رونمایی بی وای دی از خودروی برقی سی گل با قیمت پایه ۹۷۰۰ دلار باعث ترس رقبا از جمله برندهای آمریکایی شده است.
خودروی موردبحث که با نام مستعار مینی لامبورگینی هم شناخته میشود در آمریکا عرضه نخواهد شد اما خودروسازان آمریکایی نیز به آن توجه دارند. سی گل آنر ادیشن از باتریهای تیغهای خود بی وای دی استفاده میکند و امکان سفارش آن با باتریهای ۳۰ و ۳۸.۸ کیلووات ساعتی وجود دارد. باتری اول باعث ارائه شعاع حرکتی ۳۰۵ کیلومتری خواهد شد درحالیکه مدلهای مجهز به باتری بزرگتر با یکبار شارژ مسافت ۴۰۵ کیلومتری را طی میکنند. همچنین برای رساندن شارژ باتری از ۳۰ به ۸۰ درصد حدود نیم ساعت زمان لازم است.
کابین بی وای دی سی گل آنر ادیشن خیلی ارزانقیمت به نظر نمیرسد و یک نمایشگر ۱۰.۱ اینچی چرخان جزو شاخصترین تجهیزات آن است. با وجود شبکه هوشمند دی لینک مشتریان میتوانند با خودرو برهمکنش داشته و به بازیهای ویدئویی بپردازند. بر اساس گزارش رسانههای چینی، سی گل با نام مستعار مینی لامبورگینی شناخته میشود چراکه مدیر طراحی آن آقای ولفگانگ ایگر است که قبلاً در لامبورگینی حضور داشته است.
اما شاید موضوع مهمتر دراینباره به سوددهی سی گل مربوط باشد که نگرانی زیادی را برای رقبا در پی دارد. تری ویچوفسکی، مدیر اسبق جنرال موتورز و رئیس فعلی شرکت کرسافت گلوبال میگوید بی وای دی سی گل جدید میتواند زنگ خطری برای صنعت خودرو باشد. او خودروی برقی ارزانقیمت چینیها را یک رویداد قابلتوجه میداند و میگوید خودروسازان آمریکایی باید آماده رقابت با آن باشند. کرسافت که یک شرکت مشاوره مهندسی است تمامی بخشهای دیجیتالی و فیزیکی سی گل را بررسی کرده تا بداند مشتریان چگونه میتوانند راندمان آن را بهبود بخشند. این شرکت پس از بررسی محصول موردبحث فهمیده که سی گل طراحی ساده و کارایی دارد هرچند کرسافت با کیفیت و قابلیت اطمینان فراتر از حد انتظار مواجه شده است. ویچوفسکی دراینباره میگوید:
آنها کار خود را به خوبی انجام دادهاند. با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار، سی گل بازار را به خود اختصاص میدهد.
اگرچه برند موردبحث برنامهای برای ورود به بازار خودروهای سواری آمریکا ندارد اما اگر سی گل در این کشور حضور پیدا کند احتمالاً چند ده هزار دلار ارزانتر از قیمت متوسط یک خودروی برقی صفرکیلومتر خواهد بود. بی وای دی سی گل برقی در آمریکای جنوبی با نام مینی دلفین عرضه شده و در برزیل قیمت پایه حدود ۲۰ هزار دلاری دارد. در همین اثنا خودروسازان آمریکایی نیز خود را آماده چنین رقیبی میکنند. مارین جاجا مدیر عملیات ارشد فورد مدل E در مصاحبهای گفته است:
چیزی که در طول این سالها دیدهایم ورود خودروسازان دیگر به بازارهای بینالمللی است که اهمیت بالایی دارد.
فورد با تغییر برنامههای خود قرار است روی محصولات برقی کوچکتر و ارزانتر از جمله یک وانت و شاسیبلند جمعوجور تمرکز کند. بنا به گفته منابع ناشناس، اولین خودروی برقی این برند با استراتژی جدید قرار است در سال ۲۰۲۶ و با قیمت حدود ۲۵ هزار دلار عرضه شود. جنرال موتورز هم به دنبال معرفی نسل بعدی شورولت بولت برقی با پلتفرم اولتیوم است. یکی از مدیران جنرال موتورز میگوید بولت برقی جدید با استفاده از باتریهای LFP و معماری اولتیوم صرفهجویی چندین میلیارد دلاری را به همراه داشته است. فورد نیز میخواهد برای کاهش هزینهها از همین نوع باتریها در خودروهای بعدی خود استفاده کند.
باید گفت خودروسازان آمریکایی قبلاً در حال از دست دادن سهم خود از بازار بودهاند. سه برند بزرگ این کشور یعنی فورد، جنرال موتورز و کرایسلر شاهد افت سهم ۷۵ درصدی خود از بازار سال ۱۹۸۴ به حدود ۴۰ درصد در سال قبل بودهاند. جیم فارلی مدیرعامل فورد در کنفرانس تحقیقات ولف که ماه پیش برگزار شد هشدار داد اگر خودروسازان نتوانند با برندهای چینی همچون بی وای دی رقابت کنند ۲۰ تا ۳۰ از درآمد خود را از دست خواهند داد. فارلی همچنین سی گل برقی جدید را بسیار خوب خواند و به کل صنعت خودرو هشدار داد. مدیر ارشد فورد خاطرنشان ساخت:
به عنوان مدیرعامل شرکتی که برای رقابت با برندهای ژاپنی و کرهای مشکلاتی داشته میگویم باید این مشکل (ظهور برندهای چینی) را حل کنیم
مدیر توسعه پلتفرم برقی کمهزینه فورد آلان کلارک است که قبلاً مهندس ارشد توسعه تسلا مدل Y بوده است. ظاهراً فورد در میانه برنامههای خود برای تولید خودروهای برقی کوچک، برنامههای تولید شاسیبلند برقی سه ردیفه و بزرگش را لغو کرده است. فارلی میگوید تولید خودروهای برقی بزرگ همچون F-150 لایتنینگ بسیار هزینهبر است؛ اما بی وای دی هم یک جنگ حیاتی را علیه خودروهای بنزینی کلید زده و سری محصولات برقی ارزانقیمتی را به همین منظور تولید نموده است. بی وای دی مزیت بزرگی نسبت به رقبا دارد چراکه تقریباً تمامی قطعات اصلی خودروهایش را میسازد. برای مثال به جز شیشهها و لاستیکها، همه قطعات خودروی دلفین توسط بی وای دی تولید میشود. گفته شده نسل بعدی پلتفرم برقی این خودروساز حتی باعث صرفهجویی بیشتر در هزینهها خواهد شد و این به معنی فشار بیشتر روی خودروسازان آمریکایی خواهد بود.
khashayar0
۴ فروردین ۱۴۰۳با این روند تا چند سال دیگه قیمت ماشین برقی میشه 1000 دلار و رقبای بی وای دی مثل تسلا و جی ام و فورد و … یه فکری باید بحال خودشون بکنن
علی
۴ فروردین ۱۴۰۳حال آتلانتیس دیدن داره با این خبر آمریکا که سهل تمام اروپا هم مقابل چین تعظیم میکنن🇨🇳
NAVID۰۰۹۸
۵ فروردین ۱۴۰۳حالا هی تسلا بیاد ارزون کنه😂🤦♂️!
net
۵ فروردین ۱۴۰۳ماشالله امریکا
ماشالله اصالت
ایشالله قدرت
😃
شهروند ایرانی
۵ فروردین ۱۴۰۳قیمت ارزون چینی بخاطر نفت مفت ارزون روسیه و ایران غرب با ابزار تحریم چاقو دو لبه درست کرده و باعث نزدیکی دیکتاتوری ها بهم شده و چین هم که استاد دزدی علمی و کپی کاری با هد روشی بود تکنولوژی بدست آورد و روز به روز پیشرفته میشه ولی وای به حال ایران
الکساندر گراهامبل
۵ فروردین ۱۴۰۳اوج رشد برقی های چینی نسبتا بعد از قراردادشون با ایران بو
امیدوارم ربطی نداشته باشه 😔
پیام
۴ فروردین ۱۴۰۳با همکاری سی گل ایران هست؟ واقعیه یا کیک؟
جنوب
۴ فروردین ۱۴۰۳این تلفظش سی گال هستش
یعنی مرغ دریایی
جومونگ
۵ فروردین ۱۴۰۳یه خبر جالب . هیوندای و کیا و جنسیس ، پنجمین فراخوان خودشون رو هم ثبت کردن . این ماه ۵ فراخوان دادن و این دو تای آخر شاهکار محضه !
هر چی رو پلتفرم e-GMP ساخته شده فراخوان میشه . یعنی هر ۳ برند ، هررررر چیییییی با این پلتفرم ساختن باید برن برای صف تعمیر . حدود ۷ – ۸ مدل با هم فراخوان شدن !
این هم عاقبت اون همه ادعای فناوری و تکنولوژی . اون از ادعای باتری سازی که تهش معلوم شد کره مشتری ثابت چینه ، اینم از این .
مثل همیشه تحلیل برعکس :)
JaMsHiD
۵ فروردین ۱۴۰۳جومونگ یه کامنت گذاشته ولی سنگین گذاشته😂💔
زیزیگولو
۴ فروردین ۱۴۰۳مردمی که بهترین و معتبرترین برندای جهان رو سوار میشن بایدم بترسن
Zz
۴ فروردین ۱۴۰۳چین به طرز غیر قابل باوری رشد کرده و شرکتایی مثل byd ، رسما یک برند جهانی نو ظهور به حساب میان .
رقابت با چین شوخی نیست و تنها راه برای مقابله با چین یا منع واردات از چینه یا تعرفه گذاری سنگین .
چون هر جای دیگر رو شما در نظر بگیری ، چینیا فکر کردن بهش و برنامه دارن . از مواد اولیه صنایع ، فناوری ، سرمایه انسانی ، بازاریابی و تبلیغ و …
الکتریکی سازی به چند تا کشور خیلی کمک کرد رشد کنن و اول از همه چین از فرصت استفاده کرد .
از الان تا زمانی که خودروی برقی وجود داره ، چین رو قاطعانه در رده های بالای جدول ببینید .
پیام
۴ فروردین ۱۴۰۳چین قاطعانه هیچ تکنولوژی و کیفیت خاصی نداره! اگه عرضه داشت، فرمول گرافین رو از بریتانیا نمی دزدید! و خیلی از دزدی های دیگش! فقط بنجل میزنه! ماشین ۱۰ هزار دلاری کجاش پیشرفته! فقط دنیا رو می گندونه!
کرگدن باواریا
۵ فروردین ۱۴۰۳چین ماشین ۲۰۰ هزار دلاری میزنه ایرانی تیبا سوار میگه بنجله ، ماشین ۱۰ هزار دلاری میزنه ایرانی تیبا سوار میگه بنجله
کلا مشکل از شماس ، وقت کردی بنجل کره ایی رو بفروش با پولش برو ۵ دیقه دبی بندر ابوظبی نفس بکش ببین شیخ الدوله های خرپول چطور برای چینی سر و دست میشکونن!
خدایی حالم از طرفدار های کره ایی که “چینی” رو کمتر از خودش میبینه به هم میخوره 🤮
لااقل یه کرولا سوار اینو میگفت قبول میکردم هرچی باشه یه ماشین کارمندی بی خرج و بادوام سواره نه اسباب بازی…
SS
۵ فروردین ۱۴۰۳البته در بسیاری موارد هم دامپینگ با کمک دولت چین هست که اجازه چنین کاری میده
برای مثال در مورد پنل های خورشیدی هم رسما این کار صورت گرفت و دولت چین برای حفظ رشد اقتصادی با کمک چندین میلیارد دلاری به سازنده ها، هزینه تمام شده پنل های ساخت چین رو به حدی پایین آورد که حتی شرکتهای با سابقه ای مثل ال جی هم مجبور به کناره گیری از این بازار شدن.
