سام کاویانی: چری آریزو ۵ که در ایران هم تولید میشود، موفقترین محصول شرکت چری در بازار چین به شمار میآید؛ بهگونهای که در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶)، بیش از ۱۲۸ هزار دستگاه از آن به فروش رسیده است؛ اما این سدان جذاب و با کیفیت شرقی از کاستی شایان توجهی هم رنج میبرد و آن پیشرانه نسبتاً ضعیفی است که چنانکه بایدوشاید پاسخگوی وزن آن نیست، وزنی که بسته به نوع جعبهدنده انتخابی، بین ۱۳۵۵ الی ۱۳۸۷ کیلوگرم متغیر است. ترکیبی از وزن بالا و پیشرانهای نهچندان توانمند تا حدی موجبات خستگی و واماندگی این سدان کوچک را در جادههای کوهستانی و پر پیچوخم کشورمان فراهم آورده است. حال به نظر میرسد که شرکت چری به رفع این معضل اقدام و نسخه توانمندتری از این خودرو به نام «آریزو ۵ اسپرت» را راهی بازار داخلی چین نموده است، نسخهای که امیدواریم در کشور ما نیز جایگزین نمونه فعلی آن گردد.
چندی پیش سایت «CARNEWSCHINA» به معرفی مختصر نسخه اسپرت آریزو ۵ مبادرت نمود که در اینجا برگردان متن آن را تقدیمتان میکنم.
چری، در حال عرضه نسخهای اسپرت از مدل آریزو ۵ میباشد، این نسخه اساساً بر مبنای سدان زیبا و کند “آریزو ۵ سدان” تکوین و توسعه یافته است. نسخه اسپرت از سپری تیز و مهیج در جلو، رکابهای کناری بدنه، رینگهای آلومینیمی اسپرتی، پدهای قرمز رنگ ترمز، یک اسپویلر بزرگ در عقب و تریم قرمز رنگ کابین بهره میبرد.
خوشبختانه، ظاهر متفاوت آریزو ۵ اسپرت را یک پیشرانه مناسب پشتیبانی میکند؛ و البته انجام این کار لازم نیز بود، زیرا که ملحقات پلاستیکی اضافه شده به بدنه این خودرو، وزن آن را افزایش داده است. این پیشرانه جدید، نسخهای ۱.۵ لیتری و توربو به توان ۱۴۴ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر است و به همراه یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT عرضه میشود. نسخه عادی چری آریزو ۵ تنها از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری به توان ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۱ نیوتنمتر بهره میبرد.
نسخه اسپرت آریزو ۵ با بهای ارزانی در بازار چین عرضه میشود، قیمت این خودرو از ۷۶,۶۰۰ یوآن استارت خودرو میخورد و به ۹۷,۹۰۰ یوآن ختم میگردد. این رقم تنها کمی بالاتر از نسخه معمولی این خودروست که با بهایی بین ۶۳,۹۰۰ الی ۸۲,۹۰۰ یوآن عرضه میشود. (توضیح: قیمت فروش هر یوآن در بازار آزاد کشورمان در حدود ۶۱۰ تومان است)
منابع:
CARNEWSCHINAS.COM
CHINAAUTOWEB.COM
منصور
۱۲ فروردین ۱۳۹۶اگه بیارن که به قیمت سراتو اتومات میدن اونوقت کیه که بخره؟!
سامان اذری
۱۲ فروردین ۱۳۹۶والله همین الان هم تو بازا 75 میلیون قیمتشه که بخدا گرونه 1.5 لیتری با قدرت 116 اسب بخار وزن 1.3 تنی اونوقت با گیربکس CVT ????
با 75 تومن چه ماشینها که میشه خرید
عطا
۱۲ فروردین ۱۳۹۶نوشته :(( یک اسپویلر بزرگ در عقب!!!))
بزرگ ??? :|¿¿
Madjid
۱۲ فروردین ۱۳۹۶.
واسه همچین ماشینی با موتور 1.5 لیتری این اسپویلر بزرگه.
حسین
۱۲ فروردین ۱۳۹۶بنظر منم گرونه!
بسترن ۱۲۰هزار یوانی رو گروه بهمن میده ۷۸ بعد این که ۹۰هزار یوان هم نیس رو میدن ۷۵!!
Saeed
۱۳ فروردین ۱۳۹۶چه ماشین هایی میشه خرید؟؟
محمدنعیمی
۱۵ فروردین ۱۳۹۶من این ماشینو دارم.خداییش می ارزه به قیمتش.مشکل خودروساز داخلیه.نه تو کوهستان کم میاره این ماشین نه تو سبقت.شتاب اش در مقابل مزدا۳ کمتره ولی درحد خودش عالیه.من بسیار راضی ام.
از مصرف کننده باید در خصوص ماشین سوال کرد نه کسی که فقط عکسهاشو تو نت دیده
جواد
۱۲ فروردین ۱۳۹۶چرا جایگزین موتور توربو میتونه یک اپشن باشه کنار نسخه اصلی کلا ارزو به دل شدم یک ماشین حالا هرچی تو کشور تولید بشه در کنارش چند نو ع موتور و گریبکس به عنوان اپشن داشته باشه
حميد
۱۲ فروردین ۱۳۹۶تو چین هم تعرفه رو خودروها خیلی زیاده
پراید هم تو ایران خیلی فروش داره دلیل خوب بودن نیست
محمد ب
۱۲ فروردین ۱۳۹۶مچکرم ویدیوی خوب و جامعی بود راستی امکان خرید این خودرو در منطقه ازاد انزلی هست؟ اگه اره چند در میاد؟
جواد
۱۲ فروردین ۱۳۹۶اگه تو چین تعرفه بالا هستش به جاش همه شرکتهای بزرگ به صورت جونیت وینچر بدون هیچ تعرفه ای خودرو تولید میکنن
حميد
۱۲ فروردین ۱۳۹۶نه من ماشینهای خارجی رو قیمت گرفتم به نسبت گرون بود
ASA
۱۲ فروردین ۱۳۹۶آره
چری هم اسپرت میشود
پراید هم ایمن
احمدرضا
۱۲ فروردین ۱۳۹۶تقریباً از سدانهای کلاس C هیوندای و کیا الهام گرفته شده. هم امکانات و هم ظاهر یادآور خودروهایی مثل کیاسراتو و به خصوص هیوندای النترا هست. احتمالاً توی ایران با قیمتی حدود 85 تا 90 ارایه میشه. برای کسانی که علاقه به سدانهای کره ای دارند ولی بودجه محدودی دارند و سراغ نسخه های دسته دوم هم نمیخوان برن انتخاب بدی نیست.
نوید جهرمی
۱۲ فروردین ۱۳۹۶میتونن رنوفلوئنس صفرکیلومتر، یا میتسوبیشی لنسر 1600، یاهیوندای اکسنت پایه بگیرن. بین ماشین های کارکرده تا دلت بخواد گزینه و مورد هس.
اگر این رو جایگزین چری 530 کنن و با همون قیمت بدن میشه گفت خوبه(با همون موتور 2 لیتری نه این موتور کم جون)
احمدرضا
۱۳ فروردین ۱۳۹۶اینهایی که شما نام بردید البته خودروهای خوبی هستند ولی یا نسخه های لوآپشن و دنده دستی هستند یا مثل اکسنت علاوه بر لو آپشن بودن در یک سگمنت پایینتر هم قرار میگیرد. خودروی دست دوم هم خیلی ها تمایل به خرید ندارند. نسخه قبلی آریزو 5 به طور واضح کم شتاب بود ولی این نسخه با توان 144 اسب بخار ضعف نسخه قبلی رو نداره البته احتمالاً با گیربکس CVT پرشتاب هم نیست ولی لااقل قابل قبوله. هم طراحی خوبی داره و هم سطح امکاناتش خوبه. برای کسی که دنبال خودروی ژاپنی باشه شاید گزینه مناسبی نباشه ولی میتونه برای اونهایی که دنبال خودروهای کره ای هستند ( خودروهای با ظاهر زیبا و آپشن زیاد) ولی بودجه شون محدوده گزینه قابل تاملی باشه.
Madjid
۱۲ فروردین ۱۳۹۶.
خیلی شبیه هیوندای الانتراست ، البته اون قیافه ی شیک و زیبای الانترا رو اصلا نداره.
امره Emrah
۱۲ فروردین ۱۳۹۶اصلا شبیه النترا نیست شبیه اکسنته
Madjid
۱۲ فروردین ۱۳۹۶.
به نظر من شبیه الانتراست . شما هر جور راحتی میتونی فکر کنی ……
Amir.dp
۱۲ فروردین ۱۳۹۶درمورد قیمت صحبتی ندارم چون قیمت منطقی در ایران بی معناست،اما مشکل اونایی که سوار شدن و از توان و کشش کمش می نالیدن هم فکر کنم برطرف شده باشه.
حمیدرضا
۱۳ فروردین ۱۳۹۶از تحلیل های این سایت چینی خوشم میاد همیشه اخرش یه تیکه به تولید کننده میندازه ولی جدای از بحث قیمت امیدوارم در کشور ما هم عرضه بشه چون قدرت موتور اریزو انصافا خیلی پایین بود حتی تیگو 5 هم نیاز داره که روی موتور دولیتریش توربو نصب بشه تا یکم از کندی خودروها کم بکنه
pooriya
۱۳ فروردین ۱۳۹۶تنها ماشین چینی هست که من دوستش دارم خوشکله ولی اگر قیمتش ۱۰ تومن ارزون تر بود بازار خوبی میتونست داشته باشه
حسن
۱۳ فروردین ۱۳۹۶البته فکر کنم قدرت توربوش 152باشه اونجور که نو سایتهای دیگه دیدم که از قدرت مناسبیه.
اروین
۱۷ فروردین ۱۳۹۶ما شدیم مستعمره دو کشور چین و روسیه…
اگه این پیشرفته ای خاک بر سر پسرفت پس
حامد
۲۲ خرداد ۱۳۹۶با نصف پولش یه خودروی تولید داخل میخرم….
بظرم دنا پلاس توربو صد شرف داره به این آشغالای چینی