بی وای دی BYDخودروهای چینی

چالش یک چینی نوپا برای اسپرت‌های نامدار

با یک دِرگ ریس ۴۰۰ متر بین بهترین کامپکت‌های اسپرت از شرق و غرب عالم در خدمت شما هستیم. مسابقه‌ای به سبک دِرگ‌های سالیانه موتورترند اما این بار برای نمایش توانایی های یک هیبریدی چینی.

byd qin drag race
شرکت‌کنندگان در این رقابت عبارت‌اند از:

  • فولکس واگن CC: موتور ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری با ۲۹۵ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن متر
  • فولکس واگن گلف GTI: موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با ۲۰۸ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر
  • فولکس واگن شیروکو: موتور ۴ سیلندر دو لیتری توربو با ۲۰۸ اسب بخار ۲۸۰ نیوتن متر
  • مینی کوپر S: موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو با ۱۸۱ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر
  • نیسان 350Z: موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری با ۲۸۳ اسب بخار و ۳۷۱ نیوتن متر
  • سوبارو BRZ: موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری با ۱۹۷ اسب بخار و ۲۰۵ نیوتن متر
  • میتسوبیشی لنسر اوولوشن: موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با ۲۷۶ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور
  • فورد فوکوس ST: موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با ۲۴۶ اسب بخار و ۳۴۵ نیوتن متر

همه این اسامی جزو برترین‌های این کلاس هستند و نامی پرآوازه و سابقه‌ای پرافتخار دارند. پس قطعاً درگ بین این خودروها بسیار جذاب خواهد بود. اما یک خودروی دیگر هم در این تست حضور دارد. خودرویی از یک سازنده گمنام چینی که آمده است تا دید عمومی را نسبت به چین و خودروهایش عوض کند و در این راه تلاش‌های قابل تقدیری هم داشته است:

  • BYD Qin: با موتور ۱.۵ لیتری توربو بنزینی + دو موتور الکتریکی جمعاً با تولید ۳۰۰ اسب بخار و ۴۴۰ نیوتن متر

موتور بنزینی Qin از سایر رقبای دیگر کم‌حجم‌تر و به‌مراتب کم مصرف‌تر است. اما با بهره‌گیری از توبوشارژر و دو موتور الکتریکی، توانست مقام برتر در این درگ را به دست آورد.

BYD QIN drag race
اما این پیروزی دو سؤال را برای ما به وجود می‌آورد:
اول اینکه آیا وقت آن رسیده است که چین را نیز جزو قدرت‌های خودروسازی به‌حساب آوریم و برای آن جایگاهی ویژه قائل شویم؟
و دوم مقوله‌ای بسیار مهم‌تر: آیا زمان حکمرانی پیشرانه‌های حجیم و پرمصرف در خودروهای اسپرت به پایان رسیده است؟ آیا پیروزی Qin بر ۶ سیلندرهایی چون نیسان 350Z می‌تواند پیروزی توربو و موتورهای الکتریکی بر پیشرانه‌های بزرگ و حجیم کلاسیک باشد؟ خودروهای اسپرت معمولاً با سر و صدای زیاد پیشرانه و لرزش زمین ورود خود را به هر جایی اعلام می‌کردند. اما آیا تعریف خودروهای اسپرت در آینده می‌تواند خودرویی باشد که حتی راننده آن نمی‌تواند از روی صدای موتور روشن یا خاموش بودن آن را متوجه شود و مصرف متعارف آن کمتر از ۲ لیتر در هر صد کیلومتر است؟

BYD QIN drag race
نظر شما چیست؟ آیا پیشرانه‌های توربوشارژ و هیبریدی حاکمان فردای خودروهای اسپرت خواهند بود؟ پس از درخشش‌های تسلا، پورشه ۹۱۸، مک لارن P1 و … آیا سایر سازندگان ابرخودروهای سوپر اسپرت نیز به تکنولوژی موتورهای برقی و هیبریدی رو خواهند آورد؟ [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. فرزاد

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (200 ديدگاه)

    چین هم خودروهای خوب و هم جنسهای خوب داره که با دنیا داره رقابت میکنه ولی چون چیزای اشغالش و درجه3 می یاد ایران فکر میکنیم چین چیزای خوبی نداره

    1. نفت

      ۲۶ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نمیدونم چرا یاد CNCap افتادم

  2. ali ayat

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (715 ديدگاه)

    یه چینی!!!!!

  3. علیرضا

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (132 ديدگاه)

    عالیه اگر صحنه سازی نباشه

  4. احمد

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (376 ديدگاه)

    این که یک چینی تونسته همچین کاری کنه قابل ستایشه
    اما هر ماشین باز و متخصص حرفه ای ماشین خیلی خوب میدونه که با 1 دراگ اصلا نمیشه تمام قابلیت های 1ماشین رو سنجید
    هیوندای جنسیس کپه هم تو دراگ مستقیم تمام ماشین های شاخ تا 3 برابر قیمت بالای خودش رو هم میزنه

    1. احمد

      ۲۶ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (376 ديدگاه)

      اینم یادم رفت اضافه کنم
      من خودم 2 مای پیش رفتم چین و 11 روز شانگ های بودم
      خودچینی ها ماشین های خودشونو قبول ندارن بالای 70 درصد ماشین های چین اروپایی هستند
      به خصوص فولوکس واگن و بی ام و و بنز وائودی

      اگه خوب بود خودشون سوارمیشدن
      چین تو صنعت خودروسازی خیلی راه برا رفتن داره

      1. Armin Garmrudi

        ۲۷ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        اخه چه ربطی داره دوست من.
        تو امریکا که خود یکی از قدرت های خودروسازی است خیلی ها تویوتا و فلکس واگن و بنز سوار میشن.
        دوست امریکایی من آئودی تی تی داشت اصلا مگه چند درصد امریکایی ها سواریاشون(نه شاسی بلند) مارکش امریکایی.

        1. احمد

          ۲۷ مهر ۱۳۹۴
          سوابق: (376 ديدگاه)

          چه ربطی داره اخه !!!!!!!!
          شماچرا وقتی اطلاعات نداری کامنت میزاری
          فورد و جنرال موتورز و خودروساز های امریکا الان بالای 40 درصد بازار امریکا رو در دست دارن
          هم امریکای ها و هم همه مردم دنیا به کیفیت خودرو های امریکا یی ایمان دارن
          شما کامنت منو با دقت بخون
          چینی ها خودشون کیفیت خودرو ساز های خودشونو قبول ندارن
          همونطور که هیچ کجای دنیا کیفیت ماشین هایچینی رو قبول ندارن
          الن جنرال موتورز بعد از تویوتا و فولکس بزرگترین خودروسازه
          جایگاه فورد هم که مشخصه
          اگر هم ماشین چینی داری روی دستت مونده عمیقا متاسفم

      2. شاهین

        ۲۷ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (11 ديدگاه)

        دوست عزیز قبول ندارن چون میتونن با40 هزار دلار یه c کلاس 2015 سوار شن…اگه تو ایران هم این قابلیت بود مطمنا کسی سراغ چینیا نمیرفت…
        این دلیل نمیشه که کیفیت ماشینای چین کمه . تمام برندهایی که نام بردید همشون جز استثناء های خودرو سازی هستن و تجربه رانندگی باهاشون یه دنیای دیگست.
        اینطوری حساب کنید که شما تو این بازار میخواین با40میلیون پارس سوار شین که مال30سال پیشه و تنها امکان رفاهیش ضبطشه یا اینکه با همین قیمت یه ماشین چینی بخرید(که دیگ قبول داریم کیفیت خوبی دارن) که هم طراحی بروزتری داره هم کیفیت سواریش بهتر از یه پژو پارسه؟

        1. احمد

          ۲۷ مهر ۱۳۹۴
          سوابق: (376 ديدگاه)

          دوست عزیز اگر بهتر کامنت منو میخوندید بحث ما هم روی بازار های بین المللی بود .
          من هم کاملا با شما موافقم که الان تو بازار ایران چینی ها خیلی خیلی سر تر از ماشین های ایران خودرو و سایپا هستند
          من خودم اگه میخواستم ماشی بخرم تو رنج زیر 50 حتما چینی میخریدم توی بازار ایران .

    2. رامتین

      ۲۶ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (3253 ديدگاه)

      جنسیس کوپه؟؟؟ جنسیس کوپه جلوی آریون که 50 اسب کمتره شکست خورد، بعد داری ازش تعریف میکنی. عجبببببببببببب

      1. volvo king road

        ۲۷ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (8 ديدگاه)

        سلام احمد خان منظورتون از این حرف چی بود الان؟اگه این بود که جنسیس ماشین خوبی نیست .باید عرض کنم که هم از نظر موتوری با اینکه از هیچ نوع سیستم پرخورانی استفاده نمیکنه حرفهایی برای گفتن داره هم با در نظر گرفتن این مورد که هیوندای جنسیس رو اولین ماشین تو این کلاس تولید کرده از هندلینگ خوبی برخورداره و این مساله رو هم باید در نظر گرفت که با یه پورشه اگه راننده حرفه اییی نباشی نمیتونی از بیشتر از 50 % توانایی ماشین استفاده کنی .ولی جنسیس اگه یه راننده نیمه آماتور هم که پشتش بشینه میتونه از 85 تا 90 % تواناییی ماشین بهره بگیره .با اینکه دیفرانسیل عقبه باز از هندلینگ خوبی برخورداره ولی بیشتر ماشین های سوپر اسپرت از سیستم 4چرخ متحرک استفاده میکنن.مطمعا باش اگه جنسیس هم 4چرخ بود و از سیستم پرخوران استفاده میکرد.پوز خیلی از سوپراسپرتها رو میزد.م

    3. علی فرشیدنیا

      ۱۶ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      جنسییس کوپه به راحتی از byd Qin جا میمونه تویه شتاب.رقیبه جنسیس کوپه تو فیلم هست نیسان 350z که به راحتی از این ماشین خورد.این ماشین 300اسب و 440 گشتاور داره که جنسیس کوپه 306 اسب 363 گشتاور داره

  5. hamid

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (61 ديدگاه)

    زنده باد مسئولین چین که دین ندارند ولی آزاده هستند

  6. حسین

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2949 ديدگاه)

    من همون نیسان رو دوس‌دارم!
    یه سوپرشارژر شاید هم توربو رواش می‌انداختم و همه را سوسک می‌کردم!
    فقط نمی‌دونم چرا درب‌اش رو باز می‌کنم پیاده شم از تختم می‌افتم رو زمین؟

  7. yahya

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (213 ديدگاه)

    بالاخره چین هم به جرگه ی ممتاز گران صنعت خودرو می پیوندد ، عجله نکنید ؛ چشم به هم بزارید این اتفاق خواهد افتاد و ما هنوز اندر خم تغییر انحنای چراغ جلوی پرایدیم .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    جواب سوال های مقاله هم بله است…

  8. احمد باقری

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4711 ديدگاه)

    به هر حال، پیشرفتی حساب میشه.

  9. Cosworth

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    کاری به اون چینی ندارم که با 2 تا موتور برقی + توربو تونسته بقیه رو بگیره که هیچ هنری هم نکرده. ساختن ماشین سریع هنر نیست ساختن ماشین با دوام و تکنولوژی خوب هنره.
    یه 206 ایران خودرو هم یه میل سوپاپ و هدرز و برنامه خوب داشته باشه می تونه با ماکسیما و آزرا در بیوفته!

    ولی کلا نتیجه این درگ مضحک و غیر منطقیه چون آخر خط پایان سوبارو BRZ از نیسان 350Z جلو بود که این نشون میده درگشون منطقی نبوده. چیزی که بیشتر از همه توجه منو جلب کرد اینکه تو دقیقه 1 ثانیه 43 اگه فیلمو نگه دارید اصلا اثری از 350Z (ماشین زرد رنگ) تو فیلم نیست!! انگار غیب شد!

    1. amir

      ۲۶ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (255 ديدگاه)

      حق شما همون 206 است که برای 25 سال پیش است.یعنی افزایش کیفیت میل سوپاپ در 206 شما رو راضی میکنه.مدیران خودرو ساز هم تفکر شما رو دارند که هنوز درگیر 206 ایم

      1. شاهین

        ۲۷ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (11 ديدگاه)

        با میل سوپاپ و هدرز که موتور گازی هم میتونه اینکارو بکنه…
        چین طوری داره پیشرفت میکنه که ما توانایی قبول کردنشو نداریم…
        اگر امثال دوستمون اینطوری طرف یه ماشین30ساله رو نگیرن…این ایرانخودرویی ها نمیتونن این ماشینارو به ما بندازن
        مشکل از خودمونه ایرانخودرو که تقصیری نداره…وقتی فقط از سرلج بازی این همه طرف دار داره…اونم میاد یه آشغال 30ساله رو بهمون میندازه دیگ.
        بد میگم؟؟؟

      2. Cosworth

        ۲۷ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (29 ديدگاه)

        دوست عزیز!!

        اول درست درک کنید خواننده چی گفته بعد فتوا صادر کنید!

        بنده گفتم توانایی حرکتی به تنهایی ملاک برتری نیست منظورم این بود که حتی 206 ایرانیزه شده رو هم میشه کاریش کرد که با ماکسیما در بیوفته!

        من کجا حرف از کیفیت و راضی بودن از 206 زدم؟؟

        واقعا با این سطح درکمون همین حقمونه که ماشینهای وطنی رو چند برابر قیمت بهمون قالب کنند.

        در ضمن چین هم هیچ پیشرفتی نکرده! فقط چون وضع اقتصادیش خوبه داره از کارخونه های معتبر تکنولوژی رو میخره! همون کاری که کره هم کرد.

        چین خالق تکنولوژی نیست خریدارشه! نمونش تو همین ماشینایی مثل جک همش تبلیغ میکنن موتور میتسوبیشی گیربکس ژاپنی و ……

        هر وقت چین تونست بدون کمک از خودروسازان دیگر یه ماشین کاملا مجزا بسازه اون وقت قبول میکنیم که چین خودروساز شده.

        1. SINA-GERMANY-PORSCHE

          ۹ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (23 ديدگاه)

          باز اون موقع میگین اینکه همه جاش چینیه و چینی هم به درد نمیخوره چینی اله چینی بله…!!!
          بنده خداها موندن به کدوم ساز ما برقصن!!!…مشخصا توی این مدت کوتاه نمیتونن یه موتور یا گیربکس با کیفیت عالی در حد میتسوبیشی تولید کنند…پس تکنولوژی رو خریداری میکنند تا چم و خم کار دستشون بیاد…این خیلی طبیعیه وقتی صنعتی نوپاست از بزرگانش کمک میگیرن تا روی پای خودشون کم کم بایستند…صنعت چین تو کل دنیا اثبات شده است فقط ایرانیان متخصص فی کل امرنمیخوان باور کنن…
          به امید فردایی بهتر…شاد باشید

  10. Cosworth

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    کاری به اون چینی ندارم که با 2 تا توربو + موتور برقی تونسته بقیه رو بگیره که هیچ هنری هم نکرده. ساختن ماشین سریع هنر نیست ساختن ماشین با دوام و تکنولوژی خوب هنره.
    یه 206 ایران خودرو هم یه میل سوپاپ و هدرز و برنامه خوب داشته باشه می تونه با ماکسیما و آزرا در بیوفته!

    ولی کلا نتیجه این درگ مضحک و غیر منطقیه چون آخر خط پایان سوبارو BRZ از نیسان 350Z جلو بود که این نشون میده درگشون منطقی نبوده. چون برتری 350Z به BRZ بر هیچکس پوشیده نیست!

  11. بنتلی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    واقعا خودروی خوبیه و جای شگفتی داره،حیف ک کشورمون داره پسرفت میکنه،جدیدا هم ک میخوان وام مرگ ۲۵ ملیونی با سود۱۶درصد بدن،بعد فک کنم باید اون دنیا وامو پس بدیم وگرنه خودمونو درمیارن!!!،احمد عزیز این خودرو پرفروش ترین هیبریدی چین هس،نه ب خاطر قیمت پایین چونکه همچین ارزون هم نیس،از طرفی پراز تکنولوژی و تجهیزاته با پنج سال گارانتی،فک کنم شرکت سازندش هم با بنز همکاری داره،البته دراین مورد مطمئن نیستم دوست عزیز

  12. sunmartin

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1879 ديدگاه)

    چینی چینیه خوب و بد نداره چین داره دنیا نابود میکن این کار از ایران شروع کرده تیسان 350 z سرآمد تمام خودروهای تو این درگ بود این خودروی byd هم احتمالا دوبار درگ بده باید بره واسه تعمیر چون چینیه چینی

  13. بنده خدا

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (232 ديدگاه)

    سلام.ولی دراگش ه جوراییه ناسور بود.کلا…هرچی ….ولی رانا هیبریدی در راه است….دمپاییش گم شده…کفشنده شد…خخخخ

  14. Archi KHAN

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    آیا وقت آن رسیده است که چین را نیز جزو “” قدرت‌های خودروسازی “” به‌حساب آوریم و برای آن جایگاهی ویژه قائل شویم ؟

    هنوز ” نه “

    1. رضا

      ۲۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (87 ديدگاه)

      اتفاقا آره

  15. Archi KHAN

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    آیا زمان حکمرانی پیشرانه‌های حجیم و پرمصرف در خودروهای اسپرت به پایان رسیده است ؟

  16. Archi KHAN

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    آیا تعریف خودروهای اسپرت در آینده می‌تواند خودرویی باشد که حتی راننده آن نمی‌تواند از روی صدای موتور روشن یا خاموش بودن آن را متوجه شود و مصرف متعارف آن کمتر از 2 لیتر در هر صد کیلومتر است ؟

  17. Archi KHAN

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    آیا پیروزی Qin بر 6 سیلندرهایی چون نیسان 350Z می‌تواند پیروزی توربو و موتورهای الکتریکی بر پیشرانه‌های بزرگ و حجیم کلاسیک باشد ؟

    1. datsun

      ۲۶ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (3954 ديدگاه)

      آیا شما فکر نمی کنید یک ماشین تولید سال را با ماشین کارکرد بیشتر از هشت سال مقایسه نمی کنند
      این نیسان 350z قدرتش 283 اسبه این یعنی سال ساختش 2007 به پایینه از 2007 تا 2009 قدرتش 306 اسب بخار بود از 2002 تا 2007 قدرتش 283 اسب بود

  18. grand

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت تمام دوستان
    من این ماشینو از نزدیک تو چین دیدم کیفیتش خوبه و از تمام هایبرید های دیگه بالاتره مثل تویوتا پریوس و شورلت ولت.مصرف سوخت ۱.۶ این ماشین شاهکاره.و چینیا خودشونم جدیدا از برند های چین استفاده میکنن من قبول دارم که قبلن برندهای اروپایی استفاده میگردن چون هنوز خودرو سازیشون قوی نبود .و مردم خود چین همیشه بهترینها رو استفاده میکنن.و الان بیشر از خودرو های خودشون استفاده میکنن مخصوصا تولیدات ۲۰۱۵.

  19. Aram M.k

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با سلام …
    این دومین پست من تو این سایته …
    نمیدونم دقت کردین یا نه ولی این ماشین چینی تو چند دقیقه ی اول (یا ثانیه) خیلی عقبه بعد یهو انگار موتور جتش روشن میشه و یهو از همه ماشین ها جلو میزنه بعدشم مگه میشه این ماشین از ماشین هایی همچون brz و 350z که واسه خودشون اسطوره ان جلو بزنه (راننده ی 350z که انگار اصلا به ماشین گاز نمیداد) من تو کیش پشت 350z نشستم و باتوجه به این فیلم باید بگم اصلا اینطور نبود در کل هم باید بگم به نظر من این فیلم ساختگی و فیک بود

  20. qiasi206

    ۲۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (58 ديدگاه)

    تبلیغی بیش نیست….امکان نداره

  21. سید مرتضی

    ۲۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من با کیفیت خودرو ها کار ندارم خودمم طرفدار بعضی چینی ها هستم ولی خوب به قدرت موتور
    این ماشین چینی نگاه کنید 305 اسبه چطوری اینو با یه ماشین 190 اسبی
    مقایسه میکنن انتظار دارن برنده نشه
    بقیه خودرو های این مسابقه هم قدرت موتورشون کمتر از خودرو چینیه
    اگه قدرت موتور برابر داشتن میتونستیم بگیریم چینیه خوبه

  22. fariborz

    ۲۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (42 ديدگاه)

    وای وای از خنده ترکیدم
    این چینی میتسو لنسر گرفت
    تازه سوبارو جلو تر از لنسر شد
    خخخ
    امکان نداره لنسر غول اینطوری ببازه

  23. استاد

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فک کنم این کلیپ صرفا یه کلیپ تبلیغاتی برای معرفی محصول جدید چینی که تو یه رقابت ساختگی تو خونه خودش میبره نه یه مسابقه درگ واقعی اگه دقت کنین برخلاف بقیه مسابقاتی که اجرا و پخش میشن مشخصه که به صورت متوالی ضبط نشده و تو چند برداشت و احتمالا با اختلاف زیاد زمانی ضبط شده حتی اگه دقت کنید frord focuse که دوم شد کاملا مشخصه که تو لحظه های آخر ترمز میکنه D:

  24. Daniel

    ۶ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.
    هر کسی که ماشین شناس باشه الان خندش گرفته…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا