چریخودروهای چینی

بازی خطرناک چری در بازار ایران!

سام کاویانی: خبر منتشره شده در یکی از رسانه‌های خبری چنان بهت‌آور بود که لحظاتی مرا در وادی شوک فرو برد. ۱۲۰ الی ۱۳۰ میلیون تومان و آن‌هم بابت یک کراس‌اوور چینی!. آن‌هم بلندقامتی که به نظر می‌رسد بیشتر از نعمت زیبایی و آپشن برخوردار است تا سابقه‌ای طولانی و پربار. خودرویی که پیش از این قرار بود با ارقامی حول‌وحوش ۱۰۰ الی ۱۱۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود، ولی حال در نهایت شگفتی شاهد ذکر چنین ارقامی برای آن هستیم. منظور از کراس‌اوور چینی، همان خودروی چری تیگو ۷ است؛ کراس‌اووری برخوردار از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو بنزینی با توان خروجی ۱۴۳ اسب بخار. کراس‌اووری که به قرار معلوم هر اسب بخار تولیدی آن حدود یک میلیون تومان قیمت خورده است و این در تاریخ چینی‌های بازار این دیار بی‌سابقه است!


به‌راستی معلوم نیست که نماینده ایرانی چری در کشور روی چه حساب‌وکتابی چنین ارقام عجیبی را برای قیمت آن تعیین نموده است. آیا مدیران خودرو به سیم آخر زده و یا دارد حدومرزهای کشش بازار را بیش از پیش تست می‌کند؟ آیا جذابیت ظاهری این خودرو ملاکی برای تعیین قیمت آن بوده است؟

نماینده چری در کشورمان به‌خوبی به این نکته واقف است که با این مبالغ و یا حتی کمتر از آن می‌توان طیف متنوعی از خودروهای مینی کراس‌اوور تا کراس‌اوور آسیایی و اروپایی را خریداری نمود که چه به لحاظ سابقه و چه به لحاظ عامه‌پسندی، از جایگاه بالاتری نزد خریداران ایرانی در قیاس با این خودروی «امتحان پس نداده» شرقی برخوردارند. خودروهایی مثل رنو کپچر، رنو داستر و سانگ‌یانگ تیوولی از این زمره‌اند. مهم‌تر از همه، چندی پیش، شرکت ایران‌خودرو تولید پژو ۲۰۰۸ را آغاز نمود، خودرویی که قرار است با رقمی کمتر از صد میلیون تومان به بازار عرضه شود و بی‌شک با ورود آن، معادلات بازار دگرگون خواهد شد. اصلاً چرا راه دوری برویم. همین رقبای هم‌وطن این خودرو ازجمله جک S5 اتوماتیک و هایما S7 توربو نیز با ارقامی کمتر از صد میلیون برچسب خورده‌اند و به پیشرانه‌های قوی‌تری هم مجهزند. البته دیگر هم‌خانواده این خودرو، یعنی چری تیگو ۵ فیس‌لیفت نیز، حول‌وحوش ۱۰۲ میلیون قیمت خورده است.

جالب اینجاست که برچسب ۱۲۰/۱۳۰ میلیونی این خودرو کم‌کم دارد به کراس‌اوور بسیار محبوب بازار، یعنی هیوندای توسان نیز نزدیک می‌شود. این درست است که نسخه‌های فول توسان با ارقامی حول‌وحوش ۱۸۵ الی ۱۹۵ میلیون تومان خریدوفروش می‌شوند ولی نسخه نیم فول آن را می‌توان با ارقامی کمتر از ۱۷۵ میلیون تومان نیز ابتیاع نمود. از طرفی می‌دانیم که توسان خودرویی خودروی دو دیفرانسیل است ولی چری تیگو ۷ خودرویی تک دیفرانسیل. ضمن آنکه، تویوتا C-HR که یک مینی کراس‌اوور سخت محبوب در سطح دنیا و با فرمی پیشرو و آوانگارد است با قیمتی حول‌وحوش ۱۷۲ میلیون تومان در بازار ایران عرضه شده و از آرایش دو دیفرانسیل سود می‌برد. البته این نکته را هم نباید از یاد برد که تویوتا یک غول جهانی و در جای خود یکی از بزرگ‌ترین مربیان خودروسازی در عالم است و محصولات آن به ذات از ارزش خرید بالایی برخوردارند و دیگر اینکه، تویوتا از ۸۰ سال سابقه پربار و تجربه فراگیر بهره‌مند است ولی جوانکی چون چری تازه ۲۰ سالگی خود را با هیاهوی بسیار جشن گرفته است!


رک و پوست‌کنده بگویم که چری وارد بازی خطرناکی در بازار ایران شده است. این درست است که ساخته‌های این برد طی سالیان اخیر، چه از حیث جذابیت طرح و چه از حیث کیفیت و پرداخت نهایی محصول، پیشرفت شایان توجهی را شاهد بوده‌اند ولی با این وجود، هنوز هم از لحاظ اعتبار و ارزش جهانی محصول چند پله‌ای از رقبای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی خود عقب‌ترند. اگر چنانچه این شرکت بهای تولیدات خود را با قیمت محصولات برندهای پرسابقه شرقی و غربی یک کاسه و حتی نزدیک کند با شکست محتملی در بازار ایران مواجه خواهد شد و ته‌مانده اعتبار خود را هم بر باد خواهد داد. اعتباری که طی این سال‌ها با سختی و سماجت بسیار به دست آمده است.
البته در پایان باید گفت که همه‌چیز در نهایت بستگی به واکنش بازار “غیر قابل پیش‌بینی” کشورمان دارد و امیدوارم که خریداران ایرانی این خودرو با تدبیر و تأمل بیشتری عمل نموده و با غلبه بر وسوسه‌های درونی، تمامی داروندار خود را به‌پای زیبایی و وجاهت این الهه گران چینی قربانی نکنند!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. جواد

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    دیونه نشدن دیدن ایران خودرو وسایپا چطور مردم میدوشن گفتن ما هم اره ولی داداچ داری اشتباه میزنی ایران خودرو استاد این کار شما هنوز شاگرد هم نیستی

    1. سامان اذری

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      شرمنده که بد حرف میزنم
      ولی کسی که این ماشین رو میخره فکنم عقلش رو به کلی از دست داره
      اسپورتیج 2013 بدون رنگ با کارکرد 60 الی 70 هزار تا
      دقیقا 125 الی 130 تومن قیمتشه
      با 140 تومن میشه یه پرادو خرید
      با 140 تومن میشه یه اریون 2011 خرید و یک عمر از موتور 3.5 لیتری لکسوس es زیرکاپوتش هست لذت برد
      اینا خودشونو مسخره کردند
      جک اس5 موتورش 2 لیتری توربو هست زیر صد تومنه
      اوف اوف مموتی خدا لعنتت کنه
      دلار هزار تومن بود لکسوس RX350 حدود 100 تومن قیمتش بود
      الان این اشغال رو 143 تومن میخوان بدن دست مشتری
      ولی مقصر اصلی خود مردمه
      من قول میدم اگه هیشکی نخره قیمتش 40 تومن میاد پایین

      1. Hamid.Hellcat

        ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1198 ديدگاه)

        سامان جان اریون ۲۰۱۱ بدون رنگ ۱۷۰ فی میخوره

        1. سامان اذری

          ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (3216 ديدگاه)

          نه داش مدل 2010 و 2011 قیمتش از 130 تا 150 تومن قیمت واقعیشه که من حد وسط رو نوشتم
          سایت دیوار یا باما رو ملاک قرار ندید
          اونجا قیمتها کاملا فضاییه مهم اون پوله که زمان معامله پای ماشین داده میشه نه اون قیمتی که فروشنده تو اگهی ها مینویسه
          من دوستام تو کار خرید و فروش ماشینهای 100 الی 250 میلیونی اند تمامی قیمتهارو ازشون خبر میگیرم

        2. سامان اذری

          ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (3216 ديدگاه)

          ضمنا حمید هلکت جان برای نمونه
          میتونی یه اگهی تو دیوار یا باما بزاری با عنوان اریون 2010 قیمت رو بنویس 170 بعد ببین بهت زنگ میزنن و چند تومن میخوان اونو ازت

    2. E 36

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (917 ديدگاه)

      تقصیر خودمونه نباید بخریم نه فقط این هرچی وارد میکنن قیمتش کذاییه ، یه سری اصلن رنگ و لعاب ماشینو میبینن از خود بی خود میشن میرن تو صف ثبت نام! بدون اینکه بدونن پول به چی دارن میدن در واقع طرف حساب چری و امثالهم هم همین افرادن وگرنه کسی که ماشین باز باشه پول به این آشغالها نمیده

  2. shahin

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    خب طبیعیه این قیمت بزاره حضور چند ساله این شرکت تو ایران به اوناهم فهموند که اگه اشغال رو به ایرانیا بدیم با قیمت ده برابری حاضرن بخرن مشکل اینا نیستن مشکل مایممم

  3. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    140 میلیون
    چه خبره
    با این قیمت از بین چینیا جک صد برابر ارزش خریدش بیشتره تا این
    140 میلیون پول بی زبون برای یه چینی 140 اسب بخاری

    1. TRX

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (28 ديدگاه)

      بی وای دی s6 بدنه بزرگتر پل فرم لکسوس موتور کم استهلاک

  4. مسعود

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (37 ديدگاه)

    ازماست که برماست….
    فقط همین.

  5. امره Emrah

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (162 ديدگاه)

    صاحب نداره دیگه

  6. Amir

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    (( تویوتا از 80 سال سابقه پربار و تجربه فراگیر بهره‌مند است ولی جوانکی چون چری تازه 20 سالگی خود را با هیاهوی بسیار جشن گرفته است! ))
    چری یا هر خودروساز دیگه ای 2000 سالش هم که بشه از حیث کیفیت به تویوتای 80 ساله نمیرسه.

  7. حامد

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (188 ديدگاه)

    با35000 دلار چه کراس اووری ؟!
    جیپ واگنیر یا بی ام و X1 یا فورد اج یا جیپ رنگید یا هوندا CRV یا چریه نمی دونم چی چی( تیگو7 ظاهرا) !!!!!
    خو آخه چرا؟!

  8. علی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    با همین قیمت اگه شتاب بخوای میتونی ام جی جی اس بگیری
    کیفیت میتونی رنو کولئوس بگیری
    اگرم ظاهر میخوای تیوولی و کپچر و توسانو اسپورتیجم هستن

  9. sardar

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    نهایتش تا 110 توجیه داره. ولی 110 به بالا بیشتر میخوره شوخی باشه

  10. محمد

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (63 ديدگاه)

    قیمتش مهم نیست. از ذم قسط میدن ماهی دو تومن، میبینی پر شده خیابونا. مهم اینه که دست دومش و کسی نمیخره، صفرشم مقد نمیخره. کلا چینیا به لطف شرایط فروش خوبه که زیاد شدن، اولویت های بعدی ظاهر و آپشن هستش.

  11. حسن

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (75 ديدگاه)

    این یک خبر موثقه یا بر اساس شنیده ها و حدس ها؟

    1. سام

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (899 ديدگاه)

      خبر موثق است و آخرین سطرهای متن این خبر چنین است : «….بر طبق گفته مسئولان مدیران خودرو این محصول در محدوده قیمت 130 تا 140 میلیون تومان قرار خواهد گرفت».منبع خبر: سایت IRANJIB مورخ 19 اردیبهشت 1396.

  12. شاهین

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    قیمت ماشین تو هیچ دولتی حساب و کتاب نداشته که الان اوضاعش اینه.بعد از نفت و گاز و میعانات خودرو بهترین محل کسب درآمده.بعدم اینا موذی تر از این حرفا هستن.میان میزارن 140. با پیش پرداخت 35 تومن و 20 سال قسط ماهی 500 هزار تومن که خیلی راحت آبش کنن بره.

  13. میلاد

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (60 ديدگاه)

    لیاقت مردم ایران همین چینی ها هم نیست، شاید هندی باشه لیاقتمون. مردمی که هنوز میرن پای صندوق رأی تا برای خواستشون بهشون خائن گفته بشه.

    1. ROHAM

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (757 ديدگاه)

      اوایل دهه هشتاد نرفتیم پای صندوق ( مشارکت 17% تهران) احمدی نژاد شهردار شد و در ادامه رئیس جمهور شد دیدی که چطور گند زد به زمین و زمان!
      اروپا 5 قرن زمان خواست تا اروپای امروزی بشه
      انتظار داری یک روزه و با نرفتنت پای صندوق فردا صبح SLS رو بذارن تو سوپر مارکت با تیکت 1500 تومن!؟!!!

    2. SINA-GERMANY-PORSCHE

      ۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (13 ديدگاه)

      ***
      این اشغال هم این قیمت نمی ارزه…اما قطعا چری شکست نخواهد خورد چون هستند کسانی که براش صف بکشن…!!!!!

  14. محمد

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (54 ديدگاه)

    مشکل میدونی چیه شما قیمت الان توسان رو با قیمت زمانی که تیگو 7 عرضه میشه مقایسه میکنی از کجا معلومه وقتی فروش تیکو 7 شروع بشه قیمت توسان نشه 250 تومن
    اونوقت چی ؟ مدیران خودرو خوب میدونه چه کار میکنه بیگدار به آب نمیزنه
    حتما یه چیزایی از آینده قیمت ماشین ها میدونه

    1. محمدامین

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (48 ديدگاه)

      دوست عزیز الان قیمت اسپورتیج ۲۰۱۴ فول در بازار دست دوم با کارکرد کم شده ۱۳۴ میلیون…توسان هم همینطور(فیس لیفتش)…توسان سال ۲۰۱۲ قبل از فیس لیفت در حدود ۱۱۵ میلیون هم پیدا میشه!!بعید میدونم قیمت دست دوم ها یدفه ۶۰ میلیون بیاد بالا!!!!‌…بنظر من کار چری دیوونگیه!مخصوصا الان که قراره کرمان موتور نسل جدید توسان رو مونتاژ کنه!

  15. رامتین

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (3254 ديدگاه)

    با این پول اگه چینی هم آدم بخواد بگیره میره امجی gs میگیره که 217 اسبه و اصالت انگلیسی هم بالاخره یکم داره. مغز … آدم نخورده که بره چینی بگیره.

    1. ahmad

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      اصالت انگلیسی رو خوب اومدی! خخخخ
      معنی جدیدی برای لغت اصالت تعریف کردی!

  16. اکبر

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (66 ديدگاه)

    صد تومانش نقد است ، بقیه اش وام بدون بهره ، ماهی پانصد هزار تومان .

  17. ROHAM

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (757 ديدگاه)

    پدال تبلیغ پایین خیلی رو مخه
    لطفا…

  18. Mersedes benz

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (182 ديدگاه)

    مگه این که آدم دیوونه باشه به این پول بده. خوب با این پول میرم هوندا آکورد.اپتیما سوناتا کمری کرولا و…. میخرم?

  19. مهدی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (552 ديدگاه)

    تو نمایشگاه دیدم زیاد جالب نبود ضمنا چون میدانند کسی نمیخرد حتی با قیمت 80 تا 90 گفتند حالا بگیم 140 تا با این ترفند چری تیگو 5 را بفروشیم این سیاست شان است گول نخورید
    و چون تیولی تو بازار هست و و هیوندای کرمان آی 10 و آی 20 و البته پژوه 2008 بیاد این دیگه جایی نداره و البته من با قیمت و کیفیت 2008 از نظر کیفیت بدنه و رنگ و داخل خودرو و فضا مشکل دارم که اگر 2008 قدرتش تا 110 اسب باشه حداکثر 55 می ارزد و ایضا هیوندای ولی نامردها بالای 70 تا مرز 100 رفتند جلو …………..

  20. آریا

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    بدون شک فروش پایینی خواهد داشت.

  21. علي

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    حماقت شاخ و دم نداره بزار بیاد ببین چی بشه بازم استقبال میشه بدی چینیا اینکه بازار دست دومش به قول دوستمون چنگی به دل نمیزنه البته جک اس5 رو استثنا میگیریم

  22. ye pesar

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مدیران خودرو فاجعه اااااس
    وقتی ام وی ام 110 اس رو با 33 تومن قیمت می فروشن باید اینم 140 بدن

    تنها برگ برنده مدیران خودرو***!!!! تو ایران فروش اقساطی دراز مدت و سهل الوصول تر نسبت به رقباس

  23. احمدرضا

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (187 ديدگاه)

    این قیمت بالاست توی این رنج قیمت اگه بخوام خودرویی بخرم البته سراغ دسته دوم نمیرم حدود ده میلیون میگذارم روش و سراتو یا النترا میخرم. در کل کراس آورهای تک دیفرانسیل خیلی با خودروهای سدان متفاوت نیستند. صرف اینکه بخواهیم کراس آور سوار بشیم دلیل نمیشه هر قیمتی رو پرداخت کنیم. امیدوارم چری سیاستهای معقولی که قبلاً داشت ادامه بده و این خودرو هم با قیمت معقولی در نهایت حدود 110 میلیون به بازار بفرسته. بعیده غیر این قیمت شانسی برای رقابت داشته باشه و موفقیتهای قبلی در مورد خودروهایی مثل تیگو 5 رو تکرار کنه

  24. متین

    ۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام خوب یادم دارم زمانی که ایران خودرو پژو407رو وارد کرد خودم ازش تست فنی گرفتم
    به راستی که موتوربس جالبی داشت
    اولین موتوربا نسبت تراکم متغیر که وارد ایران شد
    بدون اقراق بگم از تمام کره ای ها که وارد شدن موتوری سرتر داشت و داره
    ولی آخر چی شد
    بیچاره قربانی قیمت نابجا وعجیب ایران خودرو شد وبه حاشیه رفت
    الان کجاست؟ اینهم همونطوری میشه

  25. احمد

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (10 ديدگاه)

    کاش ایران خودرو و سایپا یه شاسی بلند ملی مناسب قیمت و کم مصرف تولید کنند که این محصولات گرون رو نخریم

  26. مصرف کننده

    ۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (8 ديدگاه)

    دوستان ، تاکتیک مدیران خودرو این هست که 50 درصد قیمت ماشین را وام میگذاره. کوته فکرهایی مثل امثال بنده میرن با 30 درصد پول پیش، ماشین تحویل میگیرن ومیگن برای الباقی اش خدا بزرگه.تا سه سال باید بشن نوکر مدیران خودرو. کار کنن و چک پاس کنن. ماشینهای کارکرده ای که شما نام بردید را که با 30 درصد پرداخت اولیه تحویل نمیدن. مگر 315 واقعا 49 میلیون ارزش داره که الان داره میفروشه؟ ویا 110 کامفورت که بیش از 30 میلیون میده. یک 315 با شرایطش نزدیک به 60 میلیون درمیاد بعدش باید بفروشه 30 تومن. قیمت واقعی محصولات مدیران همون ماشینهای چند ماه کارکرده است که با افت 30 درصد و بیشتر داره خرید و فروش میشه. از تجربیات دیگران استفاده کنید و گرنه براتون گرون تموم میشه.

  27. مدرس دروس فني دانشگاه ( مكانيك خودرو )

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به همه ؛ بعد از بازار سنجی ، کمی دید مدیران شرکت مدیران خودرو تغییر کرده بود و در نمایشگاه خودرو البرز صحبت از قیمت 120 تا 125 تومانی این ماشین بود اما اگر با همان معیار و مقیاس خودشون هم حساب کنن نهایت قیمت این ماشین بیشتر از 105 میلیون ( اون هم تو بازار بسیار جالب ایران که از هیچ قانونی تبعیت نمی کنه ) نخواهد بود ، قیمت نسخه لوکس بازار چین این خودرو فقط 3000 یوان با تیگو 5 فرق داره که می شه حدود یک و نیم میلیون تومان نه 25 میلیون . ضمنا در هیچ جای دنیا فنی یک ماشینی چینی تک دیفرانسیل را با ماشین های جهانی دو دیفرانسیل مقایسه نمی کنند اصلا این ماشین قابل قیاس با برندهایی مثل هیوندای و کیا نیست چه رسد به هوندا و تویوتا ؛ و در پایان یک نکته برای دوستان مدیران خودرو ، عصر عصر ارتباطات است قیمت ماشین با یک کلیک قابل دریافت در تمام دنیاست ؛ بالاترین قیمت این ماشین در دنیا با لحاظ گرانترین مالیات ، عوارض و…. 87 میلیون تومان است . لطفا به شعور مردم توهین نکنید.

    1. مصرف کننده

      ۲۵ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (8 ديدگاه)

      در تایید فرمایش شما یک سایت آمریکایی را معرفی میکنم که انواع ماشین صفر و کارکرده را برای فروش داره . برید ببینید مقایسه کنید و افسوس…
      http://www.carsforsale.com

  28. داود

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بااین پول میشه نیسان جوک اسکای خرید 133تومن
    و خداییش نیسان کجا چری کجا
    یا همین پژو2008یا رنو کپچر با اینکه ایران خودرو گرون میفروشه ولی حداقل رنو و پژو میخره

  29. کیوان

    ۲۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (166 ديدگاه)

    بایک و هاول هم ابتدا اتومبیلهای سدان و اس یو وی را با قیمت بالا اعلام کردند بدنبال عدم استقبال پائین امد اما فروش نکرد این اتفاق برای تیگو ۷ هم میافتد

  30. احسان منیری

    ۲۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    نمیرزه ۱۴۰ چه خبره من باشم توسان کم کار میخرم یا سوزوکی کلاس ۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا