آریزو ۶ یا همان آریزو ۶ پرو؛ سدان خانوادگی بزرگتر و لوکستر از آریزو ۵ اما کوچکتر از هیوندای سوناتا و تویوتا کمری است. این محصول چری، توسط مدیران خودرو مونتاژ میشود و رقیب چینی در بازار ایران ندارد.
توجه برندهای خودروساز چین به کراساوورها و شاسیبلندها، در محصولات وارداتی به کشور ما، مشهود است. در سالهای اخیر، تقریبا تمام مدلهای چینی که در ایران رونمایی شده، کراساوور بدنه بودهاند. از سویی دیگر، خودروسازان پیشرو در صنعت چین، رشد همهجانبه و تأثیر بر بازارهای جهانی را، هدف اصلی خود قرار دادهاند. با این اوصاف، برندهایی مثل چری که آرزوی حضور در اروپا و امریکا دارند، سرمایهگذاری ویژه بر توسعهی خودروهای سواری در کلاسهای مختلف، خصوصا سدانهای خانوادگی دارند. در دهههای گذشته و پیش از شروع قرن جدید، خودروهایی نظیر تویوتا کورولا و کمری، بیشتری تقاضا را در بازار جهانی داشتند. امروزه، هنوز هم فروش خوبی در این کلاس دیده میشود و با وجود رشد تقاضا در کلاس کراساورها، محصولات سدان ساخت تویوتا، هوندا و فولکسواگن، مورد توجه هستند.
خودروسازی چری، در شرق چین و شهر ووهو استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) حضور دارد. این برند در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به کار کرد. چری از آن دسته گروههای صنعتی چین محسوب میشود که با هدف صادرات و فروش در بازار جهانی تأسیس شد و البته با سرعتی بسیار خوب رشد کرد. این شرکت، هماکنون رتبه دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ۷۰۰ هزار دستگاه در سال به خود اختصاص داده است. چری علاوه بر تولید خودرو با برند اختصاصی، برای شرکتهای مطرح دنیا، خصوصا جگوار و لندرور، خودرو مونتاژ میکند تا در مجموع نزدیک به یکچهارم کل تولیدات این شرکت، به خارج از چین صادر شود. محصولات چری علاوه بر چین و ایران، در کشورهای ترکیه، روسیه، مراکش، مصر، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی عرضه میشوند. در ایران، برند MVM مونتاژ شرکت مدیران خودرو، با مدلهایی مثل X۳۳ و تیگو، زیرمجموعهی چری محسوب میشوند.
سدان چری آریزو GX که در ایران با نام آریزو ۶ وجود دارد، سال ۲۰۱۶ در چین رونمایی شد. پیشتر، سدان میانردهی آریزو ۵ با فروش نسبتا خوبی در ایران مواجه شده بود. دیگر سدان تولیدی چری با نام آریزو ۷ با بدنهای بزرگتر و نزدیک به تویوتا کمری، سال ۲۰۱۳ به تولید رسید. مدیران خودرو به تازگی، آریزو ۶ پرو (تصویر بالا) را با برند فونیکس در ایران رونمایی کرده است. این خودرو با تغییر ظاهری نسبت به آریزو ۶ استاندارد، سال ۲۰۱۸ در چین معرفی شده بود.
پلتفرم آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو مدیران خودرو، M1X نام دارد و اختصاصا توسط چری تولید میشود. براساس اعلام رسمی این شرکت، گروه خودروسازی جگوار لندرور بر طراحی و ساخت پلتفرم M1X، نظارت داشته است.
تفاوت آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو
به بیان ساده، مدل پرو، نسخهی فیسلیفت از آریزو ۶ استاندارد است. این خودروها از نظر فنی مشابه هستند؛ اما در نمای روبرو و پشت، ساختار متفاوت دارند. همچنین امکاناتی مثل، کروز کنترل هوشمند با قابلیت ترمز خودکار و پنل دیجیتال پشت فرمان به آریزو ۶ پرو اضافه شده است. سپرهای جلو و عقب این خودروها، تفاوتی واضح با یکدیگر دارند. چراغهای عقب در مدل پرو، کمی بزرگتر هستند و ترکیب متفاوتی از نظر LED داخلی ارائه میکنند.
در کابین به زحمت میتوان تفاوت آریزو ۶ و مدل پرو را تشخیص دارد. نسخهی جدیدتر، علاوهبر پنل دیجیتال، نمایشگر لمسی بزرگتری خواهد داشت. کنسول و ادوات نزدیک دستهدنده در آریزو ۶ پرو، متحول شده است. زیر نمایشگر همف کلیدگردان مربوط به تهویه مطبوع یا سیستم سرگرمی، ساختار سادهتری دارند. جویاستیک برای کنترل امکانات فنی و دو حفرهی مخصوص نوشیدنی (کاپ هولدر) به مدل پرو اضافه شده است.
باتوجه به اینکه فونیکس آریزو ۶ پرو هنوز در بازار ایران عرضه نشده؛ در ادامهی مطلب، فقط تصاویر مدل استاندارد آریزو ۶ استفاده شده است. عکسهای ابتدای۲۱ متن در فوق، مرتبط با آریزو ۶ پرو هستند.
