چری از جدیدترین کانسپت خود با نام آیرو رونمایی کرده است. چینیها میگویند آیرو کانسپت آیرودینامیک ترین خودروی دنیا با ضریب درگ ۰.۱۶۸ خواهد بود.
بحث آیرودینامیک نقشی حیاتی در صنعت خودرو دارد و در عصر خودروهای برقی بر اهمیت آن افزوده میشود. چندین دلیل برای بهبود آیرودینامیک خودروها وجود دارد که اولین و مهمترین آنها تأثیر روی راندمان انرژی خودروست، چیزی که در محصولات برقی بسیار مهم خواهد بود. بهطور ساده باید گفت طراحی سرراست باعث کاهش درگ شده و به خودروهای برقی اجازه میدهد تا بر مقاومت هوا غلبه کرده و با یکبار شارژ مسافت بیشتری را طی کنند. همین موضوع درباره خودروی جدید چری صدق میکند. آیرو جدیدترین کانسپت چینیهاست که ظاهراً ضریب درگ آن به ۰.۱۶۸ میرسد. آیرو کانسپت با استفاده از شبیهسازیهای هوش مصنوعی توسعه یافته و چری ادعا میکند آیرودینامیک ترین خودروی جهان را ساخته است اما باید گفت چنین ادعایی صحیح نیست و در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
جزئیات چندانی از این خودروی مفهومی در دست نیست اما چری میگوید در طراحی کلی بدنه از ماهی تن الهام گرفته و در طول فرایند تحقیق و توسعه بیش از ۲ هزار طرح بهینه را برای رسیدن به محصول نهایی در نظر گرفته است. چری خاطرنشان میسازد در تستهای تونل باد امسال به ضریب درگ ۰.۱۶۸ دست یافته که از نظر این برند بهترین دستاورد در صنعت خودروسازی است هرچند باید گفت نتایج موردبحث بهصورت مستقل تائید نشدهاند.
قطعاً چنین رقمی در صورت صحت داشتن بسیار احساسبرانگیز خواهد بود اما نباید آن را کمترین ضریب درگ در کل صنعت خودرو دانست چراکه در دهه ۷۰ میلادی کانسپت فولکسواگن ARVW به ضریب درگ ۰.۱۵ رسیده است. همچنین کانسپت فورد پروب V سال ۱۹۸۵ ضریب درگ ۰.۱۳۷ داشته و ضریب درگ فیات توربینا متعلق به سال ۱۹۵۴ نیز ۰.۱۴ ثبت شده است. تمامی این ارقام بهتر از ضریب درگ چری آیرو کانسپت هستند. اما خودروی مدرنتر لایت یر ۰ با ضریب درگ ۰.۱۷۵ نیز دیگر گزینه قابلذکر خواهد بود هرچند این شرکت خیلی دوام نیاورد و تنها پس از تولید دو خودرو محو شد. البته برخی رسانهها به آپترا موتورز نیز اشاره میکنند که در حال اعمال تغییرات نهایی روی خودروی سه چرخ و برقی خود است، محصولی که ضریب درگ آن بین ۰.۱۳ تا ۰.۱۵ ارزیابی میشود. البته چنین ارقامی هنوز بهصورت رسمی اعلام نشدهاند.
برای یادآوری باید گفت چری در سال ۱۹۹۷ تأسیس شده و مقر آن در ووهو چین قرار دارد. این شرکت به دلیل تولید خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت به منظور جلب نظر قشر متوسط چینی شناخته میشود و محبوبیت زیادی بین آنها دارد. چری با گذشت زمان تعهد خود به نوآوری را نشان داده و تأکید زیادی روی فرایند تحقیق و توسعه داشته است. یکی از جنبههای مهم جهانیسازی این برند حضور در بازار خودروهای برقی است. این شرکت چندین کارخانه مونتاژ خودرو در کشورهای گوناگون از جمله برزیل، روسیه و ایران دارد.
amir
۱۷ آبان ۱۴۰۲volkswagen arvw رو دیدم عجب طرحی بوده
کلا فولکس خدای ایده های دیوانه وار هستش
یه تیم مهندس خلاق و یه تن بودجه بریز اونجا حاصل کار رو بشین و تماشا کن ایده های اعم از arvw rv6 w18 شیراکو دوموتوره ….
blackwing
۱۷ آبان ۱۴۰۲برای طراحی دماغه و پشت این ماشین فکر نکنم ۱۰ دقیقه وقت گذاشته باشن !! چیه این یه خط کشیده عقب شده چراغ..
محمد
۱۷ آبان ۱۴۰۲اونا روز به روز دارن پیشرفت میکنن و ماشین هاشون تو بازار جهانی رقابت میکنه بعد یکی کامنت میذاره که طراحش براش وقت نذاشته
Taha Ayoobi
۲۶ دی ۱۴۰۲طراحی ژو شنگ 5 ساله از شانگهای
Viper
۱۷ آبان ۱۴۰۲آیرودینامیک بدون زیبایی که فایده نداره
yaghoub
۱۷ آبان ۱۴۰۲به دور از تعصب . بی عیب و نقصه
Dead man95
۱۷ آبان ۱۴۰۲دگ رقابت سر آیرودینامیک ترین خودروی جهان ازین به بعد
انگار راکت قاره پیما میخوان تولید کنن
Avan
۱۷ آبان ۱۴۰۲ولی در کل طراحی چشم گیری دارد و اگر با قوای قوی ارائه شود ، جالبه.
Enzo Ferrari 2008
۱۷ آبان ۱۴۰۲این منو یاد کانسپت مرسدس بنز میندازه
که اونم خیلی آیرودینامیکی بود
𝐀𝐥𝐢
۱۷ آبان ۱۴۰۲فکر کنم طراحش یه بچه بوده
FD
۱۷ آبان ۱۴۰۲اینم یه دروغ دیگه .
ماشینباز سابق
۱۸ آبان ۱۴۰۲فقط منم یا برای شما هم رینگ ها و تایرش کوچیک به نظر میاد؟
علی اصغر
۱۸ آبان ۱۴۰۲خودتون دارید میگید کانسپت… از ایده تا واقعیت خیلی راهه…