براساس اخبار غیر رسمی، آواتار ۱۱ به عنوان یکی از پیشرفتهترین خودروهای ساخت چین، توسط سایپا وارد ایران خواهد شد. این محصول، با همکاری فنی چانگان، هوآوی و CATL تولید میشود.
فروش خودروهای فونیکس در ایران، ثابت کرد برای مدلهای چینی با قیمت ۳ تا ۴ میلیارد تومان هم مشتری وجود دارد. این شرایط البته به دلیل محدودیت بر واردات برندهای مشهور ساخت ژاپن یا کشورهای اروپا شکل گرفته و اعمال تعرفههای سنگین بر خودروهای خارجی نیز، مزید بر علت شده است.
بیشتر بخوانید:
چانگان در اولین سالهای تولید، به دلیل ضعف در طراحی و نمای بیرونی محصولات، خودروساز درجه یک چین محسوب نمیشد. این مجموعه از زمان تاسیس در ۱۹۶۲ تا شروع قرن ۲۱، صرفا مونتاژکار فورد، پژو، سیتروئن، مزدا و سوزوکی بود اما با مدیریت هوشمندانه و استخدام نیروهای خارجی، به سطح اول خودروسازان چین رسید. چانگان با فروش سالانه ۲/۳ میلیون دستگاه، یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است و صادرات گسترده به سراسر دنیا دارد.
برند آواتار (AVATR) زیرمجموعهی چانگان، سال ۲۰۱۸ تاسیس شد تا مخصوص خودروهای تمام برقی با فناوریهای عالی باشد. این شرکت، از تجربهی نادر فقیهزاده که سالها سابقهی درخشان در تیم طراحی بیامو داشت، استفاده میکند و حالا نزدیک به ۷۴ هزار دستگاه فروش سالانه دارد. علاوهبر چانگان، چند غول فناوری چینی شامل CATL و هواوی نیز سهامدار آواتار هستند.
آواتار ۱۱ یا به بیان درستتر وان وان در کلاس کراساور اندازه متوسط، سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این مدل، اولین خودروی تولید انبوه شرکت سازنده محسوب میشود و البته پرفروشترین محصول نیز باقی مانده است. آواتر ۱۱ از نظر فنی در گروه EREV قرار میگیرد و قابلیت استفاده از موتور بنزینی برای شارژ باتری، مشابه خودروهای پلاگین هیبرید را فراهم میکند؛ اما برای حرکت صرفا متکی به قوای محرک برقی است.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی آواتار ۱۱
حاصل کاری نادر فقیهزاده و گروه تحت سرپرستی او، مورد تحسین کارشناسان قرار گرفته و حالا آواتر ۱۱ به عنوان یکی از زیباترین خودروهای دنیا مشهور شده است. این کراساور، ترکیبی جالب از سبک طراحی مدرن و المانهای ساده را با شخصیت اسپرت ارایه میکند. آواتار ۱۱ در قسمت زیر شیشه جلو و لبهی سپر عقب، مجموعهای از LED با قابلیت تصویرسازی دارد.
چراغهای روشنایی روز، دو نوار باریک و نسبتا بلند هستند که داخل خود، خطوط مورب LED دارند. نور اصلی از طرفین سپر تامین میشود و کوچک با طرح مینیمال است. آواتار ۱۱ مشابه غالب خودروهای برقی، جلوپنجره ندارد و پلاک را در وسط ارایه میکند. حجمدهی بدنه با حالت مواج و پرهیز از خطوط تیز، چشمنواز است؛ اما ادوات سیاه پلاستیکی، ارزش اقتصادی خودرو را کاهش میدهند.
در نمای جانبی، رینگهای بزرگ ۲۲ اینچی جلب توجه میکنند و بسیار جذاب هستند. رکاب و بخشی از آینه بغل، از مواد سیاه تشکیل شده اما به دلیل طراحی هماهنگ با دیگر اجزا، توی ذوق نمیزند. دستگیرههای مخفیشونده، فرم شبیه به کوپه در انتهای بدنه و حجمدهی جالب توجه روی گلگیرها، دیگر نکات جذاب آواتار ۱۱ هستند.
نمای پشت در مقایسه با غالب خودروهای ساخت چین، شاهکار محسوب میشود. شیشهی عقب، بسیار کوچک است و ستونهای فلزی در طرفین، حس یک خودروی کلاسیک را تداعی میکنند. درپوش صندوق و نوار LED سراسری، جالب توجه هستند و چراغهای هشدار نزدیک سپر، حس اسپرت این کراساور را افزایش میدهند. حتی بال عقب با قابلیت تغییر وضعیت، در انتهای بدنه نصب شده است.
در مجموع به زحمت میتوان از طراحی آواتار ۱۱ ایراد گرفت. این محصول با طول ۴,۸۸۰ و عرض ۱,۹۷۰ و ارتفاع ۱,۶۰۱ و فاصله محوری ۲,۹۷۵ میلیمتر میلیمتر ارایه میشود. آواتار ۱۱ نسبت به هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران، طول و عرض و فاصله محوری بیشتری فراهم میکند؛ اما ۹ سانتیمتر، ارتفاع سقف کمتر دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین آواتار ۱۱
آنچه برای پذیرفتن یک خودرو در کلاس لوکس لازم است، برای کابین آواتار ۱۱ فراهم شده. از جدیدترین فناوریهای دیجیتال و نمایشگرهای بزرگ گرفته تا صندلیهای تمام چرم با طراحی چشمنواز، داخل اتاق وجود دارند. نسخههای سفارشی، مجهز به ۴ در تمام برقی برای باز و بسته شدن اتوماتیک نیز هستند.
فرمان آواتار ۱۱ حالت شکسته (D کات) دارد اما در بالا فضای خالی برای دید راننده به پنل دیجیتال ارایه میکند. مدلهای سفارشی، دارای سه نمایشگر هستند تا سرنشین کنار راننده هم مانیتور اختصاصی داشته باشد که البته غالبا بلااستفاده خواهد بود. تقریبا تمام تودریها و داشبورد، از چرم باکیفیت و مواد نرم با رنگ قابل سفارش سیاه، سفید، قهوهای و قرمز تشکیل شده است.
فاصله محوری ۳ متری برای آواتار ۱۱ باعث میشود سرنشینان جلو و عقب، فضای بسیار خوب جلوی زانو داشته باشند و ۴ مسافر بلند قد، راحتی قابل قبول در سفرهای بین شهری را تجربه کنند. علاوهبر ردیف جلو، زاویهی صندلیهای عقب هم با تنظیمات برقی، قابل تغییر است را حالتی نزدیک به تخت خواب فراهم شود.
پیشرانه و تجهیزات فنی آواتار ۱۱
پیشتر اشاره کردیم که آواتار وان وان، یک خودروی EREV با موتور بنزینی برای کمک به شارژ باتری است. پیشرانهی الکتریکی، محرک اصلی این کراساور، در مدل پایه، ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل، دیفرانسیل عقب با گیربکس تک سرعته است و در زمان ۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. شرکت سازنده ادعا میکند آواتار ۱۱ همراه باتری ۱۱۶ کیلووات ساعت لیتیوم یون ساخت CATL توان پیمایش ۷۰۰ کیلومتر دارد.
نسخهی دو موتوره و چهار چرخ محرک آواتار۱۱، مجموع قدرت ۵۸۰ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتنمتر فراهم میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۵ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت با توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتر، دیگر مشخصات آواتار وان وان 4WD هستند.
آواتار به سیستم عامل هارمونی OS هوآوی و فناوری درایو خودکار HiCar شامل واحدهای پردازش، دوربینهای HDو رادارهای هوشمند LiDAR مجهز شده است. نمایشگر لمسی ۱۵/۶ سیستم صوتی ۲۵ اسپیکر، هشت کیسهی هوا، ترمز اتوماتیک هوشمند و رانندگی خودران سطح دو با قابلیت هدایت خودکار بین خطوط، مهمترین امکانات آواتار وان وان هستند.
قیمت آواتار ۱۱ در بازار چین و پیشبینی برای ایران
برای این شاسیبلند آیندهنگر، حدود قیمت ۳۵ تا ۴۵ هزار دلار وجود دارد. هرچند که برای غالب مردم دنیا، آواتار وان وان، خودرویی ارزانقیمت محسوب نمیشود؛ اما با توجه به امکانات و توانایی فنی، چندان گران نیست. طبیعتا شهروندان ایرانی با متوسط درآمد پایینتر از میانگین جهانی، به سختی میتوانند چنین هزینهای را علاوهبر مالیات و عوارض سنگین بر خودروهای وارداتی بپردازند. با این شرایط، ضمن توجه به دلار ۱۰۰ هزار تومانی در بازار آزاد، قیمت آواتار ۱۱ برای عرضه در سال ۱۴۰۴، حدود ۵/۵ میلیارد تومان پیشبینی میشود.
در ایران، هماکنون آئودی Q4 و Q5 حدود قیمت ۵ میلیارد تومان دارند اما نسبت به آواتار وان وان، کوچکتر، کمتوانتر و کمامکاناتتر هستند. همچنین فولکس واگن iD4 نیز به قیمت تقریبی ۳/۵ میلیارد تومان، گزینهای جالب برای علاقهمندان کراساورهای برقی است.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ اسفند ۱۴۰۳این برند یک نکته جالب داره
اسمش AVATR هست ولی بهش میگن AVATAR
چون AVATAR از نظر تجاری متعلق به چانگان نیست و یک مجموعه سینمایی هست، شرکت چینی AVATR مینویسه AVATAR می خونه
در مصاحبههای مختلف داخل یوتیوب، این موضوع هست
۲۹ اسفند ۱۴۰۳آقا اشتری یادتونه یه بار تو پست نمایشگاه چری در کرمانشاه من یه کامنت به زبانه کوردی نوشتم و به کوردی بهشون سلام رسوندم و شما معنی کلمه رو نفهمیدید ولی بعداً که من گفتم و فهمیدید کامنتم رو پاک کردید😁
همه هم دیسلایک زده بودن معنیشو میدونستن نمیتونستن بگن😂😂
الآنم اگه اجازه بدین به زبان کوردی به شرکت آواتار سلام میکنم با این ماشین زیباشون
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ اسفند ۱۴۰۳من مسئول کامنتها نیستم
محمد
۲۹ اسفند ۱۴۰۳به به انشاءالله قسمت بشه یه پولی بیاد تو زندگیم اینو بخرم.
سهیل
۲۹ اسفند ۱۴۰۳تو ایران هنوز ماشینهای چینی رو حتی با قیمت بالاتر از ۳/۵ میلیارد برندهای متوسط قلمداد میکنن. در صورتی که نه تنها امکانات بالاتر و بروزتری دارند حتی بعضا خرابی بعضی مدلهای چینی مثل جک از کره ای هم کمتر هست. با توجه به اینکه امکان خرید خودروهای حتی کارکرده اروپایی و ژاپنی برای خیلی ها مقدور نیست ورود خودروهای بروز و درآپشن چینی غنیمته.
javad-bmw
۳۰ اسفند ۱۴۰۳سهیل جان ، واقعا عجیبه که یکسری از دوستان مثل شما ، وارد شدن خودرو چینی رو غنیمت میدونن
البته که مارو به مرگ گرفتن تا به تب راضی بشیم.
چیزی رو که حقمون هست رو ازمون گرفتن ، حالا بعد چند سال واردات رو باز کردن و وارد شدنشون شده غنیمت.
همه جای دنیا ماشین یه وسیله مصرفی هست ، مثل شلوار و گوشی و …
اما اینجا وضعیت متفاوته ، دلیلش هم معلومه ، توضیح اضافه برای دلیلش وقت تلف کردنه.
موفق باشید
Genius
۲۹ اسفند ۱۴۰۳واسه تیم فوتبال دوهزاری ته کارش اینه که لگد بکشه زیر توپ از شرق به غرب از غرب به شرق همین هیچی دیگه نیست پا میشن میرن از اروپا و آمریکای جنوبی و آفریقا مربی میارن سوالی که هیچ توتالیتری نمیتونه جواب بده فقط کسی میتونه جواب بده که شرافت داشته باشه اینه که چرا به جای اینکه ماشین چینی بیاریم مدیرعامل بیسواد و عقب مونده شرکت سایپا رو اخراج نکنیم به جاش از چانگان از چری از جیلی از بی وای دی از فوتون از گریت وال از اینا مدیرعامل وارد نکنیم ؟؟!!؟؟
froG-driVer
۲۹ اسفند ۱۴۰۳فک نکنمممممممم😵💫
۲۹ اسفند ۱۴۰۳(فروش خودروهای فونیکس در ایران، ثابت کرد برای مدلهای چینی با قیمت ۳ تا ۴ میلیارد تومان هم مشتری وجود دارد)
به دلیل معیوب بودن مغز بعضیا در ایران
(حاصل کاری نادر فقیهزاده و گروه تحت سرپرستی او، مورد تحسین کارشناسان قرار گرفته و حالا آواتر ۱۱ به عنوان یکی از زیباترین خودروهای دنیا مشهور شده است)
یعنی چی بگم به این مردم دنیا با این سلیقشون که این لگن دوزاری شده زیباترین
اونوقت بعضی ماشینا آنقدر زیبان این نامردا بهش میگن بی کیفیت زشت
چی بگم
Ali
۲۹ اسفند ۱۴۰۳ماشین چینی بالای ۳.۵ میلیارد و ۴ میلیارد واقعا ارزش ندارد هرچند ماشین دیگه ای هم که صفر باشه نیست و مجبوریم که ماشین های چند سال پیش رو بگیریم
تنر
۲۹ اسفند ۱۴۰۳اینو چند ماه پیش قرار بود یه شرکت دیگه فکر کنم بهمن وارد کنه ببینیم سایپا میتونه بیارتش
اگر بیاد زیبایی خیابون ها رو به شدت بالا میبره
امیرحسین
۲۹ اسفند ۱۴۰۳من آواتار 12 رو ترجیح می دم… خیلی قشنگه. اینم میشه بخونیم آوات آر.avat r
Armanbimmer
۲۹ اسفند ۱۴۰۳این همون ماشینی هستش که
نادر فقیه زاده طراحی کرده؟
رضا
۳۰ اسفند ۱۴۰۳از نزدیک دیدمش.حقیقتا خودرو جذابیه.
محمدرضا
۱ فروردین ۱۴۰۴به نظر من این از بنز مدل اس هم بهتره
حمیدرضا
۵ فروردین ۱۴۰۴این خودرو برند بین الملل.اصلن ب هیچ جزش نمیتونید ایراد بگیرید.این از هر چی ماشین ژاپنی و کره ای تو ایرانه بالاتره .اگه خوب نیست ثابت کنید .تکنولوژی .کیفیت .قدرت .شتاب .امکانات .نمیدونم .چی باید بزارند تا مردم ایران قانع .بشند .آهان فهمیدم باید حتمن اسم کره ای باش.مسل پراید اشغالی که اول برند کره بود.الان ماشین های معمولی چین که از جک ب بالا محسوب میشوند .بالای 300الی 400هزارتا کار کردند آخ نگفتند بجز مصرف یاشون.بازم ی عده متعصب ..پاچه میگیرند
علی
۶ فروردین ۱۴۰۴خواهشن برا پول هموطن ها ارزش قائل بشیم
هر ماشین چنتا میاریم مردم هم چون لازم دارم میخرن بعد خدمات پس از فروش بد مردم ناراحتی میاره
نه به اون زمان 20سال یه ماشین نه حال که هر کس 1000تا ماشین میاره کاری به خدماتش نداره
علیرضا
۹ فروردین ۱۴۰۴این آواتاری که بهمن اورده و الان توی BMSpace برای نمایش گذاشته تمام برقی BEV هستش، توی خود سایت آواتار اعلام شده که به تازگی نسخه هیبریدی EREV هم آورده، الان بالاخره کی قراره وارد کنه؟ بهمن برقیشو و سایپا هیبریدیشو؟
Sunmartin
۱۰ فروردین ۱۴۰۴خودروی چینی در هر نام نشان و بدندی فاقد اعتبار و کیفیت هست حالا ی عده ماشین ندبوه بشدت ذوغ مرم میشن از دیدن خودروهای ی بار مصرف چینی اونها بحثشون جداس کسی که ذره ای از مکانیک و الکترونیک و ضرایب مهندسی و قوای محرکه و ماتریال سر دربیاره اسم چینی به زبان نمیاره زیادی جو گیر نشین لطفا
ولی الله یوسفی
۱۱ فروردین ۱۴۰۴باسلام با این قیمت ها از ده هزار نفر، یک نفر میتواند بخرد ، اینجا کشوری غنی با مردمانی فقیر هست،
نه اینکه کشوری فقیر با مردمانی غنی
این را فراموش نکنید لطفاً
احمد
۱۱ فروردین ۱۴۰۴هرچقدر دقت کردم چیز خواصی تو این ماشین ندیدم طبق معمول همون شاسی و پلتفرم های سابق با اندکی تعغیر ظاهری و مثلا عوض کردن جای چراق و دیلایت
حق گو
۲۳ فروردین ۱۴۰۴به نظرتون باید به نظر شما احترام بزارم در حالی که چراغ رو چراق نوشتین و تغییر رو تعفیر؟