چری

چری مدعی راه اندازی اولین کارخانه تولید باتری حالت‌جامد با ظرفیت 1 گیگاوات‌ساعت!

این فناوری اگر  روی خودروهای برقی اجرا شود، ۲ تا ۳ هزار کیلومتر رانندگی با یک شارژ را ممکن خواهد کرد. شرکت چری چین مدعی است اولین شرکت دنیا با خط تولید باتری حالت‌جامد ۱ گیگاوات‌ساعت تبدیل شده.


برند چینی می‌گوید اولین خط تولید باتری حالت‌جامد ۱ گیگاوات‌ساعت جهان را در ووهو چین تأسیس کرده است. رسانه‌های چینی گزارش داده‌اند کانتینرهای حاوی تجهیزات این کارخانه چندی پیش تحویل کارخانه‌ای در منطقه توسعه اقتصادی و تکنولوژی ووهو شده است. اولین فاز این پروژه شامل افتتاح تأسیسات ۱۰۰ هزار مترمربعی بوده و فرایند تولید باتری‌های حالت‌جامد آن با همکاری شرکت انرژی جدید آنهوی آنوا و منطقه توسعه اقتصادی و تکنولوژی ووهو صورت می‌گیرد.

شرکت انرژی جدید آنهوی آنوا در سال ۲۰۲۰ تأسیس و توسط هلدینگ چری کنترل می‌شود هرچند سهامداران دیگری از کشورهای چین و ژاپن را نیز دارد. سایت تولید باتری‌های موردبحث دارای مرکز تحقیق و توسعه و خط تولید یکپارچه و کاملاً اتوماتیک است و چینی‌ها مدعی شده‌اند اولین خط تولید آن با ظرفیت ۱.۲۵ گیگاوات‌ساعت طراحی شده و اولین خط تولید باتری حالت‌جامد دنیا با ظرفیت تولید بالاتر از ۱ گیگاوات‌ساعت است. جائو لیشین، مدیر شرکت انرژی جدید آنهوی آنوا می‌گوید:

باتری‌های حالت‌جامد در مقایسه با نمونه‌های سنتی ایمن‌تر و پاک‌تر هستند و تراکم انرژی آن بسیار ارتقا یافته است

انتظار می‌رود خط تولید این باتری‌ها ظرف چند ماه آینده افتتاح شود. چری می‌گوید تراکم انرژی نسل اول باتری حالت‌جامدش فراتر از ۲۸۰ وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم خواهد بود اما نسل دوم باتری‌ها که قرار است سال ۲۰۲۵ عرضه شوند تراکم انرژی فراتر از ۴۰۰ وات‌ساعت در هر کیلوگرم خواهند داشت. همچنین رسانه‌ها گفته‌اند سومین نسل باتری‌های موردبحث نیز در سال ۲۰۲۷ و با تراکم انرژی ۵۰۰ وات‌ساعت در هر کیلوگرم تولید خواهند شد.

بنا به گفته آنوا، این شرکت می‌تواند فرایند تولید باتری را از ۱۱ به ۵ مرحله کاهش دهد و در خلال تولید آن‌ها از فرایند ساخت الکترودهای مثبت و منفی خشک نیز استفاده کند. نتیجه این نوآوری‌ها کاهش ۳۰ درصدی سرمایه‌گذاری ثابت و کاهش ۲۰ درصدی مصرف انرژی در زمان ساخت باتری‌هاست. اگر چری اولین شرکت در دنیا با خط تولید باتری حالت‌جامد ۱ گیگاوات‌ساعتی باشد قطعاً قدم بسیار بزرگی را بر داشته است. شرکت‌های مشهوری در دنیا از جمله تویوتا، هیوندای، فولکس‌واگن و مرسدس بنز به دنبال توسعه و استفاده از باتری‌های حالت‌جامد هستند و سرمایه‌گذاری زیادی را روی آن‌ها انجام داده‌اند. شرکت‌هایی همچون CATL نیز در این زمینه بسیار فعال هستند. در خاتمه باید گفت چری قبلاً تولید باتری‌های حالت‌جامد خود را اعلام کرده و آن‌ها را روی کانسپت استیشن خود نصب نموده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    احتمالا تا دهه آینده شارژ خودروهای برقی به یکبار در ماه خواهد رسید

    موافقم 42
    مخالفم 4
    1. سامان

      ۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (60 ديدگاه)

