همانطور که پیشازاین نیز، بارها گفته شد، سازندگان چینی چند سالی است که وارد مرحله «تولید کیفی» شدهاند و این مسئله هم ناشی از فشار رقابت شدیدی است که از ناحیه رقبای خارجی و داخلی بر آنها وارد میشود. در جایی خواندهام که در این کشور بیش از ۱۵۰ خودروساز با اسامی متفاوت مشغول فعالیت هستند که اگر این امر واقعیت داشته باشد ما با یک جهان خودروسازی روبرو هستیم، کهکشانی بیکران از رشد و تنوع.
چندی پیش سایت «AUTOMIDDLEEAST» نسخهای از این خودرو را مورد بررسی قرار داد که در اینجا برگردان متنش را تقدیم شما عزیزان میکنم.
خلاصه بررسی
کل امتیاز این خودرو: ۴ از ۵
چری تیگو یک شاسیبلند کوچک است که در برابر خودروهایی همچون کیا اسپورتیج و میتسوبیشی ASX قد علم کرده است. این در حالی است که با نگاهی به جادههای امارات درمییابیم که این خودرو بهاندازه رقبایش محبوب نیست ولی درعینحال، نباید این کراساوور چینی را نادیده گرفت و یا به آن بیتوجه ماند.
نمای ظاهری
با ترکیبی از خطوط تازه و پرطراوت، اجزای کرومی و منحنیهای نرمی که در طول بدنه این خودرو بهکاررفته، چری تیگو ۲۰۱۶ جلوهای زیبا از برند خود به نمایش میگذارد که البته این امر در جای خود، مایه شگفتی نیست زیرا که طرح آن، از زیردست طراحان پورشه و مرسدس بنز بیرون آمده است، طراحانی با نامهای کلاوس بادن هاوس (KLAUS BADENHAUSEN)، جیمز برین هوپ (JAMES BRAIN HOPE) و هاکان ساراکوقلو (HAKAN SARACOGLU).
توضیح: کلاوس بادن هاوس، رئیس سابق بخش طراحی و مهندسی کمپانی مرسدس بنز بوده است. جیمز برین هوپ هم طراح ارشد سابق شرکتهای اوپل و فورد و دایملر – کرایسلر و در نهایت هاکان ساراکوقلو هم طراح سابق پورشه و مسئولیت پروژههای کیمن، باکستر،۹۱۱ و ۹۱۸ اسپایدر را عهدهدار بوده است.
کابین
طراحی سحرآمیز به داخل کابین این خودرو هم راه یافته است، کابین دو رنگ آن تریمی از مشکی پیانو را در خود جای داده، همراه با پوششهای چرمی نرم، سوراخدار و برقی از فلز کروم. ضمن اینکه، شرکت چری برای آنکه وجه اسپرتی را برای این کابین فراهم آورد از دوخت قرمز رنگ در فرمان، دستهدنده و صندلی و استراحتگاههای دست بهره برده است. مهمتر از همه، کیفیت کاربری این تجهیزات است، مسئلهای که نیاز به تحسین دارد.
مهندسی
از لحاظ تکنیکی، بخش جلو کابین تیگو به یک سامانه اطلاعات – سرگرمی با کیفیت بالا، اتصالات بلوتوث، سامانه ورود بدون کلید و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز است. چنانچه مبالغ بیشتری را از جیبهایتان خارج نمایید، میتوانید از سیستم START/STOP که ذخیره سوخت خودرویتان را حفظ میکند و نیز یک تنظیم ۸ جهتی الکتریکی برای صندلی راننده بهرهمند شوید.
آنچه که در این خودرو ارائه میشود
این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری نیرو میگیرد که قادر است توانی معادل ۱۳۹ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۸۲ نیوتنمتر را تولید نماید. این نیرو بهطور مستقیم از طریق یک گیربکس CVT به چرخهای جلوی این خودرو انتقال مییابد و میتواند سرعتی معادل ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت را برای آن به ارمغان آورد.
خلاصه بررسی
چری تیگو ۲۰۱۶، تمامی قضاوت و پیشداوریهای ما را در مورد خودروهای چینی به چالش میکشد و درعینحال، شیوه قبلی خود را هم درزمینهٔ «کیفیت» پشت سر نهاده است. قیمت هدفی که برای آن تعیین شده کمتر از همتایانش است، در حالی که تجهیزات بیشتری را نسبت به آنها ارائه میدهد. ارزشش را دارد که وقت صرف نموده و نگاهی به این شاسیبلند کوچک بیاندازید.
نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
در ازای مبلغ پرداختی، خرید این خودرو معاملهای خوب و عالی محسوب میشود.
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
تصوراتی که مردم درباره خودروهای چینی دارند.
مشخصات فنی
نوع موتور: SQR484F
حجم موتور: ۱۹۷۱ سیسی
ضریب تراکم: ۱۰.۱
توان: ۱۳۹ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۸۲ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ – ۴۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت (گیربکس CVT) و ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت (گیربکس ۵ سرعته دستی)
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مکفرسون
سیستم تعلیق عقب: مستقل، چند اتصالی (MULTI LINK)
نوع کالیپرهای ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپرهای ترمز عقب: دیسکی ساده
مصرف سوخت ترکیبی: ۸.۹۶ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت (گیربکس CVT) و ۸.۵ لیتر (گیربکس دستی)
نوع گیربکس: CVT (7 سرعته تیپ ترونیک) – ۵ سرعته دستی
توضیح: تیپهای LUXURY و EXCELLENT سفارش ایران با گیربکس CVT عرضه میشوند و تیپ COMFORTABLE هم با هر دو نوع گیربکس دستی و CVT.
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۰۶/۱۸۴۱/۱۷۴۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۶۱۰ میلیمتر
وزن خالص: ۱۵۳۷ کیلوگرم (گیربکس CVT) – ۱۴۹۵ کیلوگرم (گیربکس دستی)
حداقل شعاع گردش: ۵.۵ متر
گنجایش محل بار: ۳۷۰ لیتر
ظرفیت باک: ۵۵ لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۲۵/۶۵ R 17
ایمنی
5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین
4 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو جانبی)- تیپ EXCELLENT این خودرو تنها از دو کیسه هوا بهره میبرد.
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کنترل پایداری (ESP) – فقط در تیپ LUXURY عرضه میشود.
سیستم ضد لغزش (ASR) – فقط در تیپ LUXURY عرضه میشود.
سیستم ترمز اضطراری (EBA) – فقط در تیپ LUXURY عرضه میشود.
سیستم کنترل مستقیم گشتاور موتور (DTC) – فقط در تیپ LUXURY عرضه میشود.
سیستم کمکی حرکت از روی سراشیبی (HHC) – فقط در تیپ LUXURY عرضه میشود.
کمربندهای ایمنی سهنقطهای برای سرنشینان جلو و عقب
و…
برخلاف تجهیزات ایمنی، درزمینهٔ تجهیزات رفاهی بین دو تیپ LUXURY و EXCELLENT سفارش ایران این خودرو تفاوتی وجود ندارد.
غربیلک فرمان با پوشش چرمی
سیستم ورود بدون کلید هوشمند + استارت
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و نمایشگر درجه دمای محیط (قابلیت تنظیم جداگانه برای هر دریچه)
سیستم تثبیتکننده سرعت (کروز کنترل)
سانروف برقی
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان + DVD و پورت USB و AUX
صفحه نمایشگر لمسی به سایز ۷ اینچ
سنسور پارک عقب
دوربین دید عقب
صندلیهای برقی
تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت
پوشش چرمی صندلیها
سیستم نمایش اطلاعات خودرو (مسافت، مصرف سوخت و…)
چراغهای روشنایی در روز
چراغهای جلو و عقب از جنس LED
سیستم ضد سرقت الکترونیکی (IMMOBLIZER)
استراحتگاه دست در کنسول جلو و عقب و نگهدارنده فنجان
و… قیمت
در ایران: ۹۳.۷ میلیون تومان (تیپ EXCELLENT) و ۸۸.۷ میلیون تومان (تیپ LUXURY)
در امارات: ۵۹,۹۰۰ الی ۶۴,۹۰۰ درهم (حدود ۵۶.۲ الی ۶۰.۹ میلیون تومان)
CHERYINTERNATIONAL.COM
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
و…
نوشته: سام کاویانی
امیر
۱۸ تیر ۱۳۹۶تیگو 5 من دارم ازش واقعا راضی بودم سواری نرم وراحتی سرنشینان جلو و عقب امکانات کامل ولی متاسفانه ضعفش در گیربکس cvt برای این ماشین در دنده عقب هستش که درست عمل نمیکنه و پاسخ گویی ضعیف اپراتور مدیران خودرو در این مورد باعث ضعف این محصول خوب و با کیفیت شده واز لحاظ کیفی ازهمه جهات از لیفان 820 و جک S5 خیلی قوی تر واز لحاظ راحتی بهتر از این دو رقیب خودش هست در بازار و فقط تنها ضعف این محصول متاسفانه گیربکس تیگو 5 هستش ولی درکل نسبت به ماشین چینی دیگه امکانات واقعا خوبی داره و ماشین اقتصادی هستش و از لحاظ آپشن و استایل نسبت به نمونه های کره ای چیزی کم تر نداره.
واز دوستانی عزیزی که میخوان لیفان 820 و جک S5 بخرن میخوام این خیانت رو به خودتون و پولتون نکنید من قبل تیگو 5 هر دو ی این ماشین هارو داشتم ضعیف بودن موتور و تجهیزات از لحاظ کیفی بسیار پایین و راحتی سرنشینان بسیار کم و آپشن های بسیار الکی در این دو خودرو به کار رفته و واقعا خیانت بزرگ رو در خرید این دو خودرو به خودتون میکنید.
رضا
۱۹ تیر ۱۳۹۶سلام
من بانظر شما کاملا موافقم دوست عزیز ممنون که راهنمایی کردین
رضا
۲۰ تیر ۱۳۹۶سلام
من هم تیگو ولیفان 820و جک s5 داشتم واقعا هرسه تاش آشغال مال یه ثانیه اش لیفانه که دراش تعویض بود بدنه رنگ شده بود جک که شمال رفتم جعبه فرمونش خراب شد و تیگو ماشین بردم نمایندگی کلیومتر 14 گفتن تسمش تایمش ایراد والان ماشین بعد 18 ساعت منو تو ستارخان گذاشت زمین تسمه ای که 18 ساعت گذاشتن پاره شده واقعا دوستان من دیگه ماشین چینی نمیخرم سروته همشون یه گوهن به خدا 100 میلیون پول میدی به امید این ماشین خوب سوار شی ولی فقط ژاپن یعنی ماشین خریت کردم واسه خرید تیگو واقعا آشغال وسایل چینی
امین
۳۰ مرداد ۱۳۹۶سلام متاسفم واسه خریدم
حامد
۱۸ شهریور ۱۳۹۶مزخرف ترین ماشینه من خریدم به سال نکشیده ردش کردم رفت
عماد
۲ آذر ۱۳۹۶سلام دوستان
یعنی واقعا اینقدر داغونه
من میخام بخرم بیخیال شم به نظرتون؟
رضا
۱۷ اسفند ۱۳۹۶از مجله پدال خواهش میکنم نظر من را چاپ کنید.من این خودرو را دارم متاسفانه و راه برگشتی هم ندارم تا پولم را از این خدا نشناسا پس بگیرم.کیفیت رنگ افتضاح.جعبه فرمون ضعیف.شتاب نداره.یدکیش میتونم بگم نایابه.و از همه مهمتر بازار فروش دسته دوش خیلی بدتر از حد تصورتون هست.من الان سه ماهه آگهی شاید سرجمع ۵نفرذفقط در حدقیمت گرفتن زنگ زدن.من اعتقاد دارم ماشینی که نتونی توی بازار عید بفروشی دیگه صاحب اول و آخرش خودتی.ممنون از مجله پدال.
علی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷به نسبت قیمتش ماشین خوبیه.شتاب اولیه در حد نرمال ولی شتاب ثانویه خیلی خوب و به هیچ عنوان در حالت اسپورت در سربالایی کم نمیاره.
کولر بسیار عالی عمل میکنه.فرمان نرم.ترمز خوب.نرمی خودرو خوب .ورود صدا به کابین بسیار کم و کیفیت کلی ماشین بسیار خوب تمام قطعات از شرکت های معتبر تهیه شده.
در ضمن رنگ خودرو چون سه پوششه هست بسیار با کیفیت هست.
همراه با گارانتی 5 ساله.
به نظرات افرادی که این خودرو رو نداشتن توجه نکنید مثل افراد بالا که مشخصه یک نفر هستن و دارن تخریب میکنن تیگو 5 رو.
محمد
۱۷ خرداد ۱۳۹۷باسلام.من مدت یکماه که یه تیگو5 دارم وخیلی ازش راضی هستم .ازسرعتش خصوصا در حالت اسپورت.از کولرش.از نرمی فرمان. وکمکهای بسیار نرم.از صندلی راننده که بسیار نرم وباحالتهای مختلف بسیار به جاده تسلط دارید.