بی وای دی BYDخودروهای چینی

مؤسس BYD برای جلب نظر سرمایه‌گذاران؛ مایع باتری نوشید!

وانگ چوانفو مؤسس  BYD برای آنکه نشان دهد تولیدات این برند، پاک و دوست‌دار محیط زیست هستند، مایع باتری نوشید.

این شرکت که هم‌اکنون بزرگ‌ترین رقیب تسلا به شمار می‌رود کار خود را با تولید باتری شروع کرد اما در طول سال‌های اخیر رشد فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشت. وانگ چوانفو در سال ۱۹۹۵ شرکت BYD را تأسیس کرد و در حال حاضر به همراه شریک خود یعنی استلا لی، تسلا را شدیداً تعقیب می‌کند. BYD در سه‌ماهه سوم امسال بیش از ۴۳۱ هزار دستگاه خودروی برقی به فروش رسانده و فاصله چندانی با فروش ۴۳۵ هزار دستگاهی تسلا ندارد. البته هر دو خودروساز می‌خواهند تا پایان سال جاری میلادی از فروش ۱.۸ میلیون خودروی برقی عبور کنند.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، دیوید سوکول که در آن زمان با وارن بافت همراه بود متوجه پتانسیل‌های BYD شد و سال ۲۰۰۸ از این کمپانی در شنژن بازدید کرد. در کارخانه دو مدیر ارشد شرکت موردبحث به سوکول درباره مزیت‌های رقابتی BYD، گسترش کسب‌وکار در جهان و تکنولوژی باتری این برند توضیحاتی ارائه کردند. مؤسس BYD سپس لیوانی از مایع باتری تولید شرکت را نوشید تا به این ترتیب اطمینان خود به پاک بودن این تکنولوژی را نشان دهد. چند ماه بعد برکشایر ۱۰ درصد سهام BYD را به قیمت ۲۳۲ میلیون دلار خریداری کرد. این سرمایه‌گذاری تأثیر زیادی روی هموار شدن مسیر شرکت داشت.

اگرچه BYD به خاطر تولید و عرضه موفقیت‌آمیز خودروهای برقی شناخته می‌شود اما کار خود را با کپی کردن محصولات الکترونیک غول‌های ژاپنی همچون سونی شروع کرده است. البته یکی از سخنگوهای این برند چینی در مصاحبه با رسانه‌ها کپی کاری را رد کرده است. BYD سپس با شرکت‌هایی همچون موتورولا و نوکیا که خریدار بزرگ باتری هستند قرارداد امضا کرد. در سال ۲۰۰۲ یک کارخانه تولید سلاح در چین را خریداری کرد و اولین خودروی بنزینی خود را سه سال بعد عرضه نمود. این خودرو بنا به گفته وال‌استریت ژورنال تقریباً مشابه تویوتا کرولا بود.

از آن زمان به بعد مؤسس BYD تلاش‌های زیادی در زمینه کاهش هزینه‌ها انجام داد و به همین خاطر از نظر قیمتی رقابتی شد و محصولات بیشتری را با قوای محرکه هیبریدی و نهایتاً برقی تولید کرد. در ماه‌های اخیر که خریداران کمتری در بازار چین حضور دارند، این شرکت به دنبال بازارهای صادراتی است و می‌خواهد نفوذ خود در اروپا و جنوب شرق آسیا را افزایش دهد. BYD در نمایشگاه مونیخ حضور چشمگیری داشت و خودروسازان آلمانی و دیگران نگرانی‌های زیادی درباره سرعت رشد این برند و دیگر شرکت‌های چینی دارند. بسیاری از برندهای چینی به ویژه BYD به دنبال ورود به بازار آمریکا نیز هستند هرچند تنش‌های تجاری و سیاسی مانع بزرگی در این میان به شمار می‌رود.

نکته جالب اینکه بنا به گزارش وال‌استریت ژورنال، اگرچه وانگ قبلاً گفته بود نام BYD اشاره به عبارت خاصی ندارد اما هم‌اکنون مخفف عبارت Build Your Dreams است. گفته می‌شود سال‌ها قبل وانگ با طنازی اعلام کرده بود BYD مخفف عبارت Bring Your Dollars است. باید دانست این مدیر ارشد کار خود را با وامی ۳۰۰ هزار دلاری شروع کرد و حتی در برهه‌ای از زمان نگران عدم توانایی شرکت در بازپرداخت وام یاد شده بود. اگرچه سهم برکشایر در این برند کاهش یافته و هم‌اکنون به کمتر از ۴ درصد رسیده اما موفقیت BYD همچنان ادامه دارد. جدای از دستاوردهای تجاری منحصربه‌فرد، BYD از دو مدیر خلاق و باتجربه برخوردار است. از وانگ به عنوان آقای داخلی نام می‌برند که روی محصول تمرکز دارد درحالی‌که لی به عنوان آقای خارجی نیز روی فروش به شرکا تمرکز کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    ماشینهای byd ای که تو ایران هستن چطورن ؟

    موافقم 24
    مخالفم 2
    1. فرهاد

      ۱۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (692 ديدگاه)

      Byd فقط یک مدل s6 تو ایران داره اگه اشتباه نکنم ، یه suv هست که روی پلتفرم لکسوس rx مدل ۲۰۰۷ ساخته شده و از نما بیرونی واقعا هیچ فرقی با rx های قدیمی نداره ! به نسبت بقیه چینی ها بهتر هست و چون توربو نداره دیگه اون دردسر های بنزین هم تا حد زیادی برطرف میشه

      موافقم 17
      مخالفم 1
    2. حسین

      ۱۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (404 ديدگاه)

      بی‌وای‌دی دو مدل وارد ایران کرد، مدل اس۶ که براساس لکسوس ۳۵۰ ساخته شده و مدل اف۳ که بر اساس کرولا ۲۰۰۲ ساخته شده. هر دو بسیار کم استهلاک هستن و مدل اف۳ در خود چین به عنوان تاکسی استفاده می‌شده.

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. datsun

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3946 ديدگاه)

    این بنده خداها به جک جونورهای عجیب غریب هم رحم نمیکنن آب باتری که دلستر براشون حساب میشه،

    موافقم 64
    مخالفم 1
    1. datsun

      ۱۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3946 ديدگاه)

      البته قصدم حرفهای نژادپرستانه نبود فقط مزاح کردم

      موافقم 36
      مخالفم 2
  3. پیام

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2139 ديدگاه)

    وقتی سوسک و … میخورن دیگه این حرکت عجیبی نیست!

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. میثم

      ۱۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (105 ديدگاه)

      فقط سوپ خفاش 😂

  4. pezhman

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    کاری به کیفیت محصولاتش ندارم ، گرچه پیشرفتش چشمگیره
    ولی روی لوگو باید کار کنه
    روی اس ۶ های داخل ایران که خیلی زشته لوگوش، مخصوصا عقب که نور پس زمینه قرمز هم داره

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۱۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (404 ديدگاه)

      لوگوی بی‌وای‌دی چند سال پیش عوض شده و مدلهای داخل ایران لوگوی قدیمی دارند

      موافقم 5
      مخالفم 1
  5. فرهاد

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    یکی از دوستان ما که صاحب سایت machin 3 هست از byd auto 3 خیلی تعریف می‌کرد و می‌گفت واقعا کیفیت ساخت و مترلیاش به نسبت قیمتی که داره معرکه هست ! تو دبی هم byd داره میترکونه و تقاضا خیلی زیادی برای محصولات برقیش هست ، من موندم چرا حالا که اینا میخوان ماشین چینی وارد کنن چرا byd نمیارن و فقط میرن سمت آشغال های درجه ۳ و ۴ !! 😒😒😒

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2859 ديدگاه)

      دلیلش خیلی مشخصه
      فقط ماشین چینی با قیمت 10 تا 20 هزار دلار باید وارد ایران بشه تا عزیزان بتونن با قیمت یک تا 2 میلیارد تومان به مردم بفروشن
      نیازی به توضیح نیست و همه می دونن به بهانه گمرک و مالیات و چیزهای دیگه، حداقل 2 برابر ارزش واقعی خودرو از مشتری باید گرفته بشه
      قیمت byd atto 3 حدود 40 هزار دلار هست و اصلا ارزون نیست
      همین طور MG برقی که الان توی اروپا و استرالیا فروش خوبی داره، 40-45 هزار دلار هست
      ماشین های درست حسابی چینی از برندهای درجه یک چین، بالای 20 هزار دلار هستند

      موافقم 29
      مخالفم 2
  6. محمد

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    میگن از اون موقع دست به هرچی میزنه ،اتصال میکنه خاکستر میشه😂

    موافقم 8
    مخالفم 1
  7. JDM

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    این حرکتش واقعا خفن بود به چیزی میخواستم در مورد چینی ها بگم: همچین مردمی هستن که میخوان از دنیا تقلید کنن تا بهترین بشن و رو هر زمینه‌ای دست گذاشتن پیشرفت مردن حتی سینما برای ما ایرانی ها با جنس های بنجل درجه۳ و اخبار دروغ که چینی ها برای دنیا مضر هستن مارو ازشون متنفر کردن درحالی که یه کشور با سبک به ظاهر کمونیستی هستش اما نه مثل روسیه و کره‌شمالی
    صنعت خودروسازیش نمونه بارز هست از هر چیزی هر شخصی استفاده میکنن و از رده های پایین شروع کردن الان رسیدن به جایی که دنیا با قیمت های بالا و در کنار برند های مطرح خودروهاشون رو میفروشه جالب نیست براتون؟
    میدونین وقتی فلان ماشین درجه سه چینی به قیمت بالا میفروشن که کیفیتی نداره و همش کاپوتش بالاس(اونم به دلیل مونتاژ‌ بی‌کیفیت) حقم داریم چینی هارو هیولا بدونیم همون چینی درجه سه وقتی به قیمتش باشه واقعا ارزش داره
    شرمنده طولانی شد🙏🏻

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. Enzo Ferrari 2008

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    شاید یه چیز دیگه خورده😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا