امسال هم نمایشگاه خودروی شانگهای با مدلهای شگفتانگیز ساخت چین همراه بود. این شرایط، فرصتهای تازه برای فروش در کشورهای متمول جهان را برای برندهای چینی فراهم میکند.
خودروسازی چین، بیش از ۵۰ سال قدمت دارد اما طی سالهای اخیر با سرعتی باورنکردنی پیشرفت کرده است. امروزه نهتنها قیمت خودروهای چینی جذابیت دارد؛ بلکه از نظر کیفیت فنی هم نزدیکی به استاندارد جهانی احساس میشود. حالا در کشورهای اسکاندیناوی، انگلیس، استرالیا و حتی آلمان، مدلهای متنوع ساخت چین، قابل عرضه هستند.
نمایشگاه خودروی شانگهای از سال ۱۹۸۵ برگزار میشود. این رویداد، در ابتدا مکانی برای محصولات وارداتی بازار چین بود اما از سال ۲۰۱۵ با اختصاص مکان ویژه برای نمایشگاههای بینالمللی شانگهای و حضور پررنگ برندهای چینی، اهمیت جهانی پیدا کرد. طی سالهای اخیر، نگاه جهانیان به نمایشگاه خودروی شانگهای تغییر کرده است و مدلهای چینی که در این مکان رونمایی میشوند؛ مورد توجه رسانههای قرار گرفتهاند.
بدون شک، نمایشگاه امسال از جهات مختلف، برتریهایی نسبت به سالهای قبل داشت و بهبود کیفی شانگهای اتوشو را ادامه داد. حتی برندهای مطرح دنیا، مثل پورشه و مرسدس بنز، از این رویداد برای رونمایی چند محصول بسیار مهم برای بازار جهانی، استفاده کردند. مجموع موارد فوق، اعتبار و اهمیت نمایشگاه خودروی شانگهای را ثابت میکند.
این مطلب به تعدادی از مهمترین خودروهای چینی رونمایی شده در شانگهای اتوشو ۲۰۲۳ اختصاص دارد. برای جمعآوری اطلاعات از منابع مختلف استفاده شده و کاربران پدال میتوانند در بخش نظرات، دیدگاههای ارزشمند خود را با نگارنده در میان بگذارند.
آیون هایپر GT؛ آیرودینامیکترین خودروی دنیا
تصور خودروی چینی با پیشرانه تمام برقی، درهای پروانهای و فناوریهای مدرن، عجیب به نظر میرسد اما GAC در سالهای اخیر ثابت کرده است که آرزوهای بزرگ دارد و صرفا برای مدلهای معمولی تلاش نمیکند.
شرکت گک ادعا کرده است که کوپه چهاردر هایپر GT، آیرودینامیکترین خودروی دنیا است. ضریب درگ این مدل، ۰/۱۹ اندازهگیری شده که برتر از مرسدس بنز EQS و تسلا مدل S با صریب درگ ۰.۲۰ محسوب میشود.
آیون هایپر GT از نمای جلو شبیه به تسلا و از نمای پشت مشابه مرسدس بنز به نظر میرسد. این خودروی چینی، ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۳ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت آیون هایپر GT، تنها ۴ ثانیه است و با قیمت ۳۲ هزار دلار فروخته خواهد شد.
شاسیبلند لوکس و آفرود چری ۰۳
تعداد برندهای زیرمجموعهی چری، روزبهروز افزایش پیدا میکند و البته دلیل دقیقی برای آن مشخص نیست. ظاهرا iCar هم یکی دیگر از برندهای تازهتاسیس چری برای خودروهای الکتریکی است.
طراحی مشابه لندرور دیفندر، چری iCar 03 را جذاب جلوه میدهد. علاوهبر این مورد، پیشرانه برقی، سیستم دو دیفرانسیل و انبوهی از امکانات الکترونیک برای خودرویی با قیمت ۲۹ هزار دلار، عجیب به نظر میرسد. اطلاعات فنی و مشخصات عملکردی iCar 03 در آینده منتشر خواهد شد.
نیو EL6 برای بازار اروپا
تاکنون مدلهای مختلف نیو به کشورهای مختلف اروپایی صادر شده و تحسین کارشناسان را برانگیخته است؛ اما قیمت نسبتا گران، مانع اصلی برای فروش محسوب میشود. احتملا به همین دلیل کراساور EL6 شانس بیشتری برای موفقیت در بازارهای خارجی دارد.
