چری چندی پیش از شاسیبلند پرچمدار خود با نام تیگو ۹ رونمایی کرده بود و حالا این خودرو راهی اروپا شده تا تستهای قبل از عرضه به بازار را پشت سر بگذارد.
تیگو ۹ اخیراً با طراحی ۷ نفره، طول بدنه ۴۸۲۰ میلیمتر، پیشرانهای با قدرت ۲۶۱ اسب بخار و قیمت معادل ۲۱,۵۰۰ دلار در دسترس مشتریان چینی قرار گرفته است. همزمان با عرضه خودروی موردبحث در چین برخی نمونههای تیگو ۹ نیز راهی کشور لوکزامبورگ شدهاند. این شاسیبلند احتمالاً در لوکزامبورگ و برخی بازارهای اروپایی دیگر و البته با نامی متفاوت عرضه خواهد شد. در ادامه نگاهی به این خودرو و کسبوکار چری در اروپا خواهیم داشت.
ابتدا به برخی نکات درباره تیگو ۹ اشاره میکنیم. همانطور که گفته شد تیگو ۹ شاسیبلند پرچمدار چری بوده و طول/عرض/ارتفاع آن به ۴۸۲۰/۱۹۳۰/۱۶۹۹ میلیمتر و فاصله بین محورها نیز به ۲۸۲۰ میلیمتر میرسد. خودروی یاد شده از پلتفرم M3X Mars 2.0 استفاده میکند، پلتفرمی که در خودروهای اکسید یائوگوانگ و اکسید لانیوئه نیز بکار رفته است. زیر کاپوت قدبلند جدید چری پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو قرار دارد که ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. نسخه دیفرانسیل جلوی تیگو ۹ به گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه مجهز است درحالیکه مدل چهار چرخ محرک از گیربکس ۸ سرعته ساخت آیسین استفاده میکند. قیمت تیگو ۹ در چین بین ۲۱,۵۰۰ تا ۲۸,۸۰۰ دلار خواهد بود.
چند روز پیش چندین نمونه تیگو ۹ راهی لوکزامبورگ شدهاند. این خودروها از طریق هوایی به این کشور رسیدهاند و تصاویر و اخبار آن نیز توسط شرکتی به نام شانگدونگ دیمن اوتو منتشر شده است. کمپانی یاد شده روی واردات خودروهای آبارث و مورگان به چین تمرکز دارد هرچند به نظر میرسد آنها برخی خودروها را نیز به اروپا صادر میکنند. برای مثال این شرکت اخیراً اولین نمونه از کراس اور لی اتو L8 را وارد کشور لوکزامبورگ کرده است. شانگدونگ میگوید چری تیگو ۹ یاد شده برای تستهای قبل از عرضه به بازار راهی کشور اروپایی موردبحث شدهاند. در تصاویر میتوانیم نقش بستن نام انگلیسی تیگو ۹ روی بخش پشتی خودرو را ببینیم. شایان ذکر است چری هنوز بهصورت رسمی در بازار لوکزامبورگ حضور ندارد اما در پروفایل این شرکت نام لوکزامبورگ نیز دیده میشود بنابراین احتمال حضور این برند چینی در کشور یاد شده وجود دارد. گفته میشود تیگو ۹ با نام جائکو ۹ در این کشور اروپایی به فروش خواهد رفت.
احتمالاً میدانید که چری اخیراً در نمایشگاه خودروی شانگهای از دو برند جدید با نام های اومودا و جائکو برای بازارهای خارجی پردهبرداری کرد. برند اومودا قبلاً محصولات خود را در روسیه، مکزیک و برخی کشورها عرضه کرده و هدفش نیز جذب مشتریان جوانتر است؛ اما جائکو برندی کاملاً جدید است که بالاتر از برند اومودا قرار میگیرد و اولین محصولات آن نیز جائکو ۷ (چری TJ-1) و همین جائکو ۹ (چری تیگو ۹) خواهد بود. دو برند جدید چری قبلاً فعالیتهایی در ایتالیا، اسپانیا و آلمان داشتهاند به گونهای که چینیها هماکنون در اسپانیا مشغول انتخاب توزیع کننده محصولات خود هستند. برخی خبرگزاریها میگویند شاید گروه اوتو GEX مسئول توزیع خودروهای اومودا و جائکو در اسپانیا شود.
مردیم از خوشی
۲۴ خرداد ۱۴۰۲این یه سیاست فوق العاده هست
که شما به عنوان صاحب ثروت صبر میکنی
و منتظر یک پیچ تکنولوژی در مسیر صنعت مورد نظر می مانی
مثلا حرکت خودرو ها بنزینی به برقی
حرکت گوشی های دکمه ای به لمسی
حرکت تمرکز نظامی از روی جنگنده به پهپاد
حرکت صنعت بازی و گوشی به سمت هدست های واقعیت افزوده بسیار پیش رفته (چیزی که اپل چند روز پیش رونمایی کرد )
و در زمان درست و با یک حرکت قدرتمند خودتون را وارد اون صنعت میکنید
کاری که ما هم باید انجام بدیم بخاطر عقب ماندگی ما نمی تونیم تو خیلی صنایع موفق باشیم و باید منتظر پیچ های تکنولوژی بود
پیچ بعدی خودرو های هیدروژنی یا کلا خودرو های پرنده خواهد بود ما باید برای اون جا سرمایه گذاری کنیم البته به معنای این نیست که از صنعت و مسیر فعلی چشم پوشی کرد بلکه باید آینده نگری اصلی برا اونجا باشه
Avan
۲۴ خرداد ۱۴۰۲خب در همون پیچ هم برای ورود به عرصه ،به تکنولوژی بالا نیاز هست که ما نداریم .
Achtung
۲۴ خرداد ۱۴۰۲یعنی اینقدر مردم لوکزامبورگ بدبختن که چری سوار میشن؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ خرداد ۱۴۰۲احتمالا کشورهای دیگه مجوز تست ندادن به چری
datsun
۲۴ خرداد ۱۴۰۲تا حدودی هم چ ی ن ها تو بازار حوزه خلیج فارس هم نفوذ کردن و احتمالا کم کم تو همه ی بازار ها حضور پیدا کنن
کورش
۲۵ خرداد ۱۴۰۲مردم لوگزامبورک بدبخت نیستن ، این چینی ها هستن که دارن پیشرفت میکنن که ماشین هاشون داره وارد بازار اروپا میشه. محض اطلاع جنابعالی عرض کنم من در سوئد زندگی میکنم ، الان چند سالی هست که ماشین های چینی از برندهای مختلف در کشور سوئد حضور دارند البته فعلا فقط مدل های برقی هستند که قطعا در آینده نزدیک مدل های دیگر هم وارد بازار اروپا خواهند شد.
genius
۲۴ خرداد ۱۴۰۲خزعبلاتشون رو پونزده سال بما انداختن و نم نم دارن به حداقل ها برای بازار جهانی دست پیدا میکنن.رسما مملکت ما دفتر مشق شب جینی ها شده
hamid
۲۴ خرداد ۱۴۰۲تیگو ۹ برای اروپا ۲۱ هزار دلار ( متوسط درآمد ۶ هزار دلار در ماه )
تیگو ۸ برای ایران ۵۰ هزار دلار ( متوسط درآمد ۲۰۰ دلار در ماه )
لعنت به …
امین
۲۵ خرداد ۱۴۰۲برادر توی اروپا بهترین درآمد مربوط به کشور سوییس هست که حدود 5500 یورو به صورت ناخالص هست که شما باید مالیات رو هم کم کنی از این درآمد. هزینه های زندگی مثل اجاره خونه و انرژی اونجا خیلی زیاد هست یه کرایه آپارتمان 60 70 متری حدود 600 دلار هست اگر درست حساب کنی همونجا هم چیزی تهش نمیمونه. البته این به این معنی نیست که اینجا همه چی گل و بلبل هست ولی باید منطقی و به دور از تعصب مسائل رو ببینیم.
hamid
۲۵ خرداد ۱۴۰۲دوست عزیز من نوشتم متوسط درامد ، کسانی هستند درامد های میلیون یورویی دارند ، کسانی هستند که درامدشون ۲ هزار یورو هست
اینجا درسته گل و بلبل نیست ولی درمقایسه با اونجا جهنم واقعیه
genius
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ما تو اروپا شاغل فقیر نداریم پدیده ای که تو ایران بدلیل مدرک فروشی های سی سال گذشته و از طرفی خوابیدن چرخ صنایع بوفور دیده میشه.
ab0lf4zl
۲۵ خرداد ۱۴۰۲اتفاقا ما کاملا بدون تعصب میبینیم .بر عکس شماها. دو ،سوم حقوق خرج میشه و یک سوم پس انداز میشه.و اینکه شما از وسایل منزل تا خونه و ماشین رو اقساط بلندمدت و بدون بهره میگیری. تورم هم ک تقریبا ندارن .
Python
۲۵ خرداد ۱۴۰۲زنده باشی حقیقتو گفتی
سعید
۲ تیر ۱۴۰۲خب چرا نمیری رات نمیدن اونا آدمهای با کیفیت مثل خودشون را میخوان !!!مثل ماشینهای با کیفیت آشغالهایی چینی را نمیخوان!!!
یوسف
۲۵ خرداد ۱۴۰۲شما یک درصد فکر کن تو لوکزامبورگ با اون درآمد سرانه بالا ملت اینو بخرن. البته چری بی فکر نیست با این حرکت میخواد به خودش اعتبار بده.