چانگان شنلان SL03، سدان برقی میان سایزی که برای نخستینبار توسط سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد، یکی از گزینههای وارداتی جذاب بازار ایران است.
کمپانی دیپال اتومبیل یا شنلان تکنولوژی که در سال ۲۰۱۸ تأسیس و در سال ۲۰۲۳ به مرحله تولید رسید، شاخهای از شرکت چینی چانگان است که روی خودروهای با انرژیهای نو تمرکز دارد. این دومین زیربرند الکتریکی چانگان بعد از آواتر به شمار میرود. آواتر برندی پریمیوم و ردهبالا محسوب میشود؛ اما شنلان یا دیپال، اقتصادی و ارزانقیمت محسوب میشوند. تاکنون دو محصول از این شرکت بیرونآمده که یکی کراساوور کامپکت دیپال شنلان S7 و دیگری سدان کامپکت/میان سایز SL03 است. شنلان SL03 یک سدان لیفت بک برقی یا هیبریدی است که دقیقاً تسلا مدل ۳ را هدف قرار داده است و با سه نوع پیشرانه عرضه میشود. اولین مدل، یک نسخه تمام الکتریکی، دومین مدل هیبریدی سری و سومین مدل هم یک نسخه هیدروژنی بسیار گران قیمت است.
مشخصات فنی
نسخه تمام الکتریکی مجهز به یک الکتروموتور ۲۱۸ اسب بخاری و ۳۲۰ نیوتن متری است که در عقب قرار گرفته و نیروی خود را از باتریهای شرکت معروف CATL چین دریافت میکند و میتواند با استفاده از باتریهای ۸۰ کیلووات ساعتی به برد مسافت ۷۰۵ کیلومتری (طبق استاندارد WLTC چین) هم دست یابد. مدل پایه از باتریهای ۵۸ کیلووات ساعتی و برد ۵۱۵ کیلومتری بهره میبرد. برای نسخه برد بلند، از یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی ۹۵ اسبی به عنوان ژنراتور برای افزایش شعاع حرکتی استفاده شده که مجموع نیروی تولیدی را به ۲۵۸ اسب بخار میرساند و البته باتریهای آن ۲۸.۴ کیلووات ساعتی هستند. در نتیجه مسافت قابل پیمایش در این مدل تا ۱۲۰۰ کیلومتر (برق بعلاوه بنزین) افزایش مییابد. برد مدل هیبریدی در حالت برقی خالص تنها ۲۰۰ کیلومتر است.
شتاب صفر تا صد نسخه برقی پایه تنها ۵.۹ ثانیه و نسخه هیبریدی ۷.۵ ثانیه اعلام شده است که نشان میدهد این خودروها باوجود قدرت نسبتاً پایینتر از انتظار و وزن بالا، پرفورمنس مناسبی دارند.
میزان مصرف انرژی نسخه تمام برقی شنلان SL03 در هر صد کیلومتر ۱۲.۳ کیلووات ساعت اعلام شده است. برای مقایسه، مصرف انرژی در تسلا مدل ۳ در بهترین مدل ۱۳.۲ کیلووات ساعت در صد کیلومتر است.
شنلان SL03 بهصورت مشترک توسط چانگان با هواوی و CATL توسعهیافته است. طراحی و حال و هوای خودرو، ما را به یاد تسلا مدل ۳ میاندازد. طراحی SL03 کاملاً تهاجمی و جذاب است. شباهتهای زیادی بین این خودرو و تسلا مدل ۳ خواهید یافت. عدم حضور جلوپنجره، لوگویی شبیه به لوگوی کوپرا، خطوط تیز و گرافیک منحصر به فرد درون چراغها، دستگیرههای پاپ آپ، رینگهای بسته آئرودینامیکی، خط کمربندی که تا انتهای ماشین کشیده شده، انحنای ملایم سقف به سمت عقب، فرم خاص چراغهای عقب، و مواردی اینچنینی همگی دست به دست هم میدهند تا طرحی عاری از ظرافت اما جلبتوجه کننده و جذاب را شاهد باشیم.
نمای کلی خودرو، یک سدان سنتی سه جعبهای را تداعی میکند. با طول ۴.۸۲ سانتی متر، کشیده و پایین به نظر میرسد. فضای صندوق هم باوجود باز شدن فست بک مانند در صندوق به همراه شیشه عقب، بسیار عمیقتر از انتظار است.
ضریب آیرودینامیکی ۰.۲۳ برای این خودرو رقمی درخور توجه است و هرچند به رکوردداران این زمینه نزدیک نمیشود؛ اما برای یک سدان ارزانقیمت الکتریکی، عالی به شمار میآید.
طول*عرض*ارتفاع (میلی متر) | 4820x1890x1480 |
فاصله بین دو محور (میلی متر) | ۲۹۰۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۸۲۵ |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | ۲۱۸ نسخه برقی |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) | ۳۲۰ |
محور محرک | موتور عقب RWD |
ظرفیت باتری | ۷۹.۹۷ کیلووات ساعت |
فست شارژ | ۰.۵۸ ساعت |
شارژ عادی | ۹ ساعت |
ابعاد چرخ ها | ۲۴۵/۴۵ R19 |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۰ |
شعاع حرکتی | ۷۰۵ کیلومتر |
داشبورد و کابین
اولین نکته در هنگام ورود به کابین، نمای بسیار مدرن و جسورانه ایست که متمرکز بر یک نمایشگر ۱۴.۶ اینچی لمسی مرکزی بنا نهاده شده و با ورود راننده بهصورت خودکار به سمت او میچرخد. علاوه بر این، تقریباً هیچ دکمه یا کلید فیزیکی روی داشبورد پیدا نمیشود. این فضای بسیار مینیمالیستی ممکن است موردپسند همه نباشد. مخصوصاً در نسخههای با کابین مشکی، میتواند سادگی بیش از حد، آزاردهنده باشد. خودروهای برقی معمولاً از شیرینکاریهایی برای جلبتوجه استفاده میکنند؛ مثلاً این مدل از نمایشگری که زاویه آن تغییر میکند سود میبرد. البته این نمایشگر نمیتواند بین حالت عمودی یا افقی مثل برخی دیگر از خودروها بچرخد. استفاده از دستورات صوتی هم باعث میشود تا نیاز به کلیدهای فیزیکی به حداقل برسد و تنها کافی است به زبان انگلیسی، خواست خود را اعلام کنید.
همه سیستمها مانند برفپاککن یا چراغها و حتی در جعبه داشبورد را باید از نمایشگر مرکزی کنترل کرد. روکش فرمان از چرم طبیعی و روکش صندلیها از چرم مصنوعی است. پوششهای پلاستیکی هم جنس خوبی دارند. برای سیستم صوتی از مارک سونی شامل ۱۴ بلندگو استفاده شده تا کیفیت صدای بالایی را تجربه کنید. یک نمایشگر هداپ با کیفیت رنگی هم از دیگر ویژگیهای این خودرو به شمار میآید.
فضای داخل کابین بسیار جادارتر از چیزیست که ابتدا تصور میکنید. فضا برای پای سرنشینان عقب با هر قد و ابعادی بسیار زیاد است هرچند به علت استفاده از سقف پانوراما با طول ۱.۳ متری، برای افراد بلندقد محدودیت فضای سر حس میشود. این بهواسطه فاصله بین دو محور ۲۹۰ سانتیمتری حاصل میشود. پنجرههای جانبی هم فاقد فریم بوده و جلبتوجه میکنند.
ویژگیهای خودران
شنلان SL03 از ۲۷ سنسور مختلف و سیستم رانندگی خودران سطح ۴ پشتیبانی میکند. برای این منظور از تراشههای پرقدرت کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵ بهره گرفته شده است. سیستم خودران مبتنی بر دوربین بوده و از کروز کنترل تطبیقی، ترمز خودکار اضطراریف حرکت بین خطوط و غیره سود میبرد.