طراحی ظاهری و بدنه آریزو ۶
شباهت ظاهری آریزو ۶ به آریزو ۵ مشهود است و نشان میدهد که زبان طراحی مدرن شرکت چری، با تکیه بر قالب حرف X در ترکیب جلوپنجره با سپر و چراغها به خوبی در محصولات جدید این برند، مورد توجه است. برخلاف بسیاری از خودروهای چینی که سالها قبل با چراغهای بزرگ به ایران میآمدند، چراغهای نسبتا کوچکتر برای آریزو ۶ استفاده شده است تا نوعی پختگی در طراحی خودرو دیده شود. سبک جلوپنجره، سپر و حتی مهشکنها، کاملا مدرن و نزدیک به سدانهای موجود در بازار جهانی به نظر میرسد. این خودرو، الهامگرفته از کیا اپتیما است؛ هرچند که در نگاه اول و توسط افراد عادی، تشخیص داده نمیشود.
از نمای روبهرو، حالتی کاملا اسپرت در چراغها دیده میشود که البته، خشن و تهاجمی نیست. این موضوع، به لطف خودداری طراح از ایجاد گوشههای تیز در چراغهای اصلی به وجود آمده است تا نمایی خانوادگی و در عین حال، مدرن فراهم شود. یک لامپ هالوژن در مرکز کاسه چراغ وجود دارد و نوار LED روشنایی روز با حالتی L شکل از بالا تا پایین کشیده شده است. قطعهای فلزی و براق هم از گوشهی بیرونی تا پایین وجود دارد. طراحان آریزو ۶، از تمامی فضای کاسه چراغ استفاده کرده و حتی فلاشر راهنمای زردرنگ را با ۳ لامپ کوچک، در همین قسمت جای دادهاند.
یکی از مهمترین نکات مثبت در طرحی نمای روبهرو، حجمدهی بسیار خوب در بدنه است. روی کاپوت جلو، خطوطی هماهنگ با چراغها دیده میشود. حجمدهی بدنه در سپر، همراهبا قطعات فلزی نقرهای رنگ و ادوات پلاستیکی سیاه هم، فراتر از خودروهای چینی، به نظر میرسند. چری از پلاستیک مشبک سیاه و ارزانقیمت در جلوپنجره استفاده نکرده است. در عوض، حالتی مدرن، پولکدار و تمام فلزی در این قسمت دیده میشود که لوکس و ارزشمند است. مطابق زبان طراحی شرکت سازنده، خط براق افقی در وسط جلوپنجره استفاده شده است که به خوبی تا زیر چراغ اصلی، ادامه دارد. کمی پایینتر، قطعهای بزرگ و براق به رنگ سیاه دیده میشود تا حجم زیادی از سپر را پوشش میدهد. این بخش، در تمامی مدلها رنگ ثابت و تیره دارد. آریزو ۶ از مهشکنهای مدرن LED در گوشهها استفاده میکند که در مقایسه با سدانهای چینی، کاملا متفاوت است؛ البته پلاستیک سیاه پیرامون مهشکنها، ارزانقیمت و شبیه به مواد بازیافتی است.
نمای جانبی آریزو ۶ کاملا اسپرت و شبیه به کیا اپتیما به نظر میرسد. حتی رینگهای اسپرت آلومینوم و ۱۷ اینچ هم، شبیه به سدان کیا هستند. از این زاویه، ۲ خط عمیق روی بدنه دیده میشوند. از انتها بدنه و لبهی درپوش صندوق تا امتداد دستگیرههای ورودی، خطی عمیق دیده میشود که به خوبی با رسیدن به گلگیرها، محو میشود. خط دیگری هم پایین درها وجود دارد که با نزدیک شدن به چرخ جلو، حالت منحنی و چشمنواز فراهم میکند. این خودرو، با آینه بغل راهنمادار و نیمهفلزی رنگ بدنه ارائه میشود؛ ضمن اینکه فریم پنجرهها نیز در نیمهی پایینی، فلزی است.
چراغ پشت آریزو ۶ شباهت زیادی به تویوتا کمری دارد که البته همراه فلز کروم بهصورت خط افقی، با زبان طراحی چری ترکیب شده است. خط حجمدهندهی جانبی، به زیبایی لبهی کاپوت عقب را پوشش میدهد. آنتن کوسهای کوچک، چراغها و لوگو حالت برجسته دارند تا حس یک سدان اسپرت و مدرن، تداعی شود. نمای پشت این مدل، دارای خطوط جذابی روی بدنه است که جایگاهی مناسب برای پلاک فراهم میکند. حتی گوشههای پایین سپر هم، دارای زهوار فلزی نقرهای رنگ هستند تا زیبایی بیشتری داشت باشند و شبیه به خروجیهای اگزوز به نظر رسند. آریزو ۶ البته دارای اگزوزهای لوکس داخل بدنه نیست و صرفا با یک لولهی خروجی در سمت چپ، ارائه میشود. این موضوع، کمی به زیبایی خودرو در نمای پشت، لطمه زده است.
در مجموع، میتوان نمرهی بسیار خوبی به چری آریزو ۶ داد و طراحی بدنهی آنرا فراتر از سدانهای ساخت چین دانست. این خودرو، به شکلی هوشمندانه از مدلهای ساخت تویوتا و کیا الگوربرداری شده است؛ اما یک کپی ناخوشایند محسوب نمیشود. آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو با ابعادی به طول ۴۷۱۰ میلیمتر، با عرض ۱۸۲۵ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۴۹۰ میلیمتر ارائه خواهد شد؛ در حالیکه فاصله محورهای ۲۶۷۰ میلیمتر دارد. این سدان چینی، در مقایسه با نسل جدید تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما، کوچکتر است.
طراحی داخلی و کابین چری آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو
باید اعتراف کرد، طراحی خوب آریزو ۶ در فضای بیرونی با نمایی خلاقانه و چیدمانی مدرن در کابین، ادامه یافته است. سبک مینیمال با هدف به حداقل رساندن تعداد کلیدها و پرهیز از شلوغی گیجکننده، به خوبی در فضای داخلی آریزو ۶ دیده میشود. این موضوع، برای علاقهمندان حرفهای خودروهای مدرن، یادآور محصولات لندرور است. کابین خودرو، با نورپردازی ملایم آبیرنگ و سراسری، در قسمت زیر داشبورد و تودریها ارائه میشود.
برخلاف بسیاری از مدلهای چینی، اثری از لوگو یا نام سازنده روی داشبورد دیده نمیشود. بخش بالایی، کاملا هماهنگ با خروجیهای هوا است و سرتاسر، خطی فلزی دارد. سبک طراحی بخش میانی، توجه ویژهای به نمایشگر لمسی بزرگ داشته است و با خطوط مورب، توجه بیننده را جلب میکند. خطوط دوخت روی داشبورد، حس یک محصول لوکس و ارزشمند را تداعی میکنند؛ ضمن اینکه دارای مواد قابل قبول هستند.
زیر نمایشگر، کلیدهای کاربردی برای ارتباط تلفنی، ناوبری ماهوارهای و امکانات مرتبط سیستم سرگرمی در یک ریدف دیده میشوند. کمی پایینتر، روی پنل شیشهای با حالتی شیبدار، کلیدهای دیجیتال لمسی وجود دارند که همراهبا دو کلید گردان دورفلزی، وظیفهی فرماندهی به تهویه مطبوع و امکانات گرمایشی را برعهده دارند. دستهدنده، کوتاه و خوشفرم است؛ به طوریکه شبیه به جویاستیک در خودروهای مدرن اروپایی به نظر میرسد. در این بخش هم، به لطف حالت کشویی در جالیوانی بین صندلیها و ترکیب پلاستیک شفاف پیانویی با ادوات نقرهای رنگ، الگوبرداری هوشمندانه از مدلهای پرفروش جهان، دیده میشود.
طراحی صندلیها، فراتر از یک سدان اقتصادی ساخت چین به نظر میرسد و شباهت زیادی به مدلهای اروپایی دارد. در ردیف جلو و عقب، محل نشیمنگاه و کمر، تفاوت ساختاری بسیار خوبی با حاشیهی صندلی دارد تا حمایت از زانوها و شانههای سرنشینان، افزایش یابد. علاوه بر راحتی قابل قبول، ظاهر صندلیها در آریزو ۶، دارای جذابیت است. طرح دوخت چهارگوش در بخش میانی، استفاده از پوشش مرغوب و پشتسری اختصاصی برای ۵ سرنشین، ویژگیهایی هستند که در خودروهای چینی به ندرت دیده میشود. طراحان چری، حتی نسبت به تودریها بیتوجه نبودهاند و از پوشش نرم صندلیها با دستگیرهی کروم، همراهبا ترکیب ۲ رنگ تیره و روشن در این قسمت استفاده کردهاند. نسخههای آپشنال آریزو ۶، دارای بلندگوی اختصاصی داخل ۴ در هستند که نمایی جذاب و شبیه به برندهای مشهور سازندهی سیستمهای صوتی تداعی میکند.
در مجموع، فضای داخلی چری آریزو ۶ آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو دارای نکات مثبت متعدد و امتیاز فنی بالا است. این خودرو البته برای افراد بلند قد (۱۸۵ سانتیمتر و بیشتر) چندان دلچسب نیست و خصوصا روی صندلیهای عقب، فاصلهی کمی تا سر، وجود دارد. کابین آریزو ۶، البته برای راننده و سرنشین کنار، فضای راحتی فراهم میکند و برای خانوادهای ۵ نفره، قابل قبول خواهد بود. حجم دقیق صندوق عقب برای این مدل، نامشخص است اما در حالت استاندارد، حدود ۴۰۰ لیتر و کمی کوچکتر از فضای بار پژو ۴۰۵ به نظر میرسد. آریزو ۶ مشابه بسیاری از سدانهای چینی، قابلیت خواباندن صندلیهای عقب دارد تا بتوان فضای بیشتری به صندوق، اضافه کرد.
پیشرانه و قوای فنی آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو
پیشتر اشاره شد که جزئیات فنی آریزو ۶ تفاوت چندانی با آریزو ۵ و آریزو ۷ ندارد. این خودرو هم، از پیشرانهی توربوشارژ ۱.۵ لیتری (مدل SQRE۴T۱۵B ساخت چری) در تمامی نسخههای خارج از چین، بهره میبرد. با این حساب، نهایت قدرت ۱۴۷ اسببخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر از ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، فراهم خواهد شد. این تواناییها، مدل فعلی آریزو ۵ توربو را در زمانی حدود ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند و طبیعتا برای آریزو ۶ با کمی وزن بیشتر، رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در زمانی حدود ۱۱ ثانیه ممکن خواهد کرد. میانگین مصرف سوخت خودرو با توجه به آمار سایتهای چینی و کیفیت بنزین داخلی، عددی در حدود ۹ تا ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. نهایت سرعت سدان جدید چری، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
در سایت اصلی چری چین، برای سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آریزو ۶، عدد ۹ ثانیه و برای مصرف سوخت جادهای با سرعت ثابت، عدد ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. نسخهی پایه از آریزو ۶ در چین، مجهز به جعبهدندهی دستی ۵ سرعته و در نمونههای آپشنال، جعبهدنده خودکار CVT با شبیهسازی ۹ سرعته است. این خودرو به احتمال فراوان، در مدل خودکار به ایران وارد خواهد شد.
امکانات رفاهی آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو
فروش سراسری آریزو ۶ هنوز در کشور سازنده هم آغاز نشده است. به همین دلیل، اطلاعات دقیقی از امکانات رفاهی جدیدترین محصول چری، در دسترس نیست. آنچه از تصاویر و مقالات موجود در سایتهای خارجی میتوان دریافت؛ رنگ بدنههای سفید، سیاه، نقرهای و آبی، همراهبا رینگهای اسپرت ۱۶ و ۱۷ اینچ در نسخههای مختلف است. این خودرو، فاقد سقف پانورامیک خواهد بود و صرفا در مدلهای آپشنال، با سانروف مخصوص ردیف جلو ارائه میشود. مهشکنهای LED، نور روشنایی روز، آینه بغلهای راهنمادار مجهز به گرمکن با قابلیت جمعشوندگی خودکار و آنتن کوسهای، دیگر امکانات آریزو ۶ در فضای بیرونی هستند.
در فضای داخلی کاملترین نسخه، نمایشگر لمسی با کیفیت در سایز ۹ اینچ وجود دارد که در مدل استاندارد، ۸ اینچ است. علاوه بر دوربین پارک، دوربین زیر آینه بغل هم قابل سفارش خواهد بود. در تصاویر موجود از کابین خودرو، نمایشگر تمام گرافیکی پشت فرمان، پوشش مرغوب چرم در داشبورد و صندلیها، ناوبری ماهوارهای، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، امکان ارتباط تلفنی از طریق بلوتوث و سیستم صوتی با بلندگوهای متعدد (داخل ۴در، ستونهای جلو و نزدیک شیشه عقب)، کروز کنترل، ترمز دستی برقی (دکمهای) و تهویه مطبوع دوگانه دیده میشوند. از سویی دیگر، به نظر میرسد که هیچ نسخهای از آریزو ۶ دارای صندلی برقی و خروجی تهویه برای صندلی عقب نباشد.
تست تصادف و آپشنهای ایمنی آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو
صحبت از ایمنی خودرویی که هنوز به تولید انبوه نرسیده، ساده نیست. این محصول البته در کلاس قیمتی و کیفیت بالاتر از آریزو ۵ طبقهبندی میشود؛ پس میتوان اطمینان داشت که مشابه برادر کوچکتر دارای ۵ ستاره ایمنی از نهاد تست تصادف خودروهای چین (C-NCAP) باشد. در این صورت، شرایط ایمنی آریزو ۶ از نظر استقامت بدنه، قابل مقایسه با خودروهای ۴ ستاره اروپا خواهد بود و در صورت برخورد با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت از نمای روبهرو، آسیب جدی از ناحیهی سقف و درها، نخواهد داشت.
در آریزو ۶، حداقل چهار کیسهی هوا وجود خواهد داشت که شامل ۲ عدد برای حفاظت از سرنشینان جلو و ۲ ایربگ پردهای برای فضای جانبی خواهد بود. سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربندهای ایمنی سه نقطهای پیشکشنده برای چهار صندلی، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD)، فناوری کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA) ، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP) و سیستم حفظ خودرو در شیب (HHC) ، در فهرست امکانات ایمنی کاملترین نسخه از آریزو ۶ وجود دارند.
آزمون فنی و کیفیت رانندگی آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو
پیشتر اشاره شد که قیمت نهایی جدیدترین سدان چری، نامشخص است. این خودرو در چین با قیمت ۷۵ هزار یوآن (حدود ۱۱ هزار دلار) برای نسخهی پایه با جعبهدنده دستی ارائه میشود و در کاملترین مدل، ۱۱۴ هزار یوآن (معادل ۱۶ هزار دلار) قیمت خواهد داشت. برای رسیدن به قیمت نهایی آریزو ۶، نیازی به ضرب و تقسیمهای پیچیده برای محاسبهی نرخ ارز و تعرفههای گمرکی برای خودروهای وارداتی نیست. با توجه به اینکه مدیران خودرو، قیمت رسمی چری آریزو ۵ توربو را ۱۵۵ میلیون تومان عنوان میکند؛ میتوان اطمینان داشت که آریزو ۶، حداقل در محدودهی ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان، قیمتگذاری شود.
در بحث طراحی، نمیتوان ایراد خاصی به آریزو ۶ گرفت. این خودرو، کاملا مدرن و جوانپسند است. البته علاقهمندان حرفهای خودروهای مدرن، متوجه ادوات پلاستیکی در سپر جلو و فقدان جایگاه ویژه برای اگزوز خواهند بود؛ اما استقبال بازار از آریزو ۵، تضمین میکند که نمای ظاهری آریزو ۶ هم، موفق به جلب توجه خریدار شود. از دیدگاه ارزش برند هم، چری میتواند افراد علاقهمند خودروهای چینی را، جذب کند. خدمات پس از فروش و گارانتی مدیران خودرو هم در مقایسه با دیگر برندهای چینی حاضر در بازار ایران، راضیکننده است.
در فضای داخلی، آریزو ۶ فراتر از سدانهای چینی موجود در بازار ایران خواهد بود. طراحی و کیفیت مواد به کار رفته در کابین، قابل قبول است؛ ضمن اینکه امکانات مهم شامل صندلیهای چرم، نمایشگر لمسی بزرگ، دوربین پارک و ناوبری ماهوارهای را تأمین میکند. این خودرو، البته در مقایسه با سدانهای کرهای دست دوم، نظیر مدلهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ هیوندای سوناتا و کیا اپتیما یا حتی هیوندای النترا و کیا سراتو، برتری خاصی ندارد.
از دیدگاه فنی، آریزو ۶ بهعنوان یک سدان اسپرت و سرعتی، مطرح نیست. این مدل، به زحمت میتواند در زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و همراه نهایت قدرت ۱۴۷ اسببخار با جعبهدنده CVT، جذابیت بالایی ندارد. نسخههای ۲ لیتری هیوندای النترا و کیا سراتو، قدرتی مشابه آریزو ۶ دارند اما به لطف فناوری برتر در جعبهدندههای خودکار ۶ سرعته، شتابگیری بهتری ارائه میکنند.
باید توجه داشت که پیشرانههای توربوشارژ، معمولا در مقایسه با نمونههای تنفس طبیعی، دارای صدای بیشتری هستند. این موضوع، توسط افرادی که تجربهی رانندگی با آریزو ۶ را داشتهاند، تأیید شده است. از سویی دیگر، پیشرانهی ۱/۵ لیتری و توربوشارژ چری، علاوه بر آریزو ۶ در آریزو ۵ و چری تیگو ۷ هم وجود دارد. استهلاک و خرابی این قوای محرک، در سطح قابل قبولی است و در کلاس خودروهای چینی بازار ایران، امتیاز مثبت دارد. آریزو ۶ از ترمزهای قدرتمندتری هم در مقایسه با آریزو ۵ استفاده میکند.
قیمت روز آریزو ۶ و فونیکس آریزو ۶ پرو در ایران
قیمت آریزو ۶ با نمونههای دست دوم و کمکار از هیوندای النترا و کیا سراتو مشابه است. این محصول چینی، مسلما در حد و اندازهی سدانهای کرهای نیست؛ اما به لطف اتاق بزرگتر، طراحی مدرنتر و گارانتی ۵ سالهی مدیران خودرو، بازندهی بازار نبوده است.
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
فونیکس آریزو ۶ پرو | --- | ۱,۴۳۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
تاریخ به روز رسانی: ۸ آذر ۱۴۰۳
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۴ دی ۱۴۰۰یه تبریکی هم بگم به بزرگواران بالایی که بی ربط به مقاله نیست
واقعا بسیار عالی عمل کردید! فوقالعاده عالی عمل کردید!
دقیقا ما دیگه به حداقل ها راضی شدیم و الان هرکدوممون به فکر خودمونیم
خب بگذریم…
ماشین خوبیه تقریبا ولی خب لوکس؟ واقعا؟😐😂
کمر بنز شکست با این تیتر😂
لوکس این باشه مثلا بی ام و سری هفت چیه؟ قاعدتا اون میشه هواپیما😂
داخلش خوبه قدرتشم پیش اونای دیگه بهتره
ولی ۹۰۰ میلیون؟😐😐😐 کم نباشه یه وقت دیگه. چرا رند نکردید تروخدا میکردید همون یه میلیارد
به نظرم رقبا کارکرد کم این مثل الانترا خیلی بهترن ازش… چون واقعا یه سر و گردن بالاترن خصوصا موتورشون و مصرفشون! الانترا ۷.۱ میسوزونه که پیش ۹ لیتر این واقعا بهتره! داخلش و قیافه شم خیلیییی بهتر از اینه کیفیتشم که دیگه….
ولی خب اگه صفر بخوای متوسطه به نظرم
جناب ایکس
۲۵ دی ۱۴۰۰النترا مال اقوام و آریزو یکی از دوستان رو که سوار شدم بنظرم رانندگی و شتاب این از النترا بهتره و سیوی تی واقعا بهتری نسبت به بقیه چینیا داره، ولی کیفیت متریالش اصلا، یا خرابی و استهلاک و… . در کل بهتر از آریزو ۵ یا حتی تیگو ۷ هست.(نظر شخصی، بدون در نظر گرفتن اینکه شاسی بلنده یا نه) ولی ۹۰۰ تا اصلا نمیرزه. نسبت به قیمت بقیه ماشینا حساب کنی درسته ولی کلا قیمت ماشین ۱۰ برابر شده و واقعا ترسناکه بخوای ۹۰۰ تا بدی یه چینی.
البته اینو هم باید در نظر داشت که اگه الان النترا ۲۰۲۱ رو مقایسه کنیم قطعا از هر نظر حداقل یه سر و گردن بالاتره
TOM KRISTENSEN
۲۵ دی ۱۴۰۰چه عجیب،من سوارش شدم واقعا سواری بدی داشت،در حد سمند(خب عین سمند که نیست،اما مثل بعضی خودرو های ۳۰۰ تومنی هست،حتی بعضا از اون هم بهترند)
در کل خیلی انتخابای بهتری برای خرید وجود داره
بهرامی
۲۹ دی ۱۴۰۰این قطعا از الانترای هم قیمتش بهتره. الانترا شاید کیفیت ساختش هم از این پایین تر باشه چون هم هیونداست نه بنز و بی ام و و تویوتا هم اینکه مدل رده پایین هیوندا به حساب میاد نه لوکس و رده بالا و اینکه مجبوری یه هیوندای کارکرده بگیری که پدرش درومده.
الان خودروسازهای چین خیلی با کیفیت تولید می کنن و اولین کشوری که شاید از دور رقابت خارج بشه همین کره است چون نه کیفیت ژاپن رو داره نه قیمت پایین چینی ها.
آینده از آن خودروهای چینیست .
متریال داخلی خیلی از چینی ها همین الان بالاتر از خیلی از کره ای هاست ولی مردم ایران خیلی در برابر دانش و منطق مقاومت می کنن و فکر می کنن که کره ای بهتر از چینیه یا اینکه هنوز بعضی ها در عصر حجر به سر می برن و فکر می کنن خودروهای آمریکایی همه چی تمام هستن ولی نمی دونن که در آمریکا مردم یا ژاپنی می خرن یا دوست دارن آلمانی داشته باشن و حاضر نیستن خودروی پردردسر و پراستهلاک و کم کیفیت آمریکایی سوار بشن.
کاری به وانت و یا شاسی های فول سایز لوکس آمریکایی ندارم که اونا هم در برابر آلمانی ها هیچ میشن.
ایلمان
۲۴ دی ۱۴۰۰ببین به کجا رسیدیم که این ماشینا برامون شدن لوکس 🥲
MR.JD
۲۴ دی ۱۴۰۰واللا یا من نمیدونم ماشین لوکس چیه یا اینا
تصور من از یک ماشین لوکس یک سدان فول سایز دیفرانسیل عقب با موتور V8 / V12 هست که تازه آنهم اگر آلمانی یا آمریکایی و انگلیسی باشد .
هیچ کجای دنیا به یک ماشین چینی 1.5 لیتری توربو با گیربکس سی وی تی و دیفرانسیل جلو لوکس نمیگن
احمدرضا
۲۴ دی ۱۴۰۰خیلی دوست دارم بدونم تعریف چینی ها از لوکس بودن چیه
Hosein
۲۵ دی ۱۴۰۰چی میگی حاجی تو چین به این ماشین نگاه هم نمی کنند چه برسه به اینکه بهش بگن لوکس ، تو چین خودرو های هونگچی که با همکاری عاملان رولزرویس ساخته میشه رو لوکس خطاب می کنند تو چین خودرو های الکتریکی بی وای دی و نیو رو لوکس خطاب می کنند ، اینا آشغال هاشونه و مافیای خودرو حتی اجازه نمیدن ما ماشین لوکس چینی ببینیم تو خیابون…
بهرامی
۲۹ دی ۱۴۰۰دقیقا خودروهای درجه یک چین وارد ایران نمیشن یا اگه یه زمانی شدن مجبور شدن به خاطر تحریم ها برن بیرون مثل بی وای دی که فوق العاده ماشین های خوبی میزنه و شاسی هاشون یا طراحی تویوتاست یا لکسوس که در مجموع یکین و هونگچی هم که زیرمجموعه فاو هست که اون هم خوبه و خودروهای جیلی که فوق العاده با کیفیت هستن.
مردیم از خوشی
۲۴ دی ۱۴۰۰خوب معلومه وقتی یه خودرو چند برابر قیمت واقعی میفروشند میشه لوکس (البته فقط از لحاظ رنج قیمت ، این خودرو تو ایران هم قیمت مرسدس بنز E کلاس 2021 هست)
جناب ایکس
۲۴ دی ۱۴۰۰یکی از اقوام از ۱ ماه پیش میخواست آریزو ۶ بخره. هر بار هم که میخواد قسطی ثبت نام کنه بهش میگن شرایط فروش ثبت نامی هست ولی ۱ ماهه هنوز نتونسته حتی ثبت نام کنه. هر بار هم ۳۰ ۴۰ میلیون میره روس. از ۸۳۰ تومن فعلا رسیده به ۹۳۰ ۹۴۰تومن. کم مونده برای همین چری ها هم قرعه کشی بذارن
کوبیده
۲۴ دی ۱۴۰۰پدال جان حس میکنم یخورده بیش از حد به چینیا میپردازی
زحمت ترجمه یه ماشین چینی با یه ماشین درست حسابی فرقی نداره که
جناب ایکس
۲۴ دی ۱۴۰۰بالاخره خبره و باید پوشش داده بشه. روزی یه خبر از چینیا که زیادی نیست.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ دی ۱۴۰۰مطالب مرتبط با خودروهای چینی بازار ایران، به شدت مورد توجه کاربران پدال هست، ما هم تلاش می کنیم نیاز تمام مخاطبان پدال پاسخ داده بشه
ایرانی و آلمانی و چینی، هر گروه طرفدار خودشو داره
من به عنوان نویسنده همیشه سعی کردم با مخاطب صادق باشم، در روزهای اخیر هم شاهد بودم که مقاله بررسی ماشین ها چینی، چندهزار بازدید گرفت، تعجبی هم نداره چون نیاز مردم هست که از شرایط بازار کشورشون آگاه بشن
ما در پدال، این نوع مقالات رو ادامه خواهیم داد
در حد روزی یک یا دو مطلب، بیشتر نیست
Amin
۲۵ دی ۱۴۰۰ممنون از ادمین عزیز که به خودروهای فعلی بازار ایران میپردازه . لازمه از مشخصات و کم کیف این خودرو ها آگاه باشیم . در خصوص ماشین های چینی همین آریزو هیچ کم از النترا و کره ای های هم رده نداره ولی چون اون برند کره ای ه و این چینی چشممان را میبندیم و میگیم چینی آشغال . ولی اگر فنی تر و واقع بینانه تر و بدون تعصب قضاوت کنیم خودرو های چینی کمتر از کره ای های چند میلیاردی نیستند .
