امین قوام: چِری تیگو 3X جدیدترین محصول مدیران خودرو در گروه کراساوورهاست که زمستان سال گذشته (۱۳۹۵) با نام ام وی ام X22 و بازه قیمتی ۵۷ الی ۶۷ میلیون تومان وارد کارزار خودروی کشور شد. ام وی ام X22 درواقع نسخه اسپرت کراس چِری تیگو ۳ (همان اِمویاِم X33 S خودمان) به شمار میرود و طی دوره کوتاه حضور خود توانسته به فروش قابلتوجهی دست یابد. موقعیت استراتژیک و مهم X22 در سبد محصولات مدیران خودرو و محبوبیت زودرس آن در بازار کشور ما را برآن داشت تا همین روزها که خیلی از حضورش در بازار نمیگذرد جوانب مختلفش را جزء به جزء و در قالبی متفاوت سنجیده و “هر آنچه هست” را در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهیم. با پدال همراه باشید.
برای شروع بررسی یک دستگاه ام وی ام X22 نارنجیرنگ تیپ اسپرت با جعبهدنده خودکار (AT) انتخاب کردیم و به داخل شهر رفتیم. اما پیش از پرداختن به بحث رانندگی، نخست باید ببینیم چینی تازهوارد در بحث طراحی بصری، پیشرانه و امکانات و تجهیزات چه وضعیتی دارد.
طراحی بیرونی MVM X22
در نمای جلو پیش از هر چیز دو چراغ بزرگ با گرافیک جدید و تاحدودی خشن خودنمایی میکنند. جلوپنجره حالت شش ضلعی داشته و شبکه داخلی آن از چندین شش ضلعی کوچک تشکیل شده است. زیر این مجموعه سپر سرتاسری و تنومند همرنگ بدنه قرار گرفته که در بخش مرکزی یک قسمت پلاستیکی برای نصب پلاک دارد. پلاستیک موجود در این ناحیه تا دو گوشه پایینی و از آنجا در سرتاسر لبه پایینی بدنه ادامه مییابد و نمایی کراس گونه و کمی اسپرت به خودرو میبخشد. زیر محل پلاک یک ورودی هوای بزرگ افقی تعبیه شده که وظیفه خنککاری رادیاتور و مجموعه پیشرانه را بر عهده دارد. آخرین نکته قابلذکر بخش دماغه نیز دو ورودی هوای کوچک کناری هستند که با قاب کرومی U شکل و چراغهای روشنایی در روز (DRL) تکمیل میگردند.
وقتی از پهلو به X22 مینگرید اندازه بزرگ و متناسب رینگ و لاستیک (برخلاف اکثر خودروهای چینی که از چرخهای کوچک رنج میبرند) و حجم پردازی محافظهکارانه بهسرعت توجهتان را جلب میکند. از طرفی پوشش پلاستیکی لبه گلگیرها، دربها و رکاب به همراه طراحی هاچبک مانند بخش انتهایی بدنه، ارتفاع بیش از ۱۸۶ میلیمتری کف خودرو از سطح زمین، رنگآمیزی مشکی سقف و قاب پنجرهها، میلههای باربند آلومینیومی و نیز محفظه تقریباً بزرگ گلگیرها ذات کراس (Cross) و تهاجمی (در مقایسه با X33 S) آن را به نمایش میگذارد. یک خط افقی در انتهای گلگیر جلو آغاز شده و تا گوشه چراغ عقب امتداد مییابد. درب باک بنزین هم روی گلگیر سمت راست عقب قرار دارد.
نمای پشتی تقریباً مشابه هیچیک از خودروهای موجود در بازار نیست و از این نظر میتواند یک امتیاز مثبت دریافت کند. چراغها جمعوجور بوده و با یک نوار کرومی عریض به یکدیگر وصل شدهاند. بخش اعظم سپر از جنس پلاستیک است و تنها قسمت پایینی آن روکشی آلومینیومی دارد که با طرح سه بخشی خود تا حدودی به یک دیفیوزر کاذب میماند. همچنین در طرفین آن دو چراغ روشنایی در شب نیز به چشم میخورد. تنها نکته قابلتوجه درباره نمای پشتی ام وی ام X22 گرافیک درون چراغهاست که به شکل یک U خوابیده است و جذابیت بصری بیشتری به این قسمت میبخشد. همچنین بالای شیشه عقب یک اسپویلر باریک وجود دارد و چراغ سوم ترمز درست در زیر آن دیده میشود.
مقاله مرتبط:
درمجموع باید گفت این چینی تازهوارد در بحث طراحی ظاهری نسبت به هموطنان قدیمیتر خود پیشرفت زیادی کرده و چهره جذابتری دارد. از طرفی حالت اخموی چراغهای جلو، شمایل عضلانی کاپوت و دماغه و حالت هاچبک مانند بخش انتهایی بدنه نیز نمای اسپرتتری بدان بخشیده و یحتمل تأثیر مثبتی بر موفقیتش در بازار کشور خواهد گذاشت.
کابین ام وی ام X22
کیفیت مطلوب مواد مورداستفاده را میتوان اولین نکته قابلتوجه درباره کابین ام وی ام X22 دانست. صندلیها، پنل دربها و غربیلک فرمان با چرم و مجموعه کنسول جلو با پلاستیک فشرده (باکیفیتتر از قبل) و روکشی نرم شبیه فیبر کربن پوشیده شده است. خط نارنجیرنگ دور خروجیهای سامانه تهویه، دستهدنده و حاشیه بالایی کنترلهای سامانه تهویه تناسب جالبی با قسمتهای کرم-نارنجی چرم صندلیها و پنل دربها داشته و به جذابیت فضا میافزاید. چرم قسمت مرکزی نشیمن و تکیهگاه صندلیها با پرداخت سوزنی کار شده تا بدن سرنشینان حتیالامکان عرق نکند.
غربیلک فرمان دکمههای مربوط به سیستم صوتی-تصویری و کروز کنترل را در خود جای داده است. نشانگرهای پشت فرمان شکل عجیبی داشته و عقربههای سرعتسنج و دورشمار خلاف جهت یکدیگر حرکت میکنند. همین موضوع در ساعات اولیه رانندگی موجب سردرگمیتان میشود اما نگران نباشید، چون در مدتزمان کوتاهی بدان عادت خواهید کرد. سوییچهای تنظیم زاویه نور چراغهای جلو، تنظیم آینهها و انتخاب حالت رانندگی Eco/Sport در سمت چپ فرمان قرار دارند.
در طرف مقابل، صفحهنمایش ۸ اینچی لمسی را میبینیم که امکان دسترسی به تجهیزات مختلف شامل سیستم صوتی-تصویری، دوربین عقب، بلوتوث و تلفن همراه را فراهم میسازد، اما متأسفانه حساسیت چندان بالایی به لمس (Touch) نداشته و برای اجرای فرامین باید با انگشتتان بهآرامی روی صفحه ضربه بزنید. سمت چپ صفحهنمایش یک میکروفن کوچک تعبیه شده که هنگام استفاده از مکالمه تلفنی صدای سرنشین را دریافت میکند. کمی پایینتر کنترلهای سامانه تهویه، فلاشر، گرمکن شیشه عقب و خروجیهای USB و برق ۱۲ ولتی جا خوش کردهاند. در کل طراحی مجموعه داشبورد ساده و بهدوراز هرگونه شلوغکاری صورت گرفته و در مقایسه با پیشینیان قویتر و زیباتر است. کنسول میانی هم از این سادگی مفرط مستثنا نبوده و تنها اهرم تعویض دنده، دو عدد جا لیوانی و اهرم ترمز دستی را شامل میشود و پوششی پلاستیکی دارد.
ردیف عقب فضای نهچندان خوبی ارائه میکند؛ بهطوریکه افراد با قد کمتر از ۱۸۰ سانتیمتر تقریباً احساس کمبود جا (سر و پا) نخواهند داشت. اما فضای پا برای افراد قدبلندتر تنگ بوده و مجبورند برای دستیابی بهراحتی نسبی پاهای خود را باز کرده و در دو طرف صندلی جلو قرار دهند. کیفیت صندلیها درست مثل ردیف جلو است و در نوع خود نمره قبولی دریافت میکند. بلندگوهای سیستم صوتی در طرفین طاقچه عقب قرار داشته و صدا را درست پشت سر سرنشین تحویل میدهند.
پنجرههای جانبی اندازه مناسبی دارند و در کنار شیشه عقب نقش زیادی در نور رسانی کافی به اتاق ایفا میکنند. ایرادی که میتوان به ردیف عقب گرفت این است که گیره کمربند ایمنی در محل نامناسبی نصب شده و سرنشینان را با مشکل مواجه میسازد. از دیگر نکات قابلذکر نیز میتوان به تریم آلومینیومی براق در نقاط مختلف اشاره کرد که فضای اتاق را از یکنواختی درآورده است.
اگر بخواهیم کابین X22 را در یک جمله توصیف کنیم باید گفت کیفیت بالاتر، فراخی و خفه نبودن فضا و ارگونومی و راحتی قابلقبول در کنار هم مجموعهای را تشکیل دادهاند که کمک میکند تا حین سفرهای کوتاه و بلند کمتر دچار کسالت و خستگی شوید.
مشخصات فنی و تجهیزات ام وی ام X22
زیر کاپوت بلوک چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ مجهز به فناوری DVVT با حجم دقیق ۱۴۹۷ سیسی آرمیده که حداکثر ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۱۳۵ نیوتنمتر گشتاور در ۲۷۵۰ دور بر دقیقه تولید میکند. در ادامه این پیشرانه جعبهدنده پنج سرعته دستی یا چهار سرعته خودکار (فاقد حالت تعویض دستی) قرار میگیرد تا ارقام مذکور را مستقیماً به محور جلو برساند. X22 در یکصد کیلومتر ترکیبی به ترتیب ۵.۹ و ۶.۱ لیتر بنزین میسوزاند. همچنین میتواند با جعبهدنده دستی تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و با جعبهدنده خودکار تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت پیش برود.
داشتههای ایمنی خودرو شامل سامانههای ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، دو عدد کیسه هوا (سرنشینان جلو)، کمربند ایمنی سه نقطهای برای تمامی سرنشینان، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت و کروز کنترل میباشد. در بحث رفاهی نیز به سیستم صوتی با چهار بلندگو، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، سیستم multimedia، خروجی USB، بلوتوث، کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی فرمان، تریم داخلی دو رنگ، حسگر پارک، دوربین دید عقب، سامانه Mobile Mirror Link (اشتراکگذاری محتویات تلفن همراه روی نمایشگر داشبورد)، کامپیوتر سفری، سانروف برقی، روکش چرم صندلیها، تهویه الکتریکی، آینههای جانبی تمام برقی، قابلیت تنظیم صندلی راننده در شش جهت مختلف، صندلیهای عقب تاشو، شیشه بالابر برقی برای تمامی پنجرهها، چراغ روشنایی در روز (DRL)، مه شکن عقب، دو حالت رانندگی مختلف اسپرت و اقتصادی (Eco) و گرمکن شیشه عقب تجهیز شده است.
آزمایش رانندگی با ام وی ام X22
پس از تحلیل قسمتهای مختلف بالاخره وقت آزمون رانندگی و مهک زدن تواناییهای حرکتی این چینی پرمدعا(!) فرا رسید. طبق برنامهریزی قبلی برای بررسی فنی دو فاز متفاوت در نظر گرفتیم تا هم عیار واقعی ام وی ام X22 در بحث فنی و رانندگی مشخص شود هم تمامی جوانب ممکن مورد سنجش قرار گیرد.
پشت فرمان قرار گرفته و صندلی را بهصورت دستی تنظیم میکنم. به لطف آینههای جانبی و شیشه جلو بزرگ، کاپوت نسبتاً ورم کرده و البته قابلیت تنظیم صندلی راننده در شش جهت، دید مناسبی به اطراف و حدود ابعاد خودرو و وجود دارد و حس تسلط خوبی به راننده دست میدهد. همچنین با وجود فرمان بسیار نرم و دوربین دید عقب هیچ مشکلی برای خروج از پارک و عبور از کوچههای تنگ حس نمیگردد. برای استارت باید سوییچ را در سوکت ورودی قرار داده و بچرخانید. همین ابتدای کار باید عرض کنم که قلب X22 پرصداست و فریاد آن (بسته به دور پیشرانه و نحوه رانندگی) در همه حال (گاه کمتر و گاه بیشتر) به گوش میرسد.
بلافاصله پس از شروع به حرکت دریافتم که ام وی ام X22 پشت فرمان و حین رانندگی کوچکتر از چیزی که هست به نظر میرسد. همچنین جعبهدنده حساسیت زیادی به پدال گاز داشته و بهمحض این که فشار ناگهانی روی آن وارد کنید دنده سنگین میشود؛ البته با یک ضربه محسوس که در ردیف عقب بیشتر به چشم میآید. طی رانندگی عادی جعبهدنده چهار سرعته خودکار (فاقد حالت تعویض دستی) به فراخور وضعیت پدال گاز و پیشرانه دنده مناسب را انتخاب کرده و دور پیشرانه را در پایینترین حد ممکن نگه میدارد. نحوه رفتار و عملکرد این مجموعه به گونهای است که برای یافتن قِلق آن نیاز به کمی زمان خواهید داشت. سامانه تعلیق نسبتاً خشک بوده و کمی حس و حال اسپرت دارد. همچنین به لطف ارتفاع خوب کف خودرو از زمین اصلاً نگران برخورد با سطح آسفالت یا سرعتگیرها و دستاندازها نخواهید بود.
لَختی که از آغاز گذشت، گرفتار ترافیک سنگین همیشگی تهران شدیم. به لطف طراحی مناسب ستونها، ابعاد بزرگ آینههای جانبی و برجستگی اندک کاپوت، اشراف بسیار خوبی به نقاط مختلف خودرو دارید و اصلاً با حس “گیر افتادن در یک خودروی بزرگ میان سیل ترافیک” مواجه نخواهید شد. آینهها آنقدر خوب دو طرف خودرو را نشان میدهند که آرزو میکنید ایکاش همه خودروها آینههای به این بزرگی داشتند. به قول عکاسمان: اگر از عرض آینهها کم کرده و به طولشان بیافزایید تقریباً هماندازه آینههای اتوبوسهای خطوط حملونقل عمومی خواهند شد! و این واقعاً یک مزیت بزرگ است! در همین حال، نرمی فرمان حرکات درجا و جزئی را تسهیل کرده و قدرت مانورتان را بازهم افزایش میدهد. اگر سامانه هشدار نقاط کور (BSA) هم به این مجموعه اضافه میشد به معنی واقعی کلمه هیچیک از نقاط مهم خودرو از چشم راننده پنهان نمیماند!
شتاب اولیه و ثانویه خیلی چنگی به دل نمیزند و نباید انتظار افزایش سرعت ناگهانی و چشمگیری در ذهن داشته باشید. برای دستیابی به حداکثر شتاب ممکن باید قلق پدال گاز را پیدا کرده و مقدار گاز را طوری تنظیم کنید که دندهها در بالاترین دور ممکن تعویض شوند. چابکی کلی خودرو بسته به شرایط مختلف متغیر است و بعضاً ضعیف و ناامیدکننده به نظر میرسد.
پدال ترمز کمی گنگ عمل کرده و حس دقیقی از شدت ترمزگیری به پای راننده منتقل نمیکند. بااینهمه ترمزها بسیار قوی هستند و حتی در سرعتهای بالا و شرایط پرفشار به خوبی از پس مهار ام وی ام X22 برمیآیند. تعادل عمودی خودرو حین عبور از پیچها و رَمپها متوسط است و تنش قابلملاحظهای به اتاق و سرنشینان وارد نمیگردد. سامانه تعلیق با وجود حس و حال خشک و اسپرت، استحکام و سختی فوقالعاده خوبی دارد و انگار که لاستیکها با یک نیروی عمودی بسیار زیاد به سطح زمین متصل هستند.
توضیحِ بیشتر آنکه از رانندگی عادی گرفته تا مواقع پرفشار احساس میکنید که چرخها و مجموعه تعلیق خیلی قرص و محکم به سطح مسیر چسبیده و حتی تکانها و ناپایداریهای احتمالی هم چیزی از این حس چسبندگی و اطمینان کم نمیکنند. این مجموعه همچنین هنگام ترمزگیری شدید، اتاق را به خوبی کنترل کرده و از شدت بهاصطلاح کلّه کردن دماغه میکاهد.
رانندگی با X22 در بزرگراهها و مسیرهای باز معقول و شاید بتوان گفت لذتبخش است؛ البته نه در حدی که با بزرگان قابل مقایسه باشد! سامانه تهویه را روشن کنید، موزیک موردعلاقهتان را پخش کنید و راهی مقصد شوید. متریال داخلی بهبودیافته، طراحی ساده و ارگونومیک داشبورد و غربیلک فرمان خوشدست، دست به دست هم داده و تجربه سواری خوبی را برایتان رقم میزنند. سانروف با یک دکمه روی پنل سقف باز شده و هوای آزاد را به داخل اتاق میآورد. هر چهار سرنشین به لطف سامانه تعلیق کارآمد در آرامش نسبی هستند و هیچگونه تکان شدیدی را حس نمیکنند.
در یکی از بزرگراهها تصمیم گرفتم کمی سروصدا به راه بیاندازم. پدال گاز را ۸۰ درصد پایین بردم و جعبهدنده بدون تعلل معکوس کشید. اسپرت چینی از جای خود کنده شد و دماغه کمی بالا آمد. افزایش سرعت بهآرامی و البته کُند (و البته با افزایش صدای پیشرانه) صورت گرفت و تا زمانی که حواسم به عقربه سرعتسنج نبود اصلاً متوجه عدد ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نشدم! دیگر نکته مثبت این بود که حین شتابگیری آرامش اتاق اصلاً بهم نخورد و هیچگونه تنش محسوسی به سرنشینان وارد نشد.
یکی از بهترین ویژگیهای ام وی ام X22 این است که در سرعتهای بالا صدا یا لرزش خاصی از بخشهای مختلف اتاق شنیده نمیشود و همچون برخی دیگر از خودروها مجبور نیستید برای خلاصی از لرزشها یا سروصداهای آزار دهنده پدال ترمز را پایین ببرید. با پایان بزرگراه به یک تقاطع رسیدیم و مجبور به کاهش سرعت شدیم. ام وی ام X22 تا به اینجا علیرغم برخی کاستیها عملکرد متوسطی از خود به نمایش گذاشت و توانست نمره قبولی بگیرد.
قرار نبود به همین زودی رهایش کنم. در مرحله بعد راهی یکی از مجموعههای تفریحی کوهستانی تهران شدیم تا دریابیم مرکب جوانمان در جادههای پرپیچوخم و پُرشیب و مناطق سنگلاخی چند مرده حلاج است.
در اولین سربالایی تیز پدال گاز را تقریباً تا انتها پایین بردم و جعبهدنده با دو معکوس سنگین (و درگیر کردن دنده یک) دور پیشرانه را در حدود ۵۰۰۰ نگه داشت و مسیر بدون کمبود یا ضعفِ کشش طی شد. با نزدیک شدن به یک پیچ تند سرعت را اندکی کم کرده و فرمان را با شدت زیادی چرخاندم. لاستیکها به خوبی چسبندگی خود را حفظ کردند و سامانه تعلیق تا حد زیادی مانع ناپایداری عمودی اتاق شد.
همچنان که پیش میرفتیم فشار بسیار بیشتری به خودرو وارد میکردم. ازآنجاکه رفتار جعبهدنده تقریباً ملکه ذهنم شده بود در سربالاییهای پُرشیب، پیچهای تند و نقاط حساسی که احتمال کم آوردن مجموعه فنی وجود داشت پیوسته فرمان دنده معکوس میدادم و همزمان، با فرماندهی تیز، سریع و گاهاً بسیار جزئی و ترمزگیریهای شدید چالش بسیار نفسگیری برای ام وی ام X22 خلق کرده بودم که بیشک پیشازاین (در ایران) هرگز تجربهاش نکرده بود! این چینی پرمدعا طی مسیر مذکور آنقدر وادار به معکوس کشیدن، کاهش سرعت، شتابگیری، تغییر جهت و پیمایش شیبهای ممتد شد که چارهای جز بروز “تمام آنچه در چنته دارد و از دستش برمیآید” نداشت.
کشش خودرو در سطوح شیبدار خوب است و به نسبت انتظاری که از یک خودروی چینی داریم قابلقبول مینماید. هر بار که احساس نیاز به قدرت بیشتر کردید پدال گاز را پایین ببرید تا جعبهدنده سریعاً معکوس کشیده و دور پیشرانه را افزایش دهد. سر پیچها اصلاً با کم فرمانی مواجه نمیشوید. سامانه تعلیق در پیچهای تند و پشت سرهم، حین گذر از دستاندازها و نیز ترمزگیریهای ناگهانی تعادل و ثبات اتاق را تا حد توان حفظ نموده و بخش اعظم ضربات وارده را در خود جذب میکند، درنتیجه علیرغم فشار زیادی که به مجموعه فنی وارد میشود آرامش نسبی برای سرنشینان محیاست؛ البته طبیعتاً هنگام رانندگی پُرتنش آسایش و ثبات سرنشینان عقب کمتر از سرنشینان جلو خواهد بود و کوبش بیشتری را حس خواهند کرد.
دیسکهای ترمز (هردو محور) هم به خوبی چرخها را تحت کنترل داشته و با کوچکترین لمس پدال، سرعت را کاهش میدهند. همچنین به تمامی این قضایا باید دید خوب به اطراف را نیز اضافه کنید، چراکه مطابق گفتههای پیشین نقش بسیار مهمی در ایجاد تسلط کافی بر خودرو داشته و لذت ماجراجویی را دو برابر میسازد. اما در این میان صدای زیاد پیشرانه واقعا آزاردهنده است؛ ای کاش خودروساز چینی فکری به حال این قضیه کرده بود و عایقبندی مناسبی بین اتاق و مجموعه فنی وجود داشت.
سرانجام پس از طی مسیری پرپیچوخم و آزمایشی دشوار، برای انجام آخرین بررسیها یک قطعه زمین خاکی و ناهموار را انتخاب کردیم. تیم همراه ازآنجاکه میدانستند احتمالاً ایدههای خطرناکی در سر دارم ترجیح دادند پیاده به نظاره بایستند. به یک برآمدگی (در تصاویر کم ارتفاعتر به نظر میرسد) تَل مانند نزدیک شده و سمت چپ خودرو را کاملا بالا بردم. حین بالا رفتن، چرخ عقب سمت چپ کاملاً از زمین جدا شده بود و خودرو با سه چرخ حرکت میکرد اما بنده پشت فرمان اصلاً متوجه این قضیه نبودم و تنها شیب عمودی وارده را حس میکردم. همان حرکت را دوباره تکرار کرده و چند متری روی لبه پیش رفتم. با وجود اختلاف شیب حدوداً ۳۰ درجهای دو طرف، ترس از چپ شدن سراغم نیامد و از پایداری خودرو مطمئن بودم. سامانه تعلیق چسبندگی خود را به زمین حفظ کرده بود و خیلی اجازه حرکات اضافی به بدنه و اتاق نمیداد.
دور زده و بار دیگر دماغه را بالا بردم، بهطوریکه چرخ سمت چپ جلو روی لبه برآمدگی قرار گرفت و برای چند لحظه دو چرخ جلو سمت راست و عقب سمت چپ از زمین جدا شدند. جالب اینجاست که در این لحظه تنها متوجه معلق ماندن چرخها شدم و با وجود این که تیم همراه نگران چپ کردن بنده بودند، به لطف عملکرد بسیار خوب سامانه تعلیق احساس میکردم خودرو ثابت و پایدار ایستاده و جایی برای دلهره وجود ندارد!
باید اقرار کرد کراساوور اسپرت چینیها در ناهمواری ها بهتر از حد انتظار ظاهر میشود. درست زمانی که با توجه به وضعیت خودرو، از بیرون به نظر میرسد در حالِ از دست دادن کنترل هستید، داخل اتاق و پشت فرمان آرامش و ثبات خوبی برقرار است و به میزان زیادی احساس امنیت و اطمینان دارید. سامانه تعلیق تا حد قابلقبولی از اتاق محافظت میکند و موجب میشود حتی در سطوح غیر همسطح نیز تا حدودی با “اعتماد به ماشین” رانندگی کنید.
بهعنوان جمعبندی، اِمویاِم X22 پتانسیلهای خوبی دارد و میتواند نیازهای مختلف یک خانواده معمولیِ کمجمعیت را از رفتوآمدهای کاری و روزمره گرفته تا گردشهای آخر هفته برآورده سازد؛ البته به شرطی که انتظار زیادی از آن نداشته باشید! از طرفی نسبت به قیمتش، قابلیتها و تواناییهای میدانی نسبتاً مناسبی ارائه میکند که کمتر در کراساوورهای چینی به چشم میخورند. اما مسألهای که وجود دارد قیمتگذاری عجیب آن است که هرطور حساب کنید قابلهضم و منطقی نیست و بهعنوان یک امتیاز منفی تلقی میگردد!
نکات مثبت اصلی ام وی ام X22
- کشش قابلقبول پیشرانه
- سامانه تعلیق کارا
- ترمزهای قوی
- طراحی ظاهری و داخلی بهبودیافته
نکات منفی اصلی ام وی ام X22
- سروصدای زیاد پیشرانه
- نفوذ صدای پیشرانه به داخل اتاق
- سامانه ABS ضعیف
- طراحی نامناسب صندلیها
ادامه دارد…
[دانلود ویدئو]
علی
۲۳ مهر ۱۳۹۶با سلام من که هیچ خیری از ماشینهای ایران خودرو ندیدم سال 92 یک پژو پارس از نمایندگی خریدم 35300000 تومان همش 20 روز سوار نشدم اصلا از کولرش نمی تونستم استفاده کنم ماشین جوش میاوردهرنمایندگی بردمدرست نشدتعمیرگاههای توشهر بردم درست نشد آخرش با بدبختی 31700000 تومان فروختم مهرماه 93 سمند ال ایکس خریدم 29 میلیون هنوز زاپاس نخورده تمیز تمیزبدون رنگ میخوام بفروشم جواب میدن 22 میلیون ماشینهای چینی اسمش بد در رفته وگرنه ماشینهای ایران خورو از آشغال هم آشغالترن خدا ازشون نگزره
عليرضا
۲۲ آبان ۱۳۹۶ؤالا نظر من اینه وقتی ایران خودرو خودش تبدیل به یک مونتاژ کار قطعات چینی با کیفیت حتی کمتر شده ژس بهتره همون خودرو چینی رو بخریم تکلیفمون هم مشخصه دیگه
ارسلان
۶ آذر ۱۳۹۶سلام و تشکر بابت کار ارزشمند و مقاله مستند شما، مدتیه تصمیم گرفتم ماشین چینی بخرم، بدلیل بدبینی به ایران خودرو! سایپا و…! واقعا احساس تنفر به آدم دست میده از اینهمه دغل و دروغ. پژو میخری باید یه تانکر سوخت ببندی پشت ماشین یا از ترس ترکیدن گازسوز همیشه نگران باشی، خراب میشه درستش نمیکنن و فقط آزار میدن برای هر چیزی دستمزد بیجهت میگیرن و هزار رفتار مزخرف دیگه! بنظر من چینیها اینقدر که میگن بد نیست، من سابقه رانندگی با پیکان پژو پراید تیبا ام وی ام 530 و سوزوکی ویتارا رو دارم پژو و سوزوکی از همه بهترن، مصرف پژو و استهلاک عجیب غریبه و سوزوکی بجز شتاب کندش مشکل خاصی نداره مصرف نسبتا بالا استهلاک پایین و البته احساس عدم خستگی بعد از رانندگی طولانی مدت ویژگی خوبشه… حالا با پول ماشینهایی مثل دنا پلاس فقط میشه چینی خرید تا قیافه طلبکار ایران خودرو رو نبینی… مافیای خودرو طوری علیه چینی ها تبلیغات کرده که انگار خودش قطعات تولیدی ژاپن و آلمان روی ماشیناش نصب میکنه! اگر این مملکت از دست این صنایع مافیایی و سرطانی ایران خودرو و سایپا راحت میشد چقدر خوب بود… حیف! آدم مستاصل یا اینوری یا اونوری و در هر دو حالت هم ضرر! حرف آخر اینکه چینی ها بهتر از سمند و… هستن بنظر من. تشکر از پدال
AMG
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ظاهرش قابل قبول ولی باطن فاجعه
جواد
۱۶ آذر ۱۳۹۶من این ماشین دارم ۲۱۰۰۰ کیلومتر راندم نظر کارشناس که یک روز راش برده رو قبول دارم در مورد ترمزش باید بگم که فوقالعاده هست در مقاله گفته شده که ضعف داره
بزرگترین عیبش صدای موتور تو کابین بالای دور موتور ۲۰۰۰ که یه علامت تعجب بزرگ.صدای رادیو ضبط باز باشه صدای موتور خوب خفه میکنه. تو شهر اکثرا دور موتورش ۱۵۰۰ بیشتر نمیشه و صداش نرمه ۳۰۰۰ کیلومتر با سرعت متوسط ۹۰ مسافرت رفته بودم مصرفش ۵.۵ بود
عیب دومش هم صدای درهاشه که نمایندگی قراره یه نوع روغن بیاره که صداشو بگیره!؟
عیب دیگه ای تا الان که نداشته پیش اومد اینجا مینویسم
کاش موتور ۱۸۰۰ میذاشتن صدای موتور رو هم میگرفتن اونوقت نقصی نداشت
نسل بعدش اگه توربو بیاد بنظرم شهرستانیها اصلن نباید بخرن
۱ین ماشین با همین موتورش بنزین مشهد با شهرستان شتابش فرق میکنه وای به خال شهرستانیهایی که ماشین موتور توربو دارن
مسعود
۲۸ دی ۱۳۹۶با سلام خدمت همه دوستان
خدمت دوستان عرض کنم من هم 1 سال پیش X22 AT رو از نمایندگی تحویل گرفتم و تقریبا تا الان 20000 کیلومتر با هاش رانندگی کردم (تقریبا توی همه ی شرایط آب و هوایی) و باید بگم که تقریبا نسبت به قیمتش (نصب قیمت خودرو های مونتاژ داخل) خیلی عالی و کم اصتحلاک بود و حتی باهاش یه تصادف خیلی سخت داشتم(در حال پیچین بودم که یه سراتو با سرعت بسیار بالا به درب سمت راننده کوبید) که به نظرم اگه اون ظربه به یکی از خودروهای مونتاژ داخل خورده بود حتما خودم آسیب میدیدم، اما نه تنها آسیبی ندیدم بله جولوی سراتو تقریبا نابود شدکه مجبور به 11 میلیون تومن خسارت شدم، اما خسارت ماشین من بایه صافکاری بدون رنگ با 450.000 تومن درست شد (البطه دیگه پول نداشتم رنگش کنم، الان هم رکاب و هم درب خیلی موج داره و تقریبا اگه دقت کنی معلومه که زربه داره و باید رنگ بشه تا کاملا معلوم نشه) و باید بگم بنظر من یکی دیگه از نقاط مثبت این ماشین بدنه محکمش هست. اما دوستانی که قصد خرید دارن باید بگم که من از این گفته ها قصد این رو نداشتم که شمارو تشویق به خریدن این خودرو کنم، در هرصورت این نظر من بود و باید بگم که من ماشین های زیادی داشتم و این ماشین برام کمی جذاب بود و اصلا توقع این مقدار نقاط مثبت رو در یک خودروی چینی نداشتم و برای سفر های درون شهری و جاده ای ماشین تقریبا خوب و کم اصتحلاکیه (البه تا زمانی که نو هست) و درباره ی خدماتش هم باید بگم که در شهر ما (کرمان) نمایندگی ها تقریبا نصبت به سایپا و ایرانخودرو اصلا قابل مقایسه نیستند به طوری که در اکثریت نمایندگی های سایپا و ایرانخودرو های شهر ما در زمان مراجه به نمایندگی برای سرویس و تعمیر ماشین باید مدت زیادی رو در اون محیط بالای سر ماشین و تعمیر کار وایستین که با کلی خواهش و التماس کارتو راه بندازن و اگه اون قطعه موجود نبود بری داخل بازار و اونو تهیه کنی که کارت راه بیوفته وگرنه بیچاره ای اما در راجع به این خودرو حداقل طی چند دفعه ای که من به نمایندگی مراجعه کردم اصلا اینطور نبود و اونا ماشین رو از من تحویل میگرفتن و در زمانی که از قبل مشخص میکردن میرفتم و بدون تاخیر زمانی خودرو رو کاملا سالم و باب میلم تحویل میگرفتم و این برای من خیلی مهمه که بخشی از عمرم رو در محیط های تعمیرگاه بابت تعمیر وسیله ی نقلیم نگذرونم. و تنها توصیه من برای کسانی که این خودرو رو خریداری میکنند اینه که حتما لاستیک های چینی زیر ماشین رو با لاستیک های خارجی مثل کره ای یا ژاپنی برای نرم شدن بیشتر و اسحکاک بالاتر با سطح زمین تعویض کنن، اینجوری هم عمر مفید قطعات زیر بندی ماشین بالاتر میره هم از شر صداهای تق و توق خیابونا راحت میشین
امیدوارم این مطب مفید واقع شده باشه
سپاس فراوان
مهدی
۲ فروردین ۱۳۹۹متاسفم برای سیستم آموزشی این مملکت که امثال توئه جوون،بلد نیستین چهار کلمه بدون غلط املایی بنویسین
عبداله زاده
۲۹ دی ۱۳۹۶دوستان منهم تمایل بخرید این ماشینو دارم تابحال خیلی تحقیق کردم از تو سایت ها و کسانی که خربده و سوارن اکثرا راضی هستن ولی بهر نمایندگی مراجعه میکنمیجور قیمت میده نمیدونم دلیل اینهمه تفاوت چیه. اصلا مگه مدیران خودرو چجوریه خودش مستقیم فروش نداره که آدم مجبور باشه بره نمایندگی
محمودی
۱۲ بهمن ۱۳۹۶سلام دوستان اول خودروی چینی اسمش بد در رفته وموقع فروش افت فراوان داره وتعمیرش هم همه جا ممکن نیست وسایل و یدکی هم که سخت و گران هستش ایران خودرو هم ارزونه هم بعد سال 90 خراب شدند باکمی خرج کردن درست میشونداما سلیقه ست چینی نخرید بلکه بروند گم بشوند از ایران
سعید
۱۵ بهمن ۱۳۹۶اونای که پراید سوار میشن اگر ازشان سوال کنی که پراید چه جور ماشینی هست میگن عالیه و خوبه.منم که تازه این ماشین x22رو خریدم میگم عالیه.ولی تفاوت ماشین ها کی معلوم میشه زمان تصادف.پراید با چند کشته ولی ماشین های دیگر با کمترین تلفات.حالا هر چقدر پول بدی به همان اندازه آش می خوری.خودروهای ایرانی تمام قطعاتش چینی شده دیگه.چرا باور ندارید.پس جنس چینی خوب بخرید.یه مدتی با چینی ها کار کردم بهشان گفتم شما تمام اجناستان اشغال هست.می دانید در جواب چی گفتند.گفتند در چین جنس خوب زیاد است این تاجر های ایرانی هستند که برای سود منفعت زیاد جنس های آشغال را می خرند و وارد ایران می کنند.با خودم فکر کردم که تاجرها هم دنبال فروش زیاد هستند داخل ایران مجبور به اشغال خریدن هستند که چرا من ایرانی ان چنان درامدی ندارم که بخوام جنس خوب بخرم.تو ای که میگی جنس اشغال برو اگه پول داری بخروبعد بگو اشغال x22.,واقعا که ماشین بسار خوبی هست اگر مدر نظر دارید بخرید یک سر گردن بالاتر از ماشین های ایرانی هست ایکس 22 نوع دستی آن.شک نکنید
مردم
۲۱ بهمن ۱۳۹۶سلام به دوستان و مدیر سایت پدال چیزی که توی گزارش مربوط به ام وی ام ایکس 22 وجود ندارده میزان ایمنی ماشین بر حسب تعداد ستاره های دریافتی از موسسات معتبر ایمن سنجی ماشین هست نه تنها برای این ماشین اکثر ماشین های چینی هیچ گونه اطلاعاتی از میزان ایمنی خودرو هاشون به طور شفا ف به خریدار نمیدن اگه برای سایت پدال مقدور هست این مورد رو پیگیری بفرماین ممنون میشم همچین قابل ذکره خوردور های ایرانی هم هیچ گونه اطلاعاتی از میزان ایمنی خوردرو ها به مشتری نمیدن!!
کیومرث
۲۳ بهمن ۱۳۹۶خوب نوشتی. البته یه ذره طولانی بود.
ماشین خوبیه. فقط یه ذره تعلیقش خشکه که با عوض کردن سیستم فنر و لاستیک میشه درستش کرد. البته سلیقه ایست.
میثم نوری
۱ اسفند ۱۳۹۶سلام دوستان. من یه هفته اس این ماشین رو خریدم. میخام کفه سراسری یا قالبی واسش بندازم. از کف ۳بعدی خوشم نمیاد. هر کی سراغ داشت راهنمایی کگه.
ممنون
hamed
۱۷ اسفند ۱۳۹۶سلام دوستان لطفا منو راهنمایی کنید بالاخره x22 بخریم یا نه اگه نه که پیشنهاد جایگزینتون چیه ؟ممنون
محسن
۱۷ فروردین ۱۳۹۷سلام .من که میخام بخرم .روز پجشنبه که مدیران خودرو رفته بودم گفت قراره گر ونتر بشه .x ۲۳ خیلی خشگله ولی من اگه پول داشتم x ۳۳ s میخریدم . واقعا با کلاسه.
ali
۷ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام دوستان بازار خودرو از حیث تنوع جوری شده که با 10تومن بیشتر وکمتر می تونی خودرویی با امکانات بهتر بخری واقعا ادم گیج میشه با پول بین 60تا70میلیون ام وی ام با ام جی یا بسترن یا برلیا نس بخره شما راهنمایی بفرمایید.
اکبر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام من این خودرو x22 بهمن ۹۶ گرفتم خداییش در مقایسه با خودروهای تولید داخل اصلا قابل قیاس نیست و ماشینی خوش سوار و قابل اعتماد است البته هر کس یه نوع سلیقه دارد و توقع ها هم فرق میکند قطعات بکار رفته واقعا استاندارد است و کیفیت خاص خود را داراست شایان ذکر است که باز تو بحث مونتاژ داخل رعایت قوانین استاندارد را نمیکنند و برخی قطعات را باری به هرجهت تعبیه میکنند بعنوان مثال جای جک ماشین زیر صندلی سمت شاگرد است که با دوگیره نصب میشه ولی متاسفانه تو شرکت این گیره ها را با چکش له کرده اند به نظر بنده نمیدونستن به چه منظور بوده خلاصه باز رعایت حفوق مشتری را نمیکنند و اگر این خودرو در چین کامل میشد خیلی بهتر بود ضمنا نامی که برای آن انتخاب کرده اند خیلی بی کلاس و ربطی به قد و قواره آن ندارد درپایان اینو عرض کنم که هرکس تمایل داره جهت خرید اقدام کنه چون ماشین خوبی است و قیمت آن بی شک بالاتر ازاینی که هست میره
اکبر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ضمنا در ادامه نظر قبلی به عرض دوستان میرساند یکی از معایب آن آپشن هایی است که طبق کتابچه راهنما میبایست نصب میکردند متاسفانه در نظر گرفته نشده که جز حقوق مشتری است بعنوان مثال سنسورهای مربوط به باد چرخ هاست تعبیه نشده و جای سوال دارد
امیر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷این ماشین خوبه بخرید … نسبت به قیمتش
Alireza
۲ خرداد ۱۳۹۷سلام درمورد کامپیوتر این ماشین هم میگین
ملکی
۸ تیر ۱۳۹۷سلام، 10 ماه هست این ماشین رو دارم و از همه چیزش راضی هستم… عالیه
سجاد
۱۵ تیر ۱۳۹۷سلام
ممنونم به خاطر توضیحات کامل و خوبتون
واقعا استفاده کردم
امیدوارم همیشه ما رو تو خرید خودرو ها با اطلاعات خوبتون یاری کنید.
م
۱۹ مرداد ۱۳۹۷سلام بنظرتون پژو ۲۰۷ بهتره یا x۲۲ ؟ من میخوام تو رنج ۷۰تا۸۰ ماشین بخرم دوستانی که دارن راهنمایی کنن
Sharif
۱۲ شهریور ۱۳۹۷دقیقا نکات مثبت ک گفتی کشش مناسبو از کجا دراوردی اتو ماتیکشو دارم تو سربالایی گریم میندازه شتاب کم رو چ حساب دروغ تحویل مردم میدین
Alireza
۲۶ مهر ۱۳۹۷مگه تعادل این ماشین سر پیچ ها خوبه ؟! تست تصادف چینیش چند ستارست ؟
اصلا موتور گیربکس این ماشین در حد قیمتش نیست آخه این گیربکس رده پایین که ظاهرا نوشتید دستی نمیشه با اون موتور ضعیف چه سنخیتی داره ؟ بالای 100 تومن برای این موتور گیربکس ضعیف ؟!!
بنظرم چرخ ساندرو و تندر پلاس به این می ارزه حداقل موتور رنو-نیسان روشونه و گیربکس اتوماتشون هم تیپترونیک داره ، فقط از نظر اپشن های فابریک نصب شده میشه گفت این ماشین برتری داره که اون هم با این قیمت کذایی ارزشی نداره
حسن
۲۳ آبان ۱۳۹۷این خودرو مشکل نمایندگی وقطعه داره
ایکس۲۲ من خراب شد و از بی قطعه گی خوابید.
میگن نداریم. به تعزیرات هم شکایت کردم.تعزیرات میگه یک مدرک از نمایندگی بگیر بیار که تاییدکنند خودرو خراب شده و خوابیده واونها هم خودرو رو درست نمی کنند!
به نظرشما این مدرک رو به من میدن؟
M
۲۳ دی ۱۳۹۷من اتوماتش رو دارم ۱۴ تا کار کرده و توی حرکت ، کروز ماشین روشن میشه و پدال ترمزو گاز قفل میشه بلافاصله خاموش میشه ، نمایندگی هم که اصلا گردن نمیگیره ، هیچکسم نمیفهمه ایراد از کجاس !
واقعا ۱۰۰ ملیون پوله بی زبون گرفتن که همچین وسیله ی خطرناکی تحویل بدن؟؟؟؟؟
بنظرم پراید شرف داره ! این ماشینا مثل هندونه در بستس
پژمان
۲۹ خرداد ۱۳۹۸سلام ببخشید تونستین مشکل روشن شدن کروز رو بالاخره حل کنین و چی بود ماله منم همین مشکل رو پیدا کرده و کسی سردرنمیاره ممنون میشم راهنمایی کنین
حامد
۱ تیر ۱۳۹۸منم تازگی همین مشکل رو پیدا کردم منتهی کروز روشن نمی شه…ببینم نمایندگی مرکزی چیکار می کنه.19 هزار کارکرد اتومات
Ebrahim
۲۷ دی ۱۳۹۷سلام
من x22 دارم اصلا ماشین خوبی نیست چینی به معنای واقعی یک تصادف کوچولو داشتم کمک و پلوس و و جلوبندی داغون شد ولی در صورتی که پراید که ماشین زد هیچی نشد
نمایندگی ام وی ام افتضاح هستند هیچ کدوم قطعه نداشتن مجبور شدم از بازار آزاد یا سیاه لوازم رو بخرم به سه برابر قیمت قطعات رو نمایندگی به بازار آزاد به چندین برابر قیمت میفروشن و میگن برو از فلان مغازه خرید کن
سعید
۱۷ فروردین ۱۳۹۸سلام. من x22 دستی اکسلنت اسپرتشو دارم به این مدل اکسلنت اسپرت سیستم تنظیم باد لاستیک و پایداری esp اضافه شده سواری ماشین نسبت به قیمت و خودروهای هم قیمتش عالیه ، من 206- پارس- دنا داشتم اصلا قابل قیاس با x22 نیستند ظاهر ماشین زیبا و متریال بکار رفته خوب هستند
حسن
۲۰ فروردین ۱۳۹۸من 5ماهه ایکس22دنده ای گرفتم اول بایدبگم حتما2یا3هزارتااببندی کنید وگاززیادبه ماشین ندید چون موتورسفته ولی بعدش گازشو بگیریدتا140تایا150موتورروون میشه با بنزین سوپرشتابشم بهتره چون موتورش برای اکتان 95به بالاطراحی شده .کلا سواری خوب ونرمی داره کمی کمکهاخشک عمل میکنه امکاناتش خوب وقابل قبوله ظاهرش عالی مصرف جاده6.3میسوزه ترکیبی7.5 یا8میسوزه درکل فعلا که راضیم
مریم
۲ دی ۱۳۹۸سلام دوستان من این ماشین روبا 20 هزار کارکرد خریدم صاحب اولش میگه فقط روغن 5w30 بریز روغن دیگه جواب نمیده و کم میکنه. من 1040 ریختم و تو هزار تا نیم لیتر کم کرد .سوال من اینه روغن این ماشین چه مارکی و چه مشخصه ای داره که کم نکنه
رضا
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹سلام
من این ماشین را تازه خریدم و یک سوال داشتم ممکنه راهنمایی بفرمایید
برای پخش موزیک ، یک فلش ۸ گیگ را با فایل سیستم fat32 فرمت کردم و موسیقی با پسوند mp3 و فیلم با پسوند mp4 بر روی فلش ذخیره کردم.
بعد فلش را که به usb ماشین میزنم ، فلش شناسایی میشه ولی هیچ فایلی را نه در موسیقی و نه در ویدئو نشان نمیده.
به نظر شما من کجا اشتباه کردم. ممنون