زمستان سال گذشته مدیران خودرو فروش بزرگترین کراساوور برند چری را با نام فونیکس تیگو ۸ پرو آغاز کرد که این اقدام با سروصدای زیادی از بابت قیمتگذاری بسیار بالای خودرو همراه شد. هرچند بعداً به خاطر همین موضوع فروش تیگو ۸ پرو متوقف شد اما چندی بعد مدیران خودرو با کاهش قیمتی جزئی، این نوبرانهٔ چینی را دوباره به بازار فرستاد و هماکنون آن را با قیمت ۱ میلیارد و ۷۲۷ میلیون تومان به فروش میرساند. با این قیمت، تیگو ۸ پرو گرانترین خودروی تولید داخل محسوب میشود. حال در ادامه بررسی کامل و تجربه رانندگی با این خودرو که در کشورمان با برند جدید فونیکس عرضه میشود را تقدیم شما خواهیم کرد.
طی سالهای اخیر، خودروهای چینی از مدلهای ارزان و بیکیفیت به محصولاتی جذاب و ارزشمند در برابر قیمت (البته نه در کشورمان) تبدیل شدهاند. این خودروها دیگر در بازار فقط با حربهٔ قیمت ارزانتر نسبت به رقبای جهانی رقابت نمیکنند بلکه به لطف طراحی جذاب، افزایش کیفیت و تجهیزات فراوان، توانستهاند نظر خریداران را به خود جلب کنند. تیگو ۸ پرو هم کراساوور خوش استایلی است که به نظر میرسد قصد دارد در چند سگمنت مختلف رقابت کند! از یک سو، قیمت این خودرو آن را به رقیبی برای کراساوورهای کامپکت پنجنفرهای مثل تویوتا رافور و مزدا CX-5 تبدیل میکند اما از سوی دیگر، ازآنجاییکه تیگو ۸ پرو به سه ردیف صندلی مجهز است، میتواند بهعنوان جایگزین ارزانتری برای کراساوورهای هفتنفرهٔ کرهای یعنی کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در نظر گرفته شود هرچند که از لحاظ ابعاد کمی از آنها کوچکتر است.
طراحی و داخل چری تیگو ۸ پرو
تیگو ۸ پرو خودروی شیک و چشمنوازی است. این ماشین که روی رینگهای ۱۸ اینچی دورنگ قرار گرفته است، در جلو و عقب از چراغهای LED بهره میبرد. همچنین جلوپنجرهٔ خودرو با الگوی داخلی موسوم به شب ستارهای هم توجهات را کاملاً به خود جلب میکند. در همین حال، باید به کیفیت ساخت چشمگیر و دقت فراوان به جزئیات در این خودرو هم اشاره کرد. فاصلهٔ محوری این کراساوور چینی ۲,۷۱۰ میلیمتر است که حدود ۱۰ سانتیمتر از سورنتو کمتر بوده و روی فضای داخلی خودرو تأثیر گذاشته است.
درب صندوق بار تیگو ۸ پرو بهصورت برقی باز میشود و امکان تنظیم ارتفاع باز شدن آنهم وجود خواهد داشت؛ اما زمانی که این در باز میشود، اگر همهٔ هفت صندلی در جای خود قرار گرفته باشند، تنها ۱۹۳ لیتر فضای بار وجود خواهد داشت. البته این مشکل در اکثر خودروهای هفتنفره با این ابعاد وجود دارد. بااینحال، با تا کردن صندلیهای ردیف سوم سطح صافی فراهم میشود و ظرفیت بار به ۸۹۲ لیتر افزایش پیدا میکند و با تا کردن صندلیهای ردیف دوم نیز این رقم به ۱۹۳۰ لیتر میرسد که فقط کمی از خودرویی مثل پژو ۵۰۰۸ کمتر است. هر سه ردیف صندلیهای تیگو ۸ پرو هم جادار هستند اما افراد بلندقد در ردیف سوم با محدودیت فضای سر مواجه خواهند بود.
طراحان چری در داخل تیگو ۸ پرو کار خود را عالی انجام دادهاند زیرا کابین خودرو کاملاً مدرن و زیبا به نظر میرسد. در اینجا همچنین انتخاب متریال هم عالی است و چرم قهوهای مطلوبی با دوخت الماسی را به همراه نورپردازی LED و پلاستیکهای نرم در همهجا خواهید دید. پشت فرمان به لطف تنظیمات زیاد ستون فرمان و صندلی برقی راننده، میتوانید موقعیت رانندگی مناسب خود را پیدا کنید. صندلیهای ردیف دوم نیز بهصورت کشویی به جلو و عقب کشیده میشوند تا بتوان میزان فضای پا در ردیف سوم و دوم را بهدلخواه تنظیم کرد.
زاویهٔ پشتی صندلیهای ردیف دوم هم قابل تنظیم است اما کابین خودرو برای نشستن سه بزرگسال در ردیف دوم کمی باریک خواهد بود. دسترسی به صندلیهای ردیف سوم آسان است زیرا با کشیدن یک اهرم، صندلیهای ردیف دوم تا شده و به جلو کشیده میشوند. این صندلیها از فضای کافی برای کودکان یا بزرگسالان نهچندان بلندقد در مسافتهای کوتاه برخوردار هستند هرچند که سر بزرگسالانی با قد ۱۸۰ سانتیمتر به سقف کشیده میشود.
رانندگی و مصرف سوخت چری تیگو ۸ پرو
تیگو ۸ پرو نسبت به جثهاش از پیشرانهٔ کوچکی نیرو میگیرد زیرا در سینهٔ این خودرو یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی قرار گرفته است که ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ۵,۵۰۰ rpm و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور بین ۲ هزار تا ۴,۴۰۰ rpm تولید میکند. این اعداد از برخی رقبا مثل پژو ۵۰۰۸ بیشتر هستند و بنابراین ادعای چری مبنی بر اینکه تیگو ۸ پرو ظرف ۸.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد را میتوان کاملاً جدی گرفت. این پیشرانه به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه با قابلیت تعویض دندهٔ دستی متصل شده است.
روی جاده، تیگو ۸ پرو پاسخگویی خوبی به درخواستهای راننده دارد و پیشرانه و گیربکس هماهنگی خوبی باهم دارند. در این خودرو سه حالت رانندگی وجود دارد اما نیازی به حالت اسپرت نخواهید داشت زیرا حتی در حالت اکو هم پاسخ پدال گاز خیلی تیز و سریع است؛ بنابراین، تیگو ۸ پرو برای اکثر شرایط رانندگی مثل استفادههای روزمره از قدرت کافی برخوردار است و پاسخگویی خوبی خواهد داشت. بااینحال، وقتی در حال حرکت با سرعت بالا و بار و سرنشین کامل باشید و قصد سبقت گرفتن داشته باشید، خودرو تا حدودی تنبل خواهد بود.
مصرف سوخت این ماشین تا حد زیادی به سبک رانندگی شما بستگی خواهد داشت. هرچند چری مصرف سوخت تیگو ۸ پرو را ۷ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده است اما در رانندگیهای عادی در دنیای واقعی این رقم چیزی در حدود ۸.۵ تا ۹ لیتر خواهد بود. همچنین زمانی که خودرو پر از سرنشین باشد و یا با پدال تهاجمی رفتار کنید، مصرف بشدت بالا میرود. رقمی که ما در طول آزمایش خود ثبت کردیم بهطور متوسط کمی بیش از ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر بود.
تیگو ۸ پرو از لحاظ کیفیت سواری نسبتاً سفت است و از دید ما تعلیق خودرو عملکرد خیلی خشکی دارد. به همین دلیل، روی مسیرهای ناهموار سواری خودرو ناآرام خواهد بود اما در سرعتهای بالا و زمانی که خودرو پر از بار و سرنشین باشد شرایط بهبود پیدا میکند. جنبهٔ مثبت سفتی تعلیق این است که باعث میشود خودرو در پیچها با کنترل بدنهٔ پایدار و وزن مناسب فرمان که حس ایمنی را القا میکند، کاملاً مطمئن عمل کند. میزان سروصدای باد و جاده در این خودرو اما کمی بیشازحد انتظار است و به نظر میرسد سانروف پانورامای بزرگ و ریلهای روی سقف مقصر این مشکل باشند.
تجهیزات چری تیگو ۸ پرو
کابین تیگو ۸ پرو بسیار لوکس به نظر میرسد و احساس میشود. در جلو سه نمایشگر تعبیه شده که دوتای آنها لمسی هستند. مقابل راننده یک نمایشگر دیجیتالی بهعنوان صفحه آمپر جای گرفته که گرافیک جالبی داشته و طرح و رنگ آن بسته به حالت رانندگی انتخابی تغییر میکند. به این صفحه آمپر، نمایشگر اصلی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی چسبیده است که نمای دوربینها و سیستمهای ایمنی خودرو را به نمایش درمیآورد. منوهای این نمایشگر قابلیت تنظیم فوقالعادهای را برای راننده فراهم میکنند. بهعنوانمثال، میتوان حساسیت سیستم جلوگیری از خروج از خط را تنظیم کرد یا برخی سیستمهای ایمنی مزاحم را غیرفعال کرد. این در حالی است که تیگو ۸ پرو از سیستمهای ایمنی مختلفی مثل رادار نقاط کور، هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی، هشدار ترافیک عقب، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و نوربالای هوشمند سیستم هشدار برخورد جلو بهره میبرد.
در این خودرو همچنین سیستم جامع دید فراگیر سهبعدی هم وجود دارد که دورتادور خودرو را با دوربینهای مختلف نشان میدهد. نمایشگر لمسی دوم تیگو ۸ پرو اما بجای آنکه ویژگی واقعاً مفیدی باشد بیشتر جنبهٔ جلبتوجه دارد زیرا این نمایشگر درست جلوی شیفتر گیربکس قرار گرفته و دسترسی به آن کمی دشوار است. این نمایشگر برای کنترل تنظیمات سیستم تهویه در نظر گرفته شده است اما استفاده از رابط دیجیتالی آن دشوار خواهد بود و به همین دلیل چری همچنان دکمههای فیزیکی برای تنظیم دما و سرعت فن تهویه را در کنار شیفتر تعبیه کرده است. ازجملهٔ دیگر تجهیزات و ویژگیهای تیگو ۸ پرو نیز میتوان به دو پورت USB در جلو و یکی برای سرنشینان ردیف دوم، پد شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند، سیستم صوتی چشمگیر سونی و نورپردازی داخلی LED اشاره کرد؛ بنابراین، این خودرو با توجه به قیمتش از تجهیزات کاملی برخوردار است.
قیمت چری تیگو ۸ پرو
تیگو ۸ پرو در چین با قیمتی از ۱۲۴,۹۰۰ یوآن معادل ۱۸,۶۰۰ دلار تا ۱۶۹,۹۰۰ یوآن معادل ۲۵,۳۰۰ دلار عرضه میشود که رقم بسیار مناسبی است. این خودرو همچنین در بازاری مثل آفریقای جنوبی هم با اختلافی در حدود ۱۰ هزار دلار از رقبایی مثل پژو ۵۰۰۸ ارزانتر است اما در کشورمان اوضاع کاملاً متفاوت بوده و چری تیگو ۸ پرو با قیمت گزاف یک میلیارد و ۷۲۷ میلیون تومان به فروش میرسد.
جمعبندی
هرچند چری تیگو ۸ پرو به میزان قابلتوجهی از رقبایی مثل پژو ۵۰۰۸ و کیا سورنتو ارزانتر است اما حتی اگر قیمتی مشابه این رقبا داشت بازهم شایستهٔ توجه بود. این خودرویی زیبا، مجهز، خوشساخت و باکیفیت است اما درعینحال هنوز هم از چند نقص بزرگ رنج میبرد. در کشورمان اما تمام ویژگیهای مثبت چری تیگو ۸ پرو کاملاً زیر سایهٔ قیمت بسیار گزاف آن پنهان میشود.
مشخصات فنی چری تیگو ۸ پرو
پیشرانه | ۱.۶ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۷ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۷۲۲ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۶۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۴۶ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۱۰ میلیمتر |
وزن | ۱۵۵۴ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۷ نفر |
ظرفیت باک | ۵۱ لیتر |
حجم صندوق بار | ۱۹۳ تا ۱۹۳۰ لیتر |
قیمت | ۱,۷۲۷,۰۰۰ تومان |
عبدالله
۱۳ مرداد ۱۴۰۲من نمیدونم اینایی که اینقد تعصب ماشین کره ای رو میکشن فازشون چیه! برید یه سر تعمیرگاههای شهرتون رو سر بزنید مثل نقل و نبات سانتافه یاتاقان زده، آزرای موتور سوخته ، اپتیمای شاتون زده و جنسیس واشر زده ریخته ! این ماشینها چی دارن که اینقد بابتشون تعصب دارین، من خودم سانتافه صفر 2016 خریدم سر 40 تا شاتون زد و یک ماه دستمو بند کرد. اونجا بود که فهمیدم تو تعمیرگاه های ماشن خارجیا چه خبره. کاری ندارم و نمیدونم که تیگو و امثالهم چجورین، ولی ماشینای کره ای مطمئنا بهتر از اونا نیستن
محمد معصومی
۲۲ مرداد ۱۴۰۲سلام
شما ظاهر ماشین های چینی رو می بینی و با امکانات ظاهری و بی کیفیت شما سرگرم باش ، الان من ۱۲ ساله که تویوتا سوارم و واقعا از هر لحاظ بی نظیره و بی نقصه ، آپشن هایی که الان روی ماشین های چینی سوار کردن فردا روز اگر به مشکل بخوره اولا که هیچ ضمانتی بابت خرابی قطعات به شما داده نمیشه وثانیا باید ماشین رو توی پارکینگ بخوابونید و منتظر باشید که اون قطعه ی روزی از چین دوستان دلال و مافیا وارد کنن که از لحاظ قیمتی به صرفه نیست ، روی ماشین های چینی اصلا نمیشه سرمایه گذاری کرد و هر آن امکان خرابی و استهلاک داره ، شما باید یک مقداری روی نظری که میدین بیشتر تامل کنید ، هیچ شرکت خودرویی وارد کننده محصولات چینی در ایران ضمانت و فنی کار مناسب نداره که بشه به اون شرکت اعتماد کرد .
ضمنا شما بازار قطعات یدکی رو هم در نظر بگیر ، چون هیچ بازار قطعات یدکی نداره و اگر هم باشه ، قیمت خون باباشون هست .
سعید
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ماشین تویوتا اصلا آپشن نداره بعدشم قیمت ش واویلاس
امیر
۱۳ آذر ۱۴۰۲سلام ، من چندین سال هست که سراتو سایپا دارم ، راضی هستم اما معتقدم که تعصب مساوی است با حماقت ، جوانترها شاید یادشون نیاد یه زمانی تازه هیوندا و کیا وارد ایران شده بود و یه عده همین تعصب احمقانه رو روی ژاپن داشتن و میگفتن ماشین کره ای آشغال نخرید ، چی شد ؟؟؟ حالا هم داستان همینه باید قبول کنیم ماشینهای چینی به شدت در حال پیشرفت هستند ، و شاید به زودی از خیلی از کمپانیهای صاحب نام ……..
حسین
۱۱ دی ۱۴۰۲سلام ماشین های چینی خوبه ولی به نظرم جدیدا خیلی پر آپشن وظریف هستن به اندازه هیوندا و تویوتا وکیا عمر مفید ندارن
امید
۲۲ آبان ۱۴۰۳اونایی که میگن چینی بده برن به ماشین خراب خودشون نگاه کنن