چانگاندانگ فنگ

احتمال ادغام دانگ فنگ و چانگان و تشکیل بزرگ‌ترین گروه خودروسازی چین

برخی رسانه‌ها خبر از ادغام دانگ فنگ و چانگان چین و تشکیل بزرگ‌ترین گروه خودرویی این کشور داده‌اند.


چند روز قبل بود که چندین زیرمجموعه گروه دانگ فنگ موتور از جمله دانگ فنگ هوندا و همچنین گروه صنایع چین (کمپانی مادر چانگان موتورز) در بیانیه‌ای خبر از گفت‌وگو با دیگر شرکت‌های دولتی و به منظور بازسازی و ارتقای ساختارهای خود دادند. البته در این بیانیه‌ها تأکید شده است که تغییری در مالکیت شرکت‌ها رخ نخواهد داد اما شاید ترکیب سهامداران تغییر یابد؛ اما سهامدار کنترل کننده این شرکت‌ها در نهایت همان کمیسیون نظارت و اداره دارایی شورای دولتی SASAC خواهد بود. بیانیه‌های موردبحث منجر به ایجاد بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی در بین کارشناسان صنعت خودروی چین شده است. زمان‌بندی انتشار بیانیه‌ها از سوی دو خودروساز بزرگ دولتی چین شایعاتی درباره ادغام آن‌ها به وجود آورده است. درصورتی‌که دانگ فنگ و چانگان با یکدیگر ادغام شوند شاید یک گروه خودروسازی با فروش بیش از ۴.۵ میلیون دستگاه در سال به وجود آید و از بی وای دی سبقت بگیرد.

انتشار این اخبار در حالی انجام می‌شود که کمیسیون نظارت و اداره دارایی شورای دولتی چین تلاش‌هایی برای بهینه‌سازی شرکت‌های دولتی صورت داده است. SASAC در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد به دنبال کاهش رقابت داخلی و تمرکز روی بخش‌های خاص صنعتی بوده و می‌خواهد شرکت‌های فعال در این زمینه را مدیریت کند. البته ادغام کامل دانگ فنگ و چانگان با چالش‌هایی همراه خواهد شد چراکه دانگ فنگ و چانگان ساختار مالکیت متفاوتی دارند به‌گونه‌ای که دانگ فنگ به عنوان یک شرکت دولتی مستقل عمل می‌کند اما چانگان در کنترل چندین زیرمجموعه دولتی دیگر قرار دارد. چنین ادغامی نیازمند سازمان‌دهی دوباره خودروسازان، سرمایه‌گذاری‌ها و زیرمجموعه‌های آن‌ها خواهد بود.

همچنین دانگ فنگ و چانگان تاریخچه قابل‌توجهی در صنعت خودروی چین دارند و محصولات آن‌ها از نظر قیمتی در یک بازه قرار می‌گیرند. ادغام دو شرکت موردبحث می‌تواند باعث رقابت داخلی و همپوشانی برندها شود. همچنین ساختارهای مدیریتی نیز باید ادغام شوند که این کار بر پیچیدگی فرایند بازسازی آن‌ها می‌افزاید. برخی رسانه‌ها نیز با توجه به همین موارد می‌گویند شاید ادغام کامل دانگ فنگ و چانگان صورت نگیرد و هدف آن‌ها دستیابی به نوعی اتحاد باشد. این کار شامل همکاری استراتژیک در بخش‌هایی همچون تحقیق و توسعه، زنجیره تأمین و گسترش حضور در بازارهای بین‌المللی خواهد بود و به هر شرکت اجازه خواهد داد استقلال خود را حفظ کند. مثال بارز چنین همکاری‌ای اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی است که به کاهش هزینه‌ها و حفظ هویت هر برند کمک می‌کند.

اما بد نیست به عملکرد هر شرکت در سال ۲۰۲۴ نیز اشاره کنیم که در آن نه دانگ فنگ و نه چانگان به اهداف فروش قبلی خود دست نیافتند. چانگان به دنبال فروش ۲.۸ میلیون خودرو در سال قبل بود اما در نهایت به فروش ۲.۶۸ میلیون دستگاهی رسید که البته افزایش ۱۴.۷۹ درصدی را نسبت به یک سال قبل‌تر از آن نشان می‌دهد. این برند امسال به دنبال فروش ۳ میلیون دستگاهی و صادرات ۱ میلیون دستگاهی است. گروه دانگ فنگ نیز هدف خود در سال ۲۰۲۴ را فروش ۳.۲ میلیون دستگاه اعلام کرده بود اما در مجموع به فروش ۱.۸۹ میلیونی رسید که حاکی از افت ۹.۲ درصدی است. این شرکت امسال به دنبال فروش ۳ میلیون دستگاهی است هرچند به نظر نمی‌رسد که آن را محقق سازد.

دانگ فنگ پیش از این با مشکلاتی در زمینه جوینت ونچر نیسان و هوندا مواجه بوده و میزان فروش آن‌ها ۱۲.۷ و ۲۹.۲ درصد کاهش یافته است. برندهای خود دانگ فنگ اما اوضاع بهتری دارند و بخش اعظم رشد فروش این گروه خودروسازی به استقبال از محصولات انرژی جدیدش مربوط می‌شود. شایان ذکر است بازسازی ساختاری این دو خودروساز نمی‌تواند کسب‌وکار عادی و تولیدات آن‌ها را سریعاً تحت تأثیر قرار دهد هرچند با توجه به اصلاحات دولتی پیش رو، کارایی آن‌ها بهبود خواهد یافت. از آنجایی که صنعت خودروی چین با رقبای متنوعی چه در داخل و چه در خارج مواجه است بنابراین شرکت‌های دولتی با فشار فزاینده‌ای برای عبور از دوران گذار فعلی مواجه هستند. از آنجایی که شرکت‌های خصوصی همچون بی وای دی و هیما در حال رشد و گسترش بازارهای خود هستند، شرکت‌های دولتی نیز باید مزایای رقابتی خود را بهبود بخشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Hamid

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    سلام. چانگان حیف میشه. چانگان به عنوان یک خودرو ساز جوان، مسیر خوبی را برای محصولات خود ترسیم کرده است. به عنوان یک گروه کوچک، در بین چینی ها خوب درخشیده است. این برند بر خلاف چینی های دیگر، توسعه خود را مستقل و با اتکا به توانمندی های داخلی چین انجام داده است. خیلی قابل احترام است.

    موافقم 30
    مخالفم 8
    1. محمد

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (92 ديدگاه)

      چانگان جوین ونچر فورد آمریکاست و توسعه مستقلی نداره و علت پیشرفتش مثل تمامی برندهای چینی تکنولوژی شرکتهای به نام خارجی هست

      موافقم 25
      مخالفم 17
  2. حجت‌اله براهنی

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (111 ديدگاه)

    صنعت خودروی چین شده شبیه گوشی‌های سامسونگ در سال‌های ۲۰۰۸! هر روز یه گوشی جدید با طراحی عجیب غریب! رسما بازار موبایل رو داشت اسپم می‌کرد. بعدش به مدل‌هاش سر و سامون داد و تمیزشون کرد. الان هم چینی‌ها هر روز دارن یه برند جدید معرفی می‌کنن با محصولات زیاد که خیلی‌هاشون هم زیادی شبیه هم هستن. امیدوارم این وسط فرصت کنن به ماهیت خودرو هم فکر کنن و کم کم به تولیداتشون شخصیت بدن.

    موافقم 18
    مخالفم 6
    1. سهیل

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (41 ديدگاه)

      دمش گرم فکر مردمه روزی هزارتا ماشین جدیدم بزنه مگه اشکال دارهه

      موافقم 6
      مخالفم 2
  3. GENERAL CORVETTE

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (117 ديدگاه)

    ما منتظر ادغام هوندا و نیسان بودیم

    چانگان و دانگ فنگ ادغام شدن

  4. بهراد

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اگر چنین اتفاقی برای اکثر شرکتهای خودرو سازی چین بیفته و به جای تولید خودروهای بی نام و نشان درجه دو سه با این ادغام توانمندی مالی و تکنولوژی شرکتها افزایش پیدا کنه دوتا حسن بزرگ داره اول این شرکتها قابلیت توسعه و پیشرفت بهتری خواهند داشت دوم با حذف محصولات بی کیفیتی که خیلی از این شرکتها روانه بازار میکنند اعتبار و‌کیفیت خودروهای چینی افزایش پیدا میکنه و جایگاه مناسب تری رو در این عرصه پیدا خواهند کرد.

    1. Cert

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (202 ديدگاه)

      بیشتر شرکت ها مانند هم تولید میکنند

  5. همایون

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (957 ديدگاه)

    هیما منظورش همون هایماست؟

  6. محمد

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حالا ماشینهای چانگان که ماه پیش ثبت‌نام کردیم میده به سایپایانه

  7. محمد

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حالا چانگان با ایران همکاری داره مثل قبل یاقطع میشه

  8. کامیار

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دانگ چانگ میدن بیرون دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا