شارژ کامل یک خودروی برقی در زمان ۵ دقیقه و ۶۰۰ کیلومتر رانندگی با آن، رویایی است که حالا توسط بی وایدی به واقعیت تبدیل شده و استفاده از وسایل الکتریکی را به سادگی بنزینیها کرده است.
فناوری شارژ سریع بیوایدی، خیلی زود به خودروهای جادهای این شرکت منتقل شده تا سرعت تکمیل ظرفیت باتریها به شکلی حیرتانگیز، افزایش یابد. هرچند که غالب خودروهای برقی، حتی در ایستگاههای شارژ سریع تسلا، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم دارند تا انرژی کافی برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر رانندگی ذخیره کننده؛ نسخههای جدید بی وای دی هان و تانگ ۲۰۲۵ به سرعت باورنکردنی ۲ کیلومتر پیمایش در ازای هر ثانیه اتصال به شارژر رسیدهاند. به بیان سادهتر، ۵ دقیقه یا ۳۰۰ ثانیه شارژ با سیستم جدید، توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتر فراهم میکند.
هان L و تانگ L در میان محصولات ساخته شده با برند بیوایدی، پرچمدار محسوب میشوند. هرچند که بعضی خودروهای ساخت دیگر برندهای گروه بیوایدی، مثل یانگوانگ و دنزا، گرانتر هستند. در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۴، شرکت BYD اعلام کرد مدلهای پرچمدار تمامالکتریکی Han L و Tang L از ۲۰ فرودین امسال رسما وارد بازار چین خواهند شد. پیش از این، پیشفروش هان L و تانگ L با حدود قیمت ۳۷ تا ۵۰ هزار دلار در نسخههای مختلف، آغاز شده بود.
هر دو مدل بر پایه پلتفرم Super e-Platform شرکت BYD ساخته شدهاند و دارای موتوری با توانایی گردش روتور تا ۳۰,۰۰۰ دور در دقیقه، معماری ولتاژ بالا (۱۰۰۰ ولتی) و باتری Flash Charging با جریان شارژ ۱۰۰۰ آمپر هستند. این باتریها با نرخ شارژ ۱۰C قادرند در هر ثانیه شارژ، امکان پیمایش ۲ کیلومتر را فراهم کنند. همچنین، خودروهای فوق از قابلیت شارژ سریع دوگانه (Dual-gun fast charging) و اتصال همزمان به دو منبع برق پشتیبانی میکنند.
موتور برقی نسبت قدرت به وزن ۱۶.۴ کیلووات بر کیلوگرم (معادل ۲۲ اسب بخار بر کیلوگرم) دارد. هان و تانگ L در دو نسخه محرک عقب (RWD) و تمامچرخمحور (AWD) عرضه میشوند. نسخه RWD دارای حداکثر قدرت ۵۰۰ کیلووات (۶۷۰ اسب بخار) است، در حالی که نسخه AWD با حداکثر قدرت ۸۱۰ کیلووات (۱۰۸۶ اسب بخار) و توزیع قدرت ۲۳۰ کیلووات در جلو و ۵۸۰ کیلووات در عقب عرضه میشود. هر دو نسخه مجهز به باتریهای لیتیوم فسفات آهن (LFP) نسل دوم BYD با ظرفیت ۸۳.۲۱۲ کیلوواتساعت هستند. برد حرکتی این خودروها بر اساس استاندارد CLTC برای نسخه RWD معادل ۷۰۱ کیلومتر و برای نسخه AWD معادل ۶۰۱ کیلومتر اعلام شده است.
نهایت سرعت رسمی اعلام شده برای مدل سدان، ۲۷۰ کیلومتر برساعت است! اما در آزمایشهای واقعی به سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت دست یافته و همچنین، توانسته است سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۲.۷ ثانیه ثبت کند.
سدان و شاسیبلند بیوایدی به سیستم پیشرفته رانندگی خودکار BYD با نام “God’s Eye” B یا DiPilot 300 مجهز هستند که شامل یک لیدار نصبشده روی سقف، دوربینهای جلو و عقب و نقشههای با دقت بالا، امکان رانندگی خودکار در شهر و بزرگراه (Navigation On Autopilot یا NOA) و همچنین عملکردهای ویژه در پارکینگ میشود
سدان Han L EV با ابعاد ۵۰۵۰ در ۱۹۶۰ در ۱۵۰۵ میلیمتر و فاصله بین محور ۲۹۷۰ میلیمتر در مقایسه با مدل استاندارد، ۵۵ میلیمتر طول بیشتر دارد و فاصله بین محور آن ۵۰ میلیمتر افزایش یافته است. این مدل با بهرهگیری از مفهوم طراحی Loong Face و شکل فستبک، دارای ضریب درگ ۰.۲۳ است.
کراساور Tang L EV نیز با ابعاد ۵۰۴۰ در ۱۹۹۶ در ۱۷۶۰ میلیمتر و فاصله بین محور ۲۹۵۰ میلیمتر عرضه میشود که در مقایسه با مدل استاندارد تانگ، ۱۷۰ میلیمتر طولانیتر با ۱۳۰ میلیمتر فاصله بین محور بیشتر است. از نظر پیشرانه، این مدل مشخصاتی مشابه Han L EV دارد، با این تفاوت که تمامی نسخههای آن مجهز به باتریهای لیتیوم فسفات آهنی نسل دوم BYD با ظرفیت ۱۰۰.۵۳۱ کیلوواتساعت هستند. برد حرکتی این خودرو بر اساس استاندارد CLTC برای نسخه RWD معادل ۶۷۰ کیلومتر، برای نسخه AWD استاندارد معادل ۶۰۰ کیلومتر و برای نسخه AWD مجهز به پهپاد معادل ۵۶۰ کیلومتر اعلام شده است. سرعت رسمی اعلام شده برای شاسیبلند بیوایدی ۲۶۵ کیلومتر برساعت است، اما در آزمایشهای واقعی به سرعت ۲۸۷ کیلومتر بر ساعت نیز دست یافته. همچنین، این خودرو قادر است سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۳.۶ ثانیه ممکن کند.
در کابین تانگ L، صندلیها به صورت ۲+۳+۲ (۷ نفره) هستند. ردیف جلو گرمایش، تهویه و ماساژ داخلی دارند. صندلیهای ردیف دوم و سوم با قابلیت تاشدن، فضای جمل بار صندوق عقب را تا ۱۹۶۰ لیتر افزایش میدهند. همچنین، این خودرو دارای یک صندوق جلو با حجم ۱۳۶ لیتر است.
طراحی کابین و کنسول مرکزی هان L و تانگ L با انبوه چرم صندلی، تودری و داشبورد، مشابه است. پردازندهی الکترونیک این خودروها به سیستم DiLink 5.0 شرکت BYD مجهز خواهد بود و پاسخدهی سریع خواهد داشت. از جمله امکانات محصولات جدید BYD میتوان به صفحه نمایش مرکزی ۱۵.۶ اینچی قابل چرخش، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه با واقعیت افزوده (AR-HUD) و گرافیک بالا، فرمان مسطح، پنل دیجیتال پشت فرمان، امکان شارژ بیسیم روی کنسول مرکزی و یک یخچال داخلی اشاره کرد.
amirboss
۱۹ فروردین ۱۴۰۴وقتشه کم کم چینی بازها به سایت اضافه بشن.
۱۹ فروردین ۱۴۰۴بازم دمش گرم تو پنج دقیقه خیلی خوبه ها
علی جردن
۱۹ فروردین ۱۴۰۴من براش شورلت و فورد بودم،اما او چری و بی وای دی ،دوست داشت😂😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Sina_carshow
۱۹ فروردین ۱۴۰۴واقعا زیبا طراحی شدن و ایرادای طراحی نسل قبلشون رو به خوبی برطرف کردن هرچند بی وای دی بهشون نمیگه و میگه نسل قبلی هم در حال تولیده
یه رقیب فوق العاده سر سخت، منتظر عرضه جهانیشون هستم احتمالا سال دیگه یا دو سال دیگه جهانی معرفی میشن
فردا هم مراسم رونمایی جهانی محصولات دنزا هستش
khosrow
۱۹ فروردین ۱۴۰۴همونطور که شاهد هستیم چین داره دست نیافتنی میشه / دنیا برای چین خواهد بود / عمریکا کم کم ا ت م هاشو به صف میکنه / ل ا ت ه سطح یک 😁 ..
ارسلان
۱۹ فروردین ۱۴۰۴آمریکا گویا تعرفه ۱۰۴ درصدی و برای چین اعمال کرده، اتحادیه اروپا هم مجبوره روی کالاهای چینی تعرفه گذاری کنه که از ورود کالاهای برگشتی آمریکارو بگیره….همه آشغال های دست نیافتنی چینی سهم ایرانه، بخر و حالش و ببر 😂
Delta
۱۹ فروردین ۱۴۰۴چین در هیبرید و برقی واقعا خوش درخشید. وقتی مدیرعامل فورد میاد و به قدرت چین اقرار میکنه دیگه بحثی نمیمونه.
سوشیانت
۱۹ فروردین ۱۴۰۴حرفی از تکنولوژی نزد نگرانی از قیمتشونه
OM.01
۱۹ فروردین ۱۴۰۴اون چیزی که من از نسل جدید byd Han L و tang L میبینم نتیجه بی نظیر مدیریت سازمان و صنعت و برنامه ریزی استراتژیک بسیار پیشرفته و تحقیق در عملیات بسیار بینظیر هست که تونستن خودروی برقی هزار اسبی با کیفیت متریال بالا و ایمنی بالا در کنار قیمت 50 هزار دلاری تولید کنن
افزایش تولید و صادرات byd در 2 سال گذشته نشون میده سود مناسبی کردن و چقدر تحقیق در عملیات همون OR مهمه! واقعا BYD معجزه کرده با دانش مدیریت و البته مهمتر از اون دانش مهندسی
کاری ندارم اونایی که تو خونشون بنز CLS63 پارک کردن و وقت دارن بیان پدال از بنزشون تعریف کنن چی میگن ولی من به عنوان یه خریدار و کسی که بالای صدتا ماشین غیر ایرانی نشسته و رونده میگم خودروهای BYD و جیلی و چانگان جدید رو بدون هیچ شکی به تمام رقبای که دارن ترجیح میدم…اگه هم بحث دویست هزار دلار پول وسط باشه فک کنم درآمدم قدری باشه که هم چانگان دیپال S09 بخرم هم کوروت C2 رستوماد هم موستانگ دارک هورس! شاید هم C2 رستوماد رو حذف کنم بجاش پورشه 356 رپلیکا بگیرم…بحث فقیر یا ثروت نیست بحث طرز تفکره!
این byd چه کرده دمش گرم!
دست ما کوتاه و خرما بر نخیل…
صامورایی
۲۰ فروردین ۱۴۰۴سلام پدال. یه خبر جذابی منتشر شده که تویوتا و لکسوس ۱۵ مدل برقی تا ۲۰۲۷ وارد بازار میکنند.
چند سال پیش یادمه موقعی که کانسپت ها رونمایی شده بود پوشش دادین. اگه مایل بودید ترجمه کنید.
https://www.carscoops.com/2025/04/toyota-wants-to-have-15-evs-in-its-range-by-2027/
صامورایی
۲۰ فروردین ۱۴۰۴امیدوارم عزیزان پدال اینو ترجمه کنند. چندتا سوال جزئی از ژاپنی فنا دارم :)
بهزاد
۲۰ فروردین ۱۴۰۴الان خودت چه نتیجه ای گرفتی؟
خوشحالی ، ترسیدی ، نا امیدی ، دلواپسی؟
مگه قرار بود نسازه؟!
با تعرفه های آمریکا هنوزم فکر میکنی byd در رقابت جهانی میتونه موفق بشه؟
شرکت هایی مثل تسلا و byd با محصولات رقبا تحت فشار قرار میگیرند همانطور که تسلا بعد از رشد پیاپی الان روند تولید منفی داره.
همایون
۲۰ فروردین ۱۴۰۴کسی میدونه اون نسخه تانگ که نوشته مجهز به پهباد نقش پهباد توش چیه؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ فروردین ۱۴۰۴وقتی پهپاد فعال بشه خودش دنبال ماشین میاد و ازش فیلم میگیره
ایده مسخره
محمود
۲۰ فروردین ۱۴۰۴بهتر حال اینم یه قابلیته دیگه؛ میخوام بگن این به ماشین خانوادگی و طبیعت گردیه. مثلاً شما یه جاده یا منظره زیبا میبینی و از اون پهپاد برای ثبت تصاویر محیط و یا خود ماشین در اون جاده استفاده میکنید و از مانیتور ماشین هم میتونی تصاویر محیط رو از زوایای مختلف ببینی. مثل بعضی ولاگرهای طبیعت در یوتیوب که کواد کوپتر های کوچیک برای فیلمبرداری از مناطق مختلف استفاده میکنن