قیمت و زمان فروش احتمالی
قیمت چانگان شنلان SL03 از ۲۵ هزار دلار برای نمونه تمام الکتریکی شروع و به ۳۰ هزار دلار ختم میشود. این قیمتها در مقایسه با تسلا مدل ۳ حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار و از رقبای چینی مثل بی وای دی سیل 54 هزار دلار ارزان ترند. قیمت مدل هیبریدی بهواسطه استفاده از باتریهای کوچکتر تنها ۲۳۵۰۰ دلار است. در بازار ایران، فقدان سدان های جادار و البته لکتریکی می تاند برگ برنده ای برای این خودرو باشد. ویژگیهای لوکس کابین و امکانات فراوان و پیشرانه بدون صدا و آلایندگی همگی دست به دست هم میدهند تا امکان موفقیت ان را بالاتر ببرند. این موضوع که تسلا به عنوان خودرویی امریکایی، امکان حضور در خیابانهای ایران را ندارد هم برای رقبای چینی آن، یک موهبت محسوب میشود. با توجه به تعرفه پایینتر مدلهای برقی و هیبریدی، احتمالاً این خودرو بتواند در بازار کشور با قیمت ۱.۵ تا ۱.۷ میلیارد تومان وارد شود؛ اما سایپا به عنوان عرضه کننده و شورای رقابت به عنوان تعیین کننده قیمت نهایی مصرف کننده، ممکن است قیمت بالاتری برای این خودرو به جهت عدم مزاحمت در فروش سایر محصولات درنظر بگیرند. سایپا هنوز زمان عرضه این خودرو را اعلام نکرده است؛ اما باتوجه به مراودات خوب سایپا و چانگان در سالهای اخیر، احتمال عرضه این خودرو تا سال آینده همراه با خودروهایی چون چانگان یونی-تی و چانگان یونی-کی بسیار بالاست. در زمان عرضه احتمالاً کی ام سی J7 برقی و هونگچی E-QM5 رقبای سدان الکتریکی رقیب این خودرو در بازار ایران باشند.
۳۰ آبان ۱۴۰۲این همونه که هم قیمت شاهین بود تو خارج؟؟؟
یا علی
الان ده برابر قیمت اصلیش میفروشن بهمون
Anti Tesla
۱ آذر ۱۴۰۲شاهین ۱۰۰۰۰ دلار مگه نیست؟
۱ آذر ۱۴۰۲نه
Tecnica
۱ آذر ۱۴۰۲عکس آخری چقدر قشنگه😅
منم یدونه از اینا با اونا میخوام
𝐀𝐥𝐢
۳۰ آبان ۱۴۰۲به نظر من نسبت به وارداتی های دیگه خیلی ظاهر جذابی داره
Carsima
۳۰ آبان ۱۴۰۲مردمی که زیر یک تا یک و نیم میلیارد میتونن هزینه کنن ، به صورت کامل فراموش شدن .
شکاف ازین عمیق تر دیگه نداریم . رسما شده به عمق و پهنای دره . همه ی واردات و امکانات برای پولداراست . مردم معمولی و ضعیف برای عزیزان مسئول و مدیر ، مردگانی متحرک بیشتر نیستند .
حسین
۳۰ آبان ۱۴۰۲خیره ان شاءالله
علی جردن
۳۰ آبان ۱۴۰۲خودروی برقی که سایپا وارد کنه چینی هم باشه مطئن باشید صندلی الکتریکی برقیه هر لحطه احتمال داره سیم کشیش قاطی کنه تو جات خشکت بزنه
Macro
۳۰ آبان ۱۴۰۲عزیزان پدال اون خبری که تو زومیت گذاشتین برای ۱۰۰ برند برتر سال ۲۰۲۳ ، بی زحمت تو پدال هم قرارش بدین .
https://api2.zoomit.ir/media/100-best-global-brands-2023-655c9721be328f3124950fa7?w=750&q=80
حسین
۳۰ آبان ۱۴۰۲این کانسپت میتسوبیشی نبود؟ لگوی میتسوبیشی هم گوشه ی چراغ جلو و عقباش میشه دید
AMANTE
۳۰ آبان ۱۴۰۲مدل الکتریکی رو اگه فعلا بی خیال بشن و مدل هیبرید رو بیارن و بعد اینکه زیر ساخت و خدمات و… ماشین های الکتریکی درست و درمون شد، مدل الکتریکی رو بیارن خوب بردی میکنن.
silent
۳۰ آبان ۱۴۰۲اتفاقا اگر زیر 2 میلیارد باشه ؛بنظرم جزء خودرو های موفق بازار خواهد بود ولی چیزی که نگران کننده هست ،مشکل جدی با شرایط مختلف جوی ایران پیدا میکنه یانه مخصوصا جنوب کشور.
ab0lf4zl
۳۰ آبان ۱۴۰۲قرار بود قیمت سقف واردات بیست هزارتا باشه. اگه قراره قیمت بالاتر وارد بشه باید برای تمام برند ها مجاز باشه .
Dark Knight
۳۰ آبان ۱۴۰۲من واقعا نمیدونم دولتمردان چرا این همه اصرار برای واردات و تولید ماشین های برقی دارن !! اینا به آمریکا و اروپا یا چین نگاه میکنن و میگن : خب اونجا ماشین های برقی دارن خیلی پرفروش و محبوب میشن پس قطعا یه چیز خوب و سوددهی هست اما نمیگن که تو اون کشور ها از ۱۲ سال پیش یا بیش تر دارن زیر ساخت ها و ایستگاه های شارژ ماشین های برقی رو میسازن و یک شبه به موقعیت الان نرسیدن ! اما تو ایران چی ؟ تو تهران هم هنوز ایستگاه های شارژ عملیاتی تاسیس نشده دیگه چه برسه به بقیه شهر ها و شهرستان ها ! اینا اگه بخوان خیلی خوب و سریع کار کنن حداقل تا ۵ سال دیگه طول میکشه زیر ساخت ماشین های تمام الکتریک در دسترس عموم مردم قرار بگیره ( تازه اگر سریع کار کنن که از ناممکن ها هست ) هی کافیه ماشین برقیت رو تو پارکینگ بزنی به شارژ بعد برق بره و بیاد همین شاید باعث بشه باتری ها اتصالی بدن و بسوزن ! تو ایران همه چیز ممکن هست😂
Genius
۳۰ آبان ۱۴۰۲درستش اینه رییس و وزیر صنعت از چین بیارن تا یاد بگیریم چجوری میشه بازار یه کشور اونم کشور عادی نه که بلکه عبرغدرط منطقه رو اینجوری دربست تصاحب کرد
Anti Tesla
۱ آذر ۱۴۰۲واردات هم از این آزاد تر بشه باز مردم نمیتونن بخرن.
درد از قدرت خرید کم مردم و تحریم های ظالمانه و اقتصاد بسته کشور است.
در هر صورت در بهترین فرصت از ایران مهاجرت کنید.
حالا کدوم کشورها بستگی به شرایط شما دارد.
اشکان
۱ آذر ۱۴۰۲اینو یه یارو تو ایتالیا طراحی کرده بود برا بازار اروپا…مثل اینکه همه جا رفته جز اروپا:))
❤BMW❤
۱ آذر ۱۴۰۲“شنلان SL03 از ۲۷ سنسور مختلف و سیستم رانندگی خودران سطح ۴ پشتیبانی میکند”
واگعیه یا کیکه؟
محسن رزاززاده
۲۰ آذر ۱۴۰۲لطفآ ایستگاههای شارژ آنها را وارد کنید ودرتمام شهرها واستانها آنها را قرار دهید که این کار حداقل دو تا ۳ سال طول میکشد بعداز آن لوازم آنها را تحویل نمایندگی هاتون بدید سپس به فروش برسانید. نه اینکه جلو ..جلو بفروشید تا بعدها لوازم وارد شود …