آریزو ۸، اولین تلاش چری برای حضور در کلاس سدانهای لوکس چینی است. این مدل با طول بدنهی ۴/۸ متر، ابعادی مشابه تویوتا کمری و هوندا آکورد دارد؛ اما از پیشرانههای توربوشارژ کم حجم استفاده میکند.
چری یکی از بزرگترین صادرکنندگان خودرو در چین است. این شرکت، انوع سدان، شاسیبلند، هاچبک شهری و مدلهای متنوع الکتریکی تولید میکند. محصولات چری علاوهبر چین، در ایران، اندونزی، مصر، برزیل، ونزوئلا و تایلند، مونتاژ میشوند.
خودروسازی چری با ساخت سدانهای کوچک و ارزانقیمت در سال ۲۰۰۳ شروع به فعالیت کرد. این مجموعه در سالهای اخیر، توجه ویژهای بر انواع کراساورها داشت و توسعهی سدانهای اندازه متوسط و بزرگ را ادامه نداد. بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، آریزو ۷ با ابعادی نزدیک به تویوتا کمری توسط چری تولید شد و بعد از آن، آریزو ۵ پلاس که در ایران با نام آریزو ۶ وجود دارد؛ بزرگترین سدان شرکت سازنده باقی ماند. به همین دلیل، رونمایی از آریزو ۸ در کلاس سدان فول سایز، رویدادی مهم برای چری است.
هنوز اطلاعات دقیقی از ابعاد و تواناییهای فنی آریزو ۸ منتشر نشده است اما بنابر گمانهزنی رسانههای چینی، پیشرانههای ۱/۶ لیتر و ۲ لیتر توربوشارژ روی این خودرو نصب خواهد شد. در میان تولیدات چری، موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر عرضه میشود. پیشرانهی توربوشارژ جدید چری با حجم ۲ لیتر، هنوز روی خودروهای تجاری نصب نشده اما طبق اطلاعات رسمی، ۲۶۱ اسب بخار قدرت خواهد داشت.
آریزو ۸، از زبان طراحی معمول در سدانهای چری پیروی میکند. این مدل، همراه چراغهای باریک اسپرت مشابه آریزو ۵ تولید میشود و دارای پیوستگی با خط میان جلوپنجره است. ورودی هوا در سپر و فضای بین چراغها، ابعاد بزرگی دارد و الهام گرفته از خودروهای مدرن لکسوس به نظر میرسد. در نمای جانبی، حالت کوپه برای بندنه حفظ شده و ساختار اجزای مختلف، مثل رینگها، آینه بغل و فریم شیشههای پنجره، هماهنگ با سدانهای مشهور بازار جهانی است.
در نمای عقب، پیوستگی بین چراغهای LED، شباهت زیادی به رنو تالیسمان دارد اما همراه با خطوط تیز و حالت مثلثی در گوشهها، جذاب به نظر میرسد. چهار اگزوز در طرفین سپر، حس اسپرت آریزو ۸ را تقویت میکند؛ درحالیکه حجمدهی بدنه برای کاپوت عقب و حفرههای نزدیک به چرخ نیز، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر ادوات بدنه دارند.
طراحی داخلی برای آریزو ۸، تحت تاثیر سدانهای مدرن مثل بیامو i4 و جنسیس G90 است. دو نمایشگر بزرگ ۱۲/۳ اینچ برای سیستم سرگرمی و پنل دیجیتال پشت فرمان وجود دارد. فرمان D شکل، کلیدهای کروم برای تنظیم برقی صندلی، جوی استیک بهجای دستهدنده در کنسول میانی و چرم نصب شده داخل تودریها، آریزو ۸ را نزدیک به کلاس جهانی و برتر از سدانهای معمول در خودروسازی چین جلوه میدهد.
قیمت نهایی لوکسترین محصول چری هنوز اعلام نشده است. این مدل، احتمالا با قیمتی حدود ۲۵ هزار دلار در چین عرضه خواهد شد.
بهروز
۲۱ فروردین ۱۴۰۱با قیمت ۲ میلیارد میاد مملکت :/
ehsan.fa
۲۱ فروردین ۱۴۰۱با اینکه همیشه حامی اونایی هستم که دارند پیشرفت میکنند و برای پیشرفت تلاش میکنند و همزمان از چینی ها متنفرم. ولی خوندن اینکه یه سدان نیمه لوکس چینی تو بازار هدف ۲۵ هزار دلار قیمت بخوره به معنی واقعی کلمه تنم رو میلرزونه.
اینا کی اینقدر پیشرفت کردند؟؟؟ ۱۴ خودروی تازه ۲۵ هزار دلاری رو ببینید تو آمریکا تا بدونید این سدان هم قیمت چه خودروهای باسابقه ی هست
2022 Buick Encore GX: $24,400
2022 Chevrolet Camaro: $25,000
2022 Kia K5: $23,790
2022 Kia Seltos: $22,590
2022 Hyundai Sonata: $24,150
2022 Kia Sportage: $24,090
2022 Mazda CX-30: $22,200
2022 Hyundai Kona: $21,300
2022 Kia Soul: $19,290
2022 Kia Forte: $19,090
2022 Hyundai Elantra Hybrid: $23,850
2022 Mazda Mazda3: $20,800
2022 Honda Civic: $22,350
2022 Hyundai Tucson: $24,950
حسین
۲۲ فروردین ۱۴۰۱حرف شما درست ولی شما همه ی این ماشین ها به قیمت پایه هست حتی بعضی هاشون رینگ هم ندارند و صندلی ها دستی تنظیم میشه و غیره شما سطح امکانات رو این ماشین ها بذارید قیمت همشون از ۳۲ هزار تا میگذره و این ماشین رانندگی سطح ۲ ونیم هم داره . کیفیت چینی ها رتبه ۱ نباشه ولی دیگه کمپانی های بزرگش پرچمداراشونو با سطح کیفیت ۲ ارائه میکنند و گارانتی های ۷ ساله
پارسا
۲۲ فروردین ۱۴۰۱تنفر از هیچ مردمی خوب نیست
سید
۲۳ فروردین ۱۴۰۱یادمه سال 92 یا 93 که داشتند خودروهای چینی یکی پس از دیگری وارد ایران میشدن و هیچکس به ین خودرو ها اعتقادی نداشت و همه بد میگفتن. من گفتن 10 سال دیگه چین یکی از ابر قدرت های تولید خودروی جهان میشه.
الان میگم که چین تا کمتر از ده سال دیگه(2030) بزرگترین خودرو ساز جهان از همه نظر میشه.
این حرفو از من یادگاری داشته باشید.
سرونا
۲۳ آذر ۱۴۰۱یک و چهارصد قیمت نهایی هست
امیرشایان فرازی
۲۱ فروردین ۱۴۰۱ما هنوز تو شیشش گیر کردیم
کوروش
۲۱ فروردین ۱۴۰۱سلام
آریزو ۵ پررو ؛ همون بعنوان آریزو ۶ در ایران معرفی شد .
پویان
۲۱ فروردین ۱۴۰۱واقعا چری سرعت پیشرفت خیلی خوبی داره. در روسیه و اوکراین هم رشد فروش بالایی داشت. چری داره بهتر از کره ای ها و اروپاییها میشه.
فقط باید سریعتر وارد حوزه برقی ها ها یا هیدروژنی ها بشه.
Jdm باز
۲۱ فروردین ۱۴۰۱الان یعنی در حد بی ام و هس؟
در حد بنزه؟؟؟؟؟
در حد ائودیه؟
در حد پورشه هس؟؟
تو زمینه تکنولوژی،مهندسی، ساخت موتور، تایم پیست و ….به گرد پای المانیا هم نمیرسه ، چه برسه بخواد بهتر از اونا باشه
پویان
۲۱ فروردین ۱۴۰۱Jdmبله داره از اونها بهتر میشه.خواستن توانستن است.
خود ما هم اگر صادرات نفت و واردات به جای اون نبود. میتونستیم خودمون تولید کنندخگه بهتر از اونا باشیم
Jdm باز
۲۱ فروردین ۱۴۰۱بهترین تایم پیست چینی ها تو پیست های معتبر چنده؟؟؟
قویترین موتور بنزینی شون چند اسب بخار قدرت داره؟؟
بهترین شتاب بین بنزینی ها تو چینی ها چنده؟؟
GMA
۲۱ فروردین ۱۴۰۱پویان مدرک ارائه بدی بهت ایمان میارم تو فقط اثبات کن چری از بنز و BMW و پورشه بهتره🙂
Bàhram
۲۱ فروردین ۱۴۰۱ولش باوا برا خندوندنمون گفت
جناب ایکس
۲۱ فروردین ۱۴۰۱حتی ارزش جواب دادن هم نداره، اعصاب خودتو خورد نکن
پویان
۲۲ فروردین ۱۴۰۱جناب ایکس اونی که ارزش ندارا تعصب الکیه. چری تا
2025 از تمام اروپاییها و کره ای ها بهتر میشه و رقیب تسلا میشه
Avan
۲۲ فروردین ۱۴۰۱البته محصولات چینی بیشتر دارند با کره ای ها رقابت می کنند و حتی طراحی چینی ها هم شبیه کره ای ها شده و بعید می دونم خودشون هم ادعای رقابت با آلمانی ها یا آمریکایی ها را داشته باشند.
new RAMIN
۲۱ فروردین ۱۴۰۱@پویان.
به عنوان کسی که اخبار خودروی چین رو زیاد دنبال میکنه میگم چری در برابر رقبای داخل چین مالی نیست! از خودمم در نمیارم…آمار فروش گویاس! البته آمارهای دیگه هم هست
خود من تیگو 8 پرو رو دیدم و نشستم و آریزو6 هم نشستم و خوشم میاد ازش خیلی. ولی دست بالای دست بسیار است. چری نه آمار فروش عجیبی تو چین داره نه کشورهای عربی میخرنش نه رکوردهای گینسی میزنه نه jd power چیزی دربارش گفته اختراعات و نوآوری های زیادی هم نکرده. درحال حاضر 45درصد فروش چری تو چین رو تیگو8 داره. اگه چری مدل تیگو8 رو رونمایی نمیکرد الان اصلا اوضاع خیلی بدی میداشت.
چری همونطور که بارها گفتم برند خوب چینی هست اما متاسفانه وقتی با byd چانگان یا اللخصوص جیلی مقایسه میکنیم به اوضاع نچندان خوب چری پی میبریم/چری تو خوابش هم به پای ماشین های کره ای و اروپایی و…نمیرسه.البته تو برقی ها میتونه برسه ولی فعلا کار خاصی انجام نداده. ببینیم چه ها میکنه. در پایان زیادی مبالغه کردی اقای پویان.
چندین بار گفته بودم چری برند درجه 2هست و لب مرز هست و میتونه درجه 1شه.اما نمیشه.یه سری اکانت دیدگاه 40الی50تا پرسیده بودن چرا میگی درجه2 هست فلانه بهمانه. داستان درجه بندی خودروسازان چین رو بزودی خواهم گفت و همچنین با توجه به قیمت گذاری مدیران خودرو به تازگی حتما به اونم یه اشاره ای میکنم. البته امیدوارم پدال منتشر کنه!
محمد
۲۲ آبان ۱۴۰۲یکسال از صحبتت نگذشت که موسسه J.D.POWER آمریکا اعلام کرد چری رتبه اول خودروسازی چین شد و حتی از شورلت و مینی هم بالاتر قرار گرفت در دنیا
Bàhram
۲۱ فروردین ۱۴۰۱*چری داره بهتر از کره ای ها و اروپاییها میشه
سم سال
Clean energy (صیانت!)
۲۱ فروردین ۱۴۰۱جاذبع چی میگهههههه
امیرعلی
۲۱ فروردین ۱۴۰۱پویان بعضی اوقات واقعا از کامنت هات فکر میکنم سنت زیر ۱۲ سال ه
ماشین دوست
۲۱ فروردین ۱۴۰۱آفرین به چین
آفرین به چین
آفرین به چین
مهردادکمال
۲۲ فروردین ۱۴۰۱نبایست گول زرق و برق اینا رو خورد یا فلان اپشن که مطمئنا دوام زیادی هم نخواهد داشت نشون به اون نشون که هنوز چین نتونسته یه ماشین با موتور درست و حسابی بسازه همش موتور های 1/5لیتر توربو که مطمینا ضریب اطمینان خیلی کمی رو داره
محمدرضا
۹ مرداد ۱۴۰۱سلام خدمت شما و بقیه دوستان عزیز جان بنده ی هفته پیش پشت فیدیلیتی نشستم رفتیم تا روستای ایگل بعد فشم تقریبا بعد ی کیلومتر خاکی و سربالایی خیلی ملایم ماشین آلارم میداد و بعدش قفل کرد پرسیدیم از دوستان مکانیک گفتن که بایستی توقف کنیم بعد چند مین که خنک شد دوباره ماشین راه میفته بعد چند مین همینم شد و راه افتاد ،تو سربالایی گردنه لشکرگ واقعا جون نداشت و توان کم موتور مشهود بود .، فیدیلیای خیلی شبیه سانتافه ۲۰۲۱و فیس زیبایی داره بخصوص نمای عقبی و جانبی خودرو ،کیفیت متریال داخل قابل قبول بود و پر از آپشن و امکانات ولی متاسفانه کم توان بودن موتور و داغ کردن گیربکس از عمده مشکلات این ماشین چینیاس .بنده به شخصه ی تویوتا آریون و حتی کمری رو تو رنج قیمت فیدیلیتی و دیگینیتی ترجیح میدم حتی با کارکرد بیش از دویست هزار تا ..
موفق و پاینده باشین
ممد ژانگولر
۲۱ فروردین ۱۴۰۱این همه راه امروز رفتن شوروم مدیران خودرو که ببینم محصول جدیدی چیزی معرفی نکردن که قیمت بگیرم ،متاسفانه دیدم بساط چایی لیپتون و شکلات جمع کردن
بدجور رکب خوردم
دیگه به این نتیجه رسیدم در ماه مبارک رمضان ماشین نخرم
Amard
۲۱ فروردین ۱۴۰۱اگه ادم طرفدار خودرو اقتصادی باش بازار چین ماشین چینی بهشت واسش البته میدونید که ایران به لطف مدیریت بعضی افراد همین ماشین ها دوبل سوبل قیمت فروش میرن بعد طرف پشت این ماشین حس ماشین المانی بهش دست میده
Jdm باز
۲۱ فروردین ۱۴۰۱انگار موتور ۸ سیلندر یا ۶ داره ،اومده چهارتا خروجی اگزوز گذاشته😂
طراحی داخلی هم که مشخصه از جنسیس کپی کرده
mohamadreza83
۲۱ فروردین ۱۴۰۱قطر سر اگزوز از قطر سیلندر ماشین بیشتره😂😂
F
۲۱ فروردین ۱۴۰۱تعداد خروجی های اگزوز پشت ماشین رابطه خاصی با تعداد سیلندر نداره.
مرسدس A45 s هم با ۲ لیتر موتور چهار سر اگزوز داره بی ام و m850i هم با ۸ سیلندر دو سر اگزوز داره.
ربطی به هم ندارن.
meysam
۲۱ فروردین ۱۴۰۱پیشرفتش واقعا خوبه با 19 سال سن
امیررضا
۲۱ فروردین ۱۴۰۱عه چقدر آئودیه!!!!
جناب ایکس
۲۱ فروردین ۱۴۰۱غیر از آئودی خیلی هم شبیه فولکسواگن شده
HORCH AUTO UNION AUDI
۲۲ فروردین ۱۴۰۱اینو با برترین خودروساز جهان، آئودی مقایسه میکنی؟ واقعا که ما ایرانیا….
Mercedes- Benz
۲۱ فروردین ۱۴۰۱قیافش آشناست ولی نشناختم
Erfan
۲۱ فروردین ۱۴۰۱با سلام.
با قیمت حدود ۲۵هزار دلار به نظرم میشه انتخاب های بهتری داشت همچون:(هوندا سیویک_مزدا۳_هیوندای الانترا).
که البته این انتخاب ها هیچکدام برای ما نیست😕
AMIN (M.A.S)
۲۱ فروردین ۱۴۰۱طراحیای جدید چری خیلی شبیه محصولات آئودی شدن
اما خوبیش اینه که همه شون باهم دارن شبیه ائودی میشن :))
مشخصات خوبی داره موتورشم خیلی پربازده هست حالا دوامش رو نمدونم
این موتور1600 توی اکسید TX که از نسخه های پریمیوم پلتفرم T1X هست حداکثر 217HP قدرت و 320NM گشتاور میده
ولی تو چری ها همین مشخصات تیگو8 رو داره
نسخه 2000 حداکثر 254HP و 390NM داره
نه در حد المانیا ولی درحدقیمت و رقبای چینیش میشه گفت خیلی خوبه
علیرضا
۲۲ فروردین ۱۴۰۱طراحی داخلی خیلی شیک و تر و تمیز و جدیده
Mehran
۲۲ فروردین ۱۴۰۱لطفا این حرف نزن چین چیزای که به ایران داده کاری کرده نصف مردم مردن ماشینش تو سربالای با 200کیلو برگشت میزنه ههههههح اسم بنز اینا رو حروم نکن
محمدرضا
۴ تیر ۱۴۰۱این ماشین باقیمت ۲۵۰۰۰دلار ودلار۲۷۰۰۰تومانی حدود هفتصدملیونذمیشه ولی تا برسه ایران میشه ۱۲۰۰،۱۳۰۰ملیون و تازه میشه به کیفیت و اپشنهای ماشینای چینی مثل برندهای اروپایی مطمعن بود چون نشون داده که بعد یه مدت کاراییشون کم میشه ویاکلا از کار میفته