      و این یعنی پایان سلطنت درون سوزها 😔
      الان می فهمم چرا مدیران فورد و فولکس واگن به کارمنداشون اخطار می دادن که فرصتمون کمه.
      یعنی اتفاق نوکیا قراره این بار در خودروسازی تکرار بشه؟

      موافقم 44
      مخالفم 10
      1. Cehx

        ۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (135 ديدگاه)

        نوکیا رو عقیده اش موند و نخواست پیشرفت کنه فرض کن فراگیری گوشی هوشمند از زمان معرفی اولینش خیلی فاصله داشت ولی نوکیا نیم نگاهی هم به گوشی های هوشمند نکرد و ضرر کرد

        موافقم 21
    2. کاوه

      ۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (89 ديدگاه)

      اگه به فرض اینی که اینا دارن میگن حقیقت داشته باشه و شارژ به سه هزار کیلومتر برسه عملا توی سال ۵ بار نیاز به شارژ پیدا میکنی!!!!!چون یه ماشین با استفاده معمولی میانگین کیلومتر طی شده اش ۱۵ هزار کیلومتره.یعنی ۵ بار شارژ در سال!!!!

  2. نیما

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (342 ديدگاه)

    چری مدعی ساخت باتری یک گیگاواتی لطفا بازار ایران را ترک کنه تا ماشین های بهتری وارد بشن

    موافقم 10
    مخالفم 44
    1. Kiarash

      ۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (697 ديدگاه)

      با حرفت موافقم ولی مدیران خودرو هم با قیمت بالاتر و کیفیت ساخت پایین تر به مردم تحویل میده
      و چری هم جزو شرکت های بزرگ چین به حساب میاد و پیشرفت خوبی داشته بنظرم

      موافقم 16
      مخالفم 10
  3. Kiarash

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (697 ديدگاه)

    یه جای این مطلب خیلی عجیب و خفن بود : این فناوری اگر روی خودروهای برقی اجرا شود، ۲ تا ۳ هزار کیلومتر رانندگی با یک شارژ را ممکن خواهد کرد. شرکت چری چین مدعی است اولین شرکت دنیا با خط تولید باتری حالت‌جامد ۱ گیگاوات‌ساعت تبدیل شده. 😯

    موافقم 21
    مخالفم 2
  4. R@min

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    15 سال گذشت و هر سال یکی مدعی پیشرفتی شگرف در باتری، در عمل هیچ ! همه خودروسازها تبدیل به بنگاه های ضرردهی شدن میلیاردها دلار سرمایه سوخت، سال ها پیشرفت موتورهای درون سوز عقب افتاد و به خاطر یک مشت چپی که معلوم نیست از کجا خط میگیرن غرب به طور کامل افتاده تو چاه چین و یارانه های دولتیش.

    موافقم 18
    مخالفم 37
  5. JaMsHiD-B

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2983 ديدگاه)

    حمام خون صنعت خودرو به زودی راه میوفته و گردن همه بزرگان بلا استثنا زده میشه مگر اینکه خیلی خوب پیش برن که بتونن کنار چینی ها فعالیت کنند . مگر اینکه دولت ها تعرفه های هزار درصدی بذارن و چین رو کلا تحریم کنند و از ورود ماشین چینی جلوگیری بشه
    درسته که جنگ اقتصادی عظیمی راه میوفته و بخش اعظم فروش خیلی از شرکت ها نابود میشه ولی بهتر از اینه که کل شرکت نابود بشه و به خاطرات بپیونده

    موافقم 29
    مخالفم 5
    1. Mohsen68

      ۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (132 ديدگاه)

      ببین، این که بگیم چین قراره کل بازار خودرو رو بگیره و بزرگان غربی رو نابود کنه، یه مقدار زیادی اغراقه. چین توی صنعت خودرو هنوز یه تازه‌کار به حساب میاد، حتی اگه توی بخش‌هایی مثل خودروهای اقتصادی یا برقی داره رشد می‌کنه. این شرکت‌ها شاید توی ظاهر و قیمت بتونن رقابت کنن، ولی برای رسیدن به کیفیت، دوام و برندی که شرکت‌های غربی دارن، راه درازی در پیش دارن.

      مثلاً برندهایی مثل مرسدس، بی‌ام‌و، یا حتی فورد و تویوتا (که ژاپنیه ولی به بازار غرب گره خورده) دهه‌ها تجربه دارن و استانداردهایی رو تعریف کردن که حالا تبدیل به شاخص کیفیت و اعتماد مصرف‌کننده شده. این برندها فقط ماشین نمی‌فروشن؛ اون‌ها تجربه، نوآوری و اعتماد می‌فروشن. چین با اینکه داره تلاش می‌کنه وارد بازارهای لوکس بشه، هنوز نتونسته توی سگمنت‌های بالاتر از بازار اقتصادی جایی برای خودش باز کنه.

      حالا چرا؟ چون ساختن یه برند قوی چیزی نیست که صرفاً با قیمت پایین یا تیراژ بالا به دست بیاد. مردم وقتی می‌خوان یه ماشین لوکس بخرن، فقط دنبال یه وسیله‌ی نقلیه نیستن؛ دنبال یه هویت هستن. تو این بخش، غربی‌ها با دهه‌ها سرمایه‌گذاری روی طراحی، تکنولوژی، و تجربه مشتری، یه برتری دارن که به این راحتی از دست نمی‌دن.

      حتی توی بازار خودروهای برقی، که چین تلاش زیادی کرده، شرکت‌هایی مثل تسلا، پورشه تایکان یا حتی ولوو دارن استاندارد رو بالا نگه می‌دارن. چین شاید بتونه توی ماشین‌های برقی اقتصادی مثل BYD رقابت کنه، ولی وقتی بحث برتری تکنولوژی یا تجربه مشتری وسط باشه، هنوز فاصله داره.

      خلاصه، چین یه تازه‌کار قَدَره، ولی هنوز تجربه و اعتبار شرکت‌های غربی رو نداره. شرکت‌های بزرگ غربی با نوآوری و سرمایه‌گذاری درست می‌تونن جایگاهشون رو حفظ کنن و حتی از این رقابت قوی‌تر بیرون بیان.

      موافقم 14
      مخالفم 17
      1. علیرضا

        ۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        یه حریف تازه کار قدر مسابقه رو زیباتر میکنه
        ممکنه تا فینال هم برسه
        ما که بهره ای از این برندها نمیتونیم داشته باشیم
        اما از دیدن رقابت میتونیم لذت ببریم

        موافقم 19
      2. JaMsHiD-B

        ۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (2983 ديدگاه)

        یه چیزی هست به نام فرسایش مهندسی شده
        چیزی که کلمه استاندارد و تجربه رو بی معنی می‌کنه
        متریالی که بعد یه مدت باید بندازیشون دور
        دقیقا قضیه بنز و بی ام و و آئودی های جدیده
        اروپا خیلی بیشتر تحت تأثیر چین قرار میگیره چون مقدار مصرفی بودن خودرو هاشون چند برابر ژاپنی و آمریکاییه
        از لحاظ تجربه ، که یه چیز مسخرس . ثابت شده که خودرو ساز ها توی ساخت خودروهاشون از چندین و چند شرکت دیگه کمک میگیرن
        بعدش چینی ها با خرید سهام شرکت های بزرگ به اطلاعات اونا دست پیدا کردند و از ماشین ها و پلتفرم های اونها برای ساخت خودرو استفاده کردند که تا الان به اندازه کافی تجربه کسب کردند
        از لحاظ اعتبار هم ، ساخت پلتفرم برای شرکت هایی مثل فورد ، لینکلن ، بنز ، آئودی ، فولکس ، مزدا ، نیسان ، رنجروور و غیره اینا همش اعتباره

        موافقم 18
        مخالفم 2
    2. Galant.VR4(JDM)

      ۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1290 ديدگاه)

      جمشید پروفایلت حداقل 800 اسب قدرت داره
      حلالت ستون

      1. JaMsHiD-B

        ۳ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (2983 ديدگاه)

        قربانت❤️
        البته که به پای پروفایل شما نمی‌رسه🔥

  6. Avan

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (419 ديدگاه)

    این خودرو که عکسش را زدن واقعا تولید چری هست یا عکس رایانه ای است؟! خیلی قشنگه

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4710 ديدگاه)

      کانسپت چری هست و بصورت واقعی معرفی شده.