نیو از دیدگاه مردم چین، برند پیشرو در فناوری خودرو و مدلهای الکتریکی است. به همین دلیل هنگام رونمایی از EL6 در شانگهای، ازدحام جمعیت شکل گرفت. جدیدترین کراساور نیو در چین به نام ES6 فروخته خواهد شد و ۴۳۵ تا ۴۹۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت. این مدل، شعاع حرکتی ۵۰۰ کیلومتر فراهم میکند و با قیمت ۵۷ هزار دلار فروخته میشود.
بیوایدی سانگ L
در بازارهای خارجی، بیوایدی دارای شهرت بیشتری نسبت به دیگر برندهای چینی است و حالا توسط مردم اسکاندیناوی، خصوصا کشور نروژ خریداری میشود.
سانگ، یکی از پرفروشترین خودروهای بیوایدی در چین و دیگر کشورهای دنیا است. از سال ۲۰۲۰ انواع پیشرانههای بنزینی، برقی و هیبریدی برای سانگ تولید شده اما این خودرو با نسخه پلاگین هیبرید، شهرت بیشتری دارد.
سانگ L زبان طراحی جدید بیوایدی را نشان میدهد. این خودرو حاصل کار ولفگانگ اگر (Wolfgang Egger) است که سابقه طراحی مدلهای متنوعی برای آئودی و آلفارومئو دارد. سانگ L یک کراساور کمارتفاع جادار مشابه کیا EV6 و هیوندای آیونیک ۵ خواهد بود تا امکان رقابت با تسلا مدل Y داشته باشد. اطلاعات فنی سانگ L هنوز مشخص نیست اما بیوایدی ادعا میکند که مدل تمام برقی را با قیمت ۳۰ هزار دلار عرضه خواهد کرد.
ژیپنگ G6
برند ژیپنگ یا ایکس پنگ (XPeng) نیز مشابه نیو، از خودروسازان صاحب فناوری و پیشرو در صنعت چین محسوب میشود. اولین محصولات ژیپنگ که حدود سال ۲۰۱۴ در ابتدای تاسیس شرکت، عرضه شدند چندان زیبا و مناسب بازار جهانی نبودند اما به مرور زمان، طراحی و کیفیت فنی بهتر شد.
کراساور G6 به عنوان جدیدترین محصول ژیپنگ، نمای ظاهری جذاب و چشمنواز دارد. سیستم برق این خودروی تمام الکتریکی، ۸۰۰ ولتی است و میتواند با شارژرهای عمومی در زمان ۱۰ دقیقه، ۸۰ درصد ظرفیت باتریها را تکمیل کند.
مدلهای مختلف ژیپنگ G6 توان پیمایش ۳۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر دارند. قدرت پیشرانه نیز ۲۹۰ تا ۴۸۰ اسب بخار است. قیمت این خودرو ۳۵ تا ۴۵ هزار دلار خواهد بود.
یانگ وانگ U9
برندYangwang زیرمجموعه بیوایدی برای خودروهای لوکس برقی است و ادعا میکند محصولی برای رقابت با سوپراسپرتهای اروپایی ساخته است.
ظاهرا یانگ وانگ U9 برای بیوایدی، حالت مفهومی و نمایشی دارد اما شرکت سازنده از پروژهی تجاریسازی خودرو برای فروش صحبت کرده است. مدل نهایی از یانگ وانگ U9 با چهار موتور برقی و مجموع قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار، توان پیمایش ۷۰۰ کیلومتر با یک شارژ خواهد داشت و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲ ثانیه فراهم خواهد کرد.
Taha Malek
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲روند عالی پیش گرفتن
نکته مثبتی که تونستن برسن شخصیت در ماشیناشونه مثلا چند مدل جدید لینکلن آدم با دیدنشون میگه زیباست ولی چینیه (که برای ماشین آمریکایی جالب نیست) اینکه ماشین های چینی شخصیت دارن یه پیشرفت بزرگه حالا یکی از این شخصیت خوشش میاد یکی نمیاد اون دیگ بحث صلیقس
دوست دارم اون روزی رو که در بحث فنی هم به سطح اول میرسن رو ببینم که میتونم به یه ماشین چینی واقعا علاقه مند باشم یا نه؟
مازیار
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲صلیقه؟
Aliasg5
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲خودروی چینی هم شده آرزو خدابیامرزتت مرد چی برا این مملکت خواستی و چی شد
هادی
۵ آبان ۱۴۰۲اون اگه بود الان داشتیم با هواپیما شخصی تک چرخ میزدیم
همین حرفهای قهوهخونهایی باعث شده بشینیم حسرت های خیالی بخوریم
Mohammad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲خودروسازی چین هم میشه مثل گوشی سازی که ی شیائومی و هواوی دارن برای کسایی که قدرت خرید پایین دارن بدرد میخوره وگرنه بقیه اپل و سامسونگ رو ترجیح میدن خودروسازی هم کسایی ک قدرت خرید پایین دارن مثل همین مردم کشور ایران که د.و.ل.ت قدرت خرید مردمو پایین اورده و مجبورن همین خودرو های چینی بخرن وگرنه کسی آمریکا و ژاپن و آلمان و کره رو ول نمیکنه بره چینی بخره
Joker
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲با وجود دی وای دی تسلا بهتره بره غاز بچرونه،والا به خدا با ای نوناشون…
پیام
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲با الکتریکی کردن ماشینها واقعا چین در ۱۰ سال آینده خطر بزرگی برای همه خودردسازیهای دنیا محسوب میشه!
net
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ماشینهای آشغال بی کیفیت کپی چ ی ن ی
NAVID۰۰۹۸
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲هرکی هرچی میخواد بگه ، اما چین امروز اَبَرقدرت دنیاست و آمریکا رتبهی دوم قرار گرفته !
Helium
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲وقتی اطلاعاتت در مورد بازار ماشین چین mvm های توی ایرانه
اینقدر خودتونو به اب و اتیش نزنین
با حرفای منو شما یک کشور ضعیف نمیشه
اقتصاد و تکنولوژی چین دوز به روز در حال بهتر شدنه
ولی یه عده متعصب که از قضا عاشق کشور رقیب چین هستند نمیخوان بپذیرن
بله شاید منم به اینکه اینقدر چین داره رشد میکنه حسادت کنم!
ولی با اینکه ما بگیم جنس چینی اشغاله هیچ اتفاقی نمیفته
چین روز به روز قوی تر میشه
اشغال ترین ماشینای چینی ایرانو میرین با لامبورگینی اونتادور svj مقایسه میکنین خب معلومه نتیجه
بعدشم چین تازه تو همین چند سال رشد کرده
شما انتظار دارین الان یه شبه بیاد بوگاتی رو بگیره مثلا؟ چه توقعی دارین
مثلا خودروساز های داخلی هم تمینو میگین
خب با این وضع تحریم نمیگم جنس خوب میسازن ولی دارن پیشرفت میکنن دیگه
خب طول میکشه
فراری ۸۰ سال قدمتشه
یک برند چینی نام ببرید واسه من که ۸۰ سال قدمتش باشه
خب مشخصه طول میکشه تا رشد کن
۱۰ سال دیکه این کامنت منو یادتون باشه
چین تا ۱۰ سال دیگه بزرگ ترین اقتصاد دنیا و پیشرفته ترین کشور جهان میشه قول میدم بهتون
و بعد این جریان بنظرم ماهم کنارش یه رشدی میکنیم
riyahi.enj
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲درود بر همراهان عزیز
طرف صحبتم اون دسته از دوستانی که از همه جا بیخبر فقط نشستن حرفهای ۱۰سال پیش رو تکرار میکنن
تمام دنیا انگشت به دهن در حیرت سرعت پیشرفت همین چشم بادومی های چ ی ن ی موندن
بعضی از برندهای درجه ۲ چینی درکشورهای حوزه خلیج فارس صف خرید ۳ماهه دارن
بعد شما به پشتوانه تولیدات پیشرفته داخل
همچنان چشم و گوش رو ببند و بدون مطالعه نظر بده
سبحان
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲خب اگه تسلا و امثال تسلا برن غاز بچرونن
بقیه چیز های جدید پیدا نمیکنن بزارن رو ماشین هاشون به مشتری بفروشن
این صنعت امثال تسلا لیدری میکنن
Mehdi
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲تو همین پست چند روز پیش پدال زیر پست ام جی نوشتم چینی ها واقعا کیفتشون پیشرفت کرده و در حد خودروهایی به روز شده و اینکه این ام جی فولش از مزدا ۳ ام ارزان تر و اگه از لحاظ کیفی خوب باشه که به نظر میاد هست گزینه وسوسه برانگیزی
و کلی دیس لایک گرفتم
یه سری دیگه گفتم تو چینیا جیلی و بی وای دی و هاوال کیفیتا خوبی دارن باز کلی دیس لایک گرفتم تعداد دیس از لایکا بیشتر بود
الان این مقاله را کسی نوشته که اون خودروها را از نزدیک دیده و خودروهای به روز همه مدلش تو خیابان جاهای مختلف میبینه
اون ادمایی که دیس میدن بعضا حرفای بدم میزنن وقتی یه چیزی خلافش میبینن ساکت میشن حتی جرئت اینکه بیان بگن اشتباه میکردیم ندارن فقط وقتی یه چیزی خلافشون بلدن بکوبن
یه زمانی میگفتن هیوندا لوکس بزنه یه دونه هم نمیفروشه الان که جنسیس اونم تو امریکا چند هزار دستگاه سال گذشته فروخت همشان ساکتن
یه زمانی از رونالدو پرسیدن بهترین بازیکن کیه هر کی یکیو گفت رونالدو گفت خودم مال قبل بهترین بازیکن شدنش بود همه زدن زیر خنده الان تعداد توپ طلاهاس رونالدو از اونایی که بقیه اسم برده بودن بیشتر
چند وقت پیش جنسیس گفت برای رقابت با جی کلاس خودرو میسازه و همه زدن زیر خنده اصلا مهم تونستن یا نتونستن نیس
یه برند چینی هم اینکارو کرد ولی جرئت داد زدنش که اینکارو میخوام بکنم نداشت
الان این چین هم نقشه همان کره سابق داره
الان مسخره کنین پس فردا با حسرت به خودروهای چینی تو خیابان نگاه کنین و به صاحباشون بد و بیراه بگین
دقیقا همان داستان کره
پس فردا هند خواهد بود و باز همان داستان تکرار کنید و از ۲۰۷ برقی گله و شکایت
اینجا ایران،ایران هیچ ربطی به هیچ جا نداره نه داخل نه خارج جز شما مردم و ادماش
قطعا به خیلی ها بر میخوره و دیس میدن همان هایی که به پست چینی دیس دادن همانایی که به صاحب کره ای ها در قدیم و الان چینی ها بد بیراه میگن
حسین
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲جالبه که تسلا چند سال هست تبلیغ مدل رودستر با شتاب ۱.۹ ثانیه ای رو می کنه ولی فعلا وجود خارجی نداره، از اون سمت بی وای دی بدون سروصدا و شلوغ بازی رقیبش رو ساخته.
ارش
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲یه مشت طراحی بی هویت و نامعلوم .طراحی یه ماشین طراحی جلوش تسلا عقبش یه چیز دیگه اون یکی عقبش پورشه جلوش یه چیز دیگه تنها کاری که چین میکنه بازار رو بهم میریزه اکثر ماشینها به سمت زشت شدن میرن چون در رقابت باچینها مجبورن جا نمانند.
datsun
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲آفرین به این پیشرفت
بهزاد
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲خدایی طراحی اون گاکه از بنز eqs بهتره …نه؟؟
Helium
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲چین خیلی داره پیشرفت میکنه
و این واسه ماهم خوبه چون ممکنه بتونیم تا ۱۰ سال دیگه با وجود تحریما خودروهای چینی در حد اروپایی بخریم و بالاخره راحت بشیم
ولی خب هنوز راه زیادی مونده بعضی دوستان توقع دارند برندی که مثلا ۱۰ ساله داره تازه ماشین خوب میزنه بیاد در حد فراری ۸۰ ساله ظاهر بشه بعد میگن نمیتونه پس بده!
خب یکم باید زمان بدین بهشون دیگه چین یک اقتصاد پویا و نوپاست و زمان میبره تا ایراداتش رفع بشه تو همه عرصه ها منظورمه نه صرفا خودرو
فراری از روز اول فراری الان بود؟ یا bmw روز اولش مثل الان بود؟
HR3
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲نان تلاش و همتشون رو می خورن که حاصل تخصص و مطالعه و تحقیقه بی امانه
ملت ( دولت و مردم ) ما هم گوشی به دست و قلیان به دست شدن متخصص کامنت گذاشتن تو هر موضوعی
کافر مقدس
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ما تنها تخصصی که داریم هشتگ و کامنته . در فضای سایبر همه متخصص در عمل همه کوچه علی چپ. ما باید در مورد مسائل ابتدایی بشریت یعنی حجاب و پوشش و اینا حرف بزنیم . یکم زیاده برای ما از چین سخن گفتن اونم بدون تحقیق و مطالعه که چه شد در 3دهه به اینجا رسیدن
حمید
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲همه دنیا رو میگیره با این قیمت ها ، تنها چاره برای اروپا و امریکا بستن در هاست !
Souls_Master
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲بستن در ها بدترین گزینه اس چون اقتصاد ازاد که باعث پویایی و رقابت میشه رو از بین میبره و این بدترین اتفاق ممکنه، کاری که باید انجتم بدن اینه که باید برای عقب نموندن بیشتر تلاش و هزینه کنند و از اون سود سرشار و زیادی که در حال حاضر از فروش محصولاتشون دارند بگیرند و صرف تحقیق و توسعه سنگین و رقابتی کنند تا عقب نمانند نکته دوم روی برند سازی کار کنندد بطوری که مشتری ها نسبت به محصولات این شرکت ها وفاداری زیادی پیدا کنند که مثلا اگر یک خانواده از محصول ولوو استفاده کرده بچه های اون خانواده از هم بروند و ولو بخرند، این دو راه حل بنطر من منطقی ترین کارهایی است که میتوانند شرکت های غربی انجام دهند در مقابل شرکت های چینی.
محمد
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲بیخود نیست 85در صد فروش کل خودرو های برقی دنیا متعلق به چینی هاست
عارف
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲داشتم نظرات دوستان رو زیر پست شاسی بلند تانک 500 محصول گریت وال معرف به لندکروز چینی میخوندم. چیزی از متلک و تحقیر و نیش و کنایه به صنعت خودرو چین و حتی بعضا خود ملت چین فروگذار نکرده بودند. جالبه که شبیه به این نظرات از سراسر دنیا تاثیر خودشو گذاشت و الان هم راه به راه پیشرفت های دیگه ای از این چینیا میبینیم. جهش هایی که برای ما آرزو هست. در هر حال شکی نیست که واقعیت به تدریج خودشو تو مخ این این جماعت ضد جنس چینی هم فرو میکنه چه بخوان چه نخوان.
Avan
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲چین خطرناک شده.هم در تکنولوژی و هم در سیاست بین المللی و نظامی پیشرفت عجیبی کرده.تا چند سال پیش وقتی می گفتن چین ممکنه تا فلان سال قدرت اول دنیا بشه فکر می کردم چرند میگن ولی با شرایط بی سر و سامانی که در غرب می بینم و زیرکی چینی ها که بدون درگیری نظامی در همه جا نفوذ کرده بعید هم نیست قدرت اول دنیا بشه.
Mmd
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲جالبه با وجود این که چین پیشرفت خوبی داشته همچنان بعضی خودرو ها از لحاظ طراحی کپی کاری هستن
حتی اگه مهندسی معکوس هم انجام داده باشن برای ساخت خودرو ها عجیبه که چرا نمای بعضی هاشون کپی هست
البته که بعضی هاشون هم از خلاقیت طراح ها استفاده کردن
حسن
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲بااین قیمتای عالی وبالارفتن کیفیت روزافزون اوروپا کلا باهم برن غازبچرونند مگر اینکه تجدیدنظر درقیمت ماشینهای تولیدی بکنند
کیان
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲چیشرفت به این میگن تو مدت بسیار کم ریت پیشرفت واقعا بالا بوده، همکاری و جوینت ونچرهای با بهترینهای خودروسازی و بعدشم این نتیجه
براحتی میشه ماشین چینی رو به کره ای ترجیح داد الان، البته نه این چینیهایی ک میاد تو بازار ما
رامتین
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲از نظر طراحی، چین فوق العاده خوب شده و بنظرم تا 10 سال دیگه از هر نظر در بالاترین کیفیت قرار میگیره.
Amard
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲متاسفانه به دلیل لجبازی بعضی تصمیم گیران کشورها مثل آمریکا ایران ونزوئلا و روسیه سرعت پیشرفت چین خیلی زیاد شد نفت مفت ارزان مارو میخریدن جنس درجه دو به ما میفروختن در صورتی که تحریم های آمریکا نبود همکاری میکرد نفت با دلار جابه جا میشد انوقت دیگه چین نمیتونست انقد زود بیاد خودش به آمریکا برسونه
MehdiTurbo
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ایون هاپر از خیلی خودروهایی که امثال معرفی شد زیباتره
حتی المانی ها
طراحیش از سری ۷ جدید و eqs هماهنگ تره و جذاب و زیباست واقعا کپیم نیس اولین بار همچین طرحی میبینم در پشتش جلوشم به نظرم ربطی به تسلا نداره یه ذره شباهت داره ولی کپی نیس
حلالشون
Mr 1352
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲به حال مردم ایران هیچ فرقی نمیکنه که چه پیشرفتهایی در زمینه خودرو اتفاق میافته، چون هنوز داریم ماشینهای بی کیفیت تولید داخل رو با قیمتهای نجومی میخریم
رضا
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام
من حدود بیش از 10 سال توی یک شرکت چینی کار میکردم. در ابتدای پروژه متوجه میشدم که چندان تسلطی به کار ندارند اما بسیار سختکوش بودند و با سعی و خطا به جواب میرسیدند.
اکثر ما هنوز تفکر چین 10-15 سال قبل تو ذهنمون هست. در صورتیکه چینی فعلی در اکثر زمینه ها قابل مقایسه با چین قدیمی 10-15 سال قبل نیست.