در مورد خودروهای برقی هم از اونجایی که با اهداف دولت چین برای بالا بردن سطح تولیدات از تولیدات سطح پایین به های-تک احتمالا چنین کمک هایی انجام میشه که تنها راه مقابله با اون تعرفه گذاری هست.
Zz
۴ فروردین ۱۴۰۳من تعجب نمیکنم اگر روزی ببینم سیاست مداران رده بالای دنیا ، تصمیم بگیرن به سمت سوخت مصنوعی ، هیدروژن ، پلاگین هیبرید یا هر منبع انرژی دیگه ای به غیر برق برن تا هر طور شده از رشد روز افزون چین و عواقبش در امان بمونن
جرمی کلارکسون
۴ فروردین ۱۴۰۳فکر کنم سی گل میشه مرغ دریایی
Amirmohammad
۴ فروردین ۱۴۰۳منطقیه ترسشون
Elmiraj
۴ فروردین ۱۴۰۳نو ظهور های چینی برای شرکت هایی که هر سال چندین میلیون خودروی درون سوز ارزان میفروشن زنگ خطر جدی هست و خواهد بود…
هر چند از امسال چینی های ارزان هم گرفتار کاهش تقاضای جهانی خواهند بود .
yaghoub
۴ فروردین ۱۴۰۳باز هم BYD
اگه یه روز بخونم شده پرفروشترین برند خودرو اصلا تعجب نمیکنم.
مجید
۴ فروردین ۱۴۰۳سبز فسفری و مشکی : جذابترین ترکیب رنگ.
ارسلان
۴ فروردین ۱۴۰۳آمریکایی همچین آشغالی نمیخره ، مطمئن باش…. طرف ساعت رولکس قسطی میخره ماهی ۲۵۰ دلار میده ، کفش جورجیا آرمانی میخره ماهی ۱۵ دلار…اینو بخره بگه چی خریدم ؟! اونا مثل اروپایی ها نیستند!!
طرف کامنت کرده بود دلم میخوات فیات بخرم ، ولی ملت آمریکا مسخره ام میکنند این فسقلی و بخرم….
Zz
۴ فروردین ۱۴۰۳اگه مردم استقبال نمیکنن و کسی سمت چینی نمیره ، پس چرا وارداتش به امریکا ممنوع شده ؟
چرا دولت امریکا اصلا اجازه ورود بهشون نمیده ؟
چون میدونن اگه بیاد مردم دیگه حاضر نمیشن پول بیشتر برای برند های خودشون بدن و میرن سمت چین .
جمعیت ۳۳۰ میلیونی امریکا قطعا نیاز های مختلفی داره و همشون یک شکل نیستن که همه لاکچری پسند باشن
Taha Ayoobi
۴ فروردین ۱۴۰۳دقیقا
بی وای دی تو آمریکا شانسی نداره.
من عموم برای درس رفته آمریکا، داشتم از قیمت های اینجا میگفتم براش. گفتم تویوتا کرولا 1200 و 1500 حدود 4 میلیارد.
تعجب کرد، گفت ماشینی که تو اینجا خیلی مردم خوششون نمیاد اونجا 4 میلیارده؟
بعدش گفت البته تو اروپا خوششون میاد از ماشین های کم حجم ولی آمریکا فرق داره
Arshia m3csl
۴ فروردین ۱۴۰۳ماشین برقی ۱۰ هزار دلاری برقی کیفیتش قطعا داغونه و اسمنیش احتمالا زعامت بدنش درحد زخامات ماشین های ایرانیه
کیفیتش خیلی پایینه درحد ماشین های ایرانی و توش پلاستیک بی کیفیت پره
احتمالا خرابی و استحلاکش هم زیاده و ترمز های ضعیف و کیفیت پایین داره ملت عامه تو تلگرام و اینستاگرام فکر میکنن ماشین چینی ارزون خوبه ولی نمیدونن پنیر مفت مال تله موشه
Dan
۵ فروردین ۱۴۰۳جوری میگی انگار داری تجربه یه سال نگهداریته
Arshia m3csl
۵ فروردین ۱۴۰۳قطعا همینه خب ماشین برقی با کلی تکنولوژی ۱۰ هزار دلار باشه از خیلی چیزاش زدن
khashayar0
۵ فروردین ۱۴۰۳قطعا کیفیت ساختش از تسلا بالاتره
حسین دهمرد
۴ فروردین ۱۴۰۳هدف از برقی سازی کم کردن آلایندگی خودروهای پرمصرفه. یه مینی هاچبک معمولی با موتور سه سیلندر مگه چقدر مصرفشه که بخوای بری دنبال یه مینی هاچبک برقی چینی؟
Navid A J
۵ فروردین ۱۴۰۳بحث اصلی سر سود کمپانی برای ساخت هر خودرو هست. الان ساخت ماشین کلاس b و a سود خاصی برای کمپانی ها نداره. درحالی که تولید همین کلاس به صورت برقی، برای کمپانی ها سودآور شده. به همین دلیله که بخوایم نخوایم، باید ب این قضیه عادت کنیم.
مهدی
۴ فروردین ۱۴۰۳یعنی هم قیمت کوییک اتومات خودمون…
هیچی دیگه خودتون فاصله رو ببینید
Taha Ayoobi
۴ فروردین ۱۴۰۳من نمیدونم این همه مقاله میاد چینی ها دارن پیشرفت میکنن، بین مردم کلی جو پیشرفت چین هست.
این کیفیت آشغال چینی ها کی درست شده که ما نمیدونیم؟
این همه از این ماشین تعریف شد الان، کی میدونه کیفیتش خوبه یا بد؟
من که چشم آب نمیخوره
بعدشم ، تو خود آمریکا هیچ شانسی نداره این فسقلی
نهایت تو کشور های دیگه با آمریکا رقابت کنه.
Zz
۴ فروردین ۱۴۰۳بخشی از متن :
این شرکت پس از بررسی محصول موردبحث فهمیده که سی گل طراحی ساده و کارایی دارد هرچند کرسافت با کیفیت و قابلیت اطمینان فراتر از حد انتظار مواجه شده است. ویچوفسکی دراینباره میگوید:
” آنها کار خود را به خوبی انجام دادهاند. با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار ، سی گل بازار را به خود اختصاص میدهد “
Taha Ayoobi
۴ فروردین ۱۴۰۳(((فورد با تغییر برنامههای خود قرار است روی محصولات برقی کوچکتر و ارزانتر از جمله یک وانت و شاسیبلند جمعوجور تمرکز کند.)))
PAINE³
Taha Ayoobi
۴ فروردین ۱۴۰۳منو یاد تویوتا یاریس GR میندازه
jalopy
۴ فروردین ۱۴۰۳یعنی طرف با حقوق یه ماهش میتونه از اینا بخره
فکر کنم قبل اینکه سال تموم شه کل خانواده اش رو ماشین دار می کنه🤯
Taha Ayoobi
۵ فروردین ۱۴۰۳میانگین حقوق تو آمریکا برای افراد عادی 5 هزار دلاره
به حقوقش دست هم نزنه باید 2 ماه صبر کنه
jalopy
۵ فروردین ۱۴۰۳آخ الان چک کردم ببخشید
amirboss
۵ فروردین ۱۴۰۳چین با برخورداری از بزرگترین کارخانه های بازیافت مواد درجهان حدالامکان هزینه مواد اولیه مورداستفاده خودش رو با کمترین هزینه فراهم میکنه و با سیستم مدیریتی که داره بیوقفه درحال تولید و صادراته.
Hamid3x
۶ فروردین ۱۴۰۳حالا همین بخواد بیاد ایران از بالا تا پایین باید سهم ببرن
3 برابر قیمت میخوره
بخاطر مونتاژ محدود هم اختلاف قیمت میخوره به منظور فروش رانت نور چشمی ها