بی وای دی BYDچشم انداز

بی وای دی سیل 06 مشخصات و قیمت سدان پلاگین هیبرید وارداتی

الوند خودرو به تازگی از بی وای دی سیل ۰۶ برای بازار ایران رونمایی کرده است. سدان پلاگین هیبرید BYD در مقایسه با دیگر مدل‌های چینی، شتاب و قدرت بسیار خوب ارایه می‌کند.

تنوع محصولات بی‌وای‌دی در ایران، رو به افزایش است. تعداد خودروهای وارداتی از این برند چینی، ناچیز به نظر می‌رسد؛ اما شرکت‌های مختلف برای پیش‌فروش انواع BYD فعال شد‌ه‌اند. شرکت نبکا زیرمجموعه‌ی کرمان موتور و مپنا،  بی وای دی چین (بی وای دی کین) پلاگین هیبرید و تمام الکتریکی را وارد  ایران کرده است. تیگارد هم، کراس‌اور سانگ پلاس را به‌زودی پیش‌فروش خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

بی‌وای‌دی در ابتدا، شرکت تولیدکننده باتری بود و بعد وارد خودروسازی شد. این موضوع، نشان از توانایی بی‌وای‌دی در فناوری‌های مرتبط با خودروهای الکتریکی و هیبرید دارد. بی‌وای‌دی  (BYD Auto)، در مقایسه با دیگر شرکت‌های صنعت خودروی چین، کم‌سابقه محسوب می‌شود؛ اما با گذشت ۲۲ سال از تأسیس، چنان رشد کرده که مشهورترین خودروساز چین در اسکاندیناوی  است و حتی گواهی استاندارد اروپا نیز برای محصولات مختلف دارد. در کشور چین، بی‌وای‌دی یک خودروساز صاحب فناوری و فعال در بحث انرژهای نو، محسوب می‌شود. گروه بی‌وای‌دی در زمینه‌ی تولید انواع خودروهای هیبرید و تمام الکتریکی، خصوصا اتوبوس برقی، فعالیت گسترده‌ای دارد و حتی همکاری فنی با برندهای مشهور دنیا مثل تسلا را عملی کرده است.

سیل، به عنوان یک سدان پلاگین هیبرید سال ۲۰۲۴ در چین رونمایی شد. این محصول، اشتراک فنی با بی‌وای‌دی چین دارد و تقریبا هم‌اندازه است. سیل از نسل پنجم فناوری هیبرید بی‌وای‌دی DM-i استفاده می‌کند و خودرویی مدرن محسوب می‌شود. سال ۲۰۲۴ حدود ۲۰۰ هزار دستگاه سیل در چین فروخته شد و یکی از موفق‌ترین خودروهای کلاس سدان بود.

طراحی بدنه و نمای بیرونی بی‌وای‌دی سیل

ولفگانگ ایگر (Wolfgang Egger) مهندس آلمانی و طراح ارشد بی‌وای‌دی است. او طی همکاری با آلفارومئو، لامبورگینی و آئودی، سابقه‌ی درخشان دارد. سیل، توسط ولفگانگ ایگر طراحی شده و فرم کلی در خودروهای بی‌وای‌دی را رعایت کرده است.

چراغ‌های باریک، حس اسپرت و آیرودنیامیک برای بی‌وای‌دی سیل فراهم می‌کنند. این خودرو عملا فاقد جلوپنجره بین چراغ‌ها است و حفره‌ی داخل سپر دارد. حجم‌دهی بدنه برای سیل، خصوصا داخل سپر به خوبی انجام شده است تا تفاوت این خودرو با سدان‌های چینی بازار ایران مثل جک KMC J7 و آریزو ۶ ثابت شود.

در نمای جانبی، حالت یک‌نواخت دستگیره‌ها با بدنه، جالب توجه است. رینگ‌های ۱۸ اینچ و تایرهای ۲۲۵ میلی‌متر، حس اسپرت بی‌وای‌دی سیل را افزایش می‌دهند.خطوط روی بدنه، ظرافت بسیار خوبی دارند و نگاه دقیق به جزئیات، مثل آینه بغل و زهوار کروم برای  پنجره‌ها دیده می‌شود. شیب سقف تا انتهای بدنه، دیگر نکته‌ی مثبت در طراحی سیل است.

در نمای پشت، استفاده از ادوات پلاستیک سیاه برای سپر، توی ذوق می‌زند. حجم‌دهی صندوق با برش‌های تیز در بالا، الگوبرداری سیل از تسلا ۳ را نشان می‌دهد که البته چندان جذاب نیست. فرم چراغ‌های عقب و پیوستگی در وسط، جالب به نظر  می‌رسد؛ اما نصب پلاک روی سپر و بخش صاف درپوش صندوق، نکات منفی هستند.

بی‌وای‌دی سیل با طول ۴,۸۳۰  و عرض ۱,۸۷۵  و ارتفاع ۱,۴۹۵  و فاصله محوری ۲,۷۹۰  میلی‌متر تولید می‌شود. این شرایط، ابعاد نزدیک به تویوتا کمری ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ با کمی طول کمتر را نشان می‌دهد.

طراحی داخلی و کابین بی‌ وای ‌دی سیل

مواد نرم و چرم باکیفیت روی داشبورد، تفاوت سیل با خودروهای چینی ارزان‌قیمت را ثابت می‌کند. این مدل، دو نمایشگر ۱۲/۸ و ۸/۸ اینچ برای پنل پشت فرمان و سیستم سرگرمی دارد اما در فضای داخلی، کم هیجان نیست.

طراحان بی‌وای‌دی سعی کرده‌اند برای فرمان، حالتی اختصاصی خلق کنند و متفاوت از دیگران باشند. به همین دلیل، دایره‌ی وسط، سیاه‌رنگ است و فرمان D شکل، طرحی شبیه بال پرنده را القا می‌کند. بی‌وای‌دی سیل، دسته‌دنده‌ی کوتاه کریستالی دارد و فاقد کلیدهای پرتعداد روی داشبورد است. این شرایط، حس یک خودروی آینده‌نگر را به مخاطب می‌رساند.

چرم صندلی‌ها و تودری‌ها، فراتر از انتظار است. خط دوخت در قسمت‌های مختلف اتاق، چشم‌نواز به نظر می‌رسد.  بی‌وای‌دی سیل تقریبا هم‌اندازه‌ی تویوتا کمری است و چهار سرنشین بلندقد را با راحتی، جای می‌دهد. در صندوق، ۴۵۰ لیتر فضای قابل استفاده برای حمل بار وجود دارد که البته نسبت به سدان‌های هم‌اندازه، زیاد نیست.

پیشرانه و تجهیزات فنی بی‌ وای ‌دی سیل

خودروهای پلاگین هیبرید با محرک برقی و شارژر بنزینی، مزیت‌های خاصی دارند. سیل، از این فناوری استفاده می‌کند و موتور بنزینی ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی، تقریبا همیشه در نقش ژنراتور مولد انرژی الکتریکی است. قدرت ۲۱۸ اسب بخار بخار و گشتاور ۲۶۸ نیوتن‌‌متر، سدان ۱۶۶۰ کیلوگرمی بی‌وای‌دی را در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رساند. نهایت سرعت این خودرو، ۱۸۰ کیلومتر برساعت است.

بی‌وای‌دی سیل، گیربکس تک سرعته دارد. این مدل می‌تواند پس از شارژ کامل باتری‌ها و تکمیل ۶۵ لیتر بنزین در باک، میانگین مصرف سوخت ۴ لیتر در صد کیلومتر فراهم کند و عملا تا مسافت ۱۵۰۰ کیلومتر، بدون توقف استفاده شود. همچنین، بی‌وای‌دی سیل بدون مصرف بنزین و با تکیه بر باتری‌ها، حدود ۱۰۰ کیلومتر رانندگی تمام برقی فراهم می‌کند.

ظاهرا شرکت الوند، بی‌وای‌دی سیل را با آپشن‌های کامل وارد ایران خواهد کرد. در بحث ایمنی، ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار نقطه کور – رادار خط خوان – ترمز اضطراری اتوماتیک – سیستم هشدار برخورد از جلو ارایه می‌شود. مهم‌ترین امکانات رفاهی سیل، سقف پانورامای برقی، صندلی های برقی جلو،  تهویه اتوماتیک دوکاناله با سیستم پاکسازی هوای کابین، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار تشخیص اجسام متحرک اطراف خودرو، کروز کنترل تطبیقی با ترمز خودکار، رابط اپل کار پلی و اندروید اتو،  نور پردازی چند رنگ کابین،   استارت استاپ اتوماتیک، سنسور نور و سنسور باران، فناوری رانندگی خودکار بین خطوط، حسگر هشدار برخورد از عقب و جلو ، رادار تابلو خوان، حسگر پایش فشار باد تایرها، ترمز پارک برقی و اتوهلد هستند.

 

قیمت بی‌ وای ‌دی سیل در چین و پیش‌بینی برای ایران

به نسبت دیگر خودروهای چینی، بی‌وای‌دی سیل چندان ارزان نیست اما در مقایسه با سدان‌های پلاگین هیبرید بازار جهانی، قیمت جذاب دارد. در چین، ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار برای نسخه‌های مختلف این خودرو پرداخت می‌شود. اگر نرخ دلار آزاد را ۹۰ هزار تومان فرض کنیم و تخفیف گمرکی مخصوص مدل‌های کم‌مصرف را برای بی‌وای‌دی سیل در نظر بگیریم، بودجه‌ی لازم برای مشتری ایرانی، حدود ۳ میلیارد تومان خواهد بود.

در بازار کشور ما، شاسی‌بلندهایی مثل تیگو ۸ پرومکس و اکستریم VX تقریبا ۳ میلیارد تومان هزینه خرید دارند. از سویی دیگر، می‌توان بی‌وای‌دی سیل را برای علاقه‌مندان کلاس سدان، جذاب‌تر از چری آریزو ۸ و گک امپو دانست.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. مجید

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بی وای دی سیگال برقی هم قراره بیاد با برد 400,0کیلومتر قیمت جهانی 12000 دلار پس اینم با حساب کتاب شما میشه 1200؟!

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3102 ديدگاه)

      بله سیگال 12 هزار دلاری با نرخ ۹۰ هزار تومان دلار امروز، 1/200 تا ۱/400 میلیارد تومان خواهد بود، مگر اینکه داخل ایران مونتاژ (سمبل کاری) بشه و حدود ۲۰ درصد ارزون‌تر حدود یک میلاد در بیاد که بعیده

      1. مجید

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        البته مدل فری هم داره که ۹۵۵۰ دلاره با باتری ۳۰ کیلوواتی….انصافا از همه داخلی ها بهتره

        موافقم 1
        مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا