خودروهای چینی

معرفی چانگان هانتر جدید، پیکاپ برقی با ژنراتور بنزینی و برد 1000 کیلومتر

نسخهٔ جدید پیکاپ هانتر چانگان از موتورهای الکتریکی نیرو می‌گیرد اما به لطف یک پیشرانهٔ بنزینی در نقش ژنراتور، بردی تا ۱۰۳۰ کیلومتر را ارائه می‌کند.

هرچند تکنولوژی باطری‌ها و خودروهای الکتریکی بسیار پیشرفت کرده است اما این فناوری هنوز برای پیکاپ‌ها مناسب نیست و وانت‌های برقی که تاکنون راهی بازار شده‌اند نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند؛ بنابراین، چطور می‌توان پیکاپ‌ها را به خودروهای پاک‌تری تبدیل کرد؟ پاسخ چینی‌ها به این سؤال استفاده از پیشرانهٔ بنزینی به‌عنوان ژنراتور است. چانگان در نسخهٔ جدیدی از پیکاپ هانتر خود از این نوع قوای محرکه استفاده کرده است که به آن «الکتریکی با برد قابل‌افزایش» یا EREV گفته می‌شود.

این قوای محرکه در پیکاپ چانگان از یک یا دو موتور الکتریکی به همراه یک پیشرانهٔ بنزینی تشکیل شده است. نسخهٔ تک موتورهٔ هانتر از یک موتور الکتریکی در عقب استفاده می‌کند که ۱۷۴ اسب بخار قدرت دارد اما نسخهٔ چهارچرخ محرک یک موتور الکتریکی هم در جلو دارد که ۹۴ اسب بخار قدرت را اضافه می‌کند. هر دو نسخه از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی استفاده می‌کنند که به‌عنوان ژنراتور برای شارژ باطری‌ها عمل می‌کند و ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارد.

همچنین در هر دو نسخه از یک پکیج باطری لیتیوم آهن فسفات ۳۱.۱۸ کیلووات ساعتی استفاده شده است که برد تمام الکتریکی تا ۱۸۰ کیلومتر را فراهم می‌کند اما وقتی ژنراتور بنزینی وارد عمل شود این رقم تا ۱۰۳۰ کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد. به گفتهٔ چانگان، هردو نسخهٔ محرک عقب و چهارچرخ محرک هانتر برد یکسانی دارند که ادعای عجیبی به نظر می‌رسد. این پیکاپ همچنین ظرفیت بار بسیار کمی برابر با تنها ۴۹۵ کیلوگرم دارد اما در آفرود می‌تواند خوب عمل کند زیرا از زاویهٔ حملهٔ ۲۹ درجه و زاویهٔ فرار ۲۷ درجه بهره می‌برد.

این پیکاپ چینی در دو نسخهٔ استاندارد و کشیده تولید می‌شود که اولی ۵,۳۸۰ میلی‌متر طول ۱,۹۳۰ میلی‌متر عرض و ۱,۸۸۵ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۳,۱۸۰ میلی‌متر است. در نسخهٔ کشیده اما طول به ۵,۶۳۰ میلی‌متر و فاصلهٔ محوری به ۳,۴۳۰ میلی‌متر افزایش پیدا می‌کند. در داخل خودرو شاهد فضای بسیار مدرنی با صفحه‌نمایش یکپارچه هستیم که صفحه آمپر دیجیتالی ۷.۵ اینچی و نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی را در خود جای داده است. صندلی‌ها و فرمان چرمی، قابلیت به‌روزرسانی از راه دور و شارژر بی‌سیم گوشی هم از دیگر ویژگی‌های پیکاپ جدید چانگان هستند.

قیمت پایهٔ هانتر در نسخهٔ تک موتورهٔ استاندارد از ۱۳۹,۹۰۰ یوآن معادل ۱۹,۷۰۰ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که این رقم برای نسخهٔ چهارچرخ محرک به ۱۴۹,۹۰۰ یوآن معادل ۲۱ هزار دلار می‌رسد. نسخهٔ کشیده هم حدود ۱۵۰ دلار گران‌تر است. گران‌ترین تیپ این پیکاپ چینی هم با دو موتور الکتریکی ۲۱۶,۹۰۰ یوآن معادل ۳۰,۵۲۰ دلار قیمت دارد. برای مقایسه، ارزان‌ترین پیکاپ در بازار آمریکا فورد ماوریک با قیمت پایهٔ ۲۵ هزار دلار است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ali_x76

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (343 ديدگاه)

    حالا شما که زحمت نصب و جایگذاری ۳ تا موتور (۲ تا برقی و ۱ بنزینی) رو کشیدید، خب بنزینیه رو هم وصل میکردید به چرخا که یه قدرت تپل بگیرید.
    اخه معمولا موتورهای بنزینی که به عنوان ژنراتور یا range extender به کار میرن، انجین‌های خیلی کوچیک و سبکی هستن.
    مثلا انجین‌های ki-car های ژاپنی (۶۶۰cc توربو ۳ سیلندر) با حدود ۶۰-۷۰ اسب قدرت برای این منظور استفاده میشه.
    مشکل بعدی هم اینه که این شاسی در ابتدا برای پیکاپ بنزینی طراحی شده و حدود ۱ تن ظرفیت بار داشته، بعد که الکتریکی کردن و احتمالا حدود ۵۰۰ کیلو افزایش وزن بهش تحمیل شده، دیگه شاسی و زیربندی تقویت نشده و این ۵۰۰ کیلو از ظرفیت بارش کم شده.

    موافقم 10
    مخالفم 8
  2. amirboss

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (384 ديدگاه)

    این یه پروژه ی احمقانه ست.
    چین رو کاغذ یه چیزی میگه و تو عمل چیز دیگه ای ثابت میشه
    یه پیشرانه چهارسیلندر توربوشارژ ١٩٠ اسب بخاری فقط برای بکارانداختن ژنراتور????
    میتونست از این پیشرانه به دومنظور کاربکشه.
    هم برای نیرو بخشیدن به سیستم انتقال قدرت و هم برای شارژ کردن باطری ها.
    یا برای شارژ ژنراتور هم میتونست از یه موتور یک لیتری سه سیلندر توربوشارژ یاحتی دوسیلندر استفاده کنه.
    تو بحث طراحی هم که طعم آمریکایی هارو میشه چشید
    ابهت رو نمیشه کپی کرد

    موافقم 7
    مخالفم 7
  3. F22RAPTOR

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2602 ديدگاه)

    چقدر طراحیش برجسته و خوبه مخصوصا نمای عقبش

    موافقم 15
    مخالفم 1
  4. Taha Ayoobi

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1604 ديدگاه)

    پیکاپ برقی باشه
    چینی هم باشه
    دیگه واویلا

    موافقم 7
    مخالفم 8
  5. محمد

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اینو وارد کنند، نه هر مدلی

    موافقم 12
    مخالفم 4
  6. H2

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    مهم ترین نکته در مورد سیستم بکار رفته در این خودرو مصرف سوخت بوده که اصلا اشاره‌ای بهش نشده
    روی کاغذ واقعا ایده خوبیه ولی در عمل زوده در موردش صحبت کرد

    موافقم 3
    مخالفم 3
  7. JaMsHiD

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    دلیلی نمی‌بینم موتور چهار سیلندر توربو فقط بعنوان ژنراتور استفاده بشه .
    باید یه سه سیلندر تنفس طبیعی یا اقلا توربو میبستن . حالا چهار سیلندر بسته اوکی . چرا صدو نود اسب برای ژنراتور

    موافقم 3
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا