بی وای دی BYD

معرفی بی وای دی دنزا Z، کوپه برقی برای رقابت با پورشه 911!

دنزا، برند لوکس میانی بی‌وای‌دی، در نمایشگاه شانگهای از کانسپت کوپه اسپرت الکتریکی کانسپتی رونمایی کرده که با طراحی پویا، فناوری‌های پیشرفته و سیستم تعلیق هوشمند، قصد رقابت با پورشه ۹۱۱ را دارد.

کوپهٔ اسپرت دنزا Z هرچند فعلاً به‌عنوان یک کانسپت معرفی شده ولی انتظار می‌رود تا پایان ۲۰۲۵ به تولید انبوه برسد. این خودرو نه‌تنها برای بازار چین بلکه برای صادرات به اروپا نیز در نظر گرفته شده است و قصد دارد با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ بی‌وای‌دی با پورشه ۹۱۱ رقابت کند. دنزا Z با طراحی کم‌ارتفاع و اسپرت، ظاهری تهاجمی و پویا ارائه می‌دهد. نمای جلویی با لبه پایینی برجسته سپر و چراغ‌های تیز، حس انرژی و چابکی را منتقل می‌کند. بدنه جمع‌وجور دودر، با کابینی که از ستون B باریک‌تر می‌شود، به همراه شکل عضلانی بالای چرخ‌های عقب، ظاهری قدرتمند ایجاد کرده است.

پنجره‌های بدون قاب، دستگیره‌های مخفی درها و رینگ‌های بزرگ، به جذابیت ظاهری این کوپه افزوده‌اند. دنزا Z در دو نسخه کوپه و کانورتیبل عرضه خواهد شد. ابعاد دقیق خودرو هنوز اعلام نشده اما منابع آن را با لوتوس امیرا و ام‌جی سایبرستر مقایسه کرده‌اند که نشان‌دهنده بدنه‌ای نسبتاً جمع‌وجور با طول حدود ۴.۵ تا ۴.۷ متر است. طراحی این خودرو تحت هدایت «ولفگانگ اِگر»، مدیر طراحی جهانی بی‌وای‌دی با سابقه کار در آئودی، لامبورگینی و آلفارومئو، انجام شده که تأثیرات طراحی اروپایی را در خطوط بدنهٔ تهاجمی آن نشان می‌دهد.

کابین دنزا Z با تمرکز بر فناوری و تجمل طراحی شده است. برجسته‌ترین ویژگی در اینجا، فرمان تاشو است که به گفته دنزا، در هنگام برخورد فضای بیشتری ایجاد کرده و ایمنی را افزایش می‌دهد، ضمن اینکه حس آینده‌نگرانه‌ای به تجربه رانندگی می‌افزاید. صفحه‌نمایش بزرگ مرکزی، صفحه آمپر دیجیتالی و سیستم صوتی پیشرفته (مشابه دنزا Z9 GT با ۲۶ بلندگو) هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این خودرو هستند. دنزا همچنین تأکید دارد که این خودرو مثل پورشه ۹۱۱، کوپه‌ای کوپه چهارنفره است هرچند که شیب تند سقف ممکن است فضای سرنشینان عقب را محدود کند.

دنزا Z از فناوری‌های نوآورانه‌ای بهره می‌برد که آن را از خودروهای اسپرت سنتی متمایز می‌کند. یکی از این تکنولوژی‌ها، سیستم فرمان با سیم است که با الگوریتم‌های هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود و تجربه رانندگی نرم و دقیقی را در جاده‌های معمولی و پاسخگویی سریع را در پیست ارائه می‌دهد. این فناوری که در خودروهای پیشرفته مانند تسلا سایبرتراک نیز دیده شده، دقت و ایمنی را بهبود می‌بخشد. دنزا Z همچنین به نسخه ارتقاءیافته سیستم تعلیق Disus-Z هم مجهز شده که در کمتر از ۱۰ میلی‌ثانیه به شرایط جاده واکنش نشان می‌دهد.

مشخصات دقیق پیشرانه دنزا Z هنوز اعلام نشده، اما منابع پیش‌بینی می‌کنند که این کوپه از قوای محرکه سه‌موتوره مشابه دنزا Z9 GT استفاده کند. این سیستم شامل یک موتور ۳۰۸ اسب بخاری در محور جلو و دو موتور ۳۲۲ اسب بخاری در محور عقب می‌شود که درمجموع ۹۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. همچنین برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از احتمال افزایش قدرت به ۱۰۰۰ اسب بخار برای رقابت با پورشه ۹۱۱ توربو S است. موتور الکتریکی ۳۰ هزار rpm بی‌وای‌دی که در مدل‌های هان L و تانگ L استفاده شده، احتمالاً در دنزا Z نیز به کار خواهد رفت که نوید عملکردی استثنایی را می‌دهد.

باتری بلید بی‌وای‌دی با ظرفیت احتمالی ۱۰۰ کیلووات‌ ساعت نیز بردی حدود ۶۰۰ کیلومتر را فراهم خواهد کرد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بین ۳.۰ تا ۳.۵ ثانیه تخمین زده می‌شود که با پورشه ۹۱۱ کاررا قابل‌مقایسه است. دنزا Z با قیمت پایه‌ای بیش از ۳۰۰ هزار یوآن معادل ۴۲ هزار دلار عرضه خواهد شد، اگرچه برخی منابع قیمت بالاتر، حدود ۵۰۰ هزار یوآن معادل ۶۸ هزار دلار را برای نسخه‌های پرچم‌دار پیش‌بینی می‌کنند. این قیمت، دنزا Z را به گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر در مقایسه با پورشه ۹۱۱ تبدیل می‌کند درحالی‌که عملکرد مشابهی ارائه می‌دهد. این کوپه از اواخر ۲۰۲۵ در چین به فروش می‌رسد و برنامه‌هایی برای عرضه در اروپا، احتمالاً در سال ۲۰۲۶، وجود دارد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Mosafer

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (263 ديدگاه)

    شتر در خواب بیند پنبه دانه…رقابت با پورشه،،

    موافقم 26
    مخالفم 11
  2. مدی

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1257 ديدگاه)

    متنو نخوندم چون میدونم مطالبش قراره چی باشه
    ولی ظاهرش خیلی خوبه

    موافقم 3
    مخالفم 9
    1. نه به تفادس

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (189 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/BYD-Denza-Z-2.jpg این چیه دیگه چراغاشو ببین اهع

      موافقم 3
      مخالفم 7
      1. ممد

        ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (15 ديدگاه)

        اتفاقا من از همین چراغا خوشم اومد

  3. ar-ma-n

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (235 ديدگاه)

    کابینه خیلی خفن درست برقی هست ولی حداقل یک سر گردن با بقیه کابین های برقی فرق دار البته تو دسته گرند تور و حداقلش طراحیش قابل قبول

    موافقم 4
    مخالفم 2
  4. ar-ma-n

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (235 ديدگاه)

    طراحیش خوبه ولی اینک صدای واقعی درون سوز حس نمیشه حتا به کوچیکی واقعا عذاب آور هست حداقل هایبرید میداد

    موافقم 2
    مخالفم 3
  5. Saeedfarshchian

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (349 ديدگاه)

    حاصل جفت گیری تسلا مدل اس و یکم اونتادور

    موافقم 7
    مخالفم 4
    1. آدولف هیتلر

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (79 ديدگاه)

      چراغ عقبش دوتا چراغ بنتلی کانتنتاله

  6. حسن

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    بازم این BYD خیلی خوبه
    با نصف قیمت پورشه کارایی درهمون حد ارائه میده
    هرچند هیچوقت هیچوقت نمیتونه به گرد پای پورشه برسه ولی بازم نسبت به قیمتش خوبه

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. Mr.negative

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (23 ديدگاه)

      بزرگترین دلیل ارزون بودنش نسبت به بقیه حقوق کمی که به نیروی کار میدن
      دولت چین هر کاری می کنه که اقتصادش از آمریکا جلو بزنه
      گندشم در اومد که تو برزیل برده داری نوین می کردن حالا ببین تو خود چین چه خبره

  7. Saeed Jame

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (99 ديدگاه)

    🤣🤣🤣🤣

    موافقم 1
    مخالفم 3
  8. Toyota

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    این چینی ها کارشون کپی کاری است
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/BYD-Denza-Z-3.jpg

    موافقم 3
    مخالفم 2
  9. مصطفی

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (113 ديدگاه)

    یکی به این چین یه پولی چیزی بده از خودروسازی بکشه بیرون…
    خسته شدیم بمولا 😐😐😐

    موافقم 6
    مخالفم 4
  10. Hf

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (83 ديدگاه)

    دوستان به نظر شما ساخت موتوری با چینش x عملیه؟ و اینکه قابل استفادست و میشه به استفادش در خودرو ها فکر کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا