اگرچه خودروی چینی چری و یا همان ام وی ام در حدود ده سالی است که توسط مدیران خودرو مونتاژ میشود و در میان ما ایرانیان هم کمابیش نامی آشناست، ولی کمتر کسی را میتوان یافت که شناخت کامل و دقیقی از تاریخ و پیشینه این خودروساز داشته باشد. این مسئله فقط شامل عموم نیست، بلکه بسیاری از کارشناسان و حتی فروشندگان این محصول هم بهدرستی با آن آشنا نیستند. به زبان سادهتر خودرویی است تا حدودی رازآمیز! همین معما بودن ماهیت این برند موجب شده که گروهی از هممیهنان مان نادانسته رتبهاش را تا عرش بالا برند و آن را با برندهای کره ای! مقایسه کنند و برخی دیگر هم حتی از بردن نامش نیز اکراه داشته باشند. بگذریم!
شرکت چری در سال ۱۹۹۷ میلادی توسط گروهی از مقامات دولتی ایالت آنهوی (ANHUI) چین، بنیانگذاری شد. این خودروساز در سال ۱۹۹۹ میلادی اولین خودرویش را تحت لیسانس فولکسواگن وبا استفاده از شاسی سئات تولدو به بازار عرضه نمود. در سال ۲۰۰۱ میلادی هم موفق شد اولین سری از خودروهایش را به خارج از چین صادر نماید. این شرکت از بدو تأسیسش تصمیم گرفت که در زمینه ساخت پیشرانه مستقل شود، به همین خاطر در همان آغاز فعالیتش یکی از بزرگترین مجموعههای ساخت موتور و قوای محرکه را در چین تأسیس نمود و نامش را ACTECO نهاد. شرکت ACTECO از سال ۲۰۰۰ میلادی همکاریاش را با موسسه تحقیقاتی AVL اتریش شروع نمود. نقش این موسسه آنچنان برای چری آنچنان مهم بود که حرف اول کلمه ACTECO یعنی A، برگرفته از حرف اول نام انگلیسی کشور اتریش است. هماکنون در این مجموعه موتورهایی با حجم ۸۰۰ تا ۴۰۰۰ سی سی و به ابعاد ۳ تا ۸ سیلندر به تولید میرسد. چری در سال ۲۰۰۷ میلادی یادداشت تفاهمی را هم با شرکت فیات ایتالیا به امضاء رساند. بر اساس این موافقتنامه چری از تکنولوژی فیات در تکوین برخی از خودروهای جدیدش بهره گرفت و در مقابل فیات هم از موتورهای ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ سی سی ساخت این شرکت در بعضی محصولات خود از جمله فیات لینا (LINEA) استفاده نمود. چری همچنین بخشی از سهام کمپانی QOROS (کوروس) را هم در اختیار دارد. ناگفته نماند که خودروی کوروس از ایمنی بسیار بالایی بهره میبرد تا آنجایی که چندی پیش یکی از خودروهای این شرکت در تست تصادفی که توسط موسسه ایمنی EURO NCAP انجام شده بود، مقام اول را در کلاس سدان های متوسط کسب نمود.
در حال حاضر شرکت چری در چهار ایالت چین کارخانه دارد و ۳۰ هزار تن پرسنل را هم به استخدام خویش درآورده است. صدها متخصص برجسته خارجی در چری مشغول فعالیتاند و بخش استعدادیابی این شرکت هم سالانه ۲۰۰ نفر را جذب میکند. در چری بخش جوش از تجهیزات آمریکایی و نیز روباتهای ژاپنی و ایتالیایی بهره میبرد و همچنین مجهز به سیستم کنترل جوش لحظهبهلحظه در خط تولید است. اتاق رنگ و بخش رنگآمیزی آن هم ساخت کشور آلمان است. خط مونتاژ شامل تجهیزات مدیریت کیفیت هوشمند بوده و در خط تولید موتور نیز ۲۰۰ کارشناس خارجی حضور دارند. در حال حاضر این شرکت ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو، ۹۰۰ هزار موتور و ۸۰۰ هزار گیربکس را در سال دارد.شرکت چری هماکنون بهعنوان بزرگترین صادرکننده خودروهای چینی، به ۸۰ کشور دنیا خودرو صادر میکند و در ۱۵ کشور دنیا هم مشغول تولید خودروست. از جمله کشورهایی که این برند در آنها فعال است میتوان به ایران، ترکیه، تایوان، اوکراین، اندونزی، آرژانتین، مالزی، ایتالیا و…اشاره نمود. چندی پیش این شرکت کارخانه بسیار مجهزی را هم در کشور برزیل افتتاح نمود، آنهم به این دلیل که در حاضر برزیلیها بزرگترین خریدار خودروهای چری در خارج از مرزهای چین هستند. هماکنون بنا به آمار سالانه حدود ۶۰ هزار دستگاه خودرو چری در بازار برزیل به فروش میرسد. این نکته را هم لازم است بگویم که چری حتی در ایتالیا هم خودرو مونتاژ میکند! و آنهم چیزی نیست جز چری تیگو فیس لیفت شده، که توسط کمپانی DR MOTORS عرضه میشود.
در سال ۲۰۰۳ میلادی شرکت چری دست به یک اقدام جنجالی زد و آنهم کپی کامل از خودروی دوو ماتیز و ارائه آن با نام چری QQ بود. این عمل چری باعث شد که جنرال موتورز کره از شرکت چری شکایت کند اما این شرکت به هیچ عنوان زیر بار این اتهام نرفت! خوشبختانه چری در طراحی محصولات جدیدش تا حد زیادی از این رویه ناصواب فاصله گرفته است و آنهم به دلیل استخدام و بهکارگیری طراحان پیشین کمپانیهای معروف اروپایی و آمریکایی است. حاصل کار این طراحان در محصولات نوین چری کاملاً هویداست.
شرکت چری در حاضر با بعضی از کمپانیهای معروف قطعهسازی هم موافقتنامه همکاری دارد که به برخی از آنها اشاره میشود.
۱ ـ SIEMENS VDO: این شرکت آلمانی از سازندگان بزرگ سیستمهای کنترل موتور و سازنده سیستمهای الکترونیک و الکترومکانیک خودروهاست. در این مجموعه حدود ۵۳ هزار نفر مشغول فعالیتاند.
۲- AUTOLIV: این یک شرکت سوئدی ـ آمریکایی است که در در زمینه طراحی و ساخت محصولات مربوط به ایمنی فعال و غیرفعال، مشغول کار است. از مهمترین محصولات این شرکت انواع کمربند ایمنی و کیسههای هواست. این قطعه ساز رابطه تنگاتنگی هم با شرکت سوئدی ولو دارد.
۳ ـ DELPHI: این کمپانی یکی از بزرگترین قطعه سازان خودرو در آمریکا و بریتانیاست. دفتر مرکزی این شرکت هم در شهر کنت بریتانیاست. این مجموعه پیشازاین یکی از شرکتهای تابعه جنرال موتورز بوده است که چندی بعد به جهت عملیات برونسپاری و کاهش هزینهها، سهامش در بازار بورس عرضه شد. هماکنون این مجموعه تقریباً تمامی قطعات یک خودرو را میسازد. تعداد کارمندان آن در حدود ۱۶۱ هزار نفر است که در ۲۹ کارخانه مشغول فعالیتاند.
۴ ـ PPG INDUSTRIES: مجموعه مذکور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان رنگ خودرو و پوششهای آن در دنیاست. این شرکت در ۷۰ کشور دنیا فعال بوده و در حدود ۳۸ هزار نفر هم کارمند دارد.
۵ ـ VISTEON: این شرکت پیش از این تحت مالکیت شرکت فورد بوده است. امروزه این شرکت بسیاری از قطعات خودرو اعم از مکانیکی، الکترونیکی و تهویه مطبوع را تولید میکند. این شرکت رابطه کاری نزدیکی با کرایسلر و هیوندای نیز دارد. تعداد پرسنل این شرکت در حدود ۲۴ هزار نفر است.
علاوه بر اینها چری با قطعه سازان بزرگی از جمله بوش آلمان، والئو فرانسه و….. هم قرارداد همکاری دارد که توصیف شرح حال همگی آنها از حوصله این بحث خارج است.
بههرحال ـ نسبت به تولید کنندگانی مانند کیا و یا هیوندای و… ـ شاید چری کودکی نوپا بیشتر نباشد، کودکی با استعداد که میداند چگونه رشد کند و به سرعت خود را با شرایط کنونی دنیای صنعت تطبیق دهد. در خاتمه این مجموعه را میتوان نمونه ای از یک موسسه کارآمد و موفق دولتی دانست که با سابقه ای کمتر از دو دهه پیشرفت شایان توجه ای نموده است.
در اینجا چند مدل از جدیدترین تولیدات این شرکت را به شما معرفی میکنیم.
چری ARRIZO 7
این خودرو یکی از جدیدترین مدلهای چری بوده و اولین مدل از سری ARRIZO این شرکت میباشد. ظاهراً چری قصد دارد به تقلید از جیلی که خودروهای لوکستر خود را با اسم امگرند نامگذاری نمود، همین کار را هم در مورد این مدل انجام دهد. بنا به اخبار سایتهای خودرویی، قرار است در آینده ای نزدیک مدلهای ARRIZO 3 و ARRIZO 5 هم وارد بازار شوند که شباهتهای بسیاری با خودروهای کره ای هیوندای دارند.
خودروی ARRIZO 7 در ماه جولای ۲۰۱۳ میلادی روانه بازار چین شد. این مدل هم اکنون با یک موتور ۱/۶ لیتری که توانی معادل ۱۲۶ اسب بخار را دارد، و به همراه دو گیربکس معمولی و اتوماتیک CVT)) عرضه میگردد. طراحی بدنه آن توسط تیمی مرکب از GAMES BRAIN HOPE (طراح پیشین فورد، اپل، کرایسلر) HAKAN SARACOGLUو KLAUS BADENHAUSEN (از طراحان پیشین پورشه و مرسدس بنز) انجام شده است. نمای داخلی خودرو هم توسط QIU YAN (طراح پیشین جنرال موتورز) ساخته و پرداخته شده است. قیمت آن بسته به تیپهای مختلف از ۷۸/۹۰۰ یوآن تا ۱۰۳/۹۰۰ یوآن برای دنده دستی و ۹۲/۹۰۰ یوآن تا ۱۲۶/۹۰۰ برای نمونه اتوماتیک تعیین شده است.(هر یوآن معادل ۵۳۵ تومان) سایر مشخصات این مدل بدین شرح است.
حجم موتور | ۱۵۹۷ CC |
قدرت موتور | 126 HP/6150 RPM |
گشتاور | ۱۶۰ NM/3900 RPM |
صفر تا صد | ۱۲.۱ (دستی)- ۱۲.۸ (CVT ) |
طول/عرض/ ارتفاع | ۴۶۵۲/۱۸۲۵/۱۴۸۳ |
فنربندی جلو | مستقل: مک فرسون استرات |
فنربندی عقب | مستقل: مولتی لینک (چند عضوی) |
وزن (دنده دستی) | ۱۳۵۰ KG |
وزن (دنده اتوماتیک) | ۱۳۹۵ KG |
چری E3
چری E3 در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی به بازار پر رقابت چین عرضه شد. این خودرو برای چری خیلی مهم میباشد، زیرا در یکی از پررقابتترین بازههای قیمتی عرضه شده است. در حال حاضر این خودرو با فروش بیش از ۳۸ هزار دستگاه، پرفروشترین خودرو چری در بازار چین، در نیمه اول سال ۲۰۱۴ میلادی بوده است. این مدل هماکنون تنها با یک پیشرانه ۱/۵ لیتری که توانی معادل ۱۰۹ اسب بخار را داراست، به بازار عرضه میشود. قیمت آن از ۵۲۹۰۰ یوآن برای تیپ پایه شروع شده و به ۶۷۹۰۰ یوآن برای تیپ فول ختم میشود. سایر مشخصات این خودرو بدین شرح است.
حجم موتور | ۱۴۹۷ CC |
قدرت موتور | ۱۰۹ HP/6150 RPM |
گشتاور | ۱۴۰ NM/4500 RPM |
صفر تا صد | – |
طول/عرض/ ارتفاع | ۴۴۵۰/۱۷۴۸/۱۴۹۳ |
فنربندی جلو | مک فرسون استرات |
فنربندی عقب | فنر پیچشی |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ KM/H |
وزن | ۱۲۰۸ KG |
چری E5
ظاهراً این خودرو قرار است در شرکت مدیران خودرو مونتاژ شود. مدلی که شباهت بسیاری با MVM 530 دارد و این امر چندان هم عجیب نیست، چون پلت فرم هر دو آنها یکی است. هدف چری از ارائه این خودرو بنا به گفته خودش رقابت با خودروهایی همچون MG350 بوده است. این مدل در بازار چین عمدتاً با دو نوع موتور عرضه میشود که یکی از آنها ۱.۶ لیتر حجم و ۱۰۹ اسب بخار قدرت دارد و دیگری نیز از حجمی معادل ۱/۸ لیتر و قدرتی معادل ۱۳۲ اسب بخار بهره میگیرد. مدل ۱/۸ لیتری فقط با گیربکس اتوماتیک (CVT) در بازار چین عرضه میگردد. قرار است نوع هیبریدی آن هم با موتور ۱/۳ لیتری ( ۱۰۰ اسب بخاری) به بازار عرضه شود. بهای خودرو مذکور با پیشرانههای ۱/۵ لیتری بسته به تجهیزاتش، از ۶۵/۸۰۰ یوآن تا ۷۳/۸۰۰ یوآن و با پیشرانههای ۱/۸ لیتری از ۷۶/۸۰۰ تا ۸۴/۸۰۰ تعیین شده است. مدل مذکور در ماه آگوست سال ۲۰۱۳ میلادی وارد بازار چین شد.
سایر مشخصات این خودرو بدین شرح است:حجم موتور | ۱۴۹۷ CC | ۱۸۴۵ CC |
قدرت موتور | 109 HP/6000 RPM | ۱۳۲ HP/5750 RPM |
گشتاور | ۱۴۰ NM/4500 RPM | ۱۷۰ NM/ 4300-4500 RPM |
صفر تا صد | – | – |
طول/عرض/ ارتفاع | ۴۵۸۰/۱۷۶۰/۱۴۸۳ mm | |
فنربندی جلو | مک فرسون استرات | |
فنربندی عقب | مولتی لینک (چند عضوی) | |
حداکثر سرعت | ۱۷۲ KM/H | ۱۸۵ KM/H |
وزن | ۱۲۸۵ KG | ۱۳۳۶ KG |
چری FULLWIN 2
این مدل از چری همان MVM 315 موجود در کشورمان میباشد که تحت عمل فیس لیفت قرار گرفته است. ناگفته نماند که مدل اولیه این خودرو، یعنی همان مدلی که در ایران در حال تردد است، در سال ۲۰۱۰ میلادی به بازار چین عرضه شد. چند وقتی است که ثبتنام از این مدل توسط مدیران خودرو صورت میپذیرد. بنا به ادعای چری گیربکس و صفحه کلاچ آن اصلاح و تقویت شده است. مدل فوق با همین چهره از ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی وارد بازار چین شد. موتور آن معادل ۱/۵ لیتر حجم و ۱۰۹ اسب بخار توان دارد، که همراه با دو گیربکس دستی و اتوماتیک CVT)) عرضه میشود. لازم به ذکر است که در حال حاضر این مدل فقط با دنده دستی در کشورمان ثبت نام میشود. بهای این خودرو برای نمونه دنده دستی، بسته به تیپهای گوناگون از ۵۴/۸۰۰ یوآن تا ۶۲/۸۰۰ یوآن و برای نمونه دنده CVT از ۶۵/۸۰۰ تا ۶۹/۸۰۰ یوآن تعیین شده است.
حجم موتور | ۱۴۹۷ CC |
قدرت موتور | ۱۰۹ HP/6000 RPM |
گشتاور | ۱۴۰ NM/4500 RPM |
صفر تا صد | – |
طول/عرض/ ارتفاع (هاچ بک) | ۴۱۸۸/۱۶۸۶/۱۴۸۰ |
فنربندی جلو | مک فرسون |
فنربندی عقب | فنرپیچشی |
سرعت | ۱۷۰ KM/H |
وزن (دنده دستی) | ۱۲۱۰ kg |
چری QQ
تصاویر پایین مربوط به اتاق جدید سری QQ است که نسل قبلی آن با نام MVM 110 هنوز در ایران مونتاژ میگردد. ناگفته نماند که مدلی که هم اکنون در ایران مونتاژ میشود هنوز هم با سیمای اولیه خود که مربوط به سال ۲۰۰۳ میلادی است، در بازار فروخته میشود. خودرو مذکور با یک موتور یک لیتری بنزینی که توانی معادل ۶۹ اسب بخار را داراست، در بازار چین عرضه میشود. قیمت آن بسته به تیپهای گوناگون از ۳۷/۹۰۰ یوآن برای مدل پایه شروع شده و تا ۵۰/۹۰۰ یوآن برای مدل فولش ختم میگردد. این خودرو برای نخستین بار در ماه مارس ۲۰۱۳ میلادی روانه بازار چین شد.
حجم موتور | ۹۹۸ CC |
قدرت موتور | ۶۹ HP/6000 RPM |
گشتاور | ۹۳ NM/3500-4500 RPM |
صفر تا صد | – |
طول/عرض/ ارتفاع | ۳۵۶۴/۱۶۲۰/۱۵۲۷ |
فنربندی جلو | مک فرسون استرات |
فنربندی عقب | میله پیچشی |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ KM/H |
وزن (دنده دستی) | ۹۳۶ KG |
وزن (دنده اتوماتیک) | ۹۴۴ KG |
چری TIGGO 3
این تصاویر مربوط به دومین یا جدیدترین فیس لیفت سری تیگو میباشد. جالب اینجاست که قرار است که فیس لیفت اول این خودرو بهزودی در مدیران خودرو مونتاژ گردد. در مدل مذکور با حفظ ساختار اصلی تیگو نمای روبروی آن کاملاً دگرگون گشته است. خودرو کم صداتر شده و استحکام کلی آن نیز افزایش یافته است. این خودرو تنها با یک موتور ۱.۶ لیتری که ۱۲۶ اسب بخار قدرت دارد و به همراه دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک CVT)) به بازار عرضه میشود. بهای مدل با دنده دستی از ۷۳/۹۰۰ یوآن شروع شده و به ۸۵/۹۰۰ یوآن ختم میشود و برای مدل با دنده اتوماتیک از ۸۳/۹۰۰ یوآن تا ۹۵/۹۰۰ یوآن تعیین شده است. این خودرو برای اولین بار در ماه می ۲۰۱۴ میلادی وارد بازار چین شد.
سایر مشخصات خودرو بدین شرح است.حجم موتور | 1597CC |
قدرت موتور | ۱۲۶ HP/6150 RPM |
گشتاور | ۱۶۰ NM/3900 RPM |
صفر تا صد | – |
طول/عرض/ ارتفاع | ۴۴۲۰/۱۷۶۰/۱۶۷۰ |
فنربندی جلو | مک فرسون استرات |
فنربندی عقب | مولتی لینک (چند عضوی) |
حداکثر سرعت (دنده دستی) | ۱۷۵ KM/H |
حداکثر سرعت (دنده اتوماتیک) | ۱۶۵ KM/H |
وزن (دنده دستی) | ۱۳۵۸ KG |
وزن (دنده اتوماتیک) | ۱۳۹۰ KG |
چری TIGGO 5
این خودرو محصول کاملاً جدیدی از چری میباشد که جهت رقابت در کلاسی بالاتر از TIGGO 3، به بازار عرضه شده است. هدف اولیه چری از ارائه این مدل به بازار رقابت با خودروهایی همچون HAVAL H6 بوده است، کراس اووری که مقام نخست را در بازار شاسی بلندهای چین داراست. طراحی بدنه آن توسط کارشناسان مستقر در چری و با الهام از خودروهای روز اروپا صورت گرفته است. این خودرو تنها با یک موتور ۲ لیتری که توانی معادل ۱۳۹ اسب بخار دارد، و به همراه دو دنده دستی و اتوماتیک CVT) ) عرضه میشود. تاریخ اولیه ورود این خودرو به بازار چین ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی بوده است. قیمت نمونه دستی آن از ۹۳/۹۰۰ یوآن شروع شده و به ۱۱۰/۹۰۰ یوآن ختم میشود و نوع اتوماتیک هم از ۱۱۲/۹۰۰ یوآن تا ۱۵۰/۹۰۰ یوان ارزشگذاری شده است.
سایر مشخصات این خودرو بدین شرح است.حجم موتور | ۱۹۷۱ CC |
قدرت موتور | ۱۳۹ HP/5750 RPM |
گشتاور | ۱۸۲ NM/4540 RPM |
صفر تا صد | – |
طول/عرض/ ارتفاع | ۴۵۰۶/۱۸۴۱/۱۷۴۰ |
فنربندی جلو | مک فرسون استرات |
فنربندی عقب | فنر پیچشی |
حداکثر سرعت (دنده دستی) | ۱۷۵ KM/H |
حداکثر سرعت (دنده اتوماتیک) | ۱۶۵ KM/H |
وزن (دنده دستی) | ۱۴۹۵ KG |
وزن (دنده اتوماتیک) | ۱۵۷۳ KG |
نوشته و گردآوری: سام کاویانی ـ کارشناس مکانیک
ALI.Q
۲۳ مهر ۱۳۹۳دست خودم نیست ولی واقعا ماشین چینی رو دوست ندارم…کیفیتشونم معمولا افتضاحه :/
فقط تو عکسا اونارو باحال نشون میدن
حتی از نزدیک تو خیلی از طراحیا پشت و جلوی ماشین بهمدیگه نمیخورن…انگار دو تا ماشینه مختلفن :/
آخه چرا ما باید اینارو تحمل کنیم ؟؟؟
رضا.2272
۲۳ مهر ۱۳۹۳آینده نزدیکه
برتری کامل چین
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳دقت کردیدن این لوگو چری کپی از لوگو اینفینیتی هست.
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲۳ مهر ۱۳۹۳چری آشغاله…
ماشین چینی فقط جیلی خوبه!
وحید
۲۳ مهر ۱۳۹۳چینی ها خودشونم پاره کنن به خودروسازای بزرگی مثل تویوتا و بی ام و بنز و نیسان و اینفینیتی و پورشه و… نمیرسن
مصطفی
۲۴ مهر ۱۳۹۳یه دوره ای بود که کسی جنس چینی نمیخرید ، الان من خودم وسوسه شدم یه ARRIZO7 s سوارشم ، خداییش از دنا ایران خودرو که کلی تبلیغ کرده و بعد صدوبوقی سال به تولید انبوه رسیده بهتره
یه پسر
۲۳ مهر ۱۳۹۳دوستان ببخشید که زیر کامنت اول کامنت گذاشتم
اما از جایی که واسم سوال شد رفتم تو سایت نگاه کردم دیدم ارزش هر یوآن چین برابر 500 تک تومن ایرانه
با این حساب قیمت تیگو3 که تازه نسل قبلیش قرار وارد ایران بشه
میشه 41 میلیون تومن تازه این قیمت مدل فول این ماشینه
بعد ما نسل اول گیربکس دست رو که همون ایکس 33 باشه تا 70 میلیون می دیم
با توجه به اینکه سرانه درامد در چین بالاتر از ایران است
من دیگه هیچی نمی گم
sam
۲۴ مهر ۱۳۹۳با سلام
نرخ یوآنی را که من در نوشته ام به آن اشاره کردم مربوط به بازار آزاد بوده و منبع اش هم سایت ذیل است:
http://www.eranico.com
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳کیفیت مونتاژشون خیلی پایینه دوستم X33 داشت همه جاش صدای خرچ خرچ میداد.
*MAK MISEL*
۲۳ مهر ۱۳۹۳دقیقا.خالم یه 315 داشت یه صدای قر قر عجیبی از زیر پایی راننده یا همون سیستم تعلیق میومد
علی
۲۳ مهر ۱۳۹۳MVM X33 NEWرو امروز عصر داخل خیابان شیراز دیدم راسیاتش ظاهر فریبنده بدجوری داشت .
رانندش هم یه فیگوری گرفته بود که منی که تیانا داشتم احساس کردم من پراید سوار و اوشون پورشه کاین والاااااااااااااااا
ببینم کسی دیگه ایی این ماشین رو از نزدیک دیده.؟
علی
۲۳ مهر ۱۳۹۳زندگی بچه پولدارهای تهرانی به نقل از اینستاگرام + تصاویر – http://www.delgarm.com/albume-gallery/etc-picture/116244-photos-richkidsoftehran-instagra
احسان آرسنالی
۲۳ مهر ۱۳۹۳آقای علی این نظر شما 3حالت داره یا ماشین نداری یا ماشینت ایرانی هست و چینی ندیدی و یا ماشینت خارجی هست و با کیفیت که من احتمال میدم ماشینت ایرانی باشه.دلیلش رو پایین توضیح دادم
چند وقته یه پولی جمع کردم میخواستم رانا رو عوض کنم یه چیز دیگه بخرم پرشیا که افتضاح تر از راناست نپسندیدم یه پرشیا LX با موتور TU5 خریدم آشغال کامل جنس داشبوردش یه کمی بهتر از رانای خودم بود ولی تفاوتشون 11 میلیون نیست باید 2 میلیون می بود اینم بگم پسر عمه ام 3تا صفرش رو درآورده بود پس نگین شاید اونی که من دیدم خراب بوده هر سه تاش چراغ هشدار باز بودن در روشن بود و خاموش نمیشد به نمایندگی گفتیم گفتن 2ماهه اینجوری هستش بعدا فراخوان میدن 405 هم که وضعیتش معلوم هست بدتر از پرشیا 206 صندوقدار sd V8 هم خودم صفرش رو درآوردم مستقیم بردم نمایشگاه تنها فرقش با رانا اینه که اسمش 206 هست و 5 6 میلیون گرونترِ خلاصه برگشتم به همین رانا ی زوار در رفته خودم و به امید اینکه یه روزی پولدار بشم بتونم خارجی بخرم اگه تا اون زمون رانا من نکشه اینا رو گفتم بدونی همزمان لیفان 620 رو دیدم واقعا سرتر از پرشیا و 405 و کلا ایرانخودرو و سایپا هست ولی توشهر من خدمات نداره پس بیخیال شدم ولی فهمیدم چینی ها هم نسبتا به روزترن هم بهتر از داخلیا ها البته تو رده قیمتی خودشون نه اینکه امرگرند رو با مزدا3 مقایسه کنید. حالا اقا علی بگو به چه دلیلی میگه چینی ها افتضاح هستند من که شخصا میگم معمولی رو به بالا هستند
REZA....JUSTFRANCE....JUSTRENAULT
۲۳ مهر ۱۳۹۳نظر شما محترم . ولی زود قضاوت نکن . شما کافیه صنعت خودروسازی اونارو با خودمون مقایسه کنی . باز اونا تونستن یه ماشین با موتور ساخت خودشون بزنن که را بره . با طراحی خودشون تقریبا . ما چی ؟ هنوز لگنای 30 سال پیش فرانسه داریم میزنیم .
احمد فقط سوپر اسپرت اونم ایتالیایی
۲۳ مهر ۱۳۹۳ولی خدایی این خودرویه کانسپتشون عجب رخی داره
اینکه به ایتالیا ماشین صادر میکنن واسه خودش یه افتخاره
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳چینی ها ماشین نمیسازن آب نبات چوبی میسازن و با ظاهری فریبنده می کنن تو حلقتون.شانس بیارین فقط تو حلقتون…
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳امان از دست چین.آخر بازار دنیا رو کلا تسخیر میکنه
*MAK MISEL*
۲۳ مهر ۱۳۹۳اگر پریشب اخبارو دیده باشین موسسه نمیدونم چی چی المان،چین رو پر قدرت ترین اقتصاد جهان براورد کرد و از امریکا جلو زده چین
Ahmad..F12
۲۳ مهر ۱۳۹۳موافقم کسرا جان
از آمریکا نمیشه گفت جلو نزده
ولی آره قدرت اقتصادی بسیار بالایی داره
*MAK MISEL*
۲۴ مهر ۱۳۹۳چین با توسعه و با فکر جلو رفت الان داره از امریکا جلو میزنه،در حالیکه در سال2003،چین،قدرت خریدش اندازه ی کشور فرانسه بود!که23رتبه از امریکا ان موقع پایینتر بود!
احسان جان الان چین اولین اقتصاد جهان هست!
فقط تولید ناخالصش از امریکا عقبتره،ولی قدرت خرید از تولید ناخالص مهمتره،برای همین گفت که در سال2025،با همین روند،چین تولید ناخاالص و قدرت صادراتش هم از امریکا جلو میزنه!
Ehsan
۲۳ مهر ۱۳۹۳کسرا فکر کنم اصل خبر این بود که اگر همین روند ادامه داشته باشه در سال 2025 چین اقتصاد اول دنیا میشه
datsun
۲۳ مهر ۱۳۹۳تو یه سایت خبری خوندم از جایگاه دوم به اول اومده وبزرگترین اقتصاد دنیا شده
علی
۲۳ مهر ۱۳۹۳واقعا چرا بعضیا میگن چین ماشین ساز نمیشه!!!!؟؟؟
Just germany...
۲۴ مهر ۱۳۹۳چین ماشینای خوبی میسازه…
ولی ایران خوباشو وارد نمیکنه
سعید
۲۳ مهر ۱۳۹۳چرا ماشین های چینی اینقدر قدرت موتورشون کمه؟؟؟ سوال شده برام!؟
یه پسر
۲۳ مهر ۱۳۹۳ادم از این می سوزه که ما تو ایران نسل های قبل این ماشینای چینی رو مونتاژ می کنیم
حسین
۲۳ مهر ۱۳۹۳از اون آدم چینی که تو چین با اون رقابت بین خودرو ها این ماشین رو میخره ما هستیم که هم نسل قبلی اش به دستمون میرسه هم به اقتصاد چین کمک میکنیم!
حسین
۲۳ مهر ۱۳۹۳بدتر و بربخت تر از اون ما هستیم!
جا افتاد!
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳چین خوب راه توسعه رو طی میکنه.قدرت خریدش هم از آمریکا رفت بالا ولی هنوز تولید ناخالص ملی از آمریکا عقبه
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳ولی ما بعد روسیه بزرگترین بازار خودرو چینیم بعدشم نیجریه
*MAK MISEL*
۲۳ مهر ۱۳۹۳نیما قدرت خرید مهمتر از تولید ناخالصه!میدونستی؟
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳نه خوب شد گفتی.
Ehsan
۲۳ مهر ۱۳۹۳ولی به نظرم مهمترین شاخص اقتصادی همین تولید ناخالص داخلی (GPD) است
DRAGONBORN
۲۴ مهر ۱۳۹۳بابا میدونم طوری میگم انگار طرف احساس دانشمند بودن بکنه.
یه پ نه پ رو اول جا انداختم
*MAK MISEL*
۲۴ مهر ۱۳۹۳نه نیما منظورم اینکه تو درحرفات گفتی که تولید ناخالص و قدرت صادرات مهمتر از قدرت خرید هستش.
احسان جان خیر اینطور نیست،درسته که تولید ناخالص داخلی و قدرت صادرات مهم هستش،اما قدرت خرید به نظر من از هر دوشون مهمتره.
مصطفی
۲۳ مهر ۱۳۹۳بازار=چین
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳دنیا = چین
این درسته
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳رضا یه فقط آلتا اوشن هم به ادامه اسمت اضافه کن.
زیاد لایک میگیری
والا.
به جای گیر دادن به حرف من!!!!!
کجاش سیاسیه
شهریار
۲۳ مهر ۱۳۹۳خداییش کیفتشون پایینه
داداشم یه 315 خریده 39000000 میلیون خداییش 20 تومن هم نمی ارزه
گردنه ای که من با سمند خودم و با سر نشین 120 تا میرم رو 315 داداشم با 80 نود تا بیشتر نمیره اونم بدون سرنشین (فقط راننده)سرو صداش هم که قربونش برم
…فقط موندم که چرا مرغ همسایه خرسه؟؟ …یعنی وقتی سمند خودم (ای اف سون 91)رو با این آشغالهای چینی مقایسه میکنم لذت میبرم..
یه پسر
۲۳ مهر ۱۳۹۳از این حالم بهم می خوره که سال 2003 چری قبول نکرده که کیو کیو یا همون 110 خودمون رو از روی ماتیز کپی کرده
بیچاره جنرال موتورز
فامیل دور رو می کشوند دادگاه زودتر به نتیجه می رسید
البته به نظر منم کپی نکرده چون از نظر فنی و سواری بین ماتیز تا ام وی ام 110 تفاوت از زمین تا آسمونه
پوری پوریا!
۲۳ مهر ۱۳۹۳ماشینها چینی به درد اسقاط کردن میخورن!! کیفیت قطعات و موتاژ بسیار پایینی دارن. چین درسته که دنیا رو تسخیر کرده ولی من جنازه مرسدس بنز SL های قدیمی رو ترجیح میدم.
alireza
۲۳ مهر ۱۳۹۳یک مقاله تبلیغاتی کامل و جامع به نفع چری !!!
چرا باید ما ایرانیها اینقدر پایین بیاییم که یه شرکت چینی بتونه کیفیت و تنوع و اقتدارش رو به رخ ما بکشه؟ ( حالا کار به واقعی بودن یا نبودنش ندارم)
کی قراره مسئولان صنعت خودرو از خواب خرگوشی بیدار بشن؟
سام
۲۳ مهر ۱۳۹۳با سلام
دوست عزیز، من فقط موقعیت امروز شرکت چری رو شرح دادم.اگه این از نظر شما تبلیغاته! باز هم این نظر شماست.یادم میاد که 20 سال پیش هم همین نظرات درباره خودروهای کره ای گفته می شد! فرق چینی ها با ما اینه که اونا دائما در حال پیشرفت و اصلاح هستن، ولی ما دائما در حال درجا زدنیم.پیشرفت ذره ذره بدست میاد نه یکدفعه.
یه پسر
۲۳ مهر ۱۳۹۳منم با اقای کاویانی موافقم
این متن اصلا تبلیغاتی نبود گزارشی بود از عملکرد و شرایط فعلی یک کارخونه نسبتا تاثیر گذار توی بازار ایران
حالا یه مواردی هم بود که نگاه خیلی هامون رو عوض کرد مثلا خود من فکر می کردم تو چین ام وی 110 و 530 تولید میشه که دیدم نه چری جلو تر از این حرفاست
بنابراین واقعیت رو نمیشه کتمان کرد هر چند نا خوشایند باشه
البته من با امیررضا عزیز هم به شدت موافقم
چون اوضاع کیفیت و شرایط ام وی ام به گوش منم رسیده
و این مطلب تاثیری روی برندینگ چری تو ایران نداره
alireza
۲۵ مهر ۱۳۹۳دوستان اشتباه نکنید. برای این نوشته زحمت کشیدین و حرفی نیست. من منظورم این نبود که عمدا قرار بر تبلیغ هست. میگم ماهیت نوشته ای تبلیغاتی بود بالاخره توی تبلیغ اطلاع رسانی هم هست.
اگر برداشت شده که من شما رو به تبلیغ کردن متهم میکنم عذر میخوام.
Ahmad..F12
۲۳ مهر ۱۳۹۳در مورد خودروهای چینی باید بگم که با این که کیفیت و طراحی ضعیفی دارن، ولی سرعت پیشرفتشون فوق العاده بالاست
شما حساب کن همین دو خودروساز داخلی اگه همین تنوع خودرو رو با همین کیفیت هم تولید میکردن
بازهم جای تحسین داشت تا اینکه به دو سه تا خودرو بسنده کردند و هی صندوق اضافه میکنن هی صندوق رو کم میکنن
من به شخصه خودروهاشون رو به دلایل مختلف نمیپسندم، اما خیلی بیشتر از خودروهای داخلی قبولشون دارم!
وحید
۲۴ مهر ۱۳۹۳احمد عزیز اگه منظورت از خودروهای داخلی شامل پارس و 206 و سمندم میشه بنظر من لاستیک ماشینای داخلی میارزه به خودروهای چینی. هر چی باشه طراحی فرانسه هستن. البته نظرت محترمه. ارادت
Ahmad..F12
۲۵ مهر ۱۳۹۳وحید جان حق با شماست
ولی شما اگه از دارندگان همین 405 و 206 و پارس که مدل های 88 به بعد رو دارن یه نظر سنجی بکن
ینی حتی کیفیت خودروهای فرانسوی هم به گند کشیدن
همۀ قطعات بازار مشترک چین و ایرانه
برا این گفتم همون چینیا که معتبر ترن از تولیدات داخل دارن بهتر میشن
*MAK MISEL*
۲۴ مهر ۱۳۹۳احمد جان،باور کن که اگر از405 و پرشیا بگذریم،در سمند و سمند سورن در حد کم حداقل موفق بودیم،سمند و سمند سورن،حداقل ذره ای امکانات دارن و حداقل ایمنی رو(بجز پراید و تیبا)دارن.رانا هم که داره نتیجشو پس میده و تاحالا هم مردم راضی بودن،درسته همون206 هست،ولی شنیدم که میگن استهلاک و هزینه ی تعمیراتش از206 پایینتره.
در کل ایرانخودرو نسبت به سایپا،خودرو هاش حداقل ایمنی رو دارن،حداقل امکانات رو دارن ولی سایپا،که جدیدا چینی هم شده و نام خودشو خراب کرده،با تولید پراید و تیبا،به ایران و ایرانی توهین بزرگی کرده.
امیدوارم به حرفام پی برده باشید
(ایران و المان)
Ahmad..F12
۲۵ مهر ۱۳۹۳موافقم کسرا جان ;)
Ilyar
۲۳ مهر ۱۳۹۳در بین ماشین های چینی این mvm ها کیفیت خیلی پایینی دارند. از لحاظ فنی هم همینطور…اون mvm 530 که دیگه بزرگ خاندان ام وی ام هستش با اختلاف از سمند ef7 عقب میفته.واقعا اونهمه 140 اسب بخار ( ببخشید یابو بی بخار ) کجا رفته.
زیگما
۲۳ مهر ۱۳۹۳با خریدن تکنولوژی از شرکت های المانی و امریکایی و خارجی پیشرفت واقعی اتفاق نمیوفته
تاریخ نشون داده خودروسازی موفق تره که دارای استقلال بیشتری باشه
چون اولا تکنولوژی که ساخت خود شرکت باشه از نمونه ای که ساخت شرکت دیگه باشه ارزون تره و قدرت رقابت پذیری شرکت رو بیشتر میکنه
در ثانی اتفاقات غیر منتظره نمیتونه ضرری به شرکت بزنه
مثلا تحریم کردن روسیه باعث شد خودروسازان روسی دچار مشکل بشن چون نیازمندی شدیدی به شرکت های خارجی دارن
مثلا تغییر ارزش پول ها میتونه پیش بینی های شرکت هارو دچار مشکل اساسی کنه
برای مثال خودروساز ایکس فلان محصول رو از شرکت خارجی میخره
اگر ارزش پول کشور خارجی زیاد بشه، خودروساز ضرر میکنه
دلیل دیگه این هست که شرکت های رقیب ممکنه تامین کننده قطعات خودروساز شمارو بخرن و شمارو دچار مشکل کنند!
چون وقتی شرکت رقیبی اون قطعه ساز رو میخره، اون قطعه ساز از اون پس دیگه با شما همکاری نمیکنه
مثلا یه شرکت امریکایی بود که رینگ و تزئینات کرومی داخل ماشین و قطعات کرومی خارج ماشین مثل جلوپنجره رو برای شرکت هوندا میساخت و نیاز هوندا رو تامیین میکرد
گروه رنو-نیسان این شرکت رو خرید
در حالی که هوندا حساب ده ساله روی این شرکت بسته بود ناگهان دچار مشکل شد و پس از پایان قرارداد یکساله با اون شرکت، مجبور شد با صرف هزینه زیادی، شرکت دیگه ای رو پیدا کنه که پیمانکار ساخت این قطعات بشه.
حامد MASERATI GT
۲۳ مهر ۱۳۹۳بدون نگاه اجمالی هم میشه فهمید چری زباله ای بیش نیست.
reza
۲۳ مهر ۱۳۹۳تبلیغ کاملی از چری در پدال
به هر دلیلی فکر کنم مافیایی بود
sam
۲۴ مهر ۱۳۹۳با سلام
دوست عزیز قبلا هم به یکی از کامنت گذاران محترم توضیح دادم که این در این نوشته، وضع امروزین شرکت چری تشریح شده و این دلیل بر تبلیغات نیست.در ضمن اگر معتقدید که این نوشته کار مافیاست!! لطفا سند و مدرک محکمه پسند بیاورید.
Masoud Kerman
۲۳ مهر ۱۳۹۳این چینی ها چرا اینقدر موتور ماشیناشون ضعیفه ؟
کلا ماشینای بی کیفیت ایران رو ترجیع می دم
بهزاد
۲۳ مهر ۱۳۹۳در حال حاضر به گزارش بانک جهانی تولید ناخالص ملی کشورها به این ترتیبه؛
اول آمریکا با 16800 میلیارد دلار
دوم چین با 9200 میلیارد
سوم ژاپن با 6000
چهارم آلمان با 3600
و درآمد سرانه این کشورها هم به ترتیب زیر؛
آمریکا با 53000 دلار
چین با 7000 دلار
ژاپن با 39000 دلار
آلمان با 45000 دلار
همانطور که مشاهده میکنید هرچقدر تولید ناخالص ملی بالاتر باشه درآمد سرانه هم بالا میاد و قدرت خرید بیشتر میشه.
اقتصادها دارای شاخص های مختلفی هستند و زمانی اقتصاد پویا میشه که نرخ رشد سالیانه و توزیع عادلانه ثروت و تورم و توسعه همزمان دارای بالانس باشند و اگر جامعه ای دارای طبقه متوسط پرقدرتی باشه اقتصاد در اون پویاتر خواهد بود و 100 ها عامل دیگه هست که میتونه موجب رونق اقتصادی یک کشور بشه یا موجب افول آن.
امیدوارم دوستان اقتصاددان پدال کمی به آگاهیشون افزوده شده باشه!
کمی هم راجب برندهای چینی بحث کنیم:
تمامی اطلاعات و پشتوانه مهندسی این شرکتها درسته اما یک نکته رو نباید از یاد ببریم که مهندسی و طراحی مدرن فقط یک سوی قضیه هست و اونور گود جنس و نوع متریال اهمیت بیشتری پیدا میکنه بدین صورت که قطعه ای اگر طراحی دقیقی داشته باشه ولی از جنس و آلیاژ سطح پایینی ساخته شده باشه بدون شک تاثیر ناخوشایندی رو در دراز مدت به جا میزاره به خصوص در بازارهایی که مشتریان سالها محصولات با کیفیتی رو سوار شدند.
اگر روند طی شده برندهارو طی سالیان اخیر بررسی کنیم خواهیم دید که برندهایی که محصولات با کیفیت تولید کرده اند در بازار موفق تر هستند و شرکتهایی که از این روند دور بوده دچار افول و یا سقوط شدند و اگر به آمار سال 2013 رجوع کنید خواهید دید اکثر برندهای چینی در کشور خودشون دچار افت فروش شدند که همین امر بیانگر کل موضوع هست و تمامی تبلیغات مهندسی که انجام داده اند با محصول ساخته شده سازگاری نداره و با این روند پیشرفت محسوسی نخواهند داشت.
احمد فقط سوپر اسپرت اونم ایتالیایی
۲۴ مهر ۱۳۹۳این قسمت حرفت درسته هر چه تولید ناخالص زیاد باشه سرانه هم افزایش پیدا میکنه ولی در مورد چین با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر تولید ناخالص خیلی کمه چون تولید ناخالص تقسیم بر کل جمعیت کشور میشه واسه همین هر چینی سالی 7000هزار دلار درامد داره و هر آلمانی 45000هزار دلار
پس چینی ها با رفاه و قدرت خرید فاصله زیادی دارن
sunmartin
۲۳ مهر ۱۳۹۳اولا سلام
این مقاله از سایت دنده 6 بود که من یک هفته پیش اونو خوندم
چری آریزو 7 یا m16 تا مدتی بعد در بازار توسط مدیران خودرو عرضه میشه انصافا تریم داخلی زیبایی داره بخصوص نشانگرها و سیستم ایروکندیشن اما مهمترین مسئله در مورد خودرو چینی از خر شرکتی و حتی در بهترین موارد مانند MG دوام این خودرو سرو صدا نیفتادن بدنه و اتاق ، تحمل ضربه و مقاومت رام و ..همچنین کارکرد بدون مشکل وسایل برقی است؛ مهر ماه این خکدرو5 بهمراه تیگو 5 و مدل e5 در اتوبان خلیج فارس در حال تست بودند اما یک نکته که مدت هاست ذهن من مشغول کرده اینه که با برانداز کردن دقیق خودروهای چینی متوجه یک نکته میشم یه چیزی کم دارن همشون ، کیفیت پایین و قیمت بالا نسبت به خودروهای کره ای و ژاپنی از دیگر نقاط ضعف خووروهای کشور دوست و برادر است
sam
۲۴ مهر ۱۳۹۳با سلام
دوست عزیز! شما مدعی هستین که این مقاله رو از سایت دنده6 کپی کردم! ولی من خدمتتون عرض می کنم که تمامی منابعی که من در این مقاله استفاده کردم انگلیسی زبان بودند به جز یک مورد، و اونهم بلاشک یک مجله بود نه سایت مذکور.
ناصر ساتیا
۲۴ مهر ۱۳۹۳سرطانه ماشین چینی اگه گمرکات قرص فن فلورامین مصرف میکردن و اشتهاشونو کم میکردن پوست خلق الله را تو تعرفه نمیکندن این ملت بخت برگشته اشغالهای چینی سوار نمیشدن
مصطفی
۲۴ مهر ۱۳۹۳جین فعلا تو کاره ظاهر و قیمت ماشینه که البته جهان سومی ها و کشورهای بی در پیکری مثل ایران و عراق و افریقایی بهترین بازار واسشونه
متاسفانه مردم ما زود گول ظاهر و میخورن
e36
۲۴ مهر ۱۳۹۳پدال این همه نوشتی واسه این آشغال چینی؟!!
بیخیال بابا
سام
۲۴ مهر ۱۳۹۳با سلام
دوست عزیز همین ماشین که از نظر شما بی کیفیت است، بخش مهمی از تولیدات داخل را تشکیل می دهد پس بهتر است که شناخت بیشتری نسبت به آن داشته باشیم.چینی ها سالانه صدها میلیارد دلار به آمریکا کالا صادر می کنند و خودتان بهتر می دانید که هیچ بازاری مثل آمریکا نسبت به کیفیت اجناس حساس نیست. همین چند وقت پیش بود که اولین خودروی برقی ساخت چین به آمریکا صادر شد.
امیر
۲۴ مهر ۱۳۹۳یه نظر سنجی :
سمند سورن elx = مخالف
لیفان 620 = موافق
Ilyar
۲۴ مهر ۱۳۹۳ماشینی که تو ده هزار تا صفحه کلاچ عوض کنه آخر و عاقبتش مشخصه. ..بازم سورن ELX
عباس
۲۴ مهر ۱۳۹۳بعضی ها همچین میگن چینی بدرد نمیخوره که نگو!پدر بابا الان هر چیزی که در اطرافت داری استفاده میکنی ۵۰ درصدش چینیه!از گوشی گرفته تا لپ تاپ!فکر کردی تمام خودرو ساز ها قطعاتشون رو تو کشور خودشون تولید میکنن نه عزیزم!به چین الگو بده یک جنس رو با ده مدل کیفیت بهت تحویل میده!فکر کردی خودرو های داخلی با کدوم قطعات مونتاژ میشن که یکسره باید خودرو صفر رو ببری نمایندگی!بخاطر استفاده از قطعات درجه اشغال چینی،نه درجه یکشون!گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده!!!!!!
4MATIC
۲۴ مهر ۱۳۹۳من که باچینی ها حال نمی کنم البته قبلا هم گفتم ازماشین های چینی فقط ام جی ارزش خریدن وسوارشدن روداره فکرکنم جلوش موقع شتاب گیری بلندشه
Ilyar
۲۴ مهر ۱۳۹۳ببخشید دوستان که یه کم حرفم بی ربطه. ..
ما تو صفحه مقایسه تندر با سمندlx با آقای مک میسل بر سر اینکه 405 2000cc بهتره یا پارس ELX 16سوپاپ ( موتور زانتیا )بحث مون شد…به نظر شما کدوم یک بهتره.
خواهشا با تعصب و از روی دوستی و طرفداری از مک میسل نظر ندید.
Just germany...
۲۴ مهر ۱۳۹۳پارس elx موتور زانتیا عالیه