  7. KAIZEN

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    مدیر عامل شرکت BYD چند سال پیش گفته بود: یه محصول درجه یک رو انتخاب کن و ازش کپی کن، بعد اون کپی رو بهبود بده و یه محصول بهتر بساز، و این فرایند رو تکرار کن. اینطوری تو از تمام رقبات‌ پیشی میگیری.
    ظاهرا ای استراتژی کلی چین در تمام بخش‌ها و صنایع است.
    با کپی و مشارکت شروع کردند، درس‌های لازم رو خیلی سریع و بدون هزینه یاد گرفتند، همون تکنولوژی‌ها رو مدام بهبود دادن، و الان خودشون تکنولوژی به دنیا معرفی می‌کنن.
    الگو برداری و یادگیری از رو دست یه فرد موفق و سپس بهبود اون مهارتها، سریعترین و ارزان ترین روش ممکن برای کسب یه مهارته و پیشرفت در اونه
    فلسفه ژاپنی کایزن دقیقا بر همین اصول ” بهبود مستمر” بنا شده. گام‌های پیشرفت کوچک و مداوم.

    موافقم 27
    مخالفم 1
    1. B

      ۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (919 ديدگاه)

      تک تک کشور هایی که پیشرفت کردن از همین روش استفاده کردن در طول تاریخ فقط مربوط به الان و چین نیست

      موافقم 12
      مخالفم 1
  8. Ali

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    حالا نمیدونم چرا بعضی از دوستان سعی بر این دارن که مقابل این موضوع گارد بگیرن و زور بیارن به خودشون…
    هرچی باشه فعلا خودروسازی چین ابتکار به خرج داد و موفقیت خودشو توی این صنعت نشون خواهد داد!همین الانشم نشون داده با خودرو های برقی و هیبریدیش!!!
    واقعا قابل تحسینه این پیشرفت و خاک تو سر ایران خودرو و سایپای آشغال ساز که از ۳۰ سال پیش دریغ از زره ای پیشرفت!!!
    بعد گذشت ۲۰ سال هنوز دو سه تا موتور قدیمی و پلتفرم محدود دارن و به فکر پیشرفت نیستن،البته چرا وقتی که مردم براشون صف میکشن و همینارو میخرن به فکر پیشرفت باشن؟چرا وقتی واردات خودرو با تعرفه درستو حسابی بسته هست به فکر پیشرفت باشن؟؟!!!!
    ور میدارن چهارتا تغییر توی یه خودرو اعمال میکنن و با نام (پارس با استاندارد ۸۵ گانه)معرفی میکنن.‌‌..خاک تو سرشون کنم البته ببخشید اگه این حرفا زیاد به گوشمون خورده دیگه چاره چیه!!!؟؟؟
    دلمون خونه…

    موافقم 19
    مخالفم 4
  9. محمود

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    گیگاوات ساعت مربوط به حجم تولید باتری این کارخونه در ساعته. نه اینکه باتری گیگا وات ساعتی روی خودرو نصب بشه! این حجم باتری رو روی اتوبوس هم نمیشه نصب کرد. وزنش که دیگه بماند

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. Saeed Boroomand

      ۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (546 ديدگاه)

      در ساعت نیست، در سال هست، برای تولید حدود بیست هزار خودروی پنجاه کیلووات ساعتی کافیه. البته درست گفتین و تیتر خبر اشتباهه بقیه متن هم چیز زیادی نداره

  10. علی علوی

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمام دوستان و کاربران و حضرات و سروران بزرگوار و معزز
    بنده با کاربر آقای طاها ایوبی موافق می باشم
    به صورت کلی عمده تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته ابتدای به امر در ایالات متحده طراحی و توسعه و تولید شده و سپس به سایر نقاط جهان ارسال می شوند
    در ضمن عمده اختراعات و ابداعات نیز توسط مخترعان و دانشمندان و مهندسان در ایالات متحده ایجاد و سپس به سایر نقاط جهان ارسال شده است
    پیش از کمپانی چری در چین استارت آپ دانشگاه هاروارد به نام ادن انرژی این نوع از باتری را اختراع کرده بود
    HARVARD UNIVERSITY ADDEN ENERGY STARTUP

  11. کاوه

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (89 ديدگاه)

    اگه به فرض اینی که اینا دارن میگن حقیقت داشته باشه و شارژ به سه هزار کیلومتر برسه عملا توی سال ۵ بار نیاز به شارژ پیدا میکنی!!!!!چون یه ماشین با استفاده معمولی میانگین کیلومتر طی شده اش ۱۵ هزار کیلومتره.یعنی ۵ بار شارژ در سال!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا