شاسیبلند پلاگینهیبریدی بیوایدی سانگ پلاس خودرویی کاربردی و پر از امکانات و تکنولوژی است اما سواری و رانندگی آن ناامیدکننده خواهد بود.
مدتی است که خودروهای الکتریکی و هیبریدی در کشورمان بهطورجدی موردتوجه قرار گرفتهاند و شرکتهای مختلف اقدام به واردات یا مونتاژ این خودروها کردهاند. دراینبین، خودروهای پلاگینهیبریدی را میتوان گزینههای مناسبتری از نمونههای تمام الکتریکی برای بازار ایران دانست زیرا این خودروها از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی کافی برای رانندگیهای بدون آلایندگی روزمره و همینطور یک پیشرانهٔ بنزینی برای سفرهای طولانیتر بدون نگرانی برخوردار هستند.
همچنین بخوانید:
بی وای دی سانگ پلاس در ایران؛ مشخصات و قیمت پلاگین هیبرید بهمن موتور
تجربه رانندگی با فونیکس تیگو ۷ پرو مکس، شاسی بلند جدید مدیران خودرو
رانندگی با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور، آفرود با ظرفیت اضافه!
یکی از جدیدترین مهمانان پلاگینهیبریدی بازار کشورمان، بیوایدی سانگ پلاس است. این برند باکیفیت چینی پسازاینکه در اواسط دههٔ ۹۰ شمسی با کارمانیا به ایران آمد، حالا دوباره توسط بهمن موتور اما این بار بهصورت وارداتی به بازار کشور بازگشته است. این خودرو که در نسخههای مختلفی تولید میشود، بهتازگی با نام سیل U راهی بازار اروپا هم شده است. نسخهٔ پلاگینهیبریدی پایهٔ سانگ پلاس همان نسخهای است که بهمن موتور به ایران آورده است. این نسخه از باطری ۱۸.۳ کیلووات ساعتی استفاده میکند که امکان پیمودن تا ۱۱۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم میکند درحالیکه برد کلی خودرو با پیشرانهٔ بنزینی به بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر میرسد.
علاوه بر این، بیوایدی قصد دارد نسخهٔ دیگری از سانگ پلاس را اواخر تابستان امسال با باطری بزرگتر ۲۶.۶ کیلووات ساعتی در اروپا عرضه کند که برد تمام الکتریکی را تا ۱۴۰ کیلومتر افزایش خواهد داد. هردوی این نسخهها دیفرانسیل جلو هستند اما خودرویی که در اینجا آزمایش کردهایم هرچند باطری کوچکتری دارد اما از یک موتور الکتریکی اضافی در عقب برای فراهم کردن سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد. برد تمام الکتریکی این نسخه ۷۰ کیلومتر است که هنوز هم برای اکثر ترددهای شهری کافی خواهد بود.
قوای محرکهٔ سانگ پلاس بسیار پیچیده است زیرا بسته به شرایط رانندگی، هم موتورهای الکتریکی و هم پیشرانهٔ بنزینی میتوانند به چرخها نیرو دهند. در اکثر اوقات، پیشرانهٔ بنزینی بهعنوان یک ژنراتور برای شارژ باطریها عمل میکند و به سانگ پلاس حس خودرویی تمام الکتریکی میدهد اما اگر پدال گاز را بیشتر فشار دهید یا سرعت را افزایش دهید، پیشرانهٔ بنزینی مستقیماً قدرت خود را به چرخهای جلو میفرستد. انتقال موتور بنزینی از حالت شارژ باطری به حالت نیرو دادن به چرخها نیز بسیار نرم صورت میگیرد.
پیشرانهٔ بنزینی در رانندگیهای شهری کمی صدای یکنواخت و خستهکنندهای دارد اما در بزرگراه به دلیل به گوش رسیدن سروصدای باد و جاده از آینههای جانبی و رینگهای ۱۹ اینچی، متوجه صدای موتور نخواهید شد. متأسفانه نتوانستیم برد تمام الکتریکی سانگ پلاس را در دنیای واقعی آزمایش کنیم زیرا بیوایدی خودرو را با تنها ۲۵ درصد شارژ باطری در اختیار ما قرار داد و به همین دلیل، صرفاً به آزمایش رانندگی خودرو و بررسی حالات مختلف رانندگی پرداختیم. این حالتها تأثیر چندانی روی تجربهٔ رانندگی ندارند. حالت اسپرت صرفاً تنظیمات پدال گاز را تغییر میدهد هرچند که میتوان وزن فرمان را هم از طریق منوهای روی نمایشگر تغییر داد. کمکفنرها نیز کاملاً غیرفعال هستند و هیچ راهی برای سفت یا نرم کردن آنها وجود ندارد.
بزرگترین مشکل ما با سانگ پلاس شیوهٔ سواری و رانندگی آن است. در اولین برداشتها، این خودرویی است که بهوضوح راحتی را بر چابکی ترجیح میدهد و در شاسیبلندی مثل این ما هیچ مشکلی با چنین موضوعی نداریم. بااینحال، چیزی که در ابتدا شبیه سواری نرم به نظر میرسد، بهسرعت به عامل کاهش کنترل و اعتمادبهنفس راننده تبدیل میشود. روی آسفالت ناهموار احساس میشود بدنه روی شاسی شناور است و به نظر میرسد از جاده جدا شده است. هرچند این موضوع دلیل بزرگی برای نگرانی در بزرگراه نیست اما در جادههای پیچدرپیچ مشکل بزرگتری را به دنبال خواهد داشت. یک دستانداز در میانهٔ پیچ کاملاً تعادل بیوایدی را برهم میزند و این مشکل با بادیرول قابلتوجه سانگ پلاس تشدید میشود.
همچنین با وجود این سواری نرم و بادیرول، ضربات سیستم تعلیق را در زیر صندلی احساس خواهید کرد و سانگ پلاس حتی در جادههای کاملاً هموار نیز هرگز سواری واقعاً آرامی نخواهد داشت. علاوه بر این، سانگ پلاس خودروی خیلی سریعی نیست. ما با نسخهٔ ضعیفتر دیفرانسیل جلو هم رانندگی کردیم و علیرغم فقدان پیشرانهٔ توربو، خیلی کندتر از نسخهٔ چهارچرخ محرک احساس نمیشد؛ بنابراین انتخاب سانگ پلاس محرک جلو توسط بهمن موتور برای واردات کار هوشمندانهای بهحساب میآید.
اما هرچند بیوایدی نمیتواند روی جاده حریف فولکسواگن تیگوآن یا تویوتا رافور شود، با ارائهٔ تکنولوژیهای فراوان و کیفیت مناسب کابین جبران میکند. یکی از ویژگیهای جالب این خودرو نمایشگر لمسی ۱۵.۶ اینچی با قابلیت چرخش است که در دیگر مدلهای بیوایدی هم دیدهایم و در اینجا نیز با سرعت بسیار بالا، خوب کار میکند. وضوح بالای نمایشگر ویژگی بسیار مفیدی است زیرا شیشهٔ عقب بسیار باریک است و دید عقب را هنگام دندهعقب رفتن تحت تأثیر قرار میدهد. بااینحال، دوربینهای متعدد دید عالی از اطراف خودرو را فراهم میکند تا مانور دادن با این شاسیبلند ۴.۸ متری آسانتر از چیزی باشد که فکر میکنید.
یکی دیگر از ویژگیهای سانگ پلاس، کارایی است. به دلیل فاصلهٔ محوری کشیده و کف کاملاً صاف، فضای زیادی در عقب وجود دارد خصوصاً برای پا. صندوق بار ۴۲۵ لیتری نیز هرچند چندان بزرگ به نظر نمیرسد اما برای اکثر خانوادههای جوان کافی خواهد بود هرچند که زیر کف صندوق جایی برای قرار دادن کابل شارژ وجود ندارد. سانگ پلاس شاسیبلند کاملاً مجهزی است و از تجهیزات فراوانی بهره میبرد که ازجملهٔ آنها میتوان به سیستم پارک اتوماتیک، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، سیستم ضد واژگونی، ۶ ایربگ، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، دستیار حرکت در ترافیک، سیستم تشخیص علائم ترافیکی، تنظیم برقی صندلیهای جلو با گرمکن و سردکن، نورپردازی داخلی ۳۱ رنگ، دوربین ۳۶۰ درجه، در صندوق برقی، استارت از راه دور و… اشاره کرد.
جمعبندی
بیوایدی سانگ پلاس در بازار کشورمان به لطف کابین کاربردی، تکنولوژیهای فراوان و خوشنامی برند بیوایدی میتواند موفق عمل کند اما تجربهٔ رانندگی این خودرو هنوز به کار زیادی نیاز دارد. هرچند خریداران در این سگمنت خواهان هندلینگ فوقالعاده چابک نیستند اما فرمان مبهم و کیفیت سواری ناخوشایند سانگ پلاس قابلچشمپوشی نخواهد بود. این میتواند برای بیوایدی مایهٔ شرمندگی باشد زیرا سدان الکتریکی سیل از همین شرکت یکی از بهترین خودروهای کلاس خود برای رانندگی محسوب میشود.
مشخصات فنی بیوایدی سانگ پلاس
پیشرانه بنزینی | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۰۹ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۵ نیوتن متر |
قدرت موتور برقی | ۱۹۵ اسب بخار |
گشتاور موتور برقی | ۳۲۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو |
مصرف سوخت | ۴.۵ لیتر ترکیبی |
شتاب صفرتاصد | ۸.۳ ثانیه |
ظرفیت باطری | ۱۸.۳ کیلووات ساعت |
برد تمام الکتریکی | ۱۱۰ کیلومتر |
طول | ۴,۷۷۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۹۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۷۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۶۵ میلیمتر |
۱۰ خرداد ۱۴۰۳چقدر بیریخت شبیه موشه
علی جردن
۱۰ خرداد ۱۴۰۳از عقب انگاری موشکه
Taha Ayoobi
۱۱ خرداد ۱۴۰۳یادش بخیر موشک کاغذی درست میکردم.
علی جردن
۱۱ خرداد ۱۴۰۳👏🏻👏🏻👏🏻
Avan
۱۱ خرداد ۱۴۰۳از پورشه کپی کرده یا حداقل الهام گرفته پس نمیشه گفت زشته
net
۱۱ خرداد ۱۴۰۳نوار متصل چراغ عقب و نوار نازک کج چراغ جلو بد هست . این مدل چراغ عمود برای کراس اور خوبه ولی پشتش شناور هست بد شده و دو اگزوز در سمت چپ و راست زیر اگزوز نداره بد هست. دو دریچه کولر زیر صفحه نمایش عمود هست جالب نیست
دیجی
۱۰ خرداد ۱۴۰۳یکسال خورده ای که تمام سایت ها وپیجا تمام خبرشون شده این ماشین میاد اون ماشین میاد ولی تو خیابون جز چندتا دونهاز این برند اون برند هیچی ندیدیم کلا 2000تا ماشینم نیامده بس دیگه شواف
کولول خودرو شناس
۱۰ خرداد ۱۴۰۳بنظرم ماشین خوبیه تا حدی ولی این شرکت بی ام کارز با این همه خودرو هایی که اورده فکر نمیکنم بتونه خدماتی هم براشون داشته باشه و ارزو می کنم اینطوری نباشه.
Mercedes
۱۷ تیر ۱۴۰۳امیدوارم ورشکست بشه
شرکت کلاه بردار
هر روز اندازه کل برند های دنیا ماشین جدید معرفی میکنه
مردمو … فرض کرده
عرضه داری پنج تا ماشین درست درمون انتخاب کن مثل ادم وارد کن
الان تعداد (تنوع) ماشینای بهمن از کل مدل هایی که تو المان برند های المانی تولید میکنن بیشتره😐 نمیدونم هدفش چیه
علی جردن
۱۰ خرداد ۱۴۰۳صندلی های راننده و شاگرد شو نگاه کنین بعد بگین اژدهای چین خوب نیست…
سوشیانت
۱۰ خرداد ۱۴۰۳این بیشتر به مارمولک میخوره تا اژدها
Taha Ayoobi
۱۱ خرداد ۱۴۰۳اژدها بی خطر 😂
B
۱۱ خرداد ۱۴۰۳بدترین چیزی که طراحیش دیدم اون تبلتیه که وسط انداختن زیادی بلند و بالاست نباید انقدر از داشبورد بالا میزد طراحی فیزیکی سیستم سرگرمی ک محل قرارگیریش بدع
علی جردن
۱۱ خرداد ۱۴۰۳تبلت مال بیامو ۷۳۰i وسط کنسول صندلی عقب جا داره مال این اَبر ماشین تلوزیون LED FUL HD تو اون لِول حساب میشه
Amir
۱۰ خرداد ۱۴۰۳خوب نیست
Sina_carshow
۱۰ خرداد ۱۴۰۳تو تست رانندگی ای که باهاش داشتم عملکرد قابل قبولی داشت
رو کاغذ تویوتا هم راو ۴ هم قیمت خودشو یه معنای واقعی نابود میکنه تو مشخصات و قدرت موتور
مثل شیشه دو لایه و ۱۸۰ اسب بخار قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر و هدآپ و … ( دقت کنید میگم رو کاغذ ) حتی نسخه ای که میاد ایران هم خوب شتاب قابل قبولی داره ۸.۳ حتی زیر ۸ هم میشه زد که نسبت به خیلی از ماشینای داخلی سریعتره
اما خوب نسخه موتور قوی تر ۴ چرخ محرک و هداپ دار و سردکن صندلی دار نمیاد ایران اختلاف قیمتشون هیچی هستش ۲۵۰ میلیون تومنه
بی وای دی اون نسخشو تولید کرده که ملت تشویق بشن نسخه قوی تر رو بگیرن
چرا نمیاد ایران؟ یعنی اونایی که میخرن بالا ۴-۵ میلیارد راحت میدن اون ۲۵۰ میلیون بحثه؟
Sina_carshow
۱۰ خرداد ۱۴۰۳“هرچند خریداران در این سگمنت خواهان هندلینگ فوقالعاده چابک نیستند اما فرمان مبهم و کیفیت سواری ناخوشایند سانگ پلاس قابلچشمپوشی نخواهد بود.”
با این تیکه زیاد موافق نیستم به عنوان کسی که اکثر ماشینای این سگمنت رو رونده این خودرو نه تنها خوبه رانندگیش بلکه جزو بهتریناس
نه فقط من بلکه اکثر یوتوبرا و اینفلوئنسر ها راجبش اینو میگن مخصوصا تو اروپا
تیگوان تو یه سگمنت دیگه هستش
فرمونش یکی از سبک ترینا هستش تو کلاس خودش اینکه یه ایراده یا نه بیشتر سلیقه و مود بر میگرده
حس اینکه داری چپ میکنی سر پیچ ها داری به وضوح
تو سرعتای بالا ضربه میزنه ولی سرعتای کم عادیه رفتارش
سکوت کابین هم به لطف شیشه دو لایه عالیه نسبت به پول خودش
ترمزش یکم حس سنگینی داره انگار باید تا ته فشار بدی درستو حسابی بگیره به نظرم جزو ضعفاش هس
سیستم صوتی متوسط رو به بالا داره ولی بلندی صداش در حد و اندازه سیستم صوتی رنو کلیوس و کیا سورنتو و حتی راو ۴ هم نیستش ولی صدای شفاف و بیس داری داره
فعلا برا کسایی که دنبال جانشین صفر کیلومتر برا راو ۴ یا سورنتو و سانتافه میگردن یه گزینه قابل قبوله و پیشنهاد میکنم خریدشو به شرطی که از خدمات و سرویس هاش مطمئن باشید
Taha Ayoobi
۱۱ خرداد ۱۴۰۳به کجا رسیدیم راو 4 با ماکت متحرک مقایسه میشه🤦🏻♂️
Taha Ayoobi
۱۱ خرداد ۱۴۰۳(((…هرچند خریداران در این سگمنت خواهان هندلینگ فوقالعاده چابک نیستند…)))
حالا فرض کن تست رانندگی شورلت اکوئیناس بود: چون نمیشه با سرعت 140 تا پیچ 90 درجه رو با اعتماد به نفس کامل پیچید، پس خیلی خوب نیست.
jaghori
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ممنونم از شما. به گمانم که ترکیب یک مطلب ترجمه و افزودن مطالب مربوط به ایران مشکلات خاص خودش را دارد. مثلاً آنها ممکن است این ماشین را را با ماشین های آلمانی مقایسه کنند در حالی که در ایران در بهترین حالت باید با چری و دیگنتی مقایسه شود. در این حالت، سواری این ماشین شاید آنقدر ناامید کننده نباشد، که در این مطلب به آن اشاره شده است.