مدیران خودرو رسما از مدل پلاگین هیبرید چری تیگو ۸ پرو در ایران رونمایی کرده است. این خودرویی جدید میانگین مصرف سوخت ۲ تا ۳ لیتر در صد کیلومتر دارد.
چری در کنار جیلی و بیوایدی و هاوال، یکی از خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوهبر امکانات رفاهی متنوع و نزدیک به استاندارد جهانی، ظاهر جذاب و عامهپسند دارند که فراتر از انتظار عامهی مردم است. بازار ایران در سالهای گذشته، میزبان انواع محصولات چری شامل کراساورهای X22 ،X33، تیگو ۵ و X55 و تیگو ۷ در کنار سدان آریزو ۵ و آریزو ۶ بود با این اوصاف، میتوان چری را مهمترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست.
چری تیگو ۸ پرو مکس در بازار ایران، گرانترین خودروی صفر کیلومتر چینی است و هماکنون برای خرید آزاد، حدود ۳ میلیارد تومان قیمتگذاری شده. باتوجه به شرایط موجود و هجوم مشتریان برای انواع خودروهای چینی، نسخهی پلاگین هیبرید تیگو ۸ هم به سبد محصولات مدیران خودرو اضافه شده است. تااکنون نسخههای پرو، پرومکس و هیبرید ساده (غیرپلاگین هیبرید با سیستم تک دیفرانسیل) توسط مدیران خودرو در ایران رونمایی شده بودند.
مهمترین تفاوت تیگو ۸ پرو و پرومکس موجود در ایران، نصب پیشرانهی قویتر و سیستم دو دیفرانسیل برای نسخهی پرومکس است. مدل پرو از موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر روی محور جلو استفاده میکند اما تیگو ۸ پرومکس، پیشرانهی ۲ لیتر توربوشارژ ۲۵۴ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور همراه سیستم دو دیفرانسیل دارد. قیمت کارخانهای تیگو ۸ پرو و پرومکس به ترتیب، ۱/۷۵۰ میلیارد تومان و ۲/۱۳۰ میلیارد تومان است.
باوجود مشتریان متعدد برای خودروهای چینی ۳ میلیارد تومانی و اعتماد عامهی مردم به سابقهی ۲۰ سالهی مدیران خودرو در خدمات پس از فروش برای مدلهای مونتاژی، جدیدترین نسخهی تیگو ۸ با پیشرانهی پلاگین هیبرید نیز، وارد کشورمان شده است.
مقالات مرتبط:
- بررسی ویدئویی تیگو ۸ پلاگین هایبرید ای پلاس، مزایا و معایب و ارزش خرید
- فروش نقدی مدیران خودرو: ام وی ام و فونیکس
- تجربه رانندگی با چری تیگو ۷ پرو، جدیدترین محصول مدیران خودرو
طراحی بدنه و ظاهر بیرونی چری تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید
مهمترین نکته در خودروی جدید چری، استفاده از یک جلوپنجرهی بزرگ و هشت ضلعی است که فضای بین چراغها و بخش میانی سپر را پوشش میدهد. تیگو ۸ موجود در ایران، شباهت بسیار زیادی به هیوندای سانتافه قدیمی دارد و مدل پلاگین هیبرید هم از روبرو، تفاوت خاصی با دیگر نسخهها نشان نمیدهد.
چراغهای باریک و اسپرت در جلو، چشمنواز به نظر میرسند و حجمدهی بسیار خوب در طرفین سپر دیده میشود؛ اما بخش بزرگی از نمای اصلی خودرو با پلاستیک سیاهرنگ، حس یک خودروی ارزانقیمت را تداعی میکند. نصب جایگاه شارژ در نزدیکی آینه بغل سمت راننده، وجه تمایز مدل پلاین هیبرید است.
انواع تیگو ۸ پرو و پرومکس با چراغ عقب مستقل و فاقد پیوستگی تولید شدند. این شرایط برای مدل پلاگین هیبرید وجود دارد. حجمدهی چراغها، بدنه و جایگاه مخصوص پلاک در تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید، برتری ظاهری نسبت به مدلهای چینی مرسوم در ایران را نشان میدهد. حالت سپر، جاسازی اگزوز و بالچهی انتهای سقف نیز، به خوبی انجام شده است اما بعضی اجزای فنی از زیر سپر دیده میشوند.
در مجموع، میتوان طراحی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید را بسیار خوب توصیف کرد و پلاستیک سیاهرنگ داخل گلگیرها، رکاب و سپرها را نادیده گرفت. ابعاد خودرو شامل ۴۷۴۵ میلیمتر طول، ۱۸۶۰ میلیمتر عرض و ۱۷۴۷ میلیمتر ارتفاع با فاصله محوری ۲۷۱۰ میلیمتر، کمیبزرگتر از هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران است.
طراحی کابین و داخل چری تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید
بهزحمت میتوان تفاوت در طراحی داشبورد نسخهی پلاگین هیبرید و مدل استاندارد تیگو پرو پیدا کرد. در نمونهی جدیدتر، انحنای جزئی به گوشهی سمت راست نمایشگر اضافه شده است و بخش سوم (پایینتر از خروجیهای تهویه مطبوع) حالت طاقچهای دارد.
طراح فرمان تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید نیز جدیدتر و جذابتر از دیگر مدلهای چری به نظر میرسد. ظاهرا برای کلیدهای گردان روی فرمان و کنسول میانی (انتخاب حالت رانندگی و عملکرد گیربکس) از فلز نقرهای رنگ استفاده شده است. همچنین نسخهی پرو پلاگین هیبرید، فاقد نمایشگر لمسی فرعی خواهد بود که در مدلهای واردشده به ایران، زیر داشبورد برای کنترل امکانات رفاهی وجود دارد.
ادوات کنسول، تودری و طرح صندلیهای نیز برای مدل پلاگین هیبرید ۲۰۲۳ متفاوت از چری تیگو ۸ موجود در ایران است. نصب چند خروجی صدا (اسپیکر) داخل درهای خودرو، نشان از تجهیزات اضافی و سفارشی مخصوص تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید دارد. این خودرو با دو مدل ۵ و ۷ نفره (سه ردیف صندلی) در چین تولید شده است.
پیشرانه و تجهیزات فنی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید
پیشتر گفته شد که تیگو ۸ پرو و پرومکس موجود در ایران، موتور ۱/۶ و ۲ لیتر توربوشارژ دارند. این شرایط برای نسخهی پلاگین هیبرید متفاوت است و پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربوشارژ با همراهی دو موتور برقی ارائه میکند؛ درحالیکه دو دیفرانسیل نیست.
موتور بنزینی، ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. موتورهای الکتریکی نصب شده نیز، قدرت ۹۳ و ۷۳ اسب بخار با گشتاور ۱۶۰ و ۱۵۵ نیوتنمتر تولید میکنند. مجموع قدرت تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید، ۳۲۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۵۴۵ نیوتنمتر است که تماما به محور جلو منتقل میشوند.
براساس اطلاعات موجود در سایتهای چینی، تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید با وزن خالص ۱۸۲۰ کیلوگرم، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ تا ۹ ثانیه دارد. این شرایط نشان میدهند نسخهی پلاگین هیبرید، کمی کندتر از مدل هیبرید ساده (تک دیفرانسیل ۳۲۶ اسب بخار) و پرومکس ( ۲ دیفرانسیل ۲ لیتر توربوشارژ ۲۵۴ اسب بخار) است اما شتابگیری مشابه تیگو ۸ پرو دارد.
دو دلیل مهم، مردم جهان را به خرید مدلهای پلاگین هیبرید تشویق میکند. عامل اصلی، کاهش مصرف سوخت و نکتهی دوم، امکان رانندگی تمام برقی است. این شرایط برای تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید نیز وجود دارد و شرکت سازنده ادعا میکند، میانگین مصرف سوخت ۲ تا ۳ لیتر، به شرط شارژ کامل باتریها از طریق برق شهری، تامین میشود. همچنین راننده میتواند مسافتی حدود ۸۰ کیلومتر را بدون بنزین و صرفا با تکیه بر باتری، طی کند. همچنین راننده میتواند با یک مرتبه سوختگیری بنزین و شارژ باتری، بیش از هزار کیلومتر رانندگی بدون توقف داشته باشد.
زمان لازم برای شارژ باتریهای ۱۹.۲۷ کیلوواتی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید ۲۰۲۳ اعلام نشده اما میتوان از شبیهسازی این مدل با دیگر خودروهای چینی مشابه، حدود ۷ ساعت زمان لازم برای تکمیل ظرفیت با برق شهری ۲۲۰ ولت را پیشبینی کرد.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید
در مدلهای مختلف تیگو ۸ امروزی، کروز کنترل هوشمند با ترمز اضطراری، حرکت آرام در سرازیری، حفظ خودرو در شیب (اتوهُلد)، کنترل کشش، کنترل پایداری، دستیار حرکت در ترافیک و هشدار حرکت بین خطوط، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری، سنسور نور، حسگر باران، چرخش روشنایی جلو به طرفین، فرمان برقی، صندلیهای چرم با تنظیم برقی در جلو، دو کانال تهویه اتوماتیک، دوربین عقب، دید ۳۶۰ درجه، شش کیسه هوا، کول باکس، شارژر بیسیم، درب صندوق برقی و سانروف پانورامیک وجود دارند.
رینگهای ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ اینچ در مدلهای مختلف تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید وجود دارند. همچنین سیستم صوتی باکیفیت از برند سونی و نمایشگر لمسی ۱۲/۳ اینچ امکانات استاندارد این خودرو هستند.
قیمت تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید
در بازار جهانی، آستانه قیمت تیگو ۸ پرو استاندارد، مجهز به موتور ۱/۶ لیتر با قدرت ۱۹۷ اسب بخار، ۲۰ هزار دلار است؛ اما نسخهی پلاگین هیبرید در چین، ۲۷ هزار دلار قیمت دارد. این شرایط، واردات تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید یا مونتاژ توسط مدیران خودرو را پرچالش جلوه میدهد؛ چراکه هزینه خرید برای مصرفکنندهی ایرانی را به حدود ۴ میلیارد تومان میرساند.
جهت اطلاع مخاطبان پدال، بیوادی سانگ DM به عنوان یکی از پرفروشترین کراساورهای پلاگین هیبرید چین، مجهز به پیشرانهی ۴۴۷ اسب بخار با گشتاور ۴۷۰ نیوتنمتر و توان پیمایش ۸۰ کیلومتر با یک شارژ، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵ تا ۵/۵ ثانیه و میانگین مصرف بنزین ۱/۵ تا ۲ لیتر در صد کیلومتر دارد. بیوادی سانگ DM از نظر ابعاد بدنه، کمی کوچکتر از تیگو ۸ پلاگین هیبرید است اما با قیمت ۲۳ هزار دلار، ارزش خرید بسیار خوبی دارد.
علی
۴ اسفند ۱۴۰۱بی انصاف ترین خودروساز همین مدیران خودرو هست به دروغ میگن قیمت ماشین مثلا ۲ میلیارد ثبت نامی اما تمام نمایندگی ها ۵۰۰-۶۰۰ تومن جدا میگیرن برای فریب سازمان حمایت از مصرف کننده
داود
۴ اسفند ۱۴۰۱مدیران خودرو الان به هیچ کس پاسخگو نیست سازمان حمایت هم باهاش همراهه .بالاخره باید باهم بخورند دیگه . تک خوری خطرناکه.
امیررضا
۴ اسفند ۱۴۰۱ای کاش همراه با چانگان بعضی از خودروهای بی وای دی وارد بشه
Kl1200
۴ اسفند ۱۴۰۱شرکتای بزرگ مثل byd که بازار اروپا و امریکا رو هدف میگیرن ، با اومدن به ایران کار خودشونو سخت نمیکنن . چون به راحتی با سیاسی بازی از میدان خارج میشن
RENAULT5
۴ اسفند ۱۴۰۱کاش شرکت هایی مثل مدیران خودرو اینقدر سود جو نبودن
ووزارت صمت بجای رشوه گرفتن این شرکت هارو جریمه میکرد.
SS
۱۹ تیر ۱۴۰۲مشکل از شرکت ها نیست مشکل از شرایط مافیایی هست
شما بازار آمریکا رو هم بدی دست چهارتا شرکت مافیایی
و واردات رو هم ببندی
بعد چند سال بهتر از این تحویل نمیگیری
زیزیگولو
۴ اسفند ۱۴۰۱به نظر من از بین همه چینیایی که تو ایران هستن فونیکس fx (چری آمودا) و فیدلیتی و دیگنیتی و KMC7 طراحیای خوبی دارن
علی
۵ اسفند ۱۴۰۱فیدلیتی فقط همون طراحی خوب داره!
زیزیگولو
۵ اسفند ۱۴۰۱بین این چهارتایی که گفتم از نظر من فونیکس fx از بقیه شون زیباتره
Bagher
۱۹ تیر ۱۴۰۲لاماری
بهراد
۴ اسفند ۱۴۰۱تیگو ۸ پرو ۱۹۲۰ میلیون تومان هست.
تیگو ۹ هم بیاد ۵ میلیارد قیمت میخوره.
ماهم ماهی ۲۰۰$ متوسط بگیریم.
۶۰۰۰۰$ هم تیگو ۸
۳۰۰ ماه
مشتاقی
۴ اسفند ۱۴۰۱خدایا قبل از شهادت یکی ازینا رو نصیب ما بفرما
بلند بگو الایامین
افشار
۴ اسفند ۱۴۰۱حالا که دعا میکنی قبل از شهادت یک خودروی خوب و توپ نسیبت بشه لااقل کوروت یا پورشه یا موستانگ از خداوند بخواه
RENAULT5
۴ اسفند ۱۴۰۱از شما که نمیخواد از خداونش میخواد
افشار
۵ اسفند ۱۴۰۱مگر من گفتم از من بخواهد ؟ از همان خدایش کوروت و پورشه و موستانگ بخواهد
RENAULT5
۵ اسفند ۱۴۰۱مطمعن باشه اگه خداوند ببینیه ادم طمع کاری نیست بهش پورشه میده
مجتبی .
۷ اسفند ۱۴۰۱دیگه اونقدر داغونه اوضاع که پورشه از سبد آرزوها ورویاهامون هم رفته
Clean energy
۴ اسفند ۱۴۰۱به جای دعا از خدا و شهادت و اینجور چیزا
برو کار کن
وقتتو به جای اینکه بزاری روی دعا
بزار روی کار کردن و پول در آوردن
(شرایط عادی رو فرض کنید)
حسبن
۵ اسفند ۱۴۰۱چه جوری کار کنیم با ماهی هشت میلیون کارگری بدم به کرایه خونه یا بچه هام یا خوراک یا پوشاک ها دارید از ما بیچاره ها خبر ندارید با ماهی هشت میلیون امروز فردا که مثل سگ بغل خیابونا بمیریم
ناخدا
۵ اسفند ۱۴۰۱آخه مگر در ایران با کار کردن و حقوق ماهانه میشه ماشین میلیاردی خرید ؟ مثل این که از دنیای اطرافت بی خبری
F
۴ اسفند ۱۴۰۱رنو تالیسمان سدانه. کراس اوور نیست، اون رنو کولئوسه.
در متن اشتباه ذکر کردید
AHMADREZA
۵ اسفند ۱۴۰۱به نظرم نام گذاری چری اشتباه و گیج کننده ست
پیدا کردن یه اسم خیلی بهتر و ساده تر و قشنگ تره
الان یه تیگو 8 داریم یه تیگو 8 پرو یه تیگو 8 پرو مکس یه تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی
Hamid3x
۵ اسفند ۱۴۰۱با دلار نیمایی وارد کن
با دلار ازاد بفروش
کی به کیه🤣🤣🤣🤣🤣🤣
❤BMW❤
۵ اسفند ۱۴۰۱اگه وارد شه خوبه ،
چینیان کمکم دارن خودشون رو نشون میدن
M/D
۱۹ تیر ۱۴۰۲در این شکی نیست که این ماشینا به کیفیت شرکت های بزرگ خودروساز دنیا رسیدن
فقط مشکل اینجاست که هر ماشینی وارد ایران بشه ۲ تا ۳ برابر قیمت بازار جهانی فروش میره
و جالبیش اینجاست که خودرو های مونتاژی نهایتا باید ۱۰ هزار دلار بره رو قیمتش نه اینکه دو برابر قیمت بفروشن(مگه وارد کننده اند؟؟؟!!!!)
فرهاد
۱۹ تیر ۱۴۰۲تو رو خدا چطوری روی این لگن اسم ماشین میزارین !! 🤣🤣👎 ، نزدیک خونه ما نمایندگی مدیران خودرو هست و من هر روز به خاطر اینکه یکی از اقوام اونجا کار میکنه بهش سر میزنم ، یعنی حداقل روزی ۵۰ تا تیگو ۸ با مشکل خرابی توربو و یا خاموش نشدن چراغ چک موتور به نمایندگی میان و نمایندگی هم هیچ کاری نمیتونه براشون انجام بده چون اول از همه بلد نیست چطور درستش کنه و دوم میدونه اگه درستش هم کنه ، بعد از یک مدت دوباره به روال سابق بر میگرده !! یکی از صاحباش اومده بود و بنده خدا میگفت که تو گردنه اسد آباد گاز میداده که یکدفعه صدای بدی از موتور اومده و بدون هیچ دلیلی وسط گردنه خاموش کرده ( میگفت شانس آوردم زدم تو خاکی ) ماشینی که فقط ۴۰۰۰ کیلومتر کارکرده بوده ، اگه مافیا خودرو و قوانین مزخرف حمایت از آشغال های چینی و ایرانی نبود : الان شاسی بلند ها هیبریدی از برند هایی مثل تویوتا ، هیوندا ، کیا ، هوندا ، نیسان و ... تو بازار ایران بودن و اون دوست داشتم ببینم کسی حتی اسم تیگو پرو ، پرومکس نمیدونم پرومکس ریجستری و … میآورد یا نه 🤣🤣😂😂🙌🙌
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۰ تیر ۱۴۰۲دوست عزیز من قبلا سری ۵ اتاق اف ۱۰ داشتم و برای خرید خونه مجبور شدم اون رو بفروشم و یک تیگو ۷ پرو خریدم در حد اون اصلا نبود ولی فقط یک وسیله نقلیه هست نه بیشتر تا حالا خرابی زیادی نداشته ولی این ایرادی که شما میگید دیگه خارج از منطقه
سعید
۱۸ مرداد ۱۴۰۲فقط بحث خدمات ونیروهای متخصص تعمیرکارخودروهای هیبرید و همچنین خیال مردم ازگارانتی باطری وقیمتش حل بشه استقبال میشه ضمنا تریم رنگ داخلی همون مارون پروست خیلی به روزوشیک ومشتری پسندتره تااحیانامشکی.نبایدرنگ بندی داخلوتغییربدن
مجید
۲۱ فروردین ۱۴۰۳سلام ،موتور بنزینی این خودرو برا این ماشین 1/5 لیتری است که شما وقتی در مسافتهای طولانی میروید به هر حال مجبور است از برق نیز کمک بگیره که طبیعتا در سربالای ها تمام برق باطریها را میخوره و توی سرازیریها شروع به شارژ میکنه که راننده دایما حواسش به شارژ میشه و زمانی این اتفاق حادتر میشه که شما شارژ اولیه باطریها کم باشه و به مکافات میخورد و دایما باید بایستید تا باطریها در زمان طولانی شارژ شوند دیگه اگر در گرمای جنوب باشید که دیگه کولر هم نمیتوانید بگیرید و …
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ فروردین ۱۴۰۳حرف شما از ابتدا تا انتها کاملا اشتباه هست
این ماشین در مدل غیرهیبرید با همین موتور 1/5 لیتر توربو، خیلی راحت از جادههای آسفالت شیب تند بالا می ره
خودم بارها در مسیرهای کوهستانی استان گلستان و مازندران، شاهد بودم که X22 و X33 و تیگو 7 و جک S5 خیلی راحت با 4 سرنشین حرکت میکردند