بیوایدی در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان موفق به فروش ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو شده که ۹۱۱ هزار دستگاه آن از نوع تمام الکتریکی بوده است.
شرکت چینی بیوایدی با رشد فروش چشمگیری در سال ۲۰۲۲، به رکورد جدیدی دست پیدا کرده است. سال گذشته فروش این شرکت مجموعاً به ۱.۸ میلیون دستگاه رسیده که ۱۵۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است. برای مقایسه، طی سال ۲۰۲۲ هیوندای در سراسر جهان ۳.۹ میلیون و کیا ۲.۹ میلیون دستگاه خودرو فروختهاند. هرچند بخش عمدهای از فروش بیوایدی صرفاً در بازارهای آسیای شرقی و ازجمله چین است اما این شرکت با فروش ۹۱۱,۱۴۰ هزار دستگاه خودروی تمام الکتریکی، در حال تبدیل شدن به یک بازیگر جدی در این بخش از بازار است.
برای مقایسه، فروش محصولات تمام الکتریکی بیوایدی تنها ۴۰۲,۷۱۱ دستگاه از تسلا کمتر است که با فروش ۱,۳۱۳,۸۵۱ دستگاهی، پرفروشترین برند الکتریکی جهان در سال ۲۰۲۲ بوده است؛ بنابراین، اگر بیوایدی که اواخر سال گذشته وارد بازارهای بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ و سوئد شد بتواند در بازار اروپا جایگاهی برای خود دستوپا کند، خواهد توانست به تهدیدی برای برندهای معتبر مثل تسلا تبدیل شود. این شرکت چینی همچنین قصد دارد تا اواخر سال ۲۰۲۳ محصولات خود را در بریتانیا هم عرضه کند.
اما با وجود فعالیت پررنگ بیوایدی در بخش خودروهای تمام الکتریکی، هنوز فروش محصولات پلاگینهیبریدی آن بیشتر و برابر با ۹۴۶,۲۳۹ دستگاه است. بازار خانگی این شرکت یعنی چین یکی از بزرگترین بازارهای خودروهای پلاگینهیبریدی در سطح جهان محسوب میشود و برخلاف اروپا که فروش خودروهای پلاگینهیبریدی در آن رو به کاهش است، در چین فروش این خودروها همچنان در حال افزایش میباشد. محبوبیت پلاگینهیبریدیها در چین بهقدری بالا است که بیوایدی در مارس ۲۰۲۲ به تولید تمام محصولات بنزینی خالص خود پایان داد. این شرکت در سال ۲۰۲۲ تنها ۵,۰۴۹ دستگاه خودروی بنزین فروخته که ۰.۲۷ درصد از کل فروش آن را شامل میشود.
این برند چینی هیچ برنامهای برای عرضهٔ مدلهای هیبریدی خود در اروپا ندارد و مدلهای تمام الکتریکی آتو ۳، هان و تانگ را برای فروش در این منطقه در نظر گرفته است. بیوایدی با سرمایهگذاری برای حضور در بازار اروپا و همینطور راهاندازی برند یانگوانگ با شاسیبلند U8 و سوپرکار U9، قصد دارد طی سال ۲۰۲۳ بیشتر خود را مطرح کند. این شرکت در نظر دارد طی سال جاری بیش از چهار میلیون خودرو در سراسر جهان به فروش برساند و از شرکتهایی مثل هیوندای پیشی بگیرد. هرچند این هدف بلند پروازانهای است اما با کاهش سیاستهای مقابله با کرونا در چین و کمبود نیمرسانا و همینطور افزایش ظرفیت تولید، خیلی هم دور از دسترس به نظر نمیرسد.
RENAULT5
۱۸ دی ۱۴۰۱چینیا از الکتریکی شدن ماشینا خیلی سود میبرن
BMW
۱۸ دی ۱۴۰۱بلاخره برای فروش بیشتر و اسم در کردن باید خودشونو اثبات کنن و کردن مخصوصا از نظر کیفی که بالاتر از خودروسازای آمریکایی حاضر شدن مثل تسلا مشکل داغ کردن بیش از حد ترمز و بُرد زیاد دروغین و…. ندارن
ali(chevynova)
۱۸ دی ۱۴۰۱همین تسلا که داغ میکنه ارزش سهامش از جمع قیمت سهام بنز و بی ام و و آئودی بیشتره یادت نره
چینی ها هم از وقتی کیفیتشون از امریکاییها بیشتر شد که اومدن سهام بنز رو خریدن
BMW
۱۸ دی ۱۴۰۱((چینی ها هم از وقتی کیفیتشون از امریکاییها بیشتر شد که اومدن سهام بنز رو خریدن))
آفرین پس قبول داری که چینیا با خرید سهام بنز کیفیتشون از آمریکایی ها زد بالا اینکه بلاخره به برتر بودن صنعت خودروسازی آلمان اعتراف کردی جایه تقدیر داره 🤣🤣👏👏👏
Amir
۱۸ دی ۱۴۰۱فرق byd با بقیه چینیا تکنولوژی واقعی و طراحی با اصالته dna داره
وقتی میگن چین اینده داره برای من یکی byd میاد تو ذهنم
مردیم از خوشی
۱۸ دی ۱۴۰۱اگه ۴ دهه قبل ما اون کار رل نمی کردیم
شاید الان نه کیا بود نه هیوندا نه شیائومی نه چانگان
شاید این ایران بود که میشد ابرقدرتی در صنعت خودرو در صنعت گوشی در صنعت ….
واقعا آدم با فکر کردن به بعضی چیزا احساس مرگ و خفگی میکنه 😔
#تحریم خودروسازان
سامان اذری
۱۸ دی ۱۴۰۱همشون بود ولی تو کشور ما نبود
چون ما خودمون یه ماشین ساز درجه یک بودیم
ولی حیف که چشم دیدنمون رو نداشتن و از نقطه ضعف مردم ایران وارد شدن (مذهب)
و ایران و ایرانی رو نابود کردن
RENAULT5
۱۸ دی ۱۴۰۱ماشین ساز درجه یک؟؟
ما مونتاژ کننده بودیم
اگه خجالت نکشین به اون فرد لقب پیامبری هم میدین
قبول دارم اون فرد خیلی زحمت کشیده بود
ولی ما الانم میتونیم قوی باشیم کافیه بجای حسرت خوردن تو اینجا
بریم طراحی ماشین یاد بگیریم
مردیم از خوشی
۱۸ دی ۱۴۰۱اون زمان گه ما مونتاژ کار بودیم چینی ها اصلا نمی دونستند ماشین چیه !!!!!!!
امثال شما اصلا درکی از اقتصاد ندارید یه اقتصاد دان یا یه فرد تحصیل کرده میدونه چقدر اوضاع کشور به هم ریخته و تمام زیر ساخت ها داغونه
hamid
۱۸ دی ۱۴۰۱تموم شد ؟ خیلی تاثیر گذار بود
يونس
۱۸ دی ۱۴۰۱تانفت بوده وهست فرقی نمیکنه یه نگاهی به تاریخ بندازی بد نیست .دزدی رفت دزدی دیگر آمد
ehsan fa
۱۸ دی ۱۴۰۱byd پله پله اومد برا همون موفق شده ، اتوبوس هاش همه جای اروپا هست برا همین دیدگاه مردم اروپا بهشون مثبت هست ،کیفیتش هم خوبه ، کیفیت مونتاژش در سطح برندهای مطرح هست
M
۱۸ دی ۱۴۰۱بازار چین پر رونق ترین و پر متقضی ترین بازار جهان است
با اینکه برند خوب و قابل احترامی هست ولی آمار فروشش خیلی با برندهایی مثل هیوندایی و هوندا فرق میکنه
اولا به خاطر tariff تقریبا بالا در چین بازار چین منحصرا برای محصولات چین یا انهایی هستند که در چین تولید شده
پس کاملا با بازارهایی مثل امریکا اروپا فرق اساسی دارد بازار چین
و ضمنا خودروسازی مثل هیوندایی و کیا و هوندا فروشش به مراتب کمتری نسبت به چین در بازار های داخلی دارند و اکثر فروش در بازرهای خارجی با رقابت شدید هست
ایرانخودرو هم سال 1391 اگه اشتباه نکنم دهمین خودروساز جهان شد و الان نا خودآگاه یاد اون سال افتادم
Reza-a
۱۸ دی ۱۴۰۱درسته مقایسه با گروه هیوندای کیا درست نیست بی وای دی که البته برند بدی نیست بیشتر فروشش تو کشور خودش که از قضا بزرگترین بازار دنیاست بوده ولی مثلاً هیوندای بیشترین فروشش تو رقابتیترین بازارهای
دنیا بوده
پویان
۱۸ دی ۱۴۰۱خود بازار چین هم رقابتیه.
درباره هیوندا نوشتی. یه مورد مهم خودروهای چینی برای ورود به امریکا تحت فشار سیاسی هستند. و گرنه در صورت ورود فروششون بالاست.
برند بی وای دی رقیب مستقیم تسلا و بهتر از تمام اروپاییها است. حتی خود تویوتا هم قراره ازش کمک بگیره
حسین
۱۸ دی ۱۴۰۱اینکه بازار چین رو با ایران مقایسه کردین یعنی اطلاعات تون در موردش درست نیست. تمام برندهای مطرح(تویوتا، هیوندای کیا، هوندا، آلمانیها و آمریکاییها) در چین خط تولید و مونتاژ با شریک چینی دارن و تعرفه واردات نمیدن. یعنی رقابت کاملا منصفانه دارن برندهای چینی.
m
۱۸ دی ۱۴۰۱بازار چین منحصرا برای محصولات چین یا انهایی هستند که در چین تولید شده
اینجا اشاره کردم
درست بخونی متوجه میشی
ضمنا مونتاژ ماشین خارجی به معنی داشتن مشوق های مالیاتی و دولتی یکسان با برند بومی نیست
به خاطر اینکه خودروسازی کار مستقیم و غیر مستقیم زیادی ایجاد می کنه دولتی مثل چین اجازه مونتاژ به برند های خارجی رو میده
Ehsan
۱۸ دی ۱۴۰۱خیلی قوی داره میاد جلو چین
همونطور که تو اقتصاد با سرعت نور پیشرفت کرد و شد رتبه دوم و شاید اول جهان در آینده تو خودرو هم داره ترسناک میره جلو
Reza-a
۱۸ دی ۱۴۰۱بعضی برندها طوری پیشرفت میکنن که دیگه کشور سازندشون برا آدم مهم نیست بی وای دی هم داره تبدیل میشه به همچین برندی میشه (مثل هیوندای چند دهه قبل برای بازارهای غربی) گرچه احتمالا هنوزم زیرساخت بعضی مدلاش کپی از برندهای دیگه باشه ولی در سطح برندهای جهانی داره پیشرفت میکنه. احتمالا بتونه تو بازار اروپا جایی برای خودش پیدا کنه.
حسین
۱۸ دی ۱۴۰۱پلتفرم خودروهای برقیش انحصاری خودش هست e-platform 3 و اصلا امکان حضور خودروی کپی در بازارهای غربی وجود نداره
Ehsan
۱۸ دی ۱۴۰۱پدال آمار فروش جهانی برند ها رو امسال کار کنین لطفا
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ دی ۱۴۰۱معمولا یک تا سه ماه بعد از اتمام سال میلادی منتشر می شه
Ehsan
۱۸ دی ۱۴۰۱اقای اشتری الان اعلام شده توی یکی از سایت ها
این لینکش،حالا شما هم چک کنین این سایت رو ببینین چطوره
https://www.autonews.com/sales/dec-us-auto-sales-saar-tops-forecasts-gm-reclaims-sales-crown-toyota-ford-edge-hyundai-kia