با افزایش تنوع خودروهای مختلف، عرضهی محصولات چری در کشورهای شرق آسیا و خاورمیانه ادامه دارد. حالا چری تلاش میکند تا صادرات به اروپا را با شاسی بلند جیکو ۷ آغاز کند.
پس از استقبال باورنکردنی خریداران ایرانی از تیگو ۷ و تیگو ۸ جدید، واردات هرکدام از تولیدات چری به کشورمان کاملا محتمل است. به همین دلیل، رونمایی از جیکو ۷ و برنامهریزی چری برای صادرات این خودرو به کشورهای مختلف جهان، اهمیت دارد.
اومودا و جیکو، برندهای جدید چری برای خودروهای صادراتی هستند. ظاهرا، اومودا به کراساورهای اسپرت و اندازه کوچک اختصاص دارد و جیکو (Jeakoo) مختص مدلهای اندازه متوسط است. جالبتر اینکه تبلیغات چری برای جیکو ۷ و فونیکس FX (اومدا ۵) از هماکنون در انگلستان دیده میشود. این خودروها از ابتدای سال ۲۰۲۳ در فیلیپین و روسیه عرضه شدهاند.
خودروسازی چری سال ۱۹۹۷ تاسیس شد و با ساخت سدانهای کوچک و ارزانقیمت در سال ۲۰۰۳ شروع به صادرات کرد. این مجموعه در سالهای اخیر، توجه ویژهای بر انواع کراساورها داشت و مدلهای متنوع با برندهای اکسید، تیگو، فیدلیتی، جتور و اومودا را به کشورهای مختلف، از جمله ایران فرستاد.
بررسی ظاهری و طراحی بدنه چری جیکو ۷
طرح اولیه از جیکو ۷ با نام TJ-1 در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۳ دیده شد. نمونهی نهایی، جلوپنجرهی سادهتر با خطوط عمودی دارد و حس بهتری به مخاطب میدهد.
چراغهای اصلی، بسیار باریک و مینیمال (کمینهگرا) هستند؛ درحالکه مهشکنهای داخل سپر، ابعاد بزرگ دارند. هماهنگ با سبک طراحی خودرو، خطوط روی کاپوت جلو نیز، چندان شاخص و تیز نیستند. جیکو ۷ جایگاه مخصوص پلاک دارد و صرفا در بخش کوچکی از پایین سپر، ادوات پلاستیکی ارائه میکند.
جیکو ۷ یکی از معدود خودروهای چینی است که دستگیرههای مخفی داخل بدنه دارد. حتی طرح آینه بغلها نیز خلاقانه به نظر میرسد. البته در نمای جانبی، الگوبرداری از شاسیبلندهای رنجرور دیده میشود. شیب ملایم سقف با رنگ سیاه در فریم پنجرهها واضح است. خطوط حسابشده در امتداد چراغ جلو تا عقب و نزدیک رکابها نیز، طراحی بدنهی جیکو ۷ را نزدیک به استانداردهای جهانی نشان میدهند.
نمای پشت جیکو ۷ نیز راضیکننده است. حالت پیوسته در چراغهای عقب با چند LED کوچک و طرح آجری، مدرن و چشمگیر به نظر میرسد. حالت ساده برای درپوش صندوق، آزاردهنده نیست و جایگاه اگزوز نیز، متناسب با دیگر اجزا ساخته شده است.
جیکو ۷ چندان بزرگ و پهن پیکر نیست. این خودرو با طول ۴,۴۵۱ میلیمتر، عرض ۱,۸۶۵ میلیمتر، ارتفاع سقف ۱,۷۲۵ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۶۵۰ میلیمتر، کمی بزرگتر از هیوندای توسان موجود در ایران (مدل ۲۰۱۵) است.
بررسی کابین و طراحی داخلی چری جیکو ۷
هدف از تولید جیکو ۷ عرضهی خودرویی اقتصادی همراه با جلوههای لوکس است. به همین دلیل، نمایشگر بزرگ ۱۴/۸ اینچ و مواد نرم داخل کابین استفاده شدهاند.
طرح کلی داشبورد، کاملا ساده و کمینهگرا به نظر میرسد. خروجی هوا باریک است و پنل دیجیتال پشت فرمان، فاقد جایگاه سنتی، ارائه میشود. تودریها، دستهدنده و حتی فرمان جیکو ۷ نیز، حالتی خاص و چشمنواز دارند.
کیفیت مواد به کاررفته در کابین جیکو ۷ هنوز مشخص نیست. ظاهرا برای بخش داخلی درهای کابین، حالت مبله وجود دارد و پارچهی طرحدار، روی صندلیها کشیده شده است. باوجود نمایشگر لسمی بزرگ، کلیدهای مدیریت امکانات رفاهی نیز، حذف شدهاند. ظاهرا برای جیکو ۷، نورپردازی ملایم داخل کابین (Ambient lighting) نیز وجود دارد.
بررسی پیشرانه و توانایی فنی چری جیکو ۷
موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ، پیشرانه اصلی برای جیکو ۷ است. این مدل، ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ برای جیکو ۷، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند.
دیگر مدل جیکو ۷ که ظاهرا فقط برای بازار چینی ساخته شده، پلاگین هیبرید با موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ است. این نمونه، ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. همچنین با جیکو ۷ پلاگین هیبرید میتوان مسافت ۱۰۰ کیلومتر را به صورت تمام برقی و بینیاز از بنزین رانندگی کرد. این مدل، مجهز به سیستم دو دیفرانسیل نیز قابل سفارش است. جیکو ۷ پلاگین هیبرید با تکمیل ظرفیت باتری و باک سوختی، میانگین مصرف بنزین ۱ تا ۲ لیتر در صد کیلومتر دارد.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی چری جیکو ۷
علاوهبر نمایشگر لمسی ۱۴/۸ اینچ و پنل دیجیتال پشت فرمان، سیستم صوتی با ۸ بلندگو، شارژر بیسیم برای گوشی همراه، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، رابط اپل کارپلی و اندرویداتو، سقف پانورامیک و دوربین ۵۴۰ درجه برای جیکو ۷ ارائه میشود. دید ۵۴۰ درجه به راننده کمک میکند تا علاوه بر نمایش اطراف خودرو (۳۶۰ درجه) نمایی از زیر بدنه و ۱۸۰ درجه روبرو را در اختیار داشته باشد.
فناوریهای ایمنی مدرن، شامل ترمز خودکار، حفظ خودرو بین خطوط و رانندگان خودران سطح ۲ برای جیکو ۷ قابل سفارش هستند. این تجهیزات همراه با کروزکنترل هوشمند، ترمز و سرعتگیری خودکار در ترافیک را ضمن حفظ فاصله با دیگر خودروها انجام میدهند.
قیمت چری جیکو ۷ در بازار جهانی و هزینه خرید احتمالی در ایران
حدود قیمت جیکو ۷ با موتور ۱/۶ لیتر توربو، ۱۸ هزار دلار است. نسخهی دو دیفرانسیل مجهز به پیشرانه پلاگین هیبرید، ۲۲ هزار دلار قیمت دارد. با این شرایط، هزینهی خرید انواع جیکو ۷ در ایران، ۲/۵ تا ۳ میلیارد تومان خواهد بود.
harry.potter
۱۳ خرداد ۱۴۰۲ای پروردگار یگانه ی هستی بخش
خودت سایه ی این مدیران خودرو رو از سر بازار خودرو ایران کم کن
الهی آمین یا رب العالمین
(تا زمانی که مدیران خودرو در ایران فعالیت می کنه نه واردات ازاد میشه نه اتفاق خاصی در بازار میوفته)
Behnood
۱۳ خرداد ۱۴۰۲مدیران یکی از گرون فروش های قهاره ۳۱۵ ای که مردمی که ۲۰۶ نمیخواستن میرفتن میخریدن منظور اینکه یک ماشینی تو مایه ها ۲۰۶ بود و برداشت دو تا سپرش و عوض کرد الان داره با چه قیمت وحشتناک میفروشه و فقط بعضی از محصولات این شرکت دارای کیفیت خوب هستند اونم تعدادی ۵۵۰ و ایکس سی و سه فیس قدیم هستن اونم چون وارداتی و مونتاژی نیستن
Homayoon
۱۴ خرداد ۱۴۰۲نظرت درست نیست
سید یعقوب یعقوبی
۱۳ خرداد ۱۴۰۲و انشااله کرمان خودرو را که از بدتر.
Safa
۱۵ خرداد ۱۴۰۲به نظرم همینکه خودرو سازان ایران رضایت به واردات دادن به خاطر قدرت و اعمال نفوذ چین هست وگرنه حتی همین چینی های بزک شده رو هم نمیتونستیم از نزدیک ببینیم. ببین چه نفوذی دارن که خودرو سازها رو مجبور کردن از فرانسوی ها خداحافظی کنن.
مهرداد
۱۳ خرداد ۱۴۰۲فقط یک جمله میتونم بگم .خیلی بدبختیم .
فک کنم همه میدونند چی میگم
arefgod
۱۳ خرداد ۱۴۰۲مانیتور عمودی داشبورد رو زشت میکنه در صورتی که داشبورد کاملآ یه تیکه افقی مثل مرسدس بنز خیلی خوشگل تره
ممد ژانگولر
۱۳ خرداد ۱۴۰۲خداوکیلی ظاهری که خوشگله فقط کلید قفل داشبورد نداره که خیلی مهمه . قیمتشم با ارفاق ۱۲۰۰میلیارد تمام چه خبره این قیمتهای مسخره که میپرونن
امیر
۱۳ خرداد ۱۴۰۲۲/۵ تا ۳ میلیارد تومان قیمت اعلامی نمایندگی هست 😂 ، این بیاد تو بازار به لطف دلالان محترم حداقل ۴/۵ میلیارد قیمت میخوره ( چون یادمه اون اوایل هنوز تیگو ۸ پرومکس نیومده به بازارا ، میگفتن قیمتش ۲ تا ۲/۵ هست )
*ALI*
۱۳ خرداد ۱۴۰۲چرا ریشه ی ماشین های چینی توی ایران ریشه کن نمیشه!!!!!!!!
jaghori
۱۳ خرداد ۱۴۰۲چینی ها بازار خودرو در ایران رو کاملا قبضه کرده اند. البته نه در یک رقابت بلکه در سایه انحصار. این اصلا خوب نیست.
علی جردن
۱۳ خرداد ۱۴۰۲لاقل بجا بنز و بی ام و جنسیس وارد کنید چقدر تازه کارهای چینی رو وارد و مونتاژ کنیم خودرو های چینی تو مراحل آزمایشی هستند و ایران آزامایشگاه
Muty
۱۳ خرداد ۱۴۰۲پس از استقبال باورنکردنی خریداران ایرانی از تیگو ۷ و تیگو ۸ جدید
مثل اینِ که یکی رو زندانی کنی چندین روز و بعدش نون خشکه و آب داغ لجنی بهش بدی
اون بدبخت از فرط ضعف و گشنگی و تشنگی میخوره
اما ناظر محترم (!) میگه چه استقبالی میکنن مردمم از نون خشکه و آب داغ
HanoI
۱۴ خرداد ۱۴۰۲اگه بجای نون و آب داغ ، اون ناظر محترم رو میخوردن این بساط حل میشد :)
متین
۱۴ خرداد ۱۴۰۲شرکت چری تولید کننده خودرو کمتر از مدیران خودرو و … سود میکند در فروش محصول