بی وای دی BYDخودروهای چینی

عملکرد خوب بی وای دی در بازار خودروهای وارداتی ژاپن

درحالی‌که تنها یک سال از حضور بی وای دی در بازار ژاپن می‌گذرد، این برند چینی سهم ۲۰ درصدی از خودروهای برقی وارداتی به این کشور را به خود اختصاص داده است.

چینی‌ها به گسترش حضور خود در بازارهای جهانی ادامه می‌دهد و ماه قبل سهم بیش از ۲۰ درصدی از واردات خودروهای برقی به ژاپن را به خود اختصاص داده‌اند. بی وای دی یک سال است که در این کشور حضور یافته و البته عملکرد برجسته‌ای را نیز به نمایش می گذارد. انجمن واردکنندگان خودروی ژاپن JAIA می‌گوید مجموع واردات خودروهای برقی به این کشور ۱۱۸۶ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش یافته است.

از میان ۱۱۸۶ خودروی برقی وارداتی به ژاپن، بی وای دی سهم ۲۱۷ دستگاهی داشته است. اگرچه چنین رقمی خیلی به چشم نمی‌آید اما با توجه به مدت‌زمان کم حضور بی وای دی در ژاپن قابل‌توجه خواهد بود. نکته مهم‌تر اینکه بازار خودروی ژاپن خیلی با واردات خودروها از سایر کشورها شناخته نمی‌شود. بی وای دی ژانویه سال قبل به‌صورت رسمی راهی ژاپن شد و شاسی‌بلند ارزان‌قیمت آتو ۳ یا یوان پلاس را برای این کشور در نظر گرفت. این خودروساز چینی در ماه سپتامبر دومین محصول برقی و ارزان‌قیمت خود یعنی هاچبک دلفین را برای صادرات به ژاپن انتخاب کرد. خودروی موردبحث با قیمت ۲۴۵۰۰ دلاری می‌خواهد رقیب تویوتا در خاک خودش باشد. دلفین از باتری ۷۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و با یک‌بار شارژ مسافت ۴۰۰ کیلومتری را طی خواهد کرد. نسخه دیگری از همین خودرو با باتری ۱۵۰ کیلووات ساعتی و برد ۴۷۶ کیلومتری نیز وجود دارد که البته قیمتش به ۲۷ هزار دلار می‌رسد.

بی وای دی همچنین می‌خواهد سدان برقی سیل را از هفته‌های آتی در ژاپن عرضه کند و تا سال ۲۰۲۵ در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا حضور داشته باشد. چینی‌ها ماه قبل بیش از ۱ درصد کل فروش بازار خودروی ژاپن را به خود اختصاص داده‌اند و این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که برندهای داخلی همچون تویوتا، هوندا، میتسوبیشی، نیسان و مزدا از روند بازار عقب افتاده‌اند. از میان بیش از ۱۱.۲ میلیون خودرویی که تویوتا در سال ۲۰۲۳ به فروش رساند تنها ۱۰۴ هزار دستگاه از نوع برقی بوده‌اند. در واقع سهم خودروهای برقی از کل فروش تویوتا به کمتر از ۱ درصد می‌رسد. در طرف مقابل باید گفت تسلا مدل Y با کنار زدن تویوتا راو ۴ و کرولا به پرفروش‌ترین خودروی جهان در سال قبل بدل شد. باید گفت بازار خودروی ژاپن میانه چندانی با محصولات وارداتی ندارد و برندهای داخلی همچون تویوتا و نیسان بخش اعظم بازار را در اختیار دارند.

در نیمه اول سال قبل، خودروهای وارداتی تنها ۵ درصد از کل بازار ژاپن را به خود اختصاص دادند و این برای اولین بار بود که در دو سال گذشته میزان واردات خودروها به این کشور آسیایی افزایش یافت. اکثر خودروهای وارداتی از برندهای لوکس همچون بی ام و، مرسدس بنز و آئودی بوده است اما رشد فروش بی وای دی در ژاپن معنی خاصی دارد. باید دید ژاپنی‌ها خواهند توانست عقب‌ماندگی خود در بازار خودروهای برقی را جبران کنند یا اینکه محصولات چینی با قیمت و راندمان مناسب اختیار عمل را در دست خواهند گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. Car love

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (708 ديدگاه)

    ” چینی‌ها ماه قبل بیش از ۱ درصد کل فروش بازار خودروی ژاپن را به خود اختصاص داده‌اند و این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که برندهای داخلی همچون تویوتا، هوندا، میتسوبیشی، نیسان و مزدا از روند بازار عقب افتاده‌اند”

    “باید دید ژاپنی‌ها خواهند توانست عقب‌ماندگی خود در بازار خودروهای برقی را جبران کنند”

    😂😂😂😂😂😂
    نام جاپون و عقب افتادگی با هم پیوند خورده ظاهرا 💔

    موافقم 14
    مخالفم 70
    1. ارسلان

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (260 ديدگاه)

      ساقی هستم ، گردن نمیگیرم….

      موافقم 49
      مخالفم 6
      1. Car love

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (708 ديدگاه)

        متنو گردن نمیگیری؟ با نویسنده و اونی که امار رو داده صحبت کن تا گردن بگیری😂😂

        موافقم 8
        مخالفم 27
      2. سامورايي

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دقیقا ارسلان جان،هیچ ساقی وضعیت اسفناک ژاپنی ها در زمینه الکتریکی سازی رو گردن نمیگیره

        موافقم 7
        مخالفم 24
    2. حسین

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1157 ديدگاه)

      رکورد شکنی فروش جهانی تویوتا فروش ۱۱.۲ میلیون دستگاه :
      https://www.forbesmiddleeast.com/industry/automotive-and-ev/toyota-sells-record-112m-vehicles-in-2023-reportedly-remains-worlds-top-selling-automaker

      افت فروش هیوندا و تقلا برای رسیدن به رکورد فروش ۲۰۱۴ که از لینک های زیر قابل مشاهده هست. لینک اول نمودار فروش چیوندا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸
      https://www.statista.com/statistics/683556/hyundai-kia-vehicle-sales-worldwide/
      فروش کیا سال ۲۰۲۳
      https://www.kianewscenter.com/news/all/kia-announces-global-sales-record-for-2023-and-shares-2024-targets/s/5f5455d1-6abd-4b2b-a17a-95499ad73ede

      فروش هیوندا سال ۲۰۲۳:
      https://www.hyundai.com/worldwide/en/newsroom/detail/hyundai-motor-reports-2023-global-sales-and-2024-targets-0000000392

      طبق لینک ها شاهد فروش ۸ میلیون دستگاهی هیوندا سال ۲۰۱۴ و ۷.۳ میلیون سال ۲۰۲۳ :)

      نام مربا ه با داغ شدن و انفجار گره خورده 😂 از انفجار موتور درون سوز تا انفجار باتری و داغ شدن پورت شارژ و ده ساعت یک درصد شارژ شدن 😂😂😂

      هنو نتونستی واسه این لینکا جواب پیدا کنی؟ 😂
      #سطح
      #سانگ یانگ

      موافقم 18
      مخالفم 9
      1. Car love

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (708 ديدگاه)

        نمیخونم باو خودتو خسته نکن 😂تو هی ۵۰۰ خط بنویس تهش این جمله جمع نمیشه “باید دید ژاپنی‌ها خواهند توانست عقب‌ماندگی خود در بازار خودروهای برقی را جبران کنند”🤣🤣🤣
        عجب مطلبی به به 😍😍

        موافقم 10
        مخالفم 25
      2. ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (5005 ديدگاه)

        حسین داداش سابیدیشون بس کن 😐

        موافقم 13
        مخالفم 1
    3. برادر همه کاربران بجز تسلا(و جدیدا پیام)

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (19 ديدگاه)

      ژاپن فقط کاری که مطمئن هست درسته و توش تخصص داره رو رو انجام میده
      نه کره که تا بخواد ماشین برقی درست کنه منفجر شد😂😂😂

  2. Killer

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    باز هم میرسیم به اون تیتر معروف و تاریخی:
    چرا ژاپنی ها عقب افتادن؟

    فرض کن تو کشور خودت یه برند چینی بزنت زمین،ناراحت کنندس

    موافقم 10
    مخالفم 36
    1. Kato

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (461 ديدگاه)

      مزحکه….

      ژاپن ماشین وارد کرده تا تویوتا به خودش بیاد …فقط همین …

      موافقم 23
      مخالفم 11
      1. Killer

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (598 ديدگاه)

        یا حضرت ماست مالی :)))

        موافقم 14
        مخالفم 12
    2. amir

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (3687 ديدگاه)

      فرض کن اگر آمریکا نیومده بود گردن بگیره کشورشون رو الان مثله همسایه های شمالیشون باید علف میخوردن

      موافقم 9
      مخالفم 10
      1. Killer

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (598 ديدگاه)

        دیگه جاپون فن نباید از امریکا بگه،هیروشیما و این داستانا

        موافقم 7
        مخالفم 11
        1. amir

          ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (3687 ديدگاه)

          نه دیگه اینجارو نگاه کن تفاوت بین دو کشور
          یه کشور باید با بمب اتم متوقفش کنن وگرنه چند ملیون کشته میدادن و یه کشور باید سرپرستیشو به گردن میگرفتن تا دست این و اون نیوفته

          موافقم 7
          مخالفم 4
        2. Killer

          ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (598 ديدگاه)

          اره زدن که جاپون چند میلیون کشته نده واس همین ایرادی که به امریکا میگیرن اینه که چرا بمب اتم زدی به جاپون در حالی که نیازی نبود و جاپون خودش شکست خورده بود قبل از بمب اتم

          پایگاهای امریکایی در جاپون سلام میرسونن:))) میگن تعداد سربازا امریکایی تو جاپون بیشتر از خود ارتش جاپونه،رنکینگ قوی ترین ارتش های جهان هم یه نگاه بنداز و فاصله جاپون و کره رو ببین :)))

      2. ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (5005 ديدگاه)

        یا مثل بعضیا که یه زمانی تحریمشون کرده بودن و یونجه میخوردن قبول داری؟ 🇦🇿🇹🇷☪️🐴😐🤟👌

        موافقم 5
        مخالفم 15
      3. Mr

        ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (961 ديدگاه)

        آمریکا عامل اختلاف طبقاتی ! 😂

    3. Mercedes

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (961 ديدگاه)

      این یه برند چینی که میگی (BYD) تسلا رو هم به زانو در آورده
      همینطور انواع و اقسام اروپایی ها و …
      مختص ژاپن نیست زیاد خوشحال نشو

  3. Amirmohammad

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (565 ديدگاه)

    رقابت با byd هر روز سخت تر میشه،کیفیت در حد رقبا رو با قیمت خیلی پایین تر داره ارائه میده.بقیه برند ها بخوان قیمت رو بیارن پایین تر مشکل ایجاد میشه براشون اما byd بخاطر نیروی کار ارزان چین فعلا مشکلی نداره

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. H2

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (378 ديدگاه)

      نیروز کار ارزان فقط یک بخش کوچک قضیه است
      سیاست خارجی دولت چین عامل اصلی این رشد اقتصادی و تکنولوژیکی چینه

      موافقم 16
      1. Amirmohammad

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (565 ديدگاه)

        موافقم

        موافقم 3
        مخالفم 1
    2. phonix

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      نیروی کار هم داره اهمیت خودشو رو از دست میده همین سال پیش یکی از شرکت های چینی فکر کنم هونگچی خط اتوماتیک با نرخ دخالت انسانی پایین رو رونمایی کرد .
      چینی ها به شکل عجیب و بارو نکردینی به تکنولوزی ومنابع اولیه ساخت انواع محصولات فولادی و پلیمری دسترسی دارن واینکه کارخانه جهانی هم هستن باعث شده تا قیمت تولیداتشون سر شکن بشه چیزی که در ژاپن و یا کره واروپا دیده نمیشه
      البت امریکا میتونه با این مسئله مقابله بکنه امریکایی ها استاد کاهش هزینه و سود دهی هستن .

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. Khashayar

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (106 ديدگاه)

        عزبز فورد و کرایسلر نزدیک 20 ساله توی ضررن . کرایسلر که توسط استلانتیس خریداری شد. و فورد هم که افتاد گردن دولت آمریکا. حالا تو میگی آمریکا استاد کاهش هزینه است ولی بیشتر به نظر میاد استاد کاهش سود باشه

        موافقم 7
        مخالفم 6
        1. phonix

          ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (1877 ديدگاه)

          صنعت امریکا رو در دو خودرو ساز خلاصه کردید ؟
          نمونه بارز این حرف تسلا هست و ابتکار خطوط تولید خودرو های برقیش

          موافقم 5
          مخالفم 2
  4. H2

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (378 ديدگاه)

    رتبه سوم بیش‌ترین فروش در چین، به تویوتا می‌رسد که ۱,۷۰۲,۷۷۳ دستگاه فروخت و با رشد ۳.۸ درصدی همراه است. تویوتا ۷.۸۴ درصد فروش را به خود اختصاص داد
    بازار خودرو ژاپن در سال 2023 در مجموع 2.65 میلیون دستگاه را به ثبت رساند که نسبت به سال قبل 19.3 درصد افزایش داشت. این روند مثبت به مدت 16 ماه تا دسامبر ادامه داشت که با 199575 فروش جدید 10.9 درصد رشد کرد.

    محض اطلاع یه سری:
    طبق آمار (نه باد معده) در سال 2023 دو برند تویوتا و هوندا بیشتر از کل بازار خودروی ژاپن در بازار چین فروش داشتند

    موافقم 14
    مخالفم 7
    1. phonix

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      امثال همین بی وای دی رتبه اولو از فلکس گرفت .
      حتی تو خود چینم کیفیت حرف اولو میزنه

  5. ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (5005 ديدگاه)

    بی وای دی زمانی از لکسوس RX350 واسه ۱۰ سال قبلش اسکی می‌رفت
    ولی الان پیشرفت عزیمی کرده ایول بی وای دی 😲😲😲😲

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (5005 ديدگاه)

      عظیمی*😐

    2. ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (5005 ديدگاه)

      نمونش بی وای دی s6 مدل 2017 کپی از لکسوس RX350 مدل 2007
      یا بی وای دی F3 کپی از تویوتا کمری🤟

      موافقم 3
      مخالفم 1
  6. H2

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (378 ديدگاه)

    برای پی بردن به عمق فاجعه نظر اون چندتا اکانت فیک رو به این خبر جلب میکنم:
    “”فروش کارخانه هیوندای در چین با نصف قیمت””
    هیوندای می‌گوید که کارخانه چونگ کینگ متعلق به سرمایه‌گذاری مشترک میان هیوندای و پکن را با قیمت ۲۲۶ میلیون دلار فروخته است. این رقم نصف رقم پرداختی هیوندای بابت ساخت و تجهیز این کارخانه است.
    هیوندای ساخت کارخانه چونگ کینگ را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد. این مجموع در سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز می‌کند. کارخانه‌ای که ۱,۸۷ میلیون متر مربع مساحت دارد و برای ساخت آن ۱,۰۷ میلیارد دلار هزینه شد. ظرفیت تولید این کارخانه نیز ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال بود و با این وجود در دسامبر ۲۰۲۱ به دلایل گوناگون تولید خودرو در این مجموعه متوقف شد.

    هیوندای کارخانه چونگ کینگ پکن را در آگوست سال ۲۰۲۳ با قیمت اولیه ۵۱۳ میلیون دلار برای فروش آماده کرد. با این حال در مهلت مورد نظر، هیچکس برای خرید این مجموع اقدام نکرد. پس از این اتفاق هیوندای یکبار دیگر حراج کارخانه با قیمت ۱۵۳ میلیون دلار را آغاز کرد. این بار نیز کسی برای خرید این مجموعه اقدام نکرد. هیوندای مجدداً آن را به حراج گذاشت و در نهایت با قیمت ۲۲۶ میلیون دلار این کارخانه عظیم به فروش رسید.
    هیوندای علت فروش این کارخانه را تغییر روش و مدل حضور خود در بازار چین با هدف افزایش کارایی اعلام کرد. اکنون نیز خبرهایی در رابطه با احتمال فروش کارخانه چانگژو کمپانی هیوندای در کشور چین مخابره می‌شود. باید توجه نمود که میزان فروش هیوندای در سال ۲۰۱۶ به ۱,۱۴ میلیون دستگاه در بازا رچین رسید. اما حجم فروش این کمپانی در سال ۲۰۲۳ با ۲,۸ درصد کاهش نسب به سال قبل تنها ۲۵۷ هزار دستگاه بود. حجم صادرات هیوندای از چین نیز به سختی رقم ۱۰ هزار دستگاهی را دید.
    امیدوارم پدال مثل قبل دوباره این کامنت رو حذف نکنه
    البته ما مشکلی با کره نداریم و اتفاقا بارها و بارها پیشرفتشون رو هم تحسین کردیم. اما جواب یه سری رو باید اینجوری داد دیگه خودشون اینطوری می خوان

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. phonix

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      کره ای ها بازریابیشون بر مبنای کیفیت معمولی ولی با اپشن های زیاد وتوجه به طراحی هست به علاوه اینه شرایط فروش خوب هم اضافه کنیم اینطور کارشونو تو امریکا دراوردن .
      این استاتژی به درد چین نمیخوره اگر نگاهی به شرکت های پر فروش بازار چین کنیم همگی اسم ورسم دارن (بجز خود چینی ها ) عملا فروششون با تو جه به ارزش بین المللی شون هست که اونا هم شرایط فروش و طراحی و .. رو با توجه به علاقه چینی ها مجبورن تنظیم کنن تا به شرکتای دیگه وخود چینی ها نبازن .
      چین با بهبود شرایط اقتصادش به مراتب جایگاه بالا تری در بازار های فروش خواهد داشت 1 میلیارد نفر حتی اگر 300 میلیون طبقه متوسط هم داشته باشن بازم به بزرگی امریکا هستن .

      موافقم 4
      مخالفم 1
  7. حسین

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    چه می کنن رسانه ها!!!! از کرورد شکنی فروش تویوتا چیزی نمیگن! بعد سهم پایین فروش برقیش رو بولد می کنن!!! در مقابل فروش 200 تایی بی وای دی با الفاظی مثل عملکرد برجسته نمایش میدن! 😂
    از کاهش فروش یک میلیونی و زوال چیوندا هم چیزی نمیگن چون به هرحال این برند حقیر توانایی اثبات خودش تو بازار رو نداره و مجبوره جیب رسانه هارو پر کنه.

    موافقم 9
    مخالفم 10
  8. Dariush saadat

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (177 ديدگاه)

    باتری ۱۵۰ کیلو وات کمتر از پونصد کیلومتر می‌ره!!!!!!!!

  9. مجید

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    حتی ژاپن با اینکه ابر خودروساز دنیاست خودرو وارد میکنه. بعد حاکمان ایران بخاطر دوتا فرغون ساز داخلی واردات رو ممنوع کردن و نابودمون کردن رفت

  10. samurai

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    217 تا چینی مهاجر تو ژاپن رفتن خریدن این کجاش مهمه
    الان تو ایران داغون یه برند 217 تا بفروشه حسابش میکنن
    ژاپنیا تو چین میلیونی میفروشن موتورای میتسوبیشی که مثل نقل و نبات تو چین فروش میره اونو چطور مقاله مینویسی :)))

    موافقم 6
    مخالفم 4
  11. Mm

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    کفتارها اگر بخوان غذایی بخورند باید منتظر باشند تا شیر شکار کنه مثل ژاپن و چین ژاپن از صفر تا صد طراحی می‌کنه و میسازه پس :(ژاپن شیره) اونوقت چین فرصت طلب مثل (کفتار) تو یه چشم بهم زدنی میاد و کپی می‌کنه.
    مثل رابطه خرس و گرگها؛ آقا خرسه شکار
    می‌کنه دولتی سرش گرگا هم به نون و نوایی میرسند.(مثل خودروهای آمریکایی و کپی‌های چینی) البته ناگفته نمونه واقعا این پیشرفت چینی‌های کفتارو نادیده نمیشه گرفت. خدایی خودمونیم تا آمریکا یا ژاپن یه خودرویی می‌سازند چینی‌ها زرتی کپیش میکنن این ایول داره دمشون گرم گرگ یا کفتار بودنش مهم نیست (میدونید چی مهمه اینکه ما در مقابل اونا«کک»روی تنشونم نیستیم) اونوقت ادعا مونم میشه اگه فقط کمی فکر کنید میتونید بفهمید اونا کجانو ما کجا همین کپی‌های چینی که همه میزنند تو سرش بهترینهاش می‌ره آمریکا و ژاپن اونوقت آشغالاش وارد ایران میشه با قیمتهای گزاف

    1. کامبیز

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ژاپن هم از کپی کاری شروع کرد، اگر از بزرگترهای سوال کنید حتما یادشونه که جنس ژاپنی به بی کیفیتی شعرت داشت، در ضمن هیچکس خودش را با کک مقایسه نمی کنه.

  12. Mm

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سرتون و درد نیارم بحث کردن هیچ فایده‌ای نداره قصد توهین به هیچ کدام از عزیزانی که در این رابطه نظر دادن ندارم. کلی عرض میکنم کشوری مثل ایران که چند دهه‌ی متوالی یک خودرو رو تولید می‌کنه و بعد از سرو ته خودرو میزنه و با تغییر شکل چراغ و سپر روی اونها نام گذاری می‌کنه این نمونه آره اون یکی اسه این یکی پلاسه و بعدی پرو … خوب همچین کشوری نباید وارد این بحثها بشه چون جایگاهی در بازار جهانی خودرو ندارههههههه . پس باید زییییییییییییییییییییپو کشید.

    1. کامبیز

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      با این مشکلاتی که ما داریم مثل تحریم و جنگ تحمیلی و حالا هم جنگ در منطقه ما والا همین هم دارند تولید می کنند دمشون گرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا