ۱۳۹۶۵ هزار دلار با دلار ۴ تومن و یه مقدار ناچیز گمرک میشه ۵۰ میلیون اما بعد از مشاهده صف طویل خریداران احتمالا تا ۷۰ هم میرسه و تو بازار سیاه به ۹۰ هم میرسه
علی
۱۹ مهر ۱۳۹۶همین جک جی۵ ک الان ۶۶ تومنه قیمت دلاریش ۲ برابره اینه
Pooya
۱۸ مهر ۱۳۹۶یه سوال.
چرا الان محصولات شرکت جیلی دیگه وارد کشور نمیشه؟
الان در همین سگمنت جیلی مدل VisionX1 رو داره که خیلی ماشین خوبی از نظر ظاهر و عملکرد و… به نظر میرسه.
ميلاد
۱۸ مهر ۱۳۹۶۶۸ اسب بخار!!!ما داریم به کجا میریم واقعا?
سیروس
۱۸ مهر ۱۳۹۶شاید روزگاری نهچندان دور حتی برندهای باکیفیتتر چینی هم به این جمع ملحق شوند…. تلخ اما واقعیتی انکار ناپذیر
alireza
۱۸ مهر ۱۳۹۶این ماشین خیلی هم خوبه وبهتر از ایران خودرو وسایپا هست اما واقعا زشت وگرون مزخرفه واقعا برای این که ماشین اقتصادی باشه از همه جاش زدن بر ای کسانی که کشورشان گمرک نداره خیلی خوبه اما ایران داره وماشین خیلی گرون میشه اشتباه محض هستش واردات این خودرو
امیر
۱۹ مهر ۱۳۹۶شیشه عقبش از جا در میاد؟ نمیشه کشید پایین؟! از پایین ردیف سوم عکس رو ببینید چرا اونجوریه؟!
امیر
۲۶ مهر ۱۳۹۶احتمالا مث شیشه های کوچیک(به اصطلاح لچکی) پیکان های قدیمیه……….!!!!
پیمان
۲۱ مهر ۱۳۹۶واقعأ لیاقت ما ایرانیها این طور ماشینهایی است.
Roham
۲۹ آبان ۱۳۹۶عاشق دور موتور و اون احتمالا قطب نمای بالای آینه وسطشم ( خخخخخخخخ)
Roham
۲۹ آبان ۱۳۹۶حالا جدی اون عکس قطب نما چیه اون بالا؟!!!
کسی میدونه؟!
مهران
۱۰ اسفند ۱۳۹۶لطفا به این هم شکرگذار باشین وکفر نعمت نکنین شاید سال های آینده حسرت اینا رو هم بکشیم!!!