میثم
۲۴ دی ۱۴۰۰با توجه به پرشیای ۲۵۰ تومنی و ساندرو ۴۰۰ تومنی، قیمت این خیلی پرت و پلا نیست، ولی آدم دلش نمیاد انقدر پول بده به چینی
بهرامی
۲۹ دی ۱۴۰۰والا پرشیا معمولی 280 و ساندرو هم که ماشالله 500 به بالا قیمت می خوره که هر دو یکی از یکی آشغال تر هستن.
جناب ایکس
۲۴ دی ۱۴۰۰راستی جناب اشتری، فیلم های دوبله هر شب بوده؟ یا اینکه پنج شنبه جمعه ها دوبله نداریم؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ دی ۱۴۰۰من تلاش می کنم هر شب یک مورد دوبله کنم و پنج شنبه جمعه استراحت داشته باشم
از طرف دیگه، دوبله فیلم به شدت وقت گیر هست و روزانه ۳-۴ ساعت زمان می بره، به همین دلیل بعضی روزها فرصت نمی کنم شرمنده
جناب ایکس
۲۴ دی ۱۴۰۰خیلی هم عالی. بسیار بسیار ممنونم بابت این دوبله ها🙏🙏🙏💙💙💙
.
۲۴ دی ۱۴۰۰دلیل وجود این برند جدید رو نمیفهمم
تو هر صنعتی وقتی چند سال یک برند روش بازاریابی میشه و هدف اینه که میان مردم جا بیفته چه دلیلی داره بیان برند رو تغییر بدند اون هم یک برندی که معنیش مشخص نیست و املاش هم غلطه با یک لوگوی بی هویت
چری کمپانی ای نیست که بگیم هویت و سابقه ی چند دهه ای داره ولی حداقل اگر میخوان محصولی رو ارائه کنن کاش احترام بزارن به همون برند اصلیش و نیان یه لوگوی بی معنی و چند حرف مسخره مثل ام وی ام و فونیکس!!!!! بچسبونن رو خودرو چون کسی فکر نمیکنه که این محصول حاصل زحمت مهندسای ایرانی باشه چون نیست
Enayat
۲۴ دی ۱۴۰۰هنوز زود راجب کیفیت خودروهای چینی (این نسل جدید ها) نظر بدیم….زمان مشخص می کند و باید صبرکرد و دید…
بهرامی
۲۹ دی ۱۴۰۰دوست عزیز چرا فکر می کنی زوده؟ خودروهای چینی 10 سال پیش دارن خوب کار می کنن بر عکس خودروهای ایرانی که جنازه شدن و اینکه این چینی ها روز به روز کیفیتشون میره بالا همون طور که خودروی هیوندای 2007 یه آشغال واقعی بود و کیفیت متریالش حتی از بعضی سمندها پایین تر بود و چرمش زیر 50 هزار کیلومتر پوست پوست میشد ولی سمند اونجوری نمی شد.
می خوای شما 5 سال صبر کن تا کیفیتش ثابت بشه بعد برو ماشین 5 سال پیش رو بخر.
ایران که نیست که 30 سال پژو 405 تولید بشه . هر خودرو 2 تا 5 روی خط تولید می مونه و بعد هم خداحافظ حتی نسل یه ماشین زیر 10 ساله با یکی دو تا فیس لیفت.
کافر مقدس
۲۵ دی ۱۴۰۰چندین پاراگراف درمورد یک خودرو که گویا حتی یدونه نقض هم رویت نمیشه درش عادی نیست یعنی تابلو هست
در حداقل ماجرا کلیک بیت میشه همچین مطالبی در مورد خودروهای چینی بازار ایران . این حداقل ش هست احتمال پارتنر شیپی و اسپانسری خودروهای چینی در گذشته در مورد چند سایت خودرویی رویت شده که در آمد خوبی برای سایت داشته شبانه روز تمجید کردن
حتی یکی مثل مدیران خودرو ربات یوزر میساخت هرچند دقیقه یک متن فوق العاده تمجیدی رو تکرار میکردن
آریزو جزء کم فروش ها ست با مخارج زیاد بعد در متن آخر نوشته هرگز در بازار بازنده نبوده است ! ولی واقعیت چیزی که ما میبینیم تو گاراژ ها و تعمیرگاه ها و حرفای استفاده کننده ها یک لوزر تمام معناست
این مطلب یک رپورتاژ به شدت مصنوعی ـه
پدال رو به نزول هم در سطح کامنت و مخاطب هم در سطح مطالب . روزی میرسه دیگه همه از این مطالب حالشان بهم خواهد خرد
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۵ دی ۱۴۰۰افرادی مثل شما که هیچ کاری جز ایراد گرفتن از بقیه را بلد نیستند هیچ گاه پیشرفت نخواهند کرد .
کافر مقدس
۲۵ دی ۱۴۰۰تو که از مدرسه اومدی داری برند رو میزنی تو سرـه مابقی با چه عزت نفسی همچین حرفی میزنی . دقت کردی وجود امثال شما باعث شده خیلی ها دیگه کامنت ندن . این حجم از رپورتاژ خودرو چینی و وجود کامنت های امثال شما با سرعت نور میریم به سمت شبکه پویا شدن
فکت هم میدی از آینده و پیشرفت مابقی. احسنت . عین سخن بزرگان . معلومه اینو نقل قول کردی زیاد شنیدی ولی خوب فیکشناله و سرگرم این حرفا نباش حال کن با 60 پاراگراف مطلب از آریزو
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۵ دی ۱۴۰۰بچه مدرسه ایی رو خوب اومدی 😂😂😂😂😂
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۵ دی ۱۴۰۰از نام و پروفایل شما مشخص از چه نوع تفکراتی دارید .
Navid_A.J
۲۵ دی ۱۴۰۰در این آشفته بازار، گزینه جایگزین زیادی وجود داره؟ به جز قیمت زیادش، مشکل دیگه ای نمیبینم تو این ماشین برای یک مشتری که انتظاراتشو براورده کنه.
استاندارد الانی که چینی ها در تولیدات جدیدشون به کار میبرند، حتی با 2 سال پیش نیز یکی نیست و افزایش داشته.
من تصور خیلی بالایی از ماشینهای امریکایی نداشتم، اما اینجا که دیدیم، چینی ها اگر در بازار اینجا هم وارد شن، به راحتی میتونن حداقل سهم 30 درصدی از این بازار رو به دست بیارن. ماشین های امریکایی الان به طور میانگین قیمت بالای 30 هزارتایی دارن. ماشین های اقتصادی و ارزون برای فروش در مدل های صفر، پیدا نمیشه.
همه جنس های فروشگاه ها چینیه، اگر ماشین چینی هم برای فروش بیاد، شک ندارم خوب فروش میره با این قیمت.
مردیم از خوشی
۲۵ دی ۱۴۰۰یک : ایراد نمی گیره چون با رقبای ایرانی مقایسه مکنه نه بنز و اینکه این معرفی خودرو هست نه برسی ، آشنایی اجمالی با مشخصات وظاهر
دو : شما میگی آریزونا جزو بد هاست، خب یه ماشین که تو ایران جزو خوب هاست بگو برسی کنند 🙃
سه : درباره نزول شما خودت بار منفی هستی
چهارم : ما همین حالا هم از این مطالب حالمون بهم میخوره خیلی مردید و ادعاتون میشه یا علی پاشید یه حرکتی بزنید اگه نه هم 🤫
رضا
۲۵ دی ۱۴۰۰چقدر شماها پرتوقعید ، ماشین به این خوبی یه عده ایراد میگیرن !
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲۵ دی ۱۴۰۰برای اینکه دارن پول کادیلاک ct4 و آئودی s3 رو میدن و یه خودرویی میخرن که یک دهم کیفیت اینا نداره
بهرامی
۲۹ دی ۱۴۰۰نه اینکه پژو و رنو و پراید رو به قیمت واقعی می خریم و فقط این چینی ها چند برابر ارزش واقعی فروش میرن یا اینکه مثل با این پول میشه 2تا واو 4 خرید!؟!
علی
۲۵ دی ۱۴۰۰دوستانی که بیخود نکته منفی به این میگیرن دارن حرف الکی میزنند
کیفیت این خودرو بخاطر قطعات بوش والئو بالاتر از النتراست خیلی هم بهتر از اون هست
و اگه قصد خریدش رو دارید شک نکنید که بهترین انتخاب تو رده قیمتی خودش هست
کسایی هم که دیس میدن و کامنت میدن فامیل ما داره و فلان اسمش و امروز شنیدن
فعلا بای ه
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲۵ دی ۱۴۰۰در بازار ایران حرف شما درسته
اما دوستان منظورشون بازار جهانی هست
گمرک ایران واقعا به بلا و مصیبت هست
Mohrez
۲۵ دی ۱۴۰۰آریزو ۵ پلاس رو تو ایران بعنوان آریزو ۶ پرو میدن بیرون
کلاهبرداری تو روز روشن
رسول
۲۶ دی ۱۴۰۰دلم میخواد منم ماشین داشته باشم . شبانه روز کار میکنم و نمی تونم برسونم. خدایا من کل 34 سال زندگیم 400 تومن نمیشه رو هم . اینجوری فایده نداره.
مرتضی
۲ خرداد ۱۴۰۱جالبه. آریزو ۶ پرو داخل چین به 5پلاس معروفه و حداکثر ۱۵ هزار دلار و آریزو ۶ داخل چین به آریزو GX معروفه که حداکثر ۱۸ هزار دلاره ولی تو ایران میخان اریزو ۵ پلاس رو جایگزین تولید ۶ کنن و به اسم ۶ پرو گرونتر به مردم بندازن
ساده
۲۶ دی ۱۴۰۲تا ۱۰ سال دیگه صنعت اتومبیل سازی چین، تو دنیا اول میشه، اینو یادتون باشه من کی گفتم