چالش یک چینی نوپا برای اسپرت‌های نامدار

یک‌شنبه 26 مهر 1394 - 03:40
مطالعه 3 دقیقه
byd qin drag race
با یک دِرگ ریس 400 متر بین بهترین کامپکت‌های اسپرت از شرق و غرب عالم در خدمت شما هستیم. مسابقه‌ای به سبک دِرگ‌های سالیانه موتورترند اما این بار...
تبلیغات

با یک دِرگ ریس 400 متر بین بهترین کامپکت‌های اسپرت از شرق و غرب عالم در خدمت شما هستیم. مسابقه‌ای به سبک دِرگ‌های سالیانه موتورترند اما این بار برای نمایش توانایی های یک هیبریدی چینی.

شرکت‌کنندگان در این رقابت عبارت‌اند از:

  • فولکس واگن CC: موتور 6 سیلندر 3.6 لیتری با 295 اسب بخار و 350 نیوتن متر
  • فولکس واگن گلف GTI: موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو با 208 اسب بخار و 280 نیوتن متر
  • فولکس واگن شیروکو: موتور 4 سیلندر دو لیتری توربو با 208 اسب بخار 280 نیوتن متر
  • مینی کوپر S: موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو با 181 اسب بخار و 240 نیوتن متر
  • نیسان 350Z: موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری با 283 اسب بخار و 371 نیوتن متر
  • سوبارو BRZ: موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری با 197 اسب بخار و 205 نیوتن متر
  • میتسوبیشی لنسر اوولوشن: موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو با 276 اسب بخار و 390 نیوتن متر گشتاور
  • فورد فوکوس ST: موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو با 246 اسب بخار و 345 نیوتن متر

همه این اسامی جزو برترین‌های این کلاس هستند و نامی پرآوازه و سابقه‌ای پرافتخار دارند. پس قطعاً درگ بین این خودروها بسیار جذاب خواهد بود. اما یک خودروی دیگر هم در این تست حضور دارد. خودرویی از یک سازنده گمنام چینی که آمده است تا دید عمومی را نسبت به چین و خودروهایش عوض کند و در این راه تلاش‌های قابل تقدیری هم داشته است:

  • BYD Qin: با موتور 1.5 لیتری توربو بنزینی + دو موتور الکتریکی جمعاً با تولید 300 اسب بخار و 440 نیوتن متر

موتور بنزینی Qin از سایر رقبای دیگر کم‌حجم‌تر و به‌مراتب کم مصرف‌تر است. اما با بهره‌گیری از توبوشارژر و دو موتور الکتریکی، توانست مقام برتر در این درگ را به دست آورد.

اما این پیروزی دو سؤال را برای ما به وجود می‌آورد:

اول اینکه آیا وقت آن رسیده است که چین را نیز جزو قدرت‌های خودروسازی به‌حساب آوریم و برای آن جایگاهی ویژه قائل شویم؟

و دوم مقوله‌ای بسیار مهم‌تر: آیا زمان حکمرانی پیشرانه‌های حجیم و پرمصرف در خودروهای اسپرت به پایان رسیده است؟ آیا پیروزی Qin بر 6 سیلندرهایی چون نیسان 350Z می‌تواند پیروزی توربو و موتورهای الکتریکی بر پیشرانه‌های بزرگ و حجیم کلاسیک باشد؟ خودروهای اسپرت معمولاً با سر و صدای زیاد پیشرانه و لرزش زمین ورود خود را به هر جایی اعلام می‌کردند. اما آیا تعریف خودروهای اسپرت در آینده می‌تواند خودرویی باشد که حتی راننده آن نمی‌تواند از روی صدای موتور روشن یا خاموش بودن آن را متوجه شود و مصرف متعارف آن کمتر از 2 لیتر در هر صد کیلومتر است؟

نظر شما چیست؟ آیا پیشرانه‌های توربوشارژ و هیبریدی حاکمان فردای خودروهای اسپرت خواهند بود؟ پس از درخشش‌های تسلا، پورشه 918، مک لارن P1 و ... آیا سایر سازندگان ابرخودروهای سوپر اسپرت نیز به تکنولوژی موتورهای برقی و هیبریدی رو خواهند آورد؟ [دانلود ویدئو]

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.