دنزا، برند لوکس میانی بیوایدی، در نمایشگاه شانگهای از کانسپت کوپه اسپرت الکتریکی کانسپتی رونمایی کرده که با طراحی پویا، فناوریهای پیشرفته و سیستم تعلیق هوشمند، قصد رقابت با پورشه ۹۱۱ را دارد.
کوپهٔ اسپرت دنزا Z هرچند فعلاً بهعنوان یک کانسپت معرفی شده ولی انتظار میرود تا پایان ۲۰۲۵ به تولید انبوه برسد. این خودرو نهتنها برای بازار چین بلکه برای صادرات به اروپا نیز در نظر گرفته شده است و قصد دارد با بهرهگیری از تکنولوژیهای پیشرفتهٔ بیوایدی با پورشه ۹۱۱ رقابت کند. دنزا Z با طراحی کمارتفاع و اسپرت، ظاهری تهاجمی و پویا ارائه میدهد. نمای جلویی با لبه پایینی برجسته سپر و چراغهای تیز، حس انرژی و چابکی را منتقل میکند. بدنه جمعوجور دودر، با کابینی که از ستون B باریکتر میشود، به همراه شکل عضلانی بالای چرخهای عقب، ظاهری قدرتمند ایجاد کرده است.
پنجرههای بدون قاب، دستگیرههای مخفی درها و رینگهای بزرگ، به جذابیت ظاهری این کوپه افزودهاند. دنزا Z در دو نسخه کوپه و کانورتیبل عرضه خواهد شد. ابعاد دقیق خودرو هنوز اعلام نشده اما منابع آن را با لوتوس امیرا و امجی سایبرستر مقایسه کردهاند که نشاندهنده بدنهای نسبتاً جمعوجور با طول حدود ۴.۵ تا ۴.۷ متر است. طراحی این خودرو تحت هدایت «ولفگانگ اِگر»، مدیر طراحی جهانی بیوایدی با سابقه کار در آئودی، لامبورگینی و آلفارومئو، انجام شده که تأثیرات طراحی اروپایی را در خطوط بدنهٔ تهاجمی آن نشان میدهد.
کابین دنزا Z با تمرکز بر فناوری و تجمل طراحی شده است. برجستهترین ویژگی در اینجا، فرمان تاشو است که به گفته دنزا، در هنگام برخورد فضای بیشتری ایجاد کرده و ایمنی را افزایش میدهد، ضمن اینکه حس آیندهنگرانهای به تجربه رانندگی میافزاید. صفحهنمایش بزرگ مرکزی، صفحه آمپر دیجیتالی و سیستم صوتی پیشرفته (مشابه دنزا Z9 GT با ۲۶ بلندگو) هم از دیگر ویژگیهای داخلی این خودرو هستند. دنزا همچنین تأکید دارد که این خودرو مثل پورشه ۹۱۱، کوپهای کوپه چهارنفره است هرچند که شیب تند سقف ممکن است فضای سرنشینان عقب را محدود کند.
دنزا Z از فناوریهای نوآورانهای بهره میبرد که آن را از خودروهای اسپرت سنتی متمایز میکند. یکی از این تکنولوژیها، سیستم فرمان با سیم است که با الگوریتمهای هوش مصنوعی پشتیبانی میشود و تجربه رانندگی نرم و دقیقی را در جادههای معمولی و پاسخگویی سریع را در پیست ارائه میدهد. این فناوری که در خودروهای پیشرفته مانند تسلا سایبرتراک نیز دیده شده، دقت و ایمنی را بهبود میبخشد. دنزا Z همچنین به نسخه ارتقاءیافته سیستم تعلیق Disus-Z هم مجهز شده که در کمتر از ۱۰ میلیثانیه به شرایط جاده واکنش نشان میدهد.
مشخصات دقیق پیشرانه دنزا Z هنوز اعلام نشده، اما منابع پیشبینی میکنند که این کوپه از قوای محرکه سهموتوره مشابه دنزا Z9 GT استفاده کند. این سیستم شامل یک موتور ۳۰۸ اسب بخاری در محور جلو و دو موتور ۳۲۲ اسب بخاری در محور عقب میشود که درمجموع ۹۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. همچنین برخی گمانهزنیها حاکی از احتمال افزایش قدرت به ۱۰۰۰ اسب بخار برای رقابت با پورشه ۹۱۱ توربو S است. موتور الکتریکی ۳۰ هزار rpm بیوایدی که در مدلهای هان L و تانگ L استفاده شده، احتمالاً در دنزا Z نیز به کار خواهد رفت که نوید عملکردی استثنایی را میدهد.
باتری بلید بیوایدی با ظرفیت احتمالی ۱۰۰ کیلووات ساعت نیز بردی حدود ۶۰۰ کیلومتر را فراهم خواهد کرد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بین ۳.۰ تا ۳.۵ ثانیه تخمین زده میشود که با پورشه ۹۱۱ کاررا قابلمقایسه است. دنزا Z با قیمت پایهای بیش از ۳۰۰ هزار یوآن معادل ۴۲ هزار دلار عرضه خواهد شد، اگرچه برخی منابع قیمت بالاتر، حدود ۵۰۰ هزار یوآن معادل ۶۸ هزار دلار را برای نسخههای پرچمدار پیشبینی میکنند. این قیمت، دنزا Z را به گزینهای مقرونبهصرفهتر در مقایسه با پورشه ۹۱۱ تبدیل میکند درحالیکه عملکرد مشابهی ارائه میدهد. این کوپه از اواخر ۲۰۲۵ در چین به فروش میرسد و برنامههایی برای عرضه در اروپا، احتمالاً در سال ۲۰۲۶، وجود دارد.
Mosafer
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴شتر در خواب بیند پنبه دانه…رقابت با پورشه،،
مدی
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴متنو نخوندم چون میدونم مطالبش قراره چی باشه
ولی ظاهرش خیلی خوبه
نه به تفادس
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/BYD-Denza-Z-2.jpg این چیه دیگه چراغاشو ببین اهع
ممد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴اتفاقا من از همین چراغا خوشم اومد
ar-ma-n
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴کابینه خیلی خفن درست برقی هست ولی حداقل یک سر گردن با بقیه کابین های برقی فرق دار البته تو دسته گرند تور و حداقلش طراحیش قابل قبول
ar-ma-n
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحیش خوبه ولی اینک صدای واقعی درون سوز حس نمیشه حتا به کوچیکی واقعا عذاب آور هست حداقل هایبرید میداد
Saeedfarshchian
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴حاصل جفت گیری تسلا مدل اس و یکم اونتادور
آدولف هیتلر
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴چراغ عقبش دوتا چراغ بنتلی کانتنتاله
حسن
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴بازم این BYD خیلی خوبه
با نصف قیمت پورشه کارایی درهمون حد ارائه میده
هرچند هیچوقت هیچوقت نمیتونه به گرد پای پورشه برسه ولی بازم نسبت به قیمتش خوبه
Mr.negative
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴بزرگترین دلیل ارزون بودنش نسبت به بقیه حقوق کمی که به نیروی کار میدن
دولت چین هر کاری می کنه که اقتصادش از آمریکا جلو بزنه
گندشم در اومد که تو برزیل برده داری نوین می کردن حالا ببین تو خود چین چه خبره
Saeed Jame
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴🤣🤣🤣🤣
Toyota
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴این چینی ها کارشون کپی کاری است
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/BYD-Denza-Z-3.jpg
مصطفی
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴یکی به این چین یه پولی چیزی بده از خودروسازی بکشه بیرون…
خسته شدیم بمولا 😐😐😐
Hf
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴دوستان به نظر شما ساخت موتوری با چینش x عملیه؟ و اینکه قابل استفادست و میشه به استفادش در خودرو ها فکر کرد؟