چری تیگو ۷ C-DM محصولی است که زیر نظر استیو ایوم، طراح سابق لندروور، توسعه یافته و ترکیبی از طراحی اروپایی و مهندسی پیشرفته چری را ارائه میدهد. این کراساوور کامپکت که بر پایه پلتفرم تانسو ۰۶ ساخته شده، در نسخههای بنزینی و هیبریدی پلاگین (PHEV) عرضه میشود و تمرکز ویژهای روی بهینهسازی وزن و سیستم تعلیق تطبیقی دارد.
فروش جهانی چری در سال ۲۰۲۴ به ۲.۶ میلیون دستگاه رسید که رشد ۳۸.۴ درصدی را نشان میدهد. سری تیگو سهم مهمی از این آمار را در اختیار دارد و تیگو ۷ C-DM یکی از جدیدترین مدلهای این خانواده محسوب میشود. این خودرو در بازار چین با قیمت پایه ۱۱۳,۹۰۰ یوان (حدود ۱۵,۷۰۰ دلار) به فروش میرسد.
چری تیگو ۷ C-DM برای ما خودروی نسبتاً آشنایی محسوب میشود زیرا پیش از این توسط ماموت خودرو با برند لوکانو به عنوان لوکانو ۷ وارد بازار ایران شده است. چری تیگو ۷ جدید به جز تفاوت در جلوپنجره و جزئیاتی کوچک، کاملا با لوکانو ۷ یکسان است.
طراحی خارجی: ترکیبی از آیرودینامیک پیشرفته و ظرافت اروپایی
طراحی تیگو ۷ C-DM به وضوح نشاندهنده بلوغ زبان طراحی چری است. این خودرو به لطف پنلهای زیر بدنه و دریچههای هوشمند جلوپنجره با ۳۰ موقعیت تنظیم، به ضریب درگ ۰.۳۳ دست یافته که به بهبود مصرف سوخت و کاهش صدای باد کمک میکند.
🔸 کیفیت ساخت بالا | فاصله بین پنلهای بدنه با دقت ۳.۵ میلیمتر ± ۰.۲ میلیمتر مونتاژ شده است.
🔸 تناسبات استاندارد | نسبت شیشه به بدنه ۰.۶۱۸ که علاوه بر زیبایی، فضای کابین را بهینه کرده است.
🔸 چراغهای عقب پیشرفته | ۱۲۸ عدد بازتابنده LED برای پخش نور یکنواخت مطابق استاندارد ECE R48.
🔸 بهبود جریان هوا | ۸۵٪ از زیر بدنه با پنلهای محافظ پوشیده شده که مقاومت هوایی را کاهش میدهد و پایداری را افزایش میدهد.
طراحی داخلی: ترکیب فناوری پیشرفته و راحتی مدرن
کابین تیگو ۷ C-DM از مواد باکیفیت و فناوریهای مدرن بهره میبرد تا تجربهای راحت و لوکس را ارائه دهد.
🔸 مواد باکیفیت | ۶۸٪ از داشبورد با مواد نرم TPO پوشانده شده و باقی بخشها از پلیپروپیلن بازیافتی با بافتی مشابه استفاده شده است.
🔸 صفحهنمایش دیجیتالی پیشرفته
📌 نمایشگر دیجیتال پشت آمپر ۱۲.۳ اینچی با وضوح ۱۹۲۰×۷۲۰ پیکسل و روشنایی ۱۰۰۰ نیت.
📌 نمایشگر عمودی ۱۴.۸ اینچی لمسی با سیستم Lion 5.0 چری و پردازنده Qualcomm 8155 با توان پردازشی ۱۰۵,۰۰۰ DMIPS.
🔸 سیستم کنترل تهویه پیشرفته | ترکیبی از صفحه لمسی و کلیدهای فیزیکی با بازخورد لمسی ۸۰ گرمی برای عملکرد سریع و دقیق.
🔸 صندلیهای ارگونومیک
📌 فوم دو لایه پلیاورتان با سختی ۴۵-۵۵ شور برای راحتی بیشتر.
📌 تنظیم برقی ۱۰ جهته در نسخههای بالاتر.
🔸 فضای ذخیرهسازی کابین | ۱۸ محفظه مجزا با حجم کلی ۲۸.۷ لیتر شامل:
📌 ۵.۲ لیتر محفظه خنکشونده در کنسول مرکزی
📌 صندوق عقب ۵۷۰ لیتر که با خواباندن صندلیهای عقب به ۱۴۷۲ لیتر افزایش مییابد.
تجربه رانندگی: راحت، پایدار و بهینه
تیگو ۷ C-DM تجربهای متعادل بین راحتی و پایداری را ارائه میدهد.
توربوشارژر دوگانه این موتور واکنش سریعی را ارائه میدهد. جعبهدنده ۷ سرعته دوکلاچه هم تعویض دندههابسیار سریعی دارد.
سیستم تعلیق این خودرو عملکرد مطلوبی در جذب ناهمواریها دارد. فرمان سه حالت تنظیم دارد و در حالت اسپرت، از چرخش قفل به قفل ۲.۲ دور بهره میبرد، اما بازخورد آن در مقایسه با رقبا کمی ضعیف است.
سیستم چهارچرخ محرک، در حالت عادی به صورت دیفرانسیل جلو عمل میکند، اما در هنگام تشخیص لغزش، ظرف ۱۲۰ میلیثانیه محور عقب را درگیر میکند. قدرت ترمزگیری نیز قابل توجه است، بهطوری که این خودرو در تستها، از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۳۷.۸ متر متوقف شد.
🔸 پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ
📌 قدرت: ۱۹۷ اسب بخار
📌 گشتاور: ۲۹۰ نیوتنمتر در ۲,۰۰۰-۴,۰۰۰ دور در دقیقه
📌 توربوشارژ دوگانه با فشار ۱.۸ بار برای شتاب بهتر
🔸 گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه (DCT) | تعویض دندهها در ۲۸۰ میلیثانیه در حالت اسپرت.
🔸 سیستم تعلیق تطبیقی | کمکفنرهای جذبکننده فرکانس (FSD) برای کاهش ارتعاشات و افزایش پایداری.
🔸 فرمان هوشمند با ۳ حالت تنظیم | در حالت اسپرت، چرخش از قفل به قفل ۲.۲ دور است اما بازخورد فرمان نسبت به رقبا کمی ضعیفتر است.
🔸 سیستم چهارچرخ محرک هوشمند (AWD)
📌 در شرایط عادی: دیفرانسیل جلو (FWD) برای صرفهجویی در مصرف سوخت.
📌 در شرایط لغزش: درگیر شدن محور عقب ظرف ۱۲۰ میلیثانیه برای افزایش چسبندگی.
🔸 ترمزهای قدرتمند | دیسکهای ۳۲۰ میلیمتری در جلو و ۳۰۲ میلیمتری در عقب که تست توقف ۱۰۰-۰ کیلومتر بر ساعت را در ۳۷.۸ متر انجام دادهاند.
🔸 کنترل صدا و نویز (NVH)
📌 صدای موتور در دورهای بالا: ۷۲ دسیبل (۴ دسیبل کمتر از نسل قبل).
📌 بهینهسازی آیرودینامیک باعث کاهش صدای باد شده اما صدای تعلیق کمی بیش از حد انتظار است.
جمعبندی: ارزش خرید بالا اما جای بهبود دارد
در مجموع، تیگو ۷ C-DM هرچند یک لندروور نیست، اما پیشرفت چری در مهندسی و طراحی را به خوبی نشان میدهد. استحکام بدنه ۲۶,۵۰۰ نیوتنمتر بر درجه است که ۲۸٪ بهبود نسبت به نسل قبل دارد. این خودرو با گارانتی بالا عرضه میشود و ارزش خرید بالایی دارد.
✅ نقاط قوت:
✔️ طراحی مدرن و اروپایی
✔️ کابین باکیفیت و مجهز
✔️ پیشرانه و گیربکس هماهنگ با مصرف سوخت بهینه
✔️ گارانتی مادامالعمر (در چین)
✔️ سیستم تعلیق راحت و پایدار
❌ نقاط ضعف:
✖️ صدای سیستم تعلیق کمی بالاتر از رقبا (۳ دسیبل بیشتر از حد میانگین)
✖️ فرمان میتوانست دقت بیشتری در رانندگی شهری داشته باشد
✖️ سرعت عملکرد سیستم اطلاعات سرگرمی در حد برخی رقبا نیست
با توجه به قیمت ۱۵,۷۰۰ دلاری و ویژگیهای ارائهشده، تیگو ۷ C-DM یک گزینه اقتصادی جذاب در بازار کراساوورهای کامپکت است که میتواند با برندهای بزرگ رقابت کند، اما هنوز در برخی جزئیات جای بهبود دارد. اینکه این خودرو وارد ایران میشود یا نه به سیاستهای چری بازمیگردد زیرا همین محصول اکنون با برند لوکانو در ایران عرضه میشود و در عین حال تیگو ۷ پرومکس نیز با چهرهای متفاوتتر و همین ویژگیهای فنی توسط مدیران خودرو به فروش میرسد.
Mr. gt c
۱۰ فروردین ۱۴۰۴این مگه همون لوکانو هفت نیست
ALI
۱۰ فروردین ۱۴۰۴فک کنم همون لوکانو پوکانو بود…
داود
۱۰ فروردین ۱۴۰۴اره همون لوکانوست با مارک چری و با کیفیت پایینتر و بد قولی مدیران خودرو هم بهش اضافه میشه
الاق I
۱۰ فروردین ۱۴۰۴آره😂😂😂😂😅
رامین صفایی
۱۰ فروردین ۱۴۰۴من حتی حاضر نیستم اسامی اجق وجق
آشغال های تولیدی چین را به خاطر بسپارم ،
تا بیام آنها را با برندهای معتبر اتومبیل سازی جهان مقایسه کنم .
Niavash.rash
۱۰ فروردین ۱۴۰۴توی ایران با مارک لوکارنو هستش ولی توی چین با مارک چری (chery tansuo 06/jaecoo j7) هست و اکثر خودرو های چینی توی ایران هم یا همون خودروهای چری با مارک دیگه تو ایران یا تو شرکت های زیر مجموعه ی چری هست و طبیعی هست که از نظر طراحی ظاهری با سایر محصولاتش شبیه باشه.
ashkanyp
۱۲ فروردین ۱۴۰۴دقیقا همین لوکانو هست فقط جلوی ماشین کمی متفاوته و دقیقا همون ایراد لوکانو هم داره یعنی صفحه کیلومتر اسباب بازی!
لوکانو هم باملند هم ایران مال قابل دیدنه قطعا جاهای دیگه هم نمونه گذاشتن کافیه برید داخلش و صفحه کیلومترو ابعادشو ببینید انگار یه PSP یا نینتندو سوییچ با آدامس چسبوندن پشت فرمون! به شدت مسخره، الانم که قیمت آزادش شده ۳۱۰۰، شاید یکی دیگه وارد کنه صرفا بحث بیشتر شدن قطعاتش خوب بشه واگرنه با این وضع قیمتا این خارج از دسترس اکثر مردمه
احسان بچه اردبیل
۱۰ فروردین ۱۴۰۴این همون لوکانو ال ۷ ده که یزره جلوش رو عوض کردن
SepehrV10
۱۰ فروردین ۱۴۰۴این دیگه الهام نیس کپی آشکاره
یه ماکت رنجروور ایووک دارم همین رنگی فک کردم اونه
Sepehr
۱۰ فروردین ۱۴۰۴کپی از لوکانو یا لندروور ؟
یوسف
۱۰ فروردین ۱۴۰۴ژن خوب رنجرور و لندرور در همه جا دیده میشه….. از غرب تا شرق…..
https://www.newsweek.com/why-does-every-automaker-want-design-land-rover-1819625
چرا همه سازنده ها میخواهند لندرور بسازند….
۱۰ فروردین ۱۴۰۴به جون خودم یدونه آزینا دو سه شب پیش دیدم
بازنشسته انتظامی
۱۰ فروردین ۱۴۰۴باسلام ماشین چینی برای مردم ایران شده دردسر بخدا پراید صدشرف ماشین چینی داره
amirmohammadja79
۱۰ فروردین ۱۴۰۴الهام؟
این رسما کپی کاریه
رامتین
۱۱ فروردین ۱۴۰۴روز به روز طراحی را تغییر میدن!
مهدی
۱۱ فروردین ۱۴۰۴الان دیگه شرکتهای چینی به خاطر اینکه توحاضر نیستی اسامیشون به خاطربسپاری همه یکجا ورشکست شدن!واماتو، تونستی با این کارت یکی ازسهامداران بزرگ برند های معتبر اتومبیل سازی جهان بشی.به امید روزی که ما هم بتوانیم قلههای افتخار را در دنیای خودرو بدون تعصب پوچ وشعار فتح کنیم.
Milad fakour
۱۱ فروردین ۱۴۰۴الهام ❎اسکی✅