نسل قبلی چری تیگو ۷ یکی از محصولات موفق چری در بازار خودروی کشورمان بود و برای ادامهٔ این موفقیت، مدیران خودرو در آبان سال ۱۴۰۰ برای اولین بار نسل دوم این خودرو را با نام تیگو ۷ پرو در ایران رونمایی کرد. این خودرو به همراه برادر بزرگترش تیگو ۸ پرو در کشورمان با برند جدید فونیکس عرضه میشود. مدیران خودرو فروش تیگو ۷ پرو را در اردیبهشت ۱۴۰۱ با قیمت یک میلیارد و ۲۰۱ میلیون تومان آغاز کرد و بنابراین خودروی کاملاً جدیدی برای خریداران ایرانی محسوب میشود. حال در ادامه پشت فرمان این کراساوور جدید چینی مینشینیم تا با ویژگیهای آن بیشتر آشنا شویم.
نسل دوم تیگو ۷ برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۹ با طراحی کاملاً جدیدی معرفی شد که هیچ شباهتی با نسل قبلی ندارد. این خودرو طبق زبان طراحی جدید چری شکل گرفته است که جلوپنجرهٔ بزرگ با طرح داخلی موسوم به شب ستارهای، چراغهای جلوی باریک و چراغهای عقب متصل به هم از ویژگیهای آن هستند و آنها را در مدل بزرگتر تیگو ۸ پرو هم دیدهایم. درمجموع، تیگو ۷ پرو از ظاهر مدرن و جذابی برخوردار است که نمیتوان ایراد خاصی به آن وارد دانست. همچنین درعینحال، کیفیت مونتاژ خودرو هم مناسب بوده و فاصلهٔ بزرگی بین پانلهای بدنهٔ آن دیده نمیشود.
در داخل خودرو نیز اکثر متریال نرم و باکیفیت هستند. استفاده از تریمهای براق نیز به جذابیت نمای داخلی خودرو افزوده است اما این قسمتها خیلی زود کثیف میشوند. تیگو ۷ پرو به شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند مجهز است که در کنار شیفتر گیربکس قرار گرفته است اما سوکتهای USB آن در زیر کنسول پنهان شدهاند که دسترسی به آنها دشوار است. همچنین در جا لیوانیهای وسط نیز نمیتوان بهطور همزمان دو لیوان را قرار داد.
تجهیزات چری تیگو ۷ پرو
تجهیزات تیگو ۷ پرو در کشورمان شامل نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانوراما، سنسورهای نور و باران، ترمز پارک برقی، دستیار شروع حرکت در شیبها، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای، استارت دکمهای، سیستم کنترل فشار باد تایرها، فرمان برقی، شارژر بیسیم، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، صندلیهای برقی جلو با گرمکن و ایربگهای جلو، جانبی و پردهای میشود. این یعنی با خودروی نسبتاً مجهزی طرف هستیم که از بسیاری امکانات مدرن و امروزی بهرهمند است.
هرچند فاصلهٔ محوری تیگو ۷ پرو نسبت به نسل قبلی تغییری نداشته است اما بااینحال، صندلیهای عقب خودرو کاملاً جادار هستند. در اینجا سرنشینان از فضای پای کافی برخوردارند و حتی وجود سقف پانوراما هم موجب محدودیت فضای سر نشده است. بااینحال، صندلیها هنوز با ایدهآل فاصله داشته و خیلی راحت نیستند. یکی از مشکلات این صندلیها شیب زیاد پشتی غیرقابلتنظیم آنها است که حسی نیمه خوابیده به سرنشینان میدهد. صندلیهای جلو نیز یادآور نسل قبلی هستند اما به لطف ستون فرمان قابل تنظیم، راننده میتواند بهراحتی موقعیت مناسب خود را پیدا کند هرچند که این کار به کمی زمان نیاز خواهد داشت.
از دیگر مشکلات داخلی تیگو ۷ پرو میتوان به کنترلهای لمسی ناخوشایند سیستم تهویه اشاره کرد که خیلی زود پر از جای اثرانگشت میشود. همچنین جعبهداشبورد هم فاقد چراغ است که برای خودرویی در این سطح کاملاً عجیب به نظر میرسد. در صندوق بار خودرو نیز قلابی برای ثابت نگه داشتن اشیاء وجود ندارد و هنگام خواباندن صندلیهای عقب، فضای کاملاً مسطحی فراهم نمیشود. از سوی دیگر اما عایق سروصدا بهبود پیدا کرده و در سرعتهای متوسط کابین کاملاً ساکتی را فراهم میکند. در مقابل راننده نیز صفحه آمپر دیجیتالی قرار گرفته که بهراحتی قابلخواندن است. کیفیت تصاویر سیستم دید ۳۶۰ درجه نیز خوب است و نماهای مختلفی را نشان میدهد که در هنگام پارک کردن بسیار مفید خواهد بود.
پیشرانه و گیربکس چری تیگو ۷ پرو
در نسل جدید تیگو ۷ در چین با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه میشود. موتور اول همان ۱.۵ لیتری توربوشارژ نسل قبلی است که ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد اما موتور دوم یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری قویتر با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور است. در کشورمان اما تیگو ۷ پرو با همان موتور ۱.۵ لیتری قبلی عرضه میشود که هیچ تغییری را تجربه نکرده اما حالا جای گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچهٔ قبلی را یک نمونهٔ CVT جدید با شبیهسازی ۹ سرعته گرفته است. این گیربکس جدید تأثیر قابلتوجهی در کاهش مصرف سوخت خودرو داشته است تا جایی که در ترافیک مصرف از ۱۱ لیتر در صد کیلومتر فراتر نمیرود و در بزرگراهها به کمتر از ۷ لیتر میرسد.
رانندگی و سواری چری تیگو ۷ پرو
هنگام حرکت از پیشرانهای با نزدیک به ۱۶۰ اسب بخار قدرت انتظار بیشتری میرود. تیگو ۷ پرو حتی هنگام شتاب گیریهای شدید هم خیلی آرام و ملایم رفتار میکند اما گیربکس CVT موتور را به افزایش دور و ماندن در دورهای بالا مجبور میکند که این کار عایق صوتی خوب خودرو را مغلوب کرده و صدای ناخوشایند موتور چهار سیلندر توربو را به شکل آزاردهندهای وارد کابین میکند. هنگامیکه پدال گاز را حتی تا نیمه فشار دهید، پیشرانه هیچ پاسخ واضحی نمیدهد و تنها زمانی میتوان این موتور تنبل را از خواب بیدار کرد که پدال گاز بیش از یکسوم فشار داده شود. البته حالت رانندگی اسپرت پاسخگویی موتور را بهتر میکند اما سیستم تعلیق بدون تغییر باقی خواهد ماند.
شاسی خودرو بهخوبی تنظیم شده و سیستم تعلیق ناهمواریهای کوچک و متوسط را بهخوبی جذب میکند و فقط هنگام عبور از روی چالهها و دستاندازهای بزرگ باید تکانهای ناراحتکنندهای را تحمل کنید. کراساوور کامپکت چری به تغییر مسیرهای ناگهانی پاسخی مطمئن و فوری میدهد و بادیرول زیادی از خود نشان نخواهد داد. همچنین به لطف تعلیق چند اتصالی عقب، خودرو در پیچها هندلینگ خوبی دارد. پدال ترمز نیز هرچند کمی بازی دارد اما ترمزها در کاهش سرعت خودرو عملکرد خوبی دارند. فرمان خودرو در حالت عادی خیلی سبک است و حالت اسپرت سعی دارد به شکل ناخوشایندی آن را سنگین کند. در این حالت، سیستم فرمان برقی از یک دستیار کمکی به یک مزاحم تبدیل میشود. بهعنوانمثال، هنگام چرخشهای سریع فرمان، موتور برقی سعی میکند از طریق مقاومتی مصنوعی، حس سنگینی به فرمان ببخشد.
جمعبندی
بهطورکلی، هرچند تیگو ۷ پرو برای یک شرکت چینی خودروی قابلتوجهی است اما هنوز هم از مشکلات بعضاً بزرگی رنج میبرد؛ بنابراین، با وجودی که چری این خودرو را رقیبی برای کیا اسپرتیج و هیوندای توسان میداند اما این فقط یک ادعای خیالی است زیرا سخت میتوان تصور کرد که در یک بازار آزاد، کسی بجای کراساوورهای کرهای مذکور سراغ تیگو ۷ پرو برود. البته این کراساوور جدید چینی قصد دارد عقبماندگی مهندسی خود نسبت به کرهایها را با ارائهٔ تجهیزات سخاوتمندانه و قیمت کمتر جبران کند که در این کار موفق بوده است زیرا قیمت تیگو ۷ پرو در چین از تنها ۸۳,۹۰۰ یوآن معادل ۱۲,۵۰۰ دلار آغاز میشود اما در کشورمان این ویژگی مثبت بههیچعنوان وجود ندارد زیرا همانطور که در ابتدا اشاره شد، این خودرو در اینجا با قیمت گزاف یک میلیارد و ۲۰۱ میلیون تومان به فروش میرسد.
مشخصات فنی چری تیگو ۷ پرو
پیشرانه | ۱.۵ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۱۵۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته CVT |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۹.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت شهر | ۱۰.۸ لیتر |
مصرف سوخت جاده | ۶.۶ لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۸.۲ لیتر |
طول | ۴,۵۰۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۰۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۵۴۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
ظرفیت باک | ۵۱ لیتر |
حجم صندوق بار | ۴۷۵ تا ۱۵۰۰ لیتر |
قیمت | ۱,۲۰۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
M-SH
۳ آبان ۱۴۰۳سلام دوستان من یه ولوو fh500 دارم که اکثر قطعات جانبی ماشین ساخت کشور چینه والان 6ساله این ماشین برند اروپا رو دارم وقطعات چینیش با اون فشار کاری تو جاده هنوز دارن کار میکنن متاسفانه ما ایرانیها دهن بین هستیم روزی ماشینهای کره ای اومدن تو کشور ما همه میگفتن ماشین فقط ژاپنی الان میگن ماشین فقط کره ای عزیزان کشورهای جهان اول مثل ژاپن یا آلمان یا آمریکاو…… دیگه توکار تولید ماشین نیستن چون براشون اسباب بازیه کارخونه های ماشین سازی رو یا واگذار کردن یا تحت لیسانس خودشون دادن به کشورهایی چون هند ترکیه چین وغیره شما فکر میکنید فولکس واگن پاساد یا تویوتا هیبریدی که الان وارد کشور ما شده آلمانی یا ژاپنیه نه همه قطعات ساخت ومونتاژ چینه چون نیروی کار ارزونه و به صرفه هست الان کشور امارات اکثر ماشینهایی که سوارن چینین تو کشورهای دیگه ماشین مثل گوشی موبایل چند سال استفاده میکنن بعد میرن یه ماشین نو میگیرن ولی تو کشور ما مردم دنبال یه ماشین 30 سال پیش که از خودشون مسن تره و فقط یه لوگو ازش مونده رو میخرن کمری 2008 یا بنز 2005 رو هیج کجایه دنیا دیگه سوار نمیشن مهندس طراحشم اگه بیاد ببینه خودش تعجب میکنه که اینجا هنوز دنبال این ماشینا هستن لطفا خودتون رو اصلاح کنید تا در سطح بین المللی بهمون نخندن و عقب مونده نگن