بی وای دی BYDخودروهای چینی

خودروسازی بی وای دی علاقه‌‌مند حضور در آمریکا نیست!

ظاهرا توافق پشت پرده با مدیران تسلا شکل گرفته و بی‌وای‌دی، فعلا وارد بازار خودروهای خانوادگی امریکا نمی‌شود. رئیس بی وای دی آمریکا اعلام کرد این خودروساز چینی علاقه‌ای به رقابت با تسلا در بازار آمریکا ندارد.

یکی از مدیران ارشد خودروساز چینی ادعا می‌کند برنامه‌های بی وای دی برای تأسیس کارخانه در مکزیک را نباید به معنی قصد صادرات محصول به بازار داخلی تسلا تلقی کرد. استلا لی مدیرعامل بی وای دی آمریکا در مصاحبه با رسانه‌ها اظهار داشته است هم‌اکنون که کار تأسیس کارخانه جدید در برزیل شروع شده، تیمش مشغول بررسی انتخاب مکان‌های بالقوه برای تأسیس کارخانه در ۲۰۰ کیلومتری اطراف مکزیکوسیتی هستند. گفته می‌شود تصمیم نهایی درباره محل تأسیس کارخانه مکزیک در نیمه دوم امسال اتخاذ خواهد شد. او می‌افزاید بی وای دی علاقه چندانی به حضور در بازار آمریکا ندارد و هدف اصلی از تأسیس کارخانه در مکزیک تأمین نیازهای خریداران خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی در همین کشور خواهد بود. خانم لی تصریح می کند:

ما برنامه‌ای برای حضور در آمریکا نداریم. اگرچه آمریکا بازار خودروی جالبی دارد اما وقتی بحث خودروهای برقی باشد اوضاع بسیار پیچیده خواهد بود

لی از توقف سرمایه‌گذاری برخی برندها در ماه‌های اخیر به عنوان شاهدی برای کاهش همه‌گیری خودروهای برقی در آمریکا نام می‌برد و با مقایسه بازار خودروی آمریکا و چین می‌گوید اگر شما در بازار خودروهای برقی چین سرمایه‌گذاری نکنید از بین خواهید رفت و آینده‌ای نخواهید داشت. البته احتمال دارد برنامه‌های بی وای دی در آینده تغییر کنند. این امر تعجب‌برانگیز نخواهد بود زیرا مکزیکی‌ها شاید تولید کننده خودروهای برقی باشند اما قطعاً خریدار آن‌ها نخواهند بود. داده‌ها نشان می‌دهند تنها حدود ۱۲ هزار خودروی برقی در این کشور به فروش رفته و آمار خودروهای پلاگین هیبریدی از آن هم کمتر است.

اگرچه تولید خودرو در مکزیک و صادرات آن به آمریکا روشی تست شده است اما بی وای دی باید نهایت دقت را در اوضاع کنونی روابط بین آمریکا و چین داشته باشد چراکه گروهی از تاجران آمریکایی اخیراً درباره هجوم برندهای چینی به بازار آمریکا هشدار داده و بر لزوم وضع تعرفه‌های بیشتر روی آن‌ها تأکید کرده‌اند؛ بنابراین هر تصمیم احتمالی این برند چینی قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند خوراک خوبی برای کمپین‌های تبلیغاتی نامزدها باشد. رویکرد خصمانه در قبال چین جزو معدود مسائل اقتصادی این روزهای آمریکاست که از حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات برخوردار است و حتی یک کمیته منتخب مجلس برای رقابت استراتژیک با چین اختصاص یافته است. بی وای دی با عبور از تسلا در ماه‌های اخیر و کسب عنوان پرفروش‌ترین برند تولید کننده خودروهای برقی در دنیا شوک جدیدی را به صنعت خودرو وارد کرد. به نظر نمی‌رسد که این برند به زودی روند رو به رشد خود را از دست بدهد و حتی برنامه‌های جدیدی برای حضور بیشتر در اروپا دارد. استلا لی خاطرنشان می‌سازد:

اگر شما برنده رقابتی‌ترین بازار خودروی دنیا (چین) هستید پس چرا نتوانید در سایر بازارها پیروز شوید؟ تنها مشکل موجود زمان است

اگرچه موفقیت بی وای دی باعث ایجاد نگرانی‌هایی در بین مقامات کشورهای غربی شده اما باید دانست کشور چین بخش‌های مهمی از زنجیره تأمین قطعات خودروهای برقی همچون لیتیوم و باتری را در اختیار دارد. مدیر بی وای دی با انتقاد از آمریکا به خاطر تلاش‌های نادرست در حمایت از صنعت خودروی داخلی همچون حذف مشوق‌های مالیاتی تولیدکنندگان باتری چینی می‌گوید:

چین ۷۰ درصد زنجیره تأمین را در دست دارد

اما به نظر می‌رسد برزیلی‌ها در مقایسه با آمریکایی‌ها استقبال گرم‌تری از چین به عمل آورده‌اند. این دو کشور اعضای اصلی گروه بریکس هستند، گروهی که اخیراً ایران نیز به آن پیوسته است. با این تفاسیر، تأسیس کارخانه بی وای دی در برزیل ریسک کمتری دارد چراکه می‌تواند با محصولات ارزان‌قیمتی همچون دلفین به عنوان پرفروش‌ترین خودروی برقی این کشور دست یابد. اگرچه سال قبل ۲.۱۸ میلیون دستگاه وسیله نقلیه سبک در برزیل به فروش رفته اما خودروهای برقی سهم بسیار ناچیزی را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع سوخت جایگزین اصلی خودروهای بنزینی در این کشور اتانول است که در اکثر جایگاه‌های سوخت وجود دارد. همچنین اکثر خودروهای جدید عرضه شده در این کشور از پیشرانه‌های درون‌سوز دوگانه استفاده می‌کنند. داده‌های انجمن خودروهای برقی برزیل نشان می‌دهد تنها حدود ۱۹۳۰۰ دستگاه خودروی تمام برقی در سال ۲۰۲۳ به فروش رسیده‌اند درحالی‌که این رقم در آمریکا حدود ۱.۲ میلیون دستگاه است و از این رقم هم تسلا سهم ۵۵ درصدی دارد. اگرچه تمرکز اصلی بی وای دی روی بازارهای مکزیک و برزیل منطقی نخواهد بود اما مدیر این خودروساز بازهم تأکید می‌کند:

ما واقعاً در حال برنامه‌ریزی برای حضور در آمریکا نیستیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    خالی میبنده .رسما پینوکیو خداحافظی کرد .

    موافقم 25
    مخالفم 9
    1. net

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3396 ديدگاه)

      ارزوی هر تولید کننده ای در جهان این هست که در بهترین بازار دنیا امریکا محصولش فروش رود و هر تولیدکننده ای در دنیا بتواند محصولش رو وارد خاک امریکا کند موفقیت بزرگ کسب کرده چون امریکا اجازه ورود محصول خوب و باکیفیت به خاکش را می دهد. امریکا نباید محصولات اَشغال بی کیفیت کپی چینی وارد خاکش کند و برای مردم امریکا جالب نیست محصول چینی استفاده کنند

      موافقم 16
      مخالفم 18
      1. امین

        ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (657 ديدگاه)

        دنیا محل گذر هست.
        بزرگترین بازار خودرو دنیا فعلا چین هست.
        سلیقه شخصی شما محترم هست اما
        بهترین بازار خودرو یعنی چی؟ معیار بهترین بودن چیه؟

        موافقم 3
        مخالفم 1
    2. علی

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (292 ديدگاه)

      دوران پیرمردهای آمریکایی به سر رسیده واقعا دنیا شده چین خوش به حالتون که اینقدر خوبید🇨🇳🇨🇳🇨🇳🇨🇳

      موافقم 11
      مخالفم 27
      1. Taha Ayoobi

        ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (4323 ديدگاه)

        علی جان تحلیل هارو از کجا میاری؟

        موافقم 8
        مخالفم 6
  2. Amirmohammad

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (563 ديدگاه)

    مشخصه بده بستون با هم انجام دادن با هم سر این قضیه وگرنه بدون دلیل کسی بیخیال بازار آمریکا نمیشه،شایدم میخوام یهو وارد بشه و فعلا تو رسانه اینطور میگن،اما اینکه اطراف امریکا کارخونه ساختن نشون میده که قطعا برای ورود به امریکا برنامه دارن.توی آمریکا حریف تسلا نمیشه ولی میتونه در حد خودش فروش خوبی داشته باشه بی وای دی

    داستان تعرفه روی محصولات چینی هم جواب نمیده قبلا امتحان شده چون تو این زمینه چین دست بالاتر رو داره مقداری

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. امین

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (657 ديدگاه)

      دقیقا درست گفتی
      آدم اینطور کامنتهای منطقی و بدور از تعصبات کودکانه میبینه به محیط پدال امیدوار میشه هرچند تعداد شون خیلی کم شده

  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    BYD اتفاقاً از خداشه اما میدونه بامبول سرش در میارن مثل همون بلایی که سرِ هواوی آوردن !!!

    موافقم 22
    مخالفم 10
  4. Ehsan

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (627 ديدگاه)

    دروغ میگه مطمئنا وارد آمریکا میشن

    موافقم 10
    مخالفم 9
  5. فرشاد

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    چون میدونه امریکاییا تعصب خودروساز خودشونو به دیگری نمیدن ینی بنظرم اگه ببینن که خودروسازای خودشون در خطرن از بی وای دی نمیخرن
    البته اون امریکاس و جی ام و تسلا و دوج و…تو خودش داره فک نکنین حرفم حمایت از جاییه

    موافقم 7
    مخالفم 19
    1. محمدرضا

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1075 ديدگاه)

      چه استدلال عجیبی😐
      اون چند باری که جنرال موتور و فورد بخاطر استقبال مردم از خودرو آسیایی ورشکسته شدن اگر دولت نجاتشون نمیداد الان به سر نوشت اون ۱۰ تا برند نابود شده آمریکایی دچار شده بودن.

      موافقم 20
      مخالفم 4
      1. امین

        ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (657 ديدگاه)

        یه حرفی همینطوری زد داداش ، استدلال ش کجا‌ بود؟! حتی نجات از ورشکستگی که توسط دولت اوباما انجام شد یادش نبود.

  6. سبحان

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (321 ديدگاه)

    بازار بزرگ آمریکا برای همه برند ها جذاب
    ولی byd نه توانایی فنی این کار داره
    نه این فرصت بهش داده میشه
    آمریکایی ها هم روی خوش به برند های چینی نشون نمیدن
    دقیقا برعکس چینی ها که عاشق محصولات آمریکایی هستن ، مثلا پرفروش ترین گوشی مبایل بازار چین آیفون هستش

    موافقم 6
    مخالفم 12
  7. رحیم

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    چند روز قبل خبری منتشر شد مبنی بر اینکه
    ذخایر عظیم هیدروژن در عمق زمین کشف شده و هزینه تولید یک کیلوگرم هیدروژن به چهل سنت کاهش پیدا می‌کنه
    الان هر کیلو هیدروژن تو آمریکا 16دلاره
    پیشنهاد می کنم پدال این خبر رو کار کنه
    اگر صحت داشته باشه هیدروژن رسما جانشین بنزین میشه

    موافقم 4
    مخالفم 3
  8. ارسلان

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    چون راهش نمیده 🤣
    امیدوارم در مورد اروپا هم چند روز دیگه همین نظر و داشته باشه

    موافقم 8
    مخالفم 11
    1. reza342

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (216 ديدگاه)

      تو اروپا که چندین ساله داره میفروشه پسر گل:)

      موافقم 9
      مخالفم 3
    2. امین

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (657 ديدگاه)

      توی اروپا علاوه بر اینکه چندین سال فروش داره
      هند و چین چندین برند اروپایی خریدن و علاوه بر فروش همون برندها ، زیر برند به هدف بازار غرب ایجاد و چند ساله فروش میکنن.
      لینک اند کو یه نمونه اش هست.
      “چون راهش نمیدن” ، الفاظی هست که واسه خونه خاله بکار میاد.
      نه بازار تجارت جهانی لیبرال.
      همین الان هوآوی رسما تحریم هست اما فروش خیلی کم توی اروپا داره .

  9. ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    به درک که علاقه مند نیست
    ما ایرانی ها هم علاقه مند نیستیم این لگن بیاد ایران 😲

    موافقم 1
    مخالفم 14
  10. ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)
  11. Taha Ayoobi

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4323 ديدگاه)

    دیده راش نمیدن گفته بذار آبرومندانه اعلام کنیم😂

    موافقم 3
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا