بر اساس آمار منتشر شده، بی وای دی از فروش هر خودرو بهطور متوسط سود خالص ۱۲۵۰ دلاری به دست میآورد.
تسلا به عنوان پیشتاز تولید و عرضه خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ فروش ۱.۸۱ میلیون دستگاهی و سود خالص ۱۴.۹ میلیارد دلاری داشته که با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید سود متوسط این خودروساز آمریکایی از تولید و فروش هر خودرو بیش از ۸۲۵۰ دلار بوده است. این تفاوت به خوبی نشان میدهد که بی وای دی بیش از آنکه به سوددهی بیندیشد به فکر کسب سهم بالاتر از بازار است.
چنین تاکتیکهایی بین کسبوکارهای چینی به وفور دیده میشود یعنی جایی که مسابقه شدیدی بین شرکتها وجود دارد و برندهها ذهنیت خریداران را تغییر میدهند. مثال بارز چنین وضعیتی به طرحهای اشتراک دوچرخه، تحویل غذا و… مربوط میشود. همه این کسبوکارها در ابتدا با تخفیفهای زیاد و تبلیغات متنوع به دنبال کسب سهم بیشتر از بازار بودهاند. به همین خاطر دو شرکت اوفو و موبایک در چین سهم عمده از بازار دوچرخههای اشتراکی را در اختیار داشتهاند. البته چنین رقابت فشردهای باعث شده سوددهی به کمترین مقدار برسد و دیگر اثری از دو شرکت یاد شده نیست هرچند هنوز هم کمپانیهای اشتراک خودرویی زیادی در چین فعالیت میکنند.
ما داستان مشابهی را در بازار خودروی چین مشاهده میکنیم یعنی جایی که تخفیفهای زیادی برای خرید خودروها اعلام شده است. چین مدت زیادی است که از برندهای تولید کننده خودرو اشباع شده و میزان بهرهبرداری از کارخانهها بهطور متوسط ۵۹ درصد است درحالیکه رقم مطلوب بین ۷۰ تا ۸۰ درصد اعلام شده است. از طرفی خودروهای برقی و هیبریدی محبوبیت فزایندهای در این کشور دارند و بی وای دی سال قبل فروش ۲,۷۰۶,۰۷۵ دستگاهی در چین داشته و تسلا با فروش ۶۰۳,۶۶۴ دستگاهی در رده دوم قرار دارد. با این تفاسیر بی وای دی فاصله بسیار زیادی با برندهای دیگر ایجاد کرده و دلیل آن نیز توانایی فروش خودروهای زیاد با قیمتهای پایین است.
اگرچه سوددهی بی وای دی با فروش هر خودرو پایین است اما این رقم نسبت به سالهای قبل بهبود یافته است. در واقع از سال ۲۰۱۹ تاکنون شاهد افزایش هشت برابری سوددهی این برند چینی هستیم. در حقیقت سوددهی خالص بی وای دی به ازای فروش هر خودرو تا قبل از سال ۲۰۲۱ منفی بوده است. همچنین بی وای در سال ۲۰۲۲ به ازای فروش هر خودرو تنها ۷۵۰ دلار سود کرده است. سؤال مهم این است که خودروسازان خواهان سهم بیشتر از بازار هستند یا سوددهی بالاتر؟ بی وای دی به خاطر حجم تولید بالا و یکپارچگی در تأمین قطعات تواناییهای زیادی دارد؛ اما وضعیت برندهای دیگر کاملاً متفاوت است. چینیها در ماههای اخیر جنگ قیمتی جدیدی را راه انداختهاند و خودروهای برقی جدیدی با قیمت پایینتر از مدلهای درونسوز معرفی کردهاند. فروش بی وای دی در مارس امسال بالاترین رقم از دسامبر ۲۰۲۳ بوده است و یکبار دیگر چینیها مرز فروش ۳۰۰ هزار دستگاهی در یک ماه را شکستهاند.
طاها قاسمی
۲۴ فروردین ۱۴۰۳جالبه اینجا هم هموطنان عزیز مون در کنار خودروسازی های محترم و دولت انقلابی تا از هر ماشین شون سود صد در صدی نکنن ول کن قضیه نیستن
مهیار موسویان عربی
۲۴ فروردین ۱۴۰۳سلام. 100درصد خوبه که ۶.۵برابر پراید که براشون 20میلیون در میاد رو ۳۰۰میلیون می فروشن
محمد پورحیدری
۲۴ فروردین ۱۴۰۳در اینکه خودروسازی ما فلجه و همش صدقه سر کیا و پژوعه شکی نیست اما از حرف شما مرغ هم خندش میگیره 20 میلیون میشه 350 دلار که پول 4 تا حلقه رینگه!!!!خدایی دیگه با 20 میلیون به شما بزور فرش میدن از لحاظ قیمت کارخانه ایران اگر مشکلات منتاژی رو رفع کنه خدایی خوبه
بر فرض مثال شما دنا پلاس اتو موتور توربو با 170 اسب و 6 دنده با ای اس پی قیمت قبل مالیاتش میشه 10500 دلار
در حالی که ارزون ترین ماشین قابل فروش در امریکا میتسوبیشی میراژ] با 19 هزار تا کف قیمت با موتور 70 اسب بخاری و بدون امکانات منتهی چیزی که مردم رو اذیت میکنه این دلال بازی های بازاره که قیمت 10 هزار دلاری رو نزدیک 20 هزار دلار کرده به قیمت پایه ماشین هایی مثل کرولا (24 هزار نزدیک کرده)که هیچ جوره منطقی نیست
Mercedes
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش دیگه جو نده
یه دست مبل تولید داخل بالای ۲۰ تومنه الان
پراید ۲۰ تومن؟
پراید حدود ۸۰-۱۰۰ حداقل در میاد
لوازم یدکیشو جدا بخری ۱۰۰ میشه حداقل
فندق
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳اره دیگه
هونگچی ۲ میلیاردی وارد کردن
۲ تومن دولت میگیره روش
دو تومن خودروساز
دو تومن هم دلال یا بنگاهی
دو تومن هم فروشنده
میشه ۱۰ تومن قابل نداره
زیزیگولو
۲۴ فروردین ۱۴۰۳چند نفر هستن که عادت دارن و میان زیر مقاله های مربوط به ماشینای چینی صد صفحه کامنت مینویسن و دویست تا لینک میزاران و آن چنان آسمون و ریسمون به هم میبافن و با دلایل غیر منطقی و استدلالهای شاخ پشمکی سعی میکنن ثابت کنن که صنعت خودروسازی اروپا و آمریکا شکست خورده و چین پیروز شده 🤦🤦 یعنی من فقط تو کف استدلالهاشونم 🤦🤦🤦🤦🤦 اگه به این حرفا باشه منم از این استدلالهای شاخ پشمکی که در نهایت منجر به ثابت شدن حرفم بشه زیاد میتونم بیارم ……….. اگه اینجوریه پس منم میگم : چون عروسکای اسباب بازی دایناسور از پلاستیک درست شدن و پلاستیکم از نفت درست شده و نفتم از بقایای دایناسورا که میلیونها سال پیش منقرض شدن و مردن درست شده!!!!!! پس نتیجه میگیریم که دایناسور پلاستیکی از دایناسور واقعی ساخته شده!!!!!!!!!!!!!!!!!
فرامرز
۲۴ فروردین ۱۴۰۳حال بشینیم سود خالص دولت و دلالها و فروغون سازها رو حساب کنیم!
یه خودرو وارد میکنند مثلا۲۰هزار دلار میفروشن چهل تا شصت هزار دلار !
کی به کیه!
***
تازه اونا کمونیستند!
پیام
۲۴ فروردین ۱۴۰۳مال همینه که تعداد زیادی از چینی ها تو سلول های ۴ متری زندگی میکنن. بخشی از همون سودها هم صرف سرکوب مردمش میشه.
https://www.instagram.com/reel/C4WCDrDr62A/?igsh=MTcxOTh2MnNnOHRhaA==
فرامرز اگه اون کومنیستا انسانن، چطور اون همه بلا رو سر سریلانکا، کونگو، هنگ کنگ و … آوردن؟!!!
چین فقط هدفش اینه که به دنیا گند بزنه. کنترلش میکنن.
سبحان
۲۴ فروردین ۱۴۰۳بلخره یک نفر یک حرف حق زد
معمولا ایرانی ها فریب تبلیغات گل بلبلی کمونیست هارو میخورن
Mercedes
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش…
هیچ اطلاعی نداری
چینی ها تو سلول ۴ متری زندگی میکنن؟
امریکایی های کارتن خواب نیویورک و la رو تاحالا دیدی ؟ میدونی ایستگاه های مترو نیویورک بو دستشویی سگ میده چون هوم لس ها توش دستشویی میکنن؟
زیرساخت های چین رو تو عمرت تا حالا دیدی؟
بالاترین سرعت اینترنت فیبر نوری دنیا رو با گسترده ترین شبکه چین داره
چین مردمشو سرکوب میکنه؟
بدبخت یارانه های دولتی که چین سر فروش خودروهای الکتریکی میده رو بهت بگم که همینجا سنکوب میکنی
میدونی سرانه خونه تو چین +۱ هست؟ یعنی میانگین گرفتن هر چینی یک خونه داره حداقل از خودش (میانگین میدونی یعنی چی دیگه؟) یعنی به طور نسبی اکثر چینی ها حداقل صاحب یک خونه هستن
حتی خجالت میکشم فرق اقتصاد صنعتی و تجاری رو واست توضیح بدم چون هیچ درکی ازش نداری
محض اطلاعت چین بزرگترین اقتصاد صنعتی و دومین اقتصاد تجاری دنیاست (بعد از امریکا)
تا حالا یکبار در مورد حمل ازاد اسلحه و مرگ و میر وحشتناک بالای امریکا بخاطر مجاز بودن اسلحه کامنت گذاشتی؟
***
فندق
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳امریکا چطوری اینهمه بلا سر عراق ، فلسطین ، افغانستان ، تایوان و ویتنام و امریکای جنوبی و افریقا اورد؟
اینارو تو bbc نمیگن نه؟ فقط از خوبی هی امریکا و بدی های چین میگن حق داری
عسگر
۲۴ فروردین ۱۴۰۳ما تو کشورمون اقتصاد مقاومتی داریم باید با سود بالای صدرصد بفروشیم
KAIZEN
۲۴ فروردین ۱۴۰۳سود بی وای دی در چین با فروش ۲.۷ میلیونی برابر ۳.۴ میلیارد دلار بوده
سود تسلا در چین با فروش ۶۰۰ هزار تایی برابر ۵ میلیارد دلار
تسلا تو جنگ قیمتی ۶ برابر بیشتر از بیوایدی قدرت مانور داره
پس نتیجه میگیریم کاهش فروش تسلا بخاطر جنگ قیمت نیست. مسائل دیگهای وجود داره
اشکان
۲۴ فروردین ۱۴۰۳تسلا بعد از فراری توی سود فروش روی هر خودرو دوم بود ، ۷,۰۰۰ دلار بود قبلاً…الان نمیدونم چند شده !!
مجتبی .
۲۴ فروردین ۱۴۰۳شرکتهای چینی چون به شکلهای متفاوت ازطرف دولتشون حمایت میشن میتونن با جنگ قیمت برخیلی ازحریفاشون پیروز بشن. البته این موضوع برامصرف کننده خیلی هم بد نیست بشرطیکه بعد حذف رقیب قیمتهاشون چندبرابر نشه.
فندق
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳اتفاقا اصلش باید همین باشه
حتما مثل انگلیس خوبه؟
نصف شرکت هاشو چین خرید (جیلی و چری و … برند هایی مثل مینی لندروور جگوار و … رو خریدن)
نصفشو المان (فولکس و بیمر و مرسدس شرکت هایی مثل استون ، رولزرویس و بنتلی رو خریدن)
یکیشونم مونده بود که بحرین خرید (مکلارن رو خرید)
من جای انگلیسی ها بودم سرم تو … بود از خجالت جلو بقیه دنیا
دولت اتفاقا باید اینطوری پشت شرمت ها و اقتصاد ملیش وایسه
مالیات مردم وقتی بیاد پشت صنعت چرخه رو مقاوم تر میکنه و در نهایت با قیمت مناسب تر واسه محصولات خود مردم سود میکنن
حالا امریکا : مالیات چند صد میلیارد دلاری سالانه ، بودجه نظامی چند صد میلیاردی سالانه که پیشرفته ترین قدرت نظامی دنیا باشه و چپ و راست موشک و بمب و جنگنده و … بسازه ، بعد بایدن میاد تو مصاحبه میگه بودجه کافی واسه بازسازی زیرساخت ها مثل پل ها نداریم!
بزرگترین اقتصاد دنیا بودجه بازسازی پل نداره !(خود بایدن پارسال گفت) چرا؟ چون کل پولاشو خرج ساخت موشک و سلاح و جنگنده میکنه و باعث بدبختی میلیون ها ادم تو سراسر دنیا میشه
حالا چین بده؟ چین سریلانکا رو غارت میکنه؟ آمریکا چیه اونوقت؟
اینهمه کشته جنگ تحمیلی خودمون بگیر تا عراق ، افغانستان ، فلسطین ، ویتنام ، تایوان و امریکای جنوبی و افریقا و … چی هستن؟ برق چغندرن؟
متاسفم واسه همتون
مردم یاران لایق بدترینا هستن
چون همیشه سمت اشتباهی